Az élőzene és gépzene befogadásának hatásvizsgálata
12 osztályos iskolában, II / 2.
PAD ZOLTÁN
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
énektanárképző és karvezető szak, V. évf.
A gépzenével
történt vizsgálat eredményeinek leírása, elemzése
A tanulók zenei preferenciáinak áttekintése előtt
megvizsgáltuk zenei előéletüket, azaz, tanultak-e zenét, s ha igen, kb.
hány évet. A tanulók zenetanulásban való részvételének arányát
százalékban adtuk meg, évfolyamonként és nemek szerinti bontásban. A
zenei tanulmányokban eltöltött időt csak a táblázat fejlécében megadott
időosztályokban vizsgáltuk. Finomabb osztások esetén túlzottan
elaprózottak lettek volna az adatok. Bonyolultabb elemzés nélkül is
szembetűnő, hogy a lányok részvétele a zenetanulásban messze
kedveltebb, mint a fiúk körében.
Általános iskola felsős osztályaiban és főként
gimnáziumban felvetődhet a kérdés, hogy akik alacsony évszámot (1, vagy
2-4) írtak a zenetanuláshoz, azok vajon idejében elkezdve zeneiskolai
tanulmányaikat azt abbahagyták-e, vagy csak az utóbbi időben kaptak-e
kedvet ezekhez? Ezt sajnos jelen esetben nem tudjuk megválaszolni.
Térjünk rá az egyes zenékre leadott szavazatok
elemzésére!
Az analízist a lejátszóról elhangzó sorrendben
végzem.
Elsőként a fúvóstrió volt hallható. A legmagasabb
preferenciát a 3. osztályban érte el, ahol az osztályátlag 6,26 volt,
de a negyedikesek se sokkal maradnak el tőlük; a legkevésbé a 7. ill. a
6. osztálynak tetszett a felhangzó idézet. Minden osztályban nagy a
szórás: elég széles skálán osztályozták. Harang alakú görbét lehetne e
zene összesített osztályzataiból készíteni. Legsűrűbben az ötös ítélet
fordult elő: 30-szor. Érdekes a 6. évfolyamosok antiharang-görbéje: ők
nagyon szélsőségesen osztályozták, vagy tetszést, vagy abszolút
elutasítást olvashatunk ki a sorok mögül. Általában a semleges
viszonyulás jellemző e zenéhez, amit az átlagok összege is jelez.
Szinte senki nem ismerte ezt a zenét.
A következő részlet a szüleink generációjának a
zenéje, a Bad Boys együttes előadásában. A gyerekek reakciói is egészen
különlegesek voltak. Alsó tagozaton kollektív eufória tört ki az
osztályokban: a szám ritmusára mozogni kezdtek, csaknem táncra
perdültek. Ezt a jelenséget a gyermekkor ritmus-vágyával magyaráznám.
Gondoljunk csak a gyermekmondókákra, amelyek sokszor nagyon ritmikus,
ugyanakkor teljesen halandzsa szövegek. A felső tagozaton és a
gimnáziumi osztályokban vagy közömbös, vagy elutasító volt a hozzáállás
a nagyfokú ismertség ellenére is.
Ez a fajta viselkedés az osztályzatokban is
megmutatkozik: a 28 harmadikos tanulóból 22 értékelte 10-re ezt a
számot, ami 9,07-os átlagot eredményezett! Ahogy haladunk életkorban
felfelé, úgy csökken e zene elfogadottsága. A gimnáziumi osztályok
egyesített átlaga már csak 3,91, míg a 6. évf. és 7. évf.-ban a köztes
6,45-öt adták.
Harmadik zeneként a Messiás egy rövid tétele
következett. Ez a zene is az alsó két osztályban volt a legnépszerűbb,
valószínűleg a basszus vehemens indítása, azt követő zenekar-kórus
tutti és a viharos befejezés miatt. Ez sok gyereket magával ragadott.
Beszédes a 14 maximális pontszám e két osztályból. Egyesített átlaguk
6,54, ami pozitív hozzáállást takar; a felső 4 osztályban ez a mérleg
inkább a negáció felé billen. Ezt a zenét se ismerte szinte senki.
A következő elhangzó részlet egy Bródy szám volt. E
zene befogadásában is az életkor függvényében folyamatos elfordulás
tapasztalható. A harmadikosok 13 maximális pontszámához képest erős
kontraszt, hogy 9-ben és 10-ben így senki nem szavazott. A 4. és a 6.
osztályokban egyenletesen eloszlik az értékítélet, tízes skálán közepes
átlagot produkálva.
Ezután csendült fel a Heidenröslein c.
Schubert-dal, németül. A leginkább megdöbbentő számadat a 7. osztály
2,85-ös átlaga. Nincs mit szépíteni, az abszolút elutasítást fedi.
Különösen annak tükrében érdekes, ha megnézzük, hogy ötös volt a
legmagasabb pontszám. Minden valószínűség szerint összefügg az
ismertségével is, a 14 gyerekből 11 vélte felismerni (talán régebben
nagy felelések lehettek belőle énekórán, ki tudja?). Ez a dal egyébként
a hetedikesek osztályzata alapján az egész tesztnek az utolsó előtti
„rangos” helyét mondhatja magáénak. Ehhez képest a többi osztály
ítéletei elég kiegyenlítettek, nincsenek olyan magas, kiugró pontok.
Ezután egy hangszerelési érdekesség következett, a
közismert Badinerie tétel Bach h-moll szvitjéből, marimbán előadva.
Alsó tagozaton a hangszer hangzásának különleges volta és a játszott
zene frappáns tömörsége kelthette fel a tanulók érdeklődését és 29
darab 10-es szavazatot gyűjtött be. Ebben az életkorban elutasító
magatartás e tétellel kapcsolatban elenyésző, inkább a lelkesedés
dominál. Majd az évek előrehaladtával egyenes arányban csökken e zene
népszerűsége is, ez alól a 10. osztály kivétel csak, ahol ismét
pozitívba fordul a mérleg mutatója.
A következő zenei részlet, a house-zene többféle
formában is igencsak megosztotta a társaságot. Alsóban szórványosan
kapott csak más osztályzatot, mint 10-est. Összesen a két osztályban 36
esetben értékelték maximális pontszámmal e zenét (52 gyerekből). Ezt
ugyanazzal a jelenséggel magyaráznám, mint amivel a Bad Boys esetében
tettem, nevezetesen a ritmus befolyásával. Ebben a zenében a dobgép a
mély basszustartományt kiemelve annyira domináns, hogy dallamot szinte
fel sem fedezhetünk eme stílusban, csak mélyen döngő ritmust mindenféle
egyéb hangzás-effektussal kombinálva. Itt még egységes az ehhez való
pozitív hozzáállás. Korántsem ez a helyzet a felsőbb évfolyamoknál.
Különösen a 6. és 10. évf.-ban feltűnőek a végletek szavazati számai,
ami az osztály zenei klikkesedését mutatja. Van egy társaság, mely
azonosul ezzel a fajta zenével, és van egy másik, mely ezt eleve
elutasítja. A másik két osztály egységesebb képet mutat, a 7. szereti,
a 9. sokkal kevésbé preferálja.
A következő egy zongoramű volt: Liszt La
campanella-ja. A szavazatok itt is szépen eloszlanak, az alsóban a
10-es osztályzat felé kulminál, 6., 7. és 9. évf.-ban középen
összpontosulnak, kicsit a negatív oldal felé billenve. A 10. osztály
ismét kivétel: legalacsonyabb osztályzat a négyes, ennek megfelelően az
átlag is majdnem 7 lett. Érdekes még továbbá, hogy a felső tagozatosok
nem olyan szélsőségesen ítélnek, mint az alsósok. 10-ben az osztály
több mint felének ismerős volt. Gyaníthatóan a televízióból hallották
egy ásványvízreklám kísérőzenéjeként…
A Liszt után felcsendülő idézet a Száztagú
cigányzenekar előadásában volt hallható. Ismét a kicsik bírálták el
leginkább pozitívan ezt a zenét. Talán a zsongó zenekar cimbalom- és
klarinétszólóval volt rájuk ekkora hatással. A 6. és 7. osztály között
már nem az első esetben figyelhető meg ilyen éles törés. Jelen
alkalommal közöttük 2,19 a különbség! Az is már több esetben
előfordult, hogy a 10. osztály a felső tagozathoz képest magasabb
pontszámot adott a klasszikus hangszerekkel játszott muzsikákra. Ez
most is így történt. A zene ismertsége nem számottevő.
Érdekelt, milyen a viszonya a mai ifjúságnak a
magyar népdalhoz az erre alapozott énektanulás mellett. Nyűgként
kezelik-e a magyar népzenét, mely értékében vetekszik a legnagyobb
zeneszerzők műveivel? Ezért a tesztbe is beiktattam egy népdalt, melyet
előzetesen - a többi klasszikus zenei darabhoz hasonlóan – stúdióban
rögzítettünk. Lehetőség hiányában nem népdalénekes hanggal vettük fel a
dalt, hanem klasszikus zenére kiművelt énekesnővel.
Elképzelhető, hogy a fent említett ok miatt van,
hogy ez a dal a 3. évf. kivételével minden osztályban a legrosszabb
mutatókat produkálta.
Bartók Béla: Rutén kolomejka c. darabja következett
a 44 hegedűduóból. Ismét annak a jelenségnek lehetünk tanúi, hogy az
összátlag közepesre jön ki, de ez a teljesen ellentétes osztályszintű
preferenciából adódik. A legnagyobb eltérés a 3. és a 7. között van:
5,61. Ez óriási különbség. A 9. osztálytól megáll ez a zuhanás, és
közelíti az ötös osztályzatot, de ez jelen esetben még mindig közönyös
magatartásformát takar. E darab nyilván a zeneiskolában hegedűt
tanultaknak volt ismerős (11 esetben).
A Vangelis együttes egy számával zárult a gépzenei
blokk. Ez az idézet közömbös hatást váltott ki a tanulókból. Mindegyik
osztály vérmérsékletének megfelelően bírálta el, azaz az alsósok
kicsivel az átlag fölött, a felsősök pedig alatta. Az osztályzatok
szórása meglehetősen tág, szinte mindegyik társaságnál mindenfajta szám
megtalálható.
Az egyes zeneszámok kedveltségén túl vizsgáltuk
még az énekóra preferenciáját az egyes évfolyamokban. Nagyjából
minden osztály hozta a maga profilját énekóra ítéletében: vannak a
klasszikus zenéhez közelebb, és attól távolabb álló osztályok. Alsóban
a tanulók pozitívan élik meg a heti rendszerességű énekórát. Az a tény,
hogy e két társaságban a legmagasabb osztályzatot a Bad Boys (3/a:
9,07) és a house-zene (4/a: 8,88) kapta, nem effajta orientációt
tükröz, mint arra ezen zenék tárgyalásánál kitértem, hanem életkori
sajátosságokból fakadó ritmus- és mozgásigény kielégítésének vágyát
kelti fel bennük.
A hatodikosok többsége közömbös az énekóra iránt –
náluk egyébként a marimbás felvétel aratta a legnagyobb sikert – míg a
7. osztály hozta a szokásos formáját, és leértékelte az ének-zene
tárgyat hármasra. Az ő esetükben a house első helye (8,21) már tudatos
magatartásformát feltételez. Ők azonosulnak az ilyen és ehhez hasonló
zenékkel. Az egész másfajta muzsikákat kínáló énekóra elutasítása
egyértelmű.
A kilencedikes társaság első helyére a Vangelis
futott be 5,12-vel (!). Az ének-zene tárgyat magasabban pontozták, mint
bármelyik elhangzó zenét, ami az énektanárra nézve hízelgő eredmény. A
10. osztályosok is közepes lelkesedéssel állnak az énekórához. Az ő
bírálataik alapján a zongoradarab került a csúcsra, 6,96-tal, pontosan
2-vel megelőzve a náluk legnépszerűbb könnyűzenei számot, a house-zenét
(4,96)! Náluk tehát az énektanítás elérte eredeti célját: meg tudják
különböztetni az értékest a bóvlitól.
A szöveges válaszok ismertetése
A lejátszott idézetek pontozása után az egyén zenei
hátterét firtató kérdések következtek. Az ezekre adott válaszok közül
osztályonként haladva a legérdekesebbeket, valamint egy-két összesített
eredményt szeretnék bemutatni.
Kezdjük a 3. osztállyal! A 2. kitöltendő feladat a
tanuló kedvenc zenei stílusaira kérdez rá külön a könnyű- és külön a
klasszikus zene területén (a „stílus” szót a válaszok alapján nem kell
komolyan venni, a legtöbben előadót írtak konkrét zenei stílus
megjelölése helyett). Világos, hogy ez merész vállalkozás volt, ui.
alsó tagozaton a gyerekek még nem látják úgy át a zenei és egyéb
rendszereket, mint pár év múlva, amikor már ez a fajta látásmód
kikristályosodik bennük. Ennek megfelelően sokszor összekeverték a
stílusokat, de az esetek túlnyomó többségében jól oldották meg a
feladatot. Igaz, sokan meg sem kísérelték e kérdést megválaszolni: a
könnyűzenéhez 10, a klasszikus zenéhez 8 gyerek nem írt semmit.
A könnyűzenénél az abszolút befutó Eminem lett, ő 7
szavazatot gyűjtött be. Dobogós még Britney Spears és a TNT, egyaránt 3
voksot kapván. Az egyik népszerű kukkolós műsor szereplői által
előadott szám, a villa-rap is két szavazatot ért el, ezeken kívül még
sok egyszavazatos előadó található a magyar és külföldi popzenei
életből a listán. Egyértelműen látszik, hogy a média által az unásig
szajkózott sztárok nyerték el a gyerekek tetszését, ami talán nem is
tetszést, hanem ismertséget feltételez. Ebben az életkorban a világ
megismerésének vágya még szűrő nélkül működik, ők mindent magukba
szívnak, amit hallanak és látnak. A kontroll hiánya még rajtuk kívül
található szüleik, tanáraik alakjában.
A klasszikus zenei listán Beethoven (a leírtak
szerint: Bétoven, Bethowen, sőt, Batóvan) viszi a prímet 10
szavazattal. Őt követi Mozart (Móczart) 3, Kodály 2 vokssal. Érdekes,
hogy a bécsi klasszikus zeneszerzők ismertsége messze túlszárnyalja a
magyarokét: Kodály nevét két, Bartókot és Erkelt egy-egy gyerek írta
le. Eminem és Britney itt is képviselteti magát; érdekes még az
„örömóda”, de főleg a „himnusz” válaszok.
A 3. kérdésre adott válaszok közül a könnyűzenei
műfaj képviselői 45 szavazatot kaptak 23 különböző gyerektől
(osztálylétszám: 28 fő), a klasszikus zene 5-öt gyűjtött 5 tanulótól,
míg népdal, népzene ill. játékdal együttes részesedése 6 voks volt 5
gyerektől, míg ketten nem írtak semmit.
A 4. kérdésre, mely szüleik zenehallgatási szokásai
után érdeklődik, 18-an a könnyű műfajt, vagy annak előadóit nevezték
meg (pl. Queen, Zámbó Jimmy, Metallica), 11-en a kereskedelmi
rádiókat jelölték meg, 4 gyerek szülei semmiféle zenét nem hallgatnak,
a „komolyzene” ill. a jazz 1-1 szavazatot kapott, valamint a magyar
himnusz is egyet. (Elképzelem a szüleit, amint a munkából fáradtan
hazaérve felteszik a magyar himnuszt a lemezjátszóra…) Úgy tűnik a 3.
osztály ítélete szerint, hogy a szülői magatartásforma még nem épült a
gyermekbe, ugyanis egy esetben találtam átfedést szülő és gyermeke
zenehallgatási preferenciája között a 3. és 4. kérdés alapján: a szülők
„komolyzene” – szeretete alapján az ifjabb generáció tagja Mozartot
vinné magával a lakatlan szigetre.
Az 5. kérdésre adott válaszok közül – mely a
barátokkal hallgatott zene iránt érdeklődik – némileg meglepő a jazz 3
szavazata, amit talán stílusismeret hiányában írtak be (egész
egyszerűen nem ismerik a jazz-zene jellemzőit, csak már a nevét
hallották valahol). A 6. kérdéshez nagyjából felsorolták az énekórán
tanult dalokat, melyek nem minden esetben voltak magyar népdalok. Csak
3 gyerek nem írt semmit, ami talán egyszerűen azért történt, mert
kifutott az időből, nem tudta befejezni a kérdőv kitöltését. A 8.
kérdés alapján éneklésre (11 szavazat) és zenehallgatásra (23) épített
óra a legszimpatikusabb számukra, játékkal (5) egybekötve. A 9. kérdést
senki nem töltötte ki, de talán nem is olyan fontos, mert az énekóra
preferenciáját már lemértük a 7. kérdésnél.
A negyedik osztályosok sem tudták még magabiztosan
stílusokba sorolni kedvenceiket. Például Beethoven átcsúszott a
könnyűzenébe, míg A gyűrűk ura c. film zenéje és Eminem a klasszikusok
között foglalt helyet. Fentebb említett Eminem összesen a két
kategóriában 5 szavazatot kapott. Ez az osztály az alatta járók 26
különböző, könnyűzene címszó alatt felsorolt együtteséhez képest 40-et
tudtak írni kisebb osztálylétszám mellett, ami a látóhatár tágulását
jelzi. Talán a legérdekesebb adat a népzene + népdal könnyű- és
klasszikus zenéből összesített pontszám (mivel értelemszerűen nem
tudták egyik kategóriába se besorolni), ami 10 lett. Könnyűzenében a
filmzene 11, a rock 7, Shakira 6 szavazatot kapott. „Komoly”–zenében
Mozart 15-tel tarolt, őt követi Beethoven 10-zel, Erkel 7-tel (biztosan
az iskola nevéről jutott eszükbe). A 3. kérdésnél 6 gyerek említ
klasszikus zenét. Közülük egyvalaki Leopold Mozartot név szerint.
Szüleik közül csak 3 esetben hallgatnak rádiót, 8-an klasszikus zenét,
egyvalaki szülője népzenét, a többi Eminemtől a Hungáriáig mindenfélét.
3 esetben találtam szülői hatást, amennyiben a gyerek klasszikus zenét
kedvel. Barátaival 3 gyerek hallgat komolyzenét – ezek között található
a Leopold Mozartos kislány -, egyvalaki népzenét, másvalaki jazz-t. A
népdalok felsorolásához egy gyerek nem írt semmit, a többiek majdnem
mindannyian jókat írtak; három oda nem való került be: Részeg
tengerész, Óra kánon, Mozart: Szánkózás. Valószínűleg nem gondolta át a
népdal kritériumait, és hogy Mozart nem lehet magyar.
Az énekóra orientációját illetően sem oly egységes a
kép, mint a harmadikosoknál: a zenehallgatás 21, éneklés 14, néptánc
(ezt maguktól írták be!) 9, zeneszerzők megismerése és improvizáció 8-8
szavazatot kapott.
A 6. osztály már inkább megfelelt a kérdésben
megfogalmazott kérésnek, hogy kedvenc stílust írjanak, de körülbelül
fele-fele arányban. A pop kapta a legtöbb szavazatot, 9-et, a rock 8-at
érdemelt ki. Jennifer Lopez-re 6 gyerek adott le voksot, így, mivel ő
is a pophoz sorolandó, a zene ezen ága a legnépszerűbb közöttük. A
klasszikus zenében náluk is Beethoven vezet 20 szavazattal, Mozart 13,
Haydn és Bach 6-6 voksra volt elég ítéleteik alapján. Érdekesség, hogy
Schubert és Schumann is felkerült a listára 2-2 szavazattal.
A lakatlan szigetre való költözéshez 1 gyerek
szerint elengedhetetlenek a zongoradarabjai, ő mást nem is vinne
Schumannon, Bachon és Bartókon kívül. Még egyvalaki tenné be a
bőröndjébe Beethoven valamelyik művét, a többiek kizárólag – főleg
külföldi – könnyűzenei számokat pakolnának be.
4 gyerek szülei hallgatnak otthon klasszikus zenét,
egy esetben fordult elő a népdal, musical és jazz említése; a
klasszikus zenét magukkal vivő gyerekek és szüleik zenehallgatási
szokásaik között ismét nem találtam kapcsolatot. Egyvalaki a barátaival
Mozartot hallgat, bár ezt nehéz komolyan venni, miután a 3. kérdéshez
Beethovent jelölte meg.
A népdalok felsorolásához mindenki írt legalább
egyet, de az osztály többsége 5-ig jutott. A Beethoven-dalból ismert
mormotás fiút 5 esetben írták le, a leginkább megmosolyogtató a Süsü, a
sárkány volt. Szerintük egy énekórán – az alsósokhoz hasonlóan –
rengeteg éneklésnek (10 szavazat) és zenehallgatásnak (11) kell lennie,
valamint beszélgetésnek az új zenei irányzatokról (5) és csekélyke
kottaolvasásnak ill. improvizációnak (4-4).
A 7. osztályban már eleget tettek a kérésnek és
tényleges stílusokat írtak az előadók nevei helyett, ami az ismereteik
bővülésével hozható kapcsolatba. Náluk négy egyeduralkodó könnyűzenei
stílus regisztrálható: rap (11 szavazat), rock, pop (10-10) és techno
(5).
Klasszikus zenéhez 9 gyerek nem írt (vagy nem is
tudott írni) semmit, ami a 14 fős osztálylétszámhoz képest meghökkentő
adat. Akik írtak, azoknál Bach, Mozart, Verdi, Vivaldi és Kodály kapott
egynél több voksot (közülük Bach 3-at, a többi zeneszerző 2-t).
A 3. kérdéshez adott válaszokból kitűnik a
legnépszerűbb előadók neve is: Eminem (10 voks), T.A.T.U. (5), Avril
Lavigne (5). Ketten a lakatlan szigetre még a klasszikus stílusból
Vivaldit és Mozart: Für Elise-t (sic!) szánják.
Szüleik zenehallgatási magatartása árulkodó: 11
esetben rádiót hallgatnak, ebből 9 esetben kizárólag ezt! Világos, hogy
úgy nem lehet termékeny talaja a klasszikus zenének, ha otthon minden
pillanatban szól a rádió (mely még a könnyűzene igazi értékeit sem
sűrűn játssza) egyéb tevékenységekhez aláfestő zenét produkálva; az
érték számára nincs előkészítve a talaj, így az rossz földbe hull és
elnyomják a gyomnövények. A népdalok felsorolásánál megjelent a
Parasztkantáta Bachtól és az Intermezzo szó, amit nem tudtam hová
tenni. Az énekórán a legtöbben az új zenei irányzatokról való
beszélgetést szeretnék, szám szerint 8-an. Az éneklés és zenehallgatás
nem tartozik oly szervesen a vágyálmaik közé, 6 ill. 5 szavazatot
kapott.
A 9. osztály a könnyűzene területéről nem előadókat,
hanem az instrukciónak megfelelően kizárólag stílust írt; a legtöbbet
emlegetett a rock (10 esetben), pop (5) és az R’N’B’ (5) 16 féle
stílust soroltak fel.
Ezzel szemben a klasszikus zenében 25-ig jutottak, a
legnépszerűbb az opera (6 említés). Nagyon széles palettát ölel fel
náluk e zenei ág: a régi görög zenétől gregoriánon és Mozarton át
Richterig (aki szerintük nagyszerű zongorajátékával egymaga külön
stílust képvisel) a klasszikus zene majd minden formája képviselteti
magát.
A lakatlan szigetre való út előtt nem felejtené
itthon 5 gyerek négyféle klasszikus zenei kedvencét: a Varázsfuvolát
ketten, a másik 3 a régi kultúrák zenéjét, Chopin Desz-dúr keringőjét
és Ravel Boleróját vinné magával.
Szüleiknél ismét a rádió a leginkább bevált
zenehallgatási mód: 11-en teszik ezt, a klasszikus zene követi 8
szavazattal. A szülő gyermekére gyakorolt komolyzenei hatásáról csak 2
esetben tudok beszámolni, így lehet, hogy az otthon hallgatott zene az
ifjabbik generációra semmiféle hatással nincs. Talán a gyerek és a
serdülő számára fontosabb a hasonló korú társaival kialakított és
képviselt egyéni stílusuk, közös nyelvrendszerük, mint az otthon
látható példa.
A nagyszámú, szebbnél-szebb felsorolt magyar népdal
mellé bekerült egy Ohio c. dal is, bár ez a folyó nem éppen hazánk
földjén található. Ők ismét a zene megszólaltatását is (éneklés: 9
szavazat), nemcsak az erről való beszédet (új zenei irányzatokról való
beszélgetés: 6), de mindezeket sok-sok zene meghallgatása (14 voks)
mellett tennék szívesen.
A 10-. évfolyamban a legnépszerűbb könnyűzenei
stílusok a rap (12), rock (10), pop (9), hip-hop (7) és jazz ill. funky
(6-6).
Klasszikus zenében a sorrend: Mozart (10), Bach (7),
Beethoven ill. Vivaldi (6-6). A 3. kérdéshez a klasszikusok 12
szavazatot kaptak 8 különböző gyerektől, ami egészen tiszteletreméltó
teljesítmény.
A könnyűzene 62 voksán túl a nóta 4-et, a musical
2-t, a népzene és a jazz egyet-egyet kapott. A magyar népdalok
felsorolásába nóták is belekeveredtek (Benned látom életemnek minden
boldogságát…), a Hegedűs a háztetőn c. film egyik dala (Ha én gazdag
lennék), valamint magyar népdalként van a Viva, viva la musica is
feltüntetve.
Az énekórát inkább ismeretszerző órának képzelik el,
az éneklés csak 6 szavazatot kapott, míg a zeneszerzők történeteken
keresztül való megismerése 15-öt, az új zenei irányzatokról való
beszélgetés 17-et és a zenehallgatás 15-öt.
Az élőzenével
történt megszólaltatás eredményeinek leírása, elemzése
A legfontosabb kérdés volt a vizsgálatot megelőzően,
hogy nagyobb élményt nyújt-e az élőben felcsendülő zene, és ha igen.
milyen mértékben? Erre a felvetésre szeretném a tanulók válaszait
ismertetni. Az előbbi módszert követve osztályonként haladok, de a
szöveges válaszokat is ide írom, a jobb átláthatóság végett.
A 3/a eredményei
Láthatjuk, hogy különösen a fúvóstrió és a
Schubert-dal tetszése emelkedett, 2,42 ill. 3,88 ponttal, ami hatalmas
emelkedés. Meggyőző lehetett az énekesnő mimikája, és annak ellenére
kapott sokkal magasabb szavazatokat, hogy a szövegéből semmit nem
érthettek, mivel németül ment, így a zene önmagában volt sikeresebb. A
fúvósoknál a 3-féle hangszer együttes látványa hozhatott ki magasabb
értéket. A zongorista virtuozitását sem hagyták figyelmen kívül,
1,62-vel kapott átlagban magasabb számokat. A két hegedűs esetében is
regisztrálhattunk csekély, 0,67-es emelkedést, de ez már első
alkalommal is népszerű volt. Azonban a legnagyobb hatású a
marimbás fiatalember játéka volt. Ő csak 1 esetben kapott 9-est, a
többi gyerek mind 10-essel szavazott! Valószínűleg az egzotikus
hangszeren való sok mozgással megszólaltatott darab tetszett nekik
annyira. 17 esetben a marimba volt a legszimpatikusabb hangszer
számukra, 3-3 gyerek szavazott a hegedűre ill. a zongorára, 2 fúvós
hangszeren játszana legszívesebben.
A negyedik
osztályban is minden esetben magasabb érték jött ki az élőzene
meghallgatása után. A legnagyobb emelkedés a két, énekes által előadott
dal esetében történt: a népdal preferenciája 3,31-gyel, a Schubert-dalé
3,76-tal emelkedett! A zongora és a fúvóstrió is nagyarányú növekedést
mondhat magáénak, mindkettejük eredménye 2,49-cel jobb, mint a korábbi
alkalommal. A hegedűduó 1,71-gyel, a marimba 1,55-tel érdemelt ki
többet. A tanulók 13-an leginkább a marimbás helyében lettek volna,
8-an választották a zongorát és egyvalaki a hegedűt.
A 4/c eredményei
A diagram a 6.
osztály esetében is önmagáért beszél: mindegyik darab tetszése
megnőtt a személyes előadás következtében, a Schubert-dal esetében több
mint a duplájára! Talán fölösleges is a számokat még egyszer
ismertetnem, ettől most eltekintek. Ismertetnék viszont egy-két
árulkodó indoklást, miért tette a rangsorban első ill. utolsó helyre az
adott hangszerösszeállítást vagy előadót; beszéljenek most a gyerekek
szavai helyettem!
A marimbát 7-en választották a lista elejére, a
következő magyarázatokat fűzték hozzá: „mert csapkodni kell és hasonlít
a dobra”, „különleges hangzása van”. — 4-en zongoráznának szívesen:
„mert nagy kézügyességet igényel és szép a hangja”, „nagyon jó pörgős
volt”. — 4-en szeretnének énekelni tudni, mert szeretik a hangjukat
használni, de nem tudnak vele bánni igazán. — Még a hegedű és a
fúvóstrió ért el egy-egy alkalommal első helyezést. — Az utolsó helyre
került 11 esetben a népdal, talán az autentikus előadásmód hiányában,
valamint többen az énekelni nem tudásukat e dal 6. helyre való
sorolásával fejezték ki: „nem szeretem annyira a népdalokat”, „nincsen
nagyon szép hangom”. — A Heidenröslein 4 utolsó helyet kapott, pl. a
következő indoklással: „a németet nem szeretem annyira”. Tehát a
vokális előadás szöveges dimenzióját nem értették, ez zavarta őket. — A
fúvóstrió, a hegedűduó, valamint a zongora került egy-egy esetben a 6.
helyre. A Liszthez írják: „mert nem nagyon tetszett és úgy játszott,
hogy a zongora majdnem szétesett!”.
A 7.
évf.-ban is az előbbiekhez hasonló a helyzet. Náluk a zongora,
az ének és a marimba szavazatai emelkedtek több mint 3-mal! A
fúvóstrió, népdal és a hegedűk még így is elég csekély érdeklődésre
tartottak számot, jóval a közép alatt maradva. A zongora volt a
legnépszerűbb: 5 első helyet gyűjtött be. Több esetben „mert szépen
játszott”, másoknak azért, mert a dallam ismerős volt, megint
másvalakinek „mert komolyabb hangszer és szépen lehet játszani
vele”. — A marimbát 4 gyerek emelte ki, mindegyik esetben az
érdekes, különleges hangzása miatt. — A fúvós kisegyüttes 2 tanulónak
tetszett a legjobban, egyiküknek azért, „mert én is fuvoláztam”.
— A népdal 7 tanulónál került az utolsó helyre, minden esetben azért,
mert vagy nem tud énekelni, vagy nem szereti a népdalokat (esetleg a
kettő kombinálva), valamint még az okból is, „mert énekórán sokat
énekeljük és már egy kicsit unom”. — A Schubert-dalt 3-an
tették az utolsó helyre, minden esetben a német szövege miatt, mely a
dal megítélésének is kiváltója volt: „azért nem tetszett, mert … volt,
és a német nyelv egy kicsit köpködős nyelv!”. — A hegedűduó egy
utolsó helyet gyűjtött be, indoklás nélkül.
A 9-ik évfolyamon
elég szigorúan osztályoztak. A nekik legjobban tetsző darabokat is csak
8-as, 9-es számmal látták el; 10-es szavazatot az egész osztályból
minden műre összesen 6 esetben adtak! Ez meg is látszik az eredményen,
ahol a legmagasabbra a marimba oszlopa kúszik fel, 7,85-ig.
A leglátványosabb tetszésemelkedés a zongora és az
ütőhangszer esetében következett be, 2,32 ill. 3,6 volt a növekedés.
Mindegyik megszólaló instrumentumon szívesen játszanának, a legtöbben
marimbán. Lássuk az érveiket emellett! — „Ilyen különös hangszert még
sosem hallottam, és nagyon jó volt!” – írja egy fiú. Egyik lány egészen
más indokkal áll elő: „Azért írtam az 1. helyre a marimbát, mert a
többi nem ragadott meg.” — A zongorára 4-en szavaztak, legtöbben
egyszerűen azért, mert ez tetszett nekik a legjobban, de egy lány a
következők végett: „Kisgyermekkorom óta szerettem kalimpálni a
zongorán, mert otthon van.”, mások tanulnak rajta játszani, emiatt
preferálják.
A hegedűk két első helyezést kaptak: „mert
csellóztam, és közelebb állnak hozzám a vonós hangszerek”,
„hangszerelése jobban tetszett és a hang is jó volt”.
A fúvós hangszerek valamelyikén egy tanuló játszana
szívesen ítélete alapján, indoklása a következő: „Pont három olyan
hangszer lett összeállítva, ami illik egymáshoz. Szívesen kipróbálnám
magam ilyen hármasban”.
A gimnáziumi második osztály (10. évfolyam)
tanulóinál sem más a helyzet, mint az eddig megismert más esetekben: a
két dalt és a marimbát több mint 3 ponttal tartották jobbnak, mikor
élőben látták, mint azelőtt; a másik három darabnál is erős javulás
figyelhető meg. A legtöbbször első helyre írt zongora (12 szavazat)
mögött a marimba áll (6 szavazat), őt követi a Schubert-dal (3 szav.)
és a hegedű (1 szav.).
A következőkkel indokolták a zongora választását:
„mert ennek a hangszernek van a legszebb hangzásvilága és szerintem
ezzel lehet a legjobban előadni darabot és kifejezni érzéseket”, „mert
szerintem nagy tudást, képzettséget igényel, és tetszett az
előadásmód”, „komoly, jó hangzású, megnyugtató”. A marimbához ezeket
írták: „Egyszerűség.”, „a hangszer és az előadás találékonysága miatt”,
“mert szeretek ütni, szeretem az ütős hangszereket” – ezt egy lány
írta.
A Heidenröslein egy esetben szép indokot kapott:
„mert élvezem az érzelmekkel dús énekeket”. Ennél jobban aligha lehet
kifejezni az élő előadás másneműségét, ahol még a néma gesztusok is
hangulatot fejeznek ki.
Utolsó helyre került 10 esetben a hegedű, 6-ban a
népdal, 3-3 alkalommal tették a 6. helyre a Schubert-dalt ill. a
fúvóstriót. A hegedűhöz a következő kommentárt fűzi egyvalaki: „Mert
szerintem nem a legjobb hangszer a zenélésre. Zenekarban más hangzása
van, de így szólóban talán túl éles a hangja.” „Bár tetszett, de túl
rövid volt, amelyeket tovább lehetett hallgatni, jobban megfogtak.”
Több érdekesebb választ nem találtam; általában azzal érvelnek, hogy
nem tetszett nekik maga a hangszer.
Összefoglalás
Végezetül bemutatva a három életkor egyes zenékre
(gépről való meghallgatás után) leadott egyesített átlagát, hogy a
statisztika alapján a zenei befogadásban is megmutatkozó életkori
különbségeket tömbökben is megfigyelhessük. Igaz ugyan, hogy a 7.
osztály egy különleges társaság és ízlésében, összetételében eltér az
átlagtól (ami abban nyilvánult meg, hogy a többiekhez képest
mindenfajta zenét alacsony számmal látott el), de az életkori
sajátosságok így is megmutatkoznak.
Úgy tűnik, az alsó tagozaton tanuló gyerekek
nincsenek tekintettel a zenei megszokásokra és a divatirányzatokra.
Náluk a ritmus indukálja a mozgásosságot, így minden olyan zene, amely
a ritmikusság erejével bír, sikeres. Ebben a korban nem stílusokban,
hanem konkrétumokban gondolkodnak. Csak az adott zenét osztályozták.
Nem a rendszer egészeként látják az elhangzó muzsikát, hanem önmagában.
Esztétikai ítélőképességük nem kristályosodott ki; azok a zenék vannak
rájuk hatással, melyek őket mozgásra csábítják. A house és a Bad Boys
ritmikussága miatt sikeres, amelyek spontán motorikus reakciókat
eredményeztek. Lehet, hogy idősebb korban is ugyanilyen mozgási igényük
van, csak azt nem erre a fajta zenére, hanem a divatot követve pl. a
rap-re élik ki.
A 6-7. osztály átmenetet képez a két szélső
korosztály között. A tanulók közé már beszűrődnek az éppen aktuális
divatirányzatok, amelyek körében kezdenek jól tájékozódni. Egyeseknél
megjelennek a kedvenc együttesük képével díszített pólók
elkötelezettségük jeleként; a zenékre leadott osztályzataik is egyre
inkább elrugaszkodnak az egyes számoktól, magát a műfajt osztályozva.
Ez a tendencia 9-10-ig, azaz a gimnáziumi
osztályokig folytatódik, amikor az egyes zenéket már egy rendszer
részeként hallva bírálják el. Náluk a Bad Boys által előadott szám nem
csak önmagát jelenti, hanem ennél sokkal többet: az együttes egész
életművét, sőt, magának a kornak a zenéjét is; a műfaji osztályozás lép
előtérbe a könnyű- és a klasszikus zene területén egyaránt.
A fenti táblázatban az élőzenei előadás alkalmával
adott osztályzatokat az egyes életkorokra összevonva láthatjuk:
mindennél beszédesebb a marimba és a zongora fölénye, valamint meglepő
még a gépzenei sikertelensége után a Schubert-dal preferenciája,
amelyről nem tudhatjuk pontosan, hogy Schubertet vagy az énekes
előadást szerették igazán.
Az élőzenénél a látvány is érvényesül: a marimbás
játékát minden korosztály szívesen fogadta. A legtöbbjük által még soha
nem látott hangszer impozáns megjelenése és a zenei kifejezés színpadon
történő megjelenésének akrobatikus mozdulatai döntő befolyást
gyakoroltak a tanulók tetszésére. Ugyanígy felsorolhatnám itt a többi
instrumentumot és előadót, akik megjelenésükkel, virtuóz játékukkal,
mimikájukkal és gesztusaikkal nagyobb hatást tettek a hallgatóságra,
mint a gépzenei felvételek.
Mindezek alapján talán nem túlzás kijelenteni, hogy
tanuló ifjúságunk érzelmi befolyásolása és zenében való elmélyítése
élőzenével a legeredményesebb, mely talán több szervezést igényel, mint
a play gomb megnyomása, de megéri a fáradtságot: zenei nevelésünk
legnagyobb élménypillanatait jelenthetik kicsiknek és nagyoknak
egyaránt.
Köszönetnyilvánítás
Ezúton szeretném köszönetemet kifejezni mindazoknak,
akik dolgozatom létrejöttéhez bármilyen eszközzel hozzájárultak. Így a
budapesti VI. ker. Szív utcai Általános iskola és Gimnázium
igazgatónőjének: Fehér Adriennek, igazgatóhelyettesének: Kuritár
Zoltánnénak, valamint az iskola résztvevő énektanárainak: dr. Lőrincz
Ágnesnek és Nits Mártának, amiért órarendi bonyodalmakat is vállalva
rendelkezésemre bocsátották a vizsgálatban résztvevő osztályokat.
Továbbá a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem hallgatóinak, akik mind
hangfelvételek előállításában, mind pedig az élő zenék
megszólaltatásával segítettek: Deák Anna, Deák Márta, Csővári Csilla,
Kiss Veronika, Németh Karina, Vargha Anikó, Joó Réka, Sepsi Etelka,
Szabó Mátyás, Juhász Tamás, Ninkó Attila, Balla Tamás, Bolla Milán.
Végezetül szeretném köszönetemet kifejezni Laczó
Zoltán tanár úrnak, aki idejét és energiáját nem kímélve segített a
dolgozat megírásával kapcsolatos szervezési és elméleti feltételek
megteremtésében.
Felhasznált irodalom:
•Bartók Béla: A gépzene, előadás a Zeneakadémián, 1937, in: Bartók Béla
válogatott írásai,
242. oldal; szerk.: Szőllősy András, 1956, Művelt
nép, Budapest
•Cole, Michael – Cole R., Sheila: Fejlődéslélektan, 1997, Osiris,
Budapest
•Haui Lóránt: Zenei ízlésvizsgálatok gimnáziumban, in: Parlando, 2002.
2. sz.
•Kodály Zoltán: Megjegyzések az új tantervhez, 1961, in: Visszatekintés
– I., 328. oldal;
szerk.: Bónis Ferenc, 1974, Zeneműkiadó, Budapest
•Kodály Zoltán: Vidéki város zeneélete – előadás Nyíregyházán, 1937,
in: Visszatekintés -
I., 71. oldal; szerk.: Bónis Ferenc, 1974,
Zeneműkiadó, Budapest
•Losonczy Ágnes: A zene életének szociológiája, 1969, Zeneműkiadó,
Budapest
•Mönks, Franz J. – Knoers, Alphons M. P.: Fejlődéslélektan, 1998,
FITT IMAGE - Ego
school, Szentendre
•Piaget, Jean: Az értelem pszichológiája, 1997, Kairosz, Győr
•Piaget, Jean: Szimbólumképzés gyermekkorban, 1978, Gondolat, Budapest
•Strém Kálmán: Vitairat a zenei művelődésről, 1988, Zeneműkiadó,
Budapest
|