Kroó György:
Szabolcsi Bence, a tanár
Szabolcsi Bence a Zeneakadémián zenei
stílustörténeti szemináriumot vezetett, magyar zenetörténetet, majd
egyetemes zenetörténetet tanított, végül 1951-ben Bartha Dénessel
együtt megalapította és haláláig irányította a zenetudományi tanszéket.
Pedagógiai munkásságának 1945 októbere és 1973 januárja között többezer
tanúja van, ez többezer potenciális méltatót, egyben véleményt jelent.
Ha most a megtisztelő felkérésnek eleget téve rövid fél óra keretében
arra vállalkozom, hogy Szabolcsi zenetörténész-hitvallásáról és
tanításáról beszéljek, tudom, hogy ez a vállalkozás legfeljebb
kísérletnek tekinthető. Az a szándékom, hogy konkrétan idézzem
legfontosabb idevágó gondolatait, ezért a magaméit is leírtam.
Ahhoz, hogy egy tanár portréját felvázoljuk,
tisztáznunk kell alapvető viszonyát a tudományhoz, amit tanít.
Szabolcsi Bence 1936-ban „Bevezetés a zenetörténetbe” című könyvében
tisztázta önmaga és nemcsak szakzenészekből álló olvasóközönsége
számára zenetörténeti világnézetét. Hogy pontosan értsük, tudnunk kell,
hogy Szabolcsi lipcsei egyetemi évei óta Wilhelm Dilthey szellemi
tanítványaként a zenetörténet tanítójától azt várta, hogy egyszemélyben
tudós és művész legyen. Bartók Béla méltatta Szabolcsi veleszületett,
Kodály által kiművelt tudós-alkatának legfontosabb összetevőit,
metodikus következetességét, biztos ítélőerejét és az aprólékosan
pontos munka iránti képességét. A másik oldal, a művészi alakítóerő
vonatkozásában Szabolcsi saját szavait idézem az említett munkájából:
„A zenetörténet-írás maga is művészet, mely írót, zenészt, költőt és
tudóst kíván egyszemélyben; más ne is közelítsen hozzá, mert honnan is
merítené a képzelő, megjelenítő és összekapcsoló erőt, mely egy
elsüllyedt világot egész kiforrott, formába merevült, lomha
életrendszerével, s viszont minden háborgásával, minden emberi
küszködésével, feszültségeivel és eltipró súlyával egyetemben felidézni
képes! A zenetörténész tehát mindenek felett univerzális művész; csak
így érezhet meg, így fedezhet fel, így mintázhat, így foglalhat össze.”
Egyértelmű, hogy Szabolcsi előtt is a XIX. század
nagy zenetörténetíróinak ideálja lebegett. Ki is mondja a neveiket:
Kiesewetter, Fétis, Ambros „a művészi leszűrtség, a rendkívüli látókör
és a formáló bátorság e birtokosai – írja –, az emberi öntudat
történetének írói, úgy, ahogyan az a zene nagy alakváltozásaiban
tükröződik.” Nyilvánvaló a nevelő szándék értékelése ezekben a
zenetörténeti művekben. „E művekből világosan beszél az élettel szemben
való állásfoglalás; – írja Szabolcsi 1936-ban -, kultúrát csak nagy
cselekedetek teremthetnek, a történésznek tehát e nagy cselekedeteket
kell nyomoznia és feltárnia, megkeresni tűzhelyüket, a nagy embert és a
nagy nemzetet. Egy nagy emberéletet újra felépíteni ugyanolyan szép és
merész feladat, mint egy nagy kultúra életrajzát megformálni. Mikor a
történész ilyen programokon dolgozik, éreznie kell, hogy az emberi
műveltség egyik legszebb tornyát építi.”
Az univerzális zenetörténetírás, -tanítás
ellenhatásként váltotta ki a tudományos pozitivizmus zenei mását,
amelynek képviselői, annak idején elsősorban Reimann és Kretzschmar
szerint „a zenetörténet formaalkotó folyamatok sorozata; forma és
stílus önmagában zárt, magában nyugvó logikai egység, melyet csak saját
törvényei magyaráznak. Hogy megközelíthessük, az analízishez és a
hermeneutikához kell fordulnunk; elemeire kell bontanunk a zenei
kifejezést és az elemek jelentését, kapcsolódásának módját külön-külön
megkeresnünk.” Ez művészi alakításban kétségkívül szegényülés, de
módszerességben és intenzív következetességben „bizonyosan gazdagodást
jelent a romantika után” — véli Szabolcsi és hozzáteszi:
„Stílustörténethez és formaelemzéshez roppant anyag kell és szinte
természetes, hogy az összefoglaló törekvések helyébe mindenütt a
szakkutatás lép [...] a zenetörténetből a szaktudományok laza nyalábja
válik”. A szertehullás veszélyét Szabolcsi megítélése szerint
kiegyensúlyozza a specializálódás által eredményezett mérhetetlen
anyagbeli és szempontbeli gazdagodás. Ennek ellenére, noha Szabolcsi
Bence nem hitt a régi egység erőszakos, külső visszaállításának
lehetőségében, a XIX. századbeli zenetörténetírás alapvető tanulságait
1936-ban éppúgy mint 1960-ban élő hagyománynak tekintette. „Mintha a
XIX. század végleges mintáit adta volna a zenei biográfiának: ebből a
forrásból merít, aki a művész életét művészi egységben akarja
megmintázni, akinek a szemében egy nagy alkotóegyéniség sorsa maga is
műalkotás [...], akinek koncepciója még ugyanaz, mely a mesterekben
koruk összefoglaló héroszait látta [...] mondhatnók, a romantikus
szellem ihletettje maradd ezután is minden felfedezés és felfedező
[...] nem halnak ki a romantika átfogó törekvései sem; a vallásos
szemlélet [...], a humanista szempont és bizonyos történelmi
szintézisre való törekvés.”
Ami különösen nagyon fontos kérdés volt Szabolcsi
számára mindezen belül, az művész, korszak és közönség viszonya.
1936-ban ezzel zárta a zenetörténész szemléletére és módszerére
vonatkozó fejtegetéseit, de visszatér a problémához 1952-ben, majd
’64-ben is. Az alaptétel vagy alapkérdés így hangzik: Mintha az
egyéniségvizsgálat valahogyan ellenpróbája és igazolása lenne a
korszakvizsgálatnak. Az emberi, egyéni fejlődés és a korszak
különbségeit hangsúlyozva Szabolcsi azt vallotta, hogy „a közösség, a
nemzedék, a korszak nem kezdeményez, csak felkap, feldolgoz,
kiszélesít, eldurvít és továbbgörget. Az invencióból kialakítja a
konvenciót, az egyéniségből az iskolát, a magányos lélek merész és
szárnyaló hangjából a korstílus kényelmes és kopott frázisait. Az
alkotóművész átél és felfedez, a korszak eltanul és kolportál. A
mestermű felhasználja nyersanyagnak a korszak formavilágát, de
tartalomban és erejében minden közösségen túlmutat; csak leple a
környező világé, szelleme nem foglalható történelmi kategóriákba.”
De igaz ez, minden megszorítás nélkül? — kérdezi
önmagától Szabolcsi és így folytatja: „A művészt nemcsak külső végzete
zárta össze kortársaival az idő tömlöcébe, hanem valami mély és titkos
közösség is,, mely közöttük és közötte fennáll.” Újabb és újabb
kérdések következnek. Kis emberek tömegprodukciója, vagy a művész
alkotása fejezi-e ki tisztábban a kort? Mit értünk egy kor, egy
nemzedék akaratán, hangján? Korszak és műalkotás kapcsolatának mélyebb
értelmét talán a nagy alkotás tárja fel? Gluck esetére hivatkozik
Szabolcsi, a zeneszerző külön útra indult, szemben a XVIII. századdal,
és azt kérdezi: „Nem korunk lappangó szándékait váltjuk-e valóra akkor
is, amikor azt hisszük, hogy arcába sújtottunk?” A művész álma – írja –
bizonyára „benne szunnyad valahol a kor lelkében, de csak abban a
láthatatlan metafizikai korban, mely épp az ő lázadásával válik
tulajdonképpen korrá — és nem az érezhető-tapintható közösségi
életben.” Végül az ellentmondást a távolság oldja fel a zenetörténész
előtt. Messziről, madártávlatból nézve korszak és egyéni művészet
homogén, egyanyagú, a történelem műhelymunkája, egyvonalúvá simul ki. A
nagy egyéniség – vallja Szabolcsi Bence Burckhardttal – a kor
megsűrűsödése. „Az alkotó ember komprimált, meggyorsult korszak.” Ennek
megfelelően „a korszak meglassúdott emberélet, mely éppúgy ismeri az
ifjúságot, férfikort, öregséget, mint az egyes ember”. A megoldás tehát
talán épp ez volna: „a zenetörténet legyen mindig és minden formájában
élettörténet, semmi egyéb”. A zenetörténetírás és -tanítás művészete „a
látható és az öntudatlan rejtett folyamatok arányában,
összehangoltságában áll”.
Az eddig ismertetettek szellemében 1940-ben
napvilágot látott huszonötíves zenetörténetében főképp a XVII.
századtól kezdve Szabolcsi két, egymás mellett létező, egymást láttató
vonulatot épített ki. Az egyik vonulat csupa óriás, eredeti lángelme,
illetve sajátos, egyedülálló életmű. Mottója: „minden alkotóművész
magábanálló tünemény, vissza nem térő csoda, mint ahogy alapjában
minden ember az; a kor nyersanyagát legfeljebb felhasználja, válogat
belőle, újjáteremti és viszaadja a kornak, amit elvett tőle, saját
életével”. A másik vonulat vagy inkább áramlat ritmusát a korszakok
szabályozzák, óráit a nemzedékek egymásutánja, változása méri. Mottója:
„a nemzedék fogalma sem véletlen vagy önkényes fogalom; s ez a nagy
korszakfordulókon derül ki leginkább”. Minden periódusnak megvan a maga
hangja: „a nemzedék közös magatartása és közös élménye ellentéteken át
is rokoni kapcsolat, mely a pillanat és a helyzet azonosságából ered”.
Individuális és közösségi megközelítés csomópontja
másféle kapcsolatokra, összefüggésekre is rálátást enged. A XIX. század
nemzeti zenestílusainak bevezetéseként olvassuk Szabolcsi
zenetörténet-könyvében ezt a gondolatot: „Minden remekmű hangsúlyozza
és megvilágítja a maga műfaját, mint hátteret, nyersanyagot és
közösséget, amelyből vétetett; de mégjobban a maga egyszervaló
csodáját, mint egyéniséget és alkotó öntudatot. Ugyanígy hangsúlyozza a
nagy alkotóművész a maga nemzetét, mögötte álló közösség, eredet és
háttér gyanánt, — s még jobban a maga egyéniségét, mint e háttérből
kiemelkedő egyszervaló csodát. A kettő egymáson keresztülnyúlva,
egymást magyarázza, sőt egymást feltételezi.”
A magam számára úgy próbáltam címszavakban
összefoglalni mindennek a zenetörténet-tanításban alkalmazható,
alkalmazandó lényegét: történelmi szemlélet, a zene minél szélesebb és
szervesebb beágyazása a művelődésbe. A legfontosabb a nagy egyéniség,
az egyéni hang, mögötte a korral, a közönséggel. Tehát a nagy mű
felmutatása, mögötte a műhellyel.
Szerencsés voltam, többszáz Szabolcsi-órát
hallgathattam végig diák- és tanárkoromban. Az elmondottak után,
amellyel a zenetörténet tanítására vonatkozó filozófiáját szerettem
volna érzékeltetni, most a módszerét próbálom felidézni. Azzal kezdem,
hogy a módszer nem választható el a pedagógus-egyéniségtől. A mi
gondolatmenetünk szempontjából Szabolcsi tanáregyéniségének három
vonását érzem meghatározónak: a tudós- és a művészalkat együttesét, a
zenei előadóművészi képességét és a kérdésként megfogalmazott
állításban tükröződő nyitottságot és morált.
A tudós-művészalkat hozománya egyrészről a rendkívül
széles körű kronológiai és stilisztikai tájékozódás biztonsága,
másrészről a mű, a kor légkörét megidéző, megteremtő sajátos előadói
módszer. Szabolcsi tanár úr tanításának alapja enciklopédikus jellegű
tudása volt, irodalmi és képzőművészeti áttekintése, felkészültsége az
ókori, középkori és újkori történelemből, bámulatos jártassága az
európai művelődéstörténetben, szociológiai érdeklődése, tájékozottsága
és műveltségének kivételes színvonala. Ez tette lehetővé, hogy a zene
történetét bármikor történeti és művelődéstörténeti beágyazásban
tárgyalja, tanítsa, hogy irodalmi, művészeti jelenséggel, alkotással,
stílusjeggyel világítson meg egy zenetörténeti problémát. Ez tette
lehetővé híres és jellegzetes kalandozásait az időben, vagyis hogy
kilépjen az éppen szóbanforgó korszakból és analógiákra mutasson rá a
múltban és a jövőben. Hogy párhuzamba állítson összemérhető, de
különböző szerzői törekvéseket, zenei irányzatokat, technikai,
stiláris, ideológiai vonatkozásokat, hogy lenyűgöző
képzettársításaival, állandó szellemi kihívásaival mozgásba hozza és
elevenen tartsa hallgatói fantáziáját, hogy tanításával szüntelenül –
kedvenc kifejezésével élve – ablakot nyisson a történelemre és a
világra.
A megkötője, a racionalizálója a problémalátás e
fantasztikus távlatainak egyrészt hihetetlen széles körű és alapos
műismerete volt. Gyakorlatilag az általános zenetörténet tanításában
megemlíthető valamennyi kompzíciót, vagyok azok legjellegzetesebb
részeit a Kodályéhoz hasonlítható legendás emlékezőtehetsége
révén bármikor fel tudta idézni a zongorán. Másrészt „földhöz kötötte”
a tanítást megelőző többévtizedes forráskutató múltja. Tehát a
zenetörténet anyagával való közvetlen érintkezése, találkozása, főleg a
magyar zenetörténet területén, az ebből eredő föltétlen tisztelete a
tények, a dokumentumok iránt, és a zenetörténeti múlt életének,
organizmusának közvetlen letapogatásából származó élmény mindig eleven
és a konkrét gondolkodás irányába ható impulzusa.
A művészi oldala e kettős alkatnak – mint említettem
– az atmoszférateremtés. Szabolcsi nemcsak a magyar zenetörténetírást
emelte a szépirodalom szintjére, hanem művészi élménnyé tette a
tanítást is. Egyrészt azzal a stílussal, azzal a nyelvi gazdagsággal,
amellyel kifejezte magát, másrészt előadásának műalkotásokra
emlékeztető formálásával, tetőpontok, epizódok kiépítésével, vagy éppen
a rondószerű visszatérésekkel. Akár egy operarendező: hősét a kor
színpadára állította, intellektuális logikával, vizuális elemekkel,
aditív érvekkel egyszerre dolgozva megjelenített, megelevenített
mindent, ami csak szándékában volt. Amit mondott, annak – mint egy
műalkotásnak – háttere volt, mélysége, több dimenziója és
perspektívája. Egy nagy ember kisugárzását érezte az őt hallgató diák.
És ide kapcsolódik közvetlenül Szabolcsi
egyéniségenek a zenei előadóművész karakteréhez hasonló jellege.
Természetesen nem zongoraművekre korlátozódott ez a fajta megjelenítő
képessége, sőt, szimfóniák és kamaraművek partitúráira, opera- és
oratóriumrészletek felidézésére még inkább. Nem a kivitel tökélyéről, a
zongoraművész latens virtuóz képességeinek vagy ambícióinak a
kiéléséről, megnyilatkozásáról beszélek. Hanem a hang, az intonácó
felidézésének varázslatos képességéről és a kiemelés
bűvésztechnikájáról. S nem a pedagógiai hangsúly értelmében, hanem
abban az értelemben, hogy ezáltal az idézet interpretációvá vált.
Igazolt, hihetővé tett, művészi igazsággá emelt szavakat, gondolatokat,
eszméket.
Végül a kérdés, a kérdezés funkciójáról néhány szót
Szabolcsi pedagógiájában. Ahhoz, hogy megérthessük ennek életrajzi,
pszichológiai értelmét, eredetét, tudnunk kell, hogy Szabolcsi fiatal
korában hittérítői buzgalommal ütötte-vágta az új magyar zene, tehát a
bartók-kodályi irányzat és művészet ellenzőit, feltételezett
kerékkötőit, mindent, ami megkésett romantikaként, a Nyugatot előlünk
eltakaró német zeneként, vagy egyszerűen kisszerűsége révén, véleménye
szerint, útjában állott annak, amit ő leveleiben a mi „kelet-ázsiai
nyarunk”-nak nevezett. Ez a fanatizmus oly mértéktelen volt, hogy Bach
és Mozart után egyszerűen hanyatlásnak tekintette a teljes XIX.
századot, és esküdt ellenségként kezelt minden modern művészi
törekvést, amely – őt idézem – „nem támaszkodott a földre és Istenre”,
tehát nem gyökerezett a nép művészetében és nem volt – Szabolcsi
kifejezésével – „etikus művészet”. A vagy-vagy évek elmúltával, a
második világháború után – ami sok tekintetben vízválasztónak számít
Szabolcsi életében és gondolkodásában – épp pedagógiai pályafutásának
hajnalán az elhatárolódás, az elkülönülés esztétikáját és az esztétikai
ítéletet átszínező, átható etikai szempontúságot lassan felváltotta a
nagy történészre jellemző felülemelkedés képessége, tehát az, hogy
benne éljen a vizsgált korban, de a megítélésében a minőség iránti
érzéknél egyebet ne hagyjon érvényesülni. Ekkor vált jellemzővé
Szabolcsi előadásában a vagy-vagy alternatívája helyén az és-és
kapcsolatot teremtő fordulat. Ez bizonyosfajta védekezés is volt egy
diktatúra körülményei között, az ideológiai szempontú megítélés
egyoldalúságával szemben. De a jelentősége Szabolcsi
zenetörténet-tanításábn ennél sokkal nagyobb. A nyitottságot
biztosította, a nézőpontok lehetséges különbségének elismerését egy
olyan periódusban, amely tudománytörténeti szempontól az analízis
egy-egy módszerének rendszerré emelésével és kizárólagos használatával,
a zenetudományt a természettudományokhoz közelítő anyagvizsgáló
metódusával, a hermeneutika, általában minden interpretáció
iránti gyanakvásával és a tények regisztrálásával megelégedő
pozitivista szemléletével voltaképpen az egyetlen lehetséges igazság
filozófiájával itatta át a zenetudományt.
Átmenetileg, amíg az új, a mai zenetudományt
képviselő, ismét szintetizálni képes nagy egyéniségek meg nem jelentek,
éppen Szabolcsi két és fél évtizedes zeneakadémiai működése idején volt
tehát rendkívüli jelentősége annak, hogy valaki a zenetudomány humán
léptékét hangsúlyozta. Hogy állításait a végén kérdőjellel ellátva
fogalmazta meg. Nem az ítélet bizonytalanságát mutatja, nem a dönteni
nem tudás elismerése a kérdő formula. Hanem azt jelzi, hogy a kérdező
tisztában van a tudományos igazság örök viszonylagosságával. Hogy
végzetessé váló ideológiai döntések, ítéletek kortársaként a
viszonylagosság, az esetlegesség, a zsákutcák lehetőségére
figyelmeztessen, hogy kétkedést ébresszen – így vagy úgy – az egyszer s
mindenkorra felhúzott rendszerfalak örökkévalósága iránt, hogy a hidak
felrobbantóit a hídépítés folyamatos, folytonos történelmi-társadalmi
szükségére emlékeztesse. Hogy átjárhatóvá tegye a vélemény, azaz a
hipotézis és az igazság közti hol szűk, hol szélesebb, hol rövid, hol
hosszabb folyosót, hogy a zenetudomány művelőinek szüntelenül eszébe
juttassa, hogy vizsgálatuk tárgya, témája, anyaga a művészet körébe
tartozó jelenség, maga a műalkotás és az alkotó- vagy előadóművész, és
hogy elevenen tartsa a tévedés jogát, a végső bizonyosságok illúzióinak
idején, az örök rákérdezés lehetőségével szembesítse az egyetlen
olvasat, az egyetlen magyarázat, az egyetlen megoldás híveit.
(Módomban van néhányperces részletet felidézni egy
Szabolcsi-órából is. A színhely a Magyar Rádió egyik stúdiója, az
időpont 1965 körüli, a résztvevők az akkori zenetudományi tanszak
hallgatói a téma „A verbunkos születése”. Egyetlen mondat még mottóként
ahhoz, amit hallani fognak.) Szabolcsi szavait idézem abból az
írásából, amellyel a Herder-díjat köszönte meg 1971-ben: „A kitüntetés
egyszersmind nevelés — írta. — És a nevelés mindig a múlt és jövő
konfrontációját jelenti. A múlt szolgálatát és a jövő szolgálatát.”
|