Bertrand Ott
Liszt zongoratechnikája:
olyan technika, melyet maga a zongora álcáz és leplez le
(II/2.)
(Megjelent: Revue Médicine des Arts 2004. nyara.
Közreadjuk a Szerző szíves engedelmével. Franciából fordította: Keller
Annamária)
Kriehuber
akvarellje (1838.)
A Liszti technika
Liszt Lettre d’un bachelier čs musique 9.-ik
levelében bukkanunk arra a mondatra amit talán a liszti technika
lényegének egyik legjobb megfogalmazásaként idézhetünk: „Minden
művészet két alappillére támaszkodik: a realitásra és az idealizmusra.
Az idealizmusra (szellemiségre) csak a művelt emberfők fogékonyak, míg
a realitásra (a szabályokra) mindenki” (Lisztnek Benvenuto Cellini
Perseus-ával kapcsolatban tett megjegyzése). Liszt számára műveltség és
idealizmus egybecsengnek a zenével; az átlagosabb szintű érzékenység az
anyagi és dologi (a szabályozott) világra nyitott. Ez a mondat
tökéletesen megvilágítja a zongorázás technikai problémáit: egyrészről
számos olyan metodika létezik, amivel „fel lehet építeni” a kart és a
kezet, felkészítve ezeket a billentyűzet ellenálló, „materiális”
oldalával történő találkozásra és munkára, másrészről viszont létezik a
zene szelleme által ihletett, a zenekar hangzásvilágából, az opera
képszerűségéből és a német dalok mélységeiből kibomló és megszülető
különleges és ritka, egyesek szerint megfoghatatlan liszti
zongoraművészet, ami egy olyan átfogó ideális zongoraművészet
szolgálatára álló technikát igényel, ahol a test, a karok és kezek csak
az általa megkívánt mozdulatokat végzik úgy, hogy az így alárendeltté
váló klaviatúrának csak közvetítő szerepe marad. Ily módon Liszt
technikája zenei megtestesüléssé lesz, egy klaviatúrán suhanó
mozdulatsor koreográfiává válik, az energia szinergiává, összhatássá
olvad, a mozdulat lendületté válik. Liszt megtagadná-e a régi idők
módszereit? Úgy tűnik hogy transzcendens módon inkább átalakítja
mintsem hogy feltétlen megtagadja őket. A régi módszereket inkább
továbbfejleszti, másfajta érzelmi és mozdulati „sebességgel” ruházza
fel őket, mintegy egyetemes technikát megcélozva. Ezt mindjárt
megmagyarázzuk.
Ugyan Liszt nem hagyott maga után írott anyagot, de
technikájának számos eleme rekonstruálható tanítványai
visszaemlékezései alapján, főleg akkor, ha az általuk elmondottak
egybevágnak, többszörösen megegyeznek egymással. Mivel e témakörben már
megjelent tanulmánykötetem angolul és franciául is, úgy gondolom nem
tisztem itt ismételten felsorolni mindazon forrást, ami a tárgyunkat
képező liszti technikával foglalkozik. Inkább azt vizsgáljuk meg, hogy
miben is lehetett Liszt a maga korában „egyéni” a múlthoz képest,
anélkül hogy mindjárt olyan primér kritikai reakciók vagy olyan
modernnek mondott teóriák csapdájába esnénk amikre egyébként számos
példa akad.
Mit is tartalmaznak a különböző zongoraiskolák,
metodikák? Saját módszereikben úgy Adam, mint Kalkbrenner vagy Thalberg
külön is felhívják a figyelmet a test nyugodt tartására, mindenfajta
nyugtalan és izgatott mozgás elkerülésére; Thalbergnél a test
mozdulatainak mértékletessége, Adamnál az egyenes tartás és a test
különféle csavarodó mozdulatainak elkerülése, Kalkbrennernél a kéz és a
test nyugodtságának megtartása a legfontosabb szempont. Ezek után mit
is gondoljunk Lisztről, akinek - Fétis leírása szerint - a játék alatt
(legalábbis pályája legelején) egész teste állandó és nyugtalan
mozgásban volt? Ez a látszólagos gesztikuláció csupán azt jelenti-e,
hogy Liszt ideges és hatásvadász művész lett volna? Ez egész egyszerűen
nevetséges feltevés lenne. Liszt mozdulatvilágának kulcsát minden
kétséget kizáróan abban a felismerésében kell keresnünk hogy rájött,
képtelenség kezeivel egyes meneteket eljátszani a klaviatúra teljes
hosszán úgy, hogy közben törzsét teljesen mozdulatlanul tartsa. Nemde
Paganini állt előtte példaként, aki széles mozdulataival akrobatikus és
csodálatos hegedűhangokat csalt elő hangszeréből? Egy hegedűs mindig
mozog, sosem játszhat teljesen mozdulatlanul, hiszen egyik kezével a
vonót kell kezelnie, a másikkal meg a hangokat kell különböző
távolságokon lefognia a hangszerén. A zongoristát sem béníthatja meg
tehát az ülésmód, így a táncolóbb, majdnem hullámzó mozgással játszó
álló testhelyzetű hegedűstől kell ellesni a megoldást. Mint látjuk,
alapjában véve nagyrészt a hegedűjáték ihlette a liszti technikát:
mintegy Paganini hegedűjének utánzásaként, zongorára öltött formában
jelenik meg a színen a liszti zongoratechnika. Annak ellenére hogy e
két hangszer igazán semmiben sem hasonlít egymásra, mégis a hegedűhang
sugárzása és Paganini vonójának tüzes barázdái teszik majd lehetővé
hogy Liszt hegedűs-mozdulatok segítségével fejezze ki magát a
klaviatúránál, hegedűshöz hasonlatosan megtalálva a kar megfelelő laza
tartásának helyzetét, lelkileg mindig felkészülten, ugrásra készen
állva a bármikor előbukkanó technikai problémák leküzdésére. Mint
emlékszünk, Louis Adam arra utasított, hogy játék közben húzzuk le a
vállat és a könyökünket tartsuk magasabban mint a kezeket, Kalkbrenner
pedig vízszintesen tartott karokat kért: mindezzel ugyanazt szerették
volna elérni, mégpedig azt, hogy a kezet majdnem statikus módon kelljen
a klaviatúrán tartani. Ám Liszt ezzel mit sem törődik: ő egy új, egy
végtelen lehetőségekkel teli új világ kifejlesztésén dolgozik, ahol
mozdulatainknak a klaviatúra feletti térben kell cikázniuk. Hogy e
futamok mozdulatsorait eredményesen tudjuk végrehajtani, a kar laza
esése, a kar lazítása lesznek a kulcsszavak, ezek segítségével nyílik
majd meg az út a billentyűkön történő mozgás és haladás sebességének
megsokszorozására. Már senkit sem érdekel igazán hogy a csuklótartás
gömbölyű-e vagy sem, hogy az alkart vízszintesen tartjuk-e vagy sem,
hogy hogyan is tartjuk vállainkat: ezek mind-mind másodrendű kérdéssé
válnak akkor, amikor végre ráébredünk arra hogy a kulcskérdés a karok
könnyed, laza tartásában rejlik, ami olyan mint egy hangszerét tartó
hegedűsé. „Jézusom! - fognak felkiáltani a nyugalmas zongorázás hívei –
hiszen ez a lazított kartartás fárasztó, ezen kívül természetellenes
is!” Igen, minden bizonnyal fárasztó és kimerítő dolog a kart lazán,
mozdulatlanul tartani, de mindjárt más a helyzet ha a kart mozgásba
lendítjük: márpedig maga a zongorázás mozgás, a karok és kezek
mozgatása. Liszt egy tanítványa azt írja: „A nehézségi erővel szemben
kifejtett ellenállás erejének feszültsége eltünteti a súlyosság
érzésének egy részét (1)”. A
kar laza állapotától függ majd hogy a hangzás dinamizmusa, a különféle
intenzitások eléréséhez szükséges súlyosság és lazaság mennyire tudnak
a maguk teljességében kifejezésre és érvényre jutni a játékban (nézzük
csak meg ehhez a Lisztről berlini koncertjei alatt rajzolt
sziluett-képeket).
Louis Adam a gömbölyűen tartott kézformát írja elő.
Fétis ezt megtoldja még azzal, hogy a kezet gömbölyűen és természetes
módon kell a billentyűkre helyezni, majd így folytatja: jobb, ha
kezünkkel mereven és csak egy tengely mentén mozgunk, mivel „hátrányos
dolog a kezet jobbra vagy balra forgatni”. Chopin is nagyjából ugyanezt
mondja, bár ő még hozzáteszi, hogy a kéz rugalmasságának megtartása
céljából az majd ívelt formát vegyen fel. Az eddig felsorolt tanácsok
mind-mind egy olyan merev, eleve a mozdulatlanságra építő
zongoratechnikára utalnak, ahol a kéznek elegánsan, mintegy bútoron
lévő dísztárgyhoz hasonlatosan kellene állnia a zongorán. Feltétlenül
vigyázni kellett tehát arra hogy ez a tárgy (a kéz) semmit se veszítsen
eredeti merev alakjából amikor mozgatni kezdjük – márpedig ha
zongorázni akarunk akkor bizony kezünknek mozognia kell; ezek a
technikák végül is a kéznek sokkal fontosabb, értékesebb szerepet
juttatnak mint magának a zenének, aminek pedig eljátszására a kéz lenne
hivatott. Mindeközben persze a fűzőmerevségbe szorított kéz jól vigyáz
arra hogy le ne merevedjen vagy meg ne ránduljon mialatt ide-oda halad
a billentyűzeten. Liszt, aki mindig a mozdulat folyamatából indul ki,
azonnal rájön arra, hogy a kéz alakját, tartását maga a mozdulat
határozza meg. Sokkal engedékenyebb a kéztengelyek kérdésében is, nem
tekinti örökérvényűnek az addig tanított elveket: a kezet nyugodtan
lehet az oldalirányú mozgás által megkívántak szerint jobbra vagy balra
dönteni, forgatni; a kéztengelyek iránya is aszerint fog módosulni,
hogy az minél kényelmesebbé, könnyebbé tegye az ujjak munkáját. Végül –
és ez vall igazán Liszt nagy zenei és fiziológiai kifinomultságára – a
kéznek ki kell használnia a benne rejlő, úgynevezett „retropulzív”
energiát, ami azt jelenti hogy a zongoristának a billentyűket egy, a
hangszer teste felől a saját maga irányába történő húzómozdulattal kell
megütnie; nem szabad a kezeket „beletolni” a klaviatúrába még akkor sem
ha egyébként ez lenne az általánosan bevett, megszokott mozdulat. Itt
megint mintha a hegedűtechnika köszönne vissza, hiszen sokkal szebb,
teltebb hangot kapunk akkor amikor magunk felé húzzuk a vonót mint
akkor amikor azt eltoljuk magunktól. Liszt számára a kéz a vonót képező
alkar 5 ágú végződéseként jelenik meg. Ez egyben azt is jelenti, hogy
lehetetlenné válik a billentyűket függőleges irányból megütni: Lisztnél
teljes mértékben kizárt egy ilyen fajta billentésmód alkalmazása. Meg
kell edzeni, meg kell erősíteni az ujjak hajlítóizmait ahhoz, hogy a
húzómozdulattól ne nyíljon ki a kéz, amire majd a hüvelykujjnak
lakatként kell rázáródnia (vigyázzunk, soha ne helyezzük a hüvelykujjat
túl hátra, és ujjheggyel lefelé). A különféle zenei képleteknek
megfelelően a játék során a kéz vagy egyik vagy másik oldalára gördül
majd, később ez mondatja majd Lachmunddal, Liszt egy tanítványával,
hogy Liszt nem a megszokott, előírásos szabályoknak megfelelően tartja
kezeit, és hogy azok állandó mozgásban vannak (2). Liszt amerikai növendéke,
Horace Clark pedig ezen túl még egy, a billentyűzet teljes hosszán tett
„göngyölődő” kézmozdulatokról is említést tesz (3).
Az ujjak
Louis Adam szavaival az alábbiak szerint foglalhatók
össze röviden a régi zongoraiskolák ujjhasználatra, billentésre
vonatkozó fejezetei: egymás után és merőlegesen ejtsük ujjainkat a
billentyűkre. Kalkbrenner szerint a billentyűt ujjbeggyel üssük meg
csuklóból mozdított kézzel (ez már nem is lenne egy olyan rossz
tanács), a billentyűt pedig simogató mozdulattal üssük meg (ez viszont
egy kifejezetten jó tanács). Fétis és Moscheles azt kérik hogy mindig
ujjbeggyel üssünk a klaviatúrára, majd azzal folytatják, hogy a játék
intenzitása a billentés magasságától fog függeni, (egy magasabbról
célzott leütésben nagyobb erő lakozik mint amit az az ujj rejthet
amivel közelebbről ütünk a billentyűre). Thalbergnek az volt a kérése,
hogy ujjainkat tartsuk mindig eléggé közel a billentyűzethez hogy
zongorajátékunk énekre kelhessen.
Újfent Liszt lesz az, akinek sikerül majd teljesen
feloldania a fenti, ujjak használatára vonatkozó előírásokban rejlő
ellentmondásokat. Liszt egy olyan új dimenzióban kezeli a zongorát és
magát a zongorajátékot, ahol a szintézisek kerülnek előtérbe és
reflektorfénybe. Nem lehet az ujjakat merőlegesen módon a billentyűkre
ejteni azért, mert természeténél fogva a kéz természetes fogóként,
csipeszként működik, nem pedig úgy mint egy kalapácsmű. A Liszt
tanítvány Marie Jaëll „La musique et la psychophysiologie” c. művében
világosan leírja, hogy „egyszerű műveletnek tűnik ujjunkkal lenyomni
egy billentyűt, és pontosan azért mert hogy ilyen egyszerű, azért
látjuk ilyen tökéletlen módon.” Ugyanő így ír a „Le mécanisme du
toucher”-ban: ”az ujjak együttes mozgása egyértelműen kihat és egyben
befolyásolja minden egyes ujj különálló tevékenységét”. A legfontosabb
valóban az ujjak közti szinkrónia megléte, az a könnyedség amivel az
egy kézhez tartozó öt ujj képes egymással szorosan együttműködni. Egy
ujjnak önállósága csak az ujjak együttmozgásához képest létezhet; e
harmonikus együttmozgást viszont csak akkor tudják az ujjak
végrehajtani, ha a megfogás műveletét végzik: mondjuk ki nyugodtan,
hogy a kezünk valójában nem más, mint egy természetes, élő fogó. Az
ujjak mintegy megfogják a billentyűt hogy azt lenyomhassák, majd úgy
szabadulnak meg ettől a fogó mozdulattól hogy enyhén behajlítják
magukat a tenyér felé, utat nyitva így a további ujjaknak hogy azok
ugyanezt a megfogásos mozdulatsort végrehajtsák. Egy nemrégiben történt
felfedezés csak megerősítette ezt az emberi kéznek, illetve a kéz
ujjainak fogóeszközként történő ösztönös mozdulatára vonatkozó
felismerésünket: kutatók megtalálták és lokalizálni tudták az
agykéregben a fogás-tudat pontos helyét. Az ujjak szükséges és kötelező
egyenletes mozgását a kezet folyamatosan tartó, és arra fokozatos
nyomást gyakorló alkar biztosítja, míg maga a kar mindig könnyed és
laza marad: elengedhetetlenné válik tehát hogy megkülönböztessük és
különválasszuk egymástól a kar és az alkar szerepét. A fentiek szerint
értelmetlenné és szükségtelenné válik hogy egy előírt hangerő
eléréséhez különböző magasságokból kelljen megütni a billentyűzetet; ez
az eljárás egyébként is magában hordozza mind a hangzás, mind pedig a
billentés kiegyenlítetlenségének veszélyét. Addig amíg az ujjak egy
olyan, ujjbeggyel történő masszírozó mozdulattal dolgoznak a billentyűk
belső, hangszer felé eső részén ami egyébként is jellegzetes
sajátossága az emberi ujjnak, addig a számukra azonos erélyességet
biztosító, egyenlő módon elosztott erőt az alkar és a kéz megfelelő,
akaratlagos és méretezhető módon kiszámított tartása biztosítja. Míg
Mme Boissier már 1832-ben úgy látja hogy „Liszt megragadja hangokat,
ujjai pedig a billentyűkhöz ragadnak”, addig Amy Fay azt találja
megjegyzésre érdemesnek hogy „Liszt nem emeli olyan magasra ujjait mint
azok, akik más zongoraiskolán nevelkedtek”; Marie Jaëll külön is
említést tesz Liszt „fogó” mozdulatáról.
Leprince,
1824
A romantikus kor elejéről inkább csak hűvös és
visszafogott tanácsokat találunk a klaviatúrán történő mozgást
illetően. Louis Adam azt írja, hogy „a karnak nem szabad vállból
mozdulnia”, majd ehhez még hozzáteszi, hogy futamok játszásakor
kizárólag csak az alkarral szabad egy kicsit mozogni. „Alaposan
dolgozzuk ki minden egyes ujj statikus helyzetét mielőtt hozzákezdenénk
a skálák gyakorlásához” mondja Kalkbrenner (ez pont olyan, mintha
kirándulni indulnánk, és indulás előtt hosszú időt töltenék el azzal
hogy kocsink kerekeit felfújjuk, még akkor is, ha pontosan tudjuk hogy
ezzel saját szabadidőnkből veszünk el: már nem is a kirándulás a fontos
igazán, hanem az, hogy még véletlenül se kapjunk defektet útközben).
Fétis-nél azt olvashatjuk, hogy a hüvelykujj mozgása nem zavarja meg a
kéztartást. Liszt ellenben egy olyan, az egész kart átható
akaratlagosan fellépő húzóirányú energiával gyorsítja, és szabályozza
is egyben az ujjak mozgatásához szükséges mozdulatot, ami egyidejűleg
megkönnyíti és előmozdítja, aktiválja a karok mozdulatát is. Ez a
húzóenergia, amit mi „retropulzív energiának” neveztünk el, ez maga a
liszti technika kulcsa. Míg a váll és a kar könnyed laza tartása által
szabaddá válik az alkar, és így az teljes nyomatékával hathat a kézre,
addig a klaviatúra belső részén játszó ujjak, ujjbegyeik nagy
felületével történő húzómozdulatokkal minden gond nélkül fogják tudni
elkapni és hasznosítani az itt fellépő, erőt és gyorsaságot rejtő
általános retropulziós energiát. Liszt játékánál tehát egy
húzómechanizmust alkalmaz. Liszt koncertjéről szólva a Courrier de la
Gironde lapjain egy kritikus tollából már 1844-ben azt a megjegyzést
találjuk, miszerint Liszt ”magához szorítja, magához öleli a
klaviatúrát”. Az ölelés szó maga egy olyan érzelemteljes, önmagunk felé
irányuló húzómozdulatot takar, ami teljesen ellentétes mindenfajta
magunktól eltoló, visszatoló vagy előretoló irányú mozdulattal.
Teljesen váratlan módon létesül tehát a liszti kapcsolat az előadó, a
zongora és a hallgató között: már nem a zongorán, hanem a zongorával
játszunk.
Liszt élete vége felé felismeri, hogy a kéz és a kar
természetes módon, maguktól állnak be és fordulnak az ötödik ujj
irányába, sőt az is világossá válik számára, hogy a retropulziv
energiának köszönhetően ez a gyenge (a negyedik és az ötödik) ujjak
irányába fordított mozdulat semmilyen veszélyt nem rejt magában, hiszen
minden ujj, méretétől függetlenül, azonos kapaszkodási képességgel
rendelkezik a billentyűzeten. Amy Fay ehhez kapcsolódó megjegyzése a
Musical Studies in Germany című könyvében: „Amikor Liszt skálát vagy
traktust játszik, úgy tűnik, mintha kezei ferdén feküdnének a
billentyűkön” (lásd Jankó karikatúráit). Az ugrásokkal tűzdelt játéknál
a billentyűzet belső részén játszó ujjak egy természetes módon
visszapattanó fogóhoz lesznek hasonlatosak („szöcske-kéz”).
Az előadásmód
Egyetérthetünk Thalberggel, amikor előadásmódról
szólva nem az ujjak mozgékonyságát tartja a legfontosabb kérdésnek, és
amikor további megjegyzésként még azt is hozzáteszi, hogy a gyors
játékmód hibának számít. Teljesen igaza van abban, hogy egy rossz
technikával végrehajtott gyors játék során a zongorista ujjai kopogni
fognak, kattogó hangot adva a billentyűn, mint a jégverés hangja az
ereszen; ám a csúnya hangzás kiküszöbölésre vajon tényleg csak a
megfontolt játékmód és az állandóan kontroll alatt tartott
játéksebesség nyújtana megoldást? Teljesen ellenkező nézeteket vall
Ludwig Deppe, aki a fentiekkel ellentétben éppenhogy a
kalapácstechnikát részesíti előnyben: a kar teljes súlyával nehezedjen
az ujjakra, megelőzve így az ujjakkal történő túlzott és heves
artikulálást. Mint azt már előzőleg láttuk, a Deppe-i súlytechnika
dicséretes célja egy, az addigiaknál kényelmesebb játékmód megteremtése
volt: a súllyal megszólaltatott hangok mindenekelőtt a nyugalomra
helyezik a fő hangsúlyt. Ez a súlyra összpontosító technika teszi majd
lehetővé a későbbi zongorista generációk részére hatalmas és telt
hangzások elérését és megszólaltatását. A zongorajáték mindinkább
atletikussá és hangossá válik, ám ezzel egyidejűleg, mégpedig jó hosszú
ideig, áldozatául esik a zene lendülete, a játék hajlékonysága és
rugalmassága. A szisztematikusan teret nyerő hangerővel és a masszívan
eluralkodó tehetetlenséggel szemben egyre inkább háttérbe szorulnak az
érzelmekről tanúskodó jelek, a feszültségek és oldások közt irizáló
átmenetek, a hangsúlyos és hangsúlytalan közti finom színek, az aktív
és passzív hangok közti dús árnyalatok. És persze ne felejtsük el azt
sem, hogy az olyannyira áhított kényelem és nyugalom is elillan abban a
pillanatban ahogy a kotta tartalma nem egyeztethető össze e nehézkes és
zajos komforttal. Liszt sosem fogadta sem a kar szabad ejtésére
vonatkozó nézeteket, sem pedig Deppe súlytechnikáját. Ő, Deppe-vel
ellentétben, igyekezett a kar és az alkar szerepeit különválasztani,
hiszen kizárólag csak az alkar nehezedik és támaszkodik akaratlagosan a
billentyűzeten, míg maga a kar eközben súlytalanul igyekszik húzni hogy
aktivizálja a kéz zenei mozdulatát. Ily módon szabályozhatóvá,
„adagolhatóvá” válik a billentyűre ható nyomás és megszűnik tehetetlen
súlyként a billentyűkre nehezedni, a lendületek változatossá válnak,
hisz kizárólag csak a zenének van létjogosultsága, nem pedig a
különálló hangoknak. Mint azt láttuk, és ezt nem győzzük eleget
hangsúlyozni, a zongora zenei profilja alapvető ellentmondást rejt
magában: a zenei mondandót vízszintes irányú mozdulattal (kezünkkel az
alsó és felső hangok között vízszintesen haladunk), míg a hangzás
mozdulatát (a billentyű leütését) függőleges irányú mozdulattal kell
végezzük; ez a két mozdulat, mint egy kereszt két szára, teljesen
ellentétes egymással. Ebből következik az, hogy nem nehéz gyorsan és
könnyedén játszani, egy kevésbé jó technikával is viszonylag könnyű
lesz lassan és hangosan játszani, ám teljesen lehetetlen lesz
egyidejűleg gyorsan és hangosan játszani, mivel az erőteljes hangzás
megszólaltatásához felhalmozott feszültség elkerülhetetlenül lefékezi
majd az egymásba kapcsolt hangok vízszintes úton történő haladását.
Kizárólag a húzó energia, a „retropulzív” mozdulat szolgálhat
megoldással a fent feszülő ellentét feloldására, a két szembenálló
paraméter együttes és sikeres kezelésére: a húzó energia egyáltalán nem
csökkent az intenzitáshoz megkövetelt feszültségen ám egyidejűleg
előmozdítja az ujjak többé-kevésbé gyors iramban történő mozgását. A
fizika nyelvén úgy határozhatnánk meg a „retropulzív” energia fogalmát
mint a vízszintes és merőleges erők eredőjét.
Összegző összefoglalás
A zongorázást körbejáró utazásunk végén egyesek
talán majd némi fanatizmussal, elfogultsággal vádolhatnak minket a
liszti technikával szemben tanúsított túlzott és odaadó rajongásunkért,
főleg akkor, ha az írásunkban említett régi és tradicionális technikák,
zongoraiskolák egyes elemei még élénken élnek emlékezetükben. Hiszen ne
is tagadjuk, a Kalkbrenner és Thalberg által javasolt billentésmód, a
billentyűnek ujjbeggyel történő leütése, valamint a Kalkbrenner által
említett billentyűsimogató mozdulat mind felfedezhetők a liszti
játékmódra olyannyira jellemző, karakterisztikus vonások között is. És
nem találhatunk-e érzékelhető hasonlatosságot e rejtélyesnek tűnő
Chopini megjegyzés: „mintegy előírás szerint követi majd egymást a
csukló, az alkar és a kar”, valamint aközött a „retropulzív” energiával
átitatott és létrehozott abszolút harmónia között, amit majd az ujjak,
a kéz, az alkar és a kar egysége alkotnak Lisztnél? Vajon a
súlytechnika eszközeivel Deppe nem arra oktat-e szintén, hogy –
ráébredve az egész kar egységes voltára – kivédhessük azt a törést,
amit egy kizárólag ujjakkal való játék okoz az egész mozdulatban? Ám ne
felejtsük, a XIX. századi hagyományos zongoraiskolák józan és világos
technikai tanácsai mindvégig híján vannak mindazon kiegészítő
részleteknek, elemeknek, amik tényleg eredményessé tehették volna e
módszereket: nem tettek tudniillik mást, mint hogy elveszve a
részletkérdések tengerében, tanácsokat osztogattak a helytelen
játékmódok és a felmerülő kényelmetlenségek elkerülésére: ezek az
ajánlások a krízishelyzetek veszélyének elhárítására, a túlzottan
darabossá váló játék kivédésére és a muzikalitás javítására szolgáltak
kizárólag tanáccsal. Ezt határozottan állíthatjuk a tanácsok és
megjegyzések szövegkörnyezetének ismeretében. Hiszen mit is látunk
tulajdonképpen? Ujjbegyről szólnak, de a háttérben a függőleges
artikulációt találjuk (Thalberg); a billentyűt simogató mozdulatról
szólnak, ám csak egy, és csak csuklóból indított billentő mozdulathoz
kapcsolva teszik ezt (Kalkbrenner kéz-vezetője); egymásba fonódó
láncszemekhez hasonlatosan harmonikus mozgásba kapcsolódó
csukló-alkar-felkar egységről szólnak (Chopin), de itt meg hiányzik a
„retropulziós” erő, amiről viszont senki nem vesz tudomást. Ezen
túlmenően Chopin szerint minden egyes ujj csak a saját alkatának
megfelelő erővel bír, ebből adódóan aztán nem is tekinti őket
egyenrangúaknak (4). Deppe
ugyan egy egységként kezeli a vállból kiinduló felkar-alkar-kéz
kapcsolatot, de nem a zenei lendület lebeg a szeme előtt, hanem a
klaviatúra irányába függőlegesen ható „súly” érzet. Valóban liszti
technikáról beszélhetünk-e tehát a fentiek alapján? Liszt ugyan átvesz
bizonyos elemeket a korabeli technikákból, de azt egy egész más síkon
mozgó zenei és hangszeres világ szellemében teszi. Lisztet nem a
meglévő hiányosságok „betömése”, megszüntetése motiválja, hanem a
zenéből közvetlenül fakadó zenei egység azonnali megszólaltatása
foglalkoztatja. Ez már egy olyan hangszerhasználati tudást feltételez,
ami messze túlhalad már mindazon gondok és kérdések körén, amik
megoldásán Adam, Kalkbrenner, Thalberg vagy Deppe fáradoztak. Tanúi
lehetünk annak a hihetetlen metamorfózisnak, ahogy az ujjak, a kéz és a
kar mozgásukban újjászületnek (még akkor is, ha némely mozdulatuk talán
ismerősnek tűnhetne), ahogy azok felvillanyozódnak és magukra találnak
a „retropulzív” energia által létrehozott mágneses erőtérben. Minden
régebbi technika szétmorzsolódik a liszti technika által hozott új,
friss és oxigéndús légkörben, értsük azt akár zenei akár fiziológiai
vonatkozásban: a kézből és az alkarból egy új vonó, a zongorából meg
egyfajta új hegedű képe varázsolódik elénk.
Annak ellenére hogy csak igen elvétve alkalmazzák, a
liszti mozdulatrendszer szellemében való játékmód nem jelent a
zongorista számára semmilyen különösebb technikai kihívást, sőt, Liszt
művein túl, minden gond nélkül játszható vele a zongorairodalom összes
szerzője is (ez a liszti zongoratechnika t.i. ugyanúgy alkalmas egy
XVIII. vagy XIX. században épített zongora megszólaltatására mint a
legújabb, manapság épített hangszereken való játékra). Ez túlzott
leegyszerűsítése lenne a dolgoknak, mondhatná erre valaki. Hát igen, az
egyszerű dolgok bizony meglepnek és talán fel is felbőszíthetnek
minket, különösen akkor, ha a dolgok ilyen nyilvánvaló egyszerűsége
megmutatja mennyire bonyolult utakra is tévedt egész oktatásunk és
pedagógiánk. Sokszor elfelejtjük, hogy azzal hogy szemet hunyunk egy
kezdetleges vagy elnagyolt alapozó munka felett szabad utat engedünk az
első gondok, komplikációk megjelenésének is. Egyszerű és tiszta
eszközökkel elért végtelen szabadságot kizárólag egy – legalábbis a
kezdeti időkben megkövetelt – kevésbé könnyű, elvontabb tanulási forma
biztosíthat csak.
Lisztet leleplezné a
hangszere?
Lisztet vajon éppen az a hangszer, a zongora leplezné le, amit a
legjobban kedvelt? Erre a kérdésre bizony azt kell hogy válaszoljuk:
igen. A számtalan zongoratechnika által vont sűrű szövevény
összezavarta Liszt üzenetét, az nem tudott hozzánk eljutni; e technikák
kizárólag a zongora felépítéséből fakadó adottságokra épültek, és
drámai módon, mindvégig figyelmen kívül hagyták a zene által állított
követelményeket és elvárásokat; egyáltalán nem értették meg hogy a
zene, az érzés és érzet amit bennünk ébreszt, a kép amit elénk vetít
olyan hatalommal bírnak, hogy egy zongorista sosem fogja tudni magát
idegenül érezni, bármilyen hangszeren is kelljen játsszon. A hangszer
nem tesz mást csak közvetít. Ha a pedagógia nem azzal foglalkozik hogy
zenészeket, hanem azzal hogy alapvetően csak zongoristákat képezzen,
akkor teljesen világossá és érthetővé válik hogy miért is van az hogy
mindig a zongorázás nehézségeiről beszélünk elsősorban, miközben
háttérbe szorul maga a zene, amit így valójában csak jogcímként,
ürügyként használunk ahhoz hogy legyen mivel úrrá lennünk a zongorán.
Ez a pedagógiai attitűd teljesen figyelmen kívül hagyja Lisztet, teszi
ezt méghozzá két okból: egyrészt Liszt csak nagyon kevés egyértelmű
információt hagyott ránk a klaviatúra megzabolázására vonatkozóan,
másrészt sokkal egyszerűbb és kényelmesebb volt a hihetetlen
magasságokban szárnyaló kivételes és üstökösszerű zongoraművészi pályát
befutó Lisztet egyszeri és utánozhatatlan esetként kezelni, tehát mint
olyat, aki nem képes iskolát teremteni.
Ezek után nyilvánvalóvá válik, hogy a zongoristák
nagy része inkább egy megfelelő kompromisszum elérésére törekedett,
megfelelő egyensúlyt keresve egyfelől a folyamatosan fejlődő hangszer
által támasztott követelmények, másfelől saját meglévő fizikai
hangszeres adottságaik között.
A királyi rangra emelkedő hangszer így lesz árulója
a másik királynak, így leplezi majd le a zongoristák királyát, Liszt
Ferencet, azt a kivételes előadóművészt, a többi zongoristánál
vérbelibb zenészt, aki játékával képes volt lángra lobbantani a
hangszerben parázsló lehetőségek teljes tárházát. Általa nyeri el
teljes értelmét maga a szó: zongora, a hangszer immár teljesen a maguk
teljében kibontakozó zenei érzelmek és indulatok kifejezésének
szolgálatába állhat végre. A zongora varázslókra, nem pedig
zongoristákra vár. Ha a zongora csak zongoristákhoz ragaszkodik, akkor
ezzel bizony elárulja a varázslókat, semmibe veszi őket és
megfeledkezik róluk.
Bertrand Ott
(Megjelent a „Médecine des Arts”
2004 nyári számában)
– röviden összefoglalva –
Saját korának zongoraoktatási környezetében mindazon hangszeres és
zenei modelleknek tükrében vizsgáltuk meg Liszt zongoratechnikáját amik
inspiráló hatással lehettek rá, különös tekintettel Paganini
virtuozitására. Liszt különleges játéktechnikája lehet a kulcs ahhoz,
hogy miért is tekinthették őt annyira egyedülállónak és
utánozhatatlannak, de a szerző rámutat arra is, hogy Liszt zongoráról
alkotott koncepciója messze túlmutat saját korán. Liszt feloldotta a
zongorajátékban rejlő sajátos ellentmondást (a kezek vízszintes mozgása
a klaviatúrán – a billentyűk függőleges mozdulattal történő leütése)
azáltal, hogy a karok laza tartása lehetővé tette azok szabad mozgását,
elősegítve így a kezek mobilitását, valamint azzal a tanácsával, hogy a
játékos egyszerre egy olyan „fogó” és „húzó” vonósmozdulattal üsse meg
a billentyűt, mintha hegedűn játszana.
Jegyzetek
(1). KIENER (H). Marie
Jaëll 1846-1925: Problčmes d’Esthétique et de Pédagogie Musicales,
Flammarion, Paris 1952. 132. oldal
(2). LACHMUND (Karl
v.), Mein Leben mit Franz Liszt.
(3). CLARK (H.),
Liszts’ Offenbarung.
(4). Úgy tűnne tehát
hogy Chopin a billentés és a hangzás szépségének finomságát helyezte
előtérbe, míg Liszt inkább a zene alapvető szabad lendületét tekintette
a hangzás szépségének alapjául.
|