„Psalmus Humanus”
Művészetpedagógiai kísérlet az ezredfordulón
Válaszkeresés korunk kihívásaira Kodály eszméi alapján
„Megmarad a fatörzs, csak új lombot kap”
( Kodály Zoltán: A zene mindenkié, Zeneműkiadó Vállalat, Budapest 1954.
105. o.)
Minden bizonnyal szokatlan és merész kezdeményezésnek tűnt művészetoktatásunk
jeles képviselői előtt az a felkérés, amely a fenti programsorozat megtekintésére
hívta őket 2000 júniusában. A zenei nevelés különböző területein, szintjein
és tisztségeiben lévő szakemberek mellett felkérést kaptak a neveléstudománnyal
és vizuális neveléssel foglalkozó egyetemi tanárok, pszichológus professzorok,
valamint a programsorozat megvalósításának az anyagi fedezetét biztosító
minisztériumok, a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumának, ill. az
Oktatási Minisztériumnak a képviselői.
Honnan indult el a zenepedagógiai bemutatósorozat kezdeményezésének
a gondolata?
A Pro Renovanda Cultura Hungariae „Kodály Zoltán emlékére” szakalapítvány
felhívására 1998 októberében készítettem el az első tanulmányomat „A legelsők
voltunk” címmel. A pályázati kiírás célja „az ének-zene tagozatos iskolák
több évtizedes nevelő-oktató munkájának a történeti összegezése volt”.
Ezért – mint a Kecskeméti Ének-Zenei Általános Iskola legelső végzős osztályának
egykori növendéke – a következő kérdéssel kerestem meg osztálytársaimat,
zenetanári pályámon tanított volt tanítványaimat, valamint zenetanár kollégáimat:
Hogyan
hatott rájuk a gyermekkori zenetanulás?
Válaszaikban egybehangzóan megfogalmazták, hogy valamennyiük számára
életre szóló útravalót adott a gyermekkori zenével való indulás, segített
későbbi tanulmányaikban, hívatásuk gyakorlásában és a mindennapi életben.
Az összegyűjtött anyagot „Psalmus Humanus” Ének-zenei Általános Iskola,
Kecskemét 1950. címmel foglaltam össze könyv alakjában (Püski Kiadó, 2000),
a róla írott recenzió a Parlando 2001/4. számának 20–29. oldalán jelent
meg Solymosi Tari Emőke tollából.
A fent jelzett pályázati felhívásra elkészített tanulmányom, majd annak
könyvvé formálása eredeti szándékom szerint csak emlékező írásnak készült
egykori iskolám alapításának 50. évfordulója alkalmából. De sajnálatos
módon azt tapasztaltam, hogy az egykori diákok egyértelműen pozitív hangvételű
visszajelzései éles ellentétben állnak korunk néhány társadalmi rétegének
a zenetanulás, és ezen túlmenően a művészeti nevelés fontosságának a megítélésében.
Kodály eredeti nevelési elveit sokan ma már nem is ismerik, vagy azokat
idejét múlt, korszerűtlen módszernek vélik. Pedig a kodályi nevelési eszmék
lényege nem egy szakmódszertani elv merev követését jelenti, hanem az énekkel-zenével,
a művészetekkel kisgyermekkortól való örömszerző együttélést.
Ennek meghatározó jelentőségét az ének-zenei általános iskolák
volt növendékei 40 év távlatából bizonyítják. Iskolánk alapítása óta azonban
fél évszázad telt el, és ezalatt az időszak alatt olyan társadalmi, gazdasági
és technikai változások zajlottak le, amelyeknek az '50-es években
még nyoma sem volt. Ezt erős társadalmi és gazdasági átrendeződés kísérte,
ami a társadalomban értékváltással is járt.
A Központi Statisztikai Hivatal (Oktatási adatok, 1998) és a
Fővárosi Pedagógiai Intézet adatai alapján az ének-zenei általános iskolák
növendék létszámát illetően döbbenetes számok tárultak elém: az általános
iskoláskorú gyermekeknek mindössze kb. 1%-a, a mintegy egymillió általános
iskolás közül mindössze kb. 10–12 ezer tanul ilyen típusú iskolában! E
számokat, és néhány, részemről közelebbről is jól ismert ének-zenei általános
iskola megszűnésének körülményeit is jól ismerve, ettől kezdődően igen
fontossá vált számomra annak a kérdésnek a vizsgálata, miként lehetne Kodály
tanár úr nevelési eszméit megőrizni a mai, megváltozott körülmények között
is. A vizsgálódást két irányban folytattam:
1. Hogyan segíthetné hatékonyan a kodályi hagyományokra épülő
ének-zenetanítás napjaink közismereti képzését?
2. Hogyan lehetne véleményeztetni zenei életünk meghatározó jelentőségű
személyiségeivel a jövőbe mutató, a gyakorlatban már eredményesen működő,
de kevéssé ismert ének-zenepedagógiai koncepciókat?
A feltett kérdésekben segítséget adott annak a műhelymunkának
a felidézése, amelyben egykori iskolában részesülhettem. Egyrészt emlékeztem
Kodály tanár úr gyakori óralátogatásaira, másrészt tudomásom volt arról,
hogy iskolai éveinkben a tantervek készítésénél és a tananyag meghatározásánál
mindig a gyakorlatban megvalósított tapasztalatokból indult ki, mindenkor
rendszeres visszajelzést kérve igazgatónőnktől és énektanárainktól. Ezt
a szemléletet bizonyítják az 1964. február 17-én, iskolánk új épületének
avatásán elmondott szavai is: (idézettel kezdve ezt a mondatát)
„»Hasznos lenne a tudományos kutatókáderek mellett a gyakorlati
pedagógia művelőinek bekapcsolása a fejlődés és nevelés-lélektani kutatásokba.«
Én inkább fordítva ajánlanám az elméleti pedagógusoknak, hogy ők járjanak
el, és ők kapcsolódjanak be a gyakorlati pedagógiába.” (Szögi Ágnes: „...
Van itt egy iskola...” Kodály Zoltán Zenepedagógiai Intézet, Kecskemét,
1983. 97. o.) A fenti személyes tapasztalatok ismeretében elkezdtem intenzíven
keresni és kutatni azokat a zenetanítási koncepciókat:
1. amelyek a kodályi hagyományokra épülve korunk nevelési és
oktatási elvárásait beépítik az ének-zene tanításába,
2. amelyek figyelembe veszik dr. Barkócz Ilona és dr. Pléh
Csaba pszichológiai kutatásainak eredményeit. Ők az 1970-es évek végén
végezték el Kodály zenei nevelési módszerének a napjainkig legnagyobb léptékű
hatásvizsgálatát, amelyben egzakt módon megfogalmazták a kellő rendszerességgel,
aktív részvétellel, megfelelő szakmai irányítással elsajátított ének-zenetanulás
differenciálható és specializálható hatását: A vizsgálati eredményeket
összegező tanulmányuk a Kecskeméti Kodály Intézet gondozásában jelent meg
1978-ban. Angol nyelvű fordítása 1982-be látott napvilágot: Music Makes
a Difference: The Effect of Kodály's Musical Training on the Psichological
Development of Elementary School Children címmel.
A folyamatos zenepedagógiai vizsgálódáshoz két újabb pályázati
felhívás adott ösztönzést, és lassan elkezdett nőni a megismert, eredményesen
és jól működő zenei műhelyek, ill. az azokat vezető tanároknak a száma,
akik bekapcsolódtak a közös munkába. Eközben lehetőségem nyílt olyan nagytudású,
természet-, ill. társadalomtudománnyal foglalkozó szakemberekkel is megismerkednem,
akiktől a zenének, zenélésnek és zenetanulásnak különböző megközelítésű
tudományos (neurológiai, pszichológiai, fiziológiai, szociológiai) vizsgálatairól,
és azok kutatási eredményeiről szerezhettem tudomást. Valamint ráirányították
figyelmemet a művészeti tevékenységeknek kevéssé ismert lehetőségeire is.
Ilyen például volt kecskeméti iskolatársam, Urbánné Varga Katalin főiskolai
adjunktus szakterülete: a zeneterápia. Mindezek után született meg 1999.
szeptemberében a KOMA újszerű, nem csak helyi érvényességű modellértékű
programok, tevékenységek témakörben kiírt pályázati felhívására a „Psalmus
Humanus” – Válaszkeresés korunk kihívásaira Kodály eszméi alapján címmel
elkészült tanulmány. (Munkámhoz csatlakozott és felvállalta az együttműködést
a korábban említett egykori iskolatársam.)
A javasolt modellértékű programok listája:
1. Óvodai program – Részképesség fejlesztés énekkel, zenével és mozgás
által — Kovács Barbara
2. Általános iskolai énekoktatás hagyományos és emeltszintű órakeretben
— Zircher Ilona, Durányik László
3. A számítógép használata a zenetanulásban — Baráth Zoltán, Kárpáti
Tünde, Józsáné Hajdu Zsuzsanna
4. Akusztikai tárgy bevezetése — dr. Pap János
5. A populáris zene antológiája tanári segédkönyvének megismertetése
az általános iskolai ének-zene oktatásban — Gonda János
6. Komplex művészeti nevelés (a gimnáziumban) — Székyné Sztrémy
Melinda, Berencsikné Gedeon Hajnalka
7. Komplex művészeti nevelés (hangszeres) — Apagyi Mária, Lantos
Ferenc
8. Egyházzene tanítása az általános iskolai oktatásban — Bubnó Tamás,
dr. Mezei János, dr. Dobszay Ágnes
9. A Kecskeméti Kodály Intézet külföldi hallgatójának látogatása ének-zenei
általános iskolában: karének óra, néptánc óra (közreműködő tanárok: Strack
Orsolya és Kabdebó Sándor)
10. Zenei munkaképesség-gondozás — dr. Pásztor Zsuzsa
Szociális és kulturális hátrányok leküzdéséhez
11. Kreatív zenei gyakorlatok — Sáry László
12. Felső tagozatos napközi otthonos program: dalkör, grafika és néprajz
—Nagyné Matykó Éva és munkatársai
13. Ének-zene–kézművesség — Csirmaz Mátyás
Fizikai fogyatékosok és sérültek számára
14. Vak gyermekek néptáncórája — Büki Rita
Vak gyermekek hangszeres órája — Borzássy Hajnalka
Vak óvodás gyermekek hallási figyelmének fejlesztése —
Szénássi Anna
15. Nemlátó és látó előadóművész közös produkciója — Németh Tamás és
Sarlát Ildikó
16. Mozgássérültek ének-zene tanítása — Őrfalvy Aladárné
Zenetanítás a gyógypedagógiában
17. Értelmileg akadályozott gyermekek zeneoktatása az ULWILA színeskotta
rendszer segítségével — Vető Anna
18. Zenei kommunikációs és improvizációs bemutató gyógypedagógus jelöltek
és más főiskolai hallgatók részvételével — Urbánné Varga Katalin
A „Psalmus Humanus” ének-zenepedagógiai program sorozatot 2000 októbere
és 2001 januárja között mutattuk be. Kilenc budapesti és három vidéki helyszínen
került sor a programok hospitálás jellegű megtekintésére. A bemutatókról
hang-, és nagyszámú fényképfelvétel készült. A bemutató résztvevőitől pedig
– mind a grémiumi tagoktól, mind a tanulóktól, ill. a főiskolai hallgatóktól
– röviden megválaszolható pszichológiai kérdőívek kitöltését kértük.
Az ének-zenepedagógiai műhelyek megtekintésére összesen 25 grémiumi
tagot volt módunk felkérni, érdeklődésük és elfoglaltságuktól függően különböző
létszámban és összetételben voltak jelen. A bemutatósorozat elindításához
és megvalósításához zenei életünk meghatározó jelentőségű képviselőitől
bizalmat kaptunk. Először említem Falvai Sándor urat, a Liszt Ferenc Zeneművészeti
Egyetem rektorát, akinek megtisztelő ajánló soraival küldhettük ki felkérő
leveleinket a programokat megtekintő szakemberek részére. A Kecskeméti
Kodály Intézet részéről Erdei Péter főigazgató úr, ill. az Intézet igazgatóhelyettese,
Ittzés Mihály tanár úr vállalta fel a szakmai véleményezést. Több esetben
jelen volt Szőnyi Erzsébet, a Zeneakadémia ny. tanszékvezető tanára, aki
a Magyar Kodály Társaság társelnökeként fejezte ki az elnökség véleményét:
„a programot támogatásra méltónak találja, egyetért az alapgondolatokban
megjelölt célokkal, és támogatja gyakorlati megvalósítását”.
Mit mondhatok el e hatalmas vállalkozás, a „Psalmus Humanus“ névvel,
jelzett ének-zenepedagógiai kísérlet legfontosabb tapasztalataiként?
1. A többéves intenzív zenepedagógiai kutatómunka eredményeként
megvalósult bemutatósorozat tükröt tartott napjaink hazai ének-zeneoktatása
elé. A megtekintett művészeti műhelyek különböző területeken (ének-zene–képzőművészet
és tánc), különböző szinteken (óvodától a tanárképzésig), és különböző
iskolatípusokban (általános iskolában, zenei általános iskolában, és zeneiskolában)
adtak lehetőséget az iskolák életébe való betekintésre. Első kézből volt
módunk meggyőződni ének-zeneoktatásunk eredményeiről és mielőbbi orvoslást
kívánó gondjairól is. (Valószínűleg a látott bemutatókon kívül még számtalan
eredményesen működő művészetpedagógiai műhely létezhet, ami nem került
a látókörünkbe.)
2. Mielőbb szükség lenne az általános iskolai énektanítás országos ellátottságának
a felmérése.
3. A programsorozat folyamán világossá vált: szükséges a zenepedagógiai
kutatások feltételeinek mielőbbi biztosítása az újszerű kezdeményezések
egzakt formában való értékeléséhez. Korunkban, a XXI. század kezdetén csak
ezen a módon fogadható el a művészeti tevékenységek értékelése és minősítése.
Felhatalmazást e kérdés felvetéséhez Kodály Zoltánnak éppen azok a gondolatai
adják, amelyek az egész „Psalmus Humanus” zenepedagógiai programsorozat
alapjául szolgáltak:
“Nemcsak a tudomány különféle ágai tartoznak össze és mindegyik
megsínyli,
ha túlságosan bezárkózik szakmája szűk körébe, hanem a tudomány és
művészet sem lehet el egymás nélkül. A tudós annál különb, minél több van
benne a művészetekből és viszont.” (Dobszay László: Kodály után – Tűnődések
a zenepedagógiáról. Kodály Intézet, Kecskemét, 1991. 128. o.)
A programsorozat előkészítése és a megvalósítása során összegyűlt sokszínű
és gazdag anyag könyvvé való formálására ismét lehetőséget ad a Püski Kiadó.
A „Psalmus Humanus” – Hagyomány és megújulás a kodályi zenepedagógiában
címmel tervezett könyv megjelenése a kora ősz folyamán várható.
Biztatást ad munkámhoz az a tény is, hogy Solymosi Tari Emőkének, az
ISME (Nemzetközi Zenei Nevelési Társaság) 2002 nyarán megrendezésre kerülő
nemzetközi kongresszusára előzetesen elküldött előadását, amely a „Psalmus
Humanus” Ének-zenei Általános Iskola Kecskemét, 1950. című könyvemről számol
be, és egyben hírt ad a „Psalmus Humanus” ének-zenepedagógiai bemutató
sorozatról – elfogadta a szervezőbizottság, és meghívást kapott a norvégiai
Bergenben megrendezésre kerülő nemzetközi zenepedagógiai tanácskozásra
(augusztus 11–16-ig).
Kodály szellemi örökségének felidézése így az egész zenei világ előtt
méltó megemlékezés lesz halálának 35. és születésének 120. évfordulójának
évében.
K. Udvari Katalin,
a Hubay Jenő Zeneiskola
gordonka tanára
|