ÉLJEN SZEKSZÁRD!
„Éljen Szekszárd! Nagyon kedves Barátom! Az Ön háza
nekem oázis lesz, és Ön, valamint a családja majd megízleltetik velem a
legédesebb segítséget. Ne rögzítsünk semmit ott időzésem tartalmáról,
csupán abban állapodjunk meg, hogy a lehető leghosszabb ideig maradok
majd.”
Ezeket az – Augusz Antalhoz írott – szavakat idézte
Liszt Ferenctől a Zenetanárok Országos Zongoraversenyének megnyitóján
Kocsis Imre Antal, az „Év Polgármestere” kitüntető cím birtokosa.
Tizenkettedik alkalommal találkoztak a régi barátok
Tolna megye vendégszerető fővárosában Szekszárdon, hogy adózzanak a
város nagy barátja, Liszt Ferenc emléke előtt, aki Augusz Antal – egy
Tolna megyei földbirtokos – barátsága révén négy alkalommal is hosszabb
időt töltött itt.
Augusz egy kellemes hangú, képzett énekművész
volt. Egy időben alispáni pozíciót is betöltött. Liszt Ferenc 1846-ban,
1865-ben, 1870-ben és 1876-ban vendégeskedett egyik legjobb
magyarországi barátjánál Szekszárdon. Több írásos bizonyítéka van
annak, hogy Liszt az itt eltöltött hetek, hónapok hatására ismerte fel,
hogy Magyarországhoz tartozik, műveivel a magyar nemzetet kell
szolgálnia. Itt fogalmazta meg a nyolcadik magyar rapszódiát, amit
Augusz Antalnak dedikált, akinek nagy szerepe volt az Esztergomi mise
elfogadtatásában és bemutatásában is. Liszt harmadik látogatása
alkalmával a szekszárdi lakosság fáklyás felvonulással köszöntötte a
művész születésnapját, és a szónokok arra kérték, maradjon végleg
Magyarországon. Augusz Antalnak jelentős szerepe volt abban is, hogy
1873-ban a Zeneakadémia megszervezésére Liszt Ferencet kérjék fel.
Amikor a báró meghalt Liszt így írt: „Augusz elvesztése a
legfájdalmasabban érint. Az esztergomi mise első előadása óta - több
mint húsz éve - lélekben egyek voltunk. S ugyancsak ő volt, aki
elhatározásomban, hogy magamat Budapestre kötelezzem, különösen
megerősített.”
A zongoraverseny – szokás szerint – magas színvonalú
volt, és idén is elmaradt a versenyekre amúgy jellemző idegbénító
hangulat. Kocsis Imre Antal őszinte, és rokonszenves bevezetője után
egy pompás hangversenyt hallhatott a közönség a Művészetek Házában,
ahol idén is szerető gondoskodás várta a versenyzőket. Baky Péter
festőművész, a Művészetek Házának igazgatója – jó házigazda módjára –
mindenkinek leste a kívánságát.
Először Szekszárd ifjú tehetségei zongoráztak,
köztük olyan zenetanuló gyerekek, akik néhány héttel ezelőtt a
Nyíregyházi zeneiskolai zongoraversenyen szép eredményeket értek el.
1989-ben a drezdai Jehmlich orgonagyár készített egy
nagyon szép, orgonát, ami az egykori zsinagóga ékessége lett. A
koncerten ez a hangszer is megszólalt. Lozsányi Soma, egy 13 éves
kisfiú ült az orgonapadra és Johann Sebastian Bach d-moll prelúdiumát
és fúgáját játszotta. Megható és különleges volt ez a pillanat. Egy
hatalmas hófehér orgona előtt egy sötét öltönyös, „nemecseki termetű”
törékeny kisfiút láttunk, akinek a lábai alig értek le a pedálokhoz,
miközben Bach betöltötte a termet, áradtak a harmóniák, valósággal
feltöltődtünk a csodálatos muzsikával. Néhány szempár bizony
bepárásodott.
A vastaps után ismét volt, aki a zsebkendője után
nyúlt. Husek Rezső, Rudi bácsi lépett a pódiumra és Schubertet
varázsolta közénk. Husek Rezső, a Cziffra-díjas zongoraművész, - a
Szekszárdi Liszt Ferenc Zeneiskola egykori igazgatója - 32 évvel
ezelőtt álmodta meg ezt a versenyt, amely az egyetlen olyan fórum, ahol
korhatár nélkül megmérettethetik magukat a zenét tanító, és
művészetüket gondosan ápoló zongoraművész-tanárok. Rudi bácsi 83
esztendős. Most is végigszurkolta a versenyt, egy pillanatot sem
mulasztott volna el. A nyitóhangversenyen pedig megmutatta, milyen
gyönyörű hangszínei vannak a zongorának.
Apropos — zongora. Egy pianista számára ünnep, ha
egy jó hangszeren muzsikálhat. Idén nagy meglepetés érte a
résztvevőket, hiszen a Tapolcai Tutto Hangszer ügyvezetőjének, Rák
Csabának jóvoltából egy Bösendorfer Imperial hangversenyzongora várta a
művészeket. Egyenesen Bécsből érkezett ez a pompás hangszer, amelyen
valóban különleges élmény volt zongorázni. Sajnos egyelőre utópia, hogy
minden városunkban legalább egy ilyen nemes instrumentum legyen. A
nyitókoncert végén az előző két zongoraverseny győztesét Kristoph
Pávelt üdvözölhettük, aki Jean Francaix és Enrique Granados - nálunk
sajnos eléggé ismeretlen zenéjét tolmácsolta.
Talán kicsit hosszabbra sikerült ez a kis beszámoló
a verseny nyitóeseményéről, de amilyen jól sikerült ez az est, olyan
jól folytatódott a következő három nap. A versenyen 21 produkciót
hallottunk, és a színvonalra idén sem lehetett panaszunk. A döntőben
nyolcan mutatták be programjukat.
Harmadik díjat nyert Bartai Ariadne (Budapest, Solti
György Zeneiskola), és Bauernfeind Éva (Budapest, Bartók Béla
Zeneművészeti Szakközépiskola és Gimnázium). Bartai Ariadne már
1976-ban a díjazottak között volt, és a tőle megszokott színvonalon
muzsikált. Bauerfeind Éva először vett részt a versenyen, és meggyőző
technikai tudásával győzte meg a közönséget és a zsűrit. A második
helyezett Pécsről érkezett, és négy gyermek boldog édesanyja.
Megyimóreczné, Schmidt Ildikó (Pécs, Liszt Ferenc Zeneiskola) a
boldogság és az öröm érzését tudta átadni. Valósággal ragyogott a
terem, amikor Beethoven, Liszt, Debussy és Dohnányi zongoradarabjait
tolmácsolta.
Idén az első díjat Kertész Rita nyerte (Budapest,
Tóth Aladár Zeneiskola).
A kiemelkedő tehetségű zongoraművész az első fordulóban Liszt Ferenc
Genfi harangok című zongoraművének előadásakor ki tudta használni a
pompás Bösendorfer zongora minden hangszínét. Valósággal illata volt
játékának. Claude Debussy A boldog sziget című zongoradarabja szintén
ezer színben villant fel; éreztük, milyen boldog lehetett a zeneszerző,
aki a mézeshetek alatt komponálta remekművét. A második fordulóban
Kertész Rita nem kisebb feladatra vállalkozott, mint Robert Schumann
Kreisleriana című monumentális alkotásának eljátszására. A zeneköltő
ezt a fantázia-sorozatát imádott menyasszonyának írta 1838-ban. Azt
írta egy levelében, hogy „…főszereplője Te magad vagy és egy
gondolatod, neked akarom ajánlani – neked és senki másnak, majd
mosolygsz, ha magadra ismersz benne…” Lidérces, fantasztikus fények,
riasztó látomások, Johann Sebastian Bach szeretete és ismerete,
lírai és dinamikus mozzanatok keverednek ebben a rendkívül mély
mondanivalójú és nehezen megközelíthető zongoradarabban, amellyel
gyakran a legnagyobb művészek sem tudnak maradéktalanul megküzdeni.
Kertész Rita magával ragadó poétikus játéka a világ
bármelyik hangverseny-pódiumán megállta volna a helyét. Idén így a
zsűri három tagjának, Lantos Istvánnak Baranyay Lászlónak és a sorok
írójának, nem volt túl nehéz a helyzete. A felajánlott pénzdíjak
mellett értékes képzőművészeti alkotásokat is átnyújthattunk.
Baky Péter grafikája, Kemp Zsuzsa keramikus művész
kisplasztikája és Szatmári Juhos László szobra mellett számos különdíj
várta a művész-tanárokat. A legszebben megszólaltatott Liszt mű
előadója Málnai József (Dorog, Erkel Ferenc Zeneiskola) lett. Pap
József (Solymár, Hunyadi János Általános és Zeneiskola) a kortárs
magyar szerző művének előadásáért kapott jutalmat, és a döntőbe került
összes résztvevő (Dombiné Kemény Erzsébet – Szeged, Erdélyi Krisztina –
Debrecen, Juhász Flórián – Hatvan, Rózsár Brigitta – Esztergom)
elismerésben részesült.
Az emberek egész évben rohannak, dolgoznak, senkinek
semmire sincs ideje. Ez a három nap olyan volt Szekszárdon, mint
megérkezni egy megkönnyebbülést hozó oázisba egy sivatagban. Csak a
zene volt a fontos, a beszélgetés, a nevetés. Köszönet illeti ezért a
támogatókat, Tolna Megye Önkormányzatát, Frankné dr. Kovács Szilvia
elnök asszonyt, Szekszárd Megyei Jogú Város Önkormányzatát, Kocsis Imre
Antal polgármester urat, a Thész László Zenei Alapítványt, a Művészetek
Háza munkatársait, a Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák
Szövetségét, Művészeti Szakszervezetek Szövetségét, Tolna Tours Kft-t,
és mindenkit, aki valamit tett ezért a találkozóért. Meg kell említeni
Pecze Istvánt, és Thész Lászlónét, a Szekszárdi Liszt Ferenc Művészeti
Iskola igazgatóját, és helyettesét, valamint minden munkatársukat, akik
szintén tiszta szívvel segítették a munkát.
Valakiről külön is szólnom kell; a verseny állandó
ceremóniamesteréről, az 1974-es verseny győzteséről, aki mindig
mindenhol ott volt, aki minden percben mosolyt és derűt hozott
versenyzőknek és zsűritagoknak egyaránt. Lányi Péter tanár úrnak ebben
a néhány napban az volt a legjellemzőbb tulajdonsága, hogy egyszerre
nyolc helyen tudott lenni. „Lányi papa” nagy fehér szakálla és vigyázó
huncut szemei a legváratlanabb helyeken és pillanatokban bukkantak fel.
„Érdekes, hogy Lányi mindig szembe jön” – állapítottuk meg, akármerre
is jártunk.
Három esztendővel ezelőtt úgy zártam a beszámolómat,
hogy „…jöjjenek el 2004-ben a Művészetek Házába. Nyitott szívekre, és
remek barátokra fognak találni.” A mondat érvényes 2007-re is.
Igaza van Liszt Ferencnek. Éljen Szekszárd!
Némethy Attila
a zsűri tagja
|