Lélekgyógyítás zenével
Lindenbergerné Kardos Erzsébet és Szabó Julianna
főiskolai docensek (TSF Pedagógiai Főiskolai Kar, Szarvas)
Nagyszabású rendezvénysorozatnak lehettek részesei mindazok, akik április
12-én és 14-én részt vettek a Magyar Zeneterápiás Egyesület kurzusán, valamint
április 13-án a Magyar Zenei Tanács által szervezett konferencián. A háromnapos
program április 12-én délután kezdődött az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai
Főiskolai Karán a Magyar Zeneterápiás Egyesület szervezésében. Másnap a
Zeneakadémián folytatódott a „Hang és lélek” c. konferencián való részvétellel,
majd a harmadik napon a zeneterápiás kurzus második részével zárult a rendezvénysorozat.
A zeneterápiás kurzus előadója Gabriela WAGNER zeneterapeuta
(Argentína) volt. Diplomája megszerzése után Rolando Benenson mellett autista
és pszichotikus gyermekek kezelésével foglalkozott, jelenleg serdülők és
felnőttek klinikai gyógyításában is részt vesz. Mint a Salvador Egyetem
Művészeti Karának professzora oktató munkája mellett tagja a Zeneterápiás
Világszövetség vezetőségének (1993), elnöke az Etikai és Kutatási Bizottságnak.
Az Argentin Zeneterápiás Egyesület alelnökeként (1986), később elnökeként
(1993-98) számos publikációját ismerhette meg a szakma (Argentína, Brazília,
USA, Olaszország, Spanyolország, Hollandia, Franciaország). Előadásai és
írásai elsősorban a Benenzoni Zeneterápiai Modell nemzetközi megismertetéséhez
kapcsolódnak, amely a hang és az emberi komplexum kutatásával foglalkozik.
„A zeneterápiás Világszövetség Klinikai Gyakorlati Bizottságának
1996-os Világkongresszusán elfogadott meghatározása szerint a zeneterápia
során a képzett zeneterapeuta tervezett, egyéni vagy csoportos folyamatban
használja a zenét vagy a zenei elemeket (hang, ritmus, dallam, harmónia)
annak érdekében, hogy elősegítse és megkönnyítse a kommunikációt, a kapcsolatokat,
a tanulást, a mobilizációt, a kifejezést, a szerveződést és más fontos
terápiás célok elérését, hogy ilyen módon fizikai, érzelmi, mentális, szociális
és kognitív hiányosságok áthidalását segítse elő.
A zeneterápia célja az egyén lehetőségeit feltérképezni és/vagy
sérült funkcióit helyreállítani, hogy érjen el jobb inter- és intrapszichés
és/vagy interperszonális integrációt, és mint következmény egy magasabb
színvonalú életet a prevenció, a gyógykezelés vagy a kezelés révén.”
Április 13-án a „HANG ÉS LÉLEK” c. konferencián elhangzott előadásában
így jelölte meg Gabriela Wagner a zeneterápia fogalmát és célját. 12-én
és 14-én a Magyar Zeneterápiás Egyesület kurzusán megtapasztalhatták a
résztvevők mindezt a gyakorlatba átültetve. Az első napon az autizmus kezelésével
kapcsolatos sajátélményű gyakorlatokon vettek részt. Hangsúlyozva az “autista”
és az „autisztikus” fogalmak szétválasztásának fontosságát, kiderült, hogy
a zenei jellegű gyakorlatok során szerzett tapasztalatok sokkal pontosabbá
tehetik a diagnózist. A hivatásos zenészekből, zenepedagógusokból és más
szakos pedagógusokból, gyógypedagógiai főiskolás hallgatókból álló csoport
tagjainak bőven kijutott az önismeretet és a szakmai ismereteket egyaránt
gazdagító, megható, néha megdöbbentő erejű élményekből. Az előadó kiválóan
beszéli a nyelvet, lévén magyar származású. Videofilmeken mutatta be a
nemzetközi – főleg tengerentúli – zeneterápiás kutatások élvonalbeli szakembereinek
műhelypéldáit, kutatási eredményeit (Rolando O. Benenson, Kenneth E. Bruscia,
José Dmenech, Luis Blasco, Francisco Vercher, Higino Lopez, Marie Priestley,
David Aldridge, Juliette Alvin, Tony Wigram).
Benenson a zeneterápiát olyan paramedikális beavatkozásként kezeli,
amely lehetővé teszi a regresszív (visszaható) effektusok felidézését a
hang, a zene, és a testmozgás által. A megnyílt kommunikációs csatornák
használata ezután lehetőséget biztosít az egyén tanításához és szociális
megnyeréséhez. A tudományos megalapozottságú, szisztematikusan felépített
előadás bemutatta az ISO alapelv működését is. A Benenson nevéhez fűződő
koncepció az ISO rezonancia (identité sonore) olyan hangazonosságot jelent,
amely összegzi a hang, a zaj, a zene külső és belső létének érzelmeket
befolyásoló hatását, azt, ami akár egyéni, akár csoportos helyzetekben
a személyes én jellemző, egyénítő fogalmához kapcsolódik egy adott kultúra
összefüggéseinek tükrében. Megtudhatták a résztvevők, hogy a Kodály-modellt
ma is oktatják Argentínában a Salvador Egyetem Zeneterápia szakának különböző
tantárgyaiban. A mester gondolatai ma is élnek, átadásának módjai változhatnak
csak az idővel.
Április 13-án került sorra a Hang és lélek című egész napos konferencia
a Zeneakadémia Kistermében. A Magyar Zenei Tanács pályázati támogatások
segítéségével tette lehetővé a konferencia és a hozzá kapcsolódó tanulmánykötet
megszületését. A zenés ébresztővel (Sáry László) kezdődő program elnöki
megnyitóját Csengery Adrienn tolmácsolta, majd a konferencia megtisztelő
védnöki köszöntéseit hallhatták az egybegyűltek elsőként Szőnyi Erzsébettől,
majd dr. Kiss Ádám oktatási minisztériumi államtitkártól és Tihanyi Lászlótól,
a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorhelyettesétől.
A konferencia előadásai a zene és tudomány, valamint a zene és
nevelés témaköreihez kapcsolódtak. A zene időtlen értéke és a társadalom
kapcsolatában új utakat kereső előadók a tudomány legújabb eredményeivel
kívánták megismertetni a konferencia résztvevőit.
Arany János (Baár Madaras Református Gimnázium) zenetanár, iskolaigazgató
a rendezvény tervének megszületését mutatta be a „Psalmus Humanum” elnevezésű
zenepedagógiai bemutatósorozat eredményeinek felhasználásával. Ezt követte
dr. Hámori József agykutató felszólalása, aki a meglévő tudományos eredmények
tükrében a 21. század magyar oktatáspolitikájának megújulására hívta fel
az érdeklődők figyelmét. Előadásának végén az USA „Reserve” Bank elnökének
oktatással kapcsolatos gondolataiból idézett: „A modern gazdaság növekedése
nagyon fontossá teszi az absztrakt gondolkodásra való képesség fejlesztését.
Ehhez pedig elengedhetetlen – többek között – a zenére és művészetekre
történő nevelés fokozottabb részvétele (…)”
A muzikalitás lelki szerveződésének méhen belüli gyökereiről
tartott előadást dr. Bagdy Emőke pszichológus, pszichoterapeuta. A Károli
Gáspár Református Egyetem professzorasszonya a magzati muzikalitás meghatározó
szerepét, a mélymemoria öntudatlan történéseit mutatta be.
Dr. Tényi Tamás (Pécsi Tudományegyetem Általános Orvostudományi
Kar Pszichiátriai Klinika) pszichiáter, pszichoterapeuta a nonverbális
gyógymódok jelentőségét és hatásmechanizmusát ismertette a legújabb csecsemőkutatások
tükrében.
A konferencia első részét Laczó Zoltán zenepszichológus (Liszt
Ferenc Zeneművészeti Egyetem) előadása zárta. A több évtizedes kutatói
tevékenységéről közismert nemzetközi hírű zenepedagógus a Magyarországon
végzett transzferkutatásokról adott áttekintést (Kokas, Vitányi és munkatársai,
Barkóczi-Pléh, Laczó) majd az iskolai ének-zenetanítás aktuális helyzetével
foglalkozott. A komplex művészeti hatások és az értéktolmácsolás jelentőségére
hívta fel a figyelmet. (Laczó Zoltán előadásának szerkesztett változata
lapunk 33-40. oldalain olvasható.)
A konferencia második részét Sáry László zeneszerző lenyűgöző,
közös énekléshez kapcsolódó kreatív gyakorlatai nyitották meg. Ezt követte
a hamburgi származású Rainer Knappek zeneterapeuta tanulmányának ismertetése
Kollár János klinikai szakpszichológus tolmácsolásában „Az intenzív zenei
nevelés hatása a gyermekek általános és individuális fejlődésére” címmel.
A szerző azonos című dolgozatának részlete Hans Günther Bastian berlini
felmérése alapján készült, amely az emelt óraszámú aktív zenélés hatásait
vizsgálta bizonyítható elméleti, gyakorlati és zeneterápiás következtetések
összegzésének megfogalmazásával.
Gabriela Wagner (Argentína) zeneterapeuta hazájának kutatási
eredményeit mutatta be a zeneterápia és a sérült gyermekek kapcsolatában.
A modern zeneterápiai mozgalom az 1950-es évek végétől Argentínában kidolgozott
koncepcióra épülve, nagyon rövid idő alatt bizonyítható eredményeket hozott
létre. Rolando Benenson pszichiáter ISO-rezonancia koncepciójának köszönhetően
elismert nemzetközi zeneterápiás modell született a mentális problémák
megoldására.
Dr. Juhász Zoltán duda- és furulyaművész, villamosmérnök, a népzene
tanulásának hagyományos módjáról tartott előadást. Példákkal igazolta,
hogy a népzene jellegzetes variáló előadásmódja az örökítő kultúra zenei
üzeneteinek fennmaradását nem szünteti meg, az újrafogalmazás képes megőrizni
az archaikus nyelvi kereteket.
A funkcionalitáson alapuló ének-zeneoktatás kérdéseiről beszélt
Bubnó Tamás zenetanár, egyházzenei szakember. Előadásában a magyar zeneoktatás
helyzetének jövőjét mutatta be, amelyet a közösségi liturgikus éneklés
hagyományainak a schola cantorum szisztéma alkalmazásának gyakorlatában
lát megvalósulni.
Pászti Károly zenetanár hozzászólása a tankönyvek és a zeneoktatás
egyre heterogénebb helyzetének bemutatásához kapcsolódott, amelynek megoldását
egy időszerű szemléletváltással és egy zenetanítási reformprogram-kidolgozásának
aktualitásával indokolt.
A konferencia záró referátumaként Földes Imre zenetörténész gondolatait
hallhatta az érdeklődő közönség a felsőfokú zenepedagógus-képzés új útjainak
lehetőségeiről.
Befejezésül Csengery Adrienn a Magyar Zenei Tanács elnöke mondott
köszönetet a konferencia előadóinak, valamint a Hang és lélek c. tanulmánykötet
minden szerzőjének magas színvonalú közléseiért.
A kiadvány szerzői között az előadókon kívül több neves szakember
írásaival is találkozhat az érdeklődő olvasó. Urbánné Varga Katalin, a
Magyar Zeneterápiás Egyesület elnöke, a Zeneterápiás Világszövetség vezetőségi
tagja „Rakják, rakosgassák magas Gyívó várát…” címmel Kodály Zoltán örökérvényű
zenepedagógiai gondolatainak segítségével bizonyítja a zenei aktivitás
saját élményű tapasztalatának fontosságát, amelynek újraértelmezésével
lehetőség nyílt a gyógypedagógia területén új szemléletű és tartalmú, elérhető
célokat megvalósító zenei tárgyak kidolgozására és bevezetésére. A szemléletváltás
és az ebből fakadó eredmények biztatóak. Ezt igazolják a „Psalmus Humanus”
’Válaszkeresés korunk kihívásaira Kodály eszméi alapján’ című program munkacsoportjának
bemutatói is. Ideális volna, ha a pedagógusképzés valamennyi szakembere
fölfigyelne a tudományos kutatások általános érvényű felismeréseire, a
művészi tevékenységek személyiségfejlesztő hatásainak egyetemes értékeire.
Dr. Barkóczi Ilona pszichológus (ELTE Bölcsészettudományi Kar
Pszichológiai Intézet) tanulmánya a Kodály-féle ének-zene tanítás széles
körű pozitív hatásának vizsgálati eredményeit foglalja össze „Kodály zenei
nevelési módszerének pszichológiai hatásvizsgálata” címmel. Az 1978-ban
készített intelligencia- és kreativitástesztekkel mért kecskeméti vizsgálat
ma is egyedi érték, melynek tanulsága napjainkra sem vesztette el aktualitását:
„az alacsony szociális környezetből való gyermekek a második évre túlszárnyalták
a kreativitás tesztekben elért eredményeikkel nemcsak a saját iskolájukból
való kontrollosztályét, hanem még a magasabb szociális környezetű iskola
osztályáét is”. (Tanulás, kezdeményezés, alkotás. ELTE, Eötvös Kiadó, 2001.,
59. oldal)
A kötetben olvashatjuk dr. Fekete Anna: „Mindenik embernek a
lelkében dal van” c. írását, amely az éneklésről, az énektanításról és
a magyar néphagyományról közöl megkapó gondolatokat. A közismert szerző
mint művész-tanár, pszichológus, zene- és mozgásterapeuta az archaikus
gyökerek felbecsülhetetlen értékeiből merített. „Talán számunkra is egy
új világ tárul fel, ha – a tanítással várva egy kicsit – előbb hallgatjuk,
meghalljuk gyermekeink lelkét, érzelmeit, … és ha engedjük, hogy ők is
mindenekelőtt saját lelkük hangját hallják meg, ha énekelnek.” (Hang és
lélek. Magyar Zenei Tanács, 2002., 129. oldal)
Az ideális iskola képének megrajzolását vetíti elő Orosz Lajos
gyógypedagógus és humánszervező, aki „Művészeti nevelés, vagy a nevelés
művészete” címmel olyan gondolatkeretet közöl, amely kreatív módon hozzásegíti
az olvasót saját ideaélményeinek megfogalmazásához: A marcali Hétszínvirág
iskola vezetője saját tapasztalatainak tükrében mutatja be az alkotásra,
az alkotásra nevelésre és az önkifejezésre épülő pedagógiai program eredményeit.
A közel kétszáz oldalas tanulmánykötet valamennyi publikációja
korunk egyre sürgetőbb módszertani üzenetét hordozza. Többek között azt,
hogy a zenével foglalkozó pedagógus jelöltek számára olyan előképzettséget
nem igénylő kreatív, csoportos művészeti foglalkozásokat kell szervezni,
amely javíthatja saját szellemi egészségüket, s amely alkalmasabbá teszi
őket választott hivatásuk közösségvezető és -nevelő munkájára.
A konferencia megrendezését és a kötet megjelenését a Közoktatási
Modernizációs Közalapítvány, a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma
Nemzeti Kulturális Alapprogram, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, valamint
a Music Hello Hangszeráruház és Zenei Információs Központ támogatta.
A három napos eseménysorozatot a Magyar Zeneterápiás Egyesület
által meghirdetett kurzus zárta április 14-én. A Gabriela Wagner vezetésével
folytatódó egész napos program a pszichotikus problémákkal élők emocionálisan
zavart viselkedésének, gondolatainak, érzelmeinek megváltoztatásához kapcsolódott.
A sajátélményű zeneterápiás gyakorlatok a mentálisan sérültek tudattalan
motivációinak és konfliktusának megértését szolgálták.
Minden zene – legyen az bármely „primitív” vagy „minimal” – megszületésével
valamely életkérdésre ad feleletet érzékelhetően, közvetlenül. A zeneterápiás
kutatási metódusok a hang-zene produkcióra és a közben megnyilvánult összes
más jellegű reakció megfigyelésére, elemzésére épülnek. Hogyan lehet ezt
a zeneterapueta szempontjából leírni, milyen megállapításokra juthatunk?
Hogyan építhető fel a ráhatás rendszere? Mik lehetnek a terápiás célok?
Gabriela Wagner életszerű, élményszerű kurzusán úgy kaptak a résztvevők
választ, hogy közben megismerhették a nagyszerű kutatót és gyakorlati embert
is. Nem utolsó sorban pedig az argentín szakmai-team példaértékű munkáját.
Magyarországon az 1970-es évektől történtek kezdeményezések a
művészetterápiák alkalmazásával kapcsolatban. A különböző szakterületek
(pszichológusok, orvosok, zenepedagógusok) összefogásának hatására dr.
Konta Ildikó klinikai szakpszichológus és pszichoterapeuta elnökletével
1986-ben létre jött a Zeneterápiás Munkacsoport, amely napjainkra Magyar
Zeneterápiás Egyesületté (Budapest) alakult Urbánné Varga Katalin vezetésével.
Hazánk mentálhigiénés mutatóinak egyre riasztóbb adatai alapján mind több
pedagógus érdeklődik a pszicho-pedagógiai kutatások iránt. A Magyar Zeneterápiás
Egyesület továbbra is várja az érdeklődő új tagok jelentkezését. A Magyar
Zenei Tanács tagszervezetének honlapja hamarosan letölthetővé válik, információ
kérhető: urban@bghs.hu email-címen.
|