MASOPUST KATALIN
ZENÉSZ-EGÉSZSÉGÜGYI VILÁGKONFERENCIA
BARCELONA-TERRASSÁBAN II/2. rész
Az egészségnevelés szerepéről
A konferencia következő részében az egészségnevelés szerepéről
volt szó a zenészek képzésében. Manapság növekszik az egyetértés arra vonatkozóan,
hogy a zenei intézményeknek kell abban szerepet vállalni, hogy csökkenjen
a megbetegedett zenészek száma. Crispin Spaulding 1982 óta prevenciós programot
vezet a norvégiai Trondheim Trondelag Music Conservatory-ban, ahol korábban
szintén gyakoriak voltak a növendékek körében a merevségek és a sérülések.
Ezek a panaszoknak a kezelése igen költséges volt, és sok fényesen induló
karrier kiteljesedését gátolták meg. A program keretében már a felvételi
során kikérdezik a jelentkezőket, hogy volt-e korábbam valamilyen problémájuk.
Ha igen, még a nyári szünidő előtt berendelik őket tanácsadásra. Minden
jelentkező tájékoztatást kap arról, hogy a nyári szünidő során hogyan kerülheti
el a sérüléseket, és hogyan növelje fokozatosan a gyakorlási időt a tanév
megkezdése előtt. A felvett növendékek részt vesznek egy féléves fiziológiai
kurzuson, ahol oktatást kapnak a professzionális zenészeket fenyegető foglalkozási
ártalmakról és a megelőzés módjairól. Ezenkívül elvárják tőlük, hogy rendszeresen
ússzanak és beépítsék a programjukba a megadott megelőző stratégiát a merevségek
és feszültségek, az ínhüvelygyulladás, az ideg-becsípődések és a fokális
disztónia elkerülése érdekében. Az előadó hangsúlyozta, hogy ezek ugyan
valós veszélyek, de az ártalmak nem egyik napról a másikra alakulnak ki.
Ha a zenészek kellő tudatossággal figyelnek a szervezet jelzéseire, a kezdeti
szimptómák visszafordíthatók az egészséges állapot irányába.
Az elméleti oktatás mellett a növendékek egyéni tanácsadáson
is részt vesznek és ez bármikor megismételhető a képzés folyamán. Javasolják
a növendékeknek, hogy naplót vezessenek az előrehaladásukról, így felelősen
tudják alakítani sorsukat és előre is tudnak tervezni. A filmezés is nagyon
hatásos segítségnek bizonyult. Ezáltal megfigyelhetik a növendékek esetleges
rossz tartásukat, technikai hibáikat és így könnyebben tudnak rajta segíteni.
Az előadó kitért a kottaolvasás közvetett ártalmaira. Azáltal, hogy a szemünket
a kis fekete foltokra fókuszáljuk, a nyak könnyen elmerevedik. További
veszélyt jelent, hogy a kotta intenzív figyelése a test egyéb érzékelő
kapacitását 80%-kal csökkenti. Ezáltal a zenész nem érzékeli a fáradtság
korai jeleit és így nem csoda, hogy igen nagy számban fordulnak elő túlerőltetések.
Ez a jelenség is megokolja, hogy miért olyan fontos a gyakorlás előtti
bemelegítés, a gyakori pihenő és az izom egyensúlyának helyreállítása hangszerjáték
után nyújtó gyakorlatokkal. Fontos tanács az, hogy gyakorlás során törekedni
kell az üresjáratok elkerülésére különböző hangszer nélküli gyakorlási
módokkal, például:
- zenehallgatás kottával
- a kotta hangzásképének felelevenítése képzeletben
- darabok vezénylése
- éneklés
- hangszer nélküli memorizálás
- forma-, harmóniaszerkezet elemzése
- hangfelvétel készítése saját magunkról
Tanácsos aktívan keresni a kedvező változatokat a hangszerjátékban
(ujjrendben, vonásban), hogy a kényelmesség
és a szabadság érzését elérjük. Ennek is lényeges megelőző szerepe lehet.
A fizikai előkészítés fontossága
A fizikai előkészítés nagyon fontos. Az éneklés és a hangszeres
játék jelentős fizikai megerőltetés, nem nélkülözhetjük a jól összeállított
hangszer nélküli gyakorlatokat. A növendékek a kurzus során elsajátíthatják
ezeket, valamint begyakorolhatják azt is, hogyan kerüljék el a kedvezőtlen
tartásokat.
A relaxációhoz különböző módszereket használnak. A T’ai chi chuan
kivételes összpontosítást segítő és egyensúlyt javító hatása miatt integráns
részét képezi a programnak. Érdekes megfigyelés, hogy az improvizáció elősegíti
a hangszerjáték lazaságát, szabadságát, így erre is bátorítják a növendékeket.
Georg Odam a London-i Guildhall School of Music and Drama
képviselője. Megállapította, milyen meglepő, hogy a zenetanárok, akik életüket
a zenei nevelésnek szentelik, és a feladatuk lenne a helyes tartás, megfelelő
technika és a fizikai előkészítés a foglalkozási ártalmak megelőzése érdekében,
sosem tanultak ezeknek az elveiről és így képtelenek ezt megfelelően tanítani.
Annak érdekében, hogy ezt a hiányt pótolják, az említett iskola a Barcelona-i
Zeneművészeti Főiskolával közös gondozásában kiadnak egy könyvet, melyet
Jaume Rosset i Llobet írt és 2006-ban megjelent.
Kris Chesky előadásában azt hangsúlyozta, hogy a zenei képző
intézeteknek kellene segítenie növendékeiket abban, hogy megszerezzék a
foglalkozási ártalmakra vonatkozó tudást a megfelelő szakemberektől. Ennek
érdekében a Texas Center for Music and Medicine a következő tárgyak oktatását
vezette be: fiziológia, szakmai egészségtan, hang-egészségtan.
Ismail Betancor Almaida a Kanári szigeteki Las Palmas egyeteméről
a spanyolországi zeneművészeti felsőoktatási intézmények tanterveit tanulmányozta
abból a szempontból, hogy mennyiben veszik figyelembe a növendékek egészségvédelmét
tanulmányaik során. Arra az eredményre jutott, hogy a fafúvósoknál 66%-ban
hiányoztak erre vonatkozó információk, a vonósoknál, zongoristáknál, ütősöknél
a tantervek 92%-a nem tartalmazott semmiféle utalást az egészségnevelésre
vonatkozóan. A tanulmány célja, hogy felhívja az illetékesek figyelmét
a téma fontosságára.
Ana Pilar Zaldivar Gracia a Zaragoza-i Santa Maria Music Center-ben
szerzett tapasztalatairól számolt be. Ebben az intézményben a növendékek
részére tanácsadás működik Dr. Bernardo Ebri és Ana Pilar Zaldivar közös
munkájára alapozva. (Ana Pilar Zaldivar könyvet írt a „Zongorázás fiziológiai
aspektusai” címmel.) Ennek keretében felhívják a figyelmet a zongorázás
fizikai követelményeire, a gyakorlás előtti fizikai előkészítés fontosságára,
a relaxáció, a helyes légzés, és a masszázs szerepére. A projekt keretében
szabadon választható tárgyként felkészítik a jövendőbeli tanárokat arra,
hogy pedagógiai munkájuk során éberek legyenek a zenélés közben felmerülő
fizikai problémákkal kapcsolatban.
Ruth-Iris Frey Samlowsky, aki többek között a Zürichi Zeneművészeti
Főiskola tanára, érdekes kísérletről számolt be. A kezdeti zongoratanításban
bevezették a chlavicord oktatását. A chlavicord kiválóan alkalmas fejlődésben
lévő szervezet számára: finom mozgást igénylő billentyűzete nem olyan megerőltető
a gyermekkéznek, mint a zongorák nagy méretű és nagy ellenállású klaviatúrája.
E hangszer alkalmazásával hatásosan segíti a foglalkozási ártalmak korai
megelőzését.
William Dawson a Chicago-i Feinberg School of Medicine
professzora a tanárok kulcsszerepére hívta fel a figyelmet a foglalkozási
ártalmak megelőzése terén. Kiemelte a zenepedagógusok kiemelkedő helyzetét
abban a vonatkozásban, hogy megfigyeljék növendékeiket gyakorlási és szereplési
szituációkban. Ilyenkor módjukban áll a hangszerhasználattal és gyakorlással
kapcsolatos problémákat tanulmányozni, és lehetőségük van arra, hogy a
helytelen dolgokat megváltoztassák. Az egészséget veszélyeztető problémák
korai felismerése hozzájárulhat a későbbi foglalkozási ártalmak kialakulásának
megelőzéséhez. A nem orvosi stratégiák közül lényeges a helyes gyakorlási
időbeosztás kialakítása (minden fél órából 5 percet pihenni kell), a feladatok
gyakori változtatása, a nehéz helyek ismétlésének minimalizálása, az abnormális
helyzetek elkerülése. A tanár irányítani tudja növendékeit, hogyan használják
szükséges izmaikat, hogyan lazítsák el közben a többit. Ha egy növendéknél
technikai átalakítást végzünk, szükséges, hogy türelmesen tegyük, elkerülve
a gyors változtatásokat, és egyszerre csak egy dolgot módosítsunk. Ilyen
módon időt hagyunk a növendék szervezetének arra, hogy alkalmazkodjék.
Lényeges a növendék alkatának megfelelő hangszer kiválasztása és hatásos
lehet az esetleges hangszer-átalakítás is.
A zenei munkaképességgondozás pedagógiája
Dr. Pásztor Zsuzsa, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem és az
ELTE tanára, a zenei munkaképesség-gondozás pedagógiájáról, más néven Kovács
módszerről mutatott be rövid ismertető filmet. A filmen láthattuk a Kovács
módszer kialakulásának történetét 1959-től fogva, és bepillantást nyerhettünk
a módszer sokoldalú alkalmazási területeire a zeneiskolától az egyetemi
szintig. A Kovács módszer a zenész egészség-gondozás komplex programja:
életmód-modell, edzésmódszer, természettudományos ismeretanyag és szemléletmód.
Egyedi sajátossága és értéke, hogy már csaknem fél évszázada képviseli
és megvalósítja azt, amit a modern zenész egészségvédelem programjai elsőrendű
kívánalomként megfogalmaznak, nevezetesen a pedagógiai prevenciót. A Kovács
módszer nem külső segítségre épít, hanem a zenepedagógus kezébe adja a
foglalkozási ártalmak megelőzésének szakismereteit a különböző tanárképzési
szinteken. Ezért különlegesen hatékony, hiszen a pedagógus az, aki elkíséri
a muzsikust pályája folyamán a kezdetektől a mesterfokig. Így ő a legalkalmasabb
arra, hogy a szakmai oktatással együtt az egészségvédelem tudnivalóit és
gyakorlatát is átadja tanítványainak. Ilyen módon az egészségnevelés valóban
a zeneoktatás és nevelés integráns részévé válhat.
M. R. Converti és munkatársai a Milánói „La Scala” zenekari zenészein
végeztek vizsgálatot a Don Carlo Gnocci Intézetben. A 10 éves vizsgálat
megerősítette, hogy a leggyakrabban a felső végtag rendellenességei fordulnak
elő, melynek oka a rossz tartás. A kutatók speciális mozgásanalizátorral
vizsgálták meg a zenészeket. A test lényeges pontjaira fényvisszaverő jeleket
ragasztottak, így lehetővé vált a mozgások elemzése. Az eredmények azt
mutatták, hogy hegedűsöknél a hangszertartás jelentősen befolyásolja a
gerinc és a felső végtag helyzetét. A kezelést és rehabilitációt a kapott
eredmények alapján állapították meg és felhívták a játékos figyelmét arra,
hogy tudatosan figyeljen a kedvező hangszertartás beállítására.
E. Sarda a Barcelonai Teatre del Liceu zenészei körében végzett
prevenciós fizikoterápiás programról számolt be. Megemlítette, hogy míg
számos dokumentáció létezik a zenészek egészségügyi problémáiról, igen
kevés információ jelent meg a prevenció lehetőségeiről. Az említett programban
55 zenekari zenész vett részt. A preventív fizikoterápia a következőkből
állt: a) analitikus stretching, b) masszázs, c) tartásjavítás a hangszernél,
d) preventív gyakorlatok koncert előtt és után. A projekt végén a résztvevők
kérdőívre válaszoltak az eredményeket illetően. 50% jelezte, hogy csökkent
a feszültsége előadás előtt és alatt. 87% számolt be csökkent fájdalomról,
89% észlelte, hogy fejlődött a fizikai érzékenysége a hangszerrel kapcsolatban.
93% kielégítőnek találta a fizikoterápiás kezelést. 57% úgy érezte, hogy
a kezelés hatására növekedtek az energiaforrásai az előadás alatt. 78%
úgy számolt be, hogy a program a személyes igényei szerint van kialakítva.
Az előadó úgy összegezte a tapasztalatait, hogy egy ilyen prevenciós program
jelentősen csökkentheti a zenészek problémáit, és a testi tudatosság elősegítése
a játékosokban pozitívan befolyásolhatja az előadás minőségét.
B. Semin Bilgütay és Tülin Düger Ankarában 90 főiskolás növendéken
tanulmányozták a helytelen testtartás és a fájdalom kapcsolatát. A kutatást
egy speciális helyzetérzékelővel végezték (Owako Workong Analysis System).
A fájdalom erősségét a McGill-féle fájdalom kiértékelő kérdőív segítségével
mérték fel. A kutatás eredményeként zongoristáknál 60%-ban találtak előrehajtott
fejtartást és 60%-ban kyphosist (hajlott hát). A brácsások 80%-nál fedezték
fel a vállak aszimmetriáját és 60%-nál kyphosist, ezen kívül náluk a törzs
elcsavarodása és a fej elfordulása is gyakran felfedezhető volt. A csellisták
63%-a volt kyphotikus, 53%-nak hajlott előre a feje és náluk is sokszor
felfedezhető a törzs elfordulása és elhajlása. Jelentős korrelációt fedeztek
fel többek között a váll helyzete és a nyaki fájdalmak közt, brácsásoknál
a könyök helyzete és a könyök, alkar, csukló fájdalma közt. Zongoristáknál
a kéz előnytelen helyzete okoz gyakran váll fájdalmat. Csellistáknál jelentős
korreláció volt felfedezhető a hát tartása és a váll fájdalmai közt. Az
előadó összegzésként megállapította, hogy jelentős tartásbeli rendellenességek
állapíthatók meg a zenészeknél és ezek a problémák, valamint a velük összefüggésbe
hozható fájdalmak hangszer-specifikusak. Hangsúlyozta továbbá, hogy a tanácsadás
és a megelőző gyakorlatok akkor lehetnek a leghatásosabbak, ha egyénileg
történnek.
Sigfredo Sanches Rosales és munkatársai szintén a felső végtag
fájdalmának vizsgálatával foglalkoztak. Legfontosabb megállapításuk, hogy
ez a jelenség a zenészeknél 39,8%-kal gyakrabban fordul elő, mint az egyéb
foglalkozásúaknál.
Christina Franchini és munkatársai Lombardiában és Emilia Romagna
tartományban végeztek kérdőíves felméréseket 202 zenész részvételével.
Céljuk az volt, hogy felmérjék a zenészeket fenyegető veszélyeket, és ennek
alapján alakítsanak ki megfelelő megelőző programot, amit véleményük szerint
már a zenetanulás első éveiben meg kell kezdeni. A rizikófaktorok közt
felsorolták a hangszerfajtákat, a nemet, a kort, az időbeosztás kedvezőtlenségét,
a zenélés kedvezőtlen körülményeit (rossz szék, rossz világítás, kevés
hely a zenekarnak) és a lámpalázat. A problémák sokrétűsége miatt lényegesnek
tartják a multidiszciplináris összefogást. Orvosok, fizikoterapeuták, sebészek,
tanárok együttműködésére lenne szükség a problémák megoldására.
Richard J. Ledermann, az Előadóművészek Orvosi és Idegélettani
Intézetének orvosa Cleveland-ből érkezett. Előadásában a hangszeres zenészeknél
előforduló remegésekről számolt be. Osztályozása szerint megkülönböztethetünk
Parkinson-kórra visszavezethető, ismeretlen-eredetű és disztonikus remegést.
A remegés előfordulhat nyugalomban és mozgás közben. Az előadó 43 olyan
zenészről számolt be, akinek tevékenységét akadályozta a remegés. A szereplési
izgalom által kiváltott remegést kizárta a felsorolásból. A vizsgált személyek
közül 4-nek volt Parkinson-eredetű remegése. Közülük 3 gyógyszeres kezelés
mellett tudta folytatni pályáját. 25-nek ismeretlen eredetű remegése volt,
ezek közül 12-nél a béta blokkolók alkalmazása sikeres volt. 14 zenésznek
volt disztonikus remegése. Közülük 3-nak javult az állapota, 2 tudta folytatni
a hangszerjátékot enyhe panaszokkal, 5 pályát változtatott, 2 hangszert
cserélt, 1 csak tanít, 1 sorsát nem tudta követni.
Dr. Joachim Lahme a Salzburgi Mozarteum Zenészorvosi Intézetében
végzett felmérést 557 zenésszel 1996 és 2004 között. A részletes vizsgálatok
az előző tanulmányokhoz hasonlóan a kézmegbetegedések nagy számáról tanúskodnak.
Dr. Lahme megállapította, hogy a túlerőltetési problémák a rossz tartással,
a túlzott izomfeszüléssel és a nem megfelelő hangszeres ergonómiával hozhatók
kapcsolatba.
Naotaka Sakai, a Yokohamai Egyetem orvosa a fokális disztónia
sikeres kezeléséről számolt be. 2 pácienssel végeztették el az úgynevezett
lelassító gyakorlást, amely 5 lépésből állt: 1) A zenész kiválasztotta
azt a darabot, amely a problémát kiváltotta. 2) Lelassította a kiválasztott
részt addig a fokig, amíg a probléma el nem tűnt és feljegyezte a tempó
metronóm értékét. 3) Két hétig minden nap fél órát gyakorolta a kiválasztott
részt a lelassított tempóban. Ezenkívül szabad volt gyakorolni bármit.
4) Két hét után a páciens elkezdte gyorsítani a tempót 10-20%-kal. Ha ekkor
nem jelent meg a probléma, az újabb tempóban ismét két hétig gyakorolta
a kiválasztott részt. Abban az esetben, ha ismét megjelent a disztónikus
mozgás, ismét lelassították a tempót. 5) Két hét után megismételték a 4.
lépést, ezáltal a tempó fokozatosan gyorsult. A kezelés után 12 esetben
eltűnt a szimptóma, 8 esetben enyhén jelentkezett.
„Zenész megbetegedések, mint foglalkozási ártalmak”
A kongresszus záró része a „Zenész megbetegedések, mint foglalkozási
ártalmak” címet viselte. Jóllehet az egészségügyi szakemberek egyetértenek
abban, hogy a zenészek nagy számban veszélyeztetettek a foglalkozási ártalmak
által, a téma szociális és törvényes kezelése általában el van hanyagolva.
A zenész megbetegedések súlyos gazdasági, szociális és személyes gondot
jelentenek az érintetteknek. A kongresszus szervezőinek az volt a célja,
hogy ezeket a problémákat kielemezzék különböző szakterületek képviselői
által.
***
A kétnapos konferencián láthattuk, hogy szerte a világban minden
jelentősebb zenei intézményben foglalkoznak a zenészek egészségvédelmével.
E tekintetben az utóbbi 20-30 évben gyorsuló a fejlődés. Egymás után alakulnak
a kutató intézetek, műhelyek, és születnek az újabb és újabb tudományos
eredmények. Ugyanakkor makacsul tartja magát az a statisztika, miszerint
tíz zenész közül nyolcat fenyeget a foglalkozási ártalom veszélye. Úgy
tűnik, hogy a kutatás és a mindennapi zenei gyakorlat között még mindig
mély szakadék tátong. De talán, ha a tudósoknak és a döntéshozóknak sikerül
összefogniuk, remélhetjük, hogy az egészségvédelem a nem túl távoli jövőben
beépül a zeneoktatásba és a zenei munkahelyek életébe. |