„LAJTHA PEDAGÓGUSI VÉNÁJA LEGALÁBB
OLYAN ERŐS VOLT, MINT A ZENESZERZŐI”
Arányi-Aschner György
zeneszerzővel Lajtha László
zeneszerzésóráiról, a
„42-es cipőről”, és arról, hogy
mitől lesz egy
komponista sikeres…
Az Alkotó
Muzsikusok Társasága koncertjein sokszor van alkalmam hallani Arányi-Aschner
György kompozícióit, és műsorvezetőként gyakran beszélgetek vele az elhangzó
művekről. Mindig elcsodálkozom azon, hogy bár éveinek száma egyre nagyobb
tiszteletet kelt, (1923. márciusában született, azaz már 85. évében jár),
fiatalosan aktív, kedves, mosolygós maradt. Ma is komponál, gyarapítja hatalmas
oeuvre-jét, lemezeinek és rádiófelvételeinek száma egyre nő. Sokoldalú
képzést szerzett: zeneszerzési tanulmányain kívül vezényelt, énekelt, és
meglepően sok hangszeren is megtanult játszani: zongorán, gordonkán,
oboán, basszustubán, ütőhangszereken. Műveit Európa számos országán
kívül Ausztráliában, Amerikában is játszották, rengeteg (Ausztriában kiadott)
hanglemezen hallhatók, és sok rádiófelvétel is készült belőlük.
Arányi-Aschner György számára mindig fontos volt a pedagógiai tevékenység: Székesfehérvárott,
Budapesten, Bécsben, majd a Grazi Zeneművészeti Főiskolán tanított
elméletet és zongorát. Ezúttal azért kerestem fel, hogy zenedei
zeneszerzéstanáráról, Lajtha Lászlóról kérdezzem. Bár csak egyetlen tanévig
tanult a legendásan nagyszerű tanárnál, Lajtha emberi és szakmai hatását a
mai napig meghatározónak érzi. Visszaemlékezése igazi unikum, hiszen arról,
hogy az 1919 és 1949 között a Zenedében oktató Lajtha László zeneszerzésórái
hogyan folytak, alig tudunk valamit más forrásból. Értékes kiegészítése ez
tehát annak a képnek, amelyet a Nemzeti Zenede történetének első, tudományos
igényű összefoglalása[1] nyújt.
— Megtaláltam
a nevét a Zenede évkönyvében, Lajtha zeneszerzés-növendékei között. 1943/44-ben
a II. „akadémiai” osztályt végezte.
— Amikor beiratkoztam Ferencsik János
karmester-osztályába, kötelező második főtanszakként föl kellett
vennem a zeneszerzést. Így kerültem Lajthához, de csak rövid ideig jártam
hozzá. A Zeneakadémián Kadosa Pálnál tanultam zeneszerzést, nála szereztem meg
a diplomámat.
— Lajtha egyik
volt tanítványa, Kemény Endre mondta nekem, hogy a Mester nagy súlyt fektetett
a Palestrina-ellenpont tanítására. Ön is ezt tapasztalta?
— Igen, Lajthánál valóban nagyon sokat
foglalkoztunk vele. A Palestrina-ellenpont ismerete azért fontos, mert ha az
ember megtanulja a szigorú kötöttség alapján szerkesztendő kontrapunktot,
akkor sokkal könnyebben tudja kifejezni a gondolatait a modern zenében is. A
megszerzett tudás elraktározódik a tudatalattiban, majd a megfelelő
pillanatban előjön, és sokat segít a komponálásban. Lajtha rendkívül
izgalmas órákat tartott.
— Mitől
voltak olyan izgalmasak az órái?
— Sok mindenre felhívta a figyelmet, amire az
ember nem is gondolt. A lelkemben még ma is él, amikor Ravel Boleróját
elemeztük. Azt mondta: képzeljük el, hogy egy zeneszerző olyan megbízást
kap, hogy a megkomponálandó zenemű az elejétől a végéig csak C-dúrban
lehet, a végén hirtelen modulál (nem is modulál, hanem inkább odaugrik)
E-dúrba, és aztán visszaugrik. Nos, ha valaki ezt a feladatot kapná, valószínűleg
rém unalmas darabot írna, amely meg sem közelítené Ravel zseniális darabjának
szellemi nívóját. Érdekes, hogy Lajtha sok mindennel kapcsolatban magától értetődőnek
tartotta, hogy a diák azt tudja, ha pedig nem, hát akkor meg kell tanulnia.
Eltekintve attól, hogy rendszeresen adott házi feladatot, nem alkalmazott a
tanításban semmiféle merev szisztémát. A házi feladatainkkal kapcsolatban
rámutatott a hibáinkra, de nem hangsúlyozta ki őket, hanem általánosságban
mondta el, hogy mit hogyan kellene megoldani. Tanításában egyszerre volt jelen
a nagy egésszel és az apró részletekkel történő foglalkozás. Csodálatos
atmoszféra jellemezte az óráit. Képes volt arra inspirálni a növendékeket, hogy
maguktól is dolgozzanak. Öröm volt a vele való érintkezés, és ez az öröm
hozzásegítette az embert ahhoz, hogy keményen tanuljon, gyakoroljon. Ez
végtelenül jó érzés volt. Felvillanyozva jöttünk ki az órájáról, azzal az
érzéssel, hogy milyen jó lesz majd a következő óra is.
— Mi
mindenről esett szó a zeneszerzésórákon?
— A hangszerelés
természetesen fontos kérdés volt. Sokat beszélgettünk például a wagneri
hangszerelésről. Lajtha azt mondta, hogy az olyan, mint a 42-es cipő:
a fúvósok megadják az akkordot, aztán jönnek a vonósok és a többi hangszer,
amelyek mind a dallamot játsszák, esetleg hozzá egy kis ellenpontot. Wagnernél
mindig ott van a biztos alap. Lajtha előszeretettel mutatott nekünk
francia kompozíciókat, hogy bizonyítsa, a franciák mennyivel levegősebben
komponálnak. Náluk nincs ott az a bizonyos, egy hangszercsoport által képviselt
akkord, ami mindennek az alapja. A francia mesterek műveiben a harmónia
benne van a dallamban és a kíséretben, de nem intenzíven. A különböző
hangzatokat a hangszerek összjátékának eredményeként halljuk. Ez pedig sokkal
levegősebben hangzik, mint Wagner zenéje. Például Debussy Tengerében nincs
ott a 42-es cipő, azaz a komponista nem rakja le előre az akkordokat,
hanem a teljes zenei szövetből adódnak ki a különböző harmóniák.
Lajtha is ennek a hangszerelésmódnak volt a híve.
— Milyen
feladatokat adott Lajtha?
— Ellenpont-feladatokat
kellett írnunk és persze hangszerelni. Végső soron azt kellett a
gyakorlatba átültetni, amit az órán hallottunk. Ha azt mondta, hogy úgy
hangszereljünk meg egy részt, hogy az ne legyen wagneres, vagyis „ne legyen
rajta 42-es cipő”, akkor a magyarázatai alapján tudtuk, hogyan járjunk el.
Elmondta a Palestrina-stílus egy-egy szabályát, aztán feladott egy azzal
kapcsolatos feladatot. Iniciatívákat adott ahhoz, hogy mi alapján kell
megoldani a feladatokat. Mindig arra inspirált minket, hogy foglalkozzunk az
éppen tanultakkal az órákon kívül is. Ez nagyon lényeges volt a tanításában.
Szerintem ez Kodály tanítási stílusának lehetett a hatása. Az órán csak a
lényeg hangzott el, így aztán csak abból, hogy az ember részt vett az órán, nem
lehetett „megélni”, hanem azon kívül is sokat kellett foglalkozni az anyaggal.
Így viszont nagymértékben gazdagodott a zenei műveltségünk. Az is érdekes,
hogy nem volt olyan szigorú, mint ahogyan azt az ember gondolná. Ha valaki
kicsit később jött, de megmagyarázta, hogy miért késett el, akkor Lajtha
nem ordított rá, nem haragudott meg. Toleráns volt – de csak addig, amíg nem
zenei kérdésekről volt szó.
— Rózsi
néni, Lajtha özvegye mesélte nekem, hogy Lajtha gyakran használta a „métier”,
vagyis mesterség szót. Nagy jelentőséget tulajdonított a technikai
felkészültségnek, a zeneszerzési technika magas fokú elsajátításának. A
komponálást szakmának, mesterségnek tartotta. Szó sem volt nála arról, hogy egy
zeneszerző tétlenül ücsörög, és várja az ihletet…
— Igen, ez pontosan így van. Az embernek
olyan mértékig kell megtanulni a mesterséget, hogy „el tudja felejteni”, hogy a
vérévé váljék, és gondolkodás nélkül tudja alkalmazni a tanultakat. Például úgy
megtanulni az összhangzattant, hogy amikor az ember komponál, ne kelljen gondolkodnia,
hogy melyik szólamot merre vezesse, hanem ez automatikusan jöjjön. A
szabályokat olyan szinten kell elsajátítani, hogy már ne kelljen rájuk
gondolni.
— És ha már
készséggé váltak a szabályok, akkor akár jöhet az ihlet is…
— Úgy van. Messzemenően föl kell
készülni arra, hogy az ihletet méltóképpen tudjuk fogadni. Mindent megtanulni,
begyakorolni, és aztán várni az alkalmat, hogy a tanultakat mihez tudjuk
alkalmazni.
— Melyik
teremben voltak Lajtha zeneszerzésórái, és hányan vettek részt egy-egy foglalkozáson?
— A Semmelweis utcai épületben az első emeleten balra kellett
fordulni, majd jobbra bemenni az első kis ajtón. Ez egy kicsi terem volt,
de legalább négyen-öten vettünk részt az órákon.
— Mennyire
volt Lajtha nyitott a növendékek felé? Lehetett-e tőle kérdezni a tananyaggal,
vagy általában a zenével kapcsolatban, vagy inkább elzárkózott?
— Bármit lehetett tőle kérdezni, soha
sem zárkózott el. Elképzelhetetlen volt, hogy azt mondja: most nem érek rá. Az
iskolában mindig a rendelkezésünkre állt.
— A
magyarázatai mennyire voltak világosak?
— Tökéletesen. Lajthának fantasztikusan éles
esze volt, igazi precíz, matematikus ész. Bachi, bartóki észjárás jellemezte,
olyan zeneszerző volt, aki matematikai pontossággal tudott mindent. Csodálatosan
világos, tiszta észjárása volt. Amikor meghallgattunk valamit, és tett rá
valami megjegyzést, akkor mi is elmondtuk a véleményünket, azt, hogy
egyetértünk-e, netán egészen másképpen vélekedünk. Nem emlékszem rá, hogy
bárkit megbüntetett volna. És arra sem emlékszem, hogy akár csak egyszer is
elkésett volna az óráról.
— Egyszer
valakitől azt olvastam, hogy Lajtha csak azért tanított, mert ez nyújtott
számára megélhetést. Ám mindabból, amit megtudtam róla, a tanításáról, a
zenedei tevékenységeiről, inkább arra a következtetésre jutottam, hogy
Lajtha elhivatott tanár lehetett.
— Ez így is van. Lajtha pedagógusi vénája
legalább olyan erős volt, mint a zeneszerzői. Nála párhuzamosan élt
ez a két dolog, pedig ez ritka! Például Haydn óriási zeneszerző volt, de
rossz tanár. Viszont Salieri, aki nagyon jó pedagógus volt, nem volt annyira
kiemelkedő komponista. Siklós Albert a legjobb zeneszerzéstanárok egyike
volt. Saját, igazán jelentékeny zenei ötlete ugyan kevés akadt, viszont egy
ügyetlen növendék jó ötletéből óriási dolgokat tudott létrehozni. Az
igazán jó zeneszerzéstanár nem erőlteti rá a saját stílusát a növendékre.
Kadosánál is ezért éreztem magam szerencsésnek: nála megvolt a lehetőség,
hogy mindenki a saját stílusában dolgozzék. Persze, végig kellett venni a
szabályokat, elvégezni a stílusgyakorlatokat, de végső soron az ember azt
csinálhatta, amit szeretett, és Kadosa, amikor javította a munkáinkat, mindig
figyelembe vette az egyéni elképzeléseinket. Pedagógiai pályámnak is ez volt az
egyik alapja: nem azt nézni, hogy én mit szeretnék, hanem hozzásegíteni a
növendéket ahhoz, hogy az általa elképzelt kompozíció, hangszerelési forma,
tematika stb. maximálisan olyan legyen, ahogyan azt ő elképzeli. Nem
ráerőltetni valamit, hanem odasegíteni a célhoz. Azzal a hasonlattal
tudnám ezt megvilágítani, hogy ha valaki odajön hozzám az utcán, és megkérdezi,
hogy hogyan juthat el egy adott helyre, akkor én nem azt mondom neki, hogy jaj,
oda ne menjen, mert nem érdemes, nem mondom azt, hogy menjen inkább máshová,
hanem közlöm vele, hogy hogyan jut el leggyorsabban oda, ahová ő szeretne.
No de elkalandoztam Lajthától. Amikor
ott állt előttünk, mindig látszott az arcán a lelkesedés, az, hogy át
szeretné adni a tudását. Ez fölébresztette bennünk azt a vágyat, hogy a
kompozíciókat minél közelebbről megismerjük. Saját művet viszont soha
nem mutatott, és ez jellemző volt rá.
— Amikor a
Rádió igazgatója lett, akkor egyenesen letiltotta a saját műveit. Milyen
volt a hangulat a Zenedében?
— Erre így általában nem emlékszem, csak
Lajtha és Ferencsik óráinak nagyszerű hangulatára. Kiváló tanárok
tanítottak a Zenedében, és mi szakmailag rengeteg tanultunk. Az irigység nem
volt jellemző a növendékek között, így egymást is inspiráltuk.
— Emberi
dolgokról beszélt-e Lajtha? Próbálta-e nevelni a növendékeket az élet dolgaira
is?
— Tudatosan nem. De azt éreztük, hogy Lajtha
szókimondása mögött milyen erős egyéniség és milyen igazságszeretet
rejlik, és ez hatott ránk. Szükségtelen lett volna prédikálnia, hiszen a
példája átragadt ránk. Életemnek nagy élménye, hogy hozzá járhattam. Igaz, csak
egyetlen évig tartott, mégis annyit kaptam tőle emberileg és zeneileg,
hogy egy életen át megmaradt. Hálás vagyok a sorsnak, hogy ebben részesülhettem.
— A
magánéletéről beszélt-e?
— Soha, és ez különös.
— Hogyan
emlékszik vissza Lajthára, az emberre?
— Hajlíthatatlanul gerinces ember volt, és
igencsak szókimondó természetű.
— És
ebből nem voltak problémái?
— Dehogynem, de nem törődött velük.
Emlékszem, hogy amikor megkapta a népzenekutatásért a Kossuth-díjat, nem akarta
fölvenni. Azt mondta: ezért nem érdemlem meg, tessék zeneszerzésből adni!
A végén csak nagy rábeszélésre volt hajlandó elfogadni. Amikor pedig azt
mondták neki, hogy maradjon kint nyugaton, hiszen nagy karrier előtt áll,
ragaszkodott ahhoz, hogy hazajön, elvégre magyarnak érezte magát. Itt viszont
szörnyű csalódás fogadta. Jóformán nem állt mellette senki.
— Miért
fordultak el tőle?
— Azért, mert intenzív nyugati kapcsolatokat
tartott fent, ráadásul nem csak a kiadójával, azaz a párizsi Leduc-kel, mint
mondjuk Bartók vagy Kodály az Universallal. Ennél jóval szélesebb körű
kapcsolatrendszere volt. Párizsban Lajthára ugyanúgy tekintettek, mint a
francia zeneszerzőkre, teljesen elfogadták. Igaz, Lajtha mindenben
franciás volt és olyan kiválóan beszélte a nyelvet, mint ahogyan mi magyarul
beszélünk. Nem lehetett megkülönböztetni őt az igazi franciáktól.
— Miért
volt baj itthon, hogy ennyire közel állt a francia kultúrához?
— Mert a francia egy nyugati kultúra. Az
’50-es években nem volt olyan zeneszerző, aki érvényesülni tudott volna,
jelentős karriert tudott volna befutni erős nyugati kapcsolatok mellett,
hacsak nem volt elkötelezett párttag is egyben. Választani kellett. Vagy meg
kellett szakítani a kapcsolatot a nyugattal és csak állami engedéllyel, az
államon keresztül küldeni ki valamit (mondjuk egy kompozíciót), vagy komoly
szerepet vállalni a pártban. Akkoriban sok magyar zeneszerző a párt mellé
állt. Engem is hívtak. Elmondták, hogy ezen keresztül mi mindent fogok elérni. De volt bennem annyi becsület
és tisztesség, hogy nem vállaltam, hogy egy materialista eszméhez hű világ
alkatrésze legyek. Az én gondolkodásmódom ettől gyökeresen eltért, mint ahogyan
Lajtháé is.
— Lajtha
beszélt a növendékeinek arról, hogy hívő ember?
— Nem emlékszem, de valószínűleg igen,
mert mi tudatában voltunk ennek. Én nem az ő hatására lettem hívővé,
de nagyon tetszett nekem a gondolkodásmódja, amely a tanításában is erősen
érződött. Tiszteltük azért, mert nem feküdt le a rendszernek. Azt
mondhatnám, csendes ellenállásban élt. Az ilyen emberre pedig nem volt akkor
szükség. Előfordult, hogy beadta a
rádióba a kompozícióit, elismerték, hogy kitűnőek, de mégsem
játszották el őket. Ismerem ezt a
szituációt, én is jártam így. Köztudomású volt rólam, hogy nem rejtem véka alá
a gondolataimat, éppen a hitem miatt. A Rákosi-érában odaírtam a tanítványaim
füzeteinek első oldalára, hogy „Isten nevében”, mert így éreztem
helyesnek. Inkább meghalok, de nem adom fel a hitemet. Nagyon tetszett, hogy
Lajhtánál hasonló attitűdöt tapasztaltam.
Kénytelen vagyok megemlíteni, hogy nem minden tanárom volt olyan, mint
ő. Sokan beadták a derekukat.
— A
visszaemlékezők közül többen kiemelik, hogy Lajtha mennyire szókimondó
volt. Előfordult-e, hogy megsértett embereket? Gyűjtött-e ily módon
ellenségeket?
— Ilyen esetről nem hallottam. Lajtha
inkább saját magáról mondott el pár dolgot, amiből rögtön lehetett tudni,
mi a meggyőződése. Ha zeneművekről alkotott véleményt, az
általában éles, de magvas, tartalmas kritika volt.
— Mit nem
szeretett? Egy leveléből kiderül, hogy Beethoven – finoman fogalmazva –
nem tartozott a kedvencei közé…
— Lajtha úgy érezte, hogy Mozart tisztasága,
apollói komponálásmódja valahogy túlzottan földiessé vált Beethoven kezei
között. Túlságosan erőszakosnak érezte Beethovent, túlságosan heroikusnak.
Mozart Jupiter-szimfóniájában is vannak heroikus elemek, de Lajtha meggyőződése
szerint Beethoven nem abban az irányban haladt tovább, amelyben Mozart
elindult. Beethoven – mondjuk így – túlságosan emberi volt. A saját érzéseit,
gondolatait, beállítottságát, határozottságát vitte bele a zenébe. Mozartot
hallgatva az az ember érzése, hogy a zene egy másik világból jön, hogy Mozart
valójában a magasabb világok követe. Egy bizonyos ponton túl nem komponálta
bele a saját emberi érzéseit, gondolatait a muzsikájába. Beethovennél – a III.
szimfóniától kezdve – állandóan azt lehet érezni, hogy itt egy ember, aki
minden művében önvallomást nyújt az emberiségnek. Lajtha azt mondta, hogy
Beethoven – ahelyett, hogy egy magasabb rendű világ inspirációjára írt
volna, mint Mozart – mindig „egyes szám első személyben komponált”,
akárcsak Mahler. Szinte egy zenei fénykép az, amit önmagáról alkotott. És ez
az, amit Lajtha nem szeretett. Viszont rajongott Bachért, Mozartért, Schubertért.
Bachnál érezhető egyfajta kettőség: a saját érzései az általános
keretén belül jelennek meg. Vagyis az a stílus, amelyben Bach komponált,
általános volt, mindenki úgy írt abban a korban. Viszont a szellemi tartalom,
amit Bach nyújtott, egyedülálló. Goethénél, Heinénél, Schillernél
figyelhető meg hasonló az irodalomban. Az átlagemberek nyelvén beszéltek,
de mit mondtak!
— Fábián
Lászlótól olvastam, hogy Lajtha Bach újabbkori örökösének César Franckot
tartotta. Azt írja Fábián, hogy Lajtha még a tanári szobában is Fanckot magasztalta
és arról beszélt, hogy mennyivel jobban kellene ismerni az ő
oeuvre-jét.
— Emlékszem, Franck f-moll zongoraötösét annyira
szerette, valósággal bele volt bolondulva! Sokszor tanította a
kamarazeneórákon. Talán az fogta meg benne, hogy romantikus, érzelmes zene,
mégsem szentimentális. Gyanítom, hogy Lajtha Franck iránti rajongásának a
hatása, hogy én magam is odaadó híve vagyok a belga-francia mesternek. A nagybátyám,
Arma Pál zeneszerző, aki Franciaországban futott be nagy karriert, annak
idején meg is jegyezte, hogy milyen különös, hogy a XX. században valakinek épp
César Franck legyen a példaképe. A mai napig szeretem Franck muzsikáját.
— Vincent
D’Indyről, aki Lajtha mestere volt a párizsi Schola Cantorumban, beszélt-e
az órákon?
— Hogyne. D’Indyt végtelenül becsülte,
tisztelte. Szerette azt a bensőséges muzsikát, amit ő írt. D’Indy
zenéje épp az ellentéte volt azoknak a harsogó zenéknek, amiket Lajtha egyáltalán
nem kedvelt.
— Volt
akkoriban Magyarországon még valaki, aki D’Indyvel foglalkozott?
— Nem tudom elképzelni, hogy lett volna.
— Amikor
kimutatást készítettem arról, hogy Lajtha mely zeneszerzők műveit
tanította leggyakrabban a kamarazeneórákon, kicsit meglepett, hogy Mozart után
Brahms következett a „rangsorban”. Vajon miért kedvelte ennyire a német
Brahmsot?
— Mert Brahms is olyan mester, akinek a
zenéje nem kizárólag önmagáról szól. Abból, ha meghallgatjuk a muzsikáját, nem
tudjuk meg, hogy milyen ember volt. Továbbá Brahms zenéje is úgy van tele mély
érzelmekkel, hogy mégsem válik szentimentálissá.
— Az
előbb Mozartról azt mondta, hogy ő a magasabb világok követe volt.
Lajtha szerint is ez lett volna általában egy zeneszerző feladata?
— Igen, de emellett fontos az egyéniség is.
Bachnál vagy Mozartnál tökéletes harmóniában volt a kettő. Nem sokkal a halála
előtt Brahms is azt nyilatkozta egy amerikai riporternek, hogy amikor
komponál, a magasabb rendű világ érintését érzi. Szerintem máshogy nem is
lehet komponálni. Az embereket csak az tudja felemelni, ami abból a magasabb
rendű világból jön. De nézzük meg Bartók Concertóját vagy a III. zongoraversenyt,
különösen annak II. tételét. Bartók, aki korábban materialista volt, szintén
megtalálta az utat a magasabb rendű világhoz. Lajtha is a zenén keresztül
és a felső világgal való kapcsolatán keresztül lett olyan, amilyen lett.
Igazi gyönyörűség volt az óráin való részvétel. Amúgy néha igencsak szabad
szájú volt. Hogy is mondjam, gyakran használt olyan képeket, hasonlatokat,
amelyeket a szexuális életből merített.
— Ha
már erről van szó, és annyit emlegettük Mozartot, az ő némely levelét
ilyen szempontból nehéz lenne felülmúlni… Végül szeretném tudni, mit gondol, mi
lehetett az oka Lajtha mellőzöttségének? És mi az oka annak, hogy
zeneszerzői, pedagógusi nagysága még ma sincs igazán a köztudatban?
— Sokat gondolkodtam ezen, s a saját
életemből tudok rá példát hozni. Volt idő – akkor már a grazi
főiskolán tanítottam –, amikor zeneszerzőként úgy éreztem, méltatlanul
bánnak velem. Akkor egy barátom odaült mellém, átkarolt, és azt mondta: Na,
Gyuri, most szépen végigvesszük egészen Palestrinától kezdve, hogy melyik zeneszerző
miért tudott, vagy miért nem tudott érvényesülni. És valóban végigvettük az
életrajzokat: Palestrina, Bach, Haydn, Mozart, Schubert, Berlioz… Én pedig
lassan rájöttem, hogy ha egy komponista mellett nem áll senki, ha nincs
támogatója, akkor bizony legföljebb abban bízhat, hogy majd a halála után
felfedezik vagy „újra felfedezik”. Nos, Lajtha mellett sem állt senki.
Ferencsik rendszeresen bemutatta a műveit, de Ferencsik meghalt. Hol van
ma olyan élő személy, akinek szívügye lenne Lajtha propagálása,
kompozícióinak előadása, és ehhez megfelelő hatalma is lenne? Hát, ezt mulasztotta el Lajtha
bebiztosítani. Ma már persze valamivel
jobb a helyzet. El kellett telnie valamennyi időnek, mint ahogyan Dohnányi
esetében is. Mindenesetre én maximálisan megértem Lajtha helyzetét, mert a
hitem, a meggyőződésem miatt hasonló nehézségeken mentem át magam is.
Sok mindent tudnék mesélni a saját életemről is…
Solymosi Tari Emőke
[1] Tari Lujza – Iványi-Papp
Mónika – Sz. Farkas Márta – Solymosi Tari Emőke – Gulyásné Somogyi Klára: A
Nemzeti Zenede. Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Budapesti Tanárképző
Intézete, Budapest, 2005.