Összefoglaló az “Improvizáció” kurzusairól
Az improvizáció az élet minden területén jelen van. Cselekedeteinkben,
döntéseinkben, beszédünkben nap mint nap improvizálunk, tehát mindenkiben
megvan a rögtönzés képessége. Mégis, egyes zenei műfajokban jó időre háttérbe
szorult, vagy teljesen eltűnt, másokban viszont meghatározó szerepet kapott
az improvizáció.
Napjaink zenéjében és zenepedagógiájában ismét kezd tért hódítani
a rögtönzés, illetve annak oktatása. Ezt példázta az EPTA konferenciával
párhuzamosan elhangzott négy improvizációs előadás, amelyekben különféle
módszerekkel bár, de nyilván egy tőről fakadóan, kiindulásukban és megközelítésükben
rendkívül sok hasonlóságot és párhuzamot fedezhettünk fel.
A módszerek ismertetése közben az előadóktól olyan általános
érvényű megállapítások is elhangzottak, amelyek minden zenepedagógus és
zenével foglalkozó ember figyelmére számot tarthatnának.
Samuel Holland főleg kezdő növendékek számára írt komponálási
és improvizációs feladatokat mutatott be, amelyek Clark, Grass és S. Holland
“Music Tree” c. sorozatában találhatók meg.
Az előadás kiindulópontja az a gondolat volt, miszerint “minden
gyermek kreatív, amig azt el nem nyomják benne”. A kreativitást azonban
nem szabad erőltetni, csak dicsérettel, bátorítással kibontatkoztatni.
A kreativitás, és ezen belül az improvizációs készség fejlesztésének fő
célját S. Holland a zenei nyelv minél tökéletesebb elsajátításában látja.
Ha valaki jól beszéli a zene nyelvét, jobban is fog játszani. A cél nem
professzionális zeneszerzők képzése, sokkal inkább a két alkotó tevékenység,
a komponálás és rögtönzés képességének kifejlesztése.
A Music Tree-ből bemutatott első példák feladatai a zenei elemek
átrendezésére irányulnak. Ez történhet például egy három hangból álló motívum
tükörfordításával, a hangok sorrendjének megváltoztatásával, más oktávba,
illetve hangnembe helyezésével stb. Találunk gyakorlatokat fekete billentyűkre,
egészhangú skálára, hangközökre, ritmusra... míg a tanuló a füzet végén
a blues–skála megismerésével már belekóstolhat a jazzimprovizációba is.
A gyakorlatok fontos része a főleg MIDI technikával megoldott
kíséret. Az előadás során felvetődött a kérdés, miszerint inkább a tanári,
vagy a gépi kíséret alkalmazása célravezető. Természetesen mindkettőnek
vannak előnyei és hátrányai. Talán legjobb, ha az órán a tanár kíséri a
tanulót, így alkalom adódhat az improvizáció közbeni esetleges reagálásokra
is. Otthoni gyakorlás céljára pedig megfelel a gépi kíséret, mely többek
között kitűnően fejleszti a tempótartás képességét.
Hajdu András Sugallatok Könyvében jórészt az előadó által befejezendő,
kibővítendő, megfejtendő, csak félig befejezett darabok találhatók. Az
előadó ezekkel azt kívánta bemutatni, hogyan lehet egyszerre zongorát,
zeneszerzést és analízist tanítani. A gyakorlatokban, melyeknek előadói,
elméleti és zeneszerzési modelljét Bartók Mikrokozmosza adta, az improvizáció
hídként szerepel az elmélet és a zongorajáték között.
Hajdu András szerint a rögtönzés, a zeneoktatásnak szerves része
kell, hogy legyen. Az oktatásban kulcsfontosságú a tanár személye. “Az
én feladatom és mesterségem belelátni a tanuló zenei tudatába” – mondta,
utalva ezzel arra, hogy a fő feladat a tanulóban rejlő képességek felismerése,
és ezek felszínre hozása. Ennek hiányából adódnak azok az esetek, amikor
például “valakit kirúgnak a zeneiskolából, mert nem tud megtanulni egy
darabot, és 5 év múlva elcsodálkoznak azon, hogy élvonalbeli jazzdobos
lett belőle”.
A Sugallatok Könyvéből bemutatott darabok és azok feladatai rendkívüli
ötletességükkel nyűgözték le a hallgatóságot. Ehhez hozzájárult az előadó
négy, magával hozott kivételes képességű tanítványa, akik az improvizációs
feladatokat a komponálás igényességével oldották meg. Néhány hallgatóban
felmerült a gondolat, hogy “ha nem tudnánk, hogy improvizálnak, azt hinnénk,
hogy előre megírt darabot játszanak”.
“Nem dicsekedni akarok a tanítványaimmal, nem azért hoztam őket.
Ahhoz, hogy ezt produkálják, ilyenfajta zenei nevelés kell. Sok éve foglalkozom
velük” – mondta Hajdu András. Tény, hogy a négy előadásban felvonultatott
improvizációs gyakorlatok közül ezek voltak a legnehezebbek. Ennek ellenére
a hallgatóság soraiból jelentkezők is kitűnően oldották meg a feladatokat.
“Who is afraid of Mozart” c. darabjával kapcsolatban az előadó
megjegyezte, hogy a XX. századi zenei felfogás fő betegsége, hogy minden,
amit már azelőtt csináltak, azt nem szabad megismételni. (A szeriális zenében
például, ha már elhangzott egy hang, azt a sorban nem szabad még egyszer
alkalmazni.) Véleménye szerint “valaki nem attól lesz egyéni, hogy szüntelenül
mást akar csinálni”.
Az egyéniség fejlődésének érdekében a pedagógiát organikus kreativitásfejlesztésnek
fogja fel. 10 éve használja ezt a módszert. Csak megfelelő zongoratanárokat
kell találnia hozzá.
A négy előadás közül Gonda Jánosé volt a legszisztematikusabb,
amelyben ugyanúgy, mint “A rögtönzés világa” c. háromkötetes művében –
pontosan követhettük a lépésről-lépésre haladás pedagógiai elvét.
Előadása elején Gonda János sok oldalról közelítette meg az improvizáció
fogalmát, melynek végül két nagy csoportját vázolta fel. Az első
csoportba a folklór naturalista előadási gyakorlata tartozik, amely jellegéből
fakadóan ösztönös. A második csoportot az organikus rögtönzés képviseli,
amelyben mindig nyomon követhető a tudatos szervezettség.
Ezután szó esett arról, hogy a különféle zenei műfajokban milyen
módon volt és van jelen az improvizáció. A műzene egyes korszakaiban a
notációs pontatlanságok jelentős előadásbeli különbségeket eredményeznek:
ez különösen a barokk zenére jellemző. Szólt az előadó az úgynevezett improvizatív
komponálásról, amikor az alkotó tevékenység rögtönzéssel kezdődik (Beethoven
gyakran komponált így); azután megemlítette az orgonisták rögtönzés–gyakorlatát,
amely a többi hangszeres improvizációval ellentétben azért maradt fenn,
mert az orgonistáknak mindig alkalmazkodniuk kell a mise részeinek változó
hosszúságához, valamint felhívta a figyelmet az egyik legjelentősebb népzenei
improvizációs formára, a flamencóra, melyben a rögtönzés központi szerepet
játszik. A sorozat többi előadásához kapcsolódóan elhangzott, hogy az alternatív
oktatási módszerekben (például Dalcroze–vagy Orff–módszer) is nagy szerepet
kap az improvizáció.
A rögtönzéspedagógiáról szólva Gonda János egy Kodály idézet
kapcsán (“rögtönözne minden épkézláb gyermek, ha hagynák”) az improvizációs
készség módszeres kibontakoztatásával foglalkozott. A korszerű zeneoktatás
modellje a rögtönzés, komponálás és az interpretálás hármas egységén alapul,
ahogyan ezt a többi előadó is kiemelten hangsúlyozta.
Ezután Gonda János ismertette “A rögtönzés világa” c. háromkötetes
munkáját, melyből az első kötet anyaga a klasszikus zeneoktatást is segíti.
A példák bemutatásával megtudhattuk, hogyan vonható be a tanár a munkába,
milyen módon improvizálhat a gyerekkel együtt.
A kötetben főleg a zene alapelemeire épülő strukturális rögtönzésgyakorlatok
szerepelnek, mivel az ilyen jellegű feladatok komplementer formában segítik
a hagyományos zongoratanítást. A szabad rögtönzésnek kisebb a pedagógiai
jelentősége, míg a stílusimprovizációk csak később kapnak fontosabb szerepet.
“Ebben a fajta munkában nem a befejezettség, hanem a változtathatóság,
a felcserélhetőség, a játékosság dominál – éppen ez szerez örömet a tanulónak
és ez fejleszti rögtönző képességét” – mondta Gonda János.
Mivel a kiadványt tanári munkám során én is nap mint nap használom,
tapasztalatból mondhatom, hogy pedagógiai értéke abban rejlik, hogy játék
közben mindig “fogja a tanuló kezét”, ugyanakkor megajándékozza az alkotás
örömével.
A második kötetből, amely jazzimprovizációval foglalkozik, ezúttal
nem hallottunk példákat, mivel a jazzimprovizáció elsajátítása jellegénél
fogva jóval hosszadalmasabb, ugyanis nagyon sokféle zenei elemet, “paramétert”
(periódus, tempó, harmóniasor, ritmus, forma, zenei kiejtés) kell figyelembe
venni.
“A kreativitásfejlesztéssel foglalkozó tanárnak is kreatívnak
kell lennie, kreatív szellemben kell gondolkodnia, s ez a gondolkodás nemcsak
a főtárgy órákra, hanem a melléktárgyakra is vonatkozik” – fejezte be előadását
Gonda János.
Esztényi Szabolcs klasszikus improvizáció oktatásával foglalkozott.
Hallgatói érzik, hogy szükség van az improvizációra, ugyanis nagy részük
sohasem próbálkozott vele időhiányra hivatkozva. Mindig konkrét műveket
kell gyakorolniuk, nincs idő az improvizációra. (E sorok írója pontosan
fordítva van ezzel: amikor leül gyakorolni, kis idő múlva azon veszi észre
magát, hogy a tanulandó mű gyakorlása helyett improvizál.)
Esztényi módszerének forrásai a saját tapasztalatok, emlékek.
Az improvizáció első megnyilvánulásai a beszéd kezdeteihez hasonlíthatók.
A gyermek utánzással kezd improvizálni. Az ilymódon elsajátított dallamot,
motívumot saját maga kezdi el variálni, változtatni, tehát ösztönösen beszéli
a zenei nyelvet. Ez teljes analógiában áll az anyanyelv elsajátításának
folyamatával: először beszélünk (improvizálunk), s csak azután tanulunk
szavalni (előadni).
Zeneiskolai évei alatt Esztényi Szabolcs az előtte álló modelleket
használta fel improvizációi alapjul (például megpróbált Czerny “nyelvén
beszélni”). A bemutatott példával kapcsolatban Esztényi elmondta, hogy
egy Czerny etűd a hallott improvizációnál természetesen nehezebb, mivel
az élő beszéd művészileg sohasem olyan magas szintű, mint a leírt.
Saját improvizációs történetei után Esztényi Szabolcs vázolta
az improvizáció egyes zenei korszakokban betöltött szerepét. Elmondta,
hogy régen a zenészek improvizációs készsége egyértelmű volt. Integrált
emberek voltak, nem volt külön előadó és komponista. Csak a romantikában
vált ketté a zeneszerző és az interpretátor személye. A XX. században a
“zeneipar” és a szakosodás révén az egységes zenei területek szétváltak.
Ez a specializáció egyértelműen negatív, feszültségekhez vezet. Ezért az
improvizáció tanításának lélektani célja a belső biztonságérzet kialakítása.
Az improvizáció integrál, nyitottabbá tesz, jártasabb lesz az ember a zenében.
Sokatmondó volt Esztényi “megtisztító játék” kifejezése.
Az improvizációs gyakorlatok vázolása közben az előadó elmondta,
hogy sohasem kell félni az egyszerűségtől. “Ha egyszerűen játszunk, ne
nevessük ki magunkat!” “Minden hangra figyeljünk! A hangok a csendből születnek
és oda térnek vissza.”
Esztényi improvizációs gyakorlatainak nyersanyagai az alapelemek:
A szimmetria filozófiai tartalmának tudatosítása: “Az ellentétek (jó–rossz,
élet–halál...) a szimmetriából születnek.” Ugyanakkor az aszimmetria jellegzetes
példája a természetben is gyakran feltűnő aranymetszés.
Alkalmazást nyernek az ellentétek, ismétlések, sűrítések, amelyek
mind egyetemes, univerzális szerkezeti elemek.
Esztényi Szabolcs előadásának második részében improvizációt
mutatott be totális zongorahasználattal. A zongora húrjain körömmel való
játék, a rezonátor tenyérrel való ütögetése..., mind a spontán módon megszülető
kompozíció szerves részévé vált, amelyben mindig érződött a mögötte levő
tudatosság. “Ha valamit mondani akarsz, tudd, hogy mit akarsz mondani!
Ez ad az improvizációnak lényeget, ezért nem válik anarchiává.”
Esztényi Szabolcs zárógondolata: “Nem az improvizáció a cél,
hanem a gyerek. Az improvizáció eszköz.”
Az előadásokat összefoglaló kerekasztal beszélgetés fő célja volt
megvitatni, hogy az elhangzottakat ki milyen módon tudja alkalmazni, használni
a saját pedagógiai gyakorlatában. A beszélgetésnek magam voltam a vezetője.
Bevezetőmben elmondtam saját gondolataimat a témával kapcsolatban, fő működési
területem – a jazz előadóművészet és jazzoktatás– nézőpontjából. Kiemeltem,
hogy a jazzimprovizáció tanítását összetettsége miatt nem szabad a jazzimprovizáció
tanításával kezdeni. Ezért első lépésekben hasonló improvizációs gyakorlatokat
alkalmazunk, mint amilyenek Gonda János vagy Sam Holland előadásában előfordultak.
Az előadások analógiáinak említése közben szóba került, hogy
ezek mindegyikében elhangzott a beszéddel való összehasonlítás és a gyermekben
rejlő improvizációs készség, amit Kodály a már idézett mondatában fogalmazott
meg. Ezzel kapcsolatban felmerült a kérdés, hogy akkor vajon mi az oka
annak, hogy nem hagyják a gyereket improvizálni? Néhány hozzászóló elmondta,
hogy emlékei szerint őbenne milyen mértékben és módon jelentkeztek improvizációs
hajlamok, és hogy a rögtönző kedv mitől csökkent bennük.
Ezután felvetődött a kérdés, vajon miért tűnt el jó időre az
egyes zenei műfajokból az improvizáció, holott sokáig annak szerves része
volt. Szóba került a kadenciák “megmerevedése” is, és annak újbóli improvizatív
megjelenése Chick Corea: Mozart Session c. albumában.
A beszélgetés egyik leglényegesebb kérdése volt, hogy miért fontos
az improvizációval való pedagógiai foglalkozás. A kreativitásfejlesztésen
túl ennek pedagógiai értéke a gyermek egyéniségének fejlesztése, segítése
önmaga megtalálásához. Másrészt a rögtönzéspedagógia segítségével a gyermek
jobban megérti a zene belső összefüggéseit, törvényszerűségeit, ami még
a konkrét művek interpretálásához is nagy segítséget nyújt neki.
A beszélgetés résztvevői elmondták, hogy számukra mi volt hasznos
az előadásokban. Az egyik résztvevő kiemelte, hogy ő például nem tudta
volna elképzelni magáról, hogy oda fog ülni a zongorához és improvizál,
azt hitt, teljesen hiányzik ez a képesség belőle, és Esztényi Szabolcs
előadásán ennek pontosan az ellenkezője bizonyosodott be.
Gonda János hangsúlyozta az improvizáció mögött rejlő átgondoltság,
szervezettség fontosságát. Ugyanakkor egy hozzászóló elmondta, hogy tanítványai
ösztönösségből fakadó, spontán módon megnyilvánuló improvizációi rendkívül
örömet jelentenek művelőinek.
Szóba került, hogy Hajdu András improvizációs gyakorlatai túlságosan
nehezek, tanulói is csak jó pár év munka után képesek a hallott magas szinten
megvalósítani őket. Erre reagálva megjegyeztem, hogy szerintem a gyakorlatokat,
tágabb értelemben pedig a módszereket nem gépiesen kell átvenni, inkább
azok szellemiségét, szemléletmódját próbálja ki–ki a maga területén alkalmazni.
Másfelől ilyen gyakorlatok – ez mind a négy előadás anyagára vonatkozik
– jól megférnek a konkrét művek tanulásával, illetve azok kiegészítéseként.
A hallatlanul érdekes beszélgetés végén Gonda János összegezte
gondolatait az improvizációról és annak tanításáról.
Záró momentumként Tusa Erzsébetnek a konferencia megnyitóján
elhangzott gondolatát idéztem, miszerint egy új kultúra küszöbét léptük
át. Mintegy végszóként ezt úgy értelmeztem, hogy a túlságos felaprózódás
után a művészetek – ezen belül a zene – ismét keresik az összefüggéseket,
az interdiszciplináris érintkezéseket. A műfaji határok egyre inkább elmosódnak,
és az integrációval ismét megteremtődik a zene megbonthatatlan egysége,
melynek szerves része az improvizáció is.
Márkus Tibor
|