Laczó Zoltán
Az ISME Konferencián voltunk…
Tenerife,
2004. július 11-16.
Magyarországról másodmagammal, Solymosi-Tari Emőke zenetörténésszel, a
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Budapesti Tanárképző Intézetének
adjunktusával vettem részt a XXVI. ISME Konferencián 2004. július
11-16-ig, Tenerifén, a Kanári szigetek legnagyobbikán. A 25 000
lélekszámú Santa Cruz nagyvárosi forgalma, pezsgő élete mellett
természeti szépsége ottani mindennapjaink megszokhatatlan élményévé
lett .
A rendezvénynek a színhelye az egy évvel ezelőtt
elkészült Aditórium volt. Óceán melletti elhelyezkedése, modern,
áramvonalas építészeti megjelenése a Sidney Operaház reminiszcenciáit
kelthette mindenkiben, aki akár csak fényképről ismeri azt. Minden
technikai igényt kielégítő remek építmény, kívülről, belülről, kisebb
és nagyobb helyiségeivel, kiváltképp reprezentatív 1000 főnél több
hallgatóságot is befogadó jó akusztikájú koncerttermével.
A konferencia
színhelyéül szolgált még a régebbi, de 10 éven belül megépített
konferencia- és sportcentrum.
A konferencia különleges helyét, szerepét az ISME
múltjából adódóan az adta meg, hogy a mozgalom 1953-ban indult, s ez a
konferencia ünnepelhette az ISME működésének 50. évfordulóját. Ilyen
tekintetben történelmi pillanatnak lehettünk részesei. Rengeteg
alkalom, forma és formaság utalt az évfordulóra (nyitó és záró
ünnepség, közgyűlés 2 részben, külön alkalom a mozgalomban részt vettek
és jelenleg is résztvevők köszöntésére, kiadványok, stb.).
Más vonatkozásban viszont a konferencia élte az
ISME-biennálékhoz hasonló, kialakított rutinját.
A mindenkori konferenciák programjai öt részre
tagolódtak.
Ezúttal is az előadások képezték az elméleti
előadások fórumát, 30 perces időtartamban. Mintegy 100 téma került
egyéni előadásra.
A kerekasztal beszélgetéseken adott témákat vitattak
meg a kerekasztalba meghívott különböző nemzetiségű résztvevők (4-5
fő). A 14 kerekasztal is tetemes időfelhasználással bonyolódott (1,5
óra/alkalom).
A workshopok másfél óra lehetőséget adtak a
bemutatkozó személyeknek vagy team-eknek, hogy eddig elért
eredményeiket interaktív formában mutassák be a gyakorlati
foglalkozásokon résztvevőknek. (62! foglalkozás, társszerzőkkel
nagyobbára.) Ezen körön belül külön teret kaptak az „Új technológiák”
témakör, a számítógép és elektronikus eszközök zeneoktatásba történő
implikációs lehetőségei.
A poster szekció adott teret minden fél napban (2-2
óra terjedelemben), hogy munkájukat írásban és az érdeklődők számára
egyéni konzultációkon ismertessék. (Legtöbben itt szerepeltek, szinte
megszámlálhatatlan.)
Végezetül, de nem utolsó sorban az érdeklődés
előterében a párhuzamosan rendezett déli és esti koncertek álltak. A
nagyobb létszámot igénylőket a nagy koncertteremben, a kisebbeket a
kamarateremben rendezték.
Az előkészületek már egy éve folytak. Az eddigi
tradícióknak megfelelően külön bizottságokban (commission) is folyt a
munka. Ezek a világkonferenciát 8-10 nappal megelőzően kamarajellegű
mini-konferenciákat tartottak különböző, spanyolországi, tenerifei
helyszíneken. Témakörönként az alábbiak szerint tagolódtak: Kutatás,
Közösségi zenei tevékenység, Kora gyermekkori zenei nevelés,
Professzionális zenészképzés, Zene a kultúr-, az oktatás- és
tömegkommunikációs politikában, Zene az iskolában és a tanárképzésben,
Zeneterápia, gyógyítás zenével.
Minthogy a konferencia során egyidejűleg 8-10
program is futott egyidejűleg, örökösen a bőség zavarával, és a döntés
„kínjával” (-„Hová is menjek?”) kellett szembenézni, majd pedig
választani. Személyesen, szakmai irányultságomtól vezéreltetve első
sorban a pedagógiai témájú rendezvényeken vettem részt.
Kiemelkedő, a zenepedagógia jövőjét is befolyásoló
elméleti előadásnak tartottam Wilfried Gruhn (Freiburg) professzor
„Neurodidaktika – új tudományos trend a zenei nevelésben?” témáját. (Az
előadás helyszínén közreadott előadásszöveget magyar fordításban
megjelentetjük a következő számban.) Ugyancsak a legelmélyültebb
előadások közé soroltam Susan Hallam (London) professzornő előadását a
zenei képességek új koncepciójának kidolgozásáról. Robert Walker
(Ausztrália) mindig lenyűgöz vibráló szellemességével és
témaválasztásaival (ezúttal a képi és elbeszélő mozzanatok szerepéről
szólt a zenei befogadásban). Edward Abdullin (Moszkva) a 100 éve
született Kabalevszkij munkásságát és koncepciójának jövőbe mutató
mivoltát taglalta.
Büszke voltam hajdan volt növendékemre, Király
Zsuzsára, aki már 22 éve Finnországban él és dolgozik (Lohja város
zeneiskolájában). A szolfézs és énektanítás keretében a zenei
írás-olvasás elsajátításához találta meg az eredményesnek látszó
számítógép-felhasználást. Különböző földrészek vezető zenepedagógusai
érdeklődnek munkája, módszere iránt. A zenei távoktatás perspektívái
jelennek meg, zenei, elektronikus és képi eszközökkel (workshop volt!).
Kolléganője Lohjából – előadásában – elméleti összefoglalást adott a
témáról.
További két workshop volt számomra kiemelkedő. Az
egyik, amit a zenehallgatás aktívvá tétele tárgyában mutatott be Graça
Boal Palheiros, egy portugál kolléganő. Módszere nálunk is alkalmazható
lehet. A foglalkozás interaktivitása különösen megnyerő volt. Az
„osztály”-t, a csoportot a megjelent érdeklődő konferencia résztvevők
alkották.
A táblára felkerültek azok a motívumok, amelyek a
később egységben meghallgatandó műben találhatók. Ezeknek a
motívumoknak az éneklésére és gyermekhangszereken történő
megszólaltatására került sor. Ezt követte egy érdekes táblakép, amely
vizuálisan jelenítette meg az egyes témákat, különböző színű keskeny
téglalapokkal jelölve, amelyek egyben a témák időtartamára is utaltak.
A hangszerelés jelölésére külön jól elkülöníthető szimbólumokat
használt a bemutatót vezető tanárnő. A csoport tagjai így a zenei
folyamatot a partitúra-helyettesítő ún. „muzikogram” segítségével
tudták nyomon követni. Az utolsó zenehallgatási fázis a mű, a tétel
minden egyéb segédeszköz nélküli végighallgatása volt.
Az előkészítő mozzanatok mind a figyelemnek a zenei
egységek megragadására irányultak. Így a tanulók teljes
felkészültségben és figyelmi készenlétben voltak képesek a mű (vagy
tétel) értelmes, értelmezett meghallgatására. Az előkészítő folyamat
kezdetétől érdeklődést keltő és figyelemirányító, aktivizáló kérdések
hangzottak el, a műre vonatkozó lexikális verbális információk
közvetítésével.
A rotterdami Zene- és Táncművészeti Főiskola
zenepedagógus-team workshopja volt még külön értékeket felvonultató,
amelyben a zenepedagógia funkciójára vonatkozó alapkérdéseket tették
fel. Vajon a rendelkezésünkre álló módszertani arzenál mind a zenei
fejlesztés szolgálatában áll-e? A kreativitás nevelését mindvégig
középpontba állítják. Hogy ezt mennyire fontosnak tartják, igazolja az
is, hogy másfél órás foglalkozásukból a jelenlévő hallgatóságot
egyszerű, néhány időtartam nélküli dallamhangot hívójelként használva
improvizációra ösztönözték, s erre fél órát fordítottak.
A zenetanárképzésben a pszichológiai alapozás
fontosságát hangsúlyozzák, azon belül is az agyműködés ismeretét!…
Vallják a tanítva tanulás és a tanulva tanítás elvének gyakorlati
hasznosságát. Szerintük nincs olyan tanuló, aki ne tudna valamit. S
erre kell építenie a tanításnak….
A tanár legyen autonóm személyiség, képes az
önszabályozásra és önmaga fejlesztésére; legyen kompetens,
kompetenciáját sikerélményei alapozzák meg; és legyen közösségi lény,
hassa át mindenkor a kisebb vagy nagyobb közösséghez tartozás érzése.
Csak ebben teljesedhet ki a muzsikus-lét, s a tanárnak ezt kell
továbbadnia növendékei számára.
Számos rendezvényen vettem még részt, amelyeknek a
színvonala közepes vagy annál gyengébb volt. Itt ezeket nem szeretném
részletezni.
A koncertekről csak annyit, hogy ha valakinek eddig
csak sejtései voltak a világzenéről, a konferencián körképet kaphatott
annak jelentéséről. Egyben azzal a számomra, számunkra fájdalmas
tanulsággal is szolgáltak a koncertek, hogy az európai zene minimális
mértékben volt képviselve a konferencián. A konferencia előtti napon,
délidőben Brahms B-dúr zongoraversenye hangzott el egy dél-koreai ifjú
művész előadásában. Technikailag abszolút virtuozitással. A mű
szellemiségét azonban az előadó nem adta vissza. De a közönség sem
tudta, hogy a mű mi, mert tételenként tapsoltak közbe, a tételek
terjedelmességéről azt vélve, hogy már vége van a teljes műnek. És a
világ zenepedagógusainak, zenészeinek krémje volt itt jelen… Ám, az is
elgondolkodtató, hogy vajon egy kenyai vagy szingapuri zenepedagógusnak
a zenei műveltség repertoárjába kell-e, hogy tartozzon az európai
romantika nálunk nagy becsben tartott alkotása? Vajon mi megfelelnénk-e
egy olyan teszten, ahol Szingapur komponistáinak legjobbjaitól, s
mértékadó szerzőitől lehetne hallani koncertet, s ezekben a művekben
kellene tájékozódnunk?
A másik európai reprezentáns egy Mozart mű volt,
klarinét-zenekarra hangszerelve, kevéssé csiszolt előadásban.
Ám Európa nemcsak a zenében maradt kisebbségben, de
az előadásokon, és egyéb zenepedagógiai szakmai megjelenésben is. Egy
Gruhn professzorral folytatott magánbeszélgetésben arról ejtettünk
szót, hogy valamit kéne tenni annak érdekében, hogy Európa ismét legyen
jelen a zenei és zenepedagógiai világszíntéren. De ha csak magunk
számára szervezhetnénk valamit Európában, azzal is erősítenénk a magunk
identitását. A téma súlyos, és szót érdemel. És tetteket is igényelne…
A közgyűléseken a MZT megbízásából én képviseltem a
szavazásoknál Magyarországot. Új vezetők megválasztására került sor. Az
elnök az ausztrál Prof. Gary McPherson lesz az elkövetkezendő két
évben. A főtitkár kiválóan működött, a bizalom a továbbiakban is Judy
Thönell asszonynak szól. Ausztráliában él. Ő a Sir Frank Callaway
hagyományok legjobb folytatója. (Callaway professzor elhunytáig az ISME
kincstárnoka és irányt szabó zenei nevelője volt, s Nyugat-Ausztrália
fővárosában, Perth-ben létesített nemzetközi zenepedagógiai kutató
központot.)
A második közgyűlésen az elkövetkezendő két éves
ISME tevékenységről születtek határozatok. Ezek közül két bennünket is
érintő, anyagi vonatkozású döntés született. Az egyik, hogy a magyar
kollégák, akik indíttatást éreznek arra, hogy bekapcsolódjanak az
ISME-mozgalomba, továbbra is évi 25 USD tagdíjat fizethetnek (előnye: a
közvetlen információszerzés interneten, továbbá konferencia részvétel
esetén kedvezményes tarifa a részvételi díj fizetésében). A másik
fontos döntés volt, hogy az egyetemi főiskolai hallgatók is lehetnek
ISME-tagok, s tagsági díjuk mindössze 10 USD évente. Nyilvánvaló a
szándék: az ISME is fiatalítani szeretne. Nagyon várná az ISME a magyar
zenetanárok nagyobb számban történő megjelenését. Korábbi évek emlékeit
idézték a vezetőség jelenlegi tagjai, amikor még a magyar jelenlét az
ISME-ben markáns és hangsúlyos volt (Kodály Zoltán díszelnök, Szőnyi
Erzsébet alelnök, Forrai Katalin elnök, Csébfalvi Éva vezetőségi tag
volt, évekig, s a különböző bizottságokban is volt egy-egy magyar
szakember). A magyar személyes részvételhez pedig mindig társult a
hangversenypódiumon is magyar jelenlét! Mára elvékonyodtak a szálak.
Régi dicsőségünk fénye megkopott, köd borítja. Kodály tematikájú
előadás idén nem is volt, csupán egy Kodály-Kabalevszkij
összehasonlítás. (A konferencia tévedései között tartjuk nyilván…)
A záróünnepség megható mozzanatokban is gazdag volt.
A leköszönő elnök, prof. Giacomo Oliva (Argentina) kivétel nélkül
mindenkinek megköszönte munkáját, fáradozását, aki akár az elmúlt két
év vezetőségében tevékenykedett, aki a tenerifei konferencia
előkészítésében vett részt, aki a konferencián bármiféle szervezési,
vagy adminisztrációs munkát végzett, bármit, amivel a vendégek jó
közérzetét szolgálták.
Ünnepélyes külsőségek között adták át a zászlót a
tenerifei rendezők a következő, XXVII. konferencia házigazdáinak.
2006-ban az ISME Kuala Lumpur-ban lesz, Malaysiában. S hogy ne érje
váratlanul az oda pályázó résztvevőket sem a környezet, sem a honi
zene, filmvetítéssel mutatkozott be a kultuszminiszter, illetve az a
hangszeres és táncos együttes, amely az eredeti maláj népzenei
hangzásokat kívánta máris az európai „fülek” számára anticipálni.
Sok eseményről készítettem videó-felvételt, hangzó
anyaggal (többek között maláj zenéről is), amelyet a Magyar Zenei
Tanács, a Zenetanárok Társasága, a Magyar Zeneiskolák és Művészeti
Iskolák Szövetsége rendezésében még a folyó évben érdemes lenne
bemutatni.
Ezúton is szeretném megköszönni a Magyar
Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezete és a Magyar Zenei Tanács
támogatását, hogy ott lehettem ezen a hihetetlen sok élményt, ismeretet
és tapasztalatot nyújtó konferencián.
|