KORONA
A
PEDAGÓGIAI ÉLETMŰVÖN
Dénes László: nem megy
meghatódottság nélkül. Nehéz szavakat találni
ennek az érzésnek a kifejezésére. LZ: én is
úgy gondolom, hogy ezt nehéz lenne szavakba önteni. Ehelyett avass be
abba a
titokba, mi volt ennek az előzménye. DL: amint azt már korábban említettem, hegedűtanári működésem 45 éve során egyetlen olyan növendékem volt, akit kora gyermekkorától mindhárom képzési fokozaton keresztül én tanítottam. Ez pedig Oláh Vili volt. Gondolhatod, ez nem csupán tanítás
volt. Nevelés, fejlesztés,
bátorítás, útegyengetés, bevezetés a felnőttségbe. Anélkül, hogy az ő
életútjának fontos részleteit itt említeném, - szerénytelenség nélkül
mondhatom, sok sikert ért el fiatal korától kezdve, - csak a vége a
legfontosabb az én történetem, közös történetünk szempontjából. Miután lediplomázott a tanárképzőben, a véletlenek szerencsés összejátszása folytán (Budapesten járt thaiföldi küldöttség kalauzolására kérték meg) meghívást kapott 2000-ben a bangkok-i Mahidol University-től szakmai tanácsadói állásra. Egy szál hegedűvel és azzal a tudás-felszereltséggel érkezett Bangkokba, a buddhizmus egyik távol-keleti Paradicsomába, amire itthon tanári vezetésemmel tett szert. Másfél évi tevékenysége után
felismerte azt, hogy a városban nincs
egyetlen olyan intézmény sem, amely az alapfok számára professzionális
szintű
képzést nyújt. Hézagpótló tevékenységre határozta el magát. Kezdőket,
alsó
fokon hegedülni akaró gyerekeket, szülőket toborzott. Minden
teatralitástól
mentes, alapos és kitartó munkájával szép eredményeket ért el. Két
remekül
sikerült szóló-koncertje is jelentős mértékben hozzájárult ahhoz, hogy
egyre
inkább felhívja magára a figyelmet. A helybéliek elismerése és
pártolása nyomán
jutott aztán arra az elhatározásra, hogy egy – a magyar zenepedagógia
szellemiségétől áthatott, – új iskolát alapítson. Később már nemcsak ő,
hanem
felesége Tuza Boglárka, pár hónappal
később Máté Rácz Csilla, valamennyien
volt növendékeim, továbbá Vili öccse tették ezt a pedagógiai munkát még
szélesebb körűvé, elismertté.
Tavaly fogant meg az intézetalapítás gondolata. Ennek azonban bonyolult
anyagi és jogi feltételei is voltak. Elsőként ehhez létre kellett hozni
egy
társaságot. Ez lett a “Dénes Company”-t. A hat tagot számláló
társaságban Vili
és felesége is helyet foglaltak. Így kialakult az a kis csapat, amely
eszmeileg
és anyagilag is támogatta, szponzorálta az ügyet.
Majd következtek a belső kialakításának esztétikai és koncepcionális
munkálatai.
A koncepcionális interieur kialakításának tükröznie kellett valahogy,
hogy nem
akármilyen épületbe érkezik a látogató, hanem zenei intézménybe. Ezt a
választott szimbólum több helyen történő megjelenítése, LZ: mikor és kitől jött
a
meghívás? DL: Ez év kora tavaszán kaptam egy
levelet, nem Vilitől, hanem Mrs. és
Mr. Tuchinda-tól, akiknek én megnyitó szavaimban is köszönetet mondok.
Ők is
megköszönték nekem az iskola létesítésében folytatott tevékenységemet,
erőfeszítéseimet.
Ami nem állott másból, mint hogy elküldtem nekik a magyar
zenepedagógiában is
használatos dokumentumokat, a hegedű, cselló, zongora és szolfézs
tanterveket.
Ez volt közvetlen előzménye a meghívásomnak. Az iskola külső és belső
munkálatainak némileg megkésett befejezése
után került sor elutazásomra, majd a megnyitóra. Köszöntésemben utaltam a történeti örökségre és az iskola működésében tervezett koncepcionális jövőépítésre, a következőképpen. Tisztelt Hölgyeim és
Uraim!
Meg kell
mondanom, mélyen zavarban vagyok nem csak azért, mert nincs
gyakorlatom az angol előadásban, hanem azért is, mert szegényes a
szókincsem
ahhoz, hogy kifejezzem örömömet és hálámat azért a megtiszteltetésért,
hogy itt
Thaiföldön ennek az iskolaavatásnak részese lehetek. Magyar pedagógusként büszke
vagyok arra, hogy nevemet adhattam ezen iskolához, és kiváltképp, hogy
az
intézmény működését a magyar zenei nevelés módszereire, dokumentumaira
alapozták. Ez a magyar zeneművészet és pedagógia sok évtizedes
eredményeinek
elismerését jelenti. A magyar zenét olyan nagy
művészek tették híressé, emelték nemzetközi rangra, mint a XIX. század
zongoravirtuóza és
zeneszerzője: Liszt
Ferenc. Az Ő nevét viseli nemcsak a budapesti, de a weimari
Zeneművészeti
Főiskola is Németországban. Kevesen tudják, hogy a hegedűművészet
iskolateremtő
mesterei is – Josef Joachim, Carl Flesch, Leopold Auer, akiknek
működése
Pozsonytól Berlinig, Szentpétervártól New Yorkig terjedt, – szintén
magyar
származású művész-pedagógusok. A XX. században
két zeneszerző géniusz:
Kodály
Zoltán és Bartók Béla jelölték ki a magyar zenepedagógia irányát. Itt
nem csak
Kodály elhíresült mondására kell gondolnunk: “Legyen a zene mindenkié”
–
melynek nyomán a legszebb hangszerre, az emberi hangra alapozva
megteremtődött
a kórusok “Éneklő Magyarországa”. Kerek ötven évvel ezelőtt Kodály
egy ünnepi beszédében a Zeneakadémián tömören négy pontban foglalta
össze a jó
zenész kellékeit: Kiművelt
hallás Kiművelt
szív Kiművelt
kéz
Zeneoktatásunk egyik
legfontosabb feladata ennek a 4 faktornak egymással
egyensúlyban, és kölcsönhatásban történő fejlesztése. Úgy is kifejezhetjük,
célunk tehát a személyiség komplex, harmonikus fejlődésének
biztosítása. Ez a
törekvés vezetett minket a Hegedű ABC megírásakor is. Yehudi Menuhin
felismerte
ezt, amikor ajánló soraiban így
ír: “I
am delighted to see a work on the teaching of the
violin stress the importance of the preparation of our body and limbs,
of our
minds and our soul, independently of the instrument itself. I have
always said
that, ideally. I would like the preparation to be so complete and
thorough and
enjoyable, that, when a child first picks up a violin and a bow, it
will draw a
clean sound.” (“Örömmel látok egy olyan
hegedűiskolát, amely
testünk és végtagjaink, agyunk és lelkünk előkészítésének fontosságát
hangsúlyozza,
függetlenül a hangszertől. Mindig is azt mondtam, hogy ideális esetben
az
előkészítés olyan teljes körű, alapos és élvezetes, hogy amikor a
gyermek
először veszi kezébe a hegedűt és a vonót, tiszta hang szólal meg.”) Bartók
Béla ugyancsak híressé vált szavai: ’Csak tiszta forrásból’
arra figyelmeztetnek minket, hogy kötelességünk nevelni és óvni
növendékeink
zenei ízlését. A gyermekeknek írni a legnagyobb művészi felelősség. Szerencsére tudta ezt
Bach, Mozart, Schumann, Grieg, Bartók,
napjainkban a híressé vált zongora-ciklus, a “Játékok” szerzője: Kurtág
és még
sokan! A korszerű tanítás nem lehet
azonos a művek “betanításával”. A tanárnak segítenie kell felfedezni a
dallamvezetés, a harmónia, a forma, a művészi eszközök titkait,
szépségeit,
egyszóval a művészi minőséget. Ugyanakkor
inspirálni kell a gyermek kreatív tevékenységét. Albert Einstein,
a
zseniális fizikus, aki, mint valószínűleg sokan tudják kiváló hegedűs
is volt –
írja: “A kíváncsiság, az érdeklődés, a tudásvágy talán a legfontosabb,
semmi
mással nem pótolható motivációs tényező.” – Úgy gondolom, szülőnek és
pedagógusnak
nem lehet szebb feladata, mint segíteni a gyermek tehetségének
kibontakozását,
tudásvágyának kielégítését. Biztos vagyok benne, hogy az
iskola pedagógiai munkája sikeres lesz, mert a tanár kollégák kiváló
szakemberek, lelkes muzsikusok, és ami talán a legfontosabb, szeretik a
gyermekeket. Ígérem, ha igénylik, erőm és tudásom szerint mindig
számíthatnak
szakmai segítségemre, tapasztalataim átadására. Végül, engedjék meg, hogy köszönetemet fejezzem ki Missy és Chindakorn Tuchindának az új intézmény megalapítása érdekében tett anyagi és szellemi erőfeszítéseiért. Megilletődötten mondok
köszönetet kivételes tehetségű volt növendékemnek, Oláh Vilmosnak, az
intézmény
művészeti igazgatójának, hogy az iskola névadójául engem javasolt. Úgy
érzem,
ez ritka példája a növendéki hűségnek és hálának. DL: Jelenleg úgy tűnik, hogy mindent megtesznek az ottlévők azért, hogy gyermek-centrikus, felszabadult légkörű, magyar koncepciójú zeneoktatás folyjon ezen új falak között. Ezt szolgálják azok a kiadványok,
“első szülött” szolfézs előképzős,
első osztályos kották, amelyeket már nemzetközi összefogással
állítottak elő
tanítványaim szellemi elképzeléseinek a realizálásával. LZ: Ahhoz,
hogy egy
ilyen iskola létrejöjjön, egy egész
életműnek kell előzményül szolgálnia.. DL: Olyan kérdéseket tettél fel, amelyek tényleg a szakmai megbecsülés érzetéhez kapcsolódnak. Rangsorolni az elismeréseket, az elismerések „fajtáit” tulajdonképpen nagyon nehéz. Az természetes, hogy örültem, örülök annak, hogy már viszonylag fiatalon elismerték hivatalosan is pedagógiai munkámat, azt a törekvést, hogy egyfajta igényességgel próbáltam vezetni a rám bízott gyermekeket. És amikor önéletrajzban fel kell sorolni a kitüntetéseket, azért csak jó érzéssel sorolom, hogy: Kiváló Munkáért, az Oktatásügy Kiváló Dolgozója, a Szocialista Kultúráért, s ami ebben a sorban a legértékesebb, az Apáczai Csere János díj. Ezek az elismerések így menet közben mindig feltöltik az emberben azt az ambíciót, ami egyébként is megvan. És erősítik azt a késztetést, hogy az ember mindig egy bizonyos magasabb minőségre törekedjék. Főleg fiatalabb koromban éreztem fontosnak, hogy hivatalos részről meglegyen az elismertetés. LZ: De hát végül nem a
kitüntetésért dolgoztál…
DL:
Hát persze, hogy nem a kitüntetésért. Nagyon fontosnak tartom egy
viszonylag
kiegyensúlyozott életvitel érdekében, hogy reális önvizsgálattal és
önkontrollal próbálja az ember a saját képességeit és teljesítményeit
objektíven felmérni. Nincs annál rémesebb, amikor az ember egy
kényszerpályán
érzi magát. Sokszor felvetődött a dilemma, hogy mi legyen a pályám fő
iránya: a
pódium és zenekari munka, vagy az előadóművészet és a pedagógiai munka.
Hogy mi
fér meg együtt és mit miért választ az ember. A legkülönbözőbb
fórumokon
vetődött ez fel. Amikor az ember fiatal, akkor mindig szélesebben
próbál meríteni
ezekből a lehetőségekből. Természetesen, fiatalon próbálkoztam én
mindennel,
még a komponálással is, mert számomra az elképzelhetetlen volt, hogy ki
ne
próbáljam maga a zenei kifejezésnek ezen a nyelvén is. Játszottam a
Bartók
Kamarazenekarban is. Ez egyfajta zenei töltekezést nyújtott. A szólista
pályát
soha nem is próbáltam életcélként megjelölni. Ebben azt hiszem,
befolyásolt egy
ijesztő emlékem egészen kicsi gyermekkoromból. LZ:
Mi volt az? Második
díjat nyertem a Zeneiskolák Modern Zenei Ifjúsági Versenyén, 1948-ban. A zsűri nem állt
kisebb személyiségekből, mint Gábriel
Ferenc (ő volt az elnök, a Zeneakadémia tanára), Rados
Dezső, és Takácsné
Hubert Ilona (akit Muci néniként ismert később az ország
hegedűtanító-hegedűtanuló szűkebb „társadalma”). Ez volt az első olyan
előadóművészi siker, ami arra ösztönzött, hogy az előadói pályát
válasszam.
Aztán jött a díjazottak hangversenye, ahol a jó közérzet sokkoló
lámpalázba
fordult át. Emlékeim
szerint a győztesek koncertjén egy Kadosa művet játszottam: a Májusi
dalt.
Egyszer csak valaki odasúgta nekem, hogy: – „itt van a Mester”. –
Rajtam ekkor
olyan nagy feszültség lett úrrá, hogy nem is emlékszem, mi történt
velem játék
közben. Csak amikor lejöttem a színpadról, jegyezték meg többen, hogy – „Nem is tudtuk, hogy két hangszeren is tudsz
egyszerre játszani” – mert hogy intenzív lábdobogással kísértem
játékomat a
pódiumon. Így „írtam át” én a Májusi dalt hegedűdarabbá, de
dobkísérettel.
Hamar felmértem, hogy idegrendszerem nem a pódiumszereplés
szolgálatában áll,
nem is szólva a memóriáról. Nekem nagyon rossz a zenei memóriám. LZ:
Tudod esetleg ennek
az okát? Ez
onnan datálódik, hogy az én szegény apám gyakorlatilag élete végéig vak
volt.
Húszon felüli volt dioptriáinak a száma; ilyen szemüveget kellett
hordania.
Élete vége felé szemidegsorvadása a fehér bot használatát is
szükségessé tette.
Nagyon szigorú ember volt és engem mindig kikérdezett. Még a matematika
feladatokat is számon kérte. Nem szerette, ha a fia nem jó tanuló. Én
pedig,
védekezve az apai fensőbbséggel szemben, és attól, hogy állandó
követeléseknek
voltam kitéve, kerültem a kritikus helyzeteket. Tágas
szobánkban volt egy nagy ebédlő asztal. Egyik végén apám ült, a másikon
én. Ő,
szegény, úgy sem látott oda, meg, egyáltalán, így nem tudhatta, hogy én
az
asztal túl végén csak kitettem azokat a fontos könyveket, amiből nekem
számot
kellett adnom. Ezzel aztán nemcsak az Öreget csaptam be, de magamat
talán még
jobban. Hogy megússzam az „atrocitásokat”, így rávezéreltem magam egy
tévútra.
Ennek következtében viszont a memóriafejlesztés igénye és a memória
készség
felépítésében lyuk keletkezett az életrajzomban. Más ilyen gyerekkori
csínyekre
visszaemlékezve tudtam aztán kezelni a növendékeim hasonló
csínytevéseit, ahogy
az olykor előfordul, hogy „a rablóból lesz a legjobb pandúr”. Én
látszólag nagyon szorgalmasan gyakoroltam gyerekkoromban. Egy ütemet
akár
40-szer is képes voltam eljátszani. Persze, ettől a laikus szülők
nagyon meg
voltak hatódva. Ezt azonban mind mechanikusan csináltam. Ugyanis, a
kottatartómon mindig volt egy könyv, s miközben gyakoroltam, olvastam.
Amikor
ajtónyikorgást hallottam, azonnal ráhajtottam az adott kottaoldalt a
könyvecskére,
és akkor ők csak azt látták, hogy milyen kitartóan tudok egy bizonyos
technikai
állást csiszolgatni. Ettől aztán megint a dekoncentráltságnak egy
nagyon csinos
kis iskoláját jártam ki: hogyan lehet az embernek készakarva szétszórni
a
figyelmét. Ezek a
gyönyörű, stiklikkel megtűzdelt gyermekkori emlékek nem arra
rendeltettek
igazán, hogy a pódiumon kamatoztassam őket, hanem, hogy ezeket
felidézve,
megpróbáljam a tanítványaim hasonló „fondorlatait” kivédeni, továbbá,
hogy
ilyen személyes élményháttérrel megóvjam diákjaimat, hogy
csínytevéseikkel
saját ellenségeikké váljanak. LZ: Kinek a szakmai
irányításával tanultál e kezdeti sikerek, balsikerek idején?
DL:
Ekkor a Fodor Zeneiskolában tanultam, és Schillerné
Jámbor Böske volt a tanárom. Az Operaháznak volt a hegedűse.
Kulturált,
remek ember volt. Sokat kamaráztunk. Valahol egy emlékkönyvben le is
írtam,
hogy kakaó és kalács édesítette kamaramuzsikálás folyt a lakásán.
Nagyon vonzó
személyiség volt. Aztán később, amikor később konzisként mentem
látogatni az
óráit, s amikor már egy kicsit jobban kinyílt a szemem és érzékenyebbé
váltam a
szakmai minőség iránt, akkor nagy csalódást keltettek az órái, mert
igencsak
dilettánsnak találtam ekkor már az ott hallgatott hegedüléseket. LZ: Ezek szerint tanultál a konziban…DL:
Igen, sikeresen felvételiztem a Bartókba (akkor talán még egyszerűen
csak Zenei
Gimnáziumnak hívták). Egyidejűleg felvettek zeneszerzésre is és
hegedűre is. De
aztán nagyon hamar kiderült, hogy zeneszerzői invencióm tömegdalok
írására még
csak futotta, egyebekre azonban kevéssé. Arra azért büszke voltam, hogy
egyik
tömegdalom megjelent az „Úttörő” c. műsorfüzetben. S nem kisebb
szakember
lektorálta, mint Maróthy János. Még
emlékszem egy tömegdalra, „A gépek erejével” címmel, az is megjelent
annak
idején. Azonban Szelényi mester hamar
rávezetett arra, hogy ne pazaroljam az időmet ezen a „mellékvágányon”. LZ:
Akkor erről a
„mellékvágányról” térjünk rá a fő vágányra. Ki volt a főtárgytanárod
hegedűből? DL: Rozgonyi Ágnes. Nem tudom, mond-e Neked ez a név valamit,
de azt
határozottan állíthatom, hogy ő a kor egyik legnagyobb tehetsége volt.
Nagyjából Zathureczkyvel volt
egyidős. Volt egy Stradivari-ja. A Bartókban tanított. Sokan esküszünk
rá, hogy
csak azért ott, mert a Zatu annyira féltékeny volt rá, hogy nem merte
átvinni a
Zeneakadémiára. Csúnya arcú néni volt, egy hordó jellegű külsővel. Ő
volt az
első magyar női vonósnégyes primáriusa. Tudtuk, hogy Berlinben 9 évesen
már
Mendelssohn koncertet játszott. Szóval ő egy kiemelkedő egyéniség volt,
csak
nem volt igazán pódiumra termett. Kiválóan hegedült. Nem csoda, a
mesterséget
volt kitől megtanulnia, hisz’ tanára Sevčik volt.
Technikai felkészültsége teljesen hibátlan, és ilyen
módon az
irányítása is nagyon professzionális volt. Mi nem
nagyon jöttünk ki egymással, mert én egy szemtelen gyerek voltam és nem
is volt
nagyon megalapozott a szakmai tudásom az előbb vázolt stiklik
következtében. Emlékszem, egyszer
megharagudhatott rám, biztosan valamit tiszteletlenkedhettem vele, mert
átküldött nagy lakásuk egy másik szobájába, s mondta, hogy dolgozzak
ott a
Kertész Ferivel (majdani főnökömmel, aki később tanszékvezető is lett).
Nekem
kellett megmutatnom neki, hogyan kell gyakorolni. LZ:
Miként emlékszel
vissza: Rozgonyi tanárnő ambicionálta, hogy tanulj tovább, s menj
tanárképzőbe,
vagy benned volt valami hajtóerő, ami a továbbtanulás felé sodort? DL.
Engem hajtott valami előre. Rozgonyinak talán inkább negatív szerepe
volt. Van
úgy, hogy az ember sokszor inkább dacból csinál valamit. Abban az
időben
Rozgonyihoz járt egy „tanonc”. Ki sejtette akkor, hogy ő lesz a jövő
egyik
meghatározó szerepű pedagógusa? És ez a „tanonc” Halász
Ferenc volt. Ő rögtön meghallotta azt, amit a Rozgonyi nem
hallott, vagy nem akart meghallani. Nevezetesen, velem kapcsolatban,
hogy ennek
a fiatalembernek van feje. S amikor a Rozgonyi dühöngött, s mondta
nekem, hogy
inkább menj és tanítsd a Kertészt, akkor a Halász egy viharos órán
odaszólt
Ágnesnek, hogy engedje már meg, hogy ő vegyen át velem egy Schubert
szonátát.
És ettől kezdve volt egy mentőangyalom az órákon, aki megérezte, hogy
én valami
más síkon vagyok képes tanulni, mint amit az Ágnes tanít. Tény,
hogy Ágnes egy csodagyerek volt a maga már kilenc éves korában
kirobbanó
tehetségével. Ha megkérdeztem tőle, hogy ezt és ezt a helyet hogyan
kell
megoldani, képes volt azt válaszolni, hogy nem tudom. De ugyanakkor
odament a
hegedűjéhez és azonnal megmutatta. Ő sokkal inkább érezte, hogy mit
csinál,
mint tudta. Aztán jött Feri, aki teljesen intellektuális síkra terelte
a
dolgot, és egy harmonikus kapcsolatot hozott létre kettőnk között.
Talán ez
volt az a mozzanat, ami számomra aztán kijelölte
az irányt a pedagógiai pálya
felé. Rozgonyi Ágnes magasrendű zenei útmutatásai
azonban a mai napig is maradandóan élnek bennem. LZ: Hogyan, hol, és kinél folytattad aztán tanulmányaidat?A
tanárképzőben. Ott egy kitűnő tanár tanított Zipernovszky
Mária személyében, aki nagyon megtanított dolgozni.
Mindazt a hiányosságot, amit az én gyerekkori, diszperz, dekoncentrált
gyakorlásom okozott, egyensúlyba hozta azzal, hogy rákényszerített a
fegyelmezett munkára. Nagyon gyakran csak úgy fogadta el az órámat, ha
lekottázva vittem órára a darabot, amit játszanom kellett. Azt is
megtette,
hogy leültetett egy asztalhoz az órám idejében és a memorizált darab
egy
részletét leíratta velem. A
tanárképzőben volt még egy emlékezetes élményem. Legyezgette
hiúságomat. Kijött
szakfelügyelni a Bartókba Garai György,
aki Kovács Dénes mellett a másik nagy
hegedűsnek számított. Sikeres volt, mint pedagógus is. Sok tehetséges
tanítványt bocsátott útra. Jött órát látogatni. Nekem is kellett
hegedülnöm
neki. És Zipernovszky tanárnő, nem
tudom, mitől vezettetve, úgy mutatott be engem, hogy – „A
tanársegédem”. Holott
hát, ugye, a Bartókban, mint középiskolában nincs tanársegéd. Nyilván,
felismerte, hogy ha valamit meg kellett magyarázni egy másik
növendéknek,
megkérhetett engem, hogy tegyem meg én, s mindig eredménnyel jártam. Ez
azért
engem nagyon fellelkesített. Egyrészt, mosolyogtam magamban egy nagyot,
másrészt meg hájjal kenegette a hiúságomat. És még akkor Garai is tett
egy
megjegyzést, hogy neki is elkelne egy ilyen tanársegéd. Akkor én ettől
a
mennybe mentem. LZ:
Az ilyen kis
„apróságok”, magasan elismert szakemberekkel való emlékezetes
találkozások
jelentősen tudják erősíteni az ember önbecsülését. Egészen bizonyos,
hogy
befolyásolják a pálya-orientációt. Arról azonban még nem szóltál, hogy
volt-e
olyan meghatározó élményed a tanárképzőben, amely a tanári mesterségre
való
felkészítésedet befolyásolta volna valamilyen módon? DL:
Természetesen, volt. Volt egy metodika tanárom, aki nem volt más, mint Sándor Frigyes. Ő akkor írta Hegedűiskolájának
az utolsó kötetét, az ötödiket, mikor én még diákja voltam. Még szálló
lapokon
hegedülgettük a frissen komponált Járdányi,
Szervánszky darabokat. Ezeknek a metodikai megvilágítása az
óráknak szerves
részét képezte. Ezek a foglalkozások újabb és újabb gondolatokat
ébresztettek
bennem, és leendő pedagógusi identitásom körvonalainak megrajzolását
ösztönözték. Még
egy további gondolatot kell hozzátennem a Sándor Frigyessel kapcsolatos
tapasztalataimhoz. Megint odavág a technika és a zene viszonyához. Én
mást is
tanultam ebben az időben: vezényelni. Kőry
Lászlónénál. Sándor Frigyes volt
a vizsgaelnök. Mozart „Ave verum”-át vezényeltem, arra még emlékszem. A
következő történt utána. Megszólalt: – „Laci! Te úgy vezényelsz, mint a
Furtwängler.” – Leálltam és tátva maradt a szám. Folytatta: – „Nagyon
jól szól,
de nem tudni, mitől.” – Ezek felejthetetlen gondolatok, tulajdonképpen.
A karmesterségben
tovább akartam magam képezni. Állítólag tehetséges voltam.
Évfolyamtársaim
közül többen emlegetik ma is szememre vetve, hogy miért nem folytattam
azt a
vonalat. De nem volt ahhoz elég az én zongorázási készségem,
iskolázottságom… LZ:
Ahogy szavaidból
kiveszem, ezek voltak a tanárképzőben a legmeghatározóbb élményeid.
Lediplomáztál. Volt-e nehézséged az elhelyezkedéssel? Milyen volt a
zeneiskolai
kínálat státuszokban? Abban
az időben frissen végzősnek Pesten nem lehetett elhelyezkedni. Így csak
arra
tudok választ adni, hogy hogyan jutottam kivételezettként tanári
álláshoz
Budapesten. Lányi Margit, az alapfokú
hegedűoktatás országosan is legelismertebb szakfelügyelője, részt vett
a
diplomatanításomon. Utána megkérdezte, hogy nem akarok-e vele dolgozni.
Ami az
időben egy akkora megtiszteltetés volt, hogy gondolkodás nélkül vágtam
rá,
hogy – „Természetesen”. – Szabadkozva
mondta, hogy – „De én csak a világ végén szakfelügyelek”, – jelentette
ez
Pestlőrincet, Pestimrét. – „Akkor megyek a világ végére” – válaszoltam.
És így
is történt. Pestlőrincen
kezdtem tehát pedagógiai pályámat 1959-ben, Lányi Margit szakmai
irányításával.
Első szakfelügyelői látogatása örökre emlékezetes maradt. LZ:
Sok tanárt ismerek.
Nem sokan nyilatkoznak ilyen lelkesülten szakfelügyelői
ellenőríztetésükről. DL:
Margit néni végignézte az órámat. Egy szót sem szólt. Kiküldte a
gyereket az
óráról. Feszültségkeltő volt a csend. Elővette, majd megírta a
jegyzőkönyvet
(akkor ez kötelező volt). Őrzöm otthon ezt a relikviát, amely a
következő
nagyon részletes egy mondatból állt: – „Mind mechanikailag, mind
zeneileg
kiváló munka.” – Ennyi. A gyerek már rég nem volt a teremben. Így
szólt: –
„Laci, nem vennéd fel a hegedűt? Szeretnék mutatni valamit. Tudod, hogy
fordított
funkcióval húzod a vonót?” – Ugyanis, amikor előjátszottam a gyereknek,
ő
kiszúrta, hogy én lefelé nyújtom az ujjaimat, holott a gravitáció
természete
azt kívánná, hogy a kar súlya vezesse a vonót. Így a vonó lefelé
indításakor a
hüvelykujj kissé gömbölydedebb lesz. A karsúly megindítja a kézfejet.
De én kézfejjel
indítottam a vonót. A vonóvezetésben a kézfej, ill. az ujjak aktivitása
pont
egy fordított mozdulatot eredményez. Neveltetésemnek ezt a hiányosságát
a
diploma után fedezte fel Margit néni. Ehhez egy Lányi Margit kellett,
hogy
fölhívja rá a figyelmemet. Micsoda
kettősség! Ő a tanításomból leszűrte azt, hogy instrukcióim és a
közelítésmódom
példaadók, annak ellenére, hogy az érzeteimben valami nincs rendben. Ez
egész
életemre szóló tanulság volt, hogy hogyan kell egyrészt megemelni az
embert,
segítséget adni, hogy munkája még jobb legyen, másrészt hogy ezen
felülemelkedve hogyan kell a külvilág felé a benne lévő értéket, a
pozitív
oldalt dokumentálni. Ez egy olyan példa volt nekem, megint egy olyan
gondolati
elem, melyet egy életen keresztül hordoz az ember. És azon igyekszik,
hogy
később ugyanezt, ugyanebben a funkcióban szakfelügyelőként,
szaktanácsadóként
hasonlóképpen érvényesítse. Ez a Lányi Margittól tapasztalt, tanult
tanári,
felügyelői, irányítói attitűd teljesen megnemesítette viszonyomat
növendékeimhez,
kollegáimhoz egyaránt. Az
volt a nagyszerű, hogy ettől az embertől kaphattam rögtön indítást,
biztatást,
s bíráló észrevételei is csak szakmai jóindulatát tükrözik.
Nyilvánvaló, hogy
azt a perspektívát akarja segíteni, amit ő meglátott ifjú kollégájában.
LZ: De
én ebben azt is látom, hogy ő ezeket a sorokat azért írhatta le,
méltányolandó
a látottakat, hallottakat, mert a Te munkádon átsugárzott valami, ami
tulajdonképpen
nem más, mint a pedagógus személyisége. DL: Ő
ezt valóban fontosabbnak ítélte. LZ:
Az a
gyönyörű ebben, hogy ő a pedagógusi mivoltodat volt képes a technikai
kérdések
fölé helyezni, mert a technikai részeket lehet javítani. Egy pedagógiai
attitűdöt viszont nem lehet a „zöldségesnél” beszerezni. Arra nem lehet
csupán
gyakorlás útján szert tenni. DL: Vég nélkül tudnám sorolni azokat a mozzanatokat, amelyek egyrészt pedagógussá tettek, a pedagógusságnak a nemesebb értelmében és tényleg vég nélkül, mert valami nagy szerencse kísérte az én pályámat. Nyilván, ezekben az években a munkámnak valahol nemcsak az irányultsága, hanem az eredményessége is megmutatkozott már erre az időre és így érhetett az a megtiszteltetés, hogy tagja lehettem az első pedagógus delegációnak, amely akkor Moszkvába és Leningrádba utazhatott, hogy megismerhessük az orosz hegedűiskolát. A delegációt Kovács Dénes vezette, s tagjai voltak Halász Ferenc, Répássy Györgyi, Lenkei Gabi, Lányi Margit, és még más kollegák, akik a hegedűtanításban kitűnhettek. LZ: Mikor lehetett ez?
DL:
Úgy emlékszem, hogy 1965-ben. Őrzöm a minisztériumi levelet a
névsorral. Ez
után hívhattuk meg 1967-ben Bronyin
professzort, ennek a látogatásnak az eredményeként.
LZ: Az imént holmi szerencsére utaltál, amely pályádat
kísérte. Persze, egy ilyen szovjetunióbeli tanulmányút szakmai
társaságába
beválaszttatni jelentős dolog, de biztos, hogy nem csupán szerencse
kérdése.
Hisz’ megjegyezted az imént, hogy szakmai munkádnak az eredményessége
is
megmutatkozott már erre az időre. DL: Hát, igaz. Tény, hogy az első pedagógiai munkám egy előadási darab gyűjtemény volt, mely 1964-ben jelent meg. 1959-ben kezdtem tanítani. Négy évnyi praxis után tehát volt bennem annyi mersz, hogy egy előadási darab gyűjteményt adjak közre. Az impulzust Sándor Frigyes korábban megjelent Magyar Hegedűmuzsika c. gyűjteménye adta. Valahol ott munkált bennem, hogy ilyet nekem is kell csinálnom. Nemzetközi forrásokból is akartam meríteni. A pentaton világból, annak szélesebb köréből, mint ami akkortájt nálunk elterjedt volt: kínai, koreai, skót népdalokat kerestem, s találtam. Voltak a gyűjteményemben azonban saját átirataim is, pl. két Bach menüett, amelyeket többször választottak különböző hazai versenyek kötelező anyagává. Szerzőtársam, aki a zongorakíséreteket gondozta, Mező Imre volt, akivel korábban együtt tanítottam a IX. kerületi Zeneiskolában. És, akinek Kati lányát is tanítottam. Persze, kellett egy ajánló is, hogy az ember beállíthasson egy új kötet kéziratával a Zeneműkiadóhoz. Ez az ajánló pedig nem volt más, mint volt tanárom: Sándor Frigyes.
LZ: Használják még? DL: Hogyne. Sőt, azt is sikerként könyvelem el, hogy az átirataimat más egyéb hangszeres gyűjtemények is átvették. Egyszer felkerestem Sugár Rezsőt, akinél egyébként tanultam zeneszerzést. Mondtam, hogy nagyon jó anyagokat találtam az Irsay Vera szolfézs példatárában. Különböző karakterűeket. Azonos, hegedűn jól játszható hangnemekbe próbáltam azokat rendezni. Megkértem őt: – „Tanár úr, nem csinálna nekem ebből a két solfeggio-ból egy ’Dal és tánc’ c. zenedarabot?” – „Ez nagyon jó gondolat, megcsinálom” – válaszolta. És ez a darab is része az óta ennek a kötetnek. Ha kinyitsz különböző hangszeres iskolákat, akár trombitát, akár oboát, stb., ott találkozhatsz a Sugár: Dal és Tánc-cal. Története most már ismert.
LZ: Ez csak egy kis zárójeles megjegyzés, hogy Sugár
Rezsőnek csodálatos affinitása volt pedagógiai művek írása iránt, s
szívesen is
vállalkozott erre. Felismerte, hogy ez egy szolgálat, hogy ahhoz, hogy
a
növendékek valami értékeset és kellemeset kapjanak, ahhoz neki is van
hozzájárulási lehetősége. Ő ezt missziónak tartotta és egészen
kivételesen jó
darabok születtek meg a keze alatt. DL: Ezt hozzá is akartam fűzni, hogy ha valaki átérezte és meg is valósította, hogy a pedagógiai művek esetében is „csak tiszta forrásból” lehet meríteni, nem lehet eléggé méltányolni szerzői alázatát és elkötelezettségét. Semmilyen minőségi megalkuvást nem talál az ember az ő darabjaiban. Mindegyik darabja mestermunka volt. És amikor megpróbált már egy kicsit a Kodály-stílusból kibújni, és a dodekafon hangvétel felé kezdett kitekinteni, azok is emészthetők a gyerekek számára. Nem csúszott át egyfajta kiagyaltság területére, hanem mindig olyan anyagot hozott, hogy az a gyerek számára is kibogozható legyen. Szervánszky darabjai pl. sokkal inkább „konstruált” munkáknak tűnnek számomra. Kevésbé természetes zeneiség árad belőlük. Csupán azt sajnáltam, hogy Sugárnak ebből a stílusváltásból eredő sorozatát már nem én használhattam fel. Ez már Lenkey Gabi gyűjteményébe került. Itt is van egy nagyon aranyos sztori. Nem is lényeges, csupán humoros anekdotáként: Gabi megcsinálta azt a kevésbé kollegiális húzást, hogy amikor megjelent az ő Hegedűmuzsikájának I. kötete, legnagyobb meglepetésemre néhány átiratomat találtam benne. Sugártól az említett Dal és Tánc, Händel Air, stb. És hát, bárhogy is nézzük, az azért nem illik, hogy kortárs kottákból ollózunk a szerzővel vagy szerkesztővel való előzetes konzultáció és hozzájárulása nélkül. Ezt kissé rossz néven vettem, hogy a Dénes-Mező gyűjtemény néhány darabja ilyen formában is napvilágot látott. Aztán később, valamikor, ülünk együtt a konziban, s hozzá fordultam: – „Gabikám, hát legalább megkérdezhetted volna, hogy átvehetem-e, ha már olyan jók és sikeresek ezek a darabok.” – Aztán igazat adott nekem. A következő tanítási napon megjelent egy tiszteletpéldánnyal, dedikálva: „Dénes László kollégámnak szeretettel és köszönettel a szép darabokért.” Nem volt abszolút öröm, de azért őrzöm a kottagyűjteményemben, mint különlegességet. LZ:
Az alsó fokú tanítást
továbbra is Lőrincen folytattad?
DL: Nem, az csak két évig tartott, mert aztán behelyeztek a Bakáts térre. A harmadik évben aztán már csak a IX. kerületi zeneiskolában tanítottam. 1969-ben pedig Lányi Margit kérésére –, aki a gyakorlati tanítást vezette a tanárképzőn, – áthelyeztek a VI. kerületbe, a Lovag utcai iskolába, hogy ott vezessem a gyakorlati tanítást, s ott vegyek részt a tanárjelöltek felkészítésében.
LZ: korábbi ismereteim szerint nem sokkal ez után már a
Bartók konziba kerültél. Ebben szerepe volt talán Halász Ferivel való
korábbi
ismeretségeteknek? DL: Az
a kapcsolat, ami a Rozgonyinál folytatott tanulmányok során Halásszal
elindult,
elhalt. Az csupán egy diákkori egymás-felismerése volt. Az igazi
intenzívebb
kapcsolat jóval későbbre tevődött. Itt ismét azt kell mondanom, hogy a
véletlen, ezúttal egy szerencsétlen, vagy inkább szomorú véletlen
szövi,
bonyolítja a szálakat, megint a már jól ismert szereplőkkel. Lányi
Margit a Bartókban is tanított. Nagyon beteg lett: fertőző
májgyulladást
kapott. A betegség lefolyása, kezelése előre nem láthatóan hosszadalmas
volt.
Erre az időre őt helyettesíteni kellett. Akkor a Bartókot már Halász
igazgatta.
Lányi osztályát kétfelé osztotta. Margit növendékeinek egyik részét rám
bízta.
Kiváló növendékeket kaptam: Dettai Mikit, Déri Sanyit, aki most
kollégám a
főiskolán. Korábban a MÁV koncertmestere volt, most a Nemzeti
Filharmónia
tagja. Ez volt az első évem és ismerkedésem a középiskolai munkával, az
ilyen
tehetségekkel. Lányi hosszas betegsége miatt még a felvételire is nekem
kellett
vinni mindkét kiváló növendéket. Tehát ez volt az intráda. Mindez akkor
hihetetlennek tűnt és mégis valóságos volt. Az is, hogy Halász
meghívott, hogy
a jó növendékeket rám bízta, de az is, hogy gond nélkül abszolváltuk
ezt a kihívást.
Ráadásul akkor a Sanyi még III. gimnazista volt, koron aluli. Látván
Halász
eredményes munkámat, ott marasztalt a Bartókban, fél állásban.
Tulajdonképpen
így indult az igazi és egyre intenzívebbé váló szakmai kapcsolatunk
egymással. LZ: Ezek már a hetvenes évek,
ahol tartunk?
DL: Igen, ez már 1970-72. 1972-ben kaptam ott egy fél állást. És 1973 volt a különleges megtiszteltetés éve. Akkor, mint a tanárképző tanszékvezetője, Halász átment a Zeneakadémiára tanítani, s a tanárképzőben a metodika tanítását rám bízta. Ez volt tulajdonképpen az a történelmi pillanat, amikor én intenzíven belekerültem ebbe a hármas folyamba. Nevezetesen, hogy egyidejűleg taníthattam a zeneoktatás alsó, közép és felső szintjén. Legjobb ismereteim szerint nincs más kollégánk a pályán, aki ilyen széleskörű tapasztalatokra alapozhatta hegedű tanári működését.
LZ: Még
valami kimaradt nekem, s a pontosítás kedvéért meg kell kérdeznem.
Amikor
Halász Feri ajánlására módszertant kezdtél tanítani a tanárképzőben,
akkor Te
már túl kellett, hogy legyél a Hegedűiskolád egyik-másik kötetén. DL:
Így bizony.
LZ:
Akkor talán mégsem a véletlennek vagy a szerencsének vagy a
szimpátiának kell
tulajdonítani, hogy rád lett bízva ez a munka? DL:
Hát kétségtelenül így van.
LZ:
Ebben akkor szerepet kellett játszania a Dénes-Kállay-Lányi iskolának,
nemde? DL:
Igen. A korelnök és a hajdan volt mentor Lányi Margit egy szóval sem
neheztelt,
hogy ABC-rendben tűntettük fel a kottán a szerzők nevét.
LZ: Hogy
jött be Kállay Géza a
képbe?
DL: Ő
is szakfelügyelő volt a fővárosban. Lányi Margittal, az ő javaslatára
együtt
kértük föl Kállayt erre a munkára.
LZ: Mindezek után arra lennék kíváncsi, hogyan és milyen
körülmények között született meg a Hegedűiskola. DL: 1965-ben megjelent egy minisztériumi pályázat új hegedűiskola megírására. Jóllehet a pedagógiai pályán eltöltött 5-6 évem még nem nagy múlt, még nem jelent útlevelet egy új iskola megírásához. Felbátorított a közelmúltban megjelent és a kollégák körében népszerűvé vált darabgyűjtemény sikere. Azonban felhalmozódott mondanivalóim következtében úgy éreztem, hogy éljek a megszólalás lehetőségével. A józan ítélőképesség azt diktálta, hogy mondanivalómat valahogy hitelesíteni kell. De ki lehetne erre predesztináltabb személy, mint a nálam harminc évvel idősebb és hatalmas tapasztalattal és szakmai tisztánlátással bíró Lányi Margit. De pár éve még ő kért meg, hogy nem dolgoznék-e vele, s most én menjek hozzá, hogy nem szegődne-e társul hozzám egy új hegedűiskola megírásában? Azonban mégis így történt. Megerősítettem magam és feltettem neki a számomra kényesnek tűnő kérdést: – „Margit néni, nem írnánk-e közösen egy új iskolát? Margit néninek a gyakorlati érzéke csalhatatlan.” – Legnagyobb meglepetésemre pillanatnyi habozás nélkül Lányi Margit azt mondta, hogy ez egy nagyon jó ötlet. Élni kell a pályázat lehetőségével. Innentől kezdve kialakult egy munkamegosztás köztünk. A metodikai vonalvezetést magamra vállaltam, az anyaggyűjtésben Kállay Géza is segített. Lányi Margit pedig a szupervizor szerepében irányító szerepet töltött be a vonásnemek és ujjrendek kialakításában. Meg kell mondanom, hogy a korábbi kiadványokat meghaladó technikai, metodikai gondolatokat több szempontból Gát József zongorametodikája inspirálta (a tengely-ujjak szerepe, az ujj-függetlenítés megalapozásának gyakorlatcsoportjai). Az iskola újszerű szerkesztését az indokolta, hogy a Sándor-iskola rögtön a két kéz funkcionális összekapcsolásával indult. Vagyis hiányzott az az előzmény, amely a hangszeres érzetek kialakítását, a két kéz funkcióinak megalapozását jelentené intonáció nélkül. Úgy gondoltuk, nem lehet csak a tanárok „szimatára” bízni, hogy hogyan jussunk el a két kéz koordinált összekapcsolásához. A másik fontos gondolat az volt, hogy a legelemibb bartóki modelleket be kell csempészni az anyagba, a bartóki tonalitás megismertetése végett. Ezt is sikerült nagyon egyszerű és jó anyagon megvalósítanunk a következő három kötetben. Részben a Mikrokozmosz bizonyos darabjainak a révén, kissé megváltoztatva, a hegedű sajátosságaihoz igazítva azokat. Az új művek komponálásában kezdetben Mező Imre közreműködésére, később Károlyi Pál munkájára is támaszkodhattam. A pályázatra a Hegedűiskola első kötetét kellett benyújtani. A bírálóbizottság munkánkat első díjjal honorálta. A kötet 1966-ban jelent meg. Így lehetőséget kaptunk a tantervet szolgáló további kötetek megírására is. (Folytatjuk) Dénes Lászlóval Laczó Zoltán beszélgetett. |