LACZÓ ZOLTÁN
COSĚ FAN TUTTE
oppure
ALTRIMENTI FAN TUTTE?
A muzsikus olvasó már-már hiheti, hogy Mozart utolsó vígoperájához vezetnek
a sorok. Ám most csupán kölcsönözzük a címet, nyelvi “játékszerként” használva,
s kérdéssé formálva: “Mind így csinálják vagy Mindenki másképp csinálja?”
Világunk gyors változásai nem hagyják érintetlenül a zenepedagógiát
sem. Nincsenek kivételezett földrajzi egységek, kontinensek, országok,
ahol a gazdasági, társadalmi, kulturális, a globalizációval együtt járó
változásokat ne követné a pedagógia valamilyen módon. Jóllehet beszámoló(i)nk
már évekkel ezelőtt aktuális lett(ek) volna, nem túl szerencsés hagyományaink
gyakorlatát folytatva csak a “kötelező” követési távolságot tartjuk
be, amennyiben hozzánk mindig 3-4-5 évvel később jutnak el azok az
újdonságok, amelyek egyébként köröttünk, Európában, de még szélesebb környezetünkben,
a glóbusz távolabbi részein megjelennek.
A továbbiakban nem vállalkozunk másra, mint hogy a művészeti, azon
belül a zenei neveléssel kapcsolatos trendeket megismertessük, részben
európai látószögből, másfelől pedig a Zenei Nevelés Nemzetközi Társasága
(International Society for Music Education – ismert rövidítésben ISME)
ajánlásaira hivatkozva.
Az Európa Tanács Kulturális Bizottsága létrehozott egy bizottságot
a harmonikusabb kulturális együttműködés érdekében. Hogy ez megvalósulhasson,
a témára irányuló kérdéseikkel keresték meg az Unió országait, de bevontak
a vizsgálódásba Unión kívülieket is (1 - lábjegyzetek a cikk végén). A
munkaanyag, amit Strasbourgban 1996 szeptemberében fogadtak el “Kultúra,
kreativitás és az ifjúság” címet, ill. “Az európai művészeti nevelés áttekintése”
alcímet viseli. A jelentést Ken Robinson a művészeti nevelés professzora
(Anglia) készítette (2).
A “Kultúra, kreativitás és művészeti nevelés” projektnek három célja
volt:
1) a művészeti nevelés szerepével kapcsolatos – regionális, hazai és
nemzetközi – vitákra akarták ösztönözni a különböző országokat,
2) az információcseréket, partnerkapcsolatok kiépítését akarták ösztönözni
– regionális, hazai és nemzetközi szinteken – mind állami, mind pedig civil
szervezetek között,
3) fel akarták mutatni és ösztönözni kívánták a művészeti nevelés hasznos
gyakorlatát a tagországokon belül.
A vizsgálódás meg akarta haladni az iskolán belüli, a tantervek által
kötelezően előírt művészeti nevelés vizsgálatát. Ezért az iskolán kívüli,
nem formális művészeti nevelés kérdéseire is kiterjedt.
A vizsgálódásra azért került sor, mert úgy találták, hogy kivétel nélkül
minden európai országban eddig még soha nem tapasztalt kihívásokkal kell
szembenéznie az oktatásnak, nevelésnek. Európa átalakulóban van: a szerkezeti,
demográfiai és kulturális változások alapjaiban alakítják át az eddig megszokott
életet, életmódot.
A kihívások érintik a 1) politikát, 2) az akadémiai ismereteket, 3)
a technológiát és 4) a kultúrát.
1) A II. világháború után kialakult határok újradefiniálása Európa
egyesítési szándékaiból ered. Mindazonáltal a nemzeti sajátosságokat, a
történelmi tradíciókat minden ország igyekszik megőrizni, a kisebbségek
szerepének felismerése és függetlenségük biztosítása mellett.
2) A nevelési oktatási rendszerek számára a legnagyobb kihívást az
jelenti, hogy olyan új ismeretekkel lássa el a tanulókat, az ifjúságot,
amellyel versenyképesek lehetnek a világ egyre növekvő bonyolultságot hozó
pénzügyi és piaci területein. Az egyre fejlődő új technológiák az árúk
és a tőke világpiacát teremtették meg, s nem ismernek nemzeti és politikai
határokat.
3) A gazdasági rendszerek és a munkaerőpiac alapjaiban változott meg
az információs rendszerek és a technológiák felgyorsuló innovációja következtében.
A termékközpontú gazdaságot felváltja a szolgáltatás és információ-csere
alapú gazdaság, amely kiköveteli az emberektől, hogy sokkal magasabb szintű
ismeretekkel rendelkezzenek, mint amire a jelenlegi iskola felkészíti a
fiatalokat (3).
4) Európán belül is igen nagy a kulturális értékek és a kulturális
élet különbözősége. A maastrichti egyezmény hangsúlyozza a kulturális különbségek
és hasonlóságok elismerésének a fontosságát a közös politikai és gazdasági
érdekek kialakításának folyamatában is. A nevelésnek fel kell készíteni
a fiatalokat a kulturális különbségek elfogadására, ugyanakkor késszé kell
tenni őket, hogy saját maguk kulturális értékeit fejlesszék, s azt vallják
a magukénak, a világ bármely részére is kerülnek. Fel kell őket arra készíteni,
hogy az egész világon eddig soha meg nem sejtett változások mennek végbe
az értékek, az életmód, az ember önmagáról alkotott azonosságtudata alakulása
területén.
Az észak-európai államok közül érdemes a finnek válaszát kiemelni:
az internacionalizálódás és a bevándorlási hullámok új összetevőkkel gazdagítják
eddigi kultúr- és értékorientrált világunkat, ami egyben arra sarkall,
hogy vizsgáljuk felül eddigi rendszereinket. – A norvégok a tömegkommunikáció
internacionalizálódása következtében beálló változásokra válaszul át akarják
vizsgálni az oktatási programok főbb pontjait. A növekvő mértékű sokféleség
a kultúrában a társadalmi változások leképeződése is egyben, amelyhez igazodnia
kell az oktatás céljának és tartalmának is. A tanulás időbeli határainak
ki kell tolódniuk az élet végéig.)
A kultúra definíciójának sokfélesége mellett érdemes hivatkozni az
1970-ben Velencében megtartott Kormányközi Konferencia megállapításaira,
amely szerint a kultúra túlmutat a művészeteken és a vele vonatkozásban
lévő alkalmazott területeken. Elszakíthatatlan a mindennapi élettől és
egyformán fontos tekintetbe venni a tudomány és technológia kultúráját.
Az Eurokult Nr. 1 ajánlás) fogalmazása még egyértelműbb: a kultúra
nem csupán a munka eredményeinek és ismereteknek a felhalmozódása, amelyet
az alkotó elit hoz létre és konzervál, hogy az elérhetővé váljon emberek
sokasága számára és amely népeket gazdagít, úgy, hogy ezek mind saját múltjuk
részét képezik és felajánlják azokat örökségként mások számára… a kultúra
egyben a tudás elsajátítása, egy bizonyos életmód igénye és a kommunikáció
szükséglete. A kultúra nem a hódítás és a birtoklás területe, hanem a mások
iránti természetes és humánus viselkedés módja. A kultúra fogalma ebben
az értelemben a szellemi, anyagi, intellektuális és emocionális sajátosságok
teljes komplexitását foglalja magában, amely aztán jellemezhet akár egy
teljes társadalmat vagy akár egy társadalmi réteget is.
Az iskolának olyan nevelést kell biztosítani, hogy az a szociális értékek
felé orientáljon. Biztosítsa az individuum szabadságát, amely azonban soha
ne váljon el a társadalmi szolidaritás igényétől. Támogassa az individualitást,
de a társadalom védelme és fejlesztése is szem előtt legyen mindenkor.
– A norvégok ezt a követelményt így fogalmazzák a maguk számára: A nevelésnek
keresztény és humanista értékeken kell alapulnia. Fenn kell tartania és
meg kell újítania kulturális örökségünket és perspektívát kell adnia a
jövő számára.
Az európai kulturális azonosságtudat duális, mert magába foglalja
a kultúrák egymás közötti megértésének fontosságát és a különböző kulturális
tradíciók kölcsönös toleranciáját. A Maastrichti Egyezménynek az iskolai
oktatásra vonatkozó passzusai is az iménti célokat szolgálják: legyen közös,
Európára jellemző és Európában jól használható tantárgyak, úgy mint: irodalom,
nyelvek, történelem, földrajz, társadalomtudományok, közgazdaság és művészetek.
Egyidejűleg azonos módon hangsúlyozandó a nemzeti kultúra támogatása
a nemzeti identitástudat fejlesztése érekében. Ezt különösen jól példázza
a görögöknél Melina Mercouri projektje. A tanulókat érzékennyé kell tenni
saját kulturális hagyományaik iránt, amelyek ösztönzik majd őket, hogy
megismerjék, értékeljék és szeressék kulturális örökségüket, s így közelebb
kerülhetnek a kifejezés jelenkori formáihoz is. “Azok a gyerekek, akiket
bevezettek a népi, nemzeti iparművészet titkaiba, sokkal könnyebben
tudják majd értékelni más kultúrák iparművészeti termékeit. Ezért kellene
a gyerekek számára biztosítani, hogy legyen maximálisan széleskörű választékuk
a nemzeti kultúra remekeiből. Az Egyesült Európa fel akarja kutatni és
tárni a különbségeken keresztüli kölcsönösséget. Ez az előfeltétele az
európai népek harmonikus és kreatív koegzisztenciájának.” )
A kultúra fogalomhoz hasonlóan minden nemzet nevelési célkitűzései
között szerepel a kreativitás fejlesztése. A kreativitás az emberi tevékenység
teljes spektrumát át kell, hogy hassa. Enélkül nincs tudományos felfedezés,
nincsenek művészeti alkotások. A kreativitás azonban a mindennapi rutincselekvések
megújításának is alapvető feltétele.
A kreativitás a szabadság talaján bontakozik ki, az individuum önmegvalósítása
kell, hogy kiteljesedjék. A kreativitás humán erőforrás, amely lehetővé
teszi az új helyzetekhez való gyors alkalmazkodóképességet és rugalmasságot.
A kreativitás az emberi cselekvés legkülönbözőbb területein nyilvánulhat
meg. A legszabadabb teret azonban a különböző művészetek kínálják a kreativitásnak.
A kreativitás kibontakoztatása igényli a kifejezés szabadságát. Az
elemi szintű oktatásban a spontaneitásnak és a játékosságnak kell teret
engedni a kreativitás kibontásához. Tények ismeretére is szükség van, de
hagyni kell a növendékeket merni kérdezni, hogy a tények, kérdésfelvetések
között individualitásuk eredetisége szerint tudjanak élni szabadságukkal.
Így válnak nyitottá gondolkodásukban, s tudnak különböző variációkat, különféle
lehetőségeket kidolgozni különböző problémafelvetésekre.
A művészeti nevelés látszólag a második vonalban helyezkedik el az
ún. akadémiai (közismereti) tárgyak sorában. Ki is vonná kétségbe, hogy
a nemzeti azonosságtudat fejlesztése szempontjából az anyanyelvnek, a honi
történelemnek, földrajznak nem az első sorban a helye a tanítandó tárgyak
sorában? Az európai általános kultúra elsajátításának közös nevezőt jelentő
eleme a vallásos neveltetés. Aztán pedig az európai élő nyelvek elsajátítása.
És van-e és mi a szerepe a művészeteknek a nevelésben? Az európai dokumentum
jelentős, megkülönböztetett, s bizonyos tekintetben egyedi szereppel bíró
erőnek tekinti a művészeteket. Számos nemzeti oktatáspolitika felismeri
a művészi kifejezés és tudás különös szerepét az emóciók nevelésében. A
személyiség különböző rétegeibe hatolhat be a művészet.
A művészet fejleszti az intellektust, az emóciókat, az értékeken, hiteken,
szimbólumokon, viselkedési konvenciókon nyugvó humán kultúrát, s a nem
kevésbé mellékes szociális és morális értékeket. Amit pedig minden művészet
magában hordoz: a művészeti, az esztétikai értékrendet! Fejleszti azonban
az esztétikai érzéket, amely a szenzitivitásban (érzékenységben) nyilvánul
meg, első sorban – de nem csupán – a műalkotások iránt.
Felszabadítja a spontán alkotó energiákat, fejleszti a kreativitást.
Szinte bármely művészeti ág készségszintű művelés fejleszt valamilyen fizikai,
de valamilyen perceptuális (észlelési) képességet mindenképpen. Segít a
művészeti tevékenység az önreflexióban, az önértékelésben, az önbecsülésben,
egyben a mások iránti megbecsülést és tiszteletet is erősíti. Így válik
szociálisan fejlesztő faktorrá is. Külön szól az ajánlás arról, hogy a
művészeti nevelés minden gyermek számára legyen az hozzáférhető, azok számára
is, akik valamilyen fogyatékosságban szenvednek.
A művészeti nevelést, annak valamennyi ágát támogatja az Európa Tanács.
Országa válogatja, hogy a honi tradícióknak megfelelően melyik művészeti
ágazatot részesítik inkább előnyben. Fontos lenne a növendékek személyes
élményének növelése érdekében, hogy jelenjenek meg művészek az iskolában,
s életművükkel, személyes vallomásaikkal tegyék még közvetlenebbé és vonzóbbá
a művészi hatásokat. Megkerülhetetlen azonban a megfelelően képzett művészetpedagógusok
jelenléte.
Ahhoz, hogy a kívánatos módon valósuljon meg a művészeti nevelés Európában,
országonként megfelelő oktatáspolitikára, a jó oktatási gyakorlat modelljére,
az iskolán kívüli művészeti nevelés támogatására, a művészeknek az iskolai
nevelésbe történő bevonására, korszerű tanárképzésre, a különleges igények
megfogalmazására és kielégítésére, standardok és helyes értékelési eljárások
kialakítására van szükség.
Az iskolai zenei nevelésre vonatkozó megjegyzések nagyobbára csak arról
adnak információt, hogy mely országok óratervében milyen óraszámban szerepel
az ének, s hogy hány éves kortól meddig szerepel a tárgy kötelező jelleggel.
Belgiumról, Dániáról, Luxemburgról nincs adat, van viszont Törökországról
és Litvániáról. A volt szocialista országok közül Románia és Lengyelország
adatai szerepelnek. Összesen 20 ország információi alapján tájékozódhatunk.
Csupán Spanyolország és Olaszország az, ahol az évfolyamok száma 4-re korlátozódik,
amelyekben éneket kötelezően tanítanak. Általában 8-10 évfolyamon keresztül
szerepel az ének kötelezőként, heti egy órában.
Az angoloknál az iskolában hangszert is tanítanak. Hangszertudásukat
bemutatva tudják a növendékek abszolválni középiskolai zenei tanulmányaikat.
A zenehallgatás külön megemlített tevékenység.
A finnek nagyobb hangsúlyt helyeznek az együttes muzsikálásra (kórus,
triók, kvartettek), egyenrangúként kezelve felsőbb osztályokban a táncot
is.
A hollandok a multikulturális illeszkedés médiumaként tekintik a zenetanítást.
A horvátok zenei nevelése jegyzi meg, hogy céljuk, hogy a zenét élethelyzetekben
tudják a növendékek használni. Kedvelik a játékos formák és az Orff-hangszerek
alkalmazását.
A norvégok a zenetanítás révén a kreativitást fejlesztik.
A svájciak az alsó tagozatos gyerekeknél a spontán zenélést kultiválják,
a felső tagozatosoknál a tudatosítás, az intellektuális mozzanatok dominálnak.
A svédek korcsoportonként differenciáltan adják meg a zenetanítás célját.
A tánc szorosan kapcsolódik az énekléshez, zenéléshez.
A nagyobb európai országok, amelyek az európai kultúra, zenekultúra
szempontjából meghatározók voltak, s most is azok, nem szerepelnek a felsorolásban.
Nem azért, mert náluk, nevezetesen Franciaországban, Olaszországban, Németországban
quasi jellegtelen a zenei nevelés, vagy nincs, hanem azért, mert tartományonként
változó a kép, alkalmasint városonként is, az individualitás érvényesülésének
szabadsága szerint.
Az alkalmazott módszerek nem tűntek elő az egyébként részletességét
tekintve kiegyenlítetlen európai áttekintésből. A riportokban különös súllyal
szerepelt, hogy a gyakorló művészek mennyire vesznek részt iskolákat
is látogatva, személyes megjelenéssel és produkcióikkal a művészeti
nevelésben, beleértve a zenét, ill. zeneművészeket is.
Lényegesen több szakmai részlet-információt nyújt Hegyi István könyve
Világunk zeneoktatási öröksége címmel. (4) Eleget téve a cím által előhívott
elvárásoknak, a különböző kontinensekről nyerhető anyagok függvényében
76 Európán túli, valamint 26 európai ország zeneoktatásáról, zeneoktatási
rendszeréről nyújt részletes tájékoztatást. A kézirat 1989-ben lezárult.
Azóta azonban az egyes európai országok iskolai zenei nevelésében gyökeres
változások nem történtek, nem úgy, mint a politikai rendszerekben, szövetségek
szétesésében, államok újraszerveződésében. Kiváltképp az egyes országokban
alkalmazott zeneoktatási módszerek tekintetében ad a könyv forrásértékű
tájékoztatást. Ennek alapján az Orff- és a Jaques-Dalcroze-módszerek tűnnek
elterjedtebbnek különösen Európa nyugati részén. Helyenként Agnes Hundoegger
Tonika-Do rendszerét is alkalmazzák (a könyv írása idején korabeli Csehszlovákia,
NDK), valamint a Willems-módszert (Spanyolország). A Kodály-módszer egyedül
Finnországban kapott teret az iskolai énektanításban. Továbbá az észt Kaljuste
dolgozott ki Kodály-módszer követőként oktatási anyagokat országa számára.(5)
Az eddig ismertetett anyagokkal összehasonlítva legújabbként és a legtágabb
látókörrel az ISME vezetősége nyújtott át ajánlásokat 1998-ban glóbuszunk
egészén működő zenepedagógusok és zenepedagógiák(!) számára.
Teljes nyitottságot javasol az ISME a világ minden részéről származó
legkülönbözőbb zenekultúrák megismerése és megértése iránt. A zenei oktatás/nevelés
minden szintjén és szervezeti keretei között szerepeljenek a hazai szakmai
programokban “világ-zenék”. Külön említették a tanárképzés ez irányú nyitottságának
fontosságát.
A “világ-zene” értelmezése tág: magába foglalja a népzenét, a műzenét,
a populáris zenét; a történelmi zenét éppúgy, mint a kortársat. De természetes
részét képezi a nyitottságnak a különböző kisebbségek, társadalmi rétegek,
szubkultúrák zenéjének elismerése és megismerése. A “világ-zenék” megismerése,
tanulmányozása és megértése nem öncélú. A zenei, esztétikai tartalmakon
túl ismertté válhat, hogy milyen társadalmi kontextusba illeszkedik a zene,
a zenélés. Így más népek élete, szokásai tárulhatnak fel nemcsak a puszta
tudomásulvétel, ismeretrepertoár bővítése céljából, hanem a saját kultúrára
való reflexió befolyásolhatja a saját élet megélésének értékelését.
A zenei nevelésben, bárhonnan is származik a zene, minden zenét azonos
tisztelet illet. Elismeri azonban azt is a szóban forgó ajánlás, hogy nincs
egyetemesen érvényes szempontrendszer a különböző zenék, előadásmódok értékelésére.
A zene erejét abban látja, hogy a zene gyakran jelentős szerepet játszik
kultúrák integrációjában, az etnikai identitás fenntartásában. Továbbá,
a zene különleges hasznosságúnak bizonyulhat nemzeti és politikai problémák
megoldásában több-etnikumú társadalmak esetében. (6)
A magyar zenei nevelés helyének, értékeinek, működésének teljesebb meghatározásához
járulhat hozzá, ha azt nemzetközi trendekkel, a nemzetközi zenei nevelés
fő áramlataival vetjük egybe. Ha a fentiekben ismertetett európai és világszervezeti
munkaanyagokat alaposan átnézzük, valószínű, hogy mind az iskolai ének-zene
tanításban, mind pedig az alapfokú művészeti nevelés, azon belül is az
alapfokú zenei nevelésben felmerülhet a feladatok, tennivalók újragondolása,
miközben számos ponton megerősítéseket is kaptunk eddigi működő rendszerünk
gondolati alapjaihoz és gyakorlatához.
Az utóbbi időben az ének-zene tanításról több szó esik, kiváltképp
a kerettantervben megállapított óraszámok miatt. Az óraszámcsökkenés számos
kérdés megfontolását teszi szükségessé. A fentebb tárgyalt téma jó ürügyül
szolgál arra, hogy ezen témakör keretei között maradva gondolkodjunk az
ének-zenetanítás jövőbeni lehetőségei felől, amelyek közül csak egyetlen
gondolatmenet az, amit alább felkínálunk.
Az ének-zene tanításának az elmúlt fél évszázadban művelt formájában
kialakult hangsúlyok átrendezése válik esedékessé a kerettanterv bevezetése
óta kialakult új helyzetben egyfelől a tanítás “technológiájában”,
amelynek a filozófiai alapjai gyakorta elhalványodást mutattak, másfelől
a tanítás tárgyának, anyagának filozófiájában.
Alapvető ideológiai kérdésként tűnik fel a megújulás / megújítás közepette
a tradíció sorsa. Mi történjen? A tradíciót őrizzük meg (azaz, konzerváljuk
az eddigi tartalmakat, módszereket, zenei tevékenységi arányokat), vagy:
a tradíciót - őrizzük, mely utóbbi változat az őrzés mellett megengedi
a változtatást.
Kitekintés a Világba, a Világ zenéjének megismerése nem lehetséges
másként, mint a kommunikáció különböző eszközeinek, a különböző médiumoknak
az igénybevételével. A zenei befogadás ezért az eddigi ének-zenetanítási
gyakorlathoz képest nagyobb hangsúlyt kap.
A Világ értelmezése magában foglalja az európai régió túllépését. A
különböző kontinenseken, kontinens-részeken hangzó zenék gyakran az európai
zenétől teljesen különböző zenei összefüggésrendszereket alkalmaznak. Tekintettel
arra, hogy más földrajzi, más társadalmi környezetben más zenei nyelvezet
és más tradíciók alakultak ki.
Saját zenei és társadalmi tradícióink is más színben fognak feltűnni,
ha megismerkedünk más népek zenei megnyilvánulásaival, más népek életével,
azzal a társadalmi környezettel (amelybe folklórjuk és műzenéjük beágyazódik),
s ha lehetséges, a történelmi gyökerekkel is.
Népek, az emberi viselkedésformák különböző módozatainak megismerése,
embernek emberhez, embernek természethez való viszonya, az ezekben rejlő
különbözőségek mind olyan szempontok lehetnek, amelyek attitűd változás[oka]t
eredményezhetnek az iskolai nevelésben részesülő tanulóknál (mely attitűd
változások egyébként csak saját kultúránk, csupán európai környezetünk
vizsgálata révén nem lehetséges). Nagyobb tolerancia, más népek/kultúrák
megbecsülése, művészi és emberi megnyilvánulásaik értékelésénél szempontváltás
képességének a kialakulása lehetnek a Világ zenéjével való megismerkedés
nyereségei a konkrét, új zenei ismereteken túl. A Világ-kultúra zenei jelenségeinek
elemzése túl kell, hogy lépjen a zene csupán strukturális elemzésén (dallamok,
hangsorok, ritmusok, hangszerek analízisén). A jobb megértés, vagy egyáltalán
a megértés érdekében az illető zene mögötti társadalmi tartalmak, társadalmi
szerveződések, vallási felfogások, nemi és korcsoportbéli különbségek,
a családszerkezet működésének, egyáltalán, a zenének más kultúrákba való
beágyazódásának felfedése, egy bizonyos antropológiai közelítés hozhatják
a tágabb asszociációs kört mozgósító megismerés és talán másfajta érzelmi
állásfoglalás többletét.
Laczó Zoltán
Függelék:
ISME alapelvek a világkultúra zenéiről
Hisszük, hogy a világkultúra zenéinek, – amelyek külön-külön egyedileg
és valamennyi együtt, egységben is tekinthetők, – a zenei nevelés területén
jelentős szerepet kell játszaniuk. Az ISME a világkultúra zenéiről alkotott
véleményét ajánlásokban foglalja össze. Az ISME vezetősége bízik abban,
hogy az ajánlásokat elfogadók számára azok a szervező elv szerepét is betöltik.
1) Alapelvek:
(a) A Világzene úgy tekintendő, mint a különálló zenék csoportja, mindegyik
önálló stílussal, repertoárral, uralkodó alapelvek egész sorával és társadalmi
összefüggésekkel. A nyugati zene ezeknek a zenéknek az egyike csupán, de
mivel széleskörűen vált elismertté és csaknem egyetemlegesen világszerte
elterjedt, ennek megfelelően sajátos szerepet játszik az egész világ zenei
nevelésében. Elismerjük, hogy minden társadalomnak megvan a maga zenéje,
annak sajátos rétegződése, amely a társadalmi rétegződést követi, így:
klasszikus zene, népzene és populáris zene. Az is nyilvánvaló azonban,
hogy minden egyes társadalom maga rendelkezik a maga saját zenei értékrendjével,
a maga ideológiai meghatározottságaival, számolva azok viszonylagosságával.
(b) A zene az egyetemes művelődés része; minden kultúrának van zenéje,
minden társadalomnak van egy zenei rendszere, amellyel az alapvetően összefonódott.
A társadalom szubkultúráinak, társadalmi rétegeinek, korcsoportjainak és
egyéb alosztályainak szintén meglehetnek a maguk egyéni zenéi.
(c) Nincs egyetemesen érvényes szempontrendszer zenék értékelésére.
Minden társadalom azonban a maga körében a maga kidolgozott saját eszközrendszerével
értékeli kompozíciók, előadások, hangszerek, tanítási módszerek és a zenei
viselkedés megjelenési módjait. Hisszük, hogy minden zenei rendszer értékes
és érdemes megismerésre.
(d) Valamennyi zene érdemes tanulmányozásra. Úgy lehet értelmezni minden
zenét, mint a hangok / hangzás-“panellek” (patternek) bizonyos kontextusát
és hangzó folyamatot, mint viselkedésminták készletét és mint eszmék /
koncepciók rendszerét.
(e) Minden zene a saját társadalmi és kulturális összefüggésében értelmezhető
legjobban, úgy is, mint az illető kultúra része. Egy kultúra helyes megértése
zenéjének valamelyes megértését is feltételezi, s egy zene esztétikai értékelése
az azzal összefüggő kultúráról és társadalomról való alapvető ismereteket
is igényli.
(f) Egy bizonyos kultúrán kívül álló személy megtanulhatja értékelni
és megérteni az illető kultúra zenéjét, de azért képességének lehetnek
bizonyos korlátai abban, hogy ugyanolyan percepciós készségekre tegyen
szert, mint a honbéliek. Sok esetben ezek a határok nem is annyira merevek,
átjárhatatlanok, hogy a tanulókat a zenehallgatás, sőt, még az előadói
tevékenység vagy improvizáció területén is gátolnák elfogadható kompetenciák
elérésében.
2) Megjegyzések, érvek a nevelési kérdésekhez
(a) A zene, – mint az egyetemes kultúra megértésének az összefüggés-együttesében
csupán egy rész, – a zenei nevelés bármely rendszere számára lényeges,
hogy akár egységes, szintetizált, összedolgozott, akár különálló szerkezetben,
de magába foglalja a különböző társadalmak zenéjének a tanítását:
a nyugati műzenét, a világ különböző társadalmai “másság”-ának liberális
példáit, mind a kortársat, mind a múltbélit.
(b) Miközben a zenei nevelés intézményes keretek között működik,
a tanároknak társadalmuk teljes zenei élményanyagát be kell vonni munkájukba.
A világ sok részén a tömegkommunikáció sugározta zene szinte teljesen áthatja
az ifjúság mindennapi életét. Ezt a zenét, valamint a sugárzás nem intézményes
formáit nem lenne szabad elnyomni, sőt, éppen, ellenkezőleg, jobban meg
kell érteni a zenei nevelésben érvényesíthető szerepüket.
(c) Magától értődőnek tekintjük, hogy bármilyen zenepedagógiai helyzetben
bizonyos zenék más zenékkel szemben hangsúlyosabban fordulhatnak elő, sőt,
kell is előfordulniuk. Így, meggyőződésünk, hogy van esély arra, hogy minden
fajta zenét megértsünk, épp azáltal, hogy a különböző zenéket egy egyetemes
összefüggésrendszerbe illesztjük be.
(d) A zenei nevelésben, bárhonnan is származik a zene, minden zenének
azonos tiszteletet kell ébresztenie. Zenék minőségének előítéletes összehasonlítása
nem helyénvaló, mert előítéletességhez vezet.
(e) Zenét úgy is lehet tanítani, hogy
- a növendékek élő előadásokkal, videó felvételek készítésével vesznek
részt az aktív zenei tevékenységben, miközben lehetőségük van a hangzó
anyag és az adott kultúra elemzésére, valamint, hogy
- a zene részét képezheti a társadalomtudományok, a történelem, irodalom
és más művészetek tanulmányozásának.
(f) Kívánatos lenne, hogy a világkultúra zenéi jelen legyenek - legalább
rejtett formában - mindenfajta és minden szintű (alap-, közép- vagy felsőfokú)
zenei nevelésben, mind a hangszeres, mind az elméleti anyagban, akár intézményes,
akár nem intézményes zenepedagógiai tevékenységről van szó.
(g) Jól ismert tény, hogy a zene gyakran jelentős szerepet játszik
kultúrák integrációjában, etnikai identitás fenntartásában, valamint kultúrák
közötti kapcsolatokról való elméleti megfontolásokban. Továbbá az is ismert,
hogy a zene különleges hasznosságúnak bizonyult nemzeti és politikai problémák
megoldásában több-etnikumú társadalmak esetében.
3) Követve az előbbiekben bemutatott alapvető felvetéseket és a hozzájuk
társított megjegyzéseket, a következőket ajánljuk megkülönböztetett megfontolásra:
(a) bármiféle zenei nevelés – az egyéni hangszertanulást is beleértve,
– tekintse kiindulópontul a különböző zenék világának létezését, amelyeket
mind érdemes megérteni és tanulmányozni.
(b) minden egyes nemzet intézményes zenepedagógiai tantervének legyen
része saját zenéjének, a nyugati műzenének és a lehetséges legtöbb külföldi
zenének a bemutatása; ezeken túl ne kerüljék el a figyelmet a nemzet népességét
alkotó etnikai és nemzetiségi csoportok zenéi sem.
(c) minden zenetanárképzés tantervének képezze egy részét a világkultúra
zenéinek a válogatása, amely a tájékozódás és megértés minimális feltételéül
szolgál.
(d) a zenei nevelés módszerei a világ-zenék tanításában úgy vegyenek
részt, hogy a zenéket esztétikai teljességükben értékeljék, amikor lehetővé
válik azok hiteles átvétele. Ismertessék és értékeljék a zenepedagógia
létező rendszereinek hatékonyságát és illeszkedését az aktuális/specifikus
zenei kultúrákban.
(e) biztosítsák a szükséges anyagokat a társadalomtudományokkal és
hozzájuk kapcsolódó területekkel foglalkozó tanárok számára, hogy
azokat felhasználhassák alkalmas pedagógiai szituációkban. Rendelkezzenek
a tanárok minimális kompetenciával a zenehasználat és a zenei adatok használata
területén, beleértve a tömegkommunikáció közvetítette hangzó anyagot is.
(f) A zenei nevelés foglalja magába a zenei anyagok átvitele/átvételének,
múlt és jelenbéli sokféleségének rendszeres tanulmányozását, növelje a
muzsikusok és a közönség tudatosságát és felkészültségét a hangkeltés változó
technológiáinak megismerése, esztétikai vonatkozásainak területén is.
(g) az országos és regionális zenepedagógiai rendszerek létesítsenek
központokat zenei anyagok (össze)gyűjtésére és terjesztésére, lehetővé
téve a világkultúra zenéinek a tanítását. Az ilyen központok tegyék hozzáférhetővé
anyagaikat pedagógiai célokra együtteseknek, szólistáknak. Az ISME segítené
ilyen központok létesítését.
Fordította: Laczó Z.
Forrás:
MUSICS of the WORLD’s CULTURES,
A Source Book for
Music Educators
Editors: B. Lundquist & C.K. Szego with B. Nettl, R, Santos
& E. Solbu
Published by the CIRCME for the ISME, Australia, Perth, 1998.
p. 17-19.
Jegyzetek
1) Ausztria, Bulgária, Egyesület Királyság (Nagy-Britannia), Finnország,
Franciaország, Görögország, Hollandia, Horvátország, Lengyelország, Litvánia,
Moldova, Németország, Norvégia, Olaszország, Románia, Spanyolország, Svájc,
Svédország, Szlovénia és Törökország
2) Culture, Creativity and the Young. ARTS EDUCATION in EUROPE: A Survey.
Ed. by Ken Robinson, Project Director, Professor of Arts Education, University
of Warwick, United Kingdom, Council of Europe, Culture Committee, Strasbourg,
1996
3) OECD, 1989, p.88.
4) Life-long Learning
5) UNESCO, Helsinki, 1972
6) Görögország, 1995. 1. old.
7) Hegyi I. (1997): Világunk zeneoktatási öröksége, Pécs, JPTE
8) uott, p. 35-135, különösen p. 66. és p. 186.
9) MUSICS of the WORLD’s CULTURES. A Source Book for Music Educators.
(1998) Ed. by Lundquist, Szego, Nettl, Santos & Solbu. – Perth, CIRCME,
p. 17-19. – Megjelent az ISME XXIII. Pretoria-ban 1998. július 19-25-ig
tartott világkonferenciájára.
|