ZongoraünnepNyíregyházán – a Zeneiskolában2001. április 7-10.zeneiskoláknál nem megszokott belső méreteit, arányait. És valóban, meglepetés meglepetést követett, hisz’ ritka alkalom, hogy a látogató egy zeneiskolán belül elvileg 51 tanterembe nézhet be. Idő híján elegendő csak 4-5-öt megnézni, s belecsodálkozni, hogy minden tanterem másként és másként, az abban tanítandó hangszer akusztikai viszonyainak megfelelően van hangszigetelve. Minden terem magán viseli az ott tanított hangszer, s az ott tanító tanár szakmai jegyeit, amint arról oklevelek, fotók, plakátok, az aktuális hangszer kiválóságait, világhírű művészeit ismertető anyagok tanúskodnak. S mindez otthont sugárzó légkört sugall. A meglepetések sorát egészíti ki az iskola gazdag könyvtára, amelynek kezelését szakkönyvtárosra bízhatják. Ebbe a sorba illeszkedik a stúdió, amely a hangversenyterem hangosítására és az ottani zenei események audio-vizuális felvételeinek készítésére, s számítógépes felszereltségénél fogva még CD-felvételek csaknem azonnali elkészítésére is vállalkozhat az ott működő szakembernek köszönhetően. S a stúdió az emeleten a maga szeparáltságával is része a nagy 300 főt befogadó hangversenyteremnek, amely mellé építették a díszpáholyt, hogy ott láthassák vendégül az iskola exponált rendezvényein az események díszvendégeit, mint pl. ezen a versenyen a zsűrit. Egy másik terem is adhat helyet hangversenynek, kisebb eseményeknek, de legfőképpen az iskola három zenekara, a Tücsökzenekar, a Kis Piccoli Archi és a Piccoli Archi számára nyújt próbalehetőséget, ideális feltételeket teremtve ezzel is Tóth Nándor tanár úrnak, a zenekarok vezetőjének. A környezet esztétikussága itt is meghatározó szempont: Egri Erzsébet képzőművész adománya, a „Panno in A” című 12 apostolt szimbolizáló 6X2 m-es gobelin-je fogadja itt a nézőt-hallgatót szuggesztív látványával. Nem kevésbé kényszeríti lassításra a siető látogatót a folyosók egy részén található vörösréz relief-sorozat, világhírű előadóművészeknek állítva emléket. A legújabb és művészi értékét tekintve is a figyelemre leginkább méltó relief Rosztropovicsot mutatja. A művész, amikor ezt meglátta, azt mondta, hogy róla csak Finnországban készítettek ilyen alkotást, de ez igazabbnak tetszik számára. A reliefeket a Művészeti Középiskola érettségiző szobrász hallgatói készítették. Kihasználják ezeket a nagy tereket. Évente 60-70 hangversenyt rendeznek, belépődíj nélkül, növendékek, tanárok szereplésével, s az események állandó közönséget vonzanak. Nem véletlen az “események” megjelölés, mert a zene és társművészetek gyakran fonódnak össze szoros szövetségben. A hagyományápolás jegyében együttműködik a Zeneiskola a Bessenyei Társasággal, a Német Fórummal, az Irodalmi Baráti Körrel, a helyi Kodály Társasággal, s a város fontos és rangot kivívott oktatási, művészeti társintézményeivel, mint a Tanárképző Főiskolával, a Zeneművészeti Szakközépiskolával, s ahol a nemzetközi rangú karvezetést méltató Kossuth-díj is terem, a 4. sz. Általános Iskolával. Kapcsolataikat becsesnek tartják mind közvetlen pátriájukon belül, nevezetesen a Szabolcs megyei Közoktatási Közalapítvánnyal, a Szabolcs megyei Pedagógiai, Közművelődési Intézettel és Továbbképzési Központtal, a városi és megyei Önkormányzattal, a körzetükhöz tartozó zeneiskolákkal (úgy is, mint megyei bázis iskola), mind pedig hazai határainkon túl (hét testvérvárosi kapcsolatot ápolnak: Eperjes, Máramaros-sziget, Ungvár, Iserlohn, Wien-Döbling, Vitkov, Przemyąl zeneiskoláival). Otthont adtak már 4 éve az Európai Zeneiskolák Szövetsége elnöksége ülésének, s várható, hogy ugyanezen grémium a közeli jövőben is itt tartja egyik tanácskozását. Mindezen kifelé irányuló kapcsolatrendszer nem hogy nem befolyásolja kedvezőtlenül a zeneiskolán belüli oktató-nevelőmunkát, de inkább még kívülről is kapnak ösztönzést új eszközök alkalmazására (számítógép a zeneirodalom, szolfézsoktatás szolgálatában, a „Finale” kottaíró program használata), a meglévő működő tanszakok további bővítésére, különös tekintettel az egyházzene tanszak megerősítését is célzó orgona szak jövendő indítására. Szakmai tekintélyüket növelik az évfordulók tiszteletére megrendezett zenei műveltségi versenyek (Bach, Händel, Kodály, Mozart, Verdi), valamint, hogy az iskola legjobb növendékei (– az 1026 beiratkozott tanulóból kell, hogy ilyenek kikerüljenek –) részt vesznek, s díjakat nyernek az országos hangszeres megmérettetéseken. Hosszabbra sikerült a zongoraverseny helyszínének a bemutatása, mint a IX. Országos Zeneiskolai Zongoraverseny fontossága azt sugallta. Talán érthetőbb azonban a zeneiskola ilyetén bemutatása után, miért lehetett ennek a versenynek méltó otthona Nyíregyháza, azon túl, hogy egyébként a megelőző versenyek megrendezésének tradíciója is mintegy kötelez. A versenynek ünnepélyes keretet adott a nyitó hangverseny A verseny ünnepélyes megnyitóján Csabai Lászlóné, Nyíregyháza Megyei Jogú Város polgármestere, a verseny fővédnöke köszöntötte a verseny résztvevőit, a megjelenteket. Az ünnepi szavakat, gondolatokat ünnepi hangok követték. A Szabolcsi Szimfonikus Zenekar kíséretével (vezényelt Rodrigo de Carvalho fiatal brazil karmester, aki a Zeneakadémián szerezte tavaly karmester-diplomáját) Haydn D-dúr Zongoraversenye hangzott el. A versenymű zongoraszólamát Falvai Anna, a 6 évvel ezelőtti VII. nyíregyházi zongoraverseny akkori II. korcsoport győztese játszotta, virtuózan, a műnek pergő lendületet, differenciált karaktereket adva. A szólistát és zenekart megérdemelten ünnepelte a zsúfolásig megtelt hangversenyterem közönsége. Majd a versenyek ceremóniájához tartozó sorsolás következett: a legfiatalabb versenyző kihúzta az ABC azon betűjét, ahonnan alfabetikus rendben elkezdődhetett másnap a versenyzés. A verseny bíráló bizottságának összetétele külön is emelte a verseny rangját. A bizottság elnöke Falvai Sándor zongoraművész, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektora, tagjai Eckhardt Gábor zongoraművész, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem (LFZE) és a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola és Gimnázium tanára, Esztó Zsuzsa zongoraművész, a LFZE tanára, Kerek Ferenc zongoraművész, tanszékvezető, a Szegedi Tudományegyetem Konzervatóriumának igazgatója, Kovács Kálmánné zongoratanár, a Metronom Kht. Országos Művészetpedagógiai Központ ügyvezető igazgatója, Nádor György zongoraművész, a LFZE tanára, Némethy Attila zongoraművész, a LFZE tanára voltak. A verseny titkári teendőit Papp Károlyné, a „Kiss Árpád” Országos Közoktatási Szolgáltató Intézmény országos zenei szakértője látta el. A 8 budapesti és 27 vidéki zeneiskola összesen 70 nevezett versenyzője a kiírás szerint 4 korcsoportba volt sorolható (11 évesnél fiatalabbak – 19 fő, 11-13 évesek – 23 fő, 13-15 évesek – 17 fő, 15-25 év közöttiek – 3 fő). Korcsoportonként 7-10-13-13 percben volt megadva a játékidőtartam. A versenykiírásban nem szerepelt konkrét kötelező mű. Azonban minden versenyző számára kötelező volt J. S. Bach valamely művét, vagy egy bizonyos ciklikus művének valamely tételét választani. Továbbá a zenetörténet három különböző korszakából (klasszikus, romantikus vagy impresszionista és XX. századi) kellett előadniuk a versenyzőknek egy-egy művet. A műsoridőn belül volt azonban, aki 3, volt aki pedig 5 darabot játszott. A bevezetőben már ismertetett rendkívüli sokoldalúságot mutató vendéglátó Zeneiskola szervezésben és szervezettségben is magasra tette a mércét: szinte óramű pontossággal vezették, irányították a szervezésben aktívan részt vevő nyíregyházi tanárok a verseny lefolyását. A szereplésre készülő növendék számára mindig volt gyakorlási lehetőség, szereplés után pedig minden növendék kapott emlékbe könyvet, kottát, akár gyengébben, akár kitűnően sikerült a produkció. A vendéglátók minden gyerekről, ajándékáról, útbaigazításáról személyesen gondoskodtak. És minden vendégről, minden zsűri-tagról. Külön-külön személyesen élvezhette mindenki a házigazdák figyelmességét, odafigyelését, tényleges vendéglátását. Így, a különben minden percet kitöltő verseny két napja a maga eseménygazdagságával sem tűnt túlzsúfoltnak. A hangversenyterembe nem férhetett el minden érdeklődő hallgató. Így sem rekedt ki senki a verseny izgalmából, annak követhetőségéből. Az iskola kiépített zárt TV-lánca révén az épület különböző kinevezett pontjain elhelyezett TV-készülékeken bárki nyomon követhette a verseny minden percét. Ezek a percek mind a versenyzők, mind a hallgatóság számára bővelkedtek eseményekben. Csupán néhány jelenségre utalva szeretnénk visszaadni valamit a verseny sokszínűségéből. Kiváltképp az I. korcsoportban az alkatilag akár nagyon hasonló gyerekek teljesen eltérő hangon szólaltatták meg a zongorát. A verseny kedvencévé vált a verseny legfiatalabb versenyzője, aki napok híján hat év nyolc hónapos volt csupán. Nemcsak a fiatalsága volt meglepő ennek a kedves csöppségnek, aki a versenykiírás alsó korhatáránál csaknem négy évvel volt fiatalabb, hanem az is, hogy 8 hónapnyi zongoratanulás után milyen átéléssel adta elő versenyműsorát. A két Csajkovszkij mű (A beteg baba és Babatemetés) mélyen átélt, szuggesztív előadását minden jelenlévő hallgató megőrizte emlékezetében. Másképp volt szuggesztív és lenyűgöző „A kis néger” c. Debussy darab előadása. Tempója, temperamentuma, hangsúlyai, karaktere méltán váltották ki mind a közönség, mind a zsűri legmagasabb elismerését. A II. korcsoportban játszók között voltak, akik már a zongorairodalom nagyobb, igényes felkészültséget igénylő romantikus művei közül választottak versenyműsort. Schubert Asz-dúr Impromtu-je, Chopin többek által választott cisz-moll nocturne-je, mazurkák, keringők, a XX. század mesterei közül Sosztakovics, Kabalevszkij, Prokofjev zeneiskolások műsoraiban ritkán szereplő művei keltettek meglepetést. A művek választása merész volt, ám igényes megszólaltatásuk a választókat igazolta. A nagy meglepetéseket azonban Bartók Medvetáncának, Két bagatelljének és Chopin op. 25. f-moll etüdjének előadása szerezte. A művek előadásában a technikai kivitelezés profizmusát is túlnőtte a zenei kifejezés igényessége, érettsége, szuggesztivitása. A műveket megszólaltató mindkét versenyző elnyerte korcsoportja első díját. Az átlagban 14 évesek körében alig számlálható jó, érdekes és ritkán hallható produkció, ill. mű hangzott el. Bár díjat nem nyert, de érdemes az említésre az a bátor ifjú, aki saját művét is versenyprogramjára tűzte. Megduplázott I. és II. díjakat adhatott ki a zsűri ebben a csoportban is. Csak “ízelítőül” említjük, milyen művek szerepeltek a legjobbaknak ítéltek műsorán. Salgótarjáni fiatalember Liszt Manók táncával, győri ifjú Bartók Szabad változatok c. művével hívta fel magára a figyelmet. Az első díjasoktól a gálakoncerten Chopin d-moll Polonézét, ill. Sosztakovics Három fantasztikus táncát hallhattuk. Jóllehet a IV. korcsoportban csak három fő versenyzett, vállalkozásuk azért is tiszteletre méltó, mert nyilvánvaló volt, hogy nem zenei pályára készülnek (egyikük jogász hallgató az egyetemen!). A zenei minőség viszont, amit játékukkal képviseltek, a pályára készülő zenei szakközépiskolásokéval volt méltón összemérhető. Optimális körülmények között, – szervezésben, elhelyezésben és ellátásban is optimális feltételek mellett, embert próbáló éjszakai túlórázások nélkül – tudta meghozni még a második nap végén a zsűri a döntését. A második nap végén minden résztvevő (versenyző gyerek, szülő, kísérő tanár, zsűri, vendégek, vendéglátók) számára rendezett záró fogadáson már elhangozhatott a másnapi gálakoncerten játszó gyerekek neve, ezzel is sejtetve, hogy kik voltak sikeresek az elődöntő nélküli verseny folyamán. A verseny záró napjának reggelén tartotta meg a zsűri összefoglaló
értékelését a versenyről, a versenyzők játékáról, általában, a versenyző
gyerekek tanárai és más érdeklődő szakmai közönség számára.
I. Korcsoport Kiemelt I. díj: FARKAS MÁRTON (Kispesti Zeneiskola)
Kiemelt I. díj: OBBÁGY ANNA (Zeneiskola, Nyíregyháza)
II. Korcsoport Kiemelt I. díj: ZHANG TONG NINA (Kispesti Zeneiskola)
II. díj: HORVÁTH BENEDEK (Rácz Aladár Zeneiskola, Budapest)
III. Korcsoport I. díj: BÓNA ILONA (XIII. ker. Zeneiskola, Budapest)
II.díj: KISS PÉTER (Váczy Gyula Zeneiskola, Salgótarján)
I. díj: GÁRDOS ÉVA (Rácz Aladár Zeneiskola, Budapest)
Az I-II-III díjakat a következő támogatók felajánlásai képezték: A Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetsége
Különdíjakat ajánlottak fel (pénzösszegben):
Az I., II., III. és IV. helyezettek díjain kívül a zsűri még számos
különdíjat adományozhatott.
Különdíjak a Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezetétől:
BÖGÖS BÉLÁNÉ (Debrecen, Simonffy Emil Zeneiskola)
A III.és IV. korcsoport felkészítő tanárai (23 fő)
A Nyíregyházi Zeneiskola minden versenyzőnek (70 fő) szereplés után
OBBÁGY ANNA (Nyíregyháza, Zeneiskola), mint a verseny legfiatalabb résztvevője
kapta
A tűzijáték sziporkázásával vetekedő eseményt záró díjkiosztó ünnepség díj-özön ismertetése után nem maradhat más hátra, mint visszautalni a bevezetőben ismertetett nyíregyházi Zeneiskolára, amely csak a már bemutatott minősége birtokában szolgálhatta hibátlan rendezésével, mindenre kiterjedő figyelmességet tanúsító vendéglátásával ezt a versenyt, amely méltán emelkedett egy igazi ünnep, egy igazi ZONGORAÜNNEP rangjára. Köszönet mindezért Papp Istvánné igazgatónőnek és munkatársainak, akik a Zeneiskolát 60 éve alapító Vikár Sándor és az őt 35 évig az igazgatásban követő, a versenyen mindvégig jelenlévő Babka József szellemiségét hűen őrizték meg. Laczó Zoltán
|