Laczó Zoltán interjúja Dénes
Lászlóval
(III/3. rész)
DL: Egyszer Dimény Judit a 10 éves Lugossy Zsófival
csinált riportot. Meghallgatott egy tanítási órát. Megkérdezi tőle,
hogy – „Zsófika, nem zavar téged, hogy a tanár úr úgy beszél veled,
mint egy felnőttel?” – Akkor a gyerek azt mondja a riporternőnek: –
„Nem. Inkább nekem kell felemelkedni a tanár úrhoz, mintsem hogy ő
ereszkedjék le hozzám”. – Ami, ugye, nem biztos, hogy így van, de
nagyszerű, ha egy gyerek spontán így képes értékelni. Az az igazság,
hogy volt ennek egy előzménye.
Károlyi Pál Meditációját játszotta a kislány. Dimény
megjegyezte: – „Ha nem látnám, hogy Te játszod ezt a darabot, azt
hinném, hogy egy felnőtt muzsikus játssza.” – Tehát a produkció
érettsége tűnt fel. És ez válthatta ki a lány korábbi spontán válaszát.
Egy másik humoros eset… Akkor még hét éves volt a
Szalai. Próbáltam vele egy verseny előtt a Fürst Sándor u.-i
Zeneiskolában. Ő ezidőtájt még nagyon új volt nálam, ti. nem nálam
kezdett, hanem Balogh Marikánál. Marika férje infarktust kapott, ezért
ki kellett hozzá utaznia külföldre. Ekkor Halász Feri megkért, hogy
vegyem a kisfiút gondozásomba. Mint mondtam, a gyerek akkor hét, hét és
fél éves volt. És muzsikál, csinál valami csacsiságot. Teljesen
megfeledkezve magamról rászólok: – „Antika, ne gyerekeskedj!” – Az
anyja nevetésben tört ki. Hát ha a gyerek zeneisége és szellemisége
kifejlett, akkor a gondolkodásában sem gyerekeskedhet. Az ember
megnyilatkozásaiban ilyenkor akaratlanul is alkalmazkodik nemcsak a
gyerek életkorához, hanem a szellemi – mondhatni nyugodtan: művészi –
teljesítményeihez.
Van gyerek, akinek van humorérzéke. Ilyenkor
kedélyessé tehetjük az órát. A másiknál látod, hogy nem érti, ha
viccelődsz, s akkor más hangot kell megütnie a tanárnak, mert ilyenkor
pont az ellenkező hatást érjük el vele. Lehet, hogy félreértett humoros
megjegyzéstől megsértődik a növendék. Tanárképzőseimnek szoktam néha
mondani metodika órán, hogy a tanár-növendék kapcsolat olyan, mint a
házasság. Leélsz egy fél életet a házastársaddal, s kiderül a végén,
hogy még mindig nem ismered. Így történhet, hogy lehetséges nem-ismerni
a növendéket, hat-nyolc évnyi tanítás után sem.
Szoktuk használni azt a kifejezést, hogy
gyerek-anyag. Ez abszurd is, ha szó szerint érted, ugyanakkor pedig
nehéz is meg „egyszerű” is. Gondoljunk csak Michelangelo-ra, akitől
megkérdezték, mi a nehéz a szobrászat művészetében? – Tulajdonképpen
csak le kell fejteni a feleslegeset az anyagról. – Na jó, ahhoz, hogy
le tudd fejteni a fölöslegest, eleve tudnod kell, hogy mi van belül. És
ez egy kicsit ilyen. Az a pedagógus, aki nem hordja a lelkében azt a
szándékot, hogy ő valakivel együtt akar működni, ha nem próbálja az
ember kifürkészni, vagy kiszimatolni, hogy a gyerekben mi lakik, akkor
nem tudhatja tanítani. Az a baj, hogy legtöbbször tananyagot tanítunk.
Legelső növendékemet akkor kezdtem tanítani, amikor
még nem is végeztem, a gyakorlóban tanítottam. Egy barátomnak a húga
volt. Megítélésem szerint nem is volt nagyon tehetséges. De azért
igyekezett dolgozni és én is egy kicsit buldog természet voltam. Azért
nem vittem a budapesti konziba, mert ő sem volt igazán felkészült, s én
sem tudtam még eleget. Továbbképzőt végzett a zeneiskolában, aztán a
győri tanárképzőbe sikerült bejutnia. A hölgy ma már nyugdíjas és
szólamvezetője volt egy vidéki zenekarnak. Mikor megkapta a diplomáját,
felhívott, s azóta is küldi a leveleket. Azt írta, hogy szeretne velem
beszélgetni, úgy is, mint kolléga a kollégával. Aztán amikor sor került
a beszélgetésre, kérdezte, hogy mondhat-e olyat a tanári működésemről,
ami őt akkor nagyon zavarta, sőt, bántotta. Bátorítottam, hogy mondja.
Kiderült, hogy amikor nem volt eléggé felkészült, mindig azt mondtam,
hogy – „Ez használhatatlan. Ez hasznavehetetlen”. – Majd hozzáfűzte,
talán mégsem lehetett ez annyira hasznavehetetlen, ha most már a
diplomáját jöhet bemutatni. Hordozta a lelkében legalább tíz éven
keresztül. Nem esett jól. De aztán nagyon odafigyeltem, hogy mikor
mondom ki azt, hogy „hasznavehetetlen”. Azóta nagyon odafigyelek,
mikor, mit és milyen jelzővel minősítek. Most már tudom, hogy milyen
mélyen tudnak megülni a tanulókban az ilyen elmarasztaló tanári
minősítések, akár éveken, évtizedeken át is.
LZ: érdekes volt ez a történet. Ez nem az
elismerésedről szólt, hanem a volt növendék őszinteségéről. Igaz, sok
évvel később. Felmerülhet a gyanú, hogy esetleg volt valamilyen
kudarcod is növendékeddel?
DL: Volt. Nem sok. Volt olyan, aki annyira buta
volt, hogy nem tudtam elviselni. Pedig én, aki olyan emberformáló
hitvallással tanítok… Vannak ilyenek. Az illető zenész lett, ma is az.
Én nem voltam erre alkalmas, hogy idomítsam. Amikor először hozzám
jött, már elég nagy volt, olyan 12 éves lehetett. Megkérdeztem, hogy
mit játszott. Wieniawskischerzotarantellát. Úgy elhadarta, egyben,
tagolatlanul. És akkor gyanút fogtam. Mi a címe? – kérdeztem ismét. –
Wieniawskischerzotarantella – a válasz ugyanúgy, tagolatlanul hadarva.
– És ki a szerző? – Néma csönd. Azt már nem tudta. Ő bemagolt valamit,
amit elolvasott, vagy amit mondtak neki. Ez egy jelzés volt abban az
irányban, hogy ezt nekem nem kell felvállalnom. Az illető azóta is
hegedül. Elég jó technikával. A húga sokkal nyitottabb és ma konzis
növendék. Egyáltalán nem annyira faragatlan. Ez volt, akit leadtam más
tanárnak. Most már 45. éve tanítok, s ez volt tanári pályafutásom során
a harmadik, akitől megváltam.
A másik szintén egy fiatalember volt, ugyancsak a
konziban. Megjegyzem, a kisfia az egyik legnagyobb tehetség, most már
talán az Akadémián van. Ő is nagyon tehetséges volt. Olyan mértékben
dohányzott, olyan nő-ügyei voltak, hogy számomra kezelhetetlennek
bizonyult. Az édesapja is jött panaszkodni. Próbáltam a becsületesebb
munka és a normálisabb életvitel irányába terelgetni, de nem sikerült.
Későn került hozzám. És ez egy olyan életszakasz volt, amikor én már
nem tudtam ebbe belefolyni.
És volt még egy növendék, akinek az esetét nagyon
sajnálom. Máig nagyon jóban vagyok velük. Az egyik kedvenc
tanítványomnak a veje. Nagyon becsületes ember lett. Elváltak a szülők.
A gyerek a mamával élt. A mama nem tudott rá hatni. A papa állandóan
belevonta őt ilyen olcsó zenélésekbe, haknizásokba. Aztán elkövettek
egy inkorrektséget: jelentkezett felvételire a Bartókba, hogy majd
nálam szeretne tanulni, de még egyáltalán és egyetlen alkalommal sem
találkoztam a gyerekkel. Annak idején volt egy „Aranyvonó” elnevezésű
verseny a TV-ben. És egyszer csak megjelenik a gyerek a pódiumon,
ekként feliratozva: Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola, tanár:
Dénes László. Világos, hogy nem vállaltam aztán a tanítását soha.
Olyan is volt, hogy a növendék kérte el magát tőlem.
LZ: Miért? Nem szerette a stílusodat?
DL: Nem. Ez a növendék ma a legkedvesebb kollegám és
utódom. Járdányi Zsófiról van szó. Most (2003-ban – szerk.), hogy
egészségi állapotom romlása miatt átmenetileg lemondtam a tanárképzőben
a tanítást, neki adtam át az osztályomban maradt két kedves
növendékemet.
Ennek az előzményeiből életképeket mutatok be.
Konzis korában egyszer nagyon sírt.
– Mi baj, Zsófi.
– Nem szeret a tanár úr már engem.
– Ne hülyéskedj már. Honnan szeded
ezt a marhaságot?
– Mert nem vagyok fontos a tanár
úrnak.
– Zsófikám, ne viccelj, hogy Te ne
lennél fontos? A legkedvesebb növendékem vagy a Szép Gyuszival együtt.
Vittem őket a jászberényi duó-versenyre. Ők mutatták
be a Mező Imre duót. Azóta sem tudta ezt senki olyan tisztességesen
eljátszani. Ez az a dodekafóniába hajló darab, amely zárja a
Hegedűiskola VI. kötetét. Szép Gyuszi egyébként ma koncertmester
Bécsben a Tonkunsthalle-ban. Szintén az egyik legtehetségesebb
növendékem volt.
– Zsófika, honnan szeded ezt, hogy
nem vagy fontos nekem.
– Igeeen, mert már nem is kiabál
velem a tanár úr.
Soh’sem felejtem el. Aztán kb. két év múlva
történt, hogy elkérte magát tőlem a IV. konzi osztályban. Megkérte a
Halász Ferit, hogy ossza őt át a Gosztonyi Teri tanárnőhöz. Jót is tett
Zsófinak. Ettől aztán én halálra sértődtem. Hogy ennek a nőnek adják
oda az én legjobb gyerekemet? Kiválóan haladt akkor… És akkor Halász
Feri megvigasztalt. – Miért esel letargiába? Te mindent megtanítottál
neki. A Teri nem fog hozzá se szólni, bele se fog nyúlni. Fogja hagyni.
Amit akar, azt csinál majd a Zsófi.
Eltelt egy év, jött az érettségi. Mit játszott Zsófi
az érettségin? Azt, amit nálam tanult és III. év végén eljátszott. Elém
állt és azt mondta: – „Sosem fogom tudni meghálálni, amit tanár úrtól
kaptam. De teljesen meg vagyok zavarodva. Azt mondja a tanár úr, hogy
helyezkedjek minden hangra. Egyszer azt mondja, hogy ne ficánkoljak.
Egyszer váltsak húrt karral, már nem tudom, mit kell csinálni.” – És
megmondta becsületesen, hogy neki erre azért volt szüksége, hogy egy
kicsit békén hagyjam. Na és ebből én mit szűrtem le? Hogy még nem tudok
eleget.
Nem tudtam átadni, nem tudtam megmagyarázni azt,
amit a Halász zseniális tömörséggel úgy tanított hajdan, hogy a hangok
individuumok. Minden hangnak van egy önálló élete. Minden hangra oda
kell helyezkedni. Aztán vannak futamok, passzázsok, ahol meg kell
találni a kezdő és a végpont közötti „legkisebb közös többszöröst”,
hogy ismét hivatkozzak Halász Ferire. Ott egy közös pozíciót kell
találni. Az egész futamot, mint egységet kell birtokba venni. Ott nem
lehet hangonként keresgélni, hogy melyik a legtermészetesebb. A
legtermészetesebb az, ha megtalálod az egész tömbnek megfelelő
elhelyezkedést, vagyis a legökonómikusabb játékmódot. Biztos nem volt
ez számomra annyira világos, hogy a tanításban olyan tudatosan
alkalmaztam volna. Zsófi csak azt érezte, hogy miért nem helyezkedtél,
most miért nem váltottál húrt, miért ficánkolsz? Nem ő tehetett róla.
Bár lehet, hogy ő sem volt erre még megérett. Valószínűleg én ezt ma
már intelligensebben vagy szakszerűbben, világosabban tudtam volna
megfogalmazni. Úgy, hogy voltak ilyen váltások is. – Tán egyetlen
növendék volt még, aki elkérte magát tőlem.
LZ: mit jelent a növendék hálája? Vannak-e
növendékek akik hálásak, és vannak-e hálátlan növendékek?
DL: Számomra a növendék hálája igazából akkor
nyilvánul meg a legértékesebben, ha boldognak látom a pályán. Számtalan
hálás gesztussal találkoztam. Hálának tartom azt, amit tavaly előtt is
(2001) konstatáltam, amit három növendékemtől tapasztaltam. Közülük egy
csak metodikát tanult nálam. Volt egy belső próbajáték az Operában. És
bizony felnőtt emberkék jöttek hozzám Mozart koncerteket eljátszani. Az
egyik asszonyka játszik a Budapesti Vonósoknál, a másik játszik az
Operában és a Rádió zenekarában, a harmadik csak az Operában. Nálam
tanulta régebben az A-dúr koncertet, de azóta eltelt 30 év, és most
neki ezt kellene játszani. – És most, tudja, tanár úr, teljesen más az,
ott ülni a zenekarban és ott a tömegben elbújva hegedülni, mint
odaállni és felelősséget vállalni minden hangért. Átvenné a Tanár Úr
ezt velem? – És három teljesen különböző egyéniség, és mind a három
Mozartot hoz.
Ez nekem hála. Mert a bizalom kifejezése. Most nem
beszélve az eredményről, hogy mind a három sikeresen védte meg a maga
pozícióját.
LZ: Van-e kedvenc korosztályod?
DL: Hú, de jókat kérdezel.
LZ: Nekem van egy félelmem. Azt fogod mondani, hogy
nincs. Ettől még lehet. De hát miért ne lehetne kedvenc korosztályod a
7 éves, amikor ebből nőhetnek ki a Szalai Antik.
DL: És honnan tudtad, hogy ez a kedvenc
korosztályom? Bár Antira nem merem azt mondani, hogy „korosztály”.
LZ: Biztos van valami nagyszerű abban, hogy
elindítod a fiatal gyermeket, s azt látod, hogy a kezed nyomán, az
instrukcióidat komolyan véve hangszeres óráról hangszeres órára
történnek vele fontos dolgok.
DL: Ha ezt nem érzem a nagyoknál, akkor ugyanúgy
bajban vagyok. Nem akarok ál-szerény lenni, ezért bevallhatom, úgy
érzem, megvan hozzá a tehetségem, hogy a gyerek mindig érezze azt, hogy
történik vele valami. Pedig nem biztos, hogy mindig jót mondok, de
váltogatom az eszközöket. Lehet, hogy telik úgy el óra, hogy egy árva
szót a technikáról nem beszélünk. Legfeljebb végigéneklek egy órát. És
van úgy, hogy két sor, vagy másfél sor egy hegedű-óra. Mert nem
illeszkednek úgy a hangok egymáshoz, ahogy azoknak kellene,
karakterben, hangulatban, formában.
LZ: Kicsiknél nem lehet ilyeneket csinálni.
DL: Azért nekem mégis a kicsik kedvenceim. Gondolj
bele, azért nem véletlen, hogy újólag megjelent betegségem idején
döntenem kellett, hogy kiket adok le. Soha nem a kicsiket hagytam ott.
Ez nem véletlen. Ha meglátsz egy kicsi gyereket azzal a végtelen
hálával, mást nem tudok mondani arról, ami ott csillog a szemében…
LZ: Az előbb mondtál egy nagyon fontos szót: a
bizalom…
DL: Igen a bizalom, a várakozás, az, hogy kapok
valamit, és a következő pillanatban még valami egyebet annál is jobb
érzéssel tudok megoldani. Persze, nem fogalmazzák meg magukban. Miért
is tudnák megfogalmazni? De amit lehet látni a szemekből… Meg kell
nézni egy kis gyerek szemét. Felejthetetlenek. Ezt a nagyoknál soha nem
éreztem. A nagyoknál, persze, vannak más csodálatos élmények…
Kaptam egyszer egy szülőtől egy rézkarcot. Borsos
Miklós egy rézkarcát. Ahol van egy ember, úgy a földön, úgy leborulva
és fölé magasodik egy másik, és átöleli és feltámogatja. És ez a szülő,
aki köztisztviselő, orvos, magas beosztású sebész, professzor, már
nyugdíjban van, ezt a rézkarcot küldi nekem egy levél kíséretében.
Gyermeke egy első éves főiskolás lány, aki egy évvel korábban
sikertelenül felvételizett az Akadémiára, de a tanárképzőbe is, és
akkor a tanára megkért, hogy vegyem át. És van egy mellékelt levél
hozzá. A szöveg az, hogy „Tekintse a Tanár úr ezt a képet
szimbolikusnak, mert ön a lányomat egy teljes elesettségből és lelki
erőtlenségből tudta felemelni, vissza tudta neki adni a régi önbizalmát
és hitét önmagába.” – Kell ennél nagyobb kitüntetés? És ez egy szülő…
Ugyanakkor magától a növendéktől ezt a fajta hálát nem várhatom el.
Tele vannak harccal, érvényesítési erőfeszítéssel, gyakran egymás ellen
harcolnak, rivalizálnak. Árgus tekintettel figyelik, melyik kap és
melyik nem kap ötöst a félévben. Két azonos osztályos növendékem van.
Tragikomikus, hogy az egyik félévben az egyik kap ötöst, a másik
négyest, a következő félévben pedig megfordul az osztályzatok „járása”.
És ezek nehezen tudják elviselni. Náluk ez már nem az az ártatlan öröm,
hogy kapnak valamit. Tele vannak már ilyen egzisztenciális
„fertőzés”-sel, küzdelmekkel…
És ha sikerük van, persze, hogy örülnek. … Diplomázó
lány, tavaly… Zavarba jöttem. Hepke tanár úr volt a tanúja… A
diploma koncert a Nemzeti Galéria Kupolatermében… Bejön az asszonyka,
nem lány már, hisz’ hét éves gyermeke van. És berohan a koncert előtt
öt perccel, és odarohan hozzám, és belém bújik. Hát hogyne jöttem volna
zavarba… - „Mi van, Zsuzsa?” – Jöttem erőt meríteni.
LZ: Meg kellett simogatni.
DL: Igen, megsimogattam.
LZ: Csodálatos. Ennek akkora pszichológiája van!...
DL: Egy hét éves gyereke van. – Az ember, persze,
hogy kap pofonokat az életben, de ilyenkor…
LZ: Látod, „vész”-helyzetben az ember, ugyanúgy,
mint az állat, kapaszkodik. – Van még egy másik kérdésem, ami szintén
furcsa lesz. Ahogy kivettem a szavaidból, mindig végig vezetted a
növendékeidet alsó foktól legalább a középfokig, s ott is tanítottad
őket, vagy, ha középfokon kerültek hozzád, akkor még a tanárképzőben is
Te vezetted őket tovább.
DL: Egyetlen-egy volt, akit mind a három szinten én
vezettem végig. Oláh Vilmos, igaz többen vannak, akiknek a gyermekét én
vezettem tovább…
LZ: És hogy akik később kerültek hozzád, vagy
felsőfokon te tanítod őket, nincs egy olyan sóvárgásuk, hogy egy
nagyobb respektusú, gyakorló hegedűművész tanítaná őket? Mert lehet,
hogy ők ezt nem fogalmazzák meg, meg az is lehet, hogy 3 vagy 4 óra
után ki fog derülni, hogy tőled alkalmasint többet kapnak, kapnak
olyat, amit viszont mástól nem, de hát, ugye, ezek a viszonylatok nem
csupán négyszemköztiségben realizálódnak. Hanem amint kimennek az
óráról, egymásnak kibeszélik az élményeiket, ha volt, ha nem volt.
Hogyan csapódnak le ezek a dolgok? Sokat mondtam, sokat kérdeztem.
DL: Igen, ennek a magját ott kell, hogy megragadjam,
hogy nincs-e hiányérzetük a pódium-művész nyújtotta többlet miatt. Azt
hiszem, kell, hogy legyen. Ugyanis, természetellenes lenne, ha nem
lenne. De nem éreztették velem soha. Én nagyon keveset mutatok a
hangszeren. Igaz, hogy ha énekelek, az nekik néha többet jelent. Németh
Rudi mondta egyszer, hogy – Te olyan gyönyörűen énekelsz. – Valamit úgy
dudorásztam. Persze, hát az idősebb Rados tanár úrtól „tanultam”.
Fantasztikusan tudott előénekelni. Hangja reszelős volt és ronda és
mégis fantasztikusan kifejező.
A fiatal Radostól egy más emlékem van. A Bächer
Anna, a Misi lánya. Ő nálam tanult nyolc évig, aztán Kovács Dénesnél
diplomázott. Amikor átment a Zeneakadémiára, akkor a Rados Ferihez
került kamarazenére. A Rados Ferinél mindenki, de különösen a lányok
összeomlanak. Az ő iróniája sok növendék számára megsemmisítő tud
lenni. Bächer Annától kérdezem, aki szintén a Ferihez került, hogy –
„Mi újság? Hogy éled túl? – Semmi gond – mondja –, Dénes László után…?
– Hogy másik oldalamról is bemutatkozzak.
Sok mindent tanul az ember a növendékeivel való
kapcsolatában, tanítás közben. Nem is mindig tudatosul, hogy milyen
eszközök kellenek ahhoz, hogy az ember valami eredményt érjen el.
Elmondom most egy kudarc-élményemet. De nem felejtem
el a lényegre irányuló kérdésedet.
LZ: Ezek is ugyanolyan mélyen bevésődnek az ember
emlékezetébe, mint a sikerek, elismerések.
DL: Itt most olyan hálátlanság-emlékek tolulnak fel
bennem, amelyek ténylegesen, szinte fizikailag fájdalmat okoztak.
Ugyancsak egy diplomázómmal történt. Igazán nem panaszkodhatom, hogy
lettek volna hálátlan növendékeim. A Szalai Anti feledékenységségéről
már úgy is tudsz, azt már meséltem. Most már próbálja ezt korrigálni.
Megküldte a legújabb lemezét New York-ból, dedikálva is, és benne van
korrektül az ismertető szövegében, hogy tanára voltam. De azért az a
korábbi kiadványnál nem volt szép, hogy csinálnak egy életrajzot,
leírják az összes diadalmenetét, csak éppen a nevem nincs ott.
Hazudnék, ha azt mondanám, hogy az hidegen hagyott. Nem hiszem, hogy ez
kóros hiúság lenne...
LZ: Korábban egészen röviden említettél nekem egy
másik rossz emléket a hálátlanságról. A sebek felszaggatása mindig
fájó, de hátha tanulságul szolgál mások-
nak is.
DL: Tavaly előtt diplomázott egy növendékem. Rangos
műsort játszott. Nagyon sokat dolgoztam vele. A gyereket legalább öt
fórumon én helyeztem egyik helyről a másikra. Mindig hozzám fordultak
(édesanyjával együtt) segedelemért. A Zeneiskolában kezdődött, ahol
szakfelügyelője voltam, egyik tanártól áthelyeztem a másikhoz. Nem volt
jó helyen. Aztán a másik tanártól segítettem neki áthelyezni egy
harmadikhoz, és segítettem neki bejutni a konziba. Ez három évig ment,
majd megint hozzám fordultak, hogy segítsek áthelyeztetni a tanulót a
Bodonyi tanár úrtól a Soltész Ágihoz. Aztán jött a sirám, hogy az Ági
néni nem bízik a gyerekben. Aztán kértek, hogy segítsek a felvételinél.
Segítettem. Akkor kértek, hogy vegyem föl. Nincs helyem. Nem
tudom felvenni. Elhelyezem egy volt tanítványomnál. Nagyon jó helyen
lesz. Elhelyeztem a Bächer Annához. Aztán jöttek, hogy legalább az
egyik órát tartsa a tanár úr. Biztosan jól megértik egymást a tanár úr
növendékével, de azért mégis másképp követel a tanár úr. Jó,
elintéztük. Egyik óra Annánál, másik óra nálam. Aztán diploma előtt. De
tanár úr, így diplomára nagyon nehéz menni, hogy két tanárhoz jár a
gyerek. Nem venné át teljesen a sikeres diploma felkészítés érdekében
teljesen a tanár úr? Átveszi a tanár úr. Diploma előtti utolsó óra. A
gyerek úgy hegedül, hogy a bicska kinyílik a zsebemben. Ilyenkor én
elvesztem a higgadtságomat. Tudom, hogy ez nagyon rossz tulajdonságom.
De elkezdtem üvölteni: – Hát nem lehet ilyen erőtlenül játszani.
Feladtad? Megadod magad? Ez a g-moll? Mi ez? Ez nem zene, ezt
tehetségtelenek sem játsszák így! Hogy gondolod, hogy ilyen lélek
nélkül mímeled a hegedülést?
Jól lehordtam. Keményen. Este felhívom a gyereket,
mert azért motoszkált bennem, hogy talán ez így erős volt. Csak kicseng
a telefon. Ez a gyerek nincs otthon. Felhívom a Hepkét. Tudtam, hogy
próbájuk volt. – Peti, mi volt a fiúval, próbáltatok? – Nem próbáltunk,
lemondta az utolsó próbát, mert hogy még neki nagyon sok dolga van. –
Este 10, nincs otthon. Már rossz gondolatok jelentek meg bennem. Aztán
másnap kiderült, hogy semmi drámai esemény nem történt. Ennek ellenére
eléggé pánikos hangulatban voltam, mert úgy éreztem, hogy túl erős volt
ez a sokkoló felrázás a diploma előtti órán. Később kiderült, hogy
azért nem volt otthon este, mert intézte a diploma utáni vacsorát a
családnak, a Hepke Petinek, meg nekem. Másnap diploma. Mint akit
kicseréltek. Bátran, aktívan prezentálta a koncertet. Eközben még
kifejtette nekem, hogy azért ő még szeretne tovább tanulni és Graz-ba
szeretne felvételizni, továbbfejleszteni tudását. Mondom, nagyon jó,
keressünk tanárt. Elmentek Bécsbe, megtalálták azt a tanárt, aki
Grazban tanít. Én az első alkalommal, amikor jött hozzám, mondtam neki,
hogy jó tanárt sikerült választani. Diploma után kijárt a tanárnőhöz,
aztán sikeresen felvételizett. Most már a második vagy harmadik évét
tölti Graz-ban, híreim szerint nagyon eredményesen. Egyetlen egyszer
jelzést nem adott, hogy mi van, hogy megy sora, meg vannak-e vele
elégedve vagy sem. Egy telefon, vagy bármi jelzés, semmi nem jött tőle.
Ugyanakkor tudom a mamától, hogy a tanárnő azt kérte, hogy még ne
muzsikáljon, rendbe kell tenni előbb a vibrátóját. Tudjuk, hogy ez hogy
van. Minden tanárnak megvan a maga stílusa, megvannak a maga technikai
elvárásai. A gyerek ezt bizalommal végigcsinálta, és híreim szerint
nagyon jól halad. Véletlenül megláttam a műsorfüzetben, hogy volt egy
szonátaestje a Nádor-teremben (a Vakok Intézetében), talán egy kinti
kamarapartnerével. Nem hívott fel, nem hívott meg. Eltűnt az életemből.
A grazi felvétel volt a kilencedik stáció, amelyiken így szakmailag
végigsegítettem pici zeneiskolás korától, az ő és családja kérésére.
Egy fia jelzést nem kaptam. Persze, lehet azt mondani, hogy ez a
diploma előtti óra az ő lelkében egy olyan traumát okozott…
LZ: Milyen jegyet kapott a diplomájára?
DL: Jelest kapott. Nem volt vele semmi probléma.
Elismerő véleményeket kapott a zsűritől is. Nem éreztem semmi
feszültséget. A mama külön kifejezte köszönetét. Újraértékelte az
éveket, amelyeket itt töltött, részben nálam, részben másoknál. Szóval,
ezt nem tudom megérteni.
LZ: Nem is nagyon lehet megemészteni.
DL: Ezt nem tudom megemészteni. És itt nem csak
arról az időről van szó, amikor nálam tanult, hanem amikor nem tanult
nálam. Én voltam az, aki minden kérést, kívánságot teljesítve, egyik
helyről a másikra átsegítettem. Mindig támaszt keresett és talált nálam
szakmailag.
LZ: De azért itt van egy másik hiba is. Hát, hogy ha
ő nem, legalább a szülei…
DL: Ott nagy baj van, mert a papa nem él velük, és a
mama tiltja a gyereknek az apjával való találkozását.
LZ: Hát akkor talán itt is lehetett valami gubanc.
DL: Ez így igaz. El tudom képzelni, milyen fájó
lehetett ez számára. És az én szigorom talán ezt a sebet bolygatta meg
a lelkében?…
Azt, hogy a pályám túl sima lenne, vagy diadalmenet,
ezt én nem érzem soha. A tanárok között mindig van egy tábor,
amelyikhez közel tud kerülni az ember, s van, amelyikhez nem.
Tudom, hogy van, aki nem szeret. Istenem, hát
lehetnek ennek zenei, technikai, módszertani koncepcionális okai.
Sokféle a zenei neveltetésünk, minden zenepedagógusnak megvan a maga
zenei „gyerekszobája”, ami meghatározóvá válik talán egész pályájára. A
különbözőségek azonban nemcsak falakat emelhetnek, amint arra én is
szolgálhatok példával. Korábban említettem, hogy Lányi Margit is
kiszúrta, volt támadható pont a hegedülésemben. Mivel teljesen igaza
volt, ezért csak hálát éreztem, s kész voltam a korrekcióra.
Kapcsolatunkat ez még csak tovább erősítette.
LZ: Tudom, hogy egy ilyen gazdag pálya hihetetlenül
sok tanulságos emlékének Schyllái és Charybdisei között nehéz
„kihajózni”, mégis visszatérnék arra a kérdésre, hogy a gyakorló
művészi praxistól való távol maradásodra hogyan reflektáltak a
növendékeid? Ebben egyébként nem voltál egyedül, mert Halász Feri is
jeles ifjú művészeket bocsátott szárnyra anélkül, hogy ő is
pódium-művészként működött volna a pályán.
DL: Nagyon jó, hogy visszaterelsz, meg, hogy Halászt
említed. Ferivel csináltak egy riportot. Azt hiszem, Kroó készítette, a
Muzsikában, sok éve. Megkérdezték tőle ugyanezt. Nevezetesen, hogy nem
érezte-e hátrányát, hogy nem aktív pódium-művész. Én sem tudok mást
mondani, mint amit ő akkor kifejtett. Nem érezte, mert az a (talán)
elhitető erő, ami egy pódium művészből árad, nála bizonyosan
ellensúlyozódik abban a fajta nyitottságban, amely a sokféle
megfogalmazás lehetőségeinek felkínálásában rejlik. Abban a
szabadságban, amit a növendék kap, hogy csak a szövegből kiolvasható
lehetőségeket mutatod meg, amelyek az értelmezés sokszínűségét lehetővé
teszik. Egy valamire való előadónak kell, hogy megingathatatlan
meggyőződése legyen az általa választott megoldásról. – Egy Ojsztrah
képes volt egy tucat kis-Ojsztrahot és nagyszerűen hegedülő epigonok
sorát felnevelni. Ugyanazzal a gesztusrendszerrel dolgoznak,
ugyanazokat a zenei attitűdöket reprodukálják…
LZ: Hát az nem csoda, hogy ugyanazzal a
gesztusrendszerrel, hisz’ a tanár mutat...
DL: Mutat és ha rámenős, „kitapossa” a növendékekből
ugyanazt.
LZ: Ez azt jelentené, hogy egy sokkal beszűkültebb
pályán kénytelenek haladni? Mert lehet, hogy ő nem kényszeríti rájuk,
de a növendékek szinte kötelező érvényűnek tekintik magukra nézve.
Lehet hogy tudat alatt. Nekik az a minta, hogy a tanár koncertező
művész, ő már csak jól csinálhatja. Olyan leszek, mint ő, ha én is úgy
csinálom.
DL: Én tehát, akár miként a Feri, keveset mutatok,
szólistaként nem lévén pódium-gyakorlatom. Köztünk azonban van egy nagy
különbség, muzsikusi attitűdben. Feri bizonyos metodikai
kérdésekben kifinomultabban, sokszor egyértelműbben fogalmazott. Amikor
együtt tanítottunk, vagy csak úgy bent volt az óráimon, többször
megkritizált. Azt tartotta, hogy kissé – ha nem is kapkodó, de –
türelmetlen vagyok, mert nem várom meg, hogy az egyik dolog
megoldódjék, és már megyek a másikra. Kicsit kiérleletlen egy dolog és
nagyon hamar váltok. Nem tudom. Lehet, hogy igaza volt, de lehet, hogy
nem.
Én valahogy egészen más attitűddel tanítok. Nem
vagyok képes azzal a sterilitással dolgozni, mint ahogy ő pl. képes
volt a technikai elemeknek utána menni. Ő meg volt arról győződve, hogy
minden egyes zenei hang egy cselekvés, egy mozgás eredménye. Az
irányítható cselekvéseket kell tanítani, hogy a kívánt hangzást le
tudjam „gyártani”. Én ettől mindig idegenkedtem. Ezt a Vásári
homlokegyenest ellenkező oldalról közelíti meg: soha nem a mozgást kell
tanítani, hanem a zenei ideát, a zenei elképzelést kell megfogalmazni,
hogy előhívódhasson. Ez egy teljesen más megközelítés. Valahol
állandóan a középúton jártam. Igyekeztem nem megfeledkezni – Gilelsz és
Richter zseniális mesterének – Neuhausnak lényegre törő útmutatásáról:
„Az alagutat mindig két végéről kell ásni!” Ahogy figyelem magamat, az
előbb ez nem jutott eszembe, hogy hol egy vonótartással bíbelődök, vagy
egy balkéz helyezkedéssel, hol pedig – „Na, gyerünk!” – „Mit
gondolsz te róla. Ne vacakoljunk most ezekkel a részletekkel!”
LZ: Mindkettőnek van létjogosultsága.
DL: Azon a szentendrei továbbképzésen (1986), ahol
tőled is hallgattam a pedagógiát, ill. pszichológiát, s ahol a Halász
tartotta az előadásokat, meg a Büchler* tanár úr, – tőle is tanultam
valamit, egy életre, önigazolásra használtam, az igaz, – azon ketten
tartottunk mintatanítást: egy kolléganő és én. A résztvevő hallgató
kollégák döbbenten tapasztalták, hogy homlokegyenest ellenkező
koncepció szerint tanítunk. Egész véletlenül megint az Oláh Vili az
egyik érinthető személy, akit tanítottam. A kolléganő pedig egy új,
elsős konzis leánynövendékkel foglalkozott. Máig is emlékszem erre. –
Ilyeneket nem tudok elfelejteni. Képes vagyok emlékezni arra, hogy mit
játszott valaki egy felvételin, évekkel, évtizeddel ezelőtt. – És a
leány hegedül. A kolléganő mindent lefaragott, ami fölösleges
testmozgás volt. Megrebbent valahol a leányka, a kolléganő azonnal
szólt. Csak azt volt szabad csinálni, ami célszerű mozgás volt.
Jött aztán a Vili. Áll egyik lábáról a másikra,
testsúlyát helyezgeti látszólagos esetlegességgel. Dénes meg nem szól
egy szót sem, sőt, aztán még bátorítja is. A hallgatóságból többen
kérdezték, hogy akkor most ezt hogyan kell értékelni. Mi a helyzet?
Hogy van ez?
Teljesen más filozófiáról volt szó. A technika
tökéletes kidolgozásáért nagy árat kellett fizetni: a technika
sterilitását. Ehhez kell egy bizonyos test-kontroll, ami azt is
jelenti, hogy nem mozgok fölöslegesen, csak és kizárólag célszerű
eszközöket használok. Én meg azt mondom, hogy van ember, aki
gesztikulál. de van, aki mozdulatlanul is képes beszélni. Ez is egyéni.
Van, aki meta-kommunikál, akinél a testbeszéd teljesen intenzív. Akinél
ez erőteljesebb. Ha ezt viszont lefaragom, egyidejűleg a tartalmat is
elszegényítem, elsorvasztom ezzel.
LZ: Teljesen egyetértek. A zenének a gesztikussága
átmegy testi gesztikába, s így alkotnak elválaszthatatlan egységet.
DL: A kifejező mozgások témakörében felidéződik egy
másik emlékem, visszaidézve egy TV-műsort. Ilyenkor jön rá az ember,
hogy egy kicsit gyűjtögető életmódot folytat, s olyankor is tanul,
amikor ez nem feltétlenül célzott tevékenységnek indul.
Vásárhelyi Zoltán karnagy előadást tartott a
vezénylésről. És beszélt a vezénylés technikájáról. Soha nem felejtem
el, beszélt a testmozgásokról is. Ő akkor azt mondta, hogy kétféle
testmozgást kell megkülönböztetni: a funkciót helyettesítő és a zenei
kifejezést szolgáló testmozgást. És a tanárnak, magam számára leszűrve
a tanulságot, meg kell tudnia analitikusan állapítani, hogy a növendék
által alkalmazott testmozgás egy szükséges, a zenei kifejezést szolgáló
elemnek a pótléka, vagy pedig szerves velejárója annak a
kommunikációnak. Az ilyen gondolatokra az ember odafigyel. Ajánlanám
minden hegedűsnek. A fenti példa is mutatja, hogy mindenkitől lehet
tanulni. Énekesektől is, zongoristáktól is. Felnőttől, gyerektől –
mindenkitől.
Az egyik legnagyobb – számomra irányt adó –
pedagógiai bölcsesség Bächer Misitől származik, amikor egyszer
összekülönböztünk. A lánya, Anna nem rég tanult nálam és nem engedtem
neki, hogy valamilyen romantikus koncertet játsszon, még az apja
erőteljes sugallatára sem. Mondtam is neki, hogy – De hát Misi, hol
tart még ez a lány, ezt sem tudja, azt sem tudja, egy csomó dolgot kell
még megtanítani, hogy befoltozzuk a hiányosságokat. – Misi válasza: –
Te fordítva gondolkodsz. Keresd a növendék legerősebb oldalát, ez fogja
a húzóerőt jelenteni számára, ez fogja őt motiválni.
LZ: Visszatérek monomániásan utóbbi
vesszőparipámhoz. Hogy nem vagy előadóművész, nem lettek-e ennek a
helyzetnek kritikusai éppen azok a növendékeid, akik vezetéseddel
juthattak el az előadóművészet jegyezhető szintjére?
DL: Mindennél előbbre valónak tekintettem az ő
fejlődésüket. Nem akartam senkit magamhoz láncolni. Felajánlottam, hogy
tanuljanak másnál. Vili válasza erre az volt, hogy: – Nem akarok olyan
hegedűsöknél tanulni, akik kevesebbet tudnak, mint a Tanár úr, de
olyanoknál sem, akik kevesebbet tudnak, mint én. – És akkor ismertem
fel igazán, hogy kialakult benne egy művészi önértékelés, értékelés. A
közel két évtized alatt a szemem láttára kialakult benne a rangsorolás
képessége is, az egyébként önálló döntésképességűvé lett, megérett
fiatal emberben. Tudja, hogy ő jobb. És akkor ezek után azt is tudja,
hova helyez engem, amikor tisztában van azzal, hogy én nem vagyok
előadóművész. És különben ő nagyon is jól érzi a muzsikusi és emberi
kvalitásokat.
Amikor tanítok, úgy teszek, mint aki nem lát és nem
hall. Időnként rá is játszok, mert szeretem a pódiumot. Tudok úgy
tanítani, hogy az látványos legyen. Volt már író, aki jelen volt az
órámon. Egy amatőr zongorista, Kossuth-díjas azóta. Bella István, a
költő. De másokat is tudnék mondani. És tudok úgy tanítani – hisz’
számtalan hospitálóm volt –, hogy azok úgy mentek el, hogy ezért
érdemes volt itt lenni. Talán épp azért, ami az én zeneiségemből árad.
Ilyenkor vezényelek, tudom, hogy van egy bizonyos fajta mozgáskultúrám,
tudok úgy megformálni egy frázist, hogy megáll a levegő, ilyenkor nem a
hegedűt veszem kézbe, hanem énekelek, tehát nem azzal az eszközzel
próbálom a hatást elérni, ami kevésbe lehet „illúzió-keltő” az adott
pillanatban. Ez egyfajta előadói készség is, nyilván.
Nem szeretném, ha félremagyarázható lenne, amit most
mondtam. Természetesen, nem hiszek abban, hogy lehet színvonalasan
tanítani – kiváltképp az alsó osztályokban, ha valaki nem tud a
hangszerén jól bemutatni. De én ezt inkább a műhelymunka, a didaktikus
eszköztár részének tekintem. Van az empátiának egy úgymond fizikai
transzformációja. Emlékezetem szerint Czövek Erna „szenzomotoros
introjekció”-nak nevezte. Az a készség, hogy képes vagy a „páciens”
mozgásérzetébe „belebújni”, a pszichoanalízis nyelvén szólva az „Én”-be
beépíteni. A hallottakon, látottakon túl ez nyújtja számomra a
leghitelesebb információt arról, hogy mit kell előjátszanom,
demonstrálnom, hogy segítséget nyújtsak a hangszeres funkciók,
mozgásérzetek alakításában, vagy egy-egy konkrét zenei-technikai
megoldás kivitelezésében.
A torlódó gondolatok során elveszítettem a fonalat.
Visszatérve Büchler tanár úrnak, a TF tanszékvezetőjének előadására.
Arra hívta fel a figyelmet, hogy minden tevékenységnek megvan a maga
legtökéletesebb, legökonómikusabb kivitelezési módja. Mégis, a
legkiemelkedőbb eredmények gyakran az ettől eltérő, az egyén
adottságaihoz leginkább alkalmazkodó, legsajátosabb stílusú versenyzők
teljesítményei nyomán születnek. A számos felsorolt kiválóság közül
most csak Emil Zatopeket, a „prágai lokomotívot” említeném, aki úgy
hányta-vetette tagjait, s úgy fújtatott a salakon, hogy azt hihettük,
néhány száz méter után összeesik. Hosszú éveken át a hosszú távfutás
verhetetlen bajnoka volt.
Eme tanulságos előadás óta még éberebben fürkészem a
tehetséges gyerekeket. Mihez nyúljak hozzá; mi az, ami valóban
helytelen, mi az, ami szokatlan, de működik, mi az, ami jónak tűnik, de
nem illeszkedik az én technikai rendszerembe, vagy esztétikai
elvárásaimba. Gyötrelmesen gyönyörűséges ez a munka! Nagy próbatétele a
türelemnek, a toleranciának, a szaktudásnak, az ízlésnek, és az ördög
tudja, még mi mindennek.
Meg vagyok győződve arról, – úgy teszek, mint
ha most egy nagy dolgot mondanék, pedig hát tanultuk, tudjuk,
– hogy a tehetség egy komplex dolog. Nem egy egy-tényezős
fogalom. Ebből adódik, hogy az eredményesség is abból tevődik össze,
hogy a különböző kvalitások valahol összejátszanak, egymásra hatnak és
megemelik, megerősítik azt a bizonyos színvonalat. Lehet, hogy valaki
sokkal jobban hegedül nálam, de hogyha több tényezőt magasabb
színvonalon tudok integrálni, akkor az még inkább hat. Valószínűleg az
emberségem, az intelligenciám, a jóindulatom, a törődés a
növendékeimmel, – mindez együtt. Itt összejátszanak komplex zenei és
emberi kvalitások. És nem a Vili az egyetlen, persze, akinek ebből jut
osztályrészül. De mivel ő maga is egy csupa szív ember, ő a zenélésével
ezekre a humánus impulzusokra azonnal reagált.
LZ: amelyek közül páratlan az ő életében is, s a
Tiédben is a Bangkok-i kezdeményezés megvalósítása.
A pályád végéhez közeledve gazdag tabló tárult az
Olvasó elé. Gazdag volt színekben, történésekben, élményekben,
tanulságokban, s másoknak szóló emberi, pedagógiai üzenetekben. És itt
vannak az elismerések, amelyeket ha nem tagolunk, alig szervezhetők
fűzérre. Vannak az oklevelek, intézményes kitüntetések. Tárgyiasulva,
gondosan tárolva szekreterben, falon. Talán már patinásodnak? Van most
már egy „Dénes” nemzetközi zenepedagógiai intézmény, amely különlegesen
tárgyiasítva és szellemiesítve állít emléket munkásságodnak, s örökíti
át pedagógiai szellemiségedet. S itt van hajdan volt és jelenlegi
növendékeid hosszú sora, akiknek a muzsikálása, igényessége adja tovább
azt a zenei és emberi arculatot, amelyet minden egyes növendéked
akarva-akaratlan tett a magáévá, hogy a zene örömét sugározhassák mind
hallgatóságuknak, mind további hegedűs-muzsikus generációknak. Az ő
nemesen szárnyaló hangszerhangjuk, csillogó hálás tekintetük
ragyoghatja be munkásságod hátralévő részét. Azt hiszem, nem lehetsz
elégedetlen, amikor majd megtartod legeslegutolsó hegedűórádat. De
addig még hadd okuljanak nagyon sokan és nagyon sokszor heti kétszeri
tanításaidból…
Laczó
Zoltán
|