Pallagi Judit
Gondolatok a 2001 májusában rendezett Jászberényi Énekestalálkozó kapcsán
az országos magánének tanulmányi versenyek jövőjéről
„Ezen a versenyen mindenki nyert, nemcsak a díjazottak”. Hányszor
hangzik el ez a mondat a nehéz helyzetben lévő zsűri zárszavában!
Mint minden közhely, ez is nagy igazságot rejt. Azért ragadtam
tollat, mert úgy hiszem lehetne tenni azért, hogy valóban így legyen; a
nem díjazott növendékek és tanáraik ne keserű szájízzel, találgatásokkal,
csalódva menjenek haza.
Mit vittek haza eddig a gyerekek? Egy szép vidéki város megismerését,
vendég- és kultúra szeretetét. Fellépési tapasztalatot, néhány kellemes,
izgalmas napot. Találkozást régi szakmabeli ismerősökkel, kikapcsolódást.
Új ismeretségek kötődnek a növendékek között.
Mi az a fontos dolog, amivel minden verseny adós marad?
Hadd idézzek fel Önöknek egy személyes élményemet 1988-ból, a
Llangollen-i Nemzetközi Kórusversenyről. Örökre belémivódott egy olyan
ideális zsűrizés, amely után minden amatőr kórustag, de a profi karvezetők
is egy magas színvonalú, de mindenki számára érthető szakmai továbbképzés
élményével lettek gazdagabbak. Először is a zsűri ismertette az értékelés
kritériumait művekre lebontva. Tehát nem a kórusról sommásan, hanem a produkciókról
alkotott véleményt. Másrészt evvel színt vallott, vagyis saját ízlését,
követelményeit szavakba öntötte. Ezek után minden szereplő kórus produkcióját
(kórusonként 3 mű) 2-3 tőmondatban értékelték. A legjobbnak ítélt produkciók
hibáira is kitértek, illetve a legkisebb pontszámot elért produkció erényeit
is megemlítették. Ezután következtek a pontszámok. Mindeközben mindenki
összevethette saját véleményét pontról pontra a zsűri véleményével. Az
egész nem vett igénybe 60 percnél többet, 34 kórus, 102 mű előadását elemezték
ily módon. Az utolsó mű elhangzása után szintén nem telt el egy óránál
hosszabb idő a zsűri értékelésének megkezdéséig. Ez csak úgy volt lehetséges,
ha a pontozás és az értékelés folyamatosan folyt és az egy óra csak az
összegzésre és a fogalmazás pontosítására kellhetett.
Nekem akkor ez maga volt a lefegyverzően magas színvonalú szaktudás
és a demokrácia: az angol amatőrkórusmozgalom „terméke”.
Valami ilyesmire vágyom, illetve erre törekedtem, eddig nagyon
szerény eredménnyel. (Szaktanácsadóként budapesti versenyeket szerveztem,
országos versenyek szakmai előkészítésében vettem részt, illetve zsűriztem
több versenyen.) Félreértés ne essék, senkit nem támadok. A mélyen tisztelt
zsűri azt teszi, amire felkérik. Saját tapasztalatom az, hogy lelkesen
és örömmel figyelik a fiatal tehetségek szárnypróbálgatásait. A rendező
szervektől pedig nem elvárható, hogy ilyen mélységig jártasak legyenek
szakmai kérdésekben. A tanulmányi versenyeket manapság sok iskola továbbképzésként
tartja számon és támogatja. Ez még egy indok a zsűri részletes, nyilvános
értékelésére. Ellenérvként szokott elhangzani, hogy ne bántsuk meg azokat,
akik gyenge pontszámot értek el. Az igazság soha nem sértő. Ha van ötven
résztvevő és három díjazott, sokkal sértőbb annak a negyvenhétnek a negligálása,
akik közül a negyedik és az ötvenedik közötti különbség nyilván éppolyan
említésre méltó, mint az első és a harmadik közötti különbség.
Szakmai haszonnal járna az a tapasztalat is, hogy minden zsűri
más és más. Nemcsak, hogy tévedhet de ha nem téved akkor is új és új szempontok
merülnek fel. Ez az igazi gazdagság, amit gyakorló művészek tudnak átadni
az ifjú generációnak. Amíg minden zsűri csak kiválasztja a legjobb hármat,
addig valami szelíd bíróság szerepét játssza.
A részletes értékelés sok vonatkozásban demokratikusabb, mert
az igazság árnyaltabb képét adná: az ilyen tanulmányi versenyek díjazottjai
még sok-sok hibával is rendelkezhetnek, ezt is jó tudni és az első hely
kiemeli őket egy adott pillanatban véletlenszerűen összejött versenyzői
körből a többiekkel összehasonlítva. A részletes értékelés pedig egy reálisabb
tükröt, a művek üzenetének a tolmácsolásában elért eredményeiket hangsúlyozza.
Egy ilyen versenyt közpénzből rendeznek s a résztvevő tanárok
és növendékek részvételi díját és a nevezési díjat is (nagyrészt) az iskola
fizeti. Ezeknek a pénzeknek a szakmai haszonná fordítása és megkövetelné
egy mélyebb elemzés lehetőségét.
Sommásan: szükség lenne arra, hogy a zsűrit minden produkcióra
kiterjedő részletes értékelésre kérjék fel. A pontszámokat nyilvánosan
függesszék ki. Az értékelésnek megfelelő helyi és időbeli keretet biztosítsanak.
Ha már egyszer tollat ragadtam, hadd adjak hangot a versenyekkel
kapcsolatos további gondolataimnak, különös tekintettel arra, hogy a versenyek
közönség előtt zajlanak és a legtöbb résztvevő számára a szokásos szűkebb
körű (nagyrészt ismerősökből álló) közönséghez képest ez egy igazi (ismeretlenekből
álló) közönség. Miért fontos ez?
Mert a közönség is arra vágyik, hogy a zsűri döntésében igazolva
lássa saját véleményét! Ez persze látszólag naiv kérdésfelvetés. Én mégis
valós problémát látok itt. A közönség élményre vágyik, a zsűri sokszor
a teljesítményt díjazza, és hiába az élmény, ha az illető versenyző nem
alkalmas a pályára. Ez persze, hogy úgy mondjam világnézeti kérdés. Én
személy szerint annak a híve vagyok, hogy a felvételi vizsga és a versenyek
célja ne legyen ugyanaz. A verseny követelményei magasabbak és alacsonyabbak
is egy felvételinél. Magasabbak, mert művészi élményt kell nyújtani, alacsonyabbak,
mert nem kell pályaalkalmasságot bizonyító teljesítményt nyújtani (hangerő,
hangterjedelem, technikai tudás dolgában). Elég a vállalt művet művészien
tolmácsolni.
Jó lenne, ha össze lehetne hangolni a különböző városok által
szervezett versenyeket. És talán nem csak időben. Lehet, hogy jól járna
az egész szakma, ha tudatosan különböző célokat vállalnának fel a különböző
versenyek.
Hiszen van ahol iskolatípusok, van ahol korosztályok szerint
hirdetik meg a versenyeket. Előnye és hátránya mindkettőnek van. Nagy kérdés
a versenyanyag kiírása is. Feltétlenül segítene ezen technikainak látszó
kérdések eldöntésénél, ha tudnánk szakmai szempontból, hogy mit célozunk
meg egy versennyel. Ez persze egy magasabb lépcsőfok és itt ragadom meg
az alkalmat, hogy elmondjam milyen nagy dolog ez, hogy annyi lelkes, az
énekkultúrának elkötelezett szervező, város, kolléga és növendék tett eddig
olyan sokat, hogy van miről gondolkodni, van mit továbbfejleszteni.
A versenyeket hallgatva sokszor jutok magamban arra a sommás
következtetésre, hogy hál’ Istennek egyre több a jó énekes (alig akad egy-egy
hamis hang, jó a szövegmondás, nincsenek nyakon kidagadó erek). Elégedett
aggyal és füllel veszem őket lajstromba, mígnem egyszer csak a sok énekes
között megjelenik egy jó zenész, amikor is a szívem is megmelegszik (hála
Mozartnak, Händelnek, stb.). Amikor először volt módomban versenyt rendezni,
éppen Mozart évforduló volt. Persze kötelező volt Mozartot énekelni. Persze
mindenki el is vérzett rajta.
Rájöttem azóta, hogy nem jó ötlet. Hiszen, ahelyett, hogy a versenyzők
bizonyíthatnák, hogy tudnak Mozartot énekelni, csak avval a szomorú, különbségtételre
nem alkalmas ténnyel szembesülünk, hogy 50 versenyző közül egynek sikerül.
Azóta mást is tapasztaltam. Hogy a XX. századi zene mennyi életet
lehel az iskolásnak látszó versenyzőkbe. Mert a jó énekeshez kéne a jó
zenész, de a jó előadó is és a személyiség ereje. E két utóbbi kvalitást
pedig megöli az akadémikus közelítés, az unásig ismert muzeális tananyag.
Summa summárum a versenyek anyagának is nyitni kéne.
Két dolgot hadd idézzek véleményem alátámasztására.
József Attila írja egy helyen: Bartókból kell megérteni Bachot
és nem fordítva.
Azon kevesek, akikkel osztozhattam az idei operavizsga csodálatos
élményében (Poulenc: Theresias keblei) gondolom egyetértenek velem. Az
ifjú énekesek felfedezhettek és továbbadhattak a közönségnek valami újat,
újraalkottak. Nem pedig ezredikként nekifutottak az unásig ismert ária
tüzes karikájának az Erkel Színház sivár színpadán. Messzire kanyarodtam
a jászberényi versenytől.
Gondolkoztam, hogy pár szóval bemutatkozzak-e írásom elején vagy
végén az olvasók népes táborának, akik nem ismernek. De ha gondolataim
nem állják meg a helyüket, akkor úgyis hiába bizonyítom a kompetenciámat.
Remélem nem így van és kollégákban, szervezőkben, s mindazokban
akiket illet, visszhangra találnak szavaim és együtt sikerül jobbítani
„közös dolgainkat”.
Pallagi Judit a Tóth Aladár Zeneiskola magánének tanára
A Jászberényi Székely Mihály Énekes Találkozó díjazottjai
A zsűri tagjai voltak:
Gregor József operaénekes – a zsűri elnöke, Kalmár Magda operaénekes
és Maros Gábor operaénekes.
Első kategória – alapfok – zeneiskola
I. Lami Klára – Tóth Aladár Zeneiskola – felkészítő tanár: Pallagi Judit,
zongorakísérő: Feketéné Kurcsinka Erzsébet
II. Kun Ágnes Anna – Járdányi Pál Zeneiskola – felkészítő tanár: Schultz
Katalin, zongorakísérő: Oláhné Horváth Ildikó
III. Sebestyén Miklós – Tóth Aladár Zeneiskola – felkészítő tanár:
Pallagi Judit, zongorakísérő: Feketéné Kurcsinka Erzsébet
További eredmények:
Középfok
Megosztott I. díj – Szent István király Zeneművészeti Szakközépiskola
Bichner Szabolcs – felkészítő tanár: Hormai József,
zongorakísérő: Szőke Katalin
Balog Tímea – felkészítő tanár: Létay Kiss Gabriella,
zongorakísérő: Pál Judit
Megosztott II. díj
Dezső Gabriella – Weiner Leó Zeneművészeti Szakközépiskola –
felkészítő tanár:
Deliné Soós Ágnes, zongorakísérő: Borsody László
Mikecz Kornél – Szent István király Zeneművészeti Szakközépiskola
– felkészítő tanár: Adrigán Judit, zongorakísérő: Freymann
Magda
Megosztott III. díj
Csővári Csilla – Weiner Leó Zeneművészeti Szakközépiskola – felkészítő
tanár:
Bikfalvy Júlia, zongorakísérő: Nagy Márta
Vecsey Gyula – Győri Zeneművészeti Szakközépiskola – felkészítő
tanár:
Horváth Jenő Kálmán, zongorán kísér: Ivántsó Tünde
III. kategória
Mercs Angéla – Debreceni Zeneművészeti Főiskola – felkészítő
tanár:
Mohos Nagy Éva, zongorán kísér: Böszörményi Judit
Dónusz Katalin – Debreceni Zeneművészeti Főiskola – felkészítő
tanár:
Raicsné Szerdahelyi Éva, zongorán kísér: Zsákai Zsuzsa
Hámori Szabolcs – Miskolci Zeneművészeti Főiskola – felkészítő
tanár:
Schultz Katalin, zongorán kísér: Hegedűs Gönczy Katalin
A verseny magas színvonalát jelzi, hogy számos különdíjat is kiadott
a zsűri. Legjobb felkészítő tanári díjban részesült: Deliné Soós Ágnes,
legjobb zongorakísérői díjban: Szőke Katalin.
Pallagi Judit
|