LACZÓ ZOLTÁN
Visszatekintés és hogyan tovább?
Az iskolai ének-zene tanításról…
Kodály-módszer elnevezés elterjedt kontinensek szerte, mindenütt,
ahol a világra való kitekintéssel, a művelők hazai metodikai arzenáljuk
megújításának igényével, ún. magyar módszer szerint tanították a zenét
az iskolában. Mi szívesebben beszélünk Kodály-koncepcióról, felismerve
azt, hogy sokkal szélesebb szellemi kisugárzású gondolatrendszerről van
szó, sem mint azt bele lehetne gyűrni a “módszer” fogalmába. A kodályi
gondolatrendszer nem redukálható a szolmizációra, a kézjelezésre, a részünkről
már megszokott ritmusnevek alkalmazására, a zenei írás-olvasás tanítására,
az esztétikus tisztán intonált éneklésre, a javarészt magyar népdalokból
összeállított tananyagra.
A koncepció alapja - a zene demokratizálásának a szándéka, amelyet
a “Legyen a zene mindenkié!” mozgósító gondolat fejez ki leginkább. Ebből
számos további fontos feladat adódik: a demokratizálás csak az iskolában,
sőt, a minél korábbi gyermeknevelésben (már a gyermek, sőt, az anya születése
előtt kilenc hónappal) valósulhat meg. A gyermekeknek, a tanulóknak a birtokukban
lévő legnemesebb hangszerét: énekhangjukat csak nemes és értékes zenei
anyaggal lehet művelni. Népzenei fogantatású művek gazdag sorát, a remekmívű
gyermekkórusokat komponálta meg Kodály a nemzetnevelő és ízlésnevelő cél
érdekében. Akkor már a népdalgyűjtés is ennek szolgálatában állott. A nemzetnevelést
szolgálta továbbá a zenei analfabétizmus felszámolására és az értékes zenei
anyag tolmácsolására irányuló törekvés, amelyhez a rokon népek népdalain
kívül a zene klasszikus nagy mestereinek alkotásai is hozzáértődtek. Minden
gondolat és abból fakadó kodályi cselekvés a zenei nevelést túlnyomóan
vokális alapozottságúvá, vokális tevékenység központúvá tette. Tehetséggondozó
programjának alapvetése (“Nincsen botfülű gyermek”) is szoros logikával
kapcsolódik a demokratizáláshoz. Ugyanehhez a logikához kapcsolódik a tanítás
minőségének a biztosítása a jó tanárképzés révén, ill. jó tanár személyében
(fontosabb, hogy ki tanítja az éneket Kisvárdán, mint hogy ki az Operaház
igazgatója). A nemzetnevelés gondolati rendszere a magyar nemzeti
azonosságtudatnak a zenei nevelés eszközeivel történő támogatásával válik
kiteljesedetté
A koncepció már kész volt a háború előtt, azóta csak teljesebbé vált.
A pályatárs Ádám Jenő volt, aki a koncepció zenepedagógiai helyzetekre
történő alkalmazását megszervezte, s anyaggal is feltöltötte. Így született
meg 1948-ban a Kodály-Ádám: Énekes könyv. Ez a gyermekdal és magyar népzenei
dalanyag adta az alapját, modelljét minden további tankönyv-együttesnek
a későbbi években, évtizedekben. A háború utáni tanítás új lendülettel
kezdődött. Kodály pedig éberen őrködött az iskola énektanítás tekintélyének
megőrzésén, amelyet a tárgy ki is vívott magának pedagógiai szervezettségénél,
kidolgozott módszertanánál és heti két órában meghatározott óraszámánál
fogva, amely az általános iskola valamennyi osztályában érvényes volt.
A koncepció azonban legteljesebben egy bizonyos intézmény-“típusban”
testesült meg. Kodály szülővárosában, Kecskeméten a zenei nevelés megjobbítása
iránt mélyen elkötelezett Nemesszeghyné Szentkirályi Márta kezdeményezésére,
irányítása mellett és aktív oktató-nevelői részvételével (tanácsi és minisztériumi
egyeztetések eredményeként) a kor egyik jelentős kultúr- és oktatáspolitikai
fegyvertényeként jöhetett létre – a későbbiekben Kodály nevével szorosan
összefonódó – ének-zenei tagozatos (szakirányú) általános iskola 1950-ben
(1 ); miniszteri rendelet 1956-ban adott törvényi kereteket további tagozatos
iskolák létesítésének és működésének), amelyet máig is zenei általánosnak
ismerünk. Kodály álma (2 ) ebben az oktatási szervezeti formában, ill.
intézménytípusban látszott megvalósulni a mindennapi énekórákkal, a zenei
írás-olvasás elsajátításával, a kórusénekléssel, a koherens osztályközösségek
kialakulásával, ahová felvételi válogatás nélkül kerültek be a gyerekek
(“nincs botfülű gyermek!” (3).
Négy-öt év elteltével az intenzív ének-zenei nevelésnek a tanulók személyiségére
gyakorolt hatása a mindennapi tapasztalat számára is nyilvánvalóvá vált:
az ezekbe az osztályokba járó gyerekek a különböző akadémiai tárgyak területén
is jobban teljesítettek, viselkedésük is differenciáltabb lett az ún. normál
osztályokba járó társaikénál (4). A Kokas Klára (5 ) kezdeményezte transzferhatás
vizsgálatoknak köszönhetően az 1960-as években a nemzetközi érdeklődés
középpontjába került a magyar ének-zenei nevelés. Ország-világ csodájára
járt a jelenségnek, s a különböző kontinensekről ide látogató szakemberek
a Kodály-módszer titkát vélték felfedezni a maguk számára a tagozatos osztályokban
virtuózan szolmizáló és a zenei írás-olvasásban excelláló gyerekek láttán
hospitálásaik során. Megkezdődött a “módszer” exportja. Ebben jelentős
segítséget jelentett a különböző nemzetközi helyszíneken való megjelenés
(ISME konferenciák (6), nemzetközi színtéren zenepedagógiai bemutatók,
nemzetközi kórusversenyeken elért kiváló gyermekkórus eredmények). A további
transzfer-vizsgálatok (7) is egybehangzóan igazolták az intenzív zenei
nevelésben rejlő erőt.
Az 1963-as tantervi reform alapjaiban nem módosította a megkezdett
és megerősödött gondolati vonalat az általános iskolában. Kodály 1967-ben
bekövetkezett haláláig a tárgy biztonsága sértetlen volt. Hiába voltak
azonban a gyászszertartáson búcsúzó kultuszminiszter, Ilku Pálnak az örökség
őrzését ígérő szavai… Fokozatosan bár, de apró repedések keletkeztek a
rendszer egészén.
Az 1978-ban bevezetett következő tantervben a korábbi általános iskolai
óraszámokat nem sikerült megőrizni, már az 1. és a 8. osztályban csökkentek
(heti kétszer fél, ill. heti egy óra) a többi osztályban még megmaradt
heti két óra mellett. (8)
Az akkori új tanterv különösebb tartalmi változtatást nem hozott, bár
figyelmet érdemel a zenehallgatásnak, mint zenei tevékenységformának a
beépülése az iskolai énekórába. A zenehallgatás programja a zenei horizont
tágításán igyekezett, megőrizve a kodályi alapelveket: vokális és népzenei
kiindulású volt a program. Súlyt helyezett azonban a hangszeres zene, a
különböző zenei műfajok, a zeneirodalom klasszikusainak, értékeinek megismertetésére,
a XX. századi kortárs zeneművészet bizonyos alkotásainak bemutatására (Britten,
Pende-recki, Honegger; Szokolay, Petrovics, Durkó, Kurtág), (9) nem
titkolt azon céllal, hogy a különböző zenei tevékenységformák közötti arányok
kiegyensúlyozottabbak legyenek.
Közben a tanítóképzésben folyó általános ének-zenei képzésnek el kellett
szenvednie a tárgyat érhető legjelentősebb vereségeit az énekes alkalmassági
vizsgának a felvételi kritériumok közül történő teljes kiszorításával,
s az általános tanítók számára már-már a minimum alá redukált óraszámokkal
(1 óra két féléven keresztül éneklés, 1 óra két féléven keresztül az ének-tanítás
módszertana) 1980-tól. A szakkollégiumként ének-zenét választó főiskolai
hallgatók aránya tanítóképzőnként átlagosan 25-30% volt, ahol méltó óraszámok
biztosították az alapos felkészítést az osztálytanítói munkára. Ez viszont
azt jelentette, hogy a képzősök kb. 70%-a ének-zenéből kevesebb zenei tudással
kapott diplomát, mint amilyen tudása lehetett egy jól tanított 7-8. osztályos
általános iskolás
nak. (10)
Az iskolaigazgatók rugalmasságán és bölcsességén múlott, hogyan alakítják
ki ún. “kis-tagozatos” rendszerüket. Nevezetesen: megszervezni, hogy a
képzettebb tanítók a képzetlenebbek osztályaiba áttanítsanak – “készség”-tárgyakat.
A tanítóképzés eme áldatlan állapotának megszüntetéséért felemelte szavát
a Magyar Kodály Társaság is. (11)
A nyolcvanas években kritikai hangok is megjelentek a szaksajtóban
(12),
amelyek aztán a 90-es években igencsak felerősödtek. (13)
A legkülönbözőbb érvek és ellenérvek hangzottak el a polémiák során.
A fontosabb gondolati csomópontok az értékőrzés körül sűrűsödtek. Voltak,
akik a nemzeti, a magyar vonalat kezdték félteni. Voltak, akik a “Száz
éves terv” nem teljesülésének okán vetették fel kétségeiket, nevezetesen,
hogy a zenei írás-olvasás ideája nincs megvalósulóban. Itt jegyezzük meg,
hogy ezzel nem voltak elégedettek a szakemberek már 1980-ban sem. (14)
A legnagyobb indulatokat azonban Tóth Anna írása (15) váltotta ki, amelyben
szubjektív, elfogult hangon észrevételezi, hogy a középiskolát befejező
diákok még ballagásukon sem tudnak énekelni, s ezért a Kodály-módszert
teszi felelőssé. A vitában nagyobbára érzelmileg (túl)hevített válaszok
voltak olvashatók, így a problémák kimondásán túl sokat nemigen javíthattak
a helyzeten.
Ezen közben a sajtó hasábjain zajló vitáktól magukat függetlenítve
voltak olyan személyiségek, akik az alternatív pedagógiák útjait fürkészték
– meglepetésre – nem az iskolai ének-zene tanítás területén. A legelsők
között Dimény Judit rádióműsoraiban adott mintát ahhoz, hogy a struktúra,
mint szervezőelv összekötheti a nyelvet, zenét, matematikát. Egyáltalán
az összefüggések megláttatására, gondolkodásra inspiráltak műsorai, amelyeket
aztán könyvekké szerkesztett. (16) Friss Gábor pedig módszertani ötletek
sokaságával haladta meg a szokványos tantervi gondolkodásmódot. (17)
A művészeti nevelés másik jelentős terrénuma az alapfokú művészetoktatás.
Iskolateremtő személyiségek tűntek fel már a nyolcvanas években az alsó
és középfokú zeneoktatásban. Ezeket a szakembereket toborozta szövetségbe
a ZETA, a Zenetanárok Társasága, mely már elődszervezeti formájában
is, aztán 1990-es átalakulásától mai napig folyamatosan igen progresszív
szerepet játszott a zenepedagógiai látótér tágításában (18). A zongoraművész
pedagógus Tusa Erzsébet járt élen gondolkodásának rendkívüli nyitottságával,
aki a poliesztétikai nevelés gondolatát ültette el elsőként.(19) Ennek
az útnak a folytatásaként, vagy egyidejűleg alakuló rokon szellemiségű
műhelyeként tekintjük a zenei és vizuális improvizáció összekapcsolása
révén kreativitást fejlesztő komlói, majd később pécsi iskolát, amely szorosan
kapcsolódott össze Apagyi Mária (20) és Lantos Ferenc nevével (21). Gonda
János, a magyarországi jazz egyik legkiválóbb előadóművésze, a művészetoktatásban
ismertségre mint intézmény- teremtő s -vezető személyiség tett szert. Kevesebben
tudják, hogy alternatív zenepedagógiák (22) számára otthont adó nemzetközi
intézet (23) megteremtője, s a Populáris Zene Antológiájának (24) a szerzője,
amelyet a hagyományos, tradicionális kodályi vonal szigorúságának oldására
ajánlott a közismereti iskolák ének-zene tanítása számára, az énektanárok
továbbképzését is célzandó.
Tulajdonképpen ezen a ponton találkozik az iskolán kívüli és az iskolai
zenei nevelés, s nem kétséges, hogy ez a találkozás megtermékenyítőleg
hat az iskolai zenei nevelésre. Mily érdekes, hogy korunk egyik legnagyobb
előadóművésze, a nemrég elhunyt Lord Yehudi Menuhin is elindított egy olyan
iskolai nevelési programot, a MUS-E (Music Europe) amely tágítja a művészeti
nevelés tárgyának körét, s nem áll meg a mesterségbeli készségek elsajátításánál.
Ugyanolyan fontosnak tartja a szociális készségek fejlesztését is, hogy
toleranciát tanuljanak a gyerekek. Az Európai Zenei Tanács helyett a Magyar
Zenei Tanács fogadta be a programot 1994-ben, Csébfalvi Éva szervezési
segítségével.
A szakmán belüli kiút-kereséssel szinte egyidejűleg kellett átgondolni
a teendőket, az ének-zene tárgy helyét, célját, funkcióját a NAT megjelenése
(25) miatt. Történelmi pillanat lett volna a realitásokkal szembe nézni,
ám a szakma irányt adó képviselői nem merték ezt megtenni. Kényelmesebb
megoldásnak, s látszólag tradíció-őrzőnek tűnt a kodályi utat választani
– ragaszkodva tovább is mindenhez változatlanul, ami a korábbiakból beváltnak
tűnt. Pedig a társadalmi változásokat követő iskolarendszeri változások
miatt is szükségszerű “megőrizve újításhoz” kapott a szakma - L. Nagy Katalin
egyik jó időben megjelent írásában (26) – helyzetelemzésen alapuló gondolati
modellt.
A NAT-ban foglalt irányelvek jó lehetőséget kínáltak volna pedig a
művészeti műveltségterületen belül más művészeti ággal, vagy más egyéb
műveltségterülettel szövetkező integrációra. Erre azonban elenyészőnek
mondható kísérleteket lehet csupán találni, az ének-zene műveltségterületen
belüli szakágazatot továbbra is tantárgyként kezelte a szakma. A “tárgy”
a NAT formai-szerkezeti követelményeit teljesítette, de a belső tartalmakat
meg nem újította. Olyan hagyományos, korábbi tantárgyi logikát követett,
amely az évfolyamok emelkedő voltára tekintettel, s kiváltképp 11 éves
kortól fölfelé történeti sorrendet figyelembe véve építette fel a zenei
anyagot. Így történhetett, hogy a populáris műfajok tárgyalására nem is
kerülhet sor a 9.-10. évfolyam előtt. Az énekes anyag meghatározásában,
az elsajátítandó zenei készségek mélységében, a zenei ismeretek előírásában
a követelmények alig teljesíthetők. Annak ellenére, hogy a NAT a készségfejlesztésre
irányítja a figyelmet a korábbi ismeret elsajátíttató pedagógiával szemben,
a tradícióőrzés belesodorta megint az ének-zene tanítását épp azon tevékenységek
műveltetésébe és épp azon zenei ismeretek elsajátíttatásába, ami miatt
a tanulók az iskolai ének-zenét érzelmileg nem tudják elfogadni. Ennek
a tapasztalati felismerésnek az igazolására szociológiai felmérések szolgálnának
igazolásul, ám, az utóbbi másfél évtizedben ilyenre Strém (27) és Malecz
(28) reprezentatív mintavétellel dolgozó munkái óta nem került sor. Ám
már akkor is a populáris zene különböző műfajai álltak a preferenciák élén.
Azóta pedig a preferenciák a populáris zene irányába mozdultak el még jobban.
A Kodály Intézet negyed százada őrzi a kodályi örökséget. Új irányzatok
kísértésének nem enged. Ebben a szellemben képezi az ide beiratkozó külföldi,
s magyar kollégákat egyaránt.
A Magyar Kodály Társaság is a tradícióőrzés mellett foglal állást.
Azzal bátorítja tagjait, s a szellemi vonzásköréhez vonzódó kollégákat,
hogy a relatív szolmizáció, a zenei írás-olvasás terén külföldön is szép
eredményeket hoznak.
Alig tud az énektanár társadalom valamit azokról a megújító törekvésekről
nyelvtudás híján, amelyeknek viszont a Nemzetközi Kodály Társaság teret
ad. Szó kerül itt a különböző kontinensek bennszülöttjeinek a zenéjéről
(29), a Kodály-módszer hangszeres tanításban történő alkalmazásáról (30),
milyen szerepet játszik az emigránsok életében a zene, s mit tanulnak azok
egymástól (31), a multikulturalitásnak milyen zenei vetületei vannak (32),
az agyi folyamatokat, idegrendszeri struktúrákat hogyan befolyásolja a
zenei nevelés az iskoláskor előtt (33), a pszichológiai értelemben vett
tanulási és probléma megoldási folyamatok felfedezését hogyan segítik elő
a zenei nevelés kezdetei (34), továbbá gazdag azoknak az írásoknak a száma,
amelyek tájékoztatnak a különböző országokban folyó a Kodály-módszer adaptációról
(Filippini szigetek, Thaiföld, Korea, Japán, közelebb hozzánk: Lengyelország,
Dánia, stb.).
A történések, események eközben egyre sűrűsödnek, jelentős gondolatok,
írások látnak napvilágot. Figyelmet érdemelnek az ISME szakbizottságaiban
elhangzott – kutatásokon nyugvó – előadások zenepedagógiai, zenepszichológiai,
zenei nevelés hatáselemezése, tanárképzés tárgykörben. (35)
A zene és pedagógia kapcsolatának, a két diszciplína találkozásából
eredendő kutatások fontosságának bemutatására is sor kerül. (36)
A nemzetközi curriculum-kutatásokat bemutató Ausztráliában kiadott
exklu-zív kötetben méltó színvonalon és terjedelemben jelenik meg a NAT-ban
megtestesülő magyar tantervi reform és a közoktatási és tanárképzési gyakorlat
szükséges modernizációs irányainak elemző ismertetése az OKI Program és
Tantervfejlesztési Központjának tudományos munkatársától, angol nyelven.
(37) E központ sokat tett a megújító tartalmak kifejtésének és megjelentetésének
ösztönzéséért. A megbízás alapján elkészült minősített tantervek summázatát
adják azok az összefoglalók, amelyeket az ének-zenei terület tantervi kutató-fejlesztője
a Parlando c. zenepedagógiai folyóiratban adott közre. (38)
Hogy nem lírai eufemikus eszmefuttatások sora volt mind az, amiket
a transzferhatásról olvashattunk (ld. 11)), - bár a kutatások eredményei
alapján erre azért már akkor is lehetett gyanakodni, - a “Zene és Egészség”
témában 1998 őszén tartott 6. nemzetközi konferencia előadásai végképp
meggyőztek, amikor is a hannoveri kutatóműhely munkatársai digitalizált
EEG vizsgálatokkal igazolták a zenei nevelés féltekei funkciókat megváltoztató
hatását.(39) Előzménye már korábban is volt. (40) Ennek a kutatásnak jelentős
ösztönzést jelentett E.E. Gordon professzornak a kísérletben felhasznált
koncepciója (41), amelyet a Nemzetközi Kodály Társaság köreiben is összevetésre
alkalmasnak látnak a Kodály-koncepcióval (.42)
S a zenei általános, amelynek eredményét már a hatvanas években láttuk,
1990-92-ben érte el országos elterjedtségének maximumát, amikor is 200-240
iskola adott otthont a személyiségformálásban igen eredményesnek mutatkozó
iskola-“típus”-nak. 1998-ban 150 iskolának volt zenei tagozata, ennek egyharmada
Budapesten volt. Ma már 100 alatt van ez a szám, s a kerettanterv (43)
törvényi szabályozása alapján aztán még kevésbé remélhetjük, hogy a jövőben
több iskola látja be a transzferhatás effektivitását és jelentőségét. A
németek és svájciak azonban tanulnak, talán tőlünk (is)? (44)
Anélkül, hogy itt volna módunk elemezni a kerettanterv előkészítésének,
bevezetésének körülményeit, a NAT-tal megegyező és attól eltérő pedagógiai
vonásait, az ének-zene tárgy létét, működését érintő hatásait itt kell
megemlítenünk.
A nyomtatásban munkaanyagként megjelent Kerettanterv erényeit taglalhatnánk
részletesebben (koncepciózus, zárt, koherens rendszer, NAT-konform, illeszkedik
a NAT kereszt-tantervi területeihez, Európára és a nagyvilágra kitekintő,
a nemzeti értékeket ápoló), mégis az ének-zenei nevelésnek az iskolakötelezetteknél
játszott szerepéről is kell szólnunk. Ennek
a) szervezeti, intézményi, törvényszabályozási oldalát és
b) a tartalmi vonatkozásokat kell érintenünk.
Ad a) A gimnáziumban, a szakközépiskolában és a szakiskolában a 11-12.
évfolyamon már nem szerepel az ének zene. (45) Így a zeneoktatás-politikának
épp a legérzékenyebb pontja sérül, - mely szerint az iskolázás idején mindenki
egyformán részesül a zene kínálta szellemi javakban, - nem hagyható szó
nélkül, hogy 2000-ig befutott félévszázados karrierjeként az ének-zene
tárgy óraszáma a legalacsonyabb az összes tárgy, de még a művészeti tárgyak
közül is. Ennél alacsonyabb óraszáma már csak az osztályfőnöki órának van.
Anélkül, hogy óraszám-fetisiszták lennénk, ez a tény – tény. S ez nincs
koincidenciában Pokorni Zoltán miniszter úr 1999. február 26-án a Közoktatási
Modernizációs Közalapítvány által rendezett művészeti nevelési konferencián
megnyitó beszédében elhangzott mondataival, melyek szerint: “A zeneoktatás
terén megőriztük azt a nemzetközi szerepet, súlyt, amit a magyar zeneoktatás
mindig is magáénak mondhatott.” Vagy a hangszeres oktatásra gondolt volna?
Más helyen viszont az ének-zene tagozatos iskolákra hivatkozva a következőt
mondotta: “Ide adják gyereküket azok, akik adnak magukra!” (46) (Fentebbi
adataink is másról szólnak.)
Ad b) A szakma alig kezelhető kudarcnak éli meg, hogy a zenei nevelés
intézményesen biztosított működési lehetőségei lecsökkentek. Annak az énektanításnak
a presztízse, amit eddig műveltünk, megroggyant. De ennek nemcsak óraszám
okai vannak. Fontos tudni, hogy heti egy óraszám mellett teljesíthetetlen
a NAT és a kerettanterv együttes elvárása, nevezetesen, hogy készségeket
fejlesztő és cselekedtető legyen a tárgy közvetítése.
Önkritikusan meg kell állapítani, hogy a jelenségek pusztán zenepedagógiai
elemzése, pusztán zenepedagógiai kiútkeresés nem visz előbbre. Nem az a
vita tárgya, hogy melyik népdalt melyikre lenne érdemes felcserélni, hogy
a “fi” szolmizációs hang tanítása megelőzze-e a “ti”-t, s hogy hány előjegyzésig
tanítsuk a hangsorokat, s hogy milyen fontos és fontos-e az abszolút hangnevek
tudása, alkalmazása, vagy akár ismerete, s hogy milyen mélységig tudjanak
zenét lejegyezni diktálás után, azaz, írni - olvasni. Félreértené az énektanár
társadalom a helyzetét, ha azt gondolná, hogy az új helyzetben fele óraszámban
fele mennyiségű anyagot, fele mennyiségű készséget kell vagy lehet majd
megtanítani.
A zenei nevelés szempontjából egyszerű, de annál lényegesebb, sorsfordító
kérdéseket kell megválaszolni:
Mi zenei nevelésünk célja?
A cél elérése érdekében milyen változtatások megtételére van szükség?
Mi a zenei nevelés tárgya? A zene - a maga logikájával vagy a gyermek
- a maga logikájával? (Az eddigiekben a zene logikája volt az irányt adó.)
Elegendő, s megfelelő minőségű-e az énektanítás motivációs arzenálja?
Intellektuális vagy emóciókra ható zenepedagógiát művelünk?
Abszolút értékekhez, vagy társadalmi funkciókban kialakuló, változó
értékekhez kell-e igazodnunk?
Sem a reális helyzetfelmérés, helyzetelemzés, sem a nagyon sürgető
közeli jövőbeli stratégiák kialakítása nem nélkülözheti társtudományok
bevonását, közreműködését (általános és alkalmazott pedagógia, [zene]pszichológia,
fejlődéslélektan, szociálpszichológia, szociológia, zenetudomány, [zene]esztétika,
informatika). Ha a kérdésekre sok szempontú közelítés után adjuk meg a
választ, bizonyos, hogy változtatni kell tantárgystruktúrán, anyagon, pedagógiai
és zenei tevékenységeken, a hatásgyakorlás módján.
Újra kell értelmeznünk a zenét, annak esztétikai és szociológiai aspektusát.
Számba kell venni, hogy a zenének milyen funkciói vannak. Nem biztos, hogy
feltétlenül csak megismerést biztosító. Szórakoztató is! (47) Relaxáló
is. Preventív is. Terápiás is. Kommunikatív, intermediáló is! Erre
mind rámutathatna netán a zenei nevelés?
Tudjuk-e, hogy az ének-zene tárgy a hallgatók megítélésében az utolsó
helyen áll? (48) Tudjuk-e, hogy tizenéveseink iskolán kívül milyen zenét
fogyasztanak (rock, house, rap, metal, stb.)? (49) Tudjuk-e, hogy a magas
művészet (és tudomány?) képviselői szerint ez a ’szellemi környezetszennyezés’
talán veszélyesebb a biológiainál, mert egy ideig tünetmentesebb…? (50)
Tudjuk-e hogy a populáris zene népszerűsítőjének felfogása szerint a művészetoktatás
– konzervatív kövület? (51) Tudjuk-e, hogy az iskolai énektanárok konzervativizmusa,
a nyitástól való tartózkodása (ha nem irtózása) milyen mérvű? (52)
Miközben felsorakoznak érvek, tekintélyek a tradícióőrzés mellett (53),
ugyanúgy érvelnek a megújításért gondolkodók (54). Egyik csoportot sem
az egyoldalú kizárólagosság jellemzi.(55)
Az ének-zenepedagógia helyzete most nem könnyű. Még kevésbé az ének-zenetanároké.
Eddigi felkészültségük meglehetősen szűk szakmai ismeretek birtoklására,
megingathatatlan meggyőződésekre, hitekre korlátozódott. Egyre inkább be
kell látni, hogy ma - még inkább holnap - ez már nem elegendő. S ami megkerülhetetlen:
nem lehet nem tudomásul venni, hogy a világ megváltozott körülöttünk. Demokráciánk
újabb és újabb kihívásokat generál. Pluralizálódik a társadalom, pluralizálódnak
az értékek. (56) Nem teheti meg még az ének-zene tanár, de a zenetudós
sem, hogy zárójelbe teszi a valóságot.
A globalizáció a zene világában is hat, működik, jelen van, átrendezi
eddigi világképünket, nem biztos, hogy előnyünkre. (57) Nemzeti identitásunk,
önmagunk megőrzése a népi hagyományok, népzene ébrentartásával lehetséges.
(58)
Vannak még témák, amelyeket nem érintettünk. Így az óvodai zenei nevelés,
a tanárképzés témája maradt el. Itt kell azonban azt megjegyeznünk, hogy
a tanárképzésre nehezedik a legnagyobb erkölcsi súly a megújítás tárgyában.
Ha a tanárképzésben résztvevő tanárok nem képesek a lépésváltásra, további
évtizedeket késik az a szemléleti megújulás, aminek már kellene hatnia.
Nem esett szó mozgalmakról: a kórus szerepéről, a táncházról, az iskolán
kívüli zenei nevelés esélyeiről. De Hamupipőke sorsra jutottak tárgyalásunkban
a tankönyvek is. És a kutatás rendszerezettebb áttekintése. Ám az eddigi
idézetek azt tanúsítják, hogy vannak olyan szellemi erők a zeneművészet
területén munkálkodók között, akik ha összedolgoznak, - mint ahogy a Biciniumok
előszavában is írja Kodály: “Szebb, ha ketten összedalolnak” – megszülethetnek
azok a jó kompromisszumok, amelyekre tanít Európa és a világ jobbik része,
toleráns, elfogadó gondolkodása, s amelynek nyomán elfogadó, toleráns személyiségeket
nevelhetünk megengedőbb zenepedagógiánkkal.
Jegyzetek
1) Szögi Ágnes: “…van itt egy iskola…” a kecskeméti ének-zenei
iskola története a kezdetektől 1973-ig (1983). Kecskemét, Kodály Zoltán
zenepedagógiai Intézet
2) Kodály Zoltán (1947): Százéves terv, In: Kodály: Visszatekintés
- I.(1974), szerk.: Bónis Ferenc, Budapest, Zeneműkiadó, p. 207-209.
3) Kodály Zoltán (1947-57): Zene az óvodában, In: Kodály: Visszatekintés
- I.(1974), szerk.: Bónis Ferenc, Budapest, Zeneműkiadó, p. 115.
4) Ibid., p. 95.
5) Kokas Klára (1972): Képességfejlesztés zenei neveléssel, Budapest,
Zeneműkiadó
6) Budapesten 1964-ben, ahol és amikor is Kodályt díszelnökké
választják
7) Bácskai-Manchin-Sági-Vitányi (1972): Ének-zenei iskolába jártak...,
Budapest, Zeneműkiadó
Barkóczi Ilona - Pléh Csaba (1977): Kodály
zenei nevelési módszerének hatásvizsgálata, Kecskemét, Kodály Zoltán Zenepedagógiai
Intézet
Wolff, K. (1978): The non-musical outcomes
of music education, in: Bulletin of the Council for Research in Music
Education, No. 55., p. 1-27.
Laczó Zoltán (1985): The Non-Musical Outcomes of
Music Education: Influence on Intelligence? In: Council for Research in
Music Education, Bulletin No. 85., p. 109-118.
8) Az általános iskolai nevelés és oktatás terve (1978). Az Oktatási
Miniszter 114/1977. (M.K.) OM számú utasítása az ált. isk. nevelés és oktatás
tervének bevezetéséről. In: Művelődésügyi Közlöny (1977. 06. 03.)
Óraterv az osztott általános iskolák számára
(1978). In: Az általános iskolai nevelés és oktatás terve, p. 7.
9) Laczó Zoltán (1978): Az ének-zene tanítás célja és feladatai.
Zenehallgatás. In: Az általános iskolai nevelés és oktatás terve. Tantervi
Útmutató. Ének-Zene 1-4. osztály. Budapest, Tankönyvkiadó, p. 3-10 és 38-51.
Laczó (1982): Az ének-zene tanítás célja és
feladatai. Zenehallgatás. In: Az általános iskolai nevelés és oktatás terve.
Tantervi Útmutató. Ének-Zene 5-8. osztály. Budapest, Tankönyvkiadó, p.
3-10 és 40-54.
Laczó (1983): Listening to Music With Primary
Classes: Curriculum reform and Experiment, In: The Canadian Music Educator,
Vol. 24. No. 3., p. 7-17.
Laczó (1984): Zenehallgatás az általános iskola
alsó tagozatában, Budapest, Tankönyvkiadó
Laczó (1987): Zenehallgatás a 7-8. osztályban.
In: Lukin László - Lukin Eszter - Laczó Zoltán: Ének-Zene Tanári Kézikönyv,
Általános Iskola 7-8. osztály, Budapest, Tankönyvkiadó, p. 104-340.
Laczó (1979-85): a zenehallgatás anyagát tartalmazó
hanglemezek a Hungaroton kiadásában: SLPX 19001, SLPX 19074, SLPX 19130,
SLPX 19245-6-7, SLPX 19276-7-8
10) Hasonló összefüggéseket igazoltak L. Nagy Katalinnak
a nyíregyházi főiskola végzős tanítói szakos hallgatóival erre vonatkozó
több évfolyamon végzett felméréseinek adatai is, sőt, az adatok szerint
a diplomázók kevesebbet tudtak, mint a tanított korosztály. A zenein túli,
szociológiai befolyásoló tényezőket is kimutató elemzést a Magyar Zenei
Tanács és az OM Ének-Zenei Szakbizottsága is felhasználta érvei alátámasztására.
(A könyv Pedagógiai kutatás és zenetanítási gyakorlat címmel kéziratban
olvasható a kecskeméti Kodály Intézet könyvtárában).
11) Póczonyi Mária (1984): A zeneoktatás és nevelés helyzete
a tanítóképzésben, In: Az ének-zene tanítása, 3. sz., p. 97-102.
Tarcai Zoltán (1984): Pedagógusképzés
a tanárképző főiskolákon, In: Az ének-zene tanítása,
3. sz., p. 103-105.
A Magyar Kodály Társaság nyílt levele (zenei
szakképzésről, a tanítóképzőben lévő óraszámokról) (1985), In: Parlando,
8-9. sz., p. 8-9.
A Magyar Kodály Társaság Elnökségének állásfoglalása
a tanítóképző főiskolák felvételi vizsgáin bevezetendő alkalmassági vizsgáról
és a tanárképzésben folyó képzésről (1986), In: Parlando, 6-7. sz., p.
14.
12) L. Nagy Katalin (1997): Hogyan tovább Kodály-módszer? – kérdések
és lehetséges válaszok zenepedagógiai irodalmunkban, In: Parlando, 6. sz.
p. 46-47. Közzéteszi az alábbi forrásjegyzéket!
Szabó Helga (1980): Torzulások a kodályi zenei
nevelés általános iskolai alkalmazásában, in: Muzsika, 2. sz. p. 1-6.
Iskolai énektanításunk jelenésről és jövőjéről (vita), in: Muzsika
(1980),
3. sz. Eősze, Lukin, Trencsényi, Vargyas
4. sz. Balázs, Bartalus, Dobszay
5. sz. Borsai, Forrai, Szesztay
6. sz. Demény, Kovács, Pécsi
7. sz. Czine, Ittzés, Kokas
8. sz. Körtvélyes, Pogány, Németh
9. sz. Papp, Tusa
10. sz. Bakonyi, Rajeczky
11. sz. Feuer, Ujfalussy
Ujfalussy József: (1980): Kérdőjelek zenei
művelődésünkben, in: Magyar Tudomány, 7. sz., p. 537-544
13) Friss Gábor (1991): Miért csak rombolunk? in: Parlando, 1996/5-6.
sz., p. 8-11.
Apagyi Mária (1992): Hol a művészetpedagógiai
érték mostanában? in: Muzsika, 11. sz. p. 14-17.
Ittzés Mihály (1992): Kodály országa? in:
Ittzés: 22 zenei írás (2000), Kecskemét, Kodály Intézet, p. 9-15.
Sinor, Jean (1995): Who is a Good Music Teacher?
In: Bulletin of the International Kodály Society, a továbbiakban rövidítve:
BIKS. No. 2., p. 5-11.
L.Nagy Katalin (1996): Recenzió Sinor, J.
írásáról, in: Új Pedagógiai Szemle, 12. sz., p.
141-142.
14) A zenei nevelés helyzete Magyarországon. Összefoglalás az
MTA-OM Zenei Nevelési Munkabizottságának tevékenységéről (1981) Szerk.:
Ittzés Mihály, Budapest, MTA Zenetudományi Intézete (sokszorosított anyag),
p. 26-28.
15) A Kodály-módszer csődje a közoktatásban (Tóth Anna: Saját
ballagásukon sem énekelnek a diákok), in: Népszabadság, 1996. július 18.
Támadják Kodályt (a modernizálás ürügyén…),
in: Új Magyarország, 1996. július 22.
Botfülűek pedig sehol sincsenek (Ittzés Mihály
– Wojciech Jankowsky), in: Új Magyarország, 1996. július 22.
A szabad választás lehetősége (Túrmezeyné
Heller Erika), in: Népszabadság, 1996. július 26.
Kodály, az erőszakos (Breuer János), in: Népszabadság,
1996. július 26.
Csődben a Kodály-módszer? (dr. Szabó Helga),
in: Népszabadság, 1996. júl. 26.
Nemzeti kincsünk védelmében (dr. Szabó Helga),
Új Magyarország, 1996. július 27.
Szőnyi Erzsébet (1996): A kodályi nevelési
elvek időszerűsége, in: Az Ének-Zene Tanítása, 3. évf. 2. sz., p. 1-7.
Kovács Sándor (1996): Hívjunk össze konzíliumot!
in: Parlando, 5-6. sz. p. 6-8.
16) Dimény Judit: Hang – Játék, 1981. Zeneműkiadó, Budapest
Vargha – Dimény – Loparits: Nyelv – zene – matematika,
1977. RTV-Minerva
17) Friss Gábor “Játéksarok” címmel indított évekig tartó
sorozatot a Parlando hasábjain 1975-től
Friss – Szabó – Varga: Játsszunk zenét,
1969. Zeneműkiadó, Budapest
18) Laczó Zoltán (1991): Merre tart a magyar zenepedagógia? In:
Parlando, 6. sz., p. 1-11.
Gonda János (1991): Az ifjúsági zene és az
iskola, In: Parlando, 6. sz., p. 11-12.
19) Tusa Erzsébet: Lesz-e szupernova robbanás a zenepedagógiában?
1988. Nr. 6. p. 2-10.
20) Apagyi Mária (1980-81): Szerkesztés és rögtönzés, In: Parlando,
a két évfolyamban elosztva 12 részben
21) Lantos Ferenc – Apagyi Mária (1992): A zenei és vizuális
adottságok összefüggése és fejleszthetőségük, in: A zenei tehetség gyökerei
(Szerk.: Czeizel Endre és Batta András), Budapest, Mahler Marcell Alapítvány,
Arktisz Kiadó, p. 249-286.
22) Ittzés Mihály – Somorjai Paula (1994): Kodály és Orff, Orff
és Kodály, In: Parlando, 1. sz., p. 30-35.
Chapuis, Jacques (1994): Zenei nevelés Willems
módszerrel, In: Parlando, 4. sz., p. 3-7.
Bachmann, Marie-Laure (1994): Jaques-Dalcroze
módszere, In: Parlando, 4. sz., p. 8-12.
Widmer, Manuela (1994): Orff-Schulwerk – az
elemi zenei- és mozgásnevelés koncepciója, In: Parlando, 4. sz., p. 19-25.
Scheily Mária (1994): Euritmia – látható beszéd
és ének, In: Parlando, 4. sz., p. 31-37.
Hegyi István (1997): Shinichi Suzuki és zenetanítási
filozófiája, In: Parlando, 3-4. sz., p. 1-6.
23) Gonda János (1993): Nemzetközi Kreatív Zenepedagógiai Intézet
– Tatabányán, In: Parlando, 2. sz., p. 5-7.
24) Gonda János (1992): A populáris zene antológiája, Budapest,
Fővárosi Pedagógiai Intézet
25) Nemzeti Alaptanterv (1995), Budapest, Művelődési és Közoktatási
Minisztérium. 1995. évi LXXXV. Törvény 2. §-ában kapott felhatalmazás alapján
a 130/1995. (X. 26.) Korm. rendelet alapján kiadva. 1999. évi LXVIII. törvény
5. §. Hatályos 1999. IX. 1-jétől.
26) L. Nagy Katalin (1996): Zenei nevelés
– 2000, in: Iskolakultúra, 12. sz.,
p. 37-49.
27) Bácskai-Makara-Manchin-Váradi-Vitányi (1969): BEAT,
Budapest, Zeneműkiadó
Losonczi Ágnes (1974): Zene - Ifjúság
- Mozgalom, Budapest, Zeneműkiadó
Strém Kálmán (1985): Vitairat a zenei
művelődésről, Budapest, Zeneműkiadó
28) Malecz Attila (1987): Zenei ízlés Magyarországon, Budapest,
Tömegkommunikációs Kutatóközpont
29) Cortez, Carlos Miró (1988): Experiences of Teaching South
American Indigenous Music on the Basis on Kodály’s Pedagogical Principles,
in: BIKS, No. 1, p. 36-40.
Choksy, Lois (1990): On Using Native
Music in Teaching, in: BIKS, No. 1, p. 3-5.
Floyd, Malcolm J.G. (1990): The Essential
Elements of African Music, in: BIKS, No. 1, p. 6-9.
Miller, Annetta: Applications of the
Kodály Philosophy to African Music (1990), in: BIKS, No. 1, p. 10-13.
30) Domby, Paul: All Strings Attached (1988): The Utilisation
of Theoretical and Practical Aspects of the Kodály Concept in the Teaching
of String Instrument, in: BIKS, No. 2, p. 19-23.
Greeve, Gilbert De (1988): Instrumental Adaptation
of the Kodály Method Based on Flemish Folksongs, in: BIKS, No. 2, p. 24-26.
31) Sorensen, Kathy, B. (1991): Music of Recent Emmigrants and
Refugees to North America, in: BIKS, No. 2,
p. 23-29.
32) Ittzés, Mihály (1998): East Meets West in Kodály’s Oeuvre:
Multicultural Ideas in His Writings and Musical Works, In: BIKS, No. 1,
p. 27-33.
33) Woods, David G. (1991): Brain Development and Creativity
in Early Childhood Music Education, in: BIKS, No. 2, p. 48-59.
34) Womack, Virginia (1994): Discovery Learning and Problem Solving
Skills in the “Preparation” Phase, In: BIKS, No. 2, p. 41-49.
35) ld. a Council for Research in Music Education két évente
megjelenő számait már az 1970-es évektől
36) L. Nagy Katalin (1996): Zene és pedagógia, In: Új Pedagógiai
Szemle, 12. sz., p. 37-50.
37) L. Nagy Katalin (1997): New National Curriculum in
Hungary (new trends and contents in Public Music Education and Teacher
Training in Hungary), In: Music in School and Teacher Education – a Global
Perspective. Ed. by Sam Leong. Perth, Publ. by CIRCM, p. 202-225.
38) Vendrei Éva – Platthy Sarolta (1997): Kodály koncepciója
szerint a ma iskolájában (Ének-zene 1-10) [Országos Adatbankban:
OKI 96 KODÉZ 1-10.], In: Parlando 6. sz., p. 31-32.
Seres Attiláné – Csurgó Erzsébet (1997):
Helyi néphagyományra építő emelt szintű ének-zene (1-6) [Országos Adatbankban:
OKI 96 MTEÉZ 1-6.] , In: Parlando 6. sz., p. 33-34.
Csiderné Csízi Magdolna – Seres Attiláné
– Csurgó Erzsébet (1997): Helyi néphagyományra építő ének-zene (1-6) [Országos
Adatbankban: OKI 96 TÚRÉZ 1-6.] , In: Parlando 6. sz., p. 34-35.
Monoki Lajosné (1997): Ének-zene (5-10)
[Országos Adatbankban: OKI 96 MONÉZ 5-10.], In: Parlando 6. sz., p. 36-37.
Laczó Zoltán (1997): Egy zenehallgatás
központú tantervi koncepcióról (Ének-zene 1-10) [Országos
Adatbankban: OKI96 ZAKÉZ 1-10.] , In: Parlando 6. sz., p. 38-40.
Joób Árpád (1997): A zenei érzékenység
fejlesztése (Ének-zene 1-10) [Országos Adatbankban: OKI 96 HNZÉZ 1-10.]
, In: Parlando 6. sz., p. 40-42.
L. Nagy Katalin (1997): AlterNATíva
– örömmel zenére és zenével örömre nevelés heti egy órában is (Ének-zene
1-10) [Országos Adatbankban: OKI97LNKÉZ1-10.] , In: Parlando 6. sz., p.
43-45.
39) Parlitz, D. -Schürmann, K. -Gruhn, W. -Altenmüller,
E. (1998): Verarbeitung und Wirkung von Musiksignalen im Großhirn: Ergebnisse
experimenteller EEG-Studien mit 12-14 Jährigen Schülern, In: 6. Europäischer
Kongreß für Musikermedizin und Musikphysiologie, Berlin, Hochschule der
Künste, p. 97-99. Ugyanezen vagy hasonló tárgykörben és metodikával további
kutatási eredmények Altenmüller prof. vezetésével a 16., 21., 100., 133.
és 145. oldalakon.
40) Gruhn, Wilfried (1996): The Influence of Learning on
Cortical Activation Patterns, In: ISME Research Commission XVI. International
Seminar, Frascati, p. 59-70.
41) Gordon, Elias, E. (1988): Learning Sequences in Music,
Chicago, G.I.A Publications, Inc.
42) Feierabend, John M. (1992): Kodály and Gordon: Same
and Different, In: BIKS, No. 1, p. 41-49.
43) Az alapfokú nevelés-oktatás kerettantervei. A
középfokú oktatás kerettantervei I. (Gimnázium) II. (Szakközépiskola, szakiskola).
Budapest, Oktatási Minisztérium, 2000. (augusztus)
44) Laczó Zoltán (1991): Möglichkeiten zur Findung und Förderung
musikalischer (Hoch-)Begabungen in Ungarn, In: Musikalische Hochbegabung:
Findung und Förderung (Hrsg. von Hans Günther Bastian), Mainz, London;
Schott & Söhne, p. 40-48.
Bastian, Hans Günther (1997): Beeinflusst
intensive Musikerziehung die Entwicklung von Kindern, In: Europäischer
Kongress für Musikpädagogie in Luzern, Aarau, Musikedition Nepomuk, p.
123-150.
Mackensen, Johannes (1997): Politische
und Schulorganisatorische “Machbarkeit” verstärkten Musik-unterrichts an
Grundschulen Berlins, In: Europäischer Kongress für Musikpädagogie in Luzern,
Aarau, Musikedition Nepomuk, p. 209-217.
Spychiger, Maria – Weber, Ernst Waldemar
(1997): Schulversuche mit erweitertem Musikunterricht EMU in der Schweiz,
In: Europäischer Kongress für Musikpädagogie in Luzern, Aarau, Musikedition
Nepomuk, p. 23-234.
45) A középfokú nevelés-oktatás kerettantervei – I. (Gimnázium,
p. 202-210); – II. (Szakközépiskola, Szakiskola, p. 109-117 és 262-269.)
(2000), Az Oktatási Minisztérium Kiadványa, Budapest
46) Pokorni Zoltán (1999): A konferencia nyitó előadása, In:
KOMA Lap, 2. sz. - Melléklet: Művészeti Nevelési Konferencia 1999 febr.
26-27. p. 5-9.
47) Hauser Arnold (1982): A művészet szociológiája, Budapest,
Gondolat, p. 16 és 512. Lukácsot mindenki ismeri. A zenészek Ujfalussyt.
48) Rudas Péter: Vizsgáznak a tantárgyak (2000), Népszabadság,
március 28.
49) Török Tünde: Az űrkorszak gyermekei. Doktori disszertáció
ismertetése diszkós fiatalokról (2000): Magyar Nemzet, jan. 17.
50) Szokolay Sándor (1999): A művészetek felelőssége: erkölcsi
felelősség! In: KOMA Lap, 2. sz. - Melléklet, p. 44-50., azon belül p.
46.
Gonda János (1999): A fókuszban a magas művészetnek
kell maradnia, In: uott, p. 37-39.
51) Retkes Attila (1999): A művészetoktatás – konzervatív kövület.
Beszélgetés Gonda Jánossal a KOMA konferencia után, Magyar Hírlap, március
6.
52) Csillag Ferenc (2000): A változatlanság veszélyei, avagy
Kékszakállú kerítést emel. In: Iskolakultúra, 8. sz. p. 119-121. Egyidejűleg,
azonos számban - Ittzés Mihály: Nyílt levél Trencsényi Lászlóhoz, uo. p.
115-119. Mindkettő válasz Trencsényi L (2000): Lengyel László esete Lengyel
Lászlóval c. írására, In: Iskolakultúra, 3. sz. p. 110-112.
53) Ittzés Mihály (1992): Kodály országa? In: Ittzés: 22 zenei
írás (2000), Kecskemét, Kodály Intézet, p. 9-15.
Szabó Helga Dr. (1996): Az énektanárképzés
helyzetéről, In: Parlando, 1. sz., p. 22-26.
Szőnyi Erzsébet (1996): A kodályi nevelési
elvek időszerűsége, In: Az Ének-Zene Tanítása, 3. évf. 2. sz., p. 1-7.
Ittzés Mihály (1999): Nincs új a nap alatt
– avagy Kodály Zoltán nevelési eszméi az ezredforduló előtt, In: KOMA Lap,
2. sz. - Melléklet, p. 65-66.
Bartalus Ilona (1999): Európai hagyományok vagy
Amerika-utánzás a magyar zenepedagógiában? In: Parlando, 5. sz., p. 1-6.
54) Laczó Zoltán (1995): How to go on in Schoolmusic Education?
In: Ako dalej v hudobnej výchove? (1996): Red.: Dr. Eva Michalová, Banská
Bystrica, Universita Mateja Bela, p. 19-31.
Hegyi István (1997): Mellőzött közkincsünk,
az egyetemes népzene, In: Parlando, 2. sz., p. 2-6.
Gonda János (2000): Improvizáció és pedagógia,
In: Parlando, 1. sz., p. 37-44.
55) Dobszay László (1991). Kodály után, Kodály Intézet, Kecskemét
L. Nagy, Katalin (1999): Kodály’s Music Educational
Concept in the Hungarian Public School Music Education in the Changing
School System, In: BIKS, No. 1, p. 26-41.
56) Tomka Miklós (1999): Az elitkultúra és a tömegkultúra szerepe
a művészeti nevelésben, különös tekintettel az értékközvetítésre, In: KOMA
Lap, 2. sz. - Melléklet, p. 25-31.
57) Saner, Hans (1997): Globalisierung und Multikulturalität.
Die Musikpädagogie in der Spannung von moderner Einheit und postmoderner
Pluralität am Ende des 20. Jahrhunderts, In: Europäischer Kongress für
Musikpädagogie in Luzern, Aarau, Musikedition Nepomuk, p. 264-284.
58) Kobzos Kiss Tamás (1999): A népzene szerepe a kommunikációs
készség és a kulturális identitás kialakításában, In: KOMA Lap, 2. sz.
- Melléklet, p. 67.
|