A Bartók konferenciáról – röviden
Az elmúlt esztendőben, 2005 februárjában fogant meg a gondolat,
hogy Magyarország legyen a házigazdája egy zenepedagógiai, európai
regionális ISMEkonferenciának, még ugyanazon évben, augusztus végén.
Nagy erőkkel indult meg a szervezés, és az európai színtérre koncentrálódó
toborzás, a világszervezet főtitkári irodájának állandó támogatása mellett.
A finisben már 1-2 napi levélváltásban voltunk az ausztráliai (Perth) központtal.
Eközben természetesen pályáztunk támogatásért a Nemzeti Kulturális Alaphoz
(NKA). Az érdeklődők e-maileket küldtek, nemcsak Európából, hanem Amerikából,
Afrika különböző részeiből, sőt, még Ausztráliából is. Meglepő módon a
hazai zenetanárok részéről a vártnál nagyobb volt az érdeklődés, kiváltképp
hangszeres csoportok, kórusok szerepeltetése iránt. Tekintettel arra, hogy
a kritikus időpontig a komoly szándékú külföldiek száma nem érte el a 30
főt – holott a rendezvény költségvetése szerint 100 külföldi résztvevő
alatt nem lett volna finanszírozható az önköltségi rész – sajnálattal le
kellett mondanunk a rendezvényt. Ezt a döntésünket még külön megerősítette
az NKA némiképp késlekedő válasza, s még inkább az, hogy a kért támogatási
összegnek alig több, mint 20 százalékát szavazták meg.
Mint az mindennapossá vált Magyarországon, hogy a civil szervezetek
tevékenységének tervezhetősége korlátok közé került, s annak a közel cirkuszi
mutatványnak a produkcióját követelik meg a támogatók, hogy 20-25 százalékosra
redukált támogatásból ugyanazon koncepció szerint rendezzék meg tervezett
rendezvényüket a szervezetek, dilemma elé kerültünk, mi, mint Zenetanárok
Társasága (ZETA. Azaz: ne fogadjuk el a pénzt, mert nem jó semmire, vagy
fogadjuk el a pénzt, s a kicsiből próbáljunk meg mini-„várat” építeni.
A ZETA Választmánya (vezetősége) az utóbbi mellett döntött.
2005 decemberi döntésünk és a koncepció szerint zenepedagógiai
konferenciát tartunk, az ISME-től függetlenül, európait, regionálisat,
lokálisabb jelleggel.
Szándékaink még korábbra nyúlnak vissza egy Bartók megemlékezést
tervezve. A Bartók évforduló maga kínálta fel magát, s a zenepedagógiai
aspektus is nyilvánvaló lehetett. A szerény pénzösszegből az európaiságot
úgy véltük leginkább megvalósíthatónak, hogy a környező országok főképp
magyar lakta területeiről, magyar anyanyelvű szakértőket, muzsikusokat,
növendékeket hívunk meg, s így a határon túli magyarokkal is élő, tartalmas
kapcsolatokat tudunk szőni. A többi már „csak” részletkérdésnek látszott.
Természetesen, ki kellett alakítani a Bartók megemlékezés koncepcióját.
Egy elméleti konferencia részt terveztünk körbe véve olyan koncertekkel,
amelyeken első sorban Bartók pedagógiai művei hangoznak el. Ezt a keretet
megalkotva annak kitöltésén kellett fáradoznunk. A Választmány tagjai rengeteg
ötlettel, előadókra, iskolákra, művekre tett javaslataikkal és szervezési
közreműködésben tett felajánlásaikkal vettek részt az előkészítésben. Így
döntöttünk a május végi időpont mellett: 2006. május 25-én, 26-án (pénteken
egész nap, szombaton kora délutánig) került megrendezésre az I. Európai
Regionális Zenepedagógiai Konferencia Bartók Béla emlékére.
A tudományos ülésszakon két kolozsvári egyetemi professzor, egy
nyitrai főiskolai docens, egy bukaresti zenepszichológus kutató, egyetemi
oktató voltak a külföldi vendégek, míg a többi előadó a Bartók Archívum
tudományos munkatársa kivételével (Dr. Vikárius László) mind a választmány
soraiból került ki (Földes Imre, Gonda János, Kobzos Kiss Tamás, Laczó
Zoltán, Solymosi Tari Emőke, Szkordiliszné Dr. Czitrovszky Ilona).
Az időben megjelentetett és terjesztett program tanúsága szerint
Bartók zongorára írott pedagógiai művei (a Gyermekeknek sorozat és a Mikrokozmosz
V. és VI. füzet számos darabja, valamint a „nagy” zongoraművek egyike-másika
szólaltak meg zeneiskolai és szakközépiskolai növendékek előadásában, míg
a hegedű darabokat a 44 duóból válogatott „csokrok” képviselték, hasonló
előadói részvétellel. Elhangoztak átiratok is, hogy minél színesebb legyen
a műsor, s minél többeknek kínáljon a rendezvény fellépési, bemutatkozási
lehetőséget. Így hallottunk tekerőre, harmonikára, gitárra, hárfára, oboára,
fuvolára készült változatokat is a népdalfeldolgozásokból.
A szombat délelőtti koncerten három kórus előadását is hallhattuk,
amelyekben egynemű karokból készült keresztmetszet bemutatására került
sor, míg a Négy szlovák népdal reprezentálta a vegyeskari kompozíciókat.
A péntek esti koncert felnőtt szereplőket vonultatott fel. A
műsor valamennyi száma mind emlékezetes élménnyel ajándékozta meg a hallgatókat.
A III. Vonósnégyest az Accord Quartet (a Zeneakadémia végzős hallgatói)
szólaltatta meg nemzetközi mércével mérhető magas színvonalon (két héttel
korábban Finnországban szerepeltek ezzel). Gonda János Bartók ihletésű
jazz-improvizációi nyújtottak egyedi meglepetéseket az „ínyenc”-hallgatóknak.
A 20 magyar népdalból előadott részletek a maguk népi egyszerűségében voltak
megragadók (Pasztircsák Polina és Füzi Nóra közreműködésével), végül pedig
ízes népi muzsikában részeltette a Jánosi-Együttes hallgatóságát, miközben
felmutatta azokat az eredeti népi gyökereket, amelyek alapul szolgáltak
Bartók népdalfeldolgozásaihoz.
Egyértelmű volt a vélekedés: mind a tudományos ülésszakon elhangzottak,
mind a koncertprodukciók, lettlégyen szereplő gyermek, avagy felnőtt, rendkívül
magas színvonalúak voltak, méltó a magunk teremtette európai színtérhez.
Első regionális „próbálkozásunk” nem adott okot szégyenkezésre, sőt!! S
ez nemcsak az elhangzottakra vonatkozik, hanem a megvalósítás környezetére
(koncertek a Zeneakadémia kistermében voltak, a tudományos ülésszak a XXXVII.
teremben), körülményeire és az alkalom megszervezésére is!
Ami meglepetés volt, abból is az a szomorúbb, hogy minden erőfeszítés
ellenére, amelyet a szervezés érdekében tettünk (400 zeneiskola, minden
ZETA tag, egyetemek és főiskolák ének-zene tanszékei) a látogatottság több
mint szerény volt. A tudományos ülésszakra nem is vártunk sokkal több hallgatót,
mint 50 fő, s ennyien jelen is voltak. Ám, hogy a széles spektrumból merített
előadói gárda (vidéki, pesti zeneiskolák, szakközépiskola, kórusok) sem
vonzott látogatókat, nem tudjuk mivel magyarázni. Május végére már mind
lefutottak volna a Bartók megemlékezések? Ha a művek mind ismertek is,
de az előadók nem!… És különben is „mindenki másképp csinálja…” A zenepedagógia
műhelyeiként, a zenepedagógia kohóiként nyilvántartott „végvárak”, a vidéki
tanárképző intézmények képviselete hová tűnt?
Több kérdőjel is kívánkoznék, de legyen elegendő ezekből most
ennyi.
Nem marad más hátra, mint hogy köszönetünket nyilvánítsuk a Nemzeti
Kulturális Alapnak, a Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezetének,
a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemnek, a Fővárosi Pedagógiai Intézetnek,
segítségükért, támogatásukért, amellyel lehetővé tették az emlékezetes
rendezvény megvalósítását. Merjük remélni, hogy a Zenetanárok Társasága
ezzel a rendezvénnyel, a maga eszközeivel méltó módon járult hozzá a Bartók
évforduló magyarországi palettájának színesítéséhez.
|