„Kultúrával a Nyugat Kapujában”
egy fesztivál pedagógiai tanulságai
A megszokottól eltérő események mindig különleges hangulatot teremtenek.
Így történt ez a 2001. március 23-25. között Szolnokon lezajlott találkozó
– hivatalos nevén: Magyar Millennium „Kultúrával a Nyugat Kapujában” országos
komolyzenei bemutató és gála – esetében is, ahol a hazai amatőrzenészek
egyedülálló lehetőséget kaptak tudásuk nagy nyilvánosság előtti bemutatására.
A fesztivál hosszú története önmagában is zenepedagógiai folyamat,
hiszen a Millennium legnagyobb komolyzenei rendezvényén részt vevők másfél
év munkája árán, kistérségi, megyei és területi válogatókon át jutottak
az országos bemutatóra. Az eltelt idő alatt ily módon több koncerten is
szerepelhettek s ez a tény néhányuknak már önmagában is addig soha nem
tapasztalt nyilvánosságot jelentett – az ezzel járó izgalmakkal, feszültséggel,
elismeréssel (vagy „kudarccal”), de mindenekelőtt rengeteg tanulással,
tapasztalatszerzéssel együtt. A további munkára, önvizsgálatra ösztönző,
szakmai értékeléssel egybekötött hangversenyeken mind a fellépő, mind közönsége
a legkülönfélébb együttesekkel találkozhatott, örülhetett néhány tehetséges
fiatal sikerének, reális képet kaphatott lakóhelye, megyéje kulturális
helyzetéről. A koncertekre irányuló fokozott figyelem pedig nemcsak a zenei
életet pezsdítette föl, hanem talán felkeltette a leendő támogatók (vállalkozók,
helyi vezetők) érdeklődését is.
Mivel az eseménysorozat egészét, éppen sokrétűsége és kiterjedtsége
miatt, nem mindenki kísérhette figyelemmel, mindenekelőtt a röviden csak
„Nyugat Kapuja”-ként emlegetett rendezvény struktúráját és főbb céljait
szeretném az olvasókkal megismertetni.
A Győrből kiindult kezdeményezés szándéka a Millennium olyan
megünneplése volt, mely alkalmat teremt az amatőr művészek méltó bemutatkozására,
produkcióik nagyközönség előtti előadására. A Nemzeti Kulturális Örökség
Minisztériuma által kiemelten támogatott programba az ország minden megyéje
és a főváros is bekapcsolódott.
A Magyar Művelődési Intézet tavaly nyáron kapta meg az egyes
(színjátszástól néptáncon át a könnyűzenéig terjedő) szakágak országos
bemutatói megszervezésének és lebonyolításának megtisztelő feladatát. Intézményünk,
a Minisztérium koncepciójával egyeztetve, igyekezett az időközben egyre
inkább a hajdani Ki mit tud-ra hasonlító „mozgalom” fesztivál-jellegét
előtérbe helyezni, szemben az óhatatlanul kibontakozó verseny-szerű megnyilvánulásokkal.
Szűkítve a kört a komolyzenére, az első „pedagógiai” feladat
akkor tárult a szervezők elé, amikor a megyei továbbjutottak adatainak
összesítése megérkezett.
Rendkívül tanulságos volt látni: mennyire fontos lett volna az
alapvető tennivalók kezdetektől való kézbentartása, mindenekelőtt az egyes
kategóriák kereteinek egyértelmű behatárolása. Ennek híján a könnyű- komoly-
és népzenei határok teljesen összemosódtak, nem beszélve a konkrét besorolások
sokféle megítéléséről (korosztályok, zenekari és kóruskategóriák, műfajok,
csoportlétszám stb.). Ily módon mindenekelőtt a – jó értelemben vett –
„rendteremtést” kellett elvégezni: világosan elhatárolható kategóriákat
felállítani, átirányítani a más területhez tartozó előadókat, végül meghatározni
a maximális létszám- és műsoridő-határokat, akár pótlólagos előválogatók
árán is.
Általános tanulságként tehát minden szereplő és szervező kolléga
figyelmébe ajánlható, hogy a – szerencsére – rendkívül sokszínű zenei világban
különös gondot fordítson az említett szempontokra; valamint az önmérsékletre,
mennyiségi és minőségi téren egyaránt. Mivel az amatőrzenében a koncertszervező
többnyire maga is fellépő művész (karnagy, esetleg énekes, vagy hangszeres
előadó, zenekari tag) a fentiekből eredő konfliktusok sikeres, megnyugtató
megoldása elemi érdek.
Ugyancsak rengeteg pedagógiai tapasztalat szerezhető egy több
napos hangszeres-vokális fesztivál lebonyolítása során. Ezek közül a legfontosabb,
hogy – a szervezők egybehangzó állítása szerint – a többfunkciós rendezvények
létjogosultsága ismét bebizonyosodott.
Ezt a tényt számos fellépő is megerősítette: mindnyájan azon
a véleményen voltak, hogy a sajátjuktól eltérő profilú zenei együttesek
munkájának megismerése rengeteg új élménnyel járt számukra. Túl a hangversenyeken
szerzett zenei tárgyú megfigyeléseken, a fesztivál egyedisége önmagában
is hozzájárult ahhoz, hogy az esetenként túlságosan zárt körben mozgó amatőrzenészek
szakterületük határain túlra is tekinthessenek.
Egy zenei rendezvény hatását azonban leginkább az egyes koncertek
sikerén lehet lemérni. Az eredményesség alapfeltétele természetesen itt
is a „szolgáltatók” és a szereplők együttműködése, munkájuk összhangja.
A szolnoki fesztivál esetében ez minden hangversenyen új kihívást jelentett;
a kétnapos, nonstop programban ugyanis két-három óránként más és más műfajt
képviselő csoportok próbáját és fellépését kellett megszervezni, teljesítményüket
értékelni. (Ez utóbbira azért is szükség volt, mert a „Kultúrával a Nyugat
Kapujában” rendezvénysorozat a tervek szerint tovább folytatódik: a 2001.
augusztus 20-ához kapcsolódó központi ünnepségek keretén belül az összes
szakág legjobbjai még egyszer felléphetnek. Ily módon a tíz komolyzenei
kategória legkiválóbb teljesítményét nyújtó résztvevőiből remélhetőleg
jónéhányat látunk viszont a Budai Várban.)
A többszekciós zsűri egyébként a különböző hangversenyek után
zártkörű, illetve (a nyitó- és záróünnepséget magába foglaló koncertek
esetében) nyilvános eredményhirdetést tartott.
A második nap végén Tillai Aurél professzor, a kórusok zsűrijének
elnöke a plénum előtt is értékelte minden résztvevő együttes – tehát a
gyermek- és kamarakórus, valamint a női- és vegyeskarok – munkáját. A professzor
úr elismerését fejezte ki minden fellépő kórusnak, megerősítve, hogy a
mutatott teljesítmények alapján valóban az ország legjobbjai látogattak
el Szolnokra. Mint mondotta, a nagyszerű előadások tulajdonképpen előzetes
gálává avatták a három kórushangversenyt, ezért – a szűkreszabott továbbjutási
lehetőségek ellenére – az országos bemutató minden egyes szereplője jogosan
lehet büszke tudására. A karnagy úr különösen örvendetesnek nevezte a gyermekkórusok
és a nőikarok produkcióit. A vegyeskarok esetében viszont egyrészt a program-
és repertoárválasztás nehézségeiről (illetve az időnkénti téves értelmezésekről)
szólt, majd felhívta a figyelmet a férfiszólamok kórusokon belüli arányának
aggasztó csökkenésére. mely eltolódás véleménye szerint hangszín- és hangzásbeli
torzulásokhoz vezethet.
Az országos bemutató zárónapja már „zsűri nélkül” zajlott le.
A kategóriagyőztesek felszabadult, nagyszerű produkciói a Szigligeti Színházban
március 25-én, vasárnap délelőtt tartott gálát emlékezetes zenei ünneppé
avatták. A IX. Szolnoki Zenei Fesztivál – ezáltal pedig a Budapesti Tavaszi
Fesztivál – programjába illeszkedő esemény zenepedagógiai hatása felmérhetetlen
mind a színházat zsúfolásig megtöltő nézők, mind pedig a fellépők (a komolyzene
legkülönbözőbb műfajainak reprezentánsai) felejthetetlen, megismételhetetlen
élménnyel lettek gazdagabbak.
Végül meg kell még említenünk egy több szempontból is rendkívül
fontos eseményt. A gálán részt vevő két Baranya megyei kórus elvállalta,
hogy a nagy fáradsággal járó szerepléssorozat után (sőt, közvetlenül újabb
fellépések előtt!) Tisza-parti éneklésével jelképes tiszteletét fejezze
ki az éppen tetőző árvíznél dolgozók előtt. Ez a gesztus, minden jelenlévő
szerint, túlmutatott a hagyományos zenész-szerep keretein – s remélhetőleg
példaértékűvé válhat sokak számára.
Általános összegzésként megállapíthatjuk, hogy a „Kultúrával
a Nyugat Kapujában” Nemzeti Fesztivál teljesítette mind kulturális-közéleti,
mind pedagógiai céljait. A több mint másfél évig tartó, csaknem húszezer
embert (jó ügy érdekében...) mozgósító eseménysorozat kivételes zenei élményt
adott hallgatóinak, résztvevői számára pedig különleges szakmai mintát
nyújtott. A területi, megyei és országos bemutatói bebizonyították a sokszínű,
többfunkciós fesztiválok létjogosultságát, reflektorfénybe vonva a gyakran
méltatlan körülmények közt dolgozó, kellőképpen meg nem becsült amatőrzenészeket.
Remélhetőleg nem kell majd újabb ezer évet várni, hogy a zeneiskolások,
kórus- és zenekari tagok újra együtt ünnepelhessenek, megosztva tudásukat
azokkal, akikből később hivatásos muzsikusok, kórusénekesek, zenekari játékosok
– vagy „mindössze” zenét szerető emberek válhatnak.
Bodnár Gábor
Az ELTE TFK főiskolai docense
a Magyar Művelődési Intézet szakreferense
|