A STARKER JÁNOS GORDONKAVERSENYRŐL
Beszámoló négy díjazott és Mező László zsűri elnök véleménye alapján
2006. március 31. és április 2. között adott ismét otthont a kecskeméti
Kodály Iskola a zeneművészeti szakközépiskolások országos Starker János
Gordonkaversenyének. Ám nem csak a rendezésből, az elismeréséből is kijutott
a vendéglátóknak: az iskola növendékei – Agócs Márta tanítványai – könyvelhették
el a legnagyobb sikert: a harmadik korcsoportban Nagy Domonkos első, Pesti
Ágota megosztott második helyezést ért el, a második korcsoport győztese
Umenhoffer Erik lett, az első korcsoportban pedig megosztott első helyet
kapott Mészáros Zsófia. Ráadásként mindkét fiú szereplését Czakó Éva-díjjal
jutalmazta a zsűri.
A siker Erik esetében nem volt nagy meglepetés, ő „csak” ismételte
az előző versenyen elért eredményét. (Az abban az időben még Budapesten
tanuló Domonkos végzett akkor mögötte). Zsófi bízott a jó helyezésben,
de nem számított rá: „Czvik Ildikó ugyanis, akit régóta ismerek, s aki
ugyan egy évvel idősebb nálam, de most először egy korcsoportba kerültünk,
nagyon jól játszott.” Korábbi különdíjai után Ágotának nagy öröm volt a
dobogóra kerülés. Domonkos, bár nagyon szeretett volna első lenni, az eredményt
nem merte előre latolgatni. „Most nem izgultam annyira, egyenesen jó érzéssel
mentem a színpadra, s úgy éreztem, sikerült a legjobbat nyújtanom. Ha mégsem
úgy értékelik, egy időre biztosan elkettyenek, de a második hely is szép.
Így viszont fantasztikus érzés a megerősíttetés.”
Ágota az egyetlen kecskeméti közülük. Ő nagynénjétől, Seöbő Ildikótól
tanult alsó fokon csellózni a helyi M. Bodon Pál Zeneiskolában. Szegeden
Gárdián Gábor tanítványa volt Zsófi. Hat éves kora óta játszik, s a szolnoki
országos versenyen először harmadik, később első helyezett lett. Hét éve
jár a kaposvári vonóstáborba Márta nénihez, s ez idő alatt úgy összebarátkoztak,
hogy egyértelművé vált, Kecskeméten folytatja tanulmányait. Domonkost alsó
fokon Belej Ferenc tanította Budapesten, de már a Bartók Béla Zeneművészeti
Szakközépiskolából került a városba tizedikes korában. Erik pedig Bajáról,
Bellyeiné Horváth Györgyi iskolájából való, akinek sok növendéke ért már
el országos sikereket, s ez alkalommal is élőben figyelte az eseményeket.
„Szeret minket meghallgatni, tanítványai útját követi.”
A felkészülésről is faggatózom. „Az év elején jó adag gyakorolnivalót
kaptunk; benne a verseny- és vizsgaanyaggal”, „Márta néni csak zúdította
ránk a darabokat” (Erik, Domonkos). „Ám csak Karácsony óta készülünk igazán
a versenyre”, „addig belekóstolgattunk, a decemberi vizsgán egy-két etűdöt
eljátszottunk” (Zsófia, Erik). „Január-februárban Mező László illetve Ádám
Károly tanár úr tartott nekünk egy-egy napos kurzust, végül Szegeden, Baján
és az iskolában szerepeltünk koncerteken vagy tíz-tizenöt alkalommal” (Ágota).
„De a megmérettetések azért vannak, hogy fejlődjünk, s ki bírjuk hozni
magunkból a maximumot” (Domonkos). „Saját tapasztalatom, hogy a darab a
koncerten éri el a csúcspontját, ott fejlődik a legtöbbet. Nekem épp a
versenyre értek be a művek” (Erik).
A több hónapos kemény munka után öt napot kikapcsolódással, koncentrációval
töltöttek. Azért persze gyakoroltak is, csak kevesebbet. Ágota az iskolába
járt be. Márta néni azonban nem adott órát, sőt, „mit keresel itt?”-felkiáltással
hazaküldte pihenni. Domonkos és Zsófi otthon készültek a hét végére. Csak
Erik dolgozott még kicsit: Clemens Hagenhez ment Bécsbe, meghallgatásra.
Csütörtökön aztán újból összejöttek, s teljes anyagukat eljátszották a
díszteremben.
A verseny alatt sem szabadott túlzásba vinni a gyakorlást („csak
a lényeges apróságokat csiszolgatni” – Erik), bár ez nem mindig sikerült.
Ágotának a sorsolás feszültségét kellett nagy hirtelen csellózással levezetnie,
Zsófi pedig annyira izgult („azon a héten beszélni sem tudtam normálisan”),
hogy az elődöntő előtt édesanyjának kellett „leállítania”, nehogy idő előtt
kifárassza magát.
Hasznos volt egy séta vagy beszélgetés a hozzájuk közel állókkal:
volt tanárokkal, szülőkkel, egy-egy osztálytárssal. (Vagy épp az iskolai
gondnokkal: „Elsőnek sorsoltak? Sose búsulj, te állítod föl a mércét.”).
„Valaki kellett, hogy a nyakába borulhassak a színpadról lefelé jövet.
Ha jól sikerült, azért, ha nem, akkor azért.” – árulja el Ágota.
Egymás föllépéseit igyekeztek meghallgatni, a társakat biztatni.
Másokéit inkább kerülték. „Nem szoktam belehallgatni a saját korcsoportomba.
Tudom, mit akarok, s ha a legjobbat kihoztam magamból, a többi nem rajtam
múlik. Nem is akarok idegeskedni. Más dolog egy kurzus, ott egymás hibáiból
is tanulhatunk. Általában jóban is vagyunk. A magam részéről kerülök mindenfajta
ellenséges kisugárzást. Bár mi már zsebre vágtunk ilyesfajta megnyilvánulásokat.”
– mondja Erik.
S hogy milyen tanár Márta néni, mi a titka sikereinek? Ő állítja,
a titok létezik, csakhogy nem árulja el. A közszerepléstől is idegenkedik.
Így a tanítványoknál kell folytatni a nyomozást. „Nem tudok rejtélyről.”
– csodálkozik Domonkos. – „Egyszerűen jó tanár, tehetséges diákokat vesz
föl, rengeteg anyagot ad, rengeteg órát tart külön is. Amik alól csak a
verseny előtt lehetett kibúvó, ha már nagyon fáradtak voltunk. A hét három
napján, amikor Kecskeméten tanít, amolyan ’versenyistálló’ működik az iskolában,
szinte minden a csellóról szól reggel héttől este nyolcig. Rövid a póráz
is: ha hibásat, neki nem tetszőt hall tanítás közben a szomszéd teremből,
átjön és emlékeztet, mit hogyan is kellene gyakorolnunk. Különleges, szubjektív
pedagógusnak tartom, kedvesnek is, bár kemény, szigorú, s ezért nem mindenki
szereti.” – „A tanév elején kiválasztott anyagból sem enged; szisztematikusan
haladunk velük, s ha valami nem fér a szorgalmi időszakba, azt nyáron pótoljuk.”
– egészíti ki Erik.
A következő kecskeméti erőpróba két év múlva várható. Zsófi azon
is indulni szeretne, de addig egy horvátországi nemzetközi versenyre is
elmenne. Erik inkább külföldiekkel mérettetné már össze tudását. A nagyok
pedig azóta már el is búcsúztak az iskolától: Ágota Sin Katalinhoz került
a szegedi egyetemi tagozatra, Domonkos Ginzel professzorhoz Münchenbe.
Távoli elképzeléseikben a szólókarrier a cél. Erik „a legmagasabb
szintű tudásra tör a lehető legsikeresebb pályafutás érdekében”. De mindannyian
kedvet éreznek a kamarazenéléshez és a minél magasabb szintű tanításhoz
is - Domonkos egyenesen „doppingolja”, ha elmagyarázhatja, mit, hogyan
és miért úgy játszik -, Zsófi és Erik pedig a zenekari munkában is örömét
leli.
Hogy mi hajtja őket, miért e pálya mellett döntöttek? Erik így
kommentálja: „Nem kellett engem nagyon motiválni, szerettem a csellót és
kész. Szívesen játszottam, s Györgyi néni nyaranta is foglalkozott velem.
Mindent megtett értünk, segített hangszert, vonót is szerezni. A sikerek
pedig hamar jöttek, negyedikes koromban, első országos versenyemen második
helyezett lettem. A pálya mellett valójában nem döntöttem, az jött magától:
ha jól megy, miért ne folytassam. A tanulás, a sport is érdekel, régebben
elég jó szinten fociztam, ma azonban kevés időm marad rájuk. A kezemre
is vigyáznom kell.” „A koncertélmények is fontosak, jó dolog szerepelni.”
– teszi hozzá Ágota. A mozgás pedig Domonkos számára is fontos. Ha ideje
engedné, bátyja útját követve kerékpározna.
Szívesen beszélnek hangszerükről, mindegyikük szereti „társát”:
kezesnek tartja, s elégedett a belőle elővarázsolható hanggal. Domonkosé
egészen fiatal, négy éves, napról napra érik még a hangja. Ágotáé sem sokkal
éltesebb, 2000-ben készült román cselló, a szokásosnál rövidebb, ám testesebb.
Zsófié már idősebb, úgy huszonöt, de vonós instrumentumnál még ez is serdülőkor.
Erik viszont még nem ismerhette meg sajátját lévén, hogy csak most készül,
ám az addig is kölcsön kapott hangszerről nagy elismeréssel szól.
Egyikük sem magántanuló, bár Erik még gondolkodik rajta. Az előző
verseny előtt elhagyta a közismereti órákat, most mégis jobbnak látta a
tanulásra is időt szánni. Az iskolában egyébként is remekül érzik magukat.
„Nem bántam meg, hogy Kecskemétre jöttem. Erős mind a közismereti, mind
a zenei képzés. Itt van lehetőség gyakorolni is, s a közösség is jó. A
barátság és a versenyszellem jól megférnek egymással.” – nyilatkozik Zsófi.
Erik az iskolai morált is dicséri, Domonkos ugyancsak a közösségekről beszél:
„A csellisták között nagyon jó a légkör, nincs hátbatámadás, kibeszélés,
az osztályban is szeretettel vett körül a többség. Közülük néhány nagyon
jó barátom lett, egyikük persze Erik.”
A nyitókoncertről szuperlatívuszokban fogalmaznak. „Óriási volt.
A technikája fantasztikus, a csellóhangja gyönyörű. Bach D-dúr szvitjét
különösen élveztem az előadásában.” – így Zsófi. Erik szerint Perényi Miklós
koncertjei mindig fantasztikus élményt jelentenek, brilliánsan kezeli a
hangszert, s olyan atmoszférát teremt, amilyet csak a legjobbak tudnak.
Ágota elárulja: „Az egyik próbára Márta néni segítségével sikerült belógnunk,
így a koncerten már ismerős volt minden dallam. A D-dúr szvitnél azonban
megszűnt minden mocorgás, szinte megállt a levegő, ahogy rázendített.”
Domonkos is le volt nyűgözve, számára a Farkas Ferenc-mű volt a legérdekesebb,
ám a koncert nagyszerűen ráhangolta az egész versenyre is.
* * *
És hogyan értékeli a háromnapos erőpróbát a zsűri elnöke, Mező László?
– Magyarországon ez az egyedüli középiskolai verseny a gordonkásoknak.
A mostani jól szervezett, nívós volt, bár lehetett volna kicsit „tágasabb”.
Több időre lett volna szüksége a versenyzőknek a fordulók között, s a záró
hangverseny is hiányzott. A nyertesek ennek tán örülhettek - fáradtak voltak,
már jól esett lazítaniuk -, de a méltó befejezéshez hozzátartozna a gálakoncert.
Biztosan anyagi okok állnak a háttérben, a jövőben mégis megoldást kellene
találni. Díjat viszont rengeteget oszthattunk. Starker János igen nagyvonalú
a Czakó Éva-díjjal – Isten tartsa meg sokáig őt és jó szokását –, de az
egyéb különdíjakkal sem kellett a zsűrinek „spórolni”. A helyezési sorrendet
illetően egyébként – ami meglehetősen ritka – semmi vita nem volt közöttünk.
Külön öröm, hogy a Kodály Iskolában egy nemrég fölfedezett és
kiadott Kodály-mű, a Lírikus románc lehetett az első korcsoport egyik kötelező
darabja. A kompozícióról eddig nem tudtunk, 16 évesen írta a mester, de
nem adatta ki. Özvegye azonban most hozzájárult a publikáláshoz, s ezzel
szép opuszt kaphattunk a kezünkbe. Gondolom, a következő versenyekről sem
fog hiányozni.
Egyenletes és magas volt a színvonal. Mindenki jól fölkészült,
kiugró memóriahiba – bár e korosztálynál elő szokott fordulni – nem volt.
A dobogósok rendkívül kiegyensúlyozottan teljesítettek, Umenhoffer Erik
és Nagy Domonkos kitűnően. Ígéretes tehetségeket – például a pécsi Fülöp
Gergelyt és Lovász Tamást – is megismerhettünk. Az utánpótlással igazán
elégedettek lehetünk.
A tanárok kiválóan felkészítették tanítványaikat, s a helyszínen
is segítették őket. Agócs Márta pedagógiai munkáját tekintve a csúcson
van; akiket versenyre, felsőbb iskolába küld, mind nagyszerűen teljesítenek.
Ragyogó fiatalabb tehetségek – mint a 13 éves Kokas Dóri - is nevelkednek
a szárnyai alatt, de magam is csak dicsérhetem Jámbor Jankát, aki ugyancsak
tőle került zeneakadémiai osztályomba, a rendkívüli tehetségek közé, s
nagyon szépen megállja a helyét. (Vele épp a horvátországi Porečbe, az
Antonio Janigro nemzetközi ifjúsági versenyre készülünk.) Ki kell emelni
még Kardosné Kemény Krisztinát, akinek ugyancsak arattak csellistái, de
meg kell említeni Pálkövi Antal, Papp László, Pertorini Rezső és Szilvásy
László fáradozását is. Külön köszönet illeti a zongorakísérőket. Csellistákat
kísérni nehezebb, mint hegedűsöket - vigyázniuk kell, nehogy elfedjék a
cselló hangját -, de közreműködésük minden igényt kielégített.
– A hazai siker vajon mire elég a nemzetközi porondon?
– Nem lehet jósolni, legfeljebb az egyéniségeket megsejteni.
E korosztály, különösen az első-második korcsoportbeliek még kialakulatlan
egyéniségek, igen változó teljesítményre képesek. A jobb eredményekkel
rendelkezők néha eltűnnek a látómezőnkből, a második-harmadik díjasok meg
kitartó munkával beérnek. Mindazonáltal meglepő, hogy serdülőkorúak mennyire
jól helyt tudnak állni, milyen jó idegzettel szerepelnek nemzetközi pódiumokon
is. Az egyik párizsi Rosztropovics versenyen például egy 13 éves Dél-koreai
lány nyerte az első díjat, de a legutóbbi, a 2005-ös budapesti Popper-versenyen
is fiatalok arattak: Várdai Pisti kapott megosztott első díjat Elizabeta
Szuscsenkóval. S hogy milyen nagy különbségeket okozhatnak kis eltérések
a pillanatnyi teljesítményben, ezáltal az eredményben is, jelzi, hogy az
orosz lány két hónappal később, a párizsi versenyen hatodik lett.
A poreči versennyel egy időben rendezik egyébként a várpalotai
nemzetközi Popper-versenyt. Sokan kezdték ott olyanok, akik azóta nemzetközi
szinten is letették a garast, és várhatóan most is lesznek kiugró tehetségek.
Egy biztos, hihetetlen nagy a konkurencia, nehéz a csellisták dolga.
A kibontakozáshoz azonban fontos a pedagógus tudása is. Az alapos
és szisztematikus középiskolai képzés hiányából ugyanis később egyre nagyobb
különbségek lesznek. Sajnos egy kezemen meg tudom számolni azokat is, akik
a zeneakadémiai éveket lelkiismeretesen végigdolgozzák. A többi húsz –
az egyetemi korosztályról beszélek – lazán veszi, ráérősen, s persze, nem
tud eredményeket elérni. Pedig némelyikük komoly tehetség, ám a párizsi
vagy a moszkvai (Csajkovszkij-) versenyen mégsem valószínű, hogy esélyesek
lehetnének.
Akik viszont komolyan veszik a munkát, sokakat lepipálnak. Ők
lesznek kapósak nemcsak vonósnégyesekbe, zenekarokba, de kamarazenekarokba
és szólószerepekre is. Legutóbb a Kertész-fivérek, György és Ottó dolgoztak
így.
– Mi a realitása a szólistakarriernek a csellisták körében, mennyire
telített a pálya?
– Ez már nem zenei kérdés, sokkal inkább menedzselés és szerencse
dolga. Aki díjat nyer valahol, annak ugyan a Rádió, esetleg a televízió
kínál bemutatkozási lehetőséget, netán a minisztérium kiajánlja külföldi
szereplésre is, de több esélyhez csak az ügyesebbek juthatnak. Mások is
rendelkeznek például Kelemen Barnabáséhoz hasonló kvalitásokkal, ám az
ő menedzser édesapja sokat tehetett fia karrierjének építéséért. Ahol viszont
nincs ilyen szülő, ott kevesebb a lehetőség.
Foglaljuk össze végül, kik és hogyan döntöttek a IX. Starker János
országos gordonkaversenyen.
A zsűri tagjai:
Mező László – Kossuth-díjas gordonkaművész, a Bartók vonósnégyes tagja,
a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanára, a bíráló bizottság elnöke,
Ádám Károly – gordonkaművész, főiskolai tanár,
Csurgay István – gordonkaművész, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának
szólamvezetője, egyetemi docens,
Sin Katalin – gordonkaművész, a Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti
Főiskolai Karának tanszékvezető docense,
Tichy Antal – gordonkaművész, a Római Művészeti Akadémia professzora,
a Római Rádió Szimfonikus Zenekara és a Velencei Teatro La Fenice zenekarának
szólócsellistája.
Díjazottak – I. korcsoport:
1. díj: Mészáros Zsófia – Kecskemét, Kodály Iskola – Tanára: Agócs
Márta
Czvik Ildikó – Bp., Bartók B. ZSZKI és G. – T.: Kardosné
Kemény Krisztina
2. díj: A zsűri nem adta ki.
3. díj: Németh Andrea – Szombathely, Művészeti SZKI és G. – T.: Pálkövi
Antal
Fülöp Gergely – Bp., Weiner L. ZSZKI – T.: Kardosné Kemény Krisztina
Lovász Tamás – Bp., Bartók B. ZSZKI és G. – T.: Pertorini Rezső
II. korcsoport:
1. díj: Umenhoffer Erik – Kecskemét, Kodály Iskola – T.: Agócs
Márta
2. díj: Migróczi Tamás – Bp., Bartók B. ZSZKI és G. – T.: Kardosné
Kemény Krisztina
Stankovsky Endre – Szombathely, Művészeti SZKI és G. – T.: Pálkövi
Antal
3. díj: A zsűri nem adta ki.
III. korcsoport:
1. díj: Nagy Domonkos – Kecskemét, Kodály Iskola – T.: Agócs
Márta
2. díj: Pesti Ágota – Kecskemét, Kodály Iskola – T.: Agócs Márta
Kádár Orsolya – Debrecen, Kodály Z. ZSZKI – T.: Papp László
(E korcsoportban nem volt több döntőbe jutott versenyző.)
A Czakó Éva-díjat – Starker János gordonkaművész felajánlását – nyerték:
Umenhoffer Erik és Nagy Domonkos – Kecskemét, Kodály Iskola
– Tanáruk: Agócs Márta.
A felkészítő tanárok közül különdíjat kapott: Agócs Márta, Kardosné
Kemény Krisztina, Pálkövi Antal, Papp László, Pertorini Rezső és Szilvásy
László.
A zongorakísérők közül különdíjat kapott: Béresné Kassai Ágnes,
Gerhát László, Kovács Kálmán, Nagy Gábor, Rubin Márta, Taraszova Marianna
és Vlasitsné Kardos Éva.
|