Laczó Zoltán
LÉLEKTAN, ZENEPEDAGÓGIA ÉS TÁRSADALOM
Az előadás a Magyar Zenei Tanács által szervezett HANG ÉS LÉLEK
c. konferencián (2002. április 13-án) hangzott el rövidebb változatban.
A Zenei Tanács kiadásában megjelent azonos című kötet szintén tartalmazza
az előadást, amelyben más részletekre és gondolatokra helyeződött a hangsúly.
Szóljon Kodály Köszöntője: „Serkenj fel kegyes nép” a HANG ÉS LÉLEK
konferencia egészéhez, és minden jelenlévőhöz, tisztelt Hallgatók! De hallgassanak
meg valamit egy másfajta hangzásvilágból, amit naponta többször is van
alkalmunk villamosra várva, járdaszigeteken autókból bömbölve kiszűrődőn,
ifjainknak a diszkóban hallgatni, amely hangerejénél fogva behatol a zsigereinkig.
(Happy Rave szám 30” részlete hangzott) Az eddig hallottakkal szerettem
volna érzékeltetni azokat az össze nem illő jelenségeket, amelyek világunkra
jellemzőek. A populáris zene magas decibelszáma elveszi dobhártyánk érzékenységét,
s nem is halljuk az azt követő érzékeny eszközrendszerrel megkomponált
remekművet. A zsigerekbe behatoló hangerő után kik lesznek ifjaink közül,
akik felfedezik a csodát Kurtág György remekművében, a „Harangvirág”-ban?
Azt a csodát, amit a nyelv nem tud úgy visszaadni, mint a zene. Értjük
a harangot, értjük a virágot, értjük a szóösszetételt és tudjuk, hogy a
természet egy varázslatosan és rezzenésnyire finom jelenségére utal. A
zene egységben ábrázolja a természeti jelenséget, esztétikai minőséggé
emeli, a megkomponált gesztusból komponáljuk meg magunkban a leheletnyi
virág szárának rajzolatát, miközben megkondul és számunkra valóvá válik
a harangvirág.
Szeretnénk, ha ennek a csodának a befogadói lehetnének tanítványaink.
Szeretnénk, ha érzékenyek lennének és rá tudnának csodálkozni a műalkotásban
rejlő titokra. Szeretnénk, ha részt vennének a titkok megfejtésében. Szeretnénk,
közreműködni a titok megfejtésében. Szeretnénk, ha a növendékeink ezt a
megfejtett titkot üzenetként élnék át. Szeretnénk, hogy ez az üzenet élő
jelentéssel bírjon számukra.
Tény, ehhez kisebb hangerő, nagyobb csend kell, mint amiben élünk.
Sűrű ködben még a sziluettek is alig rajzolódnak ki, a finom részletek
elvesznek látásunk számára. Sötétedéskor már a fűben megbúvó ibolyát sem
vesszük észre. Ha ragacsos a kezünk, nem érezzük a tapintásra szánt szövet
finomságát, s érzékeny svájci karórát sem szerelhetünk vele.
Szeretnénk, ha érzékennyé tudnánk tenni gyermekeinket, növendékeinket,
fiataljainkat nemcsak a környező érzékelhető világ finom üzenetei, információi
iránt, de azt is szeretnénk, hogy ez az érzékenység cselekvéseiket, viselkedésüket,
az egymás iránti viszonylataikat is áthassa.
Ez a vágyunk, ez a szándékunk egyszer már beteljesült. Volt egy
iskola, volt egy iskolatípus. Ma már inkább csak hírmondók vannak belőle.
Kodály szellemi örökségének egyik társadalmilag is ható tárgyiasulásaként
tarthatjuk számon a zenei tagozatos iskolák keletkezését, létezését, működését,
korábban – míg az intézménytípus nem létezett – alig vagy nem is
elképzelhető kisugárzó és személyiségformáló erejével.
A pedagógia a személyiségformálás nemes céljáról és feladatáról
elméleti leírásokban már régóta, napjainkig bezárólag beszél. A zenepedagógus
számára mostantól talán felsejlik a személyiség és a személyiségformálás
jelentése és tartalma, ha ismertté válnak azok a vizsgálatok, amelyeket
Kodály műszer-pontosságú észrevevései kellett, hogy ösztönözzenek.
Négy évvel a zenei általános, mint oktatási szervezeti és intézményi
formáció létrejötte után Kodály már 1956-ban felismerte, hogy a hét mindennapján
kitűnő tanári vezetés mellett ének-zenével foglalkozó gyerekek jobban számolnak,
jobb a helyesírásuk, folyékonyabban olvasnak, a zenei formában jobban tájékozódnak,
s ami a viselkedésüket illeti: önérzetesebbek. A tudományos vizsgálatok
igazolták, miként lehetséges az, hogy egy bizonyos anyag tanulása során
olyan tanulási mechanizmusok alakulnak ki az emberben, amelyek más hasonló,
mi több, még akár kevésbé hasonló anyag elsajátításában is pozitívan éreztetik
hatásukat, jobb tanulási eredményeket hozhatnak. Ezt a jelenséget nevezi
a pszichológia transzfer-hatásnak.
Nos, a jelenség természetének feltárására a hatvanas évek végétől
egy évtizedig különböző irányokból közelítő transzfer-vizsgálatok folytak
hazánkban, amelyeknek az eredményei kivétel nélkül mind az intenzív zenei
nevelés pozitív transzfer-hatását, a tanulói személyiség maximálisan pozitív
befolyásolását igazolták.
Ezeknek a vizsgálatoknak ehelyütt és most csupán futó és
vázlatos áttekintésére vállalkozhatom.
Elsőként Kokas Klára lépett színre nemzetközi megismertetést
és érdeklődést megérdemelt vizsgálataival. Ezeket óvodákban és alsó tagozatos
osztályokban, különböző városokban és intézményekben folytatta le.
Mellkas-körfogat és vitálkapacitás, Gimnasztikai gyakorlatok,
Ritmikus szabadgyakorlatok, Történet mozgásos megelevenítése, Célba dobás,
táv-dobás, Tipp-próba, Pálcikarajzok felismerése és rekonstruálása mozgásban,
Utánzó gyakorlatok, Egyensúly-érzéket igénylő gyakorlatok, Auditív megfigyelési
képesség (ritmus és hangszín), Vizuális megfigyelés (Formaberakós gyakorlat,
Állatképes kirakó, Mágnestáblás kirakó), Számtani feladatok, Helyesírási
feladatok képezték a mérések tárgyát.
Csaknem valamennyi feladatban a zenével intenzíven foglalkozó
csoportok voltak jobbak. Eredményeit KÉPESSÉGFEJLESZTÉS ZENEI NEVELÉSSEL
c. könyvében tette közzé (1972, Zeneműkiadó, Budapest)
VITÁNYI Iván és munkacsoportja (Bácskay-Manchin-Sági) szociológiai
oldalról kívánták ellenőrizni, milyen fejlesztő hatása van 8 általános
iskolai esztendő eltöltésének zenei tagozatban, s annak a későbbi életvitelre
van-e valamilyen befolyása. E célból 13 iskola (6 budapesti, 3 kecskeméti,
3 ceglédi és 1 egri) egy-egy osztályának 1966-ban végzett diákjait vizsgálták
meg 1970-ben, összesen 409 volt ének-zeneis tanulót. Kb. fele-fele arányban
voltak zenei (Z) és normál (N) tagozatosok a mintában.
A zenei műfajok preferenciájában már akkor is 11 műfaj közül
1. helyen a beat (Z & N) szerepelt, míg a népdal a 8. (Z) és 5. (N)
helyet foglalta el a kedveltségi sorban. Az ellenőrző kérdésekre
adott válaszokban is hasonló tendencia érvényesült. Arra kérdésre, hogy
egy Lakatlan szigetre milyen 3 művet vinnének magukkal, a Z 2/3-a komoly,
N 2/3-a könnyű műfajból választott. Minden más egyéb zenével, zenei tevékenységgel
kapcsolatos viszonyban a Z tagozatosok felülmúlták N társaikat. (Kiválasztott
zeneművek, Preferált zeneszerzők a komoly zenéből – Bach, Verdi, Beethoven
–, Hangversenylátogatás, Lemez, kazetta-gyűjtés, Dúdolás-éneklés). A zene
funkciójaként általában a szórakozást, felüdülést, esztétikai élményt jelölték
meg, vagy „csak” fontosnak tartották.
Az általános művészeti ízlés alakulását jól jelzik, hogy a felmérés
idején mely művészeti ágak milyen műveire esett a választás.
Film (Országúton, Emberi sors, Kifulladásig, Szegénylegények,
Nagyítás, „Z”;
- Drága John)
Irodalom (Jókai, Radnóti, Hamingway, Gárdonyi, Madách, Petőfi,
Ady, József
Attila, Thomas Mann, Dosztojevszkij; - Rejtő, Berkesi, Marg.
Mitchel)
Képzőművészet (Munkácsy, Michelangelo, Leonardo, Szinyei-Merse,
Csontváry,
Picasso, Vasarely, Rodin, Botticelli, Rembrandt)
Munkájuk második részében az iskolai és a családi környezetnek
az ízléskülönbségek és a továbbtanulási motivációra kialakulására gyakorolt
hatása került a vizsgálat fókuszába.
Hogy hogyan és mennyire vált életük részévé a zenélés, s mi adja
annak tartalmát, a konkrét kérdésekre adott válaszok ismét a Z elsőbbségét
mutatták (énekelnek, hallgatnak népzenét, komoly zenét, hangszeren játszanak,
zenei együttesben vesznek részt).
Az énekórák kedvelésében is a Z tűnt ki 89,8% -kal a N
relatíve magas arányával szemben (73,3%)
A jobb szociális helyzetben lévő családok gyermekei 66%-ban választották
a zenei tagozatos osztályokat, az alacsonyabb szocio-ökonómiai státuszban
lévők aránya 34% volt a Z osztályokban.
Érdekes megfigyelni, hogy az apa iskolai végzettsége is befolyásoló
az osztálytípus megválasztásában, amint azt a táblázat mutatja.
Megítélésem szerint az egyik legértékesebb adat, ami ebből a
kutatásból kiderült, hogy a Z osztályok nevelési céljai, légköre, ösztönző
ereje adják azt a motivációs bázist, amiből a magasabb igényszint és az
értékek irányába forduló orientáció, a magasabb életcélok megfogalmazása
táplálkozik. A magasabb, ill. alacsonyabb szocio-ökonómiai státusz (M SzÖst,
A SzÖst) nem olyan erőteljesen meghatározó tényező, mint az osztálytípus.
Ennek az esszenciáját foglalja össze az alábbi táblázat. Tömören így foglalják
össze a Szerzők a jelenséget, a Zenei osztályoknak figyelemre méltóan erős
a társadalmi mobilizációt elősegítő hatása!
A részletek, meggyőző adatokkal, a Szerzők ÉNEK-ZENEI ISKOLÁBA JÁRTAK…
(1972, Zeneműkiadó, Budapest) c. könyvében olvashatók.
BARKÓCZI ILONA – PLÉH CSABA Kodály zenei nevelési módszerének
pszichológiai hatásvizsgálatát folytatták le kecskeméti iskolákban. Munkájukat
azonos című könyvben foglalták össze (1977, Kecskemét, Kodály Intézet).
Kérdésfeltevésük az volt, hogy az intenzív zenei nevelésnek vagy a szocio-ökonómiai
státusznak van-e jelentősebb hatása a személyiség különböző összetevőire?
Így a Z és N osztályok, továbbá a magasabb és alacsonyabb szocio-ökönómiai
háttérrel rendelkező tanulók egybevetésére került sor különböző pszichológiai
vizsgálatok során. Ezek között szerepeltek intelligencia és kreativitás
tesztek, a nem intellektuális jellegű feladatok közül figyelempróba (Piéron),
szorongás-skála gyermekeknek (Taylor), Rorschach személyiségvizsgálat és
szociometria.
Az eredmények szerint a több éven keresztül tartó intenzív Z-i nevelés
kulturális hátrányt kompenzálhat, amely az intelligencia szerkezetének
változásában és a kreativitás fejlődésén keresztül érvényesül, nő a korreláció
az intelligencia és a kreativitás között, valamint gyengül a szocio-ökonómiai
státusz és intelligencia közötti korreláció.
Több éven keresztül tartó intenzív Z-i nevelés következtében
• Z-i osztályokban a kreativitás emocionális érzékenységgel, élményfeldol-
gozásra, belső kontrollra utaló jegyekkel kapcsolódik. Kreatív
feladatokat jó
alkalmazkodással lazán, játékosan oldanak meg.
• Z o-k intelligenciát mozgósító feladatokba fektetnek több energiát,
• N o-k kreativitást igénylő műveleteket végeznek több energiával.
• M-Szöst-úakra (Z) jellemző a magas fokú ambiciózusság.
• A-Szöst (N) kreativitást igénylő helyzetekben csak a feladatot látják,
kudarckerü-
lő tendencia érvényesül. Kreatív kapacitásuk csak kötetlen
helyzetekben oldódik fel.
[A Szerző saját összefoglalásában a konferenciára megjelent HANG ÉS
LÉLEK (2002, Magyar Zenei Tanács, Budapest) kötetben olvashatók részletesebben
a fenti eredmények.]
A zenei képességek, zenei kreativitás, intelligencia, szocio-ökonómiai
státusz, muzikalitás közötti néhány összefüggést a magam 1978-79-ben lefolytatott
vizsgálatain keresztül mutatom be.
Zenei, nyelvi és normál tagozatos osztályokat (Z, Ny, N), alsó
és felső tagozatos tanulókat (3-4 és 6-7. o.), és különböző szociális összetételt
mutató budapesti iskolákat hasonlítottam össze.
A vizsgálat eszközeiként SEASHORE zenei képességvizsgáló tesztje,
RAVEN non-verbális intelligencia-tesztje, valamint improvizációs zenei
viselkedés előhívása szerepeltek.
A Seashore teszt 15 hónapos időintervallumban 3 ízben került megismétlésre.
Az adatok elemzése nyomán az alábbi összefüggések mutatkoztak:
• a zenei képességek fejlődése az intenzív zenei nevelés hatására felgyorsul,
különösen a szenzitív periódusban lévő alsó tagozatosoknál;
• a normál osztályokban a zenei képességek fejlődése teljesen megegyezett
a nemzetközi, Seashore által standardizált eredményekkel. Ami azt jelenti,
hogy a hajdan volt heti két énekóra csupán csak készségfejlesztésre és
a zenei ismeretek gyarapítására ad lehetőséget;
• intenzív zenei nevelés hatására az intelligencia fejlődése FELSZABADUL
a szocio-ökönómiai státusz meghatározottságai alól;
• a magasabb IQ nem jár feltétlenül magasabb fejlettségű zenei képességekkel,
ám a jobb zenei képességek magasabb IQ eredményeket hoztak ebben a vizsgálatban;
• Az improvizációs vizsgálatok egyértelműsítették, hogy a fiatalabb
tanulók zenei fantáziája szárnyalóbb, a felső tagozatosok fantáziáját már
megkötik a zenei konvenciók;
• a muzikalitásként értelmezett zenei képességet – ha úgy tetszik,
zenei tehetségjegyet – tanulhatónak igazolták az adatok;
• végül, a tanár személyiségének fontosságára utaló adat: a szakmai
felkészültség magas szintje fejlesztő, alacsony szintje visszafejlesztő(!!!)
lehet.
Felelősséggel mondhatjuk, hogy a Kodály-módszert, inkább Kodály-koncepciót
az ebben az iskolatípusban felmutatott eredmények tették világhírűvé Kelettől
Nyugatig, Északtól Délig, Európában és tengeren túli kontinenseken. Külföldön
számos országban kezdték követni, s követik ma is a magyar mintát.
Ma ez az iskolatípus, legalábbis ami számszerű létezését illeti,
s ami a számszerűségen keresztül is kifejthető hatásmechanizmusát illeti,
visszafejlődőben van. A 80-as évek végén tapasztalható virágzást a 2001-ben
életbe lépett kerettanterv szabályozta elvirágzás követi. Az ilyen iskolák
száma kb. egyharmadára csökkent, az akkori 220 helyett ma kb. 70 iskola
működéséről tudunk, ahol vannak ének-zene tagozatos osztályok. Ezt a tényt
fájó tudomásul venni, különösen az imént ismertetett tények birtokában.
A személyiségfejlesztésnek ennek a különlegesen gazdag lehetőségéről
vagy lemondott az oktatás-irányítás vagy nem is vett róla tudomást. Önkritikusan
meg kell azonban jegyeznünk, hogy szakmánk meglehetősen szerényen és visszafogottan
kezelte az eredményeinkben tükröződő kincseket. S csupán, miután kialakult
a veszélyhelyzet, irányult a figyelem a személyiségformálás zenei eszközökkel
történő bizonyítottságára. Két-három évtizedig miért nem voltak ezek fontosak
számunkra?
A kerettanterv egésze azonban még keserűbb végeredményt hozott
az általános iskolai ének-zene órák számának szabályozásában. A 3-4.
évfolyam kivételével, ahol megmaradt a heti kettő, az összes többi évfolyamon
a heti óraszámot lecsökkentették egyre. Így nem magasabb az ének-zene órák
száma, mint az osztályfőnökié.
Több szempontból fájdalmas ez az óraszámcsökkenés. Nem mehetünk
el szó nélkül az egyéni tragédiák mellett, mikor is, híreink szerint, vannak
ének-tanárok, akiknek fele fizetést adnak ma már, mert óraszámuk felére
zsugorodott. Ám a zenében rejlő esztétikai nevelés ereje, hatása is megtörik
ilyen csökkentés következtében. Több kifejtést igényelne, itt azonban csak
egyetlen mondatra futja: egyre technicizálódóbb, egyre inkább elüzletiesedő
világunkban, ahol már az emberi kapcsolatok finom hálózata is szakadozik,
még nagyobb szükség lenne a zene nyújtotta lelki táplálékra, s a személyiség
zenei, ill. művészeti nevelés révén történő pozitív befolyásolására, mint
valaha.
A kerettanterv kidolgozói, persze, könnyen megmagyarázzák, miért
alakultak így az óraszámok. A NAT szellemiségét követve az óraszámarányok
a művészeti műveltségterülethez tartozó művészeti ágaknak – finom részletekbe
most nem bocsátkozva – az összóraszámnak nagyjából 15-12 %-át juttatták.
Ezen azonban osztoznia kell a táncnak, a vizuális nevelésnek, a mozgóképnek,
az ének-zenének és a drámának. Számunkra a dráma pedig az, hogy ennek a
ténynek a figyelembe vételével valóban nem jön ki heti egynél magasabb
óraszám egyik művészeti ágazat számára sem, beleértve az ének-zenét. Kérdés,
hány olyan iskola van, ahol valamennyi művészeti ág oktatásához megvannak
a kellő személyi és tárgyi feltételek?
Azt is tudomásul kell venni, – bármily nehéz is, – hogy a magyar
oktatásügy legnagyobb változására került sor a NAT megfogalmazásával és
rövid életű bevezetésével, szellemiségének egy része azonban tovább él
a kerettantervben. Ennek az az oka, hogy olyan tárgyak is beköltöztek a
tantervbe, mint az informatika, Életvitel / életmód és technika, Földünk
és környezetünk. Ezeknek az újdonságoknak a létjogosultságát alig kérdőjelezhetjük
meg. Az iskola kísérletet tesz arra a XX. század végén, hogy felkészítsen
a XXI. századra.
Visszatérve tárgyunkhoz és problémánkhoz, jelenleg az új kerettantervvel
kell számolnunk, mint a törvényi szabályozás tényével. A törvények ellenében
pedig nehéz hatni művészeti alkotásokkal, idézetekkel, lírával. Szerény
érv, hogy Kodály országában ez nem történhet meg. Megtörtént.
Nem tudni, mikor jön el annak az ideje, hogy a jelenlegi kerettantervet,
mint törvényt módosítani lehet. Addig is ezen óraszámok és az adott programok
szerint kell működni az osztálytermekben.
Megfontolandó, hogyan tovább? A heti egy óra kevesebb, mint a
kettő fele. De ha még a fele lenne is, nem tanítható csak a fele annak,
mint amit eddig szoktunk, vagy annak a fele, ami a kerettantervbe rögzített.
4# - 4b helyett még csak taníthatunk 2# - 2b-ig, de 7-fokúság helyett,
ad abszurdum, nem taníthatunk 4-fokúságot. 20 népdal helyett taníthatunk
10-et, de mi fog elmaradni? Elmaradnak a házasítók vagy a katonanóták,
vagy kihagyjuk a tavaszvárókat, mert netán a tavasz is elmarad? Kit hagyjunk
ki a nagy mesterek közül? Mely mesterművekről ne tudjanak a tanulók? Kontinensek
világzenéje essen áldozatul az európai népzene előnyben részesítésének
vagy megfordítva? Komoly dilemmák ezek. És még hagytunk ezek közül párat
kérdezetlenül…
Egy dolog azonban egészen bizonyos. Másképp kell átrendeznünk
tennivalóinkat, tanítani valóinkat, hatáskeltő eszközeinket, mint ahogyan
azokat eddig kezeltük.
A kerettantervnek általában az a célkitűzése, a többi tárgyat
illetően is, hogy szakadjon el csupán tudás, ill. ismeretközléstől, s tegye
a tudást teljesítményképessé, mobillá. A középpontba a készség, ill. képességfejlesztés
került. A legújabb nemzetközi felmérések tanúsítják, hogy a magyar tanulók
tudás-alkalmazási képessége alulmaradt a nemzetközi megmérettetésben. Magyar
olvasásvizsgálatok is azt igazolják, hogy alulfejlett az olvasási készség,
mi több, a szövegmegértéssel is baj van.
Az ének-zene tanításnak eddigi erősségeként a készségfejlesztést
tartottuk. A heti egy óraszám azonban ehhez már nem elegendő. Az ének-zene
kerettanterv, annak ellenére, hogy követi ezt a trendet, mégis ismeret-,
ill. tudás-centrikusságot sugall.
A legújabb pedagógiai kutatások új elméleti problémával foglalkoznak.
Ami egyébként a tapasztalat szintjén eddig is evidenciának tűnt. Felismerték
az előzetes tudás szerepét. Az előzetes tudás eszerint minden további tanulásnak
a feltétele. A tudásnak vannak előszerveződöttségi fokai. Az iskola nem
hagyhatja figyelmen kívül ezt a pszichológiai tényt.
A tanulmányok eddig még nem tértek ki a művészeti nevelésben
esedékes megfontolásokra. Egyetlen gondolatsor engedtessék meg itt az előbbi
elméleti kiindulás folytatásaként. Az előzetes tudás analógiájára az előzetes
tapasztalat, az előzetes élmény nem veendő-e figyelembe a zenei nevelésnél?
Ha igen, nem kellene-e erre a sokkal gyermek-azonosabb élményvilágra strukturálni
közlendőinket? A gyermeki élményvilág és élménylogika nem kellene-e hogy
primátust élvezzen a zeneileg abszolút koherens zenei, zenepedagógiai logika
előtt? S ha még hozzávesszük zenei készségfejlesztési programunk kimeneteinek
az életben való felhasználhatósági esélyeit, már is kapunk választ a változtatások
irányára. Nem szeretnék belemélyedni nagyon mély és nagyon szakmai kérdésekbe,
de fel kell vetni a kottaírás és az abc-s hangnevek elsajátíttatása fontosságának
a kérdését. Még heti két énekóra megléte esetén is! A szolmizáció megtanítása
ezzel szemben a zenei gondolkodás fejlesztésének az egyik lényeges pillére
kell, hogy maradjon. De nem a zenei nevelés végcéljaként, hanem csak eszközeként.
A társművészetekkel való szövetség jó utakat kínálna a színesebb,
mélyebb, morális szférát is megérintő élményvilág gazdagítására. A tengernyi
lehetőség közül csak egy példát hadd hozzak. Irodalom-, vagy média-tanár
kollégával szövetkezve bemutatható Zefirelli Rómeó és Juliájának egy részlete,
s mellé társítható Rodin Katedrális című szobra (fényképfelvételről). A
társkeresés, a társtalálás, az igaz szerelem, az emberi szövetség, annak
gótikus katedrálissal vetekedő szilárdsága mind gondolati és morális feladatot
kínálnak a láttatás és meghallgattatás élményével. Ilyen élmény-környezetben
már könnyű a reneszánsz muzsika erre rezonáló példáit felmutatni, de elkanyarodhatunk
a Love Story zenéjének az irányába is. Képzőművészek vezetésével még Rodin
tanítványának: Millesnek a szoborpéldái (Isten keze) is filozófiai
magasságokba emelhetnek.
Zenén belül maradva – különböző életkorokban különböző rétegeket
fejthetünk fel a Varázsfuvolából. Ezek a részletek nemcsak szolmizálásra,
strofikus vagy formai elemzésekre jók, hanem a karakterek elkülönítésére
és humán tartalmak mélyebb rétegeinek feltárására. A Papageno-i boldogság
és életérzés zenei rétege mellett milyen komoly, szigorú a Tűz-víz próba
hangnemisége, kontrapunktikája, cantus firmus technikája, amely a Sarastro-i
világ beavatottság elérésének kánonjaként jelenik meg. Található-e hasonló
drámai helyzet a zenetörténetben? Az Orfeuszokban igen. Hátha meghallgatható.
Van-e egy 13-15 éves diáknak próbatétel élethelyzete, amikor kitartásra,
következetességre van szüksége? Kell, hogy találjunk élmény-rezonancia
lehetőségeket!
Használjuk ki a zenei megértés mélyebb lehetőségeit. Közelítsünk
a zenéhez „felülnézetből” is! Használjuk ki azt, hogy a mi muzsikánk, amit
mi kínálunk, adhat élményt, hitet, morált, szépséget, értékek sokféleségét
és gondolati útravalót. Ne rekedjünk meg a dallamok, ritmusok, partikuláris
zenei ismeretek számonkérésénél. Csak ezzel vélem ellensúlyozhatónak heti
45 percben az ifjúságra heti 25-30 órában zúduló populáris zene mennyiséget,
amelynek kizárólag a közérzetet tápláló funkciója van. Heves vitákat vált
ki, hogy ismerjük-e el az ifjúság zenei preferenciáit? Hogyan bánjunk velük?
Az is tény, hogy az általunk kínált értékes zene messze alul marad a populáris
zene népszerűségével szemben. Bőséges adatokat szolgáltat az a két vizsgálat,
amelyet a Parlando c. folyóirat 2002. év 2. száma tartalmaz.
Ne feledjük, a zenének a különböző funkcióiról nemcsak tudnunk
kell, de anélkül, hogy transzparens-szerűen deklarálnánk, olykor példákat
is kellene kínálnunk a zene sokféle funkcionális lehetőségéből.
Az ének-zenetanárok helyzete ma nem könnyű. Évtizedeken át elsajátított
és gyakorolt pedagógiai és zenei sémáktól kell elválni. Önképzés és nyitottság,
gondolkodás és kreativitás nélkül nem fogja tudni senki a sokasodó feladatokat
és dilemmákat megoldani. Az önművelés külön részét kell, hogy képezze a
gyermek jobb megismerése és egy toleránsabb, szabadabb szellemiségű nevelési
légkör megteremtése. Ezt, akár akarjuk, akár nem, a demokrácia, a pluralizálódott
társadalom, a pluralizálódás következtében alakult szubkultúrák, azok plurális
értékrendje kikényszerítik belőlünk.
Úgy tűnik, a magyar zenepedagógia többé nem zárkózhat be önmagába,
nem hagyhatja figyelmen kívül a valóság bennünket körülvevő, mindnyájunkat
érintő folyamatait. Mint ahogyan a tudományok esetében is ritka, ha egy
kutató individuálisan, egyetlen egy szál magában képes komoly kutatási
eredményre szert tenni, a zenepedagógiának is ki kell használnia a társtudományokkal
(pszichológiával, szociológiával, esztétikával, s további más diszciplínákkal)
való együttműködés lehetőségeit, hogy a legjobb döntéseket legyen képes
meghozni. A tradíció és a megújulás, a nemzeti önazonosság és a világ felé
való nyitottság, a szakmaiság és az engedékenység, az értékek világa és
a funkcionalitás Schyllái és Charybdiszei között kell valahogyan a jó célt
elérnünk. A döntésben legyenek segítségül Mérei Ferenc kézben olvasható
gondolatai. „Aki elsősorban tanítani akar, annak számára a pedagógiának
két fő fejezete van, az „amit” és az „ahogyan”: anyag és módszer. Aki elsősorban
nevelni akar, annak számára az „amit” és az „ahogyan” a célt és a légkört
jelenti.” Kodály életművéből pedig becsüljük meg a gyökerek, a történetiség
tiszteletét, amiből ő példát adott nekünk, többek között a Szép könyörgés
c. Balassi Bálint versére írott kórus-remekműben. (Elhangzott Kodály: Szép
könyörgés befejező része, az utolsó strófától kezdve: „Kiért dicsérhessen…”
- Ámen)
|