„Megtanulták, hogy a zene is lehet örömforrás”
Ének-zene oktatás a táncművészeti szakközépiskolában
Magyarországon több olyan középiskola is van, ahol táncművészeti
képzés folyik. A Budapest Táncművészeti Szakközépiskolában 2000-ben kísérleti
jelleggel vezették be az ének-zene oktatást; mivel ez az iskola főként
modern tánctechnikát tanít, a vezetőség a balettintézetben évek óta használt
zeneismeret tananyaghoz képest új anyagot, más megközelítést kért.
Az első órák tapasztalatai alapján a táncos növendékek zenei
képzését az alapoknál kellett kezdeni; a különböző iskolákból érkezett
növendékek zeneelméleti ismeretei nem érték el az általános iskola végzős
osztályában megkívánt színvonalat. A képzés anyagát is szinte egyénekre
lebontva kellett összeállítani; mivel az iskola előadóművészeket nevel,
a zenei oktatásban is hangsúlyozottan az előadói kérdésekkel kellett foglalkoznom.
Ezért azután három fő területet jelöltem ki a növendékek képzésére: 1.
énekléstechnika, zenei előadás; 2. ritmikai feladatok; 3. a hiányzó elméleti
ismeretek pótlása.
Az éneklési technikát a vártnál könnyebben tudtam oktatni; ennek
legfőbb okát abban látom, hogy a táncosok a szakmai óráikon megszokták,
hogy a teljes testüket, teljes izomzatukat használják. A helyes légzést,
jó tartást az első órától kezdve alkalmazzák, többnyire figyelmeztetni
sem kell rá őket. A természetes énekhang keresgetésével már több időt kellett
eltölteni; mivel ez leginkább egyénileg javítható, a társak előtti éneklések
alkalmával igyekeztem a hibákat korrigálni. Számomra meglepő volt, hogy
ezek a közönséghez szokott, a hétköznapi életben is jó kiállású gyerekek
mennyire elbátortalanodnak, mikor énekelniük kellett. A gátlásaikat, félelmeiket
igyekeztem feloldani; azt tapasztaltam, hogy a leghatásosabb segítség számukra
a darabok hangulati elemzése, az éneklési helyzetek – eleinte mesterséges
– létrehozása; később aztán maguktól is megkeresték azokat a lelkiállapotokat,
amelyek az egyes énekek tartalmának megfelelnek. Egy év közös munka után
már arra is képesek lettek, hogy ugyanannak a dalnak különböző versszakait
más-más hangszínnel, más karakterrel énekeljék.
A ritmikai feladatok elengedhetetlenül fontosak a szakmai munkájuk
szempontjából: azok a modern zenék, amikre ők táncolnak, néha pusztán ritmusból
és szövegből állnak. A ritmusneveket, ritmusképleteket nagyon gyorsan megtanulták;
az első félév végére hallás után is képesek voltak lejegyezni egy periódus
terjedelmű ritmust. Célszerűnek láttam, hogy egyre komolyabb feladatokat
adjak nekik; a második félév folyamán Orff gyakorlataiból tanultak – kopogtak,
dobbantottak, tapsoltak három szólamú partitúrákból; később a Carmina Burana
ütemváltó részeit lejegyezték CD-ről; az év végi vizsgán pedig kettesével
eltapsoltak egy 12, illetve 11 nyolcados képletekből építkező Cage-művet,
a Clapping Music-ot. A ritmusgyakorlatoknál nagyon kellett figyelnem arra,
hogy a gyakorlatban megvalósított példák fejben is megszülessenek a gyerekeknél;
a táncosok ugyanis többnyire utánzás útján tanulnak, és a kétkezes gyakorlatoknál
derült ki, hogy nem a kottát olvassák el, hanem a mozgásokat memorizálják.
A példákat motorikusan, akár a képletek felismerése nélkül is meg tudják
szólaltatni, ha már legalább egyszer hallották helyesen. Sokat segített
a munkában a fegyelmük: ritkán vesztették el a tempót, és egymásnak is
jelezték, ha valaki gyorsult, vagy lassult. Ahányszor zenehallgatási feladatot
adtam, első kérdéseim egyike mindig a ritmikára, lüktetésre irányult —
az év végén már szinte hibátlanul felismertek egészen bonyolult ritmusképleteket
is.
A legnehezebb feladatnak az elméleti képzés bizonyult: nemcsak
azért, mert a csoport nagyon heterogén volt, hanem azért is, mert nem mindenki
fogadta el, hogy a zeneelméleti tudásra is szükség lehet. A Budapesti Táncművészeti
Szakközépiskola egy meglehetősen szabad szellemű iskola, ahol a növendékek
is megfogalmazhatják, mit várnak el a képzéstől — még egy hónapja sem foglalkoztam
velük, amikor elmondták, hogy elméletet nem szeretnének tanulni. A ritmikus
gyakorlatoknál tapasztalt koncentráció miatt azt feltételeztem, hogy nem
lustaságból, hanem az alsó fokon szerzett rossz tapasztalataik miatt mondják
ezt. Hogy mégse maradjon alapok nélkül a zenei tudásuk, nagyon játékosan
igyekeztem bevezetni ezeket az ismereteket. A szolmizációt a Muzsika hangjából
vett, általuk szívesen énekelt részlettel tanítottam meg — később már ők
akarták tudni, honnan jött a hangok neve, így az Ut queant laxis himnusszal
is megismertettem őket. A relatív és abszolút magasságok megértetéséhez
a hangvilla volt a segítségemre; a dúr és moll skálát a darabok hangulatának
vetületén keresztül tanulták meg. A hangközök tudatosítására a növendékek
által ismert dalokat választottam. Ők többnyire ilyenkor is érzelmi megközelítéssel
éltek; ha kis szekund éneklését kértem, nem az segítette őket, hogy nagyon
szűk lépést képzeljenek, hanem egy hangulati jellemző: a „félelmetes lépést”
minden alkalommal eltalálták.
A zenehallgatásnál észrevettem, hogy a partitúraolvasás nemcsak
örömet okoz a növendékeknek, de nagyon könnyen fejleszthető is; a zenei
gesztusokat a tánc gesztusaihoz kapcsolják, és a kottakép alapján nagyon
jól tájékozódnak a hangzó anyagban. Az egyes korszakok zenéjének jellemzőit
is ekkor – a zenehallgatás előtti-utáni beszélgetésekben – mondtam el nekik;
úgy vettem észre, jobban rögzülnek ezek az információk, ha valamilyen zenéhez
kapcsolódnak, mintha előzetesen ismertetem, vagy akár lediktálom őket.
Egyéves munkám legfőbb eredményének azt tartom, hogy a balett-
és moderntánc-órákon a növendékek elkezdték meghallani a periódusokat;
sokkal biztonságosabban tájékozódnak a zenében, mint amikor még nem tanultak
zenét a középiskolában. Többen, akik a számolást használták mankónak az
előadási darabokban, saját bevallásuk szerint most „hallják” a mozdulatok
helyét. A képzés másik haszna, hogy a bevonulások-meghajlások-kivonulások
szerepe tisztázódott, a gesztusok jelentését megértették — ahogyan az énekben
mindig elvártam, hogy álljanak meg, szedjék össze a gondolataikat, képzeljék
el a darabot, a végén várják meg, míg lecseng az utolsó hang is, úgy a
táncban is élnek azóta a figyelemfelkeltő és figyelemmegtartó gesztusokkal.
Külön öröm számomra, hogy már maguktól, minden felszólítás nélkül is énekelnek;
szeretnek énekelni, és megtanulták, hogy a zene is lehet örömforrás.
|