MASOPUST KATALIN
ZENÉSZ-EGÉSZSÉGÜGYI VILÁGKONFERENCIA
BARCELONA-TERRASSÁBAN II/1. rész
A Barcelona melletti kisvárosban, Terrassában került megrendezésre
a zenész-egészségüggyel foglalkozó 11. európai és egyben 2. világ konferencia,
mely a „Health Promotion in Musicians” címet viselte. A konferencia házigazdái
a terrassai Művészegészségügyi Intézet orvosai, Dolors Rosines i Cubells
és Jaume Rosset i Llobet voltak. A konferencia főleg a fokális disztónia
(„zenész görcs”) az izom-megerőltetések, a kéz bántalmai, az egészségnevelés
szerepe a zenei képzésben, valamint a megbetegedett zenészek szociális
problémáinak kezelése témakörökkel foglalkozott.
Jaume Rosset i Llobet doktor bevezetőjében hangsúlyozta, hogy a zenészek
körében extrém magas a foglalkozási ártalmak előfordulási aránya. Azonban
ezt a problémát a tanárok, zenészek, egészségügyi szakemberek nem ismerik
fel teljes jelentőségében, és nem kezelik megfelelően. Ez valószínűleg
azért van, mert a megelőzés aktív közreműködést kíván a zenészektől
és pedagógusoktól. Sajnálatosan a zenészek csak akkor lesznek fogékonyak
erre a témára, ha már kialakult valamilyen problémájuk, amely akadályozza,
vagy meggátolja őket hivatásuk gyakorlásában. A zenészek rendszerint nincsenek
tisztában ezekkel a kockázatokkal, vagy nem rendelkeznek a megfelelő ismeretekkel
ahhoz, hogy megelőzzék a foglalkozási ártalmakat. Mivel a zenészek megbetegedései
kétségtelenül növekvő számban fordulnak elő, vitathatatlan, hogy a megelőzéshez
a pedagógusok, zenészek, egészségügyi szakemberek közös erőfeszítésére
van szükség. Ez a gondolat késztette a szervezőket a konferencia létrehozására.
A fokális disztónia („zenész görcs”)
A kongresszus első részében az előadók a fokális disztóniával
foglalkoztak. E betegség esetén a páciens gyengeséget érezhet a kéz és
az ujjak területén, mozgásképtelenség, vagy egyes ujjak akaratlan együttmozgása
léphet fel. A hangszerjátékra való képtelenség mellett írásgörcs is jelentkezhet.
Fúvósoknál a száj körüli izomzat működési zavarai okozhatnak panaszokat.
Ezt a kínos betegséget „zenész görcs”-nek, vagy „foglalkozási neurózis”-nak
is nevezik. Leírása 150 évvel ezelőtt jelent meg a szakirodalomban. Kezdetben
fizikai megbetegedésnek tartották. Később, a pszichoanalízis megjelenésével
előretört az a nézet, hogy a fokális disztónia lelki eredetű, hisztériás
megbetegedés. Csak az utóbbi 20 évben erősödött meg az a vélemény, hogy
ennek a bántalomnak testi eredetű okai is lehetnek.
Jaume Rosset i Llobet előadásában kiemelte, hogy a probléma sokszor
csak egy bizonyos feladattal kapcsolatban alakul ki. Pl. gitárosoknál a
koordinált mozgásra való képtelenség csak gitározásnál jelentkezik. Szerencsére
a fokális disztónia viszonylag ritka a foglalkozási ártalmak között. Dr.
Rosset terassai intézetében, mely a művészek gyógyítására szakosodott,
az előfordulási arány 10%. Hajlamosító tényező a nem és a hangszer. Férfiaknál
és flamenco gitárosoknál, valamint zongoristáknál a betegség gyakoribb.
Közvetlen kiváltó oka lehet a hirtelen megnővekedett gyakorlási idő, a
stressz, a rossz hangszertartás, a túl sok energia-ráfordítás hangszerjátéknál,
a repertoár változása, a gyakori tanárváltás, mely többnyire technikaváltoztatással
is jár. Fokális disztónia esetén spontán gyógyulás nem lehetséges. Dr.
Rosset hangsúlyozta a tudományos bázison alapuló komplex kezelés szükségességét
a pszichológiai, professzionális és szociológiai szempontok figyelembe
vételével.
Joseph Valls, a Barcelona-i klinika orvosa a fokális disztónia
diagnosztizálási lehetőségeiről beszélt. Előadásában osztályozta a betegség
kialakulásának okait. Eszerint a betegség lehet örökölt, ebben az esetben
különböző genetikai elváltozások képezhetik a kór okát. Más esetben valamilyen
sérülés, vagy az agy oxigén ellátásának hiánya miatt léphet fel a működési
zavar. Ilyenkor az agyban található egyik mozgásirányító központ (putamen)
sérülése okozhatja a mozgási rendellenességet. A másodlagos disztónia kialakulásának
okai lehetnek még különböző anyagcsere és degeneratív betegségek, születés
körüli sérülések. A professzor megemlítette, hogy lelki eredetű problémák
is kiválthatják a funkciózavarokat. A betegséget vérvizsgálattal, az agy
elektromos vizsgálatával, valamint az izmok működésének vizsgálatával lehet
diagnosztizálni.
Hans Christian Jabusch a Hannoveri Zenészfiziológiai és Zenészorvosi
Intézetből érkezett. Munkatársaival 144 fokális disztóniában szenvedő beteget
figyeltek meg 3-4 éven keresztül arra vonatkozóan, hogyan reagálnak a botulinum
toxin kezelésre. (A botulinum toxin az ideg és az izom közti ingerület-átvitelt
gátolja). A betegek 91%-ban férfiak voltak. 96%-nál a felső végtag disztóniája,
4%-nál a száj körüli izomzat rendellenessége volt megfigyelhető. Az érintettek
55%-a szólista, 21%-a tanár, 17%-a zenekari zenész, 7%-a diák volt. A vizsgált
személyek 55%-a jelzett javulást a kezelés után, 34%-uk nem észlelt változást,
11%-nak romlott az állapota. A kezelt betegek 75%-a képes volt megmaradni
hivatásánál. A száj körüli izomzat disztóniájánál a kezelés nem volt hatásos.
Victor Candia és munkatársai a Zürichi Egyetemi Kórházban új
eljárást dolgoztak ki a fokális disztónia kezelésére. Mágneses vizsgálattal
azt állapították meg, hogy a fokális disztóniás betegek szomatoszenzoros
agyterületéről működés közben készült képzavarokat mutat. Véleményük szerint
bizonyos magatartási mechanizmusok összefüggenek mind az agyi rendellenességgel,
mind a mozgások koordinálatlanságával. Feltételezésük alapja az a tapasztalat
volt, hogy magatartásbeli beavatkozás képes megszüntetni ezt a rendellenességet.
Az általuk alkalmazott eljárást „erőltetett mozgás” terápiának nevezték
el és korábban már sikeresen alkalmazták agyvérzéses betegeknél. A módszer
lényege az volt, hogy egy, vagy több ujjat sínbe helyeztek. A hibás mozgású
ujj ezáltal erőltetett mozgásra volt kényszerítve napi 1,5-2,5 órán át
8 napon keresztül terapeuta felügyelete mellett. Ezután a páciens otthon
folytatta a gyakorlást a sínnel napi 1 órán keresztül és ezenkívül folyamatosan
növekedő időtartamban gyakorolt sín nélkül is. Kétféle módon értékelték
az eredmény. Egy kézügyességmérő műszerrel, mely a beteg ujj metronómszerű
mozgását ellenőrizte kezelés előtt, közben és után és egy disztónia-értékelő
skálával, mellyel a beteg a saját magát értékelte. Ezzel az eljárással
zongoristákat, gitárosokat, fafúvósokat kezeltek igen nagy számban kedvező
eredménnyel. A mozgás minőségének javulása mellet az is figyelemre méltó
eredmény volt, hogy a kezelés után a páciensek kóros agyi jelzései is rendbejöttek.
Jaume Rosset i Llobet doktor újabb előadásában a száj körüli
izmok mozgászavarainak diagnosztizálási lehetőségeiről számolt be, melyhez
intézetében számos korszerű berendezés áll rendelkezésre. Ezeket a műszereket
egy látogatás alkalmával mi is megtekinthettük. Dr. Rosset hangsúlyozta
a korai diagnosztizálás jelentőségét. A gyógyulás érdekében az érintettnek
nem szabad alábecsülnie a kezdeti tüneteket, hanem ajánlatos azonnal szakértőhöz
fordulnia. A pihenés nem mindig a legjobb megoldás a fokális disztónia
megszüntetésére, sőt elengedhetetlen a fizikai gondozás (a tartás, légzés
fejlesztése). A tanárok fontos feladata, hogy a hangszeres terhelést a
növendékek fizikai és pszichikai adottságaihoz mérten adagolják.
Kris Chesky Texasból érkezett, a Center for Music and Medicine
vezető kutatója és a Texasi Egyetem munkatársa, maga is trombitás. Kutatásaiban
a fúvóka által a szájra gyakorolt nyomás és a száj körüli izmok sérüléseinek
kapcsolatát vizsgálja. Megállapítása szerint feltételezhetően ez a tényező
is befolyásolja a száj körüli izmok fokális disztóniájának kialakulását.
Ezenkívül számos szervezeti tényező is közrejátszhat a betegség létrejöttében.
Meghatározó lehet a genetikai örökség, a test szerkezeti tényezői, a pszicho-szociális
adottságok. A fizikai megerőltetések (feszültségek, nyomás, mikrotraumák),
a stressz, a fertőzések, mind siettető tényezőnek számítanak a betegség
kialakulásában.
Izom-túlerőltetés
A kongresszus második nagy témája az izom-túlerőltetés volt. A fájdalom,
vagy fáradtság-érzés az alkarban és a kézben a leggyakoribb foglalkozási
ártalomnak számít a zenészek közt. A diagnosztizálás nehézségei és a betegség
eredetére vonatkozó kevés adat nehézzé teszik ennek a panasznak a kezelését.
Nancy Byl a Kaliforniai Egyetem Fizikoterápiás és Rehabilitációs
Intézetéből igen részletes előadást tartott az izmok megerőltetéseiről.
Elsőként ő is megemlítette, hogy a zenészek jelentős hányada szenved ettől
a problémától, és a panaszok túlnyomó része a kéz és a csukló táján jelentkezik,
mégpedig a férfiaknál kétszeres gyakorisággal. A rizikó faktorok közül
a következőket említette:
- bemelegítés hiánya
- több órás gyakorlás pihenő nélkül
- személyes és professzionális stressz
- megfelelő alvás hiánya
- nem megfelelő táplálkozás
- nem megfelelő víz utánpótlás
- nem megfelelő légzés
- rossz keringés
- rossz tartás
- az ujjak erőltetett, gyors mozgatása
- az izmok, ízületek túlzott nyújtása
- Az autonóm idegrendszer túlfeszítettsége, és ennek következtében
a szervezet állandó készenléti állapota
- Az izmok folyamatos terhelése
- Az idősödéssel következtében romló szöveti regeneráció
A túlerőltetés eredményeképpen gyulladás keletkezhet be a szövetekben,
valamint degeneratív változások is előfordulhatnak: índegeneráció, az izmok
sorvadása, a kollagén rostok szerkezetének szétbomlása. Állatkísérletekben
megfigyelték, hogy a túlerőltetés következményeként a patkányok remegni
kezdtek és képtelenek voltak a táplálékot megragadni. Az előadó felvetette
annak a lehetőségét, hogy a fokális disztónia is lehet túlerőltetés következménye.
Állatkísérletekben vizsgálták a normális és a túlerőltetett mozgástanulás
következményeit is. A kedvezően irányított mozgástanulás esetén az agy
szomatoszenzoros (test érzékelő) és motoros területén növekszik az ujjak
reprezentációs területe és növekszik az idegsejtek sűrűsége. Ezenkívül
fejlődik az ujjak differenciáló képessége. A túlerőltetés következményeként
a szomatoszenzoros és motoros agyterület múlóban van az ujjak reprezentációs
területe szűkül, és az ujjak feszítő és hajlító izmai egyszerre mutatnak
elektromos kisülést. A mozgások pontatlanabbak lesznek és csökken a sebességük.
Az előadó véleménye szerint a tanulásnak és a rehabilitációnak
egyaránt az idegrendszeri alkalmazkodóképesség az alapja. A tanulás folyamán
jelentős változások mennek végbe a központi és perifériás idegrendszerben
is. Megnő az idegsejtek nyúlványainak sűrűsége és vezető képessége. Növekszik
az agyi reprezentációs terület és hatékonyabban fogja fel a jeleket, valamint
gyorsabban küldi az irányító impulzusokat. A negatív változások megfordíthatók,
és az öregedési folyamat lelassítható céltudatos, megfelelően adagolt gyakorlással
és kialakítható egy differenciáltabb motoros képesség. A hatásos tanulás
érdekében a következő szabályokat kell betartani:
- Ha nem használunk valamit, nem fog működni.
- Meg kell szűntetni az abnormális mozgásokat.
- Stressz nélkül használjuk a hangszert.
- Jutalmazzuk a tanulást.
- Változtassuk a mozgás-intenzitás erősségét
- Tartsunk gyakran szünetet.
- Kerüljük a szövetek túlnyújtását.
- Hangszer használatkor igyekezzünk a kezet normális pozícióba
helyezni és az
ízületet normális szögét megtartani.
- A hangszeres mozdulatokat az arra alkalmas ízületből végezzük.
A megelőzés érdekében fontos a jó fizikai állóképesség kialakítása
megfelelő edzéssel, helyes táplálkozással, elegendő folyadék-utánpótlással,
a szükséges alvás biztosításával.
Hunter JH Fry a Royal Melbourne and Epworth Hospital munkatársa.
Előadásában arra hívta fel a figyelmet, hogy a túlerőltetés következtében
a fájdalmon kívül gyengeség, fáradtság, koordinációs zavar is felléphet,
amit a tanárok sokszor technikai hibának tudnak be. Hunter JH Fry szerint
is okozhat a túlfáradás fokális disztóniát. Ilyenkor fájdalom nem keletkezik,
de az abnormális mozgások zavarhatják a hangszeres játékot. A megerőltetéses
elváltozások nem visszafordíthatatlanok, mivel az élő szövet képes a regenerálódásra,
a myoblastok (izomképző sejtek) képesek a szövetek regenerálására. A megerőltetések
elkerülése érdekében figyelembe kell venni az emberi szövet terhelhetőségének
határait.
A muzsikusok kézsérüléséről
A kongresszus harmadik fő témája a muzsikusok kézsérülése volt. Habár
a zenészek kéz megbetegedései sokszor hasonlóak a nem muzsikusokéhoz, a
jó eredmény érdekében a terápiás eljárás mégsem lehet mindig ugyanaz.
Dolors Rosines, a Terassa-i Művészegészségügyi Intézet orvosa
és a kongresszus egyik fő szervezője a kéz megbetegedéseiről tartott bevezető
előadást. Az ő intézetükben is túlnyomórészt (60%-ban) kézbántalmakkal
jelentkeznek a muzsikusok. A doktornő a panaszok okának a természetellenes
tartásokat, a mozgások sokszori ismétlését, a szalagok túlnyújtását és
az extrém terhelést nevezte meg. Hangsúlyozta, hogy kisebb sérülések, amelyek
más foglalkozásúaknál nem okoznak különösebb gondot, zenészeknél súlyos
akadályt jelenthetnek a hangszer kezelésénél. A muzsikusok sokszor kompenzáló
helyzeteket, kényszertartásokat vesznek fel és ez újabb problémák forrása
lehet. A gyógyulás érdekében gyakran lenne szükség hosszabb pihenők beiktatására,
de ez a zenészek karrierjét akadályozná, így a megfelelő regenerálódás
hiányában gyakran súlyosbodik a helyzet. Dr. Rosines ismertette a kéz megbetegedéseinek
sokféleségét. A közismert ínhüvelygyulladás mellett gyakori az inak megrövidülése
és megvastagodása, továbbá az ízületek gyulladásai, kopásai, az izmok merev,
görcsös állapota, valamint az ideggyulladások és idegbecsípődések.
Manuel Llussá a Barcelona-i Anatómiai Intézet Munkatársa a kéz
anatómiai elváltozásairól tartott érdekes képekkel illusztrált előadást.
Az anatómiai rendellenességek okozhatnak működési zavarokat a hangszerjátékosoknál.
Előfordulhat a csontok abnormális mérete és elhelyezkedése, amelynek oka
lehet születési-, vagy növekedési rendellenesség. Egyes esetekben megfigyelhető
az inak normálistól eltérő elrendezése, amely különösen a hajlító oldalon
okoz mozgáskorlátozást. A feszítő oldalon előforduló anomáliák kevésbé
akadályozzák az ujjak szeparált működését. Az előadó véleménye szerint,
ilyen problémák előfordulása esetén meg kell próbálni a funkciók átállítását.
Operáció alkalmazása csak végső esetben javasolt.
Marc Garcia-Elies a kézsebész előadásában a kéz elváltozásainak
operációs lehetőségeivel foglalkozott. Először a ganglionról beszélt, amely
az ínhüvely savós váladékának felszaporodása és csomós megkeményedése által
keletkezik. A professzor hangsúlyozta, hogy a gyulladásos csomót csak akkor
kell operálni, ha fájdalmat okoz, mert minden operáció kockázatot rejt
magában. Szó volt továbbá azokról az esetekről, amikor az inak megvastagodása
által a mozgás akadályozott. Ilyenkor speciális eljárást lehet alkalmazni,
amellyel az inakat leszorító kötőszöveti részt megnagyobbítják és ezáltal
a szabad mozgást biztosítják. Hasonló műtéttel szabadítják fel a kéztőcsatornában
nyomás alá került középső ideget, és ezzel megszüntetik az érzés és mozgászavarokat,
és megmentik az ideget a degenerálódástól. A kéz operációját minden esetben
nagy körül- tekintéssel kell végezni. A várható eredmény sosem lehet elég
jó.
(A II/2. részt következő számunkban közöljük)
|