A ZONGORA-SZONATINA MESTEREI
Közreadja Csurka Magda
Editio Musica Budapest
A gyakorló zenetanár minden napi munkájában megkerülhetetlen,
hogy a pedagógus a tanítvány alkatának és képességeinek megfelelő darabokat
válasszon ki, lehetőleg minél változatosabb műfajokból válogatva, megismertetve
a növendékkel a különböző zenetörténeti korszakokat. Ehhez mindenekelőtt
jól szerkesztett kottákra van szükség. Olyan kiadványokra is, melyek nemcsak
a zeneirodalom nagyjainak jól ismert, nem ritkán agyonjátszott kompozícióit
tartalmazzák, hanem a kevésbé ismert és játszott, méltánytalanul elfeledett
(vagy még fel sem fedezett) zeneszerzők műveit teszik hozzáférhetővé.
E nemes feladatot karolta fel az Editio Musica Budapest azzal,
hogy a Csurka Magda szerkesztésében, az először 1982-ben napvilágot látott
A zongora-szonatina mesterei kiadványt újra megjelentette a közelmúltban.
A tizenkilenc szonatinát tartalmazó gyűjtemény változatos képet fest arról
a korról, amit a bécsi klasszika koraként szokás emlegetni. Már a zeneiskola
harmadik osztályától ajánlható a kötet, mely évekre ellátja gazdáját szellemes,
sziporkázó játszanivalóval.
Mindenkinek, aki e kötetből tanít (és aki alaposabban el akar
mélyedni e kor hangszereinek, hangzásideáljának, játékmódjának tanulmányozásában),
annak e kotta mellé jó szívvel ajánlhatom Komlós Katalin Fortepianók és
zenéjük. Németország, Ausztria és Anglia 1760-1800 (Budapest: Gondolat
Kiadó, 2005) könyvét. Komlós nagyműveltségű zenetörténész, aki számára
elmélet és gyakorlat kiegészítik egymást, mivel gyakorló fortepianóművész
is. A választékos és közérthető stílusban megírt könyv széleskörű ismereteket
ad arról a korszakról, melybe a kottában található szonatinák beleszülettek.
A szonatinák nemcsak hogy lefedik a szűkebb értelemben vett
klasszika időszakát, hanem sajátos műfajtörténeti mini-antológiaként is
szolgálnak, a honnét indult — hová érkezett-re is példát mutatva. A Georg
Friedrich Händel és Domenico Cimarosa komponálta szonátáknak nemcsak azért
van létjogosultságuk a kötetben, mert tanulságosan példázzák a műfaj sajátosságainak
korai ismérveit, hanem mert a műfaj kialakulását megelőző kompozíciók ismeretében
másként közelítünk a már érett, a klasszikára jellemző, tipikusnak tekinthető
szonatinákhoz. E korai darabok tanításával (melyek még csembaló-idiómát
hordoznak magukban) több olyan technikai fogást megismertethetünk a tanulóval,
melyeknek a későbbiekben is jó hasznát veszik. A Cimarosa-szonátában megkívánt
virtuozitás például vetekszik a földi, a szintén nápolyi születésű (és
szintén Domenico) Scarlatti szonátáinak technikai nehézségeivel, ami a
tanulmányok jóval későbbi szakaszában lesz majd csak „tananyag”, a Händel-szonáta
kifinomult artikuláció pedig kiválóan fejleszti a két kéz függetlenítését.
A két késő barokk mester egytételes kompozícióinak kétszakaszos formája
még nyilvánvalóan a szvit tételeinek sajátosságát hordozza magában, de
már elindultak a klasszika fogalmai szerinti modern szonátához vezető formai
fejlődés útján.
A szonatinákat nem kronológiai sorrendben adja közre a szerkesztő,
és voltaképpen nem is nehézségi sorrendben, bár a legkönnyebbnek valóban
az első két szonatina tűnik, Johann Baptist Vanhalltól. Hogy mi „nehéz”
és mi „könnyű”, mindig szubjektív, a gyermek képességeitől függ. Az Erdődyeknél
is szolgáló Vanhall F-dúr szonatinájának I. tételéből például nem nehéz
kihallani a vadászkürtök hangzását, a vadászkutyák nyargalását, s a változatos
dinamika, a rafinált orgonapont megtanítása mellett a növendék fantáziáját
is megmozgathatjuk. Lehet, hogy a kottában következő, cseh származású Jiři
Antonin Benda két művét (G-dúr és g-moll szonatina) mégis könnyebben taníthatónak
találja majd sok kolléga, mivel az előző évek kötelező barokk táncaiból
megismert széles dallamívek – melyeket Benda is szívesen alkalmaz – ismerősnek
tűnhetnek a kis zongorista számára.
A kötet közel negyedét angol zeneszerzők – John Jones, Metthew
Camidge, James Hook és a Mozart-tanítvány Thomas Attwood – művei teszik
ki. Valójában idesorolhatjuk az olasz születésű, de az élete utolsó részében
Angliában alkotó Muzio Clementit is, akinek „angolságát” és szigetországi
elismertségét mi sem bizonyítja jobban, hogy a kevés kiválasztottnak járó
londoni Westminster Abbey kerengőjében kapott végső nyughelyet. (Händel
sírhelye is itt van, őt valamivel több, mint fél évszázaddal előbb magában
az apátsági templomban temették el.) A szigetországi komponisták nemcsak
a Jane Austin-regényekből ismert hölgyszereplőknek és valós kortársaiknak
nyújtottak hasznos és érdekes játszanivalót, hanem frissességükből mit
sem vesztve ugyanezt adhatják a mostani zeneiskolásoknak is. Különösen
ajánlhatók ezek a szonáták a kéz két függetlenítésének gyakorlására és
e készség elmélyítésére.
A két kéz eltérő artikulációjának szabatos megvalósítása már
nem szabad, hogy problémát jelentsen Antonio Diabelli G-dúr szonatinájának
III., Rondo tételében, ahol a jobb kéz legatói alatt a bal kéz úgy staccatózik,
hogy egyidejűleg az 5. ujjal orgonapontot is tart. A kötetben lévő másik
Diabelli-szonatina (F-dúr) a kézkeresztezés élményével is megajándékozza
előadóját.
Talán véletlen, hogy a kötetben található technikailag legigényesebb
szonatinák az osztrák-német zeneszerzők műhelyeiből kerültek ki. Johann
Anton André, Tobias Haslinger, Friedrich Kuhlau szonatinái már közvetlen
előkészítői a „nagyok” művészetének. A nagy triászból a kötetben Joseph
Haydn és Ludwig van Beethoven egy-egy korai opusza előlegzi meg a két mester
későbbi érett szonátáit. E kötet ez utóbbiakhoz jelent fontos, nélkülözhetetlen
állomást a zongoratanulmányok során.
|