Kovács Ilona
Két nemzet között a legrövidebb
út a zene
Négy hangverseny Londonban
2003. november 3.-án kezdődött a brit fővárosban a londoni
Magyar Kulturális Intézet által szervezett Magyar Magic — Magyarország
a fókuszban 2004 jazzt reprezentáló estét is. A zenei eseményeket
filmvetítések, színházi bemutatók, képzőművészeti kiállítások,
konferenciák elnevezésű nagyszabású rendezvénysorozat, mely egy teljes
éven át, 2004 novemberéig kínál programokat Nagy- Britannia
közönségének a magyar kultúra legváltozatosabb területeiről. A
rendezvények javát a komolyzenei hangversenyek adják, de a
programfüzetet böngészve találunk magyar népzenét, cigányzenét,
klezmert és teszik teljessé.
Az őszi komolyzenei programok közül több szempontból
kiemelkedett a Music at the Wallace Collection hangversenyciklusa,
melyet angol részről Hannah Horovitz művészeti igazgató, valamint a
Bogyay Katalin vezette Magyar Kulturális Intézet közösen szervezett.
Kiemelkedett, mivel olyan fiatal művészeknek ad lehetőséget a
bemutatkozásra, akik már többszörösen igazolták tehetségüket, de
mindezidáig még nem volt alkalmuk Londonban bemutatkozni. (Nem
lebecsülendő a brit fővárosban való bemutatkozás lehetősége, gondoljunk
csak Dohnányi Ernőre, akinek az első londoni fellépés sikere a
világhírnév kezdetét jelentette valamivel több, mint száz évvel
ezelőtt; vagy Vásáry Tamásra, akinek szintén Londonban indult
világkarrierje.) Páratlan a helyszín is. A hangversenyeknek helyet adó
múzeum London belvárosában található, könnyen megközelíthető helyen,
hihetetlen gazdag képzőművészeti gyűjteménnyel. A közönségnek és a
fellépő művészeknek is egyedülálló élményt ad, hogy a megszólaló zene
Rubens, van Dyck, Rembrandt, Murillo és Velazquez festményei között
hangzik fel.
A négy hangversenyt magában foglaló ciklust az EWALD
RÉZFÚVÓSKVINTETT (BAKÓ LEVENTE, TARKÓ TAMÁS — trombita, KOVALCSIK
ANDRÁS — kürt, KELEMEN TAMÁS — tuba, KELEMEN LAJOS — harsona) nyitotta
meg. Mivel matinéról van szó (a koncertek délelőtt 11-kor kezdődtek),
csak csodálni lehetett az együttes állóképességét, egyrészt — mivel
fúvósokról van szó, különösen nehéz délelőtt, minimális „befújással”
csúcsformában játszani, másrészt — művészszoba nem lévén, egy rövid
szünettől eltekintve az egész programot egyvégtében adták elő. A
viszonylag kis terem kínálta intimitást csak fokozta, hogy a
rézfúvósoknál szokásos „technikai problémákat” is a színpadon voltak
kénytelenek lebonyolítani az együttes tagjai. Néhány eltévedt hangtól
eltekintve azonban minden arra utalt, hogy az együttest nem zavarták a
külső körülmények, s teljes egészében az előadásra tudtak koncentrálni.
Nagyon igényes és gondosan felépített műsorral érkeztek a brit
fővárosba. A műsor összeállítást némileg megnehezítette, hogy a
szervezők külön kérésére átiratokat nem, csak eredetileg is
fúvós-kvintettre írt darabokat játszhattak. Nyitányként Lutosławski
Mini-Overture-je hangzott el. A harsány, már-már rikító színek mintegy
figyelem-felhívóként szolgáltak, eszmei mondanivalója pedig a
tisztelgés volt a nagy példakép, Philip Jones és együttese előtt,
akiknek a szerző művét ajánlotta. A továbbiakban időrendi sorrendben
követték egymást a darabok, melyek mindegyike jó alkalmat szolgáltatott
az együttes sokoldalúságának megmutatására. Anthony Holborne
Erzsébet-kori szvitje és Jean Francois Bellon Negyedik kvintettje —
mely egyben angliai bemutató is volt — azt bizonyították a hallgatónak,
hogy az együttes könnyedén képes váltani egyik tételtípusból a másikba,
teljesen ellentétes karaktereket rövid egymásutánban szembeállítani.
Különösen szépen sikerült az átmenet a Holborne-szvit The Fruit
of Love lírai hangvételéből az azt követő The Choice virtuóz, sodró
karakterébe, vagy ahogy megtalálták a The Faire-round és a Galliarde
táncos, ritmikus pulzálását. A Bellon-kvintett utolsó, Rondo tétele
pedig akár trombita kettősversenynek is beillik, tele cadenzákkal,
igényes trombitaszólókkal. Az együttes névadójának romantikus, két
tételes (op. 5/1) műve után három 20. századi kompozíció csendült fel.
A szerző, Joseph Horovitz jelenlétében hangzott el a Music Hall Suite,
mely méltán a komponista legjátszottabb darabja. Rendkívül kifejezőek a
tételcímek (Soubrette Song, Trick-Cyclists, Adagio Team,
Soft-Shoe-Shuffle, „Les Girls”) — külön világ mindegyik tétel,
leginkább a ’20-as évek Párizsának hangulatát juttatja eszünkbe. Mind
az öt hangszer egyenrangú, s kitűnő alkalmat kínál a humor, a szatíra,
a karikírozás megjelenítésére. A jazz elemeit is gazdagon alkalmazó
kompozíció a szerző elmondása szerint „a paródia paródiája”. A
közönséget gyakran nevetésre késztető muzsika után Lendvay Kamilló
három epigramma-szerű, komoly tétele (a További nyolc arrogáns ötlet
című sorozatból) volt az összekötő Dubrovay László Harmadik rézfúvós
kvintettjéhez, mely a hangverseny záró száma volt. A mű alcíme
Boszorkánygalopp. Meghökkentő zenei effektusaival jó választásnak
bizonyult quasi ráadásdarabként a hangverseny végére tenni. A közönség
figyelmét az utolsó percig sem engedték lankadni, sőt, mindenki a
nyakát nyújtogatta, hogy jobban lássa, melyik hangszer produkálta az
elképesztő zenei hangzásokat. Bár már Könyves Kálmán óta tudjuk, hogy
„boszorkányok márpedig nincsenek”, a mellettem ülő két kislány a
biztonság kedvéért édesapjuk ölébe kéredzkedett, biztos, ami biztos,
annyira élethűnek bizonyultak az együttes keltette hangzások…
A hamisítatlan londoni időjárás — a napok óta
reménytelenül szakadó eső — sem gátolta meg a közönséget, hogy
meghallgassák KELEMEN BARNABÁS (hegedű) és BOGÁNYI GERGELY (zongora)
sokat ígérő műsorát, sőt, még hatvan pótszékről is gondoskodniuk
kellett a szervezőknek. Az igazat megvallva Bogányi Gergelynek ez a
hangverseny ezúttal kamarazenészi minőségében volt debütálás, 2002-ben
szólistaként már hallhatta őt a londoni közönség a Wigmore Hallban.
Kelemen Barnabásnak viszont ez a koncert bemutatkozás volt a brit
fővárosban. A program két kevéssé ismert Liszt művel kezdődött: Liszt
Ferenc Koronázási miséjéből a Benedictus tétel hegedű-zongora átirata,
és az eredetileg is erre a két hangszerre komponált Romance oubliée. A
két Liszt darab jó indításnak bizonyult; a műsorfüzet nem felejtette el
megemlíteni azt az egyáltalán nem elhanyagolható tényt, hogy a két
művész lemezre vette Liszt összes hegedűre és zongorára írott művét és
lemezük a Liszt Társaság nagydíját nyerte el. Érdekes volt meghallgatni
e kevéssé ismert ritkaságokat, melyek segítségével a két muzsikus a
romantikus kamarazene egy ismeretlen ösvényére vezette el hallgatóit.
Bár rövid művekről van szó, felismerhetően magukban hordozzák a jól
ismert liszti stílusjegyeket, a nagy Liszt művek reminiszcenciáit.
Bogányi odafigyelő, intelligens kísérete biztos alapot nyújtott Kelemen
számára, akinek hegedűhangja már-már emberi hangot imitált, különösen
az éterien szép Benedictus tételben.
Bartók Béla Szólószonátájának előadása Kelemen
kiérlelt, átgondolt előadásában hangzott fel. A hegedűs birtokában van
annak a tökéletes mesterségbeli és technikai kidolgozottságnak, amely
ennek a műnek a megszólaltatásához szükséges. Mindez azonban csak
eszköz, mely csupán a hangjegyek kifogástalan eljátszásához lenne
elegendő. Számomra a legmeggyőzőbb a III., Melodia tétel előadása volt.
Ismerve Kelemen eddigi sikeres pályafutását, rejtély, hogy egy ilyen
fiatal ember hogy’ tudja a bartóki keserűség, a fájó egyedüllét hangját
ennyire élethűen interpretálni négy húr és egy vonó segítségével.
A hangverseny befejezéseképpen César Franck A-dúr
szonátáját hallhattuk. Az Eugene Ysa˙e-nak nászajándékul komponált
darabban Bogányi érzékenyen és kifinomult billentési kultúrával
zongorázott, Kelemen pedig hangszere gyönyörű tónusával járult hozzá az
előadás sikeréhez. A kitartó tapsot Sarasate Cigánymelódiáinak (op. 20)
egyikével köszönte meg a két művész.
A sorozat harmadik hangversenyén, november utolsó
napján CSALOG GÁBOR (zongora) mutatkozott be, koherensen szerkesztett,
nagyon igényes, nemcsak az előadó, hanem a hallgató számára is nehéz
műsorral. Ligeti etűdök között szólalt meg J. S. Bach hat
contrapunctusa. Ligeti György etűdjei vitathatatlanul remekművek,
technikailag nehezek, szinte az előadhatatlanság határát súrolják. Csak
keveseknek adják meg magukat, de Csalog ezen kevesek közé tartozik.
Neki sem volt könnyű az etűdök megértéséhez vezető út. Lassan öt éve
már, hogy először kézbe vette a kottát, s csak a közelmúltban érezte
úgy, hogy elég érett előadásmódja ahhoz, hogy lemezre vegye e
gyöngyszemeket. Szerencsésnek éreztem magam, hogy volt módom
bepillantani a Csalog által használt kottába (a hangversenyen kottából
játszott a művész), s mondhatom, külön élmény az előadó által különféle
színesekkel tarkított kottakép — melyek a nehéz zenei szöveget segítik
értelmezni.
Csalog számtalan alkalommal játszotta már a
Ligeti-etűdöket, de még mindig keresi, kutatja a legmegfelelőbb
keretet. Játszotta már Liszt és Debussy művekkel társítva, s valóban,
az utóbbival különösen szembetűnő a szellemi rokonság. Mindegyik etűd
nagyon impresszionisztikus, ezernyi hangszín, hangkombináció váltakozik
benne. A mostani alkalommal talán a legjobbat találta meg Csalog, mind
az arányokat, mind a hangulatot illetően. Világos, hogy mind a két
szerző nagyon közel áll a fiatal zongoraművészhez, akinek nagyon
személyes, már-már szemérmes a játéka, mintha csak magának játszana.
Nem volt nehéz felfedezni a szellemi rokonságot a
koncertet indító Cordes ŕ vide (Üres húrok), no. 2 csupa kvintekkel
indulása és az 1., 2. és 3. contrapunctus között. A sajátos
magyar címet viselő Galamb borong, no. 7 és a Der Zauberlehrling
(Bűvészinas), no. 10 azonban az őket követő 4. és 5. contrapunctustól
éppen nagyon is különböző hangzásvilága miatt emelkedett ki, s a
hangverseny első felét a számomra legpasztellszínűbb Autumne a Varsovie
(Varsói ősz), no. 6 kerekítette le.
A hangverseny második felét indító En suspense
(Késleltetve/Függőben), no. 11 valamiképpen ismét a 14. contrapunctus
eszmei megfeleltetése, mely utóbbi befejezetlenségével, mintegy zenei
torzóként válik ki környezetéből.
A záró három Ligeti-etűd - Arc-en ciel (Szivárvány),
no. 5, L’escalier du diable (Ördöglétra), no. 13 és a Columna infinita
(Végtelen oszlop), no. 14 Csalog legjobb formáját mutatta. A blokk első
darabja különösen emlékezetes marad, egyrészt — véletlenül — a zongora
éppen egy olyan festmény előtt állt, mely szivárványt ábrázol, így a
hangzó és a vizuális élményt egyszerre élvezhette a képpel szemben ülő
hallgató, másrészt ilyen elhaló, érzékeny pianót még nem hallottam
senkitől. Az egyre eltávolodó hangoknál már szinte csak a billentyűk
leütésének zaja hallatszott, ki tudja, hányszoros pianissimo. A
megérdemelt sikert François Couperin Pičces de clavecin sorozatából
vett miniatűrjével köszönte meg Csalog Gábor. Lehet, hogy legközelebb
Couperin művekkel társítva halljuk Ligeti etűdjeit?
A sorozat utolsó eseménye a TRIO LIGNUM (KLENYÁN
CSABA, ROZMÁN LAJOS — klarinét, LAKATOS GYÖRGY — fagott) fellépése
volt. Nagyon hatásos volt Guillaume de Machaut Végem a kezdetem és a
kezdetem a végem című rondójának előadása, az együttes tagjai a
szólambelépéseket kiemelendő egyenként vonultak be, mozgással is
társítva a zenei palindrómát. Két kisebb lélegzetű angol reneszánsz
darab megszólaltatása után (William Byrd: Alleluia quae lucescit, John
Bull: In Nomine, IV) ismét mozgással társult az előadás; a Kondor A.
átiratában megszólaló J. S. Bach mű (Kis harmonikus labirintus) választ
adott arra a rejtélyre, hogy a három muzsikusnak miért van szüksége
nyolc kottatartóra. Nemcsak hallhattuk a labirintust, hanem az együttes
tagjai be is jártak egy képzeletbelit: előadás közben egyik
kottatartótól a másikig jártak, míg a mű végén sikerült találkozniuk.
A magyar kortárs zenét Sáry László művei képviselték
az együttes programjában: három darabot játszottak a szerző Kreatív
zenei gyakorlatok sorozatából. Első hallásra egyszerűen előadhatónak
tűnnek a művek, holott korántsem azok, nagy összeszokottságot, sok
gyakorlást igényel megszólaltatásuk. Befejezésül egy átirat — Ludwig
van Beethoven eredetileg két oboára és angol kürtre komponálta C-dúr
triója (op. 87) hangzott el, mely igazán jól szólt az együttes kínálta
hangszer-összeállításban is. Nem véletlen, hogy a virtuóz klarinét
szólamok hallgatása közben Mozart erre a hangszerre írott műveire
asszociálhatunk: igen erős még a Mozart-hatás e korai Beethoven műben,
mely vitathatatlanul Rozmán Lajos jutalomjátéka volt. Josquin des Prčs
Proporciós kánonja volt a ráadás, s egyben az utolsó mű, mely a sorozat
keretében elhangzott.
Az uniós csatlakozáshoz közeledvén örvendetesen
megszaporodnak Európa-szerte a magyar kultúrát, előadóművészetet
bemutató események. A zene nyelve nemzetközi, nyelvi nehézségek nem
gátolják a kommunikációt, éppen ezért az egyik leghatásosabb eszköz a
nemzetek közti párbeszédben. A Wallace Collection-beli hangversenyek
nemcsak a magyar zene, kultúra és előadóművészet ünnepei voltak négy
héten keresztül, hanem közvetve a magyar zeneoktatásé is, amely olyan
nagyszerű művészeket tudott felnevelni, mint azok a fiatalok, akik e
sorozat keretében a legnagyobb sikerrel képviselték Londonban
Magyarországot.
(2003. november 16., 23., 30., december 7. London, Wallace
Collection. Rendező: Springboard Concerts Trust, Magyar Kulturális
Intézet)
|