Laczó Zoltán
Tények és gondolatok a Kodály Zoltán VII. Országos Zeneiskolai Szolfézs
és Népdaléneklési Versenyről
Debrecen, 2002. április 4-6.
A VII. Országos Zeneiskolai Szolfézs és Népdaléneklési Versenyt
az Oktatási Minisztérium hirdette meg. A kereken 140 éve működő Simonffy
Emil Zeneiskola vállalta, hogy ismételten otthont ad ennek a rendezvénynek.
A közel másfél évszázados múlttal rendelkező intézményről, mely
alapításakor az országban a második Zenede volt, feltételeznénk, hogy régi,
műemlék épületben helyezkedik el. Ma azonban 1982 óta a város építette
modern épületben várja növendékeit, tanárait, vendégeit a Kodály Zoltán
Zeneművészeti Szakközépiskola régi épületének tőszomszédságában. Az iskola
1955 óta elnevezésében rója le tiszteletét alapítójának, Simonffy Emilnek,
aki évtizedekig irányította a debreceni Zenedét. 1955-ben még 350 növendéket
számlált az anyakönyv, két évtized múlva már több mint kétszeresére
növekedett az alsó fokú zeneoktatás iránt érdeklődő növendékek száma. Ma
már közel megnégyszereződött az 1955-ös induló létszám. A 67 fős tanári
testület 20 tanszakon (a megszokott hangszeres kínálaton túl furulya, gitár
és hárfa, újólag, a kor igényeire is érzékenyen reagálva kísérleti jelleggel
szintetizátor oktatás keretei között) látja el a magas színvonalú zenei
képzést igénylő gyerekek művészi irányítását. Fő céljuk egyfelől a zene
megszerettetése, s értő és zenekedvelő közönség nevelése. Másik fontos
missziójuknak érzik a pályára orientálást, a tehetségek felismerését és
gondozását. Így ők a hátországa a már fentebb említett Zeneművészeti Szakközépiskolának,
valamint a Debreceni Egyetem Konzervatóriumának. Utóbbival a kapcsolatot
még az is szorosabbra fűzi, hogy a zeneiskolába járnak az ottani tanárképzősök
tanítási gyakorlatukat fejleszteni. A Simonffy Zeneiskolának ez külön növeli
a rangját. Megbecsültségét azonban még inkább növelné, ha a megfelelő jogi
szabályozás keretei között vállalná a Debreceni Egyetem a gyakorlóiskolai
státusz megadását. A gyakorlatvezető tanárokkal időről-időre kötött szerződések
ideiglenessége nem használ sem a rangnak, sem a tanárképzés szakmai stabilitásának.
Munkájuknak és kapcsolatrendszerüknek azonban ez csak egy része, s nem
érinti a működés és fő célkitűzések teljesítésének minőségét. Amit többek
között az is jelez, hogy volt növendékeik sorából az ország zenei életében
is jelentősebb szerepet játszó előadóművészek kerültek és kerülnek ki,
sőt, az iskola egykori növendékei közül számosan már az iskola tantestületében
tevékenykednek.
A társas muzsikálás (különböző együttesek, zenekarok) is nevelő
erőt képvisel. A közösségi hovatartozás tudata mellett számos szereplési
öröm forrása is, mind a városban, az ország különböző pontjain, de még
külföldön is (Lengyel-, Olasz, Német-, Svéd-, Finn-. Csehországban). Kapcsolataik
szerteágazók, s megosztani kívánják hallgatóságukkal azt a kultúrát, amit
hivatásuknak éreznek fiatal koruk mellett is elkötelezetten terjeszteni,
s amelynek egyben hordozói, követei is.
Különböző hangszeres- és a szóban forgó szolfézsversenyek rendezése,
versenyeken való részvétel, a zeneoktatás területi, megyei gondozása, segítése
továbbképzések, szaktanácsadás formájában mind természetes részét képezik
a Simonffy Zeneiskola szerteágazó működésének. Művésztanárainak pedig
még arra is futja erejükből, idejükből, művészi ambícióikból, hogy részt
vegyenek a város zenei életében, úgy is, mint a Filharmonikus Zenekar,
a Kodály Kórus tagjai, szólistái, s néhányuk szólista eredményességét és
művészi színvonalát a kereskedelmi forgalomban is megjelenő CD-k is tanúsítják.
Ilyen gazdag és széles tevékenységi spektrumon intézmény csak
kiváló vezetés mellett működhet. A személyi feltételek ehhez adottak. Fekete
Ferenc igazgató 1974 óta irányítja a Zeneiskolát, ma már csaknem három
évtizedes tapasztalattal, sok emberséggel, barátsággal, derűvel. Pillanat
alatt képes váltani a legkülönbözőbb témák között: az operairodalom remekeinek
kényes csellószólamáról éppoly lelkesülten beszél, mint az épület szerkezeti
rekonstrukciójának esedékességéről, építészeti szakmai fortélyokat is említve.
Csellóversenyek előadóművészi tapasztalatainak idézése közepette Starker
János neve is felmerül a személyes ismerősök köréből, majd a tehetséggondozás
elméleti témakörében merülhet el a beszélgetőtárs, midőn egyetemi tanulmányai
befejezésének fontosságáról is szó esik. Emellett figyelme van a tehetséges
növendékekre, a tanárok egyéni problémájára és egészében, átfogóan és simogató
szeretettel nyilvánul meg iskolája pedagógiai és szervezeti életének minden
kérdésével kapcsolatban. Irodájának ajtaja nyitva mindig vendég, növendék
és kolléga előtt egyaránt. Tantestületének tagjai teljes bizalmát élvezik.
Így érhető el, hogy ki-ki a rábízott terület teljes felelősségű gondozója,
miközben minden tanár a sajátjának érzi az iskolát. Ebből a gondoskodásból,
odafigyelésből, mindenre kiterjedő figyelmességből jutott a VII. Szolfézs-
és Népdaléneklési Verseny minden résztvevőjének: tanulónak, kísérő tanárnak,
mi több, kísérő szülőnek egyaránt.
Figyelmességük, gondosságuk, gondoskodásuk azonban nem csupán
a verseny időtartamára: 2002. április 4-6-ig terjedő 3 napra korlátozódott.
Ez az intézmény pontosan 10 hónappal korábban, 2001. június 3-án tette
közzé a versenyfelhívást, s azóta folyamatosan készült a verseny minél
pontosabb előkészítésére. Április 3-ától már megválaszolható volt, hogy
eredményes volt-e az előkészítés.
Az alábbiakban közöljük a felhívás számos részletét, hogy a versenyről
szóló beszámoló hivatkozásai pontosak legyenek. Sőt, a felhívás rögzíti
a korcsoportonkénti feladattípusokat, azok várható nehézségi fokát. Hogy
a kiírás és a helyszíni megvalósulás mennyire estek vagy nem estek egybe,
annak eldöntését elősegítendő azonnal mellékeljük azokat a tényleges feladatokat,
amelyeket a versenyzőknek meg kellett oldaniuk a megmérettetés során mind
írásban, mind pedig szóban. Előre bocsátjuk, hogy a kiírást kiegészítő
kottaképben megjelenő feladatokat a zsűri az ünnepélyes megnyitó előtt
állította össze közös megegyezés alapján (minden egyes zsűritag elhozta
a maga egyéni javaslatait az egyes feladattípusokra és nehézségi fokozatokra,
s a bő választékból közösen, nagyobbára azonban a zsűri elnöke ajánlására
jelölték ki az alább közzétett anyagot.)
A zsűriben az alábbi meghívott szaktekintélyek vettek részt,
akik a verseny szakmai irányításának felelősei is voltak egyben.
A zsűri elnöke:
Szesztay Zsolt, a Debreceni Egyetem Konzervatóriuma főiskolai tanára,
Liszt-díjas karnagy
A zsűri tagjai:
Antoni Andrea, a kecskeméti Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskola
tanára, Deáky István, a szombathelyi Művészeti Szakközépiskola művészeti
igazgatóhelyettese, Papp Károlyné, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
Tanárképző Intézetének gyakorlatvezető szolfézstanára, Spiegel Mariann,
a győri Széchenyi István Egyetem Művészeti Fakultása gyakorló iskolájának
vezető tanára.
A verseny kiírásában olvasható a verseny követelménye:
A zeneiskolai szolfézs tanulás alapján kiművelt zenei írás-olvasási
készség, harmónia hallás; élményszerű népdal-és műdaléneklés.
A korcsoportokra vonatkozó kötelmeket születési dátumok között határozták
meg:
A zeneiskolai tanulók négy csoportban versenyezhetnek:
1. korcsoport : 1989. 06. 1. - 1990. 05. 31.
2. korcsoport : 1988. 06. 1. - 1989. 05. 31.
3. korcsoport : 1987. 06. 1. - 1988. 05. 31.
4. korcsoport : 1986. 06. 1. - 1987. 05. 31. között születettek,
valamint azok, akik a közoktatásban a 8. évfolyamot még nem fejezték
be.
A szolfézsverseny résztvevői korcsoporttól függetlenül - de nem kötelező
jelleggel - jelentkezhetnek népdal-, műdaléneklési versenyre és improvizációs
játékra.
A szolfézsverseny írásbeli és szóbeli feladatokból áll. A versenyzők
teljesítményét a zsűri az összesített eredmény alapján értékeli. A népdal-,
műdal- és improvizációs versenyt a zsűri külön pontozza. A versenyen I-II-III.
helyezést és különdíjakat ad ki a bírálóbizottság.
A szolfézsverseny résztvevői korcsoporttól függetlenül - de nem kötelező
jelleggel - jelentkezhetnek népdal-, műdaléneklési versenyre és improvizációs
játékra.
A szolfézsverseny írásbeli és szóbeli feladatokból áll. A versenyzők
teljesítményét a zsűri az összesített eredmény alapján értékeli. A népdal-,
műdal- és improvizációs versenyt a zsűri külön pontozza. A versenyen I-II-III.
helyezést és különdíjakat ad ki a bírálóbizottság.
A VERSENY ANYAGA:
Írásbeli feladatok:
1) Magyar népdal dallamának és szövegének lejegyzése énekes - nem népi
énekes - diktálása alapján.
Egy versszak, a bemutatást követően hatszor hangzik el. A versenyzők
a kulcsot, előjegyzést, az ütemmutatót és a kezdőhangot értékkel megkapják.
1. korcsoport:
könnyű, visszatérő szerkezetű, 8-11 szótagszámú, felfelé kvintelő,
lá-végű, nem váltakozó ütemű népdal leírása.
2. korcsoport:
variált visszatérésű, max. 11 szótagszámú, nem váltakozó ütemű népdal
lejegyzése.
3. korcsoport:
nehezebb, variált visszatérésű, tempo giusto előadásmódú, váltakozó
ütemű népdal lejegyzése.
4. korcsoport:
díszítés nélküli, nem rubato előadásmódú, négysoros népdal leírása.
Bécsi klasszikus dallam lejegyzése
A diktálás - a bemutatást követően - nyolcszor hangzik el zongorán.
1. korcsoport:
könnyű, alterált hangot nem tartalmazó 8 ütemes periódus felső szólamának
lejegyzése. (A diktálás két szólamban, funkciót jelző basszussal történik.)
2. korcsoport:
kétszólamú, 8 ütemes periódus lejegyzése. A felső szólamban alterált
hangok is előfordulhatnak. A basszus szólam negyed és fél értékekben mozog.
3. korcsoport:
kétszólamú, nem moduláló, bővített periódus (max. 10 ütem) lejegyzése.
A basszus szólamban nyolcad értékű hangok is előfordulhatnak. Mindkét
szólamban alterált hangok is előfordulhatnak (kotta: köv. oldal).
4. korcsoport:
kétszólamú - domináns vagy párhuzamos hangnembe moduláló 10-12 ütemnyi
zenei anyag lejegyzése.
Hangköz- és hangzatfelismerés, illetve építés megadott hangra. (Adott
hangköznél, hangzatnál oldással.)
A diktálás középregiszterben - hangközönként, hangzatonként 3-3 hangoztatással
történik.
Lejegyzése: betűvel, számmal; oldás esetén a tonalitás megnevezésével.
1. korcsoport:
a/ 5 hangköz felismerése – k2-tól n6-ig ,
b/ 5 hangzat – dúr-, moll-, szűkített és bővített hármashangzat
– felismerése alaphelyzetben (Az előforduló oldásokat nem kell megnevezni.)
c/ 3 hangköz és 3 hármashangzat (az előbbiekkel azonos körből) építése
megadott hangra 3#-3b-s előjegyzésig. (Dúr-, moll-, szűkített és bővített
hármashangzatok csak alaphelyzetben.)
d/ 3 hangköz és 3 hármashangzat felismerése kottaképről. (Az oldásokat
nem jelöljük.)
2. korcsoport:
a/ 8 hangköz felismerése és lejegyzése : k2-tól n7-ig , B4 és Sz5 Az
elhangzó oldások nem számítanak külön hangköznek, de ezeket is kérjük lejegyezni.
b/ 8 hangzat felismerése: dúr-, moll hármashangzatok alaphelyzetben
és megfordításokban, szűkített és bővített hármashangzatok csak alaphelyzetben.
c/ 4 hangköz, 4 hármashangzat építése megadott
hangra oldással együtt 4#-4b-s körben.
d/ 4 hangköz és 4 hármashangzat felismerése és megnevezése kottaképről.
(Az oldásokat nem jelöljük.)
3. korcsoport:
a/ könnyű, alterációt tartalmazó hangközmenet lejegyzése. Max. 10 hangköz
(a hangközmenet nem modulál). A versenyzők a lejegyzéshez a kulcsot, előjegyzést
és a kezdő hangköz kottaképét megkapják. A feladat a bemutatást követően
négyszer, folyamatos diktálással hangzik el. Lejegyzés: kottakép és alatta
a hangközök jelzése betűvel és számmal.
b/ 10 hangzat felismerése: dúr-, moll-, szűkített hármashangzat alaphelyzetben
és megfordításokban, alaphelyzetű bővített hármashangzat és a domináns
szeptim négyeshangzat. (Oldás esetén a tonalitást kérjük megnevezni.) Diktálás
középregiszterben, hangzatonként 3-3 hangoztatással. Lejegyzése: betűvel
és számmal.
c/ 5 hangköz (oldással), 5 hangzat (oldással dúrban vagy mollban) építése
megadott hangra, 5#-5b-s körben.
d/ 5 hangköz, 5 hangzat (oldások nélkül) felismerése kottaképről.
e/ Zenei elemek felismerése négyszer zongorán elhangzó klasszikus példa
alapján. (pl.: metrum, hangsor, forma, késleltetés, szekvencia, kürtmenet,
kadencia, hármashangzat felbontás, kromatika stb.)
4. korcsoport:
a/ Hangközmenet - max. 10 hangköz - lejegyzése, moduláció előfordulhat
a domináns, a párhuzamos vagy az azonos alapú hangnembe. A versenyzők a
lejegyzéshez a kulcsot, előjegyzést és a kezdő hangköz kottaképét megkapják.
A feladat a bemutatást követően négyszer, folyamatos diktálással hangzik
el. Lejegyzés: kottakép és alatta a hangközök jelzése betűvel és számmal.
b/ Akkordmenet lejegyzése: 10 akkord: dúr-, moll-, szűkített-, bővített
hármashangzatok és fordításaik, domináns szeptim, VII. fokú szűkített szeptim
– oldással. Alteráció, hangnemi kitérés előfordulhat. A feladat a bemutatást
követően négyszer, folyamatosan, mérsékelt tempóban hangzik el. A versenyzők
a lejegyzéshez a kulcsot, előjegyzést és a kezdő akkord kottaképét megkapják
(ezen kívül 10 akkord hangzik el). Lejegyzés kottakép és alatta a hangzatok
jelzése betűvel és számmal (kotta ld. köv. oldal).
c/ Stílusfelismerés hat zenei szemelvény alapján (reneszánsz, barokk,
klasszikus, romantikus, XX. századi). Ezek: Mozart : Trio KV. 498;
Morley: Dal; Bach: h-moll Fuvolaszonáta; Brahms: esz-moll Scherzo; Schönberg:
Suite Op.29; Bach: Korál a Máté-passióból. A feladat az elhangzott
zeneművek stílusának felismerése volt.
A műrészleteket elég hosszan hangszalagról egyszer hallották a versenyzők.
A felvételek korhű hangszereken, ill. a reneszánsz dal esetén kontratenorral
hangzottak el.
Szóbeli feladatok:
Mind a négy korcsoportban egy magyar népdal lapról éneklése egy versszakkal
90 mp átnézési idő után. Megszólaltatása először szolmizálva, vagy alkalmi
hangzóval, majd stílusos előadása szöveggel. Szerkezete és nehézségi foka
a népdalírási feladattal megegyezik.
1. korcsoport:
a) könnyű, visszatérő szerkezetű, 8-11 szótagszámú, felfelé kvintelő,
lá-végű, nem váltakozó ütemű népdal lapról éneklése.
b)Improvizáció:
2. korcsoport:
a) variált visszatérésű, max. 11 szótagszámú, nem váltakozó ütemű népdal
lapról éneklése.
b) Improvizáció:
3. korcsoport:
a) nehezebb, variált visszatérésű, tempo giusto előadásmódú, váltakozó
ütemű népdal lapról éneklése.
b) Improvizáció:
4. korcsoport:
a) díszítés nélküli, nem rubato előadásmódú, négysoros népdal lapról
éneklése.
b) Improvizáció:
Bécsi klasszikus dallam lapról éneklése 60 mp átnézési idő után. Megszólaltatása
szolmizálva, vagy abc-s nevekkel, majd tetszés szerinti hangzóval (az előadási
jelek figyelembe vételével) kottahű, élményszerű előadásban. A 4. korcsoportban
újabb 60 mp átnézési idő után a lapról énekelt dallam eléneklése emlékezetből,
tetszés szerinti hangzóval.
1. korcsoport:
a) Műzenei példa
b) Improvizáció:
2. korcsoport:
a) Műzenei példa
b) Improvizáció:
3. korcsoport:
a) Műzenei példa
b) Improvizáció:
4. korcsoport:
a) Műzenei példa
b) Improvizáció:
A tényanyag ismertetése után a verseny körülményeiről, lefolyásáról
is szeretnénk szót ejteni a továbbiakban.
Április 3-án, szerdán délután 43 zeneiskola 87 növendékének és
kísérőiknek lelkes nyüzsgésétől vált hangosabbá a debreceni Arany Bika
szálló fogadó hallja. Ők voltak azok, akik az országos versenyt megelőző
területi válogatókon már bizonyítottak, s elnyerték az országos versenyen
való részvétel lehetőségét. A versenyszervezőknek a vendégek számára nyújtott
egyik meglepetése volt, hogy a rangos, híres szállóban tudták elhelyezni
a verseny közel 200 résztvevőjét. Ez igen sok gyermek számára nagy élmény
volt, mert legtöbbjük korábban még soha nem lakott „igazi” szállodában.
Az elhelyezés önmagában is garancia volt a kényelmes pihenésre, az utolsó
felkészülési pillanatok zavartalanságára.
Este 7 órakor került sor a verseny ünnepélyes megnyitására. Somogyi
Béla, Debrecen város alpolgármestere köszöntötte az egybegyűlteket. Az
üdvözlő szavak után rövid hangverseny következett. A Simonffy Emil Zeneiskola
volt növendéke Szűcs Marietta mezőségi népdalokat énekelt, majd Bartók
Három csíkmegyei népdalát Csűry Tamás Dániel zeneiskolai növendék adta
elő furulyán, végezetül szintén a zeneiskola növendéke, Sárközy Bence lépett
pódiumra, s adta elő zongorán Sosztakovics Lírikus keringőjét.
A koncert befejeztével izgalmas pillanatok következtek. Igazi
felforrósodott versenyhangulat ébredt pillanatokon belül: a sorsolás következett,
kik kezdik majd korcsoportonként a versenyt. Ilyen alkalmakkor a legfiatalabb
versenyző tiszte, hogy az ABC betűi közül húzzon, hogy aztán másnap az
illető betűvel kezdődő versenyző indítsa a sort, s kövessék őt alfabetikus
rendben a többiek.
4-én, csütörtökön reggel a szervezés szerint tervezett rendben
kezdődtek el az írásbelik 3 korcsoport számára, míg az 1. korcsoport számára
megkezdődött az 5 tagú zsűri előtt a Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskola
nagytermében a szóbeli verseny.
A versenyző gyerekek egy közeli teremben gyülekeztek és várakoztak
addig, míg rájuk kerül a sor. A sorra kerülő versenyző a zsűri előtt foglalt
helyet. Ludmányné tanárnő csendes, szelíd, megnyugtató, bíztató és útbaigazító
szavai után átnézte a versenyző lapról éneklési feladatait, s ki-ki felkészültségének
és lámpalázának függvényében teljesítette versenyprogramját. Szabadon dönthette
el minden versenyző, hogy vállalja-e az improvizációs feladatot, amelynek
versenyen kívüli jellegénél fogva nem volt tétje, de külön pontot lehetett
szerezni az értékes „játékért”. Szereplés után a minden versenyző bent
maradt a nagyteremben, s hallgatta az utána következők produkcióit. S hogy
mennyire pontosan énekeltek a többiek, azt arról a tábláról ellenőrizhette,
amelyre fel volt írva valamennyi versenyfeladat (népdal, bécsi klasszikus
részlet és az improvizáció indító anyagát képező kezdő motívum).
A növendékeket a terembe bekísérhették, s ott meghallgathatták
tanáraik, szüleik. Számukra is kötelező volt azonban a versenyszakaszt
a teremben végig várni.
A várakozó versenyző növendékeket az iskola tanárai segítették,
kísérték be a verseny színhelyére. Minden vendég, minden résztvevő, lettlégyen
az növendék, tanár, szülő, érezhette a vendéglátó iskola gondoskodását,
figyelmességét.
A verseny megtervezőinek dicséretére válhatott, hogy a versenyprogram
órarendjét pár perces csúszásokkal lehetett teljesíteni. Másfelől ennek
a feszített menetrendnek a betartása rendkívüli koncentrációt követelt
a zsűritől. Munkájuk bizonyosan megterhelő volt. Hiszen a zsűrinek nem
csupán a versenyszakaszokat kellett nagy figyelemmel végigkísérnie, s a
teljesítményeket pontoznia, hanem a versenyszakaszok végén, azonnal, korcsoportonként
értékelte is az elhangzottakat. Így aztán a zsűri számára igencsak rövid
idő futotta az ebédre és vacsorára, jóllehet, ez a gondos, körültekintő
szervezésnek köszönhetően az iskolától, mint a verseny színhelyétől 300
m-re lévő éttermekben volt elfogyasztható.
A versenyszakaszok végén mind a szóbeli, mind pedig az írásbeli
feladatok ki lettek függesztve az iskola legforgalmasabb pontján, s azokat
tanárok, növendékek egyaránt, ki-ki érdeklődése és érintettsége szerint,
tanulmányozhatták.
Az egyetlen csúszás a tervezett időbeosztáshoz képest a legutolsó
forduló után történt. Akkor ugyanis nemcsak az utoljára sorra kerülő 3.
korcsoport eredményeit kellett a zsűrinek megbeszélnie, hanem valamennyi
eredményt a díjazhatóság szempontjából is mérlegelnie kellett. Egyfelől
kitűnő és szinte káprázatos volt a felajánlott díjak magas száma, másfelől
azonban a zsűrinek komoly fejtörést okozott a díjak igazságos és méltányos
szétosztása, nagy figyelemmel az egyes részterületeken belül is értékelendő
produkciókra. A díjkiosztás időigényessége és az azt követő dúsgazdag fogadás
azonban annyira múlatta az egyébként is gyorsan pergő időt, hogy arra már
nem futotta, hogy a zsűri személyesen értékelje szakmailag a versenyt.
Pedig ezt nagyon várták versenyző növendékek és tanáraik egyaránt. Ez a
fontos mozzanata a versenynek elmaradt, s hiányérzetet hagyott szinte minden
érdekeltben. A személyesen és a verseny utáni magas hőfokra hevült hangulatban
el nem mondott szakmai vélemények alig pótolhatók. A beszámoló mégis erre
a lehetetlenre vállalkozik, amikor megkísérli közreadni a zsűri tagjaival
egyénenként folytatott telefonbeszélgetések, illetve írásos megkeresésre
kapott szakmai válaszok summázatát.
Az 1. korcsoporttal kapcsolatban A.A., D.I. és P.K. megjegyezte,
hogy kb. a résztvevők fele még nem volt felkészült a versenyen való részvételre.
Legalább 3 éves tanulás szükséges ahhoz, hogy szolfézsversenyen elinduljanak
a gyerekek. Van egy bizonyos felkészítési fokozat, amikor erre éretté válnak.
Ez a megállapítás különösképpen a szóbeli teljesítmények alapján fogalmazódott
meg.
A lapról éneklésnél a korcsoport versenyzői nem kaptak kezdőhangot.
Ott ez még szerencsésen is fordult, ahol a fiúk mutáltak. A népdal éneklésnél
azonban nem vált be. Az ABC használata jó, mert segíti a hangszeres tanulást.
(P.K.)
Az írásbelinél meglepő volt az, hogy szinte minden versenyző
maximális pontszámot kapott a hangköz-, hangzat felismerésre, - felépítésre
is.
A népdallejegyzés hasonlóan kitűnő szintet ért el, ám a klasszikus
dallam esetében több hanghiba, ritmus diminuálás, a pontozott ritmus helytelen
írása, helyiérték szabálytalanság mutatkozott a 6/8-os diktandó miatt.
A korcsoportban ez meglepetést is keltett. Tipikus volt a 6/8-os dallam
rossz nyolcad csoportosítása. Néhány esetben csúszott el arányosan a dallam
kisebb-nagyobb része. Egy versenyző túlteljesítette a feladatot, ugyanis
a részlet két szólamban hangzott fel, amiből a felső szólam volt lejegyzendő.
Ő mindkét szólamot tökéletesen leírta. (A.A.)
Írásbelinél tipikus volt a csúnya írás. Súlyosabb, hogy az egymás
alá tartozó értékek elcsúsznak. Az előjegyzéseket a megkezdett első sor
után a következő sorba nem teszik ki. Kívánni valót hagy maga után a zenei
helyesírás. (P.K.)
Érdekes módon a 2. korcsoport teljesítményeire külön megjegyzést
nem tett egyetlen zsűri-tag sem. – A növendékek a klasszikus dallam lejegyzését
nehéznek tartották. (A.A.)
A 3. korcsoportnál sem a versenyzők teljesítményeire irányult
a zsűri figyelme, hanem az új feladattípus beköltözésére az írásbeli feladatban.
Amely egyébként igencsak próbára tette a tanulók zeneiségét, zeneértését,
tudását. Egy rövid Haydn szonátatételt és egy J.S. Bach tételt kellett
a Notenbüchlein-ből többszöri meghallgatás után elemezni, illetve leírni
mindazokat a zenei jegyeket, amelyeket önállóan, szigorúan megadott szempontrendszer
nélkül, szabad „észrevevések” alapján térképezhettek fel a résztvevők.
A gyerekek felkészültsége ezen a téren még nem igazán jó, ezért
döntött úgy a zsűri, hogy ezt a feladatot kiveszi az írásbeli alapfeladatok
közül, és külön értékeli, ill. jutalmazza a jó megoldást.
Azon el kell majd gondolkodni, hogy a 3. korcsoport egyéb elméleti
feladatait (hangzat, hangközlejegyzés, stb.) nem lehetne e csökkenteni,
hiszen egy új, komplex feladattípus került bevezetésre.
A 3. korcsoport szóbeli feladatait nehéznek tartották a tanárok,
diákok egyaránt. (A.A.)
A 4. korcsoport dolgozatai csak jók és még jobbak voltak. Ebben
az esetben apró hibák döntöttek egyik vagy másik versenyző javára vagy
hátrányára, úgy mint a hangok hosszúsága a dallamdiktálásban, vagy egy-egy
elfelejtett módosítójel. (S.M.)
A korcsoportban újdonság volt a stílusfelismerés. Meglepetést
okozott, hogy kitűnően író gyerekek meglehetősen járatlanok ebben. Pedig
ez fontos része a zenei hallásnak, mert a szolfézsoktatás lényege az lenne,
hogy ne „szolfézsvirtuózokat”, hanem értő zenehallgatókat, és a gyerekek
kisebb részéből képzett muzsikusokat neveljen. (S.M.)
A Dobszay kötetek a stílustanítást állítják a tananyag középpontjába,
és elgondolkodtató, hogy a gyerekek egy része milyen nehezen tudott megbirkózni
ezzel a feladattal. Ezt a kérdést érdemes lenne külön megvitatni. (S.M.)
A szóbeli feladatok egyik moduláló népdal volt. Sajnos, sokan
nem váltottak dót. Ez hiba. Mivel a szolmizáció lényege, hogy a tonalitást
tükrözze. A dallam nem domináns funkción fejeződött be, „maradt nyitva”,
hanem a domináns hangnem tonikáján. Mindössze 2 gyerek volt, aki pontosan
megérezte, mikor kell a dallamot már az új hangnemben értelmezni. (S.M.)
Ez nagyfokú muzikalitást jelent, annál is inkább, mivel a harmóniák,
amelyek a dallam alatt megszólalnak, ismeretlenek voltak számukra. (Esetleg
ezen lehetne változtatni legközelebb.) (S.M.)
A memorizálás most jobban sikerült, mint a korábbi versenyeken.
Teljesen hibátlanul senki sem adta vissza a dallamot, de apróbb hibákkal
elég sokan teljesítették a feladatot. Ez azt bizonyítja, hogy a nehézségi
foka megfelelő volt. (S.M.)
A memoriter anyag keveseknek sikerült hibátlanul, érdekes volt
egy olyan produkció, ahol a teljes rövidzárlat után részletekben a teljes
utótag felhangzott, segítség nélkül. Általában jól sikerült mindenkinek
az előtag visszaéneklése. Sokan ezután blokkoltak le, de a kadenciából
vissza tudtak idézni valamit, rosszabb esetben improvizáltak egy befejezést.
(A.A.)
A rendelkezésre álló idő elégnek bizonyult, némely esetben zavarta
a versenyzőt a maradék idő, már elkezdte volna az éneklést. (A.A.)
A 4. korcsoportban a szóbelit – meglepetésre – igazán kifogástalanul
csak egy versenyző teljesítette. (P.K.)
A zsűri elnöke javasolná a memoriter feladat bevezetését már
a 3. korcsoporttól. Az is javaslata azonban, hogy a bécsi klasszikus anyagnak
csak a fele képezze a memoriter tárgyát, hogy sikerélménnyel oldhassák
azt meg. A 4. korcsoportban többen a nem-sikerülés rossz ízével távoztak.
(Sz.Zs.)
A zsűrinek a továbbiakban általános megjegyzései, észrevételei
voltak. A specifikus témák közül a népdal, a bécsi klasszikus anyag lapról
éneklésének megoldásaira, illetve a memoriter feladatok teljesítésére történnek
utalások. Majd pedig mindenre kiterjedő, a zenei előadásra vonatkozó általános
ajánlások jelennek meg.
A népdal előadása nem volt elég kifejező. Korrekt és pontos volt,
de gyakori volt a leckeszerű reprodukció. (Sz.Zs.) (P.K.) Az előadásokból
sok esetben a tartott, feszes ritmus hiányzott. (S.M.)
A bécsi klasszikus anyagnál nem valósították meg a felütés érzékeltetését.
Ez a zenei folyamat helytelen tagolásához vezetett igen sokszor. (S.M.)
(Sz.Zs.) Nem ismerték meg a felütés frazeálásban játszott szerepét. Az
ívek, kötések nem szólaltak meg. Igaz, hogy előadási jelek, instrukciók
(tempójelzés, dinamika) nélkül kapták a bécsi klasszikus dallamokat, ám
a dallamok belső hallással történő végigkövetése lehetővé tette volna ennek
felismerését. A versenyzőknek kb. 1/4-e érezte meg a helyes karaktereket.
(P.K.)
A la-lázás lehetőséget adott volna egy érzékenyebb frazeálásra,
az artikulációs jelek betartására, - erre azonban kevesen vállalkoztak.
Voltak persze nagyon szép zenei megoldások is. (S.M.)
ABC-zésre nem volt szükség olyan mértékben. A kiírás szerint
sem volt kötelező. A szolmizált előadásban jobb volt a formálás. (P.K.)
Az improvizáció feladatai jók voltak. A kollégák még nem hisznek
az improvizáció hasznosságában. Pedig ha a gyerek jól improvizál, az a
zenei anyag elsajátítására utal. A kollégák kár, hogy nem figyeltetik meg
a stiláris jegyeket. A magyar népzenében éppúgy nincsenek otthon, mint
a bécsi klasszikus stílusban. Volt aki Mozart motívumot népdal-stílusban
fejezett be. Az ajkai kolléga növendéke pozitív kivétel, aki az elvárható
stílusérzékkel oldotta meg improvizációs feladatát. – Érdemes lenne az
írásbelit kiegészíteni improvizációs feladatokkal (üresen hagyott zenei
„foltokat”, ütemeket lehetne jól kiegészíttetni) (D.I.)
Más vélekedés szerint az improvizációk nagyobbára sikeresek voltak.
A versenyzők többségek stílusbeli jártasságról tett tanúságot. A népdal-improvizá-cióban
tetszettek a vikariáló szeksztes megoldások. A bécsi klasszikus hívó anyag
folytatásánál több zenei közhelyet alkalmaztak. (P.K.)
Az improvizációt sajnos elég kevés gyerek vállalta. Feltételezhető,
hogy ennek gyakorlására már nem jutott idő az órákon. Jelentősebb különbségeket
a népdal ill. a periódus improvizáció színvonalában nem tapasztaltunk.
A gondok összefüggenek a stílusok megkülönböztetésében tapasztalható járatlansággal.
Egybecseng a jelenség az írásban megmutatkozó stílus-felismerési feladatok
megoldatlanságával. (S.M.)
A klasszikus improvizációk között született több kerek megoldás.
Némely népdal „kiáradt” a hangsor- és a szerkezet keretei közül, pedig
a kezdősor nagyon jellemző volt minden esetben. Egy IV. korcsoportos kislány
komplett dalformát improvizált egyszerű, kéttagú formában, AAv szerkezetben.
Maga is meglepődött a végeredményen. - Ritka volt az intonációs kifogástalanság,
az átélt, élményszerű előadás, de gyakori volt a tonalitás biztonsága,
a fölényes, hibátlan megoldás. (A.A.)
Az improvizáció elbírálása a legszubjektívebb, nem véletlen,
hogy nem tartozik az alapversenyhez. (S.M.) Az improvizáció feladat „csak”
„játék”-ként volt beiktatva. Külön díjjal értékelt a zsűri a kiemelkedő
teljesítményeket. (Sz.Zs.)
A zsűri elnökének javaslata, amely egyben bizonyos hiányjelenségekre
is ráirányítja a figyelmet, hogy a jövőbeli kiírás tartalmazza, hogy intonációban,
ritmikailag legyen az előadás szakszerű, pontos. Legyenek képesek felismerni
a zenei anyagban benne rejlő tagolódást, s azt juttassák érvényre a helyes
frazeálásban. (Sz.Zs.)
A ritmus megjelenítésének kifejezettebbnek, kontúrozottabbnak
kell lennie: az énekes előadásnak legyen ritmikus tartása, ismerjék fel
a tanulók a hangsúlyok elhelyezésének lehetőségeit, amely által a karakter
kifejezővé válik. A helyes karakterek megragadását szolgálja az éneklésben
a dinamika árnyalt alkalmazása. Mindezen jegyek adják a muzikális megoldásokat,
ill. a másik oldal felől: a muzikalitás mindezen jegyek érvényesítésében
mutathatja meg magát. Törekedjenek tanulók a szó teljes zenei értelmében
előadásra. (Sz.Zs.)
Tipikus jelenség volt a lapról olvasásnál, hogy csupán az egyenletes
lüktetést igyekeztek a tanulók a zenei idő szervezéséhez alapul venni.
2-3 gyerek volt mindössze, aki nem „mérősen” énekelt. Legalább ütempárokban
gondolkodnának! Tanítjuk a pódiákat! És nem érzik a gyerekek a nagyobb
egységeket. Legalább két ütemet fognának össze! Egy fiú volt, aki teljes
népdal-sorban gondolkodott. Miért nem ütemeznek? Holott ezt is tanítjuk.
(D.I.)
Más közelítésben és tömörebben fogalmaz e tárgyban a zsűri egy
másik tagja: kevés volt a közlés igény. Kevesen tudták a zenét megszólaltatni.
Tanári számonkérés kérdése, hogy közlő és/vagy kifejező a tanulók zenei
„megszólalása”. (D.I.)
A zsűri egyöntetűen állapította meg, hogy míg az előző versenyeken
jóval nehezebb volt az anyag, a jelenlegi versenynek az anyaga optimálisnak
mondható. Új elemként jelentek meg ugyan a 3. és 4. korcsoport elemzési,
ill. stílusfelismerési feladatai, azonban ezek mind a versenyzők mélyebb
zenei ismereteit, zeneiségét kívánták körüljárni. Szinte egybehangzó volt
az a megállapítás is, hogy a lapról éneklés anyagát képező népdal és bécsi
klasszikus példa megoldásában jelentős teljesítmény-különbségek nem jelentkeztek.
Az írásbeli feladatai sokrétűen tették próbára a versenyzők felkészültségét.
– A feladatok nemcsak megfelelőek, de szépek is voltak. (D.I.)
A zsűritagok együttműködése teljesen harmonikus volt. Ez még
annak ellenére is elémondható, hogy a pontozás során a pontszámokban tetemes
különbségek fordultak elő. Aki alacsonyabb pontszámokat adott, az a zsűritag
is pontosan követte pontszámaival az értékrangsort. Ezek a pontszám-eltérések
is mutatják, hogy a zsűri közelítőleg azonos szempontok szerint mért, ugyanakkor
ki-ki megőrizte a pontozásban is kifejeződő egyéni véleményét. (Valamennyi
zsűritag)
Az elnök felvetette, hogy zsűriben ne vegyen részt olyan személy,
aki növendéket hoz a versenyre. Ezzel elejét lehet venni olyan feltételezéseknek,
amelyek ilyen alkalmakkor felröppenhetnek, s amelyek nem használnak a verseny
egészéről alkotott véleménynek. (Sz.Zs.)
Két javaslat hangzott el a szervezés jobbítása érdekében.
Az egyik javaslat a szóbeli bonyolítására vonatkozott. Nem volt
szerencsés, hogy azok a gyerekek, akik a szereplési sorrend végén helyezkedtek
el, két órát agy annál is többet kellett várakozniuk. Mire szerepelniük
kellett, teljesen fáradtak, kimerültek voltak az izgalomteljes, felfokozott
várakozásban. (P.K.)
A másik javaslat fontosnak tartja a szakmai értékelés szerves
beépítését a jövőbeni verseny programjába. Ez most elmaradt, sajnálatos
módon. A versenyprogramban utolsóként sorra kerülő 3. korcsoport eredményeinek
értékelése után következett a verseny egészének áttekintése, a helyezések
megállapítása. Tekintettel arra, hogy igen sok díj kerülhetett kiosztásra,
annak az eldöntése is igen igényes feladat volt, hogy a díjak, a különdíjak
és a teljesítmények értéke illeszkedjen egymáshoz.
Mindezen jogos kritikai észrevételek mellett is az egész versenyről,
annak szervezettségéről a zsűri tagjai a legmagasabb fokú elismeréssel
szóltak. Két idézetet is hadd olvassunk:
„A verseny nagyon magas színvonalú volt. Jó volt látni és hallgatni
annyi értelmes, muzikális gyereket. Külön öröm, hogy kisebb településekről
kitűnően felkészített, magabiztos versenyzők jöttek - a verseny eredménye
is megmutatja, hogy minden a lelkes, értő és felelőséggel dolgozó tanárokon
múlik.” (S.M.)
„A házigazda iskola professzionális előkészítő munkáját dicséri
a gördülékeny verseny lebonyolítás, az atmoszféra, amit mind a zsűri, mind
a versenyzők átélhettek tanáraikkal együtt az izgalmas pillanatokban. Tényleg
otthon éreztük magunkat, a gyerekek mindannyian kaptak egy kis bátorítást
a szóbeli megmérettetés során, Ludmányné Ági kedves szavai mindig átlendítették
a versenyzőket a lámpalázas kezdésen.” (A.A.)
A zsűri jegyzőkönyvben is köszönetét fejezte ki a verseny magas
színvonalú, gördülékeny és szívélyes légkörű megrendezéséért.
A szolfézsverseny ételméről, létjogosultságáról is nyilatkoztak
a zsűritagok. A szolfézs is lehet a muzikalitás bizonyítási területe. Személyes
tapasztalata az elnöknek, hogy volt olyan résztvevője ennek a versenynek,
aki a szombathelyi Koncz János hegedűversenyen is indult. Ott azonban a
középmezőnybe sem tudott bekerülni. Itt viszont kitűnően teljesített. Általában
véve, akik jók a hangszeren (említett esetben azért az egy hangszeres szintet
jelöl, ha valaki országos versenyen elindulhat), jó szolfézsból is. – A
szolfézsban való jártasság jól hasznosítható szakközépiskolai továbbtanulásnál,
ahol ezen a területen tehet szert szakmai kompetenciára a szolfézs és karvezető
szakon. (Sz.Zs.)
Más közelítés szerint a szolfézsverseny rangot ad a zene művelése
ezen területének. Ezen túl pedig a tehetségkutatásnak is nagyon jó lehetősége
intézményesített formában. – A résztvevők és tanáraik figyelmét felhívja
a zene értelmezésének fontosságára, amivel a hangszeres tanárok ritkán
foglalkoznak. A zene vokális közelítése sokat segít e zenei elképzelések
pontosabb megfogalmazásában. (D.I.)
Jóllehet a kiírás azt sugallta, hogy a népdaléneklési verseny
valami hasonló volumenű lesz, mint a szolfézs verseny, mégis a jelentkezők
száma jóval kisebb volt, mint azt a meghirdetés alapján lehetett remélni.
Összesen tízen jelentek meg, akik a közbeiktatott műdaléneklési versenyben
is szerepeltek. Ennek megfelelően jelentősége is csökkent ennek a területnek.
És nem hozott annyi örömet és megelégedettséget a külön három fős zsűrinek
sem, amelynek az elnöke dr. Bencze Lászlóné dr. Mező Judit ny. főiskolai
tanár volt. Az érdeklődő közönség annál nagyobb számban gyűlt egybe a rövid
esti hangverseny keretébe beillesztett műdal- és népdaléneklési verseny
meghallgatására.
A zsűri elnökének a véleményéhez csatlakozóan sokan vélekedtek
úgy, hogy a műdaléneklésben nem jeleskedhetnek még a legvállalkozóbb szellemű
gyerekek sem. Koruknál fogva nem rendelkeznek azokkal a külső és belső
feltételekkel, eszközökkel, amelyeknek segítségével meg tudnák szólaltatni
a műzenének ezt a rendkívül finom, érzékeny és nagy zenei kultúrát igénylő
műfaji rétegét. Mutáláson éppen túl, pici hangon és leckeszerű „felmondásban”
nem hatnak jól sem a barokk dalok, sem a romantika érzékeny alkotásai.
Három produkció kivételével, sajnos, feledhetők voltak a többiek. Felvetődik
a kérdés, kell-e a „versengésnek” ezt a részét szorgalmazni a jövőben.
2005-ben sem lesz a posztpubertások hangja és emocionális ereje, kifejezőkészsége
jobb, mint három évvel korábban. (Sz.Zs., M.J.)
Ennél azért több tartalommal, kifejező szándékkal és sikeresebb
megvalósítással leptek meg a népdaléneklés versenyében résztvevők. A 12-13-14
éves korosztálynak sokkal megközelíthetőbb a népdal zenei nyelve, kifejezés-
és gesztusrendszere, amelyet a magukénak tudnak érezni, s zenei megnyilvánulásaik
is őszintébbek, sőt, őszinték, s még a dr. Mező Judit tanárnő, népzenekutató
gyűjtötte gazdag népi díszítésű népdalok megvalósításához is megfelelő
kifejezési eszközökkel rendelkeznek. Mindezen elismerő szavak az összteljesítményre
utalnak, élményszerű és pontszámokban is magasabban kiemelkedő egyéni produkcióra
azonban itt is csak négyre tudunk emlékezni. (Sz.Zs., M.J.)
Hadd álljanak itt helyezéseik eredményei, pontszámaikkal.
A NÉPDALÉNEKLÉSI Verseny rangsora:
1. díj: Suba Dorottya Debrecen 83 pont
2. díj: Vörös Balázs Ajka 82 pont
3. díj: Kruppa Erzsébet Nyíregyháza 78 pont
3. díj: Horváth Katalin Ajka 75 pont
A további helyezés nélküli sorrend: Kádár Orsolya – Nyíregyháza, Csizinszky
Klára – Nyíregyháza, Sellei Ágnes – Sopron, Morapitiye Vasana – Kaposvár,
Borza Lilla – Eger.
A DALÉNEKLÉSI Verseny rangsora:
1. díj: Sóvári Zsuzsa Salgótarján 54 pont
2. díj: Suba Dorottya Debrecen 52 pont
3. díj: Lovas Bettina Szentendre 48 pont
Külön jutalom: Pásku Veronika
A további helyezés nélküli sorrend: Kruppa Erzsébet – Nyíregyháza, Czvik
Ildikó – Kisvárda, Roque Santana Beatrix – Budapest
A SZOLFÉZSVERSENY DÍJAI, KÜLÖNDÍJAI
1. korcsoport
Díj Versenyző neve Zeneiskola
Tanára
1. Takács Márton Ajka B. Csáky Rozália
2. Mészáros Zsófia Szeged
Dr. Molnár Gyuláné
3. Horváth Katalin Ajka
B. Csáky Rozália
KÜLÖNDÍJAK
Általános: Tanára
Adományozó
Nagy Hanna Gödöllő Czéh Ágnes MZTSz
Csabai Domonkos Budapest Simon Attiláné FPI
Lisztes Laura Békéscsaba Rázga Józsefné MZTSz
Díj improvizációért
Kruppa Erzsébet Nyíregyháza Hudivók Marianna MZTSz
Oklevél imrovizációért
Barcsay Boglárka Győr Némethné Bíró Emma
Mészáros Zsófia Szeged Dr. Molnár Gyuláné
Horváth Katalin Ajka B. Csáky Rozália
Dicséret írásért
Roque Santana Adrián Budapest Czéh Ágnes
Ivonyi Marcell Gyöngyös Kárpáti Klementina
2. korcsoport
Díj Versenyző neve Zeneiskola
Tanára
1. Suba Dorottya Debrecen Ludmány Antalné
2. Szalkai Balázs Veszprém
Némethné Döbrente Á.
3. Roque Santana Beatrix
Budapest VI. Magyar Margit
KÜLÖNDÍJAK
Általános különdíj: Tanára
Adományozó
Horváth Kisrómay Áhim Sz.fehérvár Magyarné Tima Zsuzsanna
Berczi Balázs Győr Spiegel Marianna
Általános díj írásbeli munkájáért:
Csűry Tamás Dániel Debrecen Sáriné Szebenyi Judit
Általános díj szóbeli teljesítményéért:
Csávás Viktória Érd Szabó Júlia
Általános díj improvizálásért:
Spránitz Péter Székesfehérvár M.-né Tima Zsuzsanna
Oklevél improvizálásért:
Lukácsházi György Budapest II. Simon Attiláné
FPI
Dicséret a zsűritől improvizálásért:
Roque Santana Beatrix Budapest VI. Magyar Margit
3. korcsoport
Díj Versenyző neve Zeneiskola
Tanára
1. Nagy Cecília Budapest VI. Magyar Margit
2. Orosz Flóra Budapest
III. Fischer Edina
3. Nagy Mira Kaposvár
Kutiné Majnay Judit
3. Kutasi Borbála Győr Spiegel Mariann
KÜLÖNDÍJAK
Általános különdíj: Tanára Adományozó
Szécsi Dorottya Budapest Menyhártné Barna Zsuzsanna
FPI
Különdíj írásbeli munkájáért:
Sztojcseva Eszter Békéscsaba Rázga Józsefné MZTSz
Különdíj szóbeli teljesítményéért:
Szigeti Aida Budapest Szigetiné Horváth Zsuzsanna
FPI
Különdíj elemzésért:
Kutasi Borbála Győr Spiegel Mariann
Különdíj improvizációért:
Orosz Flóra Budapest III. Fischer Edina
Oklevél improvizációért és a zsűri külön dícsérete:
Nagy Cecília Budapest VI. Magyar Margit
Suba Zsófia Debrecen Sáriné Szebenyi Judit
4. korcsoport
Díj Versenyző neve Zeneiskola
Tanára
1. Tornyai Péter Szeged Dr. Zádorné Raffa Éva
2. Domány Bernadett Budapest
Nógrádi László
3. Tőri Csaba Budapest
Vasali Imre
4. Márta Nóra Szeged Dr. Zádorné Raffa Éva
KÜLÖNDÍJAK
Általános különdíj: Tanára
Adományozó
Sóvári Zsuzsa Salgótarján Horváth Istvánné
MZTSz
Vas Gyula Debrecen Sáriné Szebenyi Judit MZTSz
Különdíj szóbeli teljesítményéért:
Deák Endre Budapest Fischer Edina
Díj improvizációért:
Lovas Bettina Szentendre Papp Miklósné
Oklevél improvizációért:
Tornyai Péter Szeged Dr. Zádorné Raffa Éva
Korcsoporttól függetlenül az OTP Hajdú-Bihar megyei Igazgatóság junior
kártyája a legeredményesebb debreceni versenyzőnek:
Suba Dorottya Debrecen Tanára: Ludmány Antalné
KÜLÖNDÍJAK TANÁROKNAK
Fővárosi Pedagógiai Intézet: Fischer Edina – Budapest
Simon Attiláné – Budapest
Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezete:
Ludmány Antalné – Debrecen
Dr. Zádorné Raffa Éva – Szeged
Magyar Margit – Budapest
David Beeri festménye: B. Csáky Rozália – Ajka
OTP Garancia Biztosító: Dr. Molnár Gyuláné – Szeged
Könemann Musik Kft.: Némethné Döbrönte Ágnes – Veszprém
Nógrádi László – Budapest
Vasaly Imre – Budapest
Klub Barabás Étterem: Ludmány Antalné + 1 fő – Debrecen
Sáriné Szebenyi Judit + 1 fő – Debrecen
A meglepően gazdag díjazási lehetőségeket és a verseny megrendezését
az Oktatási Minisztérium, a Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetsége,
a Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezete, a Kiss Árpád OKSzI,
Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata, az OTP Hajdú-Bihar megyei Igazgatósága,
az OTP Garancia Biztosító, a Debreceni Filharmonikus Zenekar, a Debreceni
Kodály Kórus, a Cornett Hangszer Centrum, a Csokonai Könyvesbolt, David
Beeri festőművész, a Klub Barabás Étterem, a Grand Hotel Arany Bika támogatása
tette lehetővé. Köszönet érte.
HELYEZÉSEK, PONTSZÁMOKKAL
1. korcsoport
Hely NÉV
Szóbeli Írás S Impr. Népdal Klassz. Össz.
1 Takáts Márton Ajka 144,0 140,0 284,0 300,0 584,0 43
2 Mészáros Zsófia Szeged 146,0 139,0 285,0 297,5 582,5 47
3 Horváth Katalin Ajka 144,0 137,0 281,0 300,0 581,0 47
4 Nagy Hanna Gödöllő 140,0 140,0 280,0 290,0 570,0
5 Csabai Domonkos Bp. II. 143,0 141,0 284,0 285,0 569,0 44
6 Kruppa Erzsébet Nyíregyháza 145,0 134,0 279,0 290,0 569,0 49
7 Lisztes Laura Békéscsaba 139,0 134,0 273,0 295,0 568,0
8 Endrey Marcell Bp. IV. 142,0 128,0 270,0 295,0 565,0
9 Barcsai Boglárka Győr 142,0 133,0 275,0 285,0 560,0 46
10 Lachegyi Andrea Vác 139,0 126,0 265,0 295,0 560,0
11 Roque Santana Adrián Bp.VI. 136,0 123,0 259,0 300,0 559,0
42
12 Tóth Klára Bp.KZ.Kórusisk. 131,0 112,0 243,0 297,5 540,5
További sorrend a 400-as tartományban: Kassai Gyöngyi, Szakács
Julianna, Ivony Marcell, Csényi Nagy Krisztina, Dékány Dóra, Földes Anett,
Verhás Eszter, Boldizsár Anna, Grócz Bence, Tálas Áron, Hajdú Franciska,
Király Alíz, Mentes Júlia; a 300-as tartományban: Kiss Márton; a 200-as
tartományban: Szuhánszki Laura.
A korcsoportban összesen 28 versenyző szerepelt
2. korcsoport
Hely NÉV
Szóbeli Írás S Impr. Népdal Klassz. Össz.
1 Suba Dorottya Debrecen 147,0 139,0 286,0 292,5 578,5
2 Szalkai Balázs Veszprém 142,0 140,0 282,0 292,5 574,5 34
3 Roque Sant. Beatrix Bp. VI. 145,0 144,0 289,0 280,0 569,0 48
4 Spránitz Péter Sz.fehérvár 145,0 140,0 285,0 275,0 560,0
50
5 Berczi Balázs Győr 138,0 129,0 267,0 290,0 557,0 44
6 Lukácsházi György Bp. II. 141,0 142,0 283,0 270,0 553,0 47
7 Horváth Kisr. Áhim Sz.fehérvár 131,0 126,0 257,0 295,0 552,0 37
8 Csűry Tamás Dániel Debrecen 130,0 121,0 251,0 295,0 546,0 35
9 Marosi András Bp. II. 138,0 133,0 271,0 275,0 546,0 40
10 Szatmári Emőke Mohács 137,0 129,0 266,0 280,0 546,0
11 Krizsán Kinga Bp. Szt. I. 138,0 125,0 263,0 275,0 538,0
12 Csávás Viktória Érd 142,0 138,0 280,0 255,0 535,0
13 Homoki Gábor Vác 133,0 138,0 271,0 260,0 531,0
14 Horváth Csenge Bp. XVII. 131,0 125,0 256,0 265,0 521,0
15 Morapitiye Vasana Kaposvár 131,0 118,0 249,0 270,0 519,0
16 Józsa Mónika Bp.KZ.Kórusi.132,0 113,0 245,0 255,0 500,0
További sorrend a 400-as tartományban: Barcza Szilvia, Pályi
Ferenc, Langer Dóra, Karapancsev Júlia, a 300-as tartományban: Kard Anna,
Czvik Ildikó, Sanda Anna, Vörös Balázs, Borza Lilla
A korcsoportban összesen 25 versenyző szerepelt
3. korcsoport
Hely NÉV
Szóbeli Írás S Impr. Népdal Klassz. Össz.
1 Nagy Cecília Bp. VI. 150,0 147,0 297,0 292,5 589,5 44
2 Orosz Flóra Bp.KZ.K.isk. 138,0 140,0 278,0 295,0 573,0 45
3 Nagy Mira Kaposvár 143,0 132,0 275,0 295,0 570,0
4 Kutasi Borbála Győr 140,0 130,0 270,0 300,0 570,0 34
5 Szécsi Dorottya Bp. XVII. 136,5 138,5 275,0 290,0 565,0 37
6 Sztojcseva Eszter Békéscsaba 129,0 132,0 261,0 295,0
556,0
7 Szabó Dávid Bp. III. 140,0 133,0 273,0 282,5 555,5
8 Suba Zsófia Debrecen 134,0 136,0 270,0 277,5 547,5 43
9 Szőke Márton Bp. Szt. I. 133,0 127,0 260,0 287,5 547,5
10 Vizeli Máté N.kanizsa 132,0 126,0 258,0 285,0 543,0
11 Gémes Veronika Szekszárd 129,0 121,0 250,0 285,0 535,0 21
12 Szigeti Aida Bp. III. 140,5 140,5 281,0 252,5 533,5
13 Kázmér András Pécs 138,0 116,0 245,0 275,0 529,0 40
14 Varga Balázs Tamási 138,0 118,0 256,0 262,5 518,5
15 Tóth Szilvia Szentendre 125,0 119,0 244,0 272,5 516,5 33
További sorrend a 400-as tartományban: Nádasdi Szilvia, Klucsik
Zsuzsa, Márton Norbert
A korcsoportban összesen 18 versenyző szerepelt
4. korcsoport
Hely NÉV
Szóbeli Írás S Impr. Népdal Klassz. Memor.Össz.
1 Tornyai Péter Szeged 130,0 145,0 96,5 372,0 390,0 762,0 43
2 Domány Bern. Bp. XIII. 142,5 132,5 63,0 338,0 382,5 720,5 39
3 Tőri Csaba Bp. IV. 134,0 134,0 78,0 346,0 370,0 716,0
4 Márta Nóra Szeged 136,0 121,0 55,0 312,0 395,0 707,0 36
5 Vas Gyula Debrecen 82,0 118,0 89,0
289,0 387,5 676,5 40
6 Sóvári Zsuzsa Salgótarján 116,0 115,0 50,0 281,0 390,0 671,0
7 Deák Endre Bp.KZ.K.isk. 144,0 137,0 85,0 366,0 295,0 661,0
30
8 Zsoldos Virág Pécs 101,0 129,0 57,0 287,0 372,5 659,5
40
9 Lovas Bettina Szentendre 103,0 145,0 89,5 337,5 307,5 645,0
47
10 Magony Dóra Bp. III. 124,0 113,0 84,0 321,0 320,0 641,0
11 Szegedi Attila Mohács 128,0 105,0 63,0 296,0 345,0 641,0
12 Csizinszky Klára Nyíregyháza 117,0 118,0 39,0 274,0 355,0 629,0
32
További sorrend az 500-as tartományban: Kádár Orsolya,
Sellei Ágnes, Borbás Márta; a 400-as tartományban: Hohl Zsuzsanna
A korcsoportban összesen 16 versenyző szerepelt
A recenzensnek alig maradtak megjegyzései, mivel a zsűri tagjai egyénenként
és általános véleményükben a legfontosabb dolgokról legteljesebb szakmai
felelősségük szerint nyilatkoztak. Ha mégis valami feltűnik a nyilatkozatok
között, az csupán az, hogy mind általános, mind a részterületeket illető
vélemény nyilvánításukban találhatók elnézőbb, méltatóbb és szigorúbb vélekedések.
Sokan talán ellentmondásnak vélhetik ezeket. Feltételezésem, s a sorok
között ott olvasható, hogy amikor a zsűri szigorúbb, akkor a zenével, a
zenei kifejezéssel kapcsolatos professzionális igényeit hangsúlyozza. Amikor
elnézőbb és méltatóbb, akkor a versenyző gyermekek felé fordul, akik számára
a megmérettetés jelentős idegi terhelést ró, s akik lámpalázukat is leküzdve
értékelhető, még ha nem is a legmagasabb szintű, de elfogadható zenei teljesítményt
nyújtottak az esetek nagy többségében.
Az egyik zsűri taggal (P.K.) teljes egyetértésben találtam úgy,
hogy az 1. korcsoport szóbeli teljesítményei a versenyen halványabbak voltak
az idősebbekénél. Anélkül, hogy meg kellene magyaráznom az ő bizonyítványukat,
természetes, hogy ők rendelkeztek a legkevesebb zenei tapasztalattal. Az
ő tanulmányi idejük még meglehetősen rövid a zenében. A legjobb tanári
igyekezet sem tudja áthidalni azt a pszichológiai gátat, ami a gyakorlatlanságból
eredő „leckefelmondás” szindrómát hozza. Küzdenek még ezek a gyerekek az
olvasás nehézségeivel. Egymás után „rakják” a hangközöket, miközben még
a szolmizációban sem lehetnek mindig perfektek. Még nem képesek a zenei
egységek átlátására. A zenei gyakorlatlanság, a zenei tapasztalatok zsenge
volta azoknál a gyerekeknél ütközött ki legjobban, akik elvesztették a
tonalitást is, s nem találtak vissza, miközben felismerték, hogy rossz
úton vannak. A tonalitásérzék bizonytalanságai jelezték leginkább, hogy
ők még gyakorlottságuknak igencsak a kezdetén vannak. Ezeket a gyerekeket
hagyni kellene még tanulni, hogy zeneiségükben, zenei készségeikben megerősödve
később (akár egy év múlva) több sikerélményben lehessen részük. Ha valaki
figyelmesen nézi át a pontszámok adta rangsort, látható, hogy a most szóban
forgó korcsoport magas pontszámot elért része képezi a jóval kisebb csoportot
az összlétszámból, s a minőséget kifejező pontszámoktól a résztvevőknek
több mint fele elmaradt.
A zenei érettség abszolút fölényes jelei viszont már teljes egészében
megmutatkoztak a 3. és 4. korcsoportban. Ott már a jó teljesítmények a
teljes zeneiséget hozhatták. Emögött a zene globális áttekintési
képessége, a globális olvasás készsége, a zene tagolódásának a tökéletes
felismerése állt.
A stílusismeret bizonytalanságai megítélésem szerint abból fakadnak,
hogy a zenei nyelv fordulatait még nem azonosítják, mert nem csupán egyszerű
felismerésről van szó, hanem arról, hogy ezek a fordulatok hogyan válnak
vagy nem válnak a gyermekek számára belsővé. Sok esetben még a tudatosítás
sem segít, mert a zenei gondolkodás osztályozási képességét nem támogatja
elegendő zenei fordulat, olyan „panel”, amelynek alapján a gyerek számára
biztonsággal megragadhatók a stílusjegyek. A stílusjegyek szóbeli felsorolása
nem segít ugyanis a stílusismerethez, csak a több száz példának az elemző
kezelése.
Ha azon tűnődik a bizottság, hogy mivel egészítse még ki az írásbelit,
szabad legyen még egyetlen ötlettel ezt a dilemmát növelnem. Kottaképen
felismerhetnének a versenyzők néhány szándékosan elhelyezett hibát (hang-,
előjegyzés-, módosítójel-, ritmusérték-, ütemvonal-hiba, egymás alá írás
elcsúszása kétszólamú anyagnál, stb.) Nem kevésbé figyelem- és „fül”-csiszoló
olyan anyag diktálása, amelynek a kottaképét figyelemmel követhetik, ám
a lejegyzés zenei sajtóhibákat tartalmaz (ld. fentebb említetteket), s
azokat kell kijavítaniuk. Az írásbelinek ezt a formáját elvileg meg lehet
kísérelni már a 2. korcsoportnál, természetesen szintjüknek megfelelő nehézségeket
felvonultatva.
A pedagógiai és pszichológiai szempontokon túl külön szót érdemel
a zsűri nyitottsága, demokratikussága, elfogulatlansága, szakmai professzionalitása.
Magas színvonalú pedagógiai, humánus megnyilvánulásaikat hosszú lenne listába
foglalni. Külön értékeltük, hogy minden lezajlott versenyfázis után az
illető feladatokat azonnal közzé tették, s a versenyzők és tanáraik tanulmányozhatták
és egybevethették azokat a nyújtott tanulói teljesítményekkel.
Bár a zsűri kifejezte a Simonffy Emil Zeneiskolának köszönetét
a jó szervezésért (a szervezési kívánnivalókat sem hagyva említés nélkül),
még is szót kell ejtenünk arról az otthon-érzés varázslatról, amelyet a
vendéglátók voltak képesek nyújtani minden egyes vendég: versenyző tanuló,
kísérő tanár, szülő számára. Egyetlen percre sem volt senki magára hagyva.
Gondos, figyelő szemek kísérték a tanácstalanok lépteit, s adtak pillanatokon
belül útbaigazítást. A legfőbb lelki támaszt azok az otthon-érzést sugalló
hazai kollégák nyújtották, akik a versenyzésre készülő gyerekekkel foglalkoztak,
s a helyszínre kísérték őket. Ahol aztán Ludmányné tanárnő vigasztaló,
támogató szavai, bátorító mosolya, egyszerű tanácsai segítették a versenyző
tanulókat még szereplési feszültségük oldásában is.
Az összes jelenlévő nevében köszönjük a vendéglátó Simonffy Zeneiskola
teljes tanári karának, minden munkatársának, Ludmány Antalné tanárnőnek,
a szolfézs tanszak vezetőjének, Fábry Szabolcsné igazgatóhelyettesnek,
végül, de nem utolsó sorban Fekete Ferenc igazgató úrnak, hogy mind szakmai,
mind szervezési, mi több, személyes, emberi eszközeikkel felejthetetlenné
tették mindnyájunk számára a szolfézsversenyen töltött napokat.
A mi elismerő szavainkon túl a szolfézsversenyt követő egy hónapon
belül még más egyéb elismerésben is lehetett része a Simonffy Emil Zeneiskolának.
2002. április 26-án a Művészetoktatás Napján Kecskeméten rendezett
ünnepség keretében vehette át az iskola igazgatója a Magyar Zeneiskolák
és Művészeti Iskolák Szövetsége valamint a Magyar Zeneművészek és Táncművészek
Szakszervezete által alapított szakmai díjat, a „MAGYAR MŰVÉSZETOKTATÁSÉRT”
plakettet. A két szakmai szervezet a szakma megbecsülését és méltánylását
fejezi ki azon iskoláknak és pedagógusoknak, akik különösen sokat tettek
a magyar művészeti nevelésért, oktatásért, akik évtizedeken keresztül színvonalukkal,
eredményeikkel az oktatás élvonalában tudtak maradni.
Ezt az elismerést még megkoronázta a Zeneiskolai Zenekarok IV.
Országos Versenyén elnyert első díj, amelyet a Simonffy Zeneiskola vonószenekara
legmagasabb pontszámot elért kitűnő szerepléséért kapott 2002. április
28-án.
Őszintén gratulálunk és együtt örvendünk a méltó elismeréseknek !!! |