LACZÓ ZOLTÁN
Liszt Ferenc Zenemûvészeti Egyetem
Énektanár- és Karvezetõképzõ
Tanszék
A zenei megértésre mind a kerettantervben, mind a NAT-2003
vitaanyagában is történik utalás, úgy
is, mint olyan kívánalomra, amely elvárható,
amikor a tanuló tanulmányai befejeztével elhagyja
az iskolát. Az iskolai ének-zene tárgy fel kellene,
hogy vértezze a tanulót a zene megértésének
“tudományával”.
Valószínûleg több féle értelmezése
lehetséges ennek a zenei megértés, még inkább
a zeneértés fogalomnak az ének-zene tárgy pedagógiájában.
Bizonyára vannak, akik azt tekintik zeneértésnek,
sõt, a zene megértésének, ha a tanuló
tisztában van a zeneelmélet legalapvetõbb fogalmaival,
mint pl. a hangsorokkal, a hangközökkel, akkordokkal, azok felépítésével.
Zeneértésnek tételezhetik fel többen a zene stílusonkénti
osztályozási lehetõségeit, elegendõ
csak a komponista nevét hallani, már is tudja a tanuló,
hogy klasszikus vagy romantikus stíluskörbe tartozik. Ugyanezt
elmondhatjuk a népdalokban történõ elméleti
tájékozódás lehetõségeirõl.
Aki minderre képes, mondhatjuk, hogy zenei ismeretei vannak, s mint
ezek birtokosa, birtokolja a zene megértését is. Valószínûleg
így is van ez, ha az elméleti ismeretek oldaláról
közelítjük meg ezt a kérdést.
Az ének-zene tanterv azonban egy olyan zenei tevékenységformát
is magában foglal 1978 óta, amely a zeneértésrõl
és a zene megértésérõl vallott eddigi
felfogásunkat gazdagíthatja. Ez a tevékenységforma
nem más, mint a zenei befogadás, amelyet a tanterv a pedagógiai
könnyebb használhatóság kedvéért
“zenehallgatás”-ként jelöl.
Épp negyed százada, hogy a zenehallgatás beköltözött
a tantervbe, s elvileg az énekórák szerves részét
képezi. Nincsenek arra vonatkozó pontos információink
arról, hogy a zenehallgatás elfoglalta-e azt a helyet az
ének-ezen oktatásban, mint amit negyed százada szántak
neki. Amirõl viszont vannak információink, az az,
hogy különbözõ pedagógiai felmérések
szerint az ének-zene tárgy a tanulók megítélésében,
a kedveltségben mostoha helyet foglal el (utolsó, utolsók
egyike). Ugyanilyen a tárgy helyezése, ha a tárgy
hasznosságáról kérdezik a tanulókat.
Olyan zenepedagógiai-szociológiai felmérések,
amelyek a zenei mûfajok kedveltségét vizsgálják,
szintén egyértelmûsítik, hogy a populáris
zenében nagyobb a tanulók tájékozottsága,
mint abban, amit az iskola kínál. A populáris zene
elõnyben részesítése pedig egyenesen életkori
sajátosság már a 12-13 éves kortól kezdve.
A tanulók körében, akár életkori bontásban
is, kialakulnak bizonyos preferencia körök. A preferenciák
pedig a különbözõ zenék azonos, de legalábbis
hasonló alkalmakkor történõ fogyasztása,
vagy az egymás közti “csere-bere mozgalmak” során, no,
meg az ifjúsági csoportban hangadók hatására
alakulnak ki.
Világosan látszik, hogy a tanulók számára
kétféle zene létezik. Az egyik – amit õk szeretnek,
amiben õk tájékozottak, amire táncolnak, vagy
ami épp a hátteret szolgáltatja kellemes együttléteikhez.
A másik – amit az iskola kínál, s ami nem fontos,
nem lényeges számukra, s amit nem is értenek. Lehet,
hogy az õ “saját” zenéjüket sem értik,
de legalább az “jó”. Mit kellene érteni a zenén,
hogy legalább a hallgatott zenét lehessen élvezni,
hogy a hallgatott zenét lehessen érteni?
Most nem taglalhatjuk részletesen azt az egyébként
fontos kérést, hogy mi az, amit zeneként értelmezhetünk.
Mi(k) a zene esztétikai kritériuma(i)?
A köznapi ember válasza erre az, hogy amit nem ért,
az számára nem zene. Ami kívül reked egy értelmezhetõségi
tartományon, azt elveti, nem foglalkozik vele. Az emberek jelentõs
része nem szeret megbirkózni az idegenséggel, illetve
az idegenség feloldásával. Az idegenség elkerülése
a kulcsa az “érzelmi komfort” biztosításának.
Már pedig, ha ez így van, akkor mind azok a zenék,
amelyeket az iskola szeretne tolmácsolni, s amelyek mégsem
jutnak el az értelmezhetõségig, az idegenség
szférájában maradnak, s a tanulók számára
jelentéssel nem rendelkezõ hangzó jelenség
kategóriájába soroltatnak, amelyeken a tanuló,
mint számára érthetetlenen – túlnéz.
Ebben a tapasztalati zene-kategorizálásban meglepõ
egyezés mutatkozik Nikolai Hartmannal (Nikolai Hartmann: Esztétika,
1977, Magyar Helikon, Budapest, 191. old.), aki szerint a zene zeneként
való értelmezésének kritériuma annak
anticipálhatósága. Ez az állítás
viszont azt foglalja magában, hogy csak abban az esetben lehet valamit
anticipálni (megelõlegezni a képzeletben), ha annak
van tapasztalati alapja, nevezetesen, van elegendõ közvetlen
és tartós emlékezeti háttere. Ahhoz, hogy ezzel
rendelkezzen bárki, az emlékezetének gyakorlásra
van szüksége. A belsõ hallás fejlesztésének
tehát nemcsak pedagógiai, hanem pszichológiai értelme
is van. Ennek viszont már kora gyermekkorban, de legalábbis
a korai iskoláskorban meg kell kezdõdnie. Ami pedig még
újabb figyelmet ébresztõ pszichológiai tény,
aszerint csak azon az anyagon fejlõdik az emlékezet, amin
azt gyakoroltatják. Érdekes módon, kevéssé
transzferálható! Helyzetünkre lefordítva, hiába
van valakinek kitûnõ és gazdag népdalkincse,
s tud felidézni akár 200 népdalt is bármely
pillanatban, ha nem gyakorolta a zenehallgatást hangszeres zenén,
hangszeres mû meghallgatásánál a népzenei
emlékezet nem fog segíteni. Más szavakkal: a vokális
anyagon nyert gyakorlottság – az emlékezetben nem fog pozitív
hatásként jelentkezni instrumentális anyag észlelésekor.
S ha már az észlelés fogalma szóba került, akkor hadd adjuk meg ennek a jelentését is. A zene esztétikai természetére a folyamatszerûség (processzua-litás)1 és a közvetett tárgyszerûség jellemzõ. Esetünkben az elsõ jellegzetességnek van elsõdleges pszichológiai konzekvenciája. Nevezetesen, ha a zene folyamatszerû, minden pillanatban tovahaladó, idõben zajló, akkor az észlelésnek is ugyanezt a folyamatot, a zene idõbeli lefolyását, lefutását kell követni. Egyetlen pillanatra sem áll meg a folyamat. Amint tova halad, amit maga mögött hagy, az már a közvetlen, majd ha még tovább halad a közvetlen emlékezetet meghaladó emlékezeti mezõben raktározódik el. A jelen zenei pillanatot észlelésünkkel ragadjuk meg, de a már elmúlt zenei pillanatokkal próbáljuk meg újból és újból összevetni. Ennek a folyamatnak a sikeressége valóban sok gyakorlást igényel.
A zene közelítésében, pedagógiai tolmácsolásában Comenius pedagógiai Credo-jára hivatkozom szívesen, sõt, tekintem alapelvnek, iránytûnek. Comenius a Locke-i empirizmus talaján azt vallja, hogy nincsen semmi az értelemben, ami ne lett volna elõbb az észleletben.
Számomra ez azt jelenti, hogy minden elõzetes magyarázat
nélkül maga a zene érintse meg elõbb a gyermeket.
Ha a zene anyaga hangzó, élvezzen az elsõbbséget
a magyarázat, a fogalmi közelítés helyett. A
gyermek elsõ közelítésben talán nem fog
sokat felfogni belõle. De megállapítja, hogy hangos
volt, vagy halk, hogy voltak-e benne dallamok (akár majd énekelhetõk
is), hogy volt-e valami érdekessége a ritmusának,
hogy milyen hangszerek szerepeltek a zenében. És megállapítja
azt is, hogy ebben a spontán meghallgatásban volt-e, ami
megtetszett neki, vagy éppen nem tetszett. Ha nem tetszett, ezt
annak is tulajdoníthatjuk, hogy még nem ismeri az általunk
felkínált zenét. A zene idegensége még
nem oldódott fel. Amit viszont a zenérõl el tud mondani,
vagy elmond, azt mondja el a saját szavaival.
Nyilván ennél többet szeretnénk elérni
a gyermeknél, akinek az egyetlen találkozás a zenemûvel
még nem jelent sokat, vagy nem jelent semmit. Ezért van szükség
a második meghallgatásra. Ha figyel a gyermek, legalább
egy rövid motívumot képes megragadni akár a dallamból,
akár a ritmusból, s azt esetleg megpróbálja
reprodukálni is. Ha mégsem, nem marasztalható el.
Elmondhatja viszont, amit a hangszín összetevõkbõl
hallott, vagy a tempóra utalhat, mindig a saját szavaival.
Nyilván még mindig híja van annak, hogy többet
fogjon fel a gyermek a zenébõl, a folyamatból. Ne
restelljük biztosítani számára a harmadik meghallgatást!
Újabb elemek, sõt elem-kombinációk kerülhetnek
a figyelem nagyítója alá, miközben nekibátorodhat
a gyermek, hogy önállóan nevezheti meg a zenei jelenségeket,
amelyet mi mindig elfogadunk. Új aspektusként jelenhet meg
az ismétlõdések, azonosságok, hasonlóságok
felfedezése, amely már teljesen közel visz a mû
formai, szerkezeti tagolódásának felismerése
felé.
Ez lehet az a pont, amikor az addig tagolatlan, s áttekinthetetlennek
vélt zenei folyamat lassan kezd kibontakozni a gyermek számára,
s a zenében lévõ jelenségeket kezdi maga megnevezni,
megnevezni tudni. Maga találja ki a saját szókincsébõl
a megfelelõ szavakat, kifejezéseket, teszi a jelenséget
a maga számára ismertté, szubjektív fogalomrendszerébe
elhelyezetté. A megismerés folyamatának jelentõs
pontjára érkeztünk el, amit az ismételt meghallgatások
tettek lehetõvé. Ahhoz, hogy megszelídítsem
a Rókát, találkoznom kell vele! Jelenits István
tanár úr gondolatait idézve: el kell idõznünk
a mûalkotásnál! Az idegenség fokozatosan
oldódik, talán már fel is oldódik. Innentõl
kezdve lehet tovább foglalkozni a mûvel, továbbra is
auditív, a zene belsõ természetébõl
adódó közelítéssel.
Közbe kell vetnünk, hogy azáltal, hogy a gyermek saját
szavaival jelenségeket megnevez, szubjektív fogalomrendszerébe
vonja be a jelenséget, s ez rögtön a sajátjává
lesz. Innen kezdõdhet a további pedagógiai feladatunk,
nevezetesen, hogy a gyermek szubjektív fogalomrendszerére
ráépítsük a zenei terminológia megfelelõ
kifejezését, kifejezéseit, mintegy asszociációkként.
Ezen a ponton találkozik a szubjektív ismeret és a
társadalmilag közvetített szakismeret. És itt
lényegül át a gyermek által észrevett
és elraktározott zenei jelenség elõzetes és
saját zenei tapasztalattá, saját ismeretté,
amelyhez hozzáilleszthetjük a szakismerete(ke)t, s amelyek
soha nem nélkülözik a szubjektív érzelmek
által történõ átszínezõdést
és érzelmi állásfoglalást. Ami, feltehetõleg,
pozitív irányba fordul fokozatosan az idegenség megszûnésével.
Az elsajátított és (már) birtokolt (mélyebb)
ismeretek lehetõvé tehetik a zenei nyelvezet és összefüggések
rendszerbe foglalását tanár segítséggel.
Ez a szint jelentõsen megemeli az értés és
elsajátításban lévõ, netán elsajátított
ismeretek színvonalát. Még mindig nem mondunk le az
újabb (alkalmasint negyedik) meghallgatásról.
Ennek mentén, kellõ számú ismételt
meghallgatás birtokában, a zenei anyag kevéssé
ellenõrizhetõ, ám mégis feltételezhetõ
memorizáltságával összehasonlításokat
végezhetünk más egyéb ismerõs zenei anyagon,
s felfedezheti a tanuló – ha lehet önállóan,
tanári rávezetés nélkül, ha mégis
szükséges, tanári irányítással
– a motivikus vagy más természetû zenei hasonlóságokat,
s hozhatja létre a tanuló saját asszociációs
rendszerét.
Ebben a Comenius-i koncepcióban –, amely egyébként a megismerés természetes útját járja be, a végletekig támaszkodva a saját megfigyelés, saját tapasztalás summázataira, eredményeire –, a fogalmi körbejárásnak csak most adunk teret. Néhány életrajzi, néhány stiláris, néhány zenetörténeti adat teszi ilyenkor teljessé és minõségileg “megemeltté” a befogadói megismerés kohójából kinyert ismereteket, amelyek ebben a gazdag összefüggésrendszerben sokkal inkább válnak értékessé és megbecsültté a növendék számára, mintha elõzetesen kaptak volna valamilyen szöveges leírást a mûrõl, s egyszer, illusztrációképpen azt meghallgatják. Homlokegyenest ellenkezõ az utóbb említett, s napjainkban gyakorta elõforduló gyakorlat azzal, amit kínálunk, pedagógiai, pszichológiai, esztétikai természeténél fogva. S hogy ezek a lépcsõfokok nem mûvileg kitaláltak, hanem a megismerés logikájából fakadnak, igazolja azt Max Bense esztétikai gondolkodása is, amelyet Zofia Lissa idéz ( a. Lukács György: Az esztétikum sajátossága, 1965. Akadémiai Kiadó, Budapest, II. köt. 331. old., b Ujfalussy József: Zenérõl, esztétikáról, 1980, Zenemûkiadó, Budapest, 152-153. old. c Zofia Lissa: Zene és csend, 1973. Gondolat, Budapest, 45-58. old..)
A megértés fokozatai, síkjai Bense-nél az
alábbiak:
1. A zene akusztikai felülete “végigtapogatásának”
síkja (hangmagasság, idõértékek, hangszín,
hangzás, stb.)
2. A hangzó folyamat kisebb egységeinek megragadása
(azonosság, különbözõség, hangmagasságok
relációi, ritmusok, metrikus vonatkozások)
3. A szintagmatikus egységek megragadása (hangrendszer,
a hangrendszerbõl következõ melodikus és akkordikus
jelenségek; a zenei folyamat egységeinek tagolása,
pl. periódus, a zenei szerkezet érvényes határainak,
cezúráinak felismerése)
4. A “kódok” és a zenei “szókincs” ismerete (adott
zenei köznyelv fordulatai, illusztrációk, szimbólumok,
idézetek)
5. A befogadó asszociációinak az összessége
is a megértéshez tartozik (zenei asszociációk:
zenérõl másik zene asszociálódik; zene-specifikus
szubjektív asszociációk, amelyeket a mûfajok
maguk válthatnak ki – pl. gyászinduló, táncfajták,
stb.)
6. A befogadó eszmei elvárásainak a szintje (pl.
mise, mint vallásos mûfaj és a hozzá kapcsolódó
ismeret és eszmerendszerek)
A már korábban hivatkozott Nikolai Hartmann felfogása teljesen rárímel a Bense tagolódásra, azzal a különbséggel, hogy Hartmann a Bense-féle szinteket kettesével értelmezi egységként, s nevezi a jelenséget a zenei hallás elõtereként és háttereként (Nikolai Hartmann: Esztétika, 1977, Magyar Helikon, Budapest, 187-190., 192. És 322-324. old.), amelynek szintén megvannak a mélységi fokozatai.
Számot tudunk-e adni a címben felvetett összefüggések megragadásáról, érvényességérõl, mûködõképességérõl?
Válaszunkban nem a címben megadott sorrend szerint haladhatunk.
Az evidencia, hogy a zene mibenlétével, annak természetével
tisztában kell lennünk, annak elméleti, esztétikai
valamennyi vonzatával, ahhoz, hogy a zenét a pedagógiai
tolmácsolás releváns tárgyává
tehessük. Ebbõl rögtön adódnak adódnak
a pszichológiai következtetések az észlelésre
vonatkozóan. A pszichológia és pedagógia az
elõzetes ismeret, alkalmasint az elõzetes élmény,
elõzetes tapasztalat kategóriában kapcsolódik
össze szorosan. Ugyancsak alig választható el az a pszichológiai,
pedagógiai, sõt, szakmódszertani tény, hogy
zenei mûalkotás megismerése nem lehetséges
ismételt meghallgatások – egyben a zenei memória szisztematikus
fejlesztése – nélkül. Ugyancsak a tudományágak
találkozásának metszéspontját képezi
a szubjektív, avagy elõzetes ismeret és a (társadalmi
tapasztalat kimunkálta) szak-ismeret “kézfogója”.
Ezen ismeretek, a megismerés ezen fokozatai, s ezen fokozatok bejárásai
adják a garanciát ahhoz, hogy a zenemû megértésének
élményében részesüljenek növendékeink.
S ha a zenemûvekben való tájékozódáshoz
megkapják a növendékek azt a kulcsot, amellyel bejárhatják
a mûvek rejtekeit és a megismerés grádicsain
feljebb és feljebb léphetnek, teljes önállósággal,
fogják elsajátítani azt a magasrendû élmény-
és ismeret-együttest, amit tudásnak minõsítünk,
s ami a zeneértés Sarastro-i birodalmába vezet.
A jelenlegi ének-zene NAT-2003 tantervi koncepcióhoz
szánnám a fentebbi gondolatokat szíves megfontolásra.