Legány Dénes
A svéd zeneoktatásról
Svédországi tanulmányutam tapasztalatai
1999. április első felében lehetőségem nyílt arra, hogy két hetet
töltsek Svédországban, tapasztalatokat gyűjteni elsősorban a zeneoktatási
rendszerről ill. módszerekről, valamint az ország általános zenei életéről.
Skandináviai utam a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma és a stockholmi
Svéd Intézet együttműködése keretében valósulhatott meg, így köszönettel
tartozom ezen szervezeteknek és az ő munkatársaiknak (Kígyós Erzsébet,
Catharina Mannheimer). Számos svéd kolléga és barát nyújtott segítséget
kinti tartózkodásom idején. Külön köszönöm Brita Bremberg tanárnőnek (Stockholm)
és Christer Wiklund rektor úrnak (Piteĺ) a szíves támogatást, a látogatási
programok megszervezését és az általános tájékoztatásokat.
A kéthetes tanulmányutam során a Svéd Zenei Információs Központ
és a Svéd Zeneiskola-szövetség vezetőivel is tudtam fontos megbeszéléseket
folytatni.
A stockholmi Királyi Zeneakadémia (Kungliga Musikhögskolan)
Előre bocsátom, hogy nem a magyar névnek megfelelő Royal Academy of
Music-ról van szó, mely – a budapestivel ellentétben – nem oktatási intézmény,
hanem országos tanácsadó testület, nem kizárólag és nem elsősorban oktatási
területekkel foglalkozva. A magyar Liszt Ferenc Zeneakadémiának a Kungliga
Musikhögskolan a svédországi megfelelője. Az egyetemi szintű zenei képzés
egyébként a miénkhez nagyon hasonló rendszerben zajlik: a fővárosban és
öt vidéki városban (pl. Göteborg, Malmö, Piteĺ). Ezen intézmények közül
egyedül a stockholmi az önálló intézet, a többi pedig a helybéli egyetem
zenei fakultásaként működik. Ami viszont eltérés a magyar rendszertől:
valamennyi vidéki intézmény is egyetemi szintű és rangú.
A stockholmi Zeneakadémia (KMH), melyet III. Gusztáv király alapított,
a világ egyik legrégebbi felsőfokú zeneoktatási intézménye, a képzési lehetőségek
széles választékát nyújtja hallgatóinak. Mind a művészképző, mind a tanárképző
tagozatukon három fő terület közül választhatnak a növendékek: klasszikus
zene, jazz ill. népzene. Zeneszerzés, magánének és hangszeres tanszakokon
posztgraduális programokat is indítanak. Egyházzenei képzésük diplomával
zárul, ezt követően – posztgraduális formában – orgonaművészi képesítést
lehet szerezni. Diplomás vezénylési tanfolyamaik után lehet szakosodni
zenekari karmesteri ill. kóruskarnagyi továbbképzésekre, mely az egyetlen
ilyen lehetőség az országban. Ezeken felül a KMH-ban lehetőség nyílik egyedi
tanfolyamok elvégzésére is, mint pl. számítógépek zenei alkalmazásai, kutatási
programok, zongora-hangszerész kurzus, zeneterápia.
A 20 tanszék tanárai között Svédország vezető muzsikusait és
zenepedagógusait láthatjuk. Rajtuk kívül számos, rövidebb-hosszabb időre
meghívott vendég-tanár is oktat az intézményben. A képzést egyéni ill.
kiscsoportos (3-5 fő) formában szervezik meg. Valamennyi programban szerepelnek
szabadon választható tárgyak, melyeken keresztül a növendékek saját képzésük
orientáltságát bizonyos mértékig maguk is tudják irányítani.
Képzési területek
A legalacsonyabb felsőfokú fokozat (Bachelor’s Degree, mely talán leginkább
a magyar szakmai érettségihez hasonlítható) két év teljes képzésben való
részvétel után szerezhető meg. A magyarországi diplomával megegyező szintű
Master’s Degree két további, teljes képzésben töltött év után adható ki.
A tanárképzésben összesen 4 tanulmányi év sikeres elvégzése szükséges a
Master’s Degree megszerzéséhez.
Statisztikai létszám adatok:
– Hallgatói létszám: 750
– Külföldi hallgatók létszáma: 15
– Alkalmazottak (pedagógus-, irodai és fizikai állomány) összesen:
350
A hallgatók, bizonyos feltételek megléte esetén, az intézményi képzés
teljesítéseként külföldön is folytathatják tanulmányaik egy részét. A KMH
tagja a skandináv államok azon felsőoktatási szövetségének, melynek résztvevő
intézményei elfogadnak egy év, másik résztvevő intézményben eltöltött képzési
időt.
Tekintettel arra, hogy a svéd felsőoktatás teljes mértékben ingyenes,
a jelentkezőknek komoly felvételi vizsgát kell tenniük. A jelentkezési
határidő minden év január közepe. A március-áprilisban a KMH szakmai szervezésében,
iránymutatásaival zajló felvételi vizsgák országosan megegyező anyagúak
és szintűek. Átlagosan a jelentkezők 8-10 %-a nyer felvételt. Külföldi
hallgatók – a magyar rendszerhez hasonlóan – a hivatalos kereten felül,
tandíjfizetés fejében tanulhatnak a KMH-ban.
Az intézmény nem volt teljesen ismeretlen a számomra, hiszen
egy évvel ezelőtt, 1998. májusában az Iskolai Zenei Nevelés Európai Társasága
(EAS) itt tartotta éves konferenciáját és közgyűlését. Akkor már lehetőségem
volt rövidebb szakmai megbeszélésekre és a KMH-val való globális megismerkedésre.
Akkor is, most is az első pillanatban már nagy hatással volt
rám a pedagógiai munkát segítő technikai felszereltség minősége és mennyisége.
Minden tanár a kizárólagosan saját termében tanít, mely egy akusztikus
és több digitális zongorával van felszerelve. Ez utóbbiak, fejhallgatós
lehetőségük révén gyakorlásra, csoportos vagy elszigetelt egyéni munkára
rendkívül alkalmasak. Ezen kívül Internet- és zongora-klaviatúra csatlakozással
ellátott személyi számítógép és mindennemű zenei felvétel lejátszására
alkalmas hifi-berendezés található valamennyi teremben. A folyosókon további
digitális hangszerek sorakoznak, melyeknél szinte reggeltől estig lehet
gyakorló diákokat látni.
A zeneelmélet tanszékhez (music education department) tartozik
valamennyi nem hangszeres tantárgy. A tanszék tanárai egyúttal aktív kutatók
és publikálók is: legtöbbjük saját tankönyvét, munkafüzeteit használja,
melyek az intézmény kiadásában a könyvtárban és a házi könyvesboltban is
megtalálhatóak. A tanszéki foglalkozásokat kiscsoportos formában szervezik,
oly módon, hogy az egyes csoportok tagjai más-más hangszeres főtárgyakat
képviseljenek, így egyrészt ezáltal is szerezhetnek a növendékek tapasztalatokat
egymástól, másrészt lehetőség van kisebb kamarazenei formációk összeállításához.
A zeneszerzési és vezénylési foglalkozások egy része egyéni képzés keretében
zajlik.
Lars-Erik Rosell, a zeneszerzés-képzés vezetője elmondta, hogy
a közelmúltban bizonyos racionalizálást (számunkra rendkívül ismerős fogalom!)
kellett végrehajtaniuk az intézményben, melynek eredményeként néhány foglalkozás-típus
megszüntetésre ill. összevonásra került, valamint óraadó tanárok szerződéseit
nem tudták megújítani. Pillanatnyilag tervezik a doktorképzés bevezetését.
A végzett fiataloknak gyakran komoly elhelyezkedési gondokkal kell szembenézniük,
amennyiben nem sokoldalú az érdeklődésük és végzettségük (ez utóbbit hivatott
elősegíteni a képzés választható tantárgyainak szabad összeállítása).
Az óralátogatásokon szerzett tapasztalataimból szeretném kiemelni,
hogy valamennyi foglalkozás igen sokszínű és sokrétű volt, az alapvető
zenei képességek fejlesztésének minél több területét felölelve. Minden
feladat, tennivaló alapjául zeneirodalmi idézetek szolgáltak, igen nagy
számban XX. századi szerzőktől. A gyakran igen rövid idézeteket – néha
feldolgozás előtt is, de a feladat elvégzését követően mindenképpen – meghallgatták
híres előadók tolmácsolásában. Zeneelméleti kérdések területén érdekes
volt megtapasztalnom a magyar és svéd képzés alapvető különbségeit, pl.
az összhangzattani jelölések más rendszerét, a poliritmia tanításának jelentőségét,
és számtani beosztásokon nyugvó alapjait. A szolfézs jellegű foglalkozások
keretében általában zeneelméleti, hallásfejlesztési és XX. századi zeneirodalom-ismereti
kérdésekre és technikai gyakorlatokra egyaránt sor került. A memória-fejlesztés
számomra legalábbis – egy kicsit a háttérben maradt.
A ritmikai tudásra és az ezirányú képességek fejlesztésére különös
hangsúly helyeznek. Rhythmics elnevezésű tantárgyuk a szolfézs és a zenei
munkaképesség-gondozás speciális keveréke. Bizonyos tornaszerű mozgásfeladatokon
keresztül, szinte játékos módon gyakoroltak be poliritmikus és változó
metrumú képleteket, szintén zeneirodalmi idézetek (Orff, Bernstein) alapján.
A piteĺi Zeneakadémia
Az intézmény adminisztrációban és gazdaságilag a közeli Luleĺ elsősorban
műszaki – egyeteméhez tartozik, szakmai kérdésekben teljesen önálló. Létszámuk
minden vonatkozásban nagyjából fele a stockholminak. Velük kapcsolatban
arról a szokatlan, összetett képzési struktúráról szeretnék szólni, mely
a világban talán egyedülálló. Az itt folyó oktatás három fő területet ölel
fel:
– általános zenei képzés
– hangmérnöki képzés
– média-pedagógusi és multimédia-képzés
E három terület állandó kölcsönhatásban van egymással egyrészt a számos
közös projekten keresztül, másrészt a stockholminál még szabadabb tantárgyválasztás
lehetősége miatt. Az ellátott területek miatt technikai felszereltségük
bámulatra méltó: az előbbiekben ismertetett stockholmi helyzethez képest,
azon felül saját TV- és rádió-stúdióval, saját helyi rádió-adóval, lemez-stúdióval,
elektroakusztikus zenei stúdióval, egy 24 munkahelyes, multimédiás, internetes
számítógépes szaktanteremmel, két hangversenyteremmel, több orgonával,
valamennyi zongora főtárgy-teremben két-két Steinway-zongorával rendelkeznek.
A képzés terén fokozatosan térnek át a kötött időtartamú képzésről
a credit-rendszerre. Diplomával záruló programjaik a következők:
– 4 éves iskolai zene- ill. ének-tanárképző (mind egyszakos, mind –
más környező felsőoktatási intézményekkel együttműködve – kétszakos formában)
– 4 éves egyházzenei képzés
– 2 éves hangmérnöki tanfolyam
– 2 éves zeneszerzési, hangszerelési és feldolgozói képzés..
– 2 éves médiapedagógiai, multimédia és digitális technika-kezelői
tanfolyam
– 2 éves jazz-tanszak
Posztgraduális képzési formáik:
– zeneszerzési (3-4 év)
– zongoraművészi (2-3 év)
– kórus-karnagyi ( 1 év)
– zenepedagógusi ( 1 év) és
– hangmérnöki ( 1-2 év).
Doktori programjaik szintén bevezetés előtt állnak, ezek egyike, a
zenepedagógiai, már működik.
A rektor tájékoztatott, hogy egyik fő tervük, hogy a zeneakadémia
a kisváros életében egyfajta központi kulturális szerepet is betöltsön,
közművelődési feladatok ellátásával. Aktív együttműködésre törekednek a
környék más kulturális és gazdasági szervezeteivel, létesítményeivel, cégeivel.
A legfontosabb kulturális kapcsolatok közé tartozik az együttműködés a
helybéli kamaraoperával és nyári zenei fesztivállal, valamint a luleĺi
kamaraegyüttessel. Az intézmény három-arcúsága révén számos céggel is komoly
kapcsolatot tartanak fenn, elsősorban a video- és film-ipar, és a digitális
technika területén.
Szeretné a rektor a szabad tantárgy-választás körét kibővíteni,
ill. a növendékek számára a jelenleginél is nagyobb teret adni e téren,
mivel meggyőződése szerint - a jövő munkaerőpiacán nagy jelentősége lesz
a különleges szakmáknak, azon munkavállalóknak, akik végzettségük alapján
akár egyedülállóak a saját területükön. A szabad-tantárgyválasztás kiszélesítése
új foglalkozások, szakmák létrejöttét is elősegítheti, ami szintén az általános
fejlődés fontos állomása.
A város vezetése elfogadta annak a 10 éves kulturális fejlesztésnek,
beruházásnak a tervét, melynek keretében a Zeneakadémia és a jelenleg is
meglévő diáklakások körül egy teljesen új kulturális központ épül fel,
szakma szerint kapcsolódó cégek részvételével, együttműködésével és majdani
jelenlétével.
A svéd zene- és művészeti- („kultúr” ) iskolák szövetsége (SMOK)
A SMOK 1996-ban alakult, hogy összefogja az ország zeneiskolájának
munkáját, különös tekintettel arra, hogy ezen intézménytípusra semmiféle
országos érvényű törvény, szabályozás, rendelet, tanterv nem vonatkozik.
Svédországban jelenleg 289 települési önkormányzat működik. Valamennyinek
joga fenntartani művészeti iskolát, ehhez azonban állami támogatást nem
kapnak. A finanszírozás két összetevője az önkormányzati források, ill.
a szülői befizetések (tandíj). Országos átlagban egy gyermek oktatásáért
félévenként 481 SEK tandíjat fizet a szülő. (Második, harmadik, stb. gyermekre
többnyire tandíjmérséklés jár, több helyen a második tanszakért nem kell
külön fizetni.) Az önkormányzati támogatás mértéke igen eltérő, 0-1025
SEK között mozog félévenként.
Az oktatás megszervezése is teljesen egyéni, egymástól eltérő
lehet. Többnyire 9-10 éves korban kezdik a gyermekek a hangszeres foglalkozásokat.
Bármely létező hangszerből lehet választani. 1-2 éven keresztül, amíg a
növendék tehetsége nem látható a szülők számára, bérlik a hangszereket
(vonós esetében a felnőtt méretek használhatóságáig). 10-13 éves korban
hetente egyszer 30 percben 3 gyermek oktatása zajlik (kiscsoportos formában).
E foglalkozások többnyire az általános iskolai tanítási idő alatt folynak,
tekintettel arra, hogy a legtöbb általános iskola örömmel veszi, ha tanulóik
zenét is tanulnak. A zenetanár „házhoz megy”, így az általános iskola épületében
zajlik az oktatás. 14-16 éves korban már heti egyszer 20-25 perc egyéni
oktatást kapnak a hallgatók.
Az oktatott anyag is nagy eltéréseket mutat (érződik a nemzeti
tanterv hiánya). Azonban szinte mindenhol mindhárom típusú zenei anyaggal
megismertetik a gyermekeket: népzene, klasszikus és könnyűzenei műfajok.
A szolfézs-zeneelmélet jellegű oktatás megléte szintén az iskola egyéni
döntésétől függ. Az ún. kultúr-iskola a magyar művészeti iskola típusának
felel meg: zene, tánc, dráma és képzőművészeti ágakkal.
Statisztikai adatok:
A művészeti iskolákban alkalmazott korhatár többnyire 20 év. Ezt
követően az ún. népfőiskolai rendszerben lehet művészeteket tanulni.
A SMOK tagjainak határozott egységére törekszik gazdasági kérdésekben,
közös problémák megoldásában, a kormányzati szervekkel való kapcsolattartás
és tájékoztatás kérdéseiben. A skandináv modellt példaértékűnek tartják,
céljuk, hogy minden művészeti iskolába jelentkező gyermek felvételt nyerhessen,
szemben a jelenlegi helyhiányok miatt 40.000 „várólistás” gyermekkel. Az
ő érdekükben is próbálják az állami támogatási rendszert – valamilyen formában
– ezen iskolatípusra is kiterjesztetni. A tandíjak alacsony szinten tartása
is fontos szempont, hiszen ilyen módon valamennyi svéd család számára elérhető
a gyermekek) művészeti oktatása.
Nemzetközi kapcsolatok terén, mint az EMU (az Európai Zeneiskola
Unió) nemzeti szervezete, igen szoros együttműködést alakítottak ki a többi
skandináv állam (Norvégia és Dánia) hasonló szervezeteivel, valamint gyümölcsöző
kapcsolatokat tartanak fent más nemzeti EMU-szervezetekkel is, így a Magyar
Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetségével is.
A Svéd Zenei Információs Központ (Svensk Musik)
Az Információs Központ a svéd jogvédő hivatal épületében, jogvédő szervezetek
és zeneszerző egyesületek együttműködésének eredményeként fejti ki tevékenységét
évtizedek óta. Fő profiljuk a mai svéd zene – elsősorban komolyzene – dokumentálása
és nemzetközi promóciója.
Roland Sandberggel, a Központ vezetőjével hosszasabb megbeszélésre
nyílt lehetőségem. Beszélgetésünk során egyrészt bemutatta a Központ működését,
ismertette mindennapos munkájukat, tájékoztatott más svéd országos zenei
szervezetek (pl. a Svéd Zenei Tanács) ill. a Skandináv Zenei Bizottság
működéséről, másrészt véleményt cseréltünk több nemzetközi zeneművészeti
kérdésről és országaink zenei életének hasonlóságairól-különbségeiről,
a kapcsolatok elmélyítésének lehetőségeiről.
Úgy ítélem meg, hogy a két ország kulturális-zenei együttműködését,
mind az általános zenei élet, mind a zenepedagógia területén érdemes lenne
minél komolyabban fejlesztenünk, elmélyítenünk, kihasználnunk. Kölcsönösen
van mit ellesnünk, megtanulnunk egymástól.
Legány Dénes
a Magyar Zenei Tanács munkatársa
a Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetsége elnökségi tagja
|