Bartók-fesztivál Londonban
Schiff Andrástól már évek hosszú sora óta megszokhattuk, hogy tematikus
koncertjeinek nincs szüksége kerek évfordulókra ahhoz, hogy egy-egy zeneszerző
életművét reflektorfénybe állítsa. A zongoraművész ezúttal 126 évvel Bartók
Béla születése után lépett színpadra június 5-én, 7-én és 10-én, kizárólag
Bartók műveit bemutató mini-fesztivál keretében a város jelképévé lett
London Eye óriáskerék szomszédságában elterülő Queen Elisabeth Hall-ban.
A londoni Magyar Kulturális Intézet által támogatott esemény rangját megsokszorozta,
hogy Takács-Nagy Gábor, Tuska Zoltán, Papp Sándor és Perényi Miklós jóvoltából
kamaraművek is megszólaltak: mind a hat kvartett, valamint Takács-Nagy
és Schiff előadásában a 2. hegedű-zongoraszonáta.
A vonósnégyesekből kettő-kettő hangzott el egy alkalommal, melyek
elrendezéséből ezúttal hiányoltam egy olyasfajta koncepciót, mely a zongoraművek
kiválasztásánál vitathatatlanul érződött. Bizonyára nem lehetett könnyű
feladat arról határozni, hogy melyik két kvartett nyissa és zárja a hangversenyeket.
Megítélésem szerint azonban túlságosan mechanikus volt, hogy a harmadik
után egy képzeletbeli választóvonal meghúzásával az első kvartett a negyedikkel,
a második az ötödikkel, a harmadik pedig a hatodikkal került egy műsorba.
Bizonyos kvartett-párokat – eltérően eme objektív sorba rendezéstől – hangvételük,
szerkezetük, gyökereik miatt összetartozóbbnak vélek, és tanulságos lett
volna ezeket a belső kapcsokat a közönségnek is megmutatni.
A művek megformálásáról azonban csak a legnagyobb elismeréssel
lehet szólni. Már az első kvartettnél nyilvánvaló volt, miért kivételes
e négy vonósmuzsikus játéka. Immár tíz éve, hogy Mikrokozmosz Vonósnégyes
néven időről-időre összejönnek kamaramuzsikálni, mégsem kizárólag a kvartettezés
tölti ki életüket, hanem tanítanak vagy éppen a világ különböző tájain
adnak szólóesteket. Így még véletlenül sem rutinból, megszokásból játszanak,
hanem mindig tudnak újat nyújtani egymásnak és ilyen módon a közönségnek
is. Szólistakvalitásaik nem gátolják – éppen ellenkezőleg –, segítik az
együttes játékhoz nélkülözhetetlen csapatszellemet, ugyanakkor független
személyiségek intellektuális párbeszéde mutatkozik meg játékukban. Ez a
kettősség garantálta tolmácsolásuk belső feszültségét és sodró lendületét.
Takács-Nagy Gábor prímárius szárnyaló hegedűtónusa és Perényi zengő csellóhangja
között hatalmas tereket, a hangszínek ezernyi árnyalatát érzékelhettük,
melyek között Tuska Zoltán és Papp Sándor teremtett biztonságos egyensúlyt.
A legszebb pillanatok közé tartoztak az 1. vonósnégyes megrázó, vallomásszerű
csellómonológjai, a 4. vonósnégyes utolsó előtti tétele a híres, fogólaphoz
csapódó Bartók-pizzicatókkal, a 2. kvartett középtételében az Allegro barbaró-szerű
makacs ritmika megszólaltatása és az egész sorozatot záró 6. vonósnégyes,
ahol mind a négyen gazdag szólófeladatokat kaptak. Ebben a kvartettben
a Mesto-téma fájdalmának, az Induló lélektelen menetelésének, a Burletta
groteszk nevetésének és az utolsó tételben megjelenő ideális és torz kontrasztjának
minden pillanatában sűrítve jelent meg az előző öt kvartett, hihetetlenül
szuggesztív, nagy vivőerejű előadásban.
A műsor megválasztásában és elrendezésében mindenképpen a zongoraművésznek
volt nehezebb a dolga. A válogatást úgy képzelem, mintha Schiff Andrásnak
arról kellett volna döntenie, hogy Bartók jelentős zongoradarabjaiból melyek
azok a legkedvesebbek, amiket magával vitt volna egy lakatlan szigetre.
A tudatosan megtervezett koncertprogram megrendítően szépre sikeredett.
A kompozíciók íve a hangversenyeken belül is crescendo ívet mutatott, de
a három est műsorát összekapcsolva is a kiteljesedésre törekvést véltem
felfedezni: az egyszerű népi gyökerektől jutottunk el a sajátos Bartók-nyelven
fogalmazott kompozíciókig. Az első est zongorablokkja a Gyermekeknek című
sorozat füzérével indult, a Három burleszkkel folytatódott és a 2. hegedű-zongoraszonáta
olyan mélységű interpretációjával fejeződött be, hogy a közönség másodpercekig
megrendülten ült, mielőtt tetszést nyilvánított volna. A második hangverseny
legszebb emléke, ahogy Schiff a lélekig hatoló bartóki magányosság többrétegű
megfogalmazásával élt a 15 magyar parasztdal Angoli Borbála történetét
feldolgozó variációiban és a Három rondót követő Szabadban szvit Éjszaka
zenéje tételében. A sorozat megkoronázásaként az utolsó est helyezte a
művész vállára a legnagyobb súlyokat, és újabb ajtók kitárásával újabb
titkokat és magaslatokat mutatott meg a közönségnek. A Mikrokozmosz-beli
Hat tánc bolgár ritmusban, az op. 14-es Szvit és a Szonáta előadásával
az ütőhangszerszerűségétől megannyi lépcsőfokon keresztül eljutottunk a
zongora hangzáslehetőségeinek határáig. A hatalmas erejű fokozás után,
a ráadásban Schiff András visszatért a csendes szemlélődéshez, és az Éjszaka
zenéjével búcsúzott az idei évad egyik legkiemelkedőbb sorozatától.
|