II. Nemzetközi Bartók Zongoraverseny,
Szeged
Az objektív tények
2006. március 22.-e és 27.-e között zajlott le a II. Nemzetközi
Bartók Béla Zongoraverseny Szegeden. A Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti
Főiskolai Kara – dr. Kerek Ferenc igazgató úr irányításával – idén is mindent
megtett azért, hogy a versenyzők, a zsűri és a közönség a lehető legnagyobb
kényelemben, figyelmüket a zenére összpontosítva készülhessenek a megmérettetésre.
Akik a döntőbe jutottak, azok tudják igazán, milyen nehéz is
volt ez a verseny. Volt, akinek három nap alatt kellett teljesíteni a három
fordulót, beleértve két zenekari próbát is.
A Fricsay Ferencről elnevezett hangversenyteremben a sorsoláson
16 zongorista jelent meg, 4 országot képviselve. A verseny anyaga nem változott
az első versenyhez képest. Az elődöntőben most is Domenico Scarlatti egy
szonátáját kellett előadni, valamint választani lehetett Liszt Ferenc –
és a verseny névadója, Bartók Béla – művei közül, 25 percben. Idén is kötelező
volt egy kis válogatást készíteni a Gyermekeknek sorozatból.
A második fordulóban a versenyzők egy virtuóz Chopin etűd előadása
mellett választhattak még egy etűdöt, Rachmanyinov, Ligeti, Prokofjev,
Debussy, vagy Szkrjabin darabjai közül. Ezen kívül Debussy zongoradarabjai
mellett ismét Bartók Béla nagyobb-lélegzetű kompozíciói közül tallózhattak
a résztvevők.
A verseny középdöntőjébe 10, a döntőbe 5 fiatal zongoraművész
került: Andrei Banciu, Benabdallah Marouan, Kéry Tamás, Némethi Zsófia
és Teleki Gergő. A fináléban a Koczka Ferenc karmester úr irányította Szegedi
Nemzeti Színház Zenekarának élén egy versenyművet – Mozart, vagy Liszt
zongoraversenyét – kellett megszólaltatni.
Sokan vetik fel azt a kérdést, hogy milyen Bartók-verseny az,
ahol nem lehet Bartók zongoraversenyét választani? A kérdés feltevőinek
igaza van. De sajnos manapság a kényszer nagy úr!
Az első versenyen a Szegedi Szimfonikus zenekar működött közre.
Ők ezúttal egy spanyolországi meghívásnak eleget téve koncerteztek ebben
az időpontban. A kiváló zenekar repertoáron tartja Bartók Béla Harmadik
zongoraversenyét is. A verseny rendezőinek választani kellett; vagy egy
hónappal előbb rendezik meg a versenyt – ami így egybeesett volna a debreceni
Országos Főiskolai Zongoraversennyel –, vagy alkalmazkodnak a helyzethez.
Érthető az is, hogy nehéz lett volna lemondani arról a lelki többletről,
hogy így épp a verseny alatt éltük meg Bartók Béla születésének 125.-ik
évfordulóját. A tényekhez tartozik, hogy Bartók Béla Harmadik zongoraversenyét
az első versenyen egy résztvevő választotta, aki végül is nem érkezett
meg. Az első és a második koncert zenekari apparátusa pedig egyszerűen
nem fér el a Fricsay terem pódiumán. A zenekar felkészültségét, lehetőségeit
is figyelembe véve így négy Mozart koncert, a két Liszt zongoraverseny
és a Haláltánc közül választhattak a jelentkezők. De a műsor összeállításakor
lehetőség volt arra, hogy az első két fordulóban valaki döntő részt Bartók
Béla műveiből állítsa össze programját.
Mint később kiderült a zenekari döntő nagyon nagy feladat elé
állította a pályakezdő fiatal művészeket, akik közül volt aki életében
először játszott zenekarral. A sors idén is úgy hozta, hogy hárman Liszt
Esz-dúr zongoraversenyét játszották. A verseny legfiatalabb résztvevője
– Némethi Zsófia – Mozart 453-as Köchel-jegyzékszámú G-dúr zongoraversenyét
választotta, Kéry Tamás pedig Liszt Ferenc A-dúr koncertjét; mint később
kiderült, ez sajnos nem volt a legjobb választás!
A zsűri elnöke Baranyay László zongoraművész, a Budapesti Liszt
Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanára volt. Tagjai: Felicia Stankovici, a
temesvári egyetem zenei fakultásának dékánja, Csíky Boldizsár zeneszerző,
a Marosvásárhelyi Filharmónia Igazgatója, Peter Florian az osnabrücki Hochschule
für Musik professzora és Némethy Attila zongoraművész.
Az eredmények:
Két azonos értékű, 100.000 forintos első díjat kapott Némethi Zsófia
és Andrei Banciu. Második helyezést a zsűri nem adott ki. A 60.000 forint
értékű harmadik helyet Benabdallah Marouan kapta.
A Szegedi Tudományegyetem rektori különdíját Kéry Tamás érdemelte
ki. Őt meghívta a Marosvásárhelyi Filharmónia egy szólóestre. Ugyanitt
fog fellépni majd egy zenekari esten Némethi Zsófia. A Szegedi Tudományegyetem
Zeneművészeti Kara Kéry Tamást kérte fel egy szólóestre. Szeged Város polgármesterének
különdíjában – a legjobb szegedi versenyző – Klebniczki György részesült.
A Hungaroton Classic lemezcsomagját Teleki Gergő, a Liszt Ferenc Társaság
CD csomagját Némethi Zsófia kapta.
A verseny támogatóinak köszönhetően a középdöntőbe került versenyzők
is különdíjban, pénz- illetve tárgyjutalomban részesültek.
Az ünnepélyes eredményhirdetés és az ezt követő koncert után
a muzsikusok Nagyszentmiklósra utaztak, ahol megkoszorúzták Bartók Béla
szobrát, majd a győztesek az esti gálahangversenyen is játszottak.
Néhány szubjektív megjegyzés
A zsűri tagjai a zenekari döntő után nehéz helyzetben voltak. Hosszasan
beszélgettünk, hogy milyen szempontok alapján döntsünk. A verseny egészét
vegyük figyelembe, vagy mérlegeljünk csak a döntő fellépése alapján? Végül
– ha nehezen is – de az az elv győzött, hogy a versenyzők „tiszta lappal”
indulnak a fináléban. A kérdés azért merült fel ilyen élesen, mert úgy
éreztük, hogy többen „saját hibájukon kívül” nem teljesítettek a döntőben
olyan színvonalon, amit joggal elvártunk volna. A zenekar és Koczka Ferenc
karmester úr igyekezett segíteni; nyilván mindent megtettek a sikeres együttmuzsikálásért,
hiszen a hét versenymű kottáit, a szólamokat, már hónapokkal a verseny
előtt megkapták. De a 24 órán belüli két próba és a döntő – nem csak a
pályájuk elején álló fiatal művészeket, hanem a zenekar tagjait is – megviselte.
A feszített tempó okozta stressz, a rutintalanság, a koncentráció megléte
vagy hiánya — a zenekarral való együtt játéknál mutatkozott meg leginkább.
De nem szabad általánosítani! A két első helyezést elért fiatal pianista
ugyanis úrrá tudott lenni minden helyzeten. Ők valahogy rá tudták „kényszeríteni”
akaratukat a zenekarra. Egy koncertező művész esetében pedig a lélekjelenlét,
a talpraesett, higgadt és jó megoldások megtalálása — nagyon fontos, sőt
elengedhetetlen.
Abban nem is volt semmilyen vita, hogy két versenyző emelkedett
ki a mezőnyből. Két teljesen ellentétes karakterű ifjú művész nyerte a
teljes értékű első díjat.
Némethi Zsófia makulátlan, briliáns technikával, egyenletes és
magas színvonalon zongorázott mindhárom fordulóban. A törékeny alkatú pianista
egyéniségének megfelelő programot választott, és főleg Szkrjabin etűdjeit,
illetve Chopin terc-etűdjét vagy Liszt Ferenc La Legierezza koncertetűdjét
könnyedén, magabiztosan adta elő. A Szkrjabin etűdökért különdíjat is kapott.
Andrei Banciu hihetetlen erőt és magabiztosságot sugall. Néha
még a forte és a fortissimo közti különbséget nem érzi, de Bartók Szonátája,
Liszt Rigoletto parafrázisa, vagy Szkrjabin disz-moll etűdje így is meggyőző
erővel hatott. Nagyon szép, ihletett pillanatokat szerzett Debussy Az elsüllyedt
katedrális című prelűdjének interpretáláskor. Játékát imponáló technika
jellemzi, de még nem elég változatos, színes a dinamikai skálája. Liszt
Esz-dúr zongoraversenyének hatásos előadásával kirobbanó közönségsikert
aratott.
Számomra – és a zsűri többi tagjának számára is – az igazi felfedezést
Kéry Tamás játéka jelentette. Az első két fordulóban lenyűgöző, vibráló,
izgalmas előadással lepte meg a hallgatóságot. Liszt Scherzo és Induló
című darabja a világ bármelyik hangversenypódiumán megállta volna a helyét.
E mű előadásáért ő is különdíjat kapott. Hosszú évek óta figyelemmel kísértem
a zeneakadémiai vizsgáin Kéry művészi fejlődését. Ma már diplomás művész,
aki szuverén egyéniség, nagyvonalú, érzékeny muzsikus. Sajnos a zenekari
döntő őt viselte meg a legjobban. Liszt Ferenc A-dúr zongoraversenyének
előadása közben nem tudta megtalálni a zenekarral és karmesterével az összhangot
és –bár hiába éreztük, hogy ezt a művet is tudja, hogy felkészült pianista
– az együttes muzsikálás nehézségein nem tudott úrrá lenni, és ez sajnos
a versenymű szóló-részeiben is megzavarta.
A döntőbe jutott további két versenyző közül Benabdallah Marouan
nagyon magas színvonalon zongorázik, látszik viselkedésén, előadásmódján,
hogy fiatal kora ellenére sokat tapasztalt, rutinos pódiumművész. Vele
szemben az a kritika fogalmazódott meg, hogy még meg kell tanulnia kicsit
alázatosabban közelíteni a zenéhez.
Teleki Gergő helyenként kimondottan nagyformátumú művésznek bizonyult,
de egyes darabokat túlhajszoltan játszott, és az összpontosításba is olykor-olykor
kisebb hiba csúszott. Szimpatikus, jó előadó. Hallani fogunk még róla!
Összességében többnyire magas színvonalú produkciókat, jó versenyt
hallhatott a közönség. Bízom benne, hogy két év múlva ismét találkoznak
majd tehetséges fiatal zongoraművészek, hogy Bartók Béla szellemében összemérjék
tudásukat, tehetségüket. A mai világban mindenhez pénz – nagyon sok pénz
– kell. A kultúrára a családok költségvetésében – sajnos – gyakran
már csak nagyon kevés marad. Éppen ezért megbecsülendő az a hatalmas munka,
amit dr. Kerek Ferenc és munkatársai elvégeztek. Köszönet a támogatóknak,
a szponzoroknak, a díjakat felajánlóknak és mindenkinek, aki valamit tett
ezért a versenyért.
Némethy Attila
a zsűri tagja
|