A magyar zene követei Nagy-Britanniában
Beszélgetés Edward Dusinberre-rel, a Takács Vonósnégyes prímáriusával
Edward Dusinberre 1968-ban született Angliában, Leamington Spa-ban.
Korán kezdett hegedűlni tanulni. Első komolyabb szakmai sikere (koncertmestere
volt a National Youth Orchestra-nak) erősítette meg abban, hogy a zenét
válassza élete hivatásául. Tanulmányait a londoni Royal College of Music-ban
folytatta, az ukrán származású Felix Andrejevszkij irányításával. 1990-ben
diplomázott, s ugyanebben az évben megkapta a Tagore medált, melyet minden
évben az iskola legjobb hallgatójának adományoznak. Több ösztöndíj után
a Juilliard Schoolban tökéletesítette hegedűtudását, Dorothy DeLay-nél.
Az ő ösztönzésére játszott próbát az újjáalakult Takács Vonósnégyesnél,
melynek 1993-tól prímáriusa. A vonósnégyessel a világ minden jelentős zenei
központjában felléptek már. Elsősorban Beethoven-, Haydn- és Bartók-specialistaként
tartják számon az együttest. A South Bank Centre-ben a kvartettet rezidens
vonósnégyesként jegyzik.
– Az 1975-ben alakult Takács Vonósnégyes tagjai közül mára
már csak Schranz Károly (2. hegedű) és Fejér András (gordonka) maradt meg
az alapító tagok közül. A ’90-es évek közepén megüresedett a prímárius-névadó,
Takács-Nagy Gábor és sajnálatos módon Ormai Gábor helye is. Ön hogyan került
a kvartetthez?
– 1993-ban Dorothy DeLay (akinél a Juilliard Schoolban tanultam)
vetette fel, mi lenne, ha próbát játszanék a világhírű együttesnél. Ezt
meg is tettem. Először csak egy hétvégére vettek fel, majd egy próbaidőszakra
és egy hangversenyre, ami 1993 áprilisában volt. Azóta vagyok a csapat
tagja.
– A brácsás pozíciója is megüresedett a közelmúltban…
– Igen, és a helyet Geraldine Walther foglalta el, 2005 augusztusától.
Ő – többek között – a San Francisco-i Filharmonikusoknál játszott, de számtalanszor
csatlakozott különböző vonósnégyesekhez is, tehát már nem volt gyakorlatlan
a kvartettezésben, mikor hozzánk csatlakozott. Egyébként ő is próbajátékkal
került hozzánk.
– A Takács Vonósnégyes előtt játszott már együtt magyar muzsikusokkal?
– Nem. Azelőtt még soha nem játszottam együtt magyar zenészekkel.
– Az egész évben a világot járó vonósnégyesnek hol van a székhelye?
– Colorado egyik festői városában, a Sziklás hegység lábainál
fekvő Boulderben lakunk és próbálunk, és valamennyien tanítunk a város
egyetemén. Mind a négyünknek vannak egyéni tanítványai, és tanítunk kamarazenét
is. Ha rákattint a weboldalunkra (www.takacsquartet.com), mindannyiunkról
részletes információkat talál. A vonósnégyesalapító tagjai a ’80-as évek
közepétől telepedtek le Boulder-ben. Tőlük tudom, hogy az egykori Magyar
Vonósnégyes brácsása, Koromzay Dénes hívására jöttek. Koromzay egyébként
az itteni zenei fakultáson tanított brácsát.
– Milyen a zeneoktatás Amerikában?
– Véleményem szerint az alsófokú zeneoktatás meglehetősen problematikus
Amerikában, mivel az iskolák egyáltalán nem kínálnak zenetanulási lehetőséget.
Vannak ugyan jó iskola utáni zenei programok és néhány iskolában van zenei
oktatás is, de általánosságban az amerikai gyerekek meglehetősen egyenetlen
zenei oktatásban részesülnek.
– Ön mikor kezdett zenével foglalkozni?
– Négy éves koromban kezdtem a hegedűtanulást. Később meghatározóak
voltak számomra a nagy-britanniai National Youth Orchestra-ban [Nemzeti
Ifjúsági Zenekarban] szerzett élmények. Nagyszerű karmesterek irányítása
alatt dolgoztunk. Ezek hatására gondoltam úgy, hogy muzsikus leszek. Meg
aztán, mindig szerettem szerepelni…
– Mik az együttes tervei a közeljövőben?
– Járjuk a világot… Imádunk például Budapesten játszani, ahol
minden két-három évben megfordulunk. A rendszeres hangversenyezés mellett
lemezfelvételeink is lesznek. Lesz egy Schubert-lemezünk, melyre a Rosamunde-t
és a d-moll (A halál és a lányka) vonósnégyest vesszük fel. A következő
két évben felvesszük a Brahms-kvartetteket és a zongoraötöst Stephen Hough
közreműködésével. Mindegyik a Hyperion lemezcég gondozásában fog megjelenni.
– Ha nem tévedek, kortárs zeneszerzők műveit is szívesen játsszák.
– Valóban. London egyik legnagyobb művészeti központjának, a
South Bank Centre-nek állandó meghívott együttese vagyunk. E megtisztelő
címnek köszönhetjük, hogy a South Bank felkérésére írt műveknek mi lehetünk
az első előadói. Nagy örömmel készülünk bemutatni például James Macmillen
nekünk írt darabját. Wolfgang Rihmtől is várunk egy új művet, melyet baritonra
és vonósnégyesre ír, és a Faust-legendán alapszik.
– Érdekes és egyben tanulságos társulásnak éreztem, hogy a
Muzsikás együttessel közösen szerepeltek. Bartók 4. vonósnégyesét és a
Román népi táncokat ölelte körül Muzsikásék eredeti népi dallamokon nyugvó
improvizációja. A Duókban Schranz Károly és a Muzsikás Sipos Mihály személyében
találkozott a két előadói világ és felfogás, csakúgy, mint a Román népi
táncok utolsó két tételében is, amit együtt adtak elő. Bevallom, angol
közönséget még nem láttam olyan lelkesen tapsolni, mint az utóbbi után.
Mikor játszottak először a Muzsikással?
– Jó néhány éve már annak, hogy először léptünk színpadra velük
és Sebestyén Mártával az Aspeni Zenei Fesztiválon. Nézetem szerint ez a
fajta műsor közvetlenebbé, érthetőbbé teszi Bartók zenéjét a nagyközönség
számára, egyfajta utat mutat a hallgató számára. Értelmet ad annak, ami
esetleg absztraktnak tűnhet Bartókban azáltal, hogy megvilágítja zenéjének
csodálatosan emberi gyökereit. Játszható ez a program más Bartók-zenével
is. Muzsikásék választották a 4. vonósnégyest, mivel úgy érezték, hogy
e mű tételei közé könnyen tudnak olyan improvizációkat játszani, melyek
megvilágítják azokat a furcsa színeket és szövésmódot, melyet Bartók ebben
a kvartettben használ. Először Joseph Horowitz programtanácsadó segített
nekünk a műsor összeállításában. Az Aspen Festival után (melyben akkor
még Brahms és Liszt művei is szerepeltek) gondoltunk a Muzsikás együttessel
arra, hogy kizárólag Bartókot helyezzük a középpontba az elkövetkezendő
előadások során.
– A már említett Brahms f-moll zongorásötöst (op. 34) is játszották
legutóbbi hangversenyükön a Queen Elisabeth Hall-ban, 2007 májusában. A
műsoron szerepelt még Dvořák F-dúr (Amerikai/Néger) vonósnégyese
(op. 96) és Sosztakovics 11. (f-moll) vonósnégyese (op. 122). Véletlen
vagy tudatos volt a műsorválasztásnál, hogy ennyire összhangban legyenek
a hangnemek?
– Abszolút véletlen. A Brahmsot a közelgő lemezfelvétel miatt
tűztük műsorra, a másik kettőt pedig, mert szeretjük játszani és nagyszerű
darabok.
– Köszönöm a beszélgetést és további sikereket kívánok.
|