|
A továbbképzés megnevezése: Tehetséggondozás Kodály szellemében
Szervező neve: Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége
Felnőttképzési nyilvántartási szám:
01044-2009
Alapítási engedély szám: OK-410/170/2010
Alapító neve: Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége
Az alapítási engedély érvényességének dátuma: 2015. 12. 22.
Foglalkozási
órák száma: 30
A továbbképzés szervezésének formája:
tanfolyami
A továbbképzés
célja:
A résztvevők megismerik a művészeti nevelés sokféle alkalmazási
lehetőségét a közoktatásban. Gyakorlati példákon, bemutató
foglalkozásokon keresztül meggyőződnek arról, hogy a kodályi
hagyományok alkalmazása pozitív hatással van a közismereti tárgyak
eredményes oktatására (írás , olvasás, matematikai
készségek, nyelvtanulás stb.). Ennek ismeretében a résztvevők képessé
válnak érdeklődési körüknek, személyiségüknek, adottságaiknak,
intézményük hagyományainak, lehetőségeinek legmegfelelőbb
módszerek kiválasztására és alkalmazására az iskolai oktatásban és
tehetséggondozásban.
A program
tartalmának rövid ismertetése:
• A továbbképzés indokoltságának, szükségességének bemutatása
Bölcsek Tanácsa ajánlása a nevelés és oktatás újjáépítésére külön
fejezetben foglakozik a művészeti neveléssel, megállapítva, hogy „a
nevelési-oktatási folyamat minden elemében kiemelkedően fontos szerepe
van”. Kiemelt szerepének érvényesítéséhez a pedagógusokat elsősorban a
sokszínű módszertani kínálatról kell tájékoztatni, hogy intézményének,
pedagógiai céljainak legmegfelelőbbet kiválasztva, annak alkalmazására
felkészülhessen. A sokszínű módszertani kínálat megismertetését
célozza ez a továbbképzési program.
• A tematikai egységek és a hozzájuk tartozó módszerek, munkaformák rövid
összefoglalása
A program szándéka megvalósítani azt a kodályi
gondolatot, mely szerint: „….a zenével nemcsak zenét tanulunk. ….felszabadít, bátorít, koncentrál, testi, lelki
diszpozíción javít, munkára kedvet csinál, figyelemre, fegyelemre
szoktat…”. A program témái és megvalósulása:
A Kodály zenepedagógia, az integrált művészeti nevelés lényegét,
célját és alapelveit, annak élettani, humánbiológiai hátterét
előadások keretében mutatják be a továbbképzés előadói.
Az integrált művészeti nevelés életkorok, tantárgyak, műveltségi
területek szerinti lehetőségeit a multikulturális nevelés szakmaspecifikus tartalmához kapcsolható módszereket
előadások, interaktív gyakorlatok, gyakorlati bemutatók szemléltetik.
A művészeti nevelés fogyatékkal élők körében alkalmazott
módszereit, elérhető eredményeit óra/foglalkozás látogatások keretében
figyelhetik meg a részt vevők.
• A továbbképzés specialitásainak kiemelése
A továbbképzés a kodályi hagyományokra építő
művészeti nevelés gazdag módszertára tekintetében elsősorban
figyelemfelkeltő, ismeretbővítő célú. A gyakorlatban hosszú
ideje jól működő, modell értékű, de kevéssé ismert
pedagógiai műhelyek munkáját közvetlenül a műhelyekben dolgozó
pedagógusok mutatják be a továbbképzés keretében. Ezzel a közoktatás
megújításának folyamatában segíteni kívánja a tanfolyami képzésben részt
vevő intézményi vezetőket, pedagógusokat a kodályi zenepedagógia
kiemelkedő értékeinek megőrzésében, alkalmazásában.
• Az ellenőrzés, értékelés módja, gyakorisága, a tanúsítvány
kiadásának feltételei
A tanúsítvány kiadásának feltétele a 2.8. pontban
leírt adaptációs terv elkészítése és határidőre történő leadása.
Az adaptációs tervben be kell mutatni, hogy saját intézményükre, saját
szakterületükre, saját pedagógiai gyakorlatukba miképpen építhetők be
a továbbképzés során megismert művészetpedagógiai módszerek
(nyelvtanulás, ének-zene oktatás, informatikai
oktatás stb. területén).
Az adaptációs terv max. ˝ szerzői ív (20 e
karakter, szóközökkel) beleértve a jegyzeteket, hivatkozásokat. Az utolsó
foglalkozási naptól számított 3 héten belül kell a megadott címre
eljuttatni.
Az adaptációs terv alapján arra kívánunk választ kapni, hogy a
résztvevők mennyiben sajátították el komplex művészeti nevelés
sokszínű lehetőségét, bemutatott gyakorlati módszereit, és azok
közül legalább kettőt választva alkalmazni képesek-e saját vagy
intézményük pedagógiai programjában.
Az előírt tartalmi követelmények:
Ismerje
- a kodályi hagyományokon alapuló integrált művészetpedagógiai képzés
módszertani alapelveit (rendszeresség, szakszerűség, fokozatosság,
gyakorlatban kipróbált és eredményesen működő program),
- a kodályi hagyományokon alapuló integrált művészetpedagógiai képzés
megvalósításának területeit (korosztály szerint óvodától középiskolával
bezárólag, előnyös és hátrányos szociokulturális háttérrel
rendelkezők, egészséges és fogyatékkal élő gyermekek).
Legyen képes
- a kodályi hagyományokon alapuló integrált művészetpedagógiai képzés
módszertani alapelveit beilleszteni saját vagy intézményi oktatási-nevelési
programjába.
Az ismeretek
számonkérésének módja:
A tanfolyamot követően, 3 héten belül a részt vevők készítsenek, max. fél szerzői ív (20.000 karakter)
terjedelemben egy ún. adaptációs tervet, melyben bemutatják, hogy saját
intézményükre, saját szakterületükre, saját pedagógiai gyakorlatukba
miképpen építhetők be a továbbképzés során megismert
művészetpedagógiai módszerek (nyelvtanulás, ének-zene
oktatás, informatikai oktatás stb. területén).
Az adaptációs terv alapján arra kívánunk választ kapni, hogy a
résztvevők mennyiben sajátították el a komplex művészeti nevelés
sokszínű lehetőségét, a bemutatott gyakorlati módszereit, és azok
közül legalább kettőt választva képesek-e alkalmazni saját vagy
intézményük pedagógiai programjában.
A jelentkezés
feltételei:
– iskolai végzettség: egyetem és/vagy főiskola; Bármely szak;
bármely, a Közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. Tv. 17.§- alapján
nevelési-oktatási intézményben pedagógus-munkakörben való alkalmazáshoz
szükséges szakképzettség.
– megelőző szakmai gyakorlat:
– egyéb, éspedig:
Javasolt
munkakörök:
Óvodapedagógus, Tanító, Tanár, Gyógypedagógus, Kollégiumi nevelő,
Szociálpedagógus
Javasolt
megbízások, funkciók (tevékenységek):
Intézményvezető, Intézményvezető-helyettes, Diákönkormányzatot
segítő pedagógus, Gyermekvédelmi felelős, Munkaközösség
vezető, Osztályfőnök, Szabadidő-szervező,
Gyakorlóiskolai vezető tanár, óvodai szakvezető, bázis iskolai
mentortanár
A szakvizsgába történő beszámítás lehetősége: -
A továbbképzés kötődik-e meghatározott kerettantervhez vagy helyi
tantervhez?
nem jellemző
A továbbképzés
ismeretanyaga kötődik-e valamely valláshoz,
világnézethez?
nem jellemző
A továbbképzés időbeni megszervezése, és a jelentkezés módja: Három egymást követő napon igény szerint.
Részvételi díj összege: Ez nem vonatkozik a Géniusz képzésünkre!
–
Minimum: 60000 Ft
– Maximum: 70000
Ft
Részvételi díjon felüli egyéb költségek: Étkezés, utazás, szállás
költsége.
A továbbképzés helyszíne(i):
|