JUBILEUMI ZONGORAVERSENY
NYÍREGYHÁZÁN
2004. április 2-5.
Tizedik alkalommal adott otthont a nyíregyházi Vikár
Sándor Állami Zeneiskola az országos zeneiskolai zongoraversenynek. A
tizedik alkalom 30 éves múltat sejtet, amennyiben az eddigiekben három
évenként került sor a verseny megrendezésére. Az első versenyt azonban
már 1977-re datálják. A vendéglátók, mint már annyiszor, de most még
inkább megkülönböztetett figyelemmel, és a jubileumhoz méltó ünnepi,
ünnepélyes külsőségekkel fogadták a 82 versenyzőt, kísérő tanáraikat,
szüleiket, a számos megfigyelőt az ország 48 zeneiskolájából, s
természetesen, a külön meghívott vendégeket és az ország legkiválóbb
szakembereiből álló zsűrit.
Azt hittem, hogy a három évvel ezelőtti beszámolóban
sikerült teljes körűen bemutatni a nyíregyházi Zeneiskolát. Az akkori
bemutatásnak az érvényessége, az akkori jelen tanúsága szerint csak
akkor volt érvényes, a három évvel ezelőtti képet igyekezett
felvázolni. Most más kép fogadott, s ehelyütt elegendő lehet talán, ha
az azóta eltelt idő eseményeit, eredményeit vesszük leltárba.
2002-ben vette fel az intézmény Vikár Sándor állami
díjas művész, Kodály tanítvány nevét, aki a zeneiskolát 1939-ben
alapította. Ennek a ténynek az említése azért érdemel szót, mert a múlt
megbecsülése fejeződik ki ebben a gesztusban. Mint ahogy ezt a
szellemiséget sugározza, hogy a korábbi – nyugállományba vonulása óta
címzetes – igazgató, Babka József még óradíjasként tanít, koncertek
közreműködője és a verseny minden eseményének jelenlévő látogatója.
Az örökség tiszteletét sugározza a „Vonós Pantheon”
márványtáblákra rögzített bronz relief-sorozat, amelyet az épületbe
lépők már az első méterek után csak csodálhatnak. A nyíregyházi
Művészeti Szakközépiskola legtehetségesebb végzős növendékei
jelenítették meg az elmúlt század vonós előadóművészetének olyan
nagyságait, mint Yehudi Menuhin, David Ojsztrach, Pablo Casals, Szigeti
József, Lukács Pál, Popper Dávid és még többen másokat. Igazi, az
ábrázolt művészeknek a személyiségét, karakterét tökéletesen visszaadó
műalkotások ezek. S mi több, nemcsak a műalkotások, hanem az azokról
készült fotókat tartalmazó és a művészek méltatását tartalmazó
esztétikus, magas színvonalú grafikai megjelenítésben közreadott album
az, ami hozzájárul ahhoz, hogy a látogató emlékezetében mindezeket
magával vihesse.
Az említett kötetnek ikertestvére a „Múzsák
ölelésében a vonós hangszerek” című album, amely remek rajzokat
tartalmaz azoknak a gyermekeknek az „előadásában”, akiket a
vonóshangszerjáték vagy azok hallgatása ejtett bűvöletébe. A két
kiadvány Tóth Nándor, a Zeneiskola Vonóstanszakának vezetője, a hazai
és nemzetközi sikereket, elismeréseket maga mögött tudó Piccoli Archi
zenekar művészi és szervezési ötletekből kifogyhatatlan karmestere
gondozásában jelent meg 2003-ban.
Eseménykrónika, 20 éves iskolatörténet, helyi újság
(„Kürt-szó”) őrzik és ápolják a Zeneiskola hagyományait, s
dokumentálják teljes eseményhűséggel a legújabb történéseket, kifejezve
ezzel az intézmény önbecsülését, egyben a munkatársak (oktatók és
nem-oktató dolgozók) iránti tiszteletet és megbecsülést. Nem csoda, ha
ilyen munkahelyi környezetben mindenki tudja a maga helyét,
felelősségét és hozzájárul bármily csekély, de inkább jelentősebb
mértékben az iskola tekintélyéhez, kivívott imázsához.
Ez az imázs tovább gazdagodott az időközben
létesített népzenei tanszakkal, az elektronikus zenei stúdióval, az
orgonatanszakkal. Ezeknek a tanszakoknak a létesítéséhez a tárgyi
feltételek is adottak most már: népzenei hangszerpark, elektronikus
gyakorló orgona, s olyan felszerelt elektronikus zenei stúdió, amely
messze túllép a szintetizátor-oktatáson. Külön számítógépes terem
szolgálja ki az új igényeket: programozott zenei oktatás, Internet
kapcsolatok, szoftver-állomány fejlesztés. Tervük, hogy az elsőként a
budapesti Rácz Aladár Zeneiskola hasonló felszereltségű stúdiójával,
valamint a fejlesztés alatt álló szekszárdi Liszt Ferenc Zeneiskolával
hálózatba kötve működjenek és oktassanak együtt. Így kijelölték a
helyüket, Kelet-Magyarországi Elektronikus Zenei Centrummá fejlődtek.
Ez már a XXI. század igényeit teljesíti.
Nem csoda, ha a fentiek az Oktatási Minisztérium
által meghirdetett „Comenius 2000” minőségbiztosítási programban
legteljesebb elismerésre találtak, s bázis iskolának minősíttetett a
Vikár Sándor Zeneiskola.
Bel- és külföldi kapcsolataiknak gazdag hálózata
adja azt a széles értelemben vett társadalmi bázist, amely jelentősen
növeli mozgásterüket is. A városi és megyei közigazgatási
intézményekkel, társadalmi szervezetekkel, a Bessenyei Főiskolával, a
Kodály Iskolával, a Művészeti Galériával való kapcsolatok kétirányúak.
Nemcsak a zeneiskola remélheti, kapja meg az általa szükségesnek
tartott fejlesztésekhez szükséges támogatást, de a Zeneiskola is
formálójává és tényezőjévé vált a város és a megye kulturális életének.
2004-ben koncert- ill. rendezvény naptárukban az aktuális versenyt –
amiről még szó sem esett – megelőző hónapban ”csupán” 10 esemény
szerepelt. Sem a különböző hangszeres csoportok, sem a Piccoli Archi
külföldi útjairól, kapcsolatairól nem lehetséges ehelyütt részleteiben
beszámolni. Egyet azonban mégsem kerülhetünk meg. Már csak azért sem,
mert hirtelen a verseny közepében találjuk magunkat.
Az előző versenyen 2001-ben sok szakmai kritika érte
a zsűri részéről a zongora minőségét, amelyen a versenyző gyerekeknek
meg kellett küzdeni a zenei kifejezés materiális nehézségeivel. Ezek a
nehézségek most elhárultak, mivel a Bösendorfer cég a verseny idejére,
annak zenei színvonalát emelendő, felajánlott egy „valódi” Bösendorfer
hangszert. Külön súlyt adott gesztusnak, hogy a cég bécsi képviselője:
Monica Frank kisasszony személyesen jelent meg a gálakoncerten. A
„Bőzi” azonban a verseny első pillanatától kezdve kiválóan szolgálta az
eseményt és az ifjú zongoristákat.
A jubileumi versenyt ünnepélyesen Csabai Lászlóné,
Nyíregyháza Megyei Jogú Város polgármestere nyitotta meg. Majd Mozart
két zongorára írott Esz-dúr versenyművét (KV. 365) Tóth Marica és Tóth
Anikó adták elő a Szabolcsi Szimfonikus Zenekar kíséretével, Somos
Csaba vezényletével. Üde jókedvű, hangulatteremtő muzsikálást
hallottunk tőlük.
A versenyt négy korcsoportban folytatták le, a
csaknem egy évvel korábbi kiírási feltételek szerint. A nyíregyházi
szereplést a városi és megyei válogatók előzték meg. Ide már csak
fiatal zongoristáink kréme-java érkezhetett. Pontos műsorukat teljes
részletességgel közölte a programfüzet. Nemcsak a programoktól nem volt
eltérés, de a program időzítése is a terveknek megfelelően, a gondos
előkészítésnek megfelelően teljesült.
A rendezés, mint már máskor is, professzionális
volt. A versenyzőket a vendéglátó iskola egy-egy tanára kísérte szinte
a pódiumig. A szereplés és a közönség méltányló tapsa után kivétel
nélkül minden gyermek ajándékkönyvet kapott, valamint a versenyre külön
készített elegáns kivitelű bronz plakettet.
Annak köszönhetően, hogy a versenykiírásban csupán
stiláris megkötöttségek szerepeltek a versenyprogramok kialakításában –
egy Bach művet vagy tételt, egy klasszikus, egy romantikus és egy XX.
századi művet vagy tételt kellett a műsorra tűzni korosztályonként
különböző időtartamban – nagyon színes repertoárt mutattak be a
versenyzők. Meglepően sok orosz, ill. szovjet szerző műve hangzott el
(Csajkovszkij, Glinka, Glier, Muszorgszkij, Hacsaturján, Kabalevszkij,
Majkapar, Prokofjev, Sosztakovics). Zeneiskolások repertoárján
általában ritkábban szereplő néhány romantikus, poszt-romantikus darab
is szerepelt (Grieg, Fauré, Ibert). Ám a XX. sz.-i magyar zene
klasszikusain túl hallhattuk Kocsár Miklós, Hajdu András, Huszár Lajos,
Mező Imre, Papp Lajos, Szokolay Sándor, valamint Takács Jenő
szerzeményeit.
A romantikából Chopin, Mendelssohn, Schubert és
Schumann vitték a pálmát gyakori műsorválasztásban.
Az egyéni műsorok kialakítása biztosította, hogy
sokoldalú képet kaphasson a bíráló bizottság a jelöltek mind zenei,
mind technikai felkészültségéről, állóképességéről. A versenyzők nagy
többsége biztonsággal adta elő műsorát: viszonylag kevés volt a
memória-zavar, kevés volt a technikai bizonytalanság. A művek nagy
többsége lejegyzés-hűen szólalt meg.
A zsűriben
Lantos István egyetemi tanár, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
tanszékvezetője, mint a zsűri elnöke,
Falvay Sándor egyetemi tanár, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
rektora,
Eckhardt Gábor, a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola és
Gimnázium tanára, igazgatóhelyettese,
Kerek Ferenc egyetemi tanár, a Szegedi Konzervatórium igazgatója,
Kovács Kálmánné, a budapesti Tóth Aladár Zeneiskola tanára, a FPI
nyugalmazott vezető szaktanácsadója,
Némethy Attila, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem docense vettek
részt a szakmai grémiumban,
a verseny titkáraiként pedig Papp Károlyné, az OKSzI munkatársa és
Papp Istvánné, a Vikár Sándor Zeneiskola igazgatója segítették a zsűri
munkáját.
A verseny általános ünnepi feszültségét, izgalmait
csak egy esemény múlta felül, nevezetesen az ünnepélyes
eredményhirdetés. Azt azonban közvetlenül megelőzte a zsűri szakmai
értékelése.
Az értékelés során Falvay Sándor kifejezte
elismerését és különleges örömét, hogy néhány egészen kiemelkedő zenei
teljesítményt lehetett a versenyen hallani. Felhívta a figyelmet arra,
hogy nem elég az elismerés, ezek a kiemelkedő tehetségek a saját egyéni
életútjuk és a szakmai utánpótlás sikeressége érdekében megérdemlik
további gondozásukat, fejlesztésüket, fejlődésük nyomon követését. Ez a
szakma általános, és tanáraik egyéni felelősségét igényli. Az is
örömmel töltötte el, hogy a közönség tetszésnyilvánításai alapján
pontosan követhető volt, hogy a hallgatóság és a zsűri értékítélete,
értékelése egybe esett.
A konkrét zenei észrevételek sorában megjegyezte,
hogy a Bach művek előadásában a sok legátó játék csökkentette az
előadás plasztikusságát, rajzosságát. A Bach darabok
megjelenítését differenciáltabb artikulációval lehetett volna
élőbbé tenni. A megelőző versenyhez képest a Chopin művek játéka
kifejezőbbé, hangszínben gazdagabbá vált. Különösen érvényes ez a
noktürnök megszólaltatására.
Lantos István általánosságban a pedálhasználat
fogyatékosságaira hívta fel a figyelmet. Több esetben ütőhangszerek
dicséretére is szolgáló hangos effektusokat hangoztattak a
gyakorlatlanabb, főleg az alacsony korosztályhoz tartozó növendékek
pedálhasználatuk során.
Kerek Ferenc méltányolta, hogy a különböző stílusú
darabok között differenciált váltásokra voltak képesek a versenyzők. A
művek első elindításánál, az első hangok megszólaltatásában többször
bizonytalanságot érzett a karakterek biztos megragadásában. A formai
tagolás kontúrozottabbá tételét segítené, ha tényleges levegővétellel
is jelölnék a muzsikáló gyerekek a kisebb-nagyobb cezúrákat.
Eckhardt Gábor érdekes jelenségre hívta fel a
figyelmet. Szerinte az ugyanazon életkorú fiúk és lányok érettsége
különböző szintű. Érdemes lenne – véleménye szerint – a
versenykiírásban megadott életkori határokat újragondolni. Sokra
értékelte a Bösendorfer cég nagyvonalú hozzájárulását a hangszer
kölcsönzésével, amely a verseny színvonalát különlegesen megemelte .
Némethy Attila méltányolta, hogy a műsorválasztás
sok esetben bátor volt, s igen nehéz művek is megszólalhattak. Nem
minden esetben esett azonban egybe a darabok nehézsége a jelöltek akár
zenei, akár technikai felkészültségével. Megfigyelése quasi
műszaki-technikai területre is kiterjedt. A gyerekek nehezen tudják
beállítani a zongoraszék magasságát mielőtt elkezdik produkciójukat. Ez
a produkció színvonalát erőteljesen befolyásolhatja. A jövőben olyan
tanár segítségét lenne érdemes kérni a verseny ügyeleteseként, aki
ezektől a döccenőktől a gyerekeket megkímélné.
Kovács Kálmánné a további versenyek előkészítésével,
rendezésével kapcsolatos gondolatait osztotta meg a jelenlévőkkel.
Ajánlja, hogy a területi válogatókon és a versenyen ne ugyanazon
művekkel kelljen szerepelniük a gyerekeknek. A legfiatalabb
korosztályhoz tartozó gyerekeknek még nincs, s nem is lehet
tapasztalatuk ahhoz, hogy fél éven keresztül az ugyanazon darabokat úgy
tartsák megfelelő szakmai szinten, hogy azok idő közben ne essenek
áldozatul az elszürkülés veszélyének.
Köztudott, hogy a IV. korcsoport versenyzői nem
pályára készülők. Közülük többen más felsőoktatási intézményben
folytatják tanulmányaikat. Csak elismeréssel lehet szólni róluk, hogy
hűek maradtak a hangszerhez, az aktív muzsikáláshoz, s áldozni tudnak
idejükből a gyakorlásra is. Ez azonban más színvonalú produkciókat
eredményez náluk, s ez nehézzé teszi a versenyen a szakma ígéreteiként
is tekinthető tehetséges gyerekekkel való összemérést. Ezért érdemes
lenne a továbbképzősök számára külön versenyt kiírni, akár azonos
verseny-perióduson belül is a különböző hangszeresek számára, a jobb
összemérhetőség biztosítása érdekében. Ez lehetővé tenné a jövőbeni
versenyek résztvevői felső korhatárának megszabását.
A jelenlévő tanárkollégák közül megjegyezték, hogy
jó lenne biztosítani azt soron következő versenyeket megelőző területi
válogatókon, hogy a leendő zsűri tagjai közül valaki legyen jelen.
Segítené véleményével a színvonal biztonságossá tételét. – A szervezés
és a színvonal összehangolás érdekében érdemes lenne az OKÉV
munkatársait is bevonni az előkészítő folyamatba. – Nagyobb figyelemmel
és fegyelmezettséggel állítsák össze a tanárok növendékeik műsorát,
hogy az a versenykiírásban szereplő időhatárok közé essen. Ha sok az
időtúllépés, azok veszélyeztetik a verseny időrendjének betartását.
Ezt követően került sor az ünnepélyes
eredményhirdetésre, ahol is győztesek, helyezettek átvehették
jutalmaikat, illetve közben a közönség kedvenceivé is vált tehetségek
még egyszer dobogóra léptek, s programjuk legsikerültebb darabjának
előadásával tették fel a koronát az ünnepi eseménysorozat záró
pillanataira a hallgatóság őszinte elismerést sugalló örömteli
tetszésnyilvánítását méltón kiérdemelve.
A zsűri döntése alapján az eredmények az alábbiak:
A verseny kiemelt nagydíját nyerte: Sárközy Bence
III. korcsoport, Debrecen Simonffy Emil Zeneiskola, Tanára:
Bögös Béláné
I. Korcsoport
I. díj
Bácsi Tamás Kispesti Művészeti Iskola Budapest
Tanára: Lendvainé Szeberényi Annamária
I. díj
Obbágy Anna Vikár Sándor Zeneiskola Nyíregyháza
Tanára: Krokovay Gizella
II. díj
Binder Norbert Békéscsabai Bartók Béla Zeneiskola és
Műv.Szakkp.Isk.
Tanára: Rázga Józsefné
II. díj
Szokolay Ádám Zsolt Tóth Aladár Zeneiskola Budapest
Tanára: Aszalós Tünde
III. díj
Bolyki Sára Pászti Miklós Művészeti Iskola Biatorbágy
Tanára: Vadász Zsuzsanna
III. díj
Erős Ditta Rebeka Liszt Ferenc Műv.Iskola Szekszárd
Tanára: Dobai Tamásné
III. díj
Fehér Károly Tóth Aladár Zeneiskola Budapest
Tanára: Szilágyi Katalin
II. Korcsoport
I. díj
Hotzi Panni Bartók Béla Zeneiskola Szombathely
Tanára: Mihalcsics Lászlóné
II. díj
Horváth András Rácz Aladár Zeneiskola Budapest
Tanára: Major Edit
II. díj
Kende Mátyás Solti György Állami Zeneiskola Budapest
Tanára: Megyesiné Mohai Mária
II. díj
Sveda Brigitta Simonffy Emil Zeneiskola Debrecen
Tanára: Nagyné Rábay Júlia
III. díj
Bán Máté Partitúra Alapfokú Művészeti Iskola Baja
Tanára: Kunosné Dankó Ilona
III. díj
Dudics Péter Vikár Sándor Zeneiskola Nyíregyháza
Tanára: Krokovay Gizella
III. díj
Lipták Ádám Király –König Péter Zeneiskola Szeged
Tanára: Takács Valéria
III. Korcsoport
A Verseny Kiemelt Nagydíjasa: Sárközy Bence Simonffy Emil
Zeneisk. Debrecen
Tanára: Bögös Béláné
I. díj
Csurgai Horváth Lilla Szent István Király Zeneiskola Budapest
Tanára: Deseő Csabáné
II. díj
Börcsök Gergő Járdányi Pál Zeneiskola Budapest
Tanára: Vimmer Erika
II. díj
Kiss Petra XIII. ker. Zeneiskola Budapest
Tanára: Fekete Ildikó
II. díj
Urbin András Farkas F. Zeneiskola Dunakeszi
Tanára: Dr. Domoszlai Erzsébet
III. díj
Hargitai Tamás Weiner Leó Zeneiskola és Zeneműv.
Szakközépiskola Budapest
Tanára: Sármai József és Dr. Domoszlai Erzsébet
III. díj
Obbágy Márta Vikár Sándor Zeneiskola Nyíregyháza
Tanára: Ortutay Éva
IV. Korcsoport
I. díjat a zsűri nem adott ki
II. díj
Horváth Benedek Rácz Aladár Zeneiskola Budapest
Tanára: Major Edit
III. díj
Harmath Dénes Kodály Z. Magyar Kórusiskola Budapest
Tanára: Kiss Zsuzsanna
III. díj
Radosits Magdolna Siófoki Művészeti Iskola Siófok
Tanára: Bernáthné Fülöp Zsuzsanna
Valamennyi korcsoportban 2-2 IV. díjat is adott ki a
bírálóbizottság, ill. a II. korcsoportban hármat. A különdíjak száma
korcsoportonként emelkedő sorrendben 1-7-7-3.
Két magánalapítvány 5 , ill. 4 tanuló-tanár párosnak
ajánlott fel különdíjakat. Az Oktatási Minisztérium és 7 társadalmi
szervezet pedig a legjobb eredménnyel felkészítő tanárokat jutalmazta
nagyobbára tárgyi elismeréssel.
A díjak és különdíjak minden korábbi versenyt
meghaladó magas száma is azt mutatja, hogy a versenynek otthont adó
Vikár Zeneiskola alig megbecsülhető munkát fejtett ki a támogató
intézmények, szervezetek, magánszemélyek sikeres megnyerése érdekében,
s a szám szerint 48(!) támogatónak volt köszönhető, hogy elismerésekkel
bővelkedően tudták még emlékezetesebbé tenni a versenyzők és tanáraik
számára a nemes vetélkedésben való megmérettetést.
A versennyel egyidejűleg megtekinthető volt a
zongoraverseny jubileumi kiállítása, amely fotókkal, írásokkal, napi
sajtó és szakmai lapok részleteivel idézte fel a megelőző kilenc
verseny eseményeit.
Ugyancsak a verseny ideje alatt az OPUS, az EMB
Zeneműkiadó Kft. árusítással egybekötött kiállításon mutatta be
kiadványait.
Külön színelemként jegyeztük, hogy a verseny első
napján a belgiumi Overpeltből érkezett Kiliana Énekkar és a Piccoli
Archi Zenekar esti hangversenyét hallgathatták meg, akik a
versenyműsorokon kívül más együttes(ek) hangzásában is gyönyörködni
kívántak.
Jóllehet a X. országos zeneiskolai zongoraversenyről
szóló beszámoló megjelentetésére csak egy nyári szünet közbeiktatása
után került sor, reméljük, hogy a krónika hűen idézte az eseményeket, s
azok, akik maguk is személyes résztvevői és átélői voltak ennek az
eseménynek, elevenen tudják felidézni élményeiket. Ehhez pedig minden
elvárást felülmúlón, ünnepi felkészüléssel járult hozzá a már 10.
alkalommal a versenynek igazi otthont adó, zavartalan körülményeket, a
múzsák simogatását sugalló esztétikus környezetet biztosító Vikár
Sándor Zeneiskola.
Kedves Igazgatónő, a Vikár Béla Zeneiskolának
valamennyi Kedves Munkatársa! Köszönjük a mindenkire odafigyelő
tekinteteket, a mindenkit körülvevő személyre szóló
figyelmességet, s azt, hogy a művészi és esztétikai élmények mellett az
emberség nemes élményeinek ajándékát is a legértékesebb felejthetetlen
emlékeinkként magunkban őrizhetjük.
Laczó
Zoltán
|