LACZÓ ZOLTÁN
KICSIT SZUBJEKTÍV BESZÁMOLÓ
A XXVII. ISME KONFERENCIÁRÓL
Négyünknek jutott osztályrészül, hogy részt vehessünk a XXVII. ISME
konferencián. Valahányan az átlagosnál nagyobb várakozással voltunk a rendezvény,
s még inkább a távoli Dél-Kelet Ázsia egyik „nyakkendőnyi”
keskeny félszigetén elhelyezkedő Malajziának a megközelítése
iránt. Már a Ferihegyen ért az első meglepetés. Alighogy feladtam csomagjaimat,
a szomszédos pultnál valaki helyfoglalást kért Kuala Lumpurba. Feltűnő
volt, mert, gondoltam, sokan nem utazhatunk épp most Budapestről egyazon
célállomásra. Zsuzsa volt a másik utas. Az aznapra rendelt év vihara, jégesője,
stb miatt két óra késéssel indult gépünk, s félő volt, hogy Frankfurtban
nem érjük el a kisebb községnyi létszámot befogadó Boeinget. „Szerencsére”
a vihar Frankfurtot is sújtotta, s ott is késett minden járat. Zsuzsával
aztán a bangkoki üzemanyag felvételnél találkoztam újra, s nagy meglepetésünkre
Vera integetett ránk párjával. Megállapítottuk, hogy az individuális utazókból
és résztvevőkből álló magyar delegáció egy fő kivételével együtt van. Tudtuk
azonban, hogy Emőkével csak a célállomáson fogunk találkozni, mert ő korábban
repült el, hogy mire megkezdődik a konferencia, megismerkedjen a várossal.
Miután leszálltunk Kuala Lumpur repülőterén, a városba való bejutás tárgyában
kezdtünk tanácstalankodni. Végül, négyen összeállva, nagyon rosszul nem
jártunk a felajánlkozó mikrobusszal, mindnyájunkat a megfelelő szállóba
transzferálva. Öreg este volt, mire elindultunk, s még öregebb, miután
a reptérről számított 55. kilométer után már feltűntek a nagyváros fényei.
Aztán már nagyon közel kerültünk a városhoz, amikor felfedeztük a város
szimbólumát képező Twin Tower-t (Iker Tornyot), a maga 422 m világelső
magasságával. Kivilágított pompájával hívta fel magára figyelmet.
Aztán 70 km megtétele után hirtelen egy 11 milliós világváros forgatagába
kerültünk, s köszönhetően korrekt szállítónknak, mindenki megfelelő szállót
ért.
Másnap ki-ki maga fedezte fel a világváros sétával éppen még
jól megközelíthető részét. A lüktető élet, a toronyház és szolidabb felhőkarcolók
erdejében, a legfejlettebb nyugat-európai vagy amerikai épületek, üzletek,
áruházak özönében, zöld parkok között és mini tavacskák körül sétálhattunk,
kövér izzadságcseppeket törölgetve, hisz’ az Egyenlítőtől csupán mintegy
500 km-re voltunk északra, a klasszikus trópusi övezetben, állandó nappali
30-32 C fokban, 85-90 % páratartalom kíséretében. Majd mígnem elértük a
nagyobbára fém-üveg-szerkezetből megépített légkondicionált 22 fokra temperált
konferencia centrumot. A négyemeletnyi magasságot, az épületen belüli egyes
szinteket szinte teljesen át lehetett látni, az átlátszó henger alakú liftekből
tetszés szerint választhatta ki magának az utas az épület belső terének
vagy a város ikertornyát mindig magában foglaló panorámáját. Sor került
aztán ebben az épületcsodában a regisztrációra, és minden más egyébre,
ami a konferenciával összefüggött. Itt volt a hatalmas fogadóterem, a plenáris
nagy előadók, a két koncert-hall, azaz, a nagy és kis színházterem, a konferencia
szekcióüléseinek termei, a büfék, a technika megrendelhetősége, az állandó
konferencia ügyelet, a poszterek, a hangszer- és zeneművásár, de még képzőművészeti
és iparművészek által tervezett divatkollekció kiállítások helyszíne, mindez
áttekinthető szerkezetben.
Az első benyomások keltette ámulatból még fel sem ocsúdtunk, következett
a nyitó fogadás. Korábban busás belépődíj ellenében lehetett pályázni a
részvételre, s most, legnagyobb meglepetésünkre az első 800 (igen, az első
nyolcszáz) jelentkező számára díjtalanul biztosították a részvételt. Nagy
kör-alakú asztalok mellett 10-12 fő foglalhatott helyet, hogy aztán egymásra,
a megnyitó üdvözlő szavakra, állami és városi és intézményi méltóságokra,
a helybéli hangulatot teremtő nép- és popzenére, táncra, pantomimra, a
tobzódó íz-orgiára, s nem utolsó sorban a teljes eleganciát felvonultató
felszolgálásra figyeljünk. Monstre, parádés rendezvény volt, a külföldi
vendégek sokaságának teljes csodálatára és elragadtatására.
A sok ezer kilométert megtett megérkezettek biztonságával közel
éjszakai séta során gyönyörködtünk a briliánsan pompázó nagyvilági kivilágítottságú
városközpontban. Ezen első benyomások (Twin Tower sokadszor) elraktározásával
pihent meg mindenki, s következtek a „dolgos” konferencia események.
A párhuzamos rendezvényszervezés volt a legfőbb jellemzője a
konferenciának. A délelőtti napszakban 10-12,40-ig párhuzamosan 8-10 különböző
szekcióban lehetett látogatásokat tenni. A délutáni prezentációs szakaszban
már „csak” 5-6 párhuzamosság volt.
Anélkül, hogy a különböző nemzetek részvételét és résztvevőit
pontos számokkal írhatnánk le, az tapasztalati tényként szögezhető le,
hogy a délkelet-ázsiai régió résztevők tekintetében túl volt reprezentálva.
Szembeötlő volt a fiatal előadók aránya, akik akár előadással, akár workshoppal,
akár szakmai kerekasztallal, akár poszterrel léptek fel.
Az előadó-együttesekről voltak pontos adatok, ám azokat nem teljes
részletezettséggel említve, 47 együttes szerepelt, közülük 14 honi volt
jelen. Kína, Taiwan, Honkong 8, Japán 4, míg Ausztrália 8 együttest delegált.
Európából Anglia 1, Norvégia 2, Anglia 2, Oroszország 1 előadó-együttessel
képviselte hazáját. A koncerteket délben ill. az esti órákban rendezték,
egymással egyidejűleg, párhuzamosan. A koncertek színvonala sok esetben
kétséges volt, s ami még annál is kétségesebb, az az értékrend, amely műsoraikat
jellemezte. Röviden: a zenepedagógiai fogantatású együttesek műsorai is
teljesen elmentek az igényesnek éppen nem mondható show irányba. Sajnálatos.
Európai zenét egyetlen tekintélyes esti koncerten játszott a Kuala Lumpuri
Szimfonikus Zenekar, de az is jelentős csalódást hozott. Kitűnő technikai
felkészültségű ifjú pianista orosz hölgy küzdött, versengett a hallhatóság
elsőbbségéért a heterogén és harsány hangzású szimfonikus zenekarral Rachmaninov:
Változatok egy Paganini-témára c. quasi versenyművében. Az Új Világ szimfónia
előadása az erdélyi Gyilkos-tóból kimeredező hajdan kitörött fák törzscsonkjait
idézte, könyörtelenül igazolva, hogy az európai zene nem ennek a maláj
zenekarnak a világa. A közönség azonban ünnepi volt, udvarias és megbocsátó.
Gyakorlatilag két és fél nap állott rendelkezésre, hogy én a
magam részéről előadásokat, prezentációkat látogassak. A bőség zavarában
nagyjából azokat a témákat választottam, amelyekben magam is járatos vagyok,
hogy a meglévő itthoni ismereteket az ott nyert információkkal kiegészíthessem.
Meghallgattam két előadást, ill. workshopot a zenehallgatás tárgyköréből.
Nagyon szép, kifejezetten poétikus prezentáció (japán PhD asszisztens)
foglalkozott a zene és képzőművészeti párhuzamok bemutatásával. Az extrémitások
közül gyógypedagógiai kutatások, fülműtét utáni zenei befogadás mérése
mutatkozott rendkívül érdekesnek, többek között azért is, mert példát adott
abból, hogy team-munkában milyen mély összefüggéseket és finom részletkérdéseket
lehetséges bemutatni (USA). Egy ifjú ausztrál PhD-ját készítő hölgy a tehetségkutatás
adatait egészítette ki Darwin és Mozart tehetségprofiljának újszerű bemutatásával.
Gruhn professzor (Freiburg) már korábban megkezdett neuro-didaktikai kutatásainak
újabb eredményeivel keltett meglepetést. Voltam olyan workshopon, ahol
a zenetanításban a kreativitás fejlesztése állott a középpontban.
A harmadik nap második felének érdekességét iskolalátogatások
képezték. Itt is 10-nél több lehetőséget kínáltak. Én egy konzervatóriumi
látogatás iránt tanúsítottam érdeklődést. Négy órás iskolabemutatás során
képet kaphattunk arról, hogy egy maláj zenei szakirányú iskola mennyire
komolyan veszi az akadémiai és praktikus tárgyak tanítását is a zenei képzés
mellett (gimnasztika, védekező harcművészet, komputertechnika elsajátítása).
Tradicionális és poposított népzenei bemutatóval kezdődött az iskola profiljának
image-tálalása. Szinte kivétel nélkül minden zenéhez artisztikus és magas
kifejező erővel rendelkező tánc, pantomim társult. A zenei képzésben kizárólag
maláj tradicionális népzenét tanítanak, tradicionális népi hangszereken.
A hangszeres óra, amit a bemutatón láthattunk, az ő szisztémájuk szerint
2. középiskolai osztályban történt. Nálunk ugyanezeket a zenei feladatokat
már a zeneiskola 2-3. osztályában könnyedén megoldják növendékeink. A vendéglátásra
professzionálisan és nagyon sok vendégszeretettel készültek fel.
A negyedik napon a magyar résztvevők saját délutáni prezentációik
előkészítésével voltak elfoglalva. Solymosi Tari Emőke a Psalmus Humanus
itthoni, de egyre inkább nemzetközivé váló mozgalom bemutatását tette meg
előadásának tárgyául. Négyesiné Dr. Pásztor Zsuzsa a zenei munkaképesség
gondozásban elért eredményeket mutatta be, Bánki Vera pedig két prezentációjában
egyfelől a különböző művészeti ágak és zene találkoztatását fejtette ki
képi eszközöket is jócskán alkalmazva kitűnő vetített-képes illusztrációkkal,
majd a magyar alsó fokú iskolai zenei nevelés elemeinek az alkalmaztathatóságába
vonta be workshop-szerűen hallgatóságát. (Utóbbi kettejük előadásának levezetéséhez
a konferencia vezetősége engem jelölt elnöknek.)
Jómagam a második nap délutánján dél-afrikai elnöklettel a koragyermekkori
zenei nevelés kérdéseiről folytattam interaktív konzultációt látogatóimmal,
a harmadik nap délelőttjén (az iskolalátogatás előtt) mutattam be „Bartók
zenéje az általános iskola alsó tagozatában” c. poszteremet, majd a negyedik
napon Bartók Cantata Profana c. művében mutattam ki a barokk hatásokat.
Mindkét Bartók prezentációmat a zeneszerző 125. születésnapjára való megemlékezésként
szántam, különben a konferencia résztvevői közül senki nem vett volna tudomást
a XX. századi zenetörténet géniuszának létéről, jelentőségéről.
A korábbi ISME konferenciákon nyert tapasztalatokkal egybevetve
az utóbbi másfél évtized leglátogatottabb, legelegánsabb konferenciájának
vélem a Kuala Lumpurban (Malajzia) megrendezett ISME konferenciát. Statisztikai
adatok nem állnak még rendelkezésünkre, de bizton állítható, hogy az előadásokban,
prezentációkban résztvevők száma 600 fő körül becsülhető. Azok, akik csupán
megfigyelőként vettek részt, szintén hasonló számban lehettek jelen. Az
előadó együttesek számát 47-ben állapította meg a műsorfüzet, az ifjú zenei
előadók becsült száma cca 1500 lehetett. Külön részleget képviseltek a
kiállítók, akiknek a teljes hét során hatalmas anyaguk bemutatására rendelkezésre
állottak a kiállításra szolgáló hatalmas terek. Nem volt napszak, amikor
ne lettek volna telve érdeklődőkkel a már-már az áttekinthetőséget megkísértő,
a szó nemes értelmében vett vásári kínálattal szolgáló pavilonok.
A záróceremónia, sajnálatos módon, a nyitó pompázatosságnak az
ellenpontja volt. Nem vált hasznára a hosszúra nyúlt köszönetnyilvánítások
és szakmai összefoglalók aránytalanul hosszú sora. Ám a következő ISME
vendéglátói sem voltak teljesen urai a helyzetnek, mert szegényes zenei
műsorukkal, ügyetlen eszmei felvezetésükkel és a szerénynél is szerényebb
búcsú-koccintásukkal nem tudták elég vonzóvá tenni a következő, a 2008-as
itáliai helyszínt (Bolognában lesz a XXVIII. ISME konferencia).
A számomra - és sokak mások számára is - zavaró baki az volt,
s ez bosszúságot is okozott, hogy a műsorfüzetből a konferencia két és
fél napjának programja véletlenül kimaradt. Így aztán, ha valaki meg akarta
tudni a másnapi programot, az adminisztrációs pulthoz kellett menni, s
folyamodni másnapi programpéldányért, aminek, hadd ne mondjam, eltérő külalakja
volt. Talán hasznára is vált, mert legalább látni lehetett a betűnagyságot.
S hogy még egy másik hibapontot is találjunk, - sajnos, nem volt nehéz,
s nem volt más, mint - a technikai szolgáltatások fogyatékossága. Hiába
volt minden terem számítógéppel, vetítővel, vászonnal, hangszerrel (akár
elektronikussal) felszerelve, a számítógépek gyakran nem úgy működtek,
mint vendég-működtetőik szerették volna. Nehéz volt menet közben mindent
tudó, serény, készséges és effektív technikus szakértőt találni. Ilyet
azért tapasztaltunk más konferenciákon is egyéb alkalmakkor…
Mint arra már fentebb céloztam, dél-kelet-ázsiai részvételi dominancia
volt jellemző a konferencián. S ez így is van rendjén, hisz’ mikor nem,
ha nem akkor lennének jelen a régió előadói, szereplői, amikor földrajzi
közelségbe megy hozzájuk egy világkonferencia. Vajon mi lesz két év múlva?
Itt lesz az ISME a „szomszédban”, Olaszországban. Mindenképpen „szomszéd”-nak
számít Olaszország a magyaroknak Malajziához, sőt, még Norvégiához és a
Kanári-szigetekhez képest is. Már érdemes lenne most észben tartani a nagy
lehetőséget, hogy oly hosszú idő után ismét feltűnnének a magyar zenepedagógusok
ezen a nagy világdemonstráción. A hallottak, látottak alapján bizton mondható,
hogy még ma sincs semmi szégyenkezni valónk. A magyar zenepedagógia még
megmaradt eredményei még mindig például szolgálhatnak a világ számára igényesség,
színvonal és értékpreferenciák tekintetében. Érdemes lenne végiglapozni
az elmúlt konferencia programjait, hogy az előadáscímek is inspirálják
a jövendő ifjabb zenepedagógus generációt, hogy mutassák meg magukat, mutassák
meg Magyarországot Európában a világ előtt. Már holnaptól meg kell kezdeni
pénzt pályázni a részvételre és bővíteni az angol nyelvű szókincset és
kommunikációs készséget!…
S hogy a le nem írtakon kívül milyen egyéb élményekben volt része
a magyar négyes fogatnak a 2006. július 16-22-ig tartó XXVII. ISME konferencián
(és azon túl is, Malajziában), elmondják a „Négyek” december 9-én, szombaton
11,00 órai kezdettel a Józsefvárosi Zeneiskolában. Várjuk kedves Kollégáinkat,
akik az eddigiekből is sejthetik, hogy vannak még fontos elmondandó üzenetek,
amelyek az öt hónapja tartott világkonferencia tanulságaiból adódnak.
A krónikás ezt az alkalmat is megragadja, hogy köszönetét fejezze
ki a Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezetének és a Magyar
Zenei Tanácsnak, hogy támogatásukkal lehetővé tették a konferencián való
részvételt. |