Laczó Zoltán
Bartók pedagógiai üzenetei a XXI. századnak
Épp 8 napja tartotta a Magyar Zenei Tanács évi rendes közgyűlését.
A sok érdekes téma közül megragadott az egyik rangos kolléga hozzászólása,
amely javasolta,hogy ha idén a 125 éve született Bartók Bélára emlékezünk,
jövőre is legyen a muzsikusvilág kedves kötelessége az egy évvel később
született Kodály Zoltánra emlékezni. Miként az idén is volt Bartók tiszteletére
rendezett nemzetközi konferencia, nemzetközi konferenciával adózzunk Kodály
emlékének is. És álljon ki a nemzetközi konferencia – és a számos, ma még
megbecsülhetetlen, hogy hány – belföldi Kodály-megemlékezés az általános
képzés részét képező iskolai ének-zenetanítás ügye mellett, mert a heti
egy órára csökkentett tanóraszámok az ének-zenetanítás végveszélyét jelenthetik.
Nem állhattam meg, hogy az Egyebek napirendi pontban ne reflektáljak
röviden erre a felvetésre. Akkori mondandóm lényege az volt, hogy az iskolai
ének-zene tanítás romló – többek szerint leromlott – helyzetéért nem csupán
a lecsökkentett óraszámok felelősek. Ha az ének-zene tanítását bele akarjuk
illeszteni a tudományok rendszerébe, kétségtelen, hogy a ZENEPEDAGÓGIA
főbb fogalom alá rendeljük. S ekkor már közelebb is kerültünk a probléma
hitelesebb taglalásához. Nevezetesen ahhoz, hogy az ének-zenetanítás romlását
nem gyógyíthatjuk csupán „síppal, dobbal, nádi hegedűvel”, belterjesen
csupán zenei szempontok szerint, hanem elemző módon kell felvetni az iskolai
zenetanítás viszonyát a pedagógiához. Azon egyszerű oknál fogva, hogy az
ének-zene léte nem egymagában való: „an sich”, hanem tanítás, oktatás,
s mint ilyen – praxis, melynek alapján elvileg kidolgozták annak elméletét
is, külföldön jobban, itthon kevésbé.
Ezt követően azonnal egy másik kolléga kért szót, s megerősítette
arra való utalásomat, hogy ahhoz, hogy eredményesebb legyen az iskolai
ének-zene oktatása, nem csupán az általános pedagógiával kell szövetkeznie,
hanem a társművészetekkel, mi több, be kell ágyazni a művészeti nevelés
egészébe, s abba a kultur-környezetbe, amelynek számos további egyéb szociológiai,
mi több társadalmi vonatkozása van.
Akkor, amikor kultúráról beszélünk, ezen nem feltétlenül az írott
kultúrtörténeti anyagokban való tájékozódást értjük, s a hozzá tartozó
tudásrepertoárt, hanem kitágítva a kultúra fogalmát, értjük a viselkedéskultúrát,
a kommunikációs kultúrát, a környezetkultúrát, öltözködés-kultúrát, hogy
csak a legfontosabbakat említsük.
Kollégám lehangolónak tartotta a tágabb értelemben vett kultúra
jelenlegi állapotát, a firtatott okok egyikeként találva az oktatás tartalmának
újra-definiálását, amelyben a reál tárgyak és számítástechnika kell, hogy
a jövőben prioritást kapjanak, míg a művészeti nevelés nem, hogy defenzívában
volna, de meg sem említtetik már. — Ezek a nekünk messze nem tetsző változások
nem mai keletűek. A rendszerváltással egyidőben kezdődtek, s azóta a legkülönbözőbb
szinteken és a legkülönbözőbb színvonalon jelentkeznek.
Korábban stabil és változatlan rend-élményünk lehetett. „A világ
egytörvényű, örök, Istenalkotta rendszernek tűnt. …A kultúra olajozottan
működött. S azt szinte észrevétlenül közvetítette a család s a személyes
kapcsolatok hálózata éppúgy, mint a hagyomány, a vallás és a jog intézményrendszere.
A szocializáció, azaz az egyetlen és általános érvényű rend elsajátítása
egy életre eligazított. A modern kor megjelenésével ennek az egységes szabályozásnak
vége. A társadalom rendszere differenciálódik. A gazdaság, a politika,
a tudomány, a technika, a szabadidő, a média, stb. olyan ’alrendszerek’-ké
váltak, amelyeket saját célkitűzéseik és szabályaik irányítanak. Az egyén
már nem egy egységes és örök kozmikus renddel találkozik, hanem ezerféle,
egyenként többé-kevésbé autonóm, ám egyaránt korlátozott hatókörű rendecskével:
a családnak, a munkahelynek, a politikának, a közlekedésnek, a bevásárlásnak,
a tévé képernyőjének, esetleg a baráti körnek egymástól alig függő világával.
A társadalom, az egyén környezete már nem határozza meg, hogy ezek közül
melyik az ’igazi’, vagy a végső soron mérvadó világ. Sőt, az is kérdésessé
válik, van-e egyáltalán végső mérce…” (Tomka Miklós, az MTA szociológiai
kutatóintézet tagja, a Katolikus Tudományegyetem professzora)
Együtt járnak ezek a jelenségek – a demokrácia stabilizálódásával.
A társadalom több rétegre tagolódik, pluralizálódik, s minden egyes rétegben
kidolgozódnak a rétegre jellemző normák, a rétegre jellemző érték-preferenciák.
Nagyon nehéz tudomásul vennünk, hogy az eddigi monolitikus értékrend, amelyet
– tegyük hozzá a realitásokat figyelembe véve – az idősebb generáció, mondjuk
az enyém is, a magáénak vallott, mára már „réteg”-értékrenddé vált. Mi
ma is ezekhez az értékekhez igazodunk, mivel, generációs és műveltségi
meghatározottságunknál fogva más igazodási pontunk nincs is. Helyzetünket
nehezíti, hogy ezt az értékrendet teljes elkötelezettséggel tovább szeretnénk
örökíteni a fiatalabb generációnak, azoknak a rétegeknek, amelyek kidolgozták
a maguk ifjúsági szubkultúráját. Az „adó”-„vevő” közeg közötti ellentmondások
létrejöttét az előbbiekből következően, azt hiszem, nem kell külön indokolnom.
Oktatási törvényünk szerint az alsó fokú művészetoktatásban való
részvétel, és képességeinek fejlesztése minden magyar gyermeknek joga.
Első sorban most az alsó fokú zeneoktatásra irányítjuk tekintetünket, arra
a képzési és oktatási „műfajra”, amely – akár akarjuk, akár nem – az imént
kifejtett rétegkultúra létezésmódja szerint réteg-iskoláztatásnak nyújt
lehetőséget, s ad szabályozott kereteket.
A zeneiskola – nem népiskola. Azok a gyerekek, tanulók látogatják,
akiknek a szülei vagy maguk valami másban, valami különlegesben, valami
szépben, valami jóban és valami olyan értékben szeretnének részesedni,
amely elüt attól a sokaságtól, melyet ugyan tízszer annyian „fogyasztanak”,
mint ők, s mégis felvállalják az elkülönülést azoknak a szellemi értékeknek
a mentén, amelyet ez az iskolatípus kínál.
Ez a döntő kisebbség, akik alávetik magukat a zenei képességek
fejlesztése olykor sok türelmet és kitartást igénylő folyamatának, ha nem
is nap, mint nap, de időről időre átélhetik azt az élményt, amit a hegymászó
is átél, ha meghódította a magának kiszemelt csúcsot, Csikszentmihályi
terminusa szerint a „flow” élményét.
A magyarországi tanügyi szabályozásnak köszönhetően – sok esetben
büszkék vagyunk rá, sok más esetben kritika tárgyává is tesszük már manapság
– a tanterv írja le azokat a követelményeket, amelyeket egy zeneiskolás
tanulónak a tanévi bontásban teljesítenie kell. Zongoristák számára már
első osztálytól kezdve tananyagként szerepelnek Bartók művek akár a Gyermekeknek
írott gyűjteményből, akár a Mikrokozmosz első füzetétől kezdődőleg.
Kezdőknél még nem számíthatunk arra, hogy a rövid művek sorai
között esztétikai üzeneteket olvassanak. Ez még a középhaladók szellemi
lehetőségeit is meghaladja. Oka igen egyszerű: a tanítás sodrában a készségfejlesztés
olyan koncentrációt igényel mind a tanártól, mind a növendéktől, s a fejlesztés
irányultsága annyira a technikai megvalósításra fókuszál, hogy a művek
háttér-rétegének megközelítése az esetek túlnyomó többségében elmarad.
Igaznak kell tekintenünk Mária Teréziának az I. Ratio Educationis-ban
foglalt gondolatát, mely szerint az iskola, az oktatás – politikum. Jelentése
könnyen belátható. Ugyancsak ebben az időkörnyezetben, emberöltővel később
Johann Friedrich Herbart (1776-1841) filozófiai, pszichológiai és pedagógiai
fejtegetéseinek eredményeként fogalmazta meg, hogy az oktatáson keresztül
valósul meg a nevelés. Ez esetben oktatáson mind annak anyagát, mind pedig
módját kell értenünk.
Herbart tételének szem előtt tartásával jó úton járunk, amikor
zeneoktatásunkban csak nemes, értékes zenei anyagot tanítunk. Önmagában
véve, az anyag természete sugallja az abban rejlő ethoszt, s az optimális
tanári közvetítés pedig mintakövetésre készteti a tanulót. A tanár pontossága,
igényessége, türelme, a darabok tanítását is meghaladó figyelme, figyelmessége
mind példaként szolgálnak a növendék számára, s a meglehetősen bonyolult
pszichológiai azonosulási mechanizmusok révén ezeknek a tulajdonságoknak
az interiorizációjára kerül sor.
Manapság egyre kevésbé „sikk” eszményeket, ideálokat állítani
a tanulók elé. Dugovics Titusz önfeláldozása, Liszt magyarság-tanúságtétele,
Nemecsek tisztessége a Pál utcai fiúkból divatjamúlt ódon tulajdonságok,
mint ahogy maguk a „figurák” is az egyéni és kollektív emlékezet süllyesztőjébe
kerültek. Felváltotta őket Harry Potter, akiből napjaink olyan hőst faragtak,
akit magyar szakkörökön tanulmányoznak a tanulók, — nem feltétlenül a tanulók
kezdeményezésére. És a képernyőn látottak is mind azt sugallják, hogyan
lehet minél kisebb tanulási befektetéssel minél látványosabb – annál kevésbé
tartalmas – eredményeket elérni.
Ebben az érték-pluralizálódott világban mik azok az értékek,
amelyeket egy zenetanuló, vagy zeneszerető fiatal, akár érett személyiség
számára jelenthet Bartók, ma?
Jelenti művei összességét. Jelenti műveinek mívességét, tökéletességét.
A külső és belső rend igényét. A forma, a szerkezet részeinek koherenciáját.
Az arányok maguktól értődő természetiségét az aranymetszésben. A zenében
megjelenő gesztusok áttekinthetőségét. A természettel való azonosulás remegő
vágyát. A természet és a paraszti nép ősi azonosítását, a természet és
a gyermek tisztaságát, áttekinthetőségét. Jelenti a mű- vekben rejlő gondolatokat.
A mikrokozmosz minden rezdülésének ismeretét. A magyarság és az univerzalitás
ötvözetét. A toleranciát és a zéró toleranciát. Az objektivitás és lényeglátás
tömörségét, igazsággal való azonosítását. A világ nyomorúságaival való
szenvedő azonosulást, s a megtisztulás érdekében a lemondás és tiltakozás
univerzális felelősségét. És a források tisztaságának igényét.
Ez a személyiség titokként áll előttünk, a maga mélységesen emberi,
egyidejűleg emberfeletti tulajdonságaival. Személyisége természeti csoda.
Csodaváró korunkban sem közelíthető meg eléggé.
Az értékek pluralizálódásának korában különös ajándékul szolgálhat
bárkinek felnézni a csodára, s belsővé tenni azokat a sajátosságokat, amelyek
megóvhatnak a lelki és erkölcsi korrózió ellen. Ettől életünk nem lesz
könnyebb, viszont nemesebb, s megbízható tájékozódásul szolgálhat az értékek
devalválódásának sokaságában, a valódi értékek megóvásában.
Zenetanáraink sokat tehetnek azért, hogy a növendékek által játszott
Bartók művek mögül előtűnjön a XX. sz. egyik legjelentősebb géniuszának
emberi és szellemi szilüetje.
Botladozó nyelvvel elmondott gondolataimat hadd egészítse ki Baranyi
Ferencnek a költészete 2006 márciusából, versben és prózában:
ALLEGRO BARBARO
Dübörgő, súlyos sziklaomlás –
akkordok zuhognak az útra,
amelyen vándorol a népem,
hátán évezredek batyúja,
rátartiság s kicsinyhitűség
terpeszkedik a nyűtt batyuban,
nincs benne lágy kenyér, se szőlő,
s ha mégis van, csak savanyú van…
Viszi nehéz mássága terhét
át két gyanakvó kontinensen,
hol népeket nyilaz halomra,
hol meg nem ölne egy legyet sem,
vonult gyalog, lovon, szekéren,
robog ma gépkocsin az árva,
lépésben és ámokfutással
jutna a tej s a méz honába,
a telt fogású hangzatoknak
ostinatoi erőteljes
lüktetéssel megostorozzák –
a Nagy Zenész ma sem kegyelmez!
Szigorú disszonanciákkal
Torol hazug harmóniákat,
nyugaton is érvényt szerezve
az ötfokúság igazának,
kérlelhetetlen ritmusokkal
s valami barbár ősiséggel
ösztökél megszenvedni mindent,
amit a jövendő igényel.
Baranyi Ferenc, 2006 március
A hazai hontalan
Bartók úgy volt egyetemes, hogy a magyarság legmélyebbre ágazó
gyökereiből táplálkozott. Életműve minden alkotó számára példa: csak úgy
lehetünk érdekesek a világ számára, ha a világkultúra egészének varázsgömbjéhez
azzal a szelettel járulunk hozzá, amelyet csak mi tudunk elkészíteni, ezzel
a sorssal a hátunk mögött, ezzel az örökséggel a tudatunkban és az idegeinkben,
valamint azokkal a vonásokkal, amelyeket hosszú századok véstek nemzetünk
arcára.
Bartók művészete a népből ered, de vajon visszajut-e a néphez?
Bizonyos műveit nem lehet csak úgy, minden átmenet nélkül rázúdítani a
zenében járatlan tömegekre, hiszen – ahogy Kodály mondta – a csecsemőt
még nem kínálhatjuk tokaji aszúval. Az én szememben mindenki misszionárius
tehát, aki Bartók Béla útját ahhoz a közeghez egyengeti, amely legfőbb
erőforrása volt. És segít abban, hogy Bartók végre hazataláljon a hazájába…
Baranyi Ferenc, 2006 március
|