Párkai István:
A tanítható és nem tanítható
dolgok
Bár a beköszöntőjében Kollár Éva egy fél mondattal
érintette azt, hogy a délelőtti témához való kapcsolódás csak részben
van meg, ennek ellenére én talán mégis azzal kezdeném, hogy ezt az
egész karvezetés témát tapasztalataim szerint nem szabad csak az
összetett szóban jelzett tartalomra korlátozni, hanem zenei
irányításra. Annál is inkább, mert nagyon gyakran találkozunk azzal a
problémával, hogy olyanok, akik már több évet eltöltöttek ilyenfajta
stúdiumokkal, olyan esetben, amikor konkrét utasításuk nincsen, s
esetleg nem nagyon alaposan készülnek valami, akár egy dallam
elvezénylésére, nem feltétlenül rendelkeznek olyan sokféle
tapasztalattal, hogy az adott pillanatban a legjobb, legalkalmasabb
megoldást kiválasszák, és azt hatékonyan alkalmazzák. A hatékonyan szót
meg is nyomtam, és idézőjelbe is tenném és szaggatott vonallal vagy
valahogy alá is húznám. Annál is inkább, mert itt utalnék arra, hogy én
magam már az aránylag kezdő karvezetést, illetve vezénylést tanulóknál
is nagyon igyekszem aláhúzni, hogy ennek az ügynek a tanulása azt is
jelenti, hogy mit nem kell dirigálni; és egyáltalán nem azt, hogy
mindent kell, mert különben felborul az egész. Erre nagyon sok példa
van mindannyiunk tapasztalatában, hogy a mennyiségi, illetve
energia-szempontból való aluldirigálás és a túldirigálás egyformán
ilyen-olyan zenei veszélyeket rejt magában.
Nézzük először a dolognak azt a praktikumát, hogy
egyáltalán mióta létezik ez a műfaj. Hát ugyanúgy, és nyilván a
zenekari dirigálásból kell kiindulnunk, ahogy a karmester-iskolák
alapjában véve csak a huszadik századtól léteznek. Manapság az a fajta
divat, ami még a tizenkilencedik században, akár Wagnerrel
alappéldaként, akár mással alappéldaként létezett, hogy
zeneszerző-karmesterek voltak, nem úgy, mint a huszadik században
többnyire, hogy díszvendégként a saját műveiket olykor eldirigálják,
hanem koncertező művészek voltak. Talán még ebből a századból Richard
Strauss nevét azért érdemes említeni, mert hiszen nagyon az elmúlt
században született, és szinte zeneszerzői szempontból is túlélve
önmagát a második világháború után halt meg. Ebből az következik,
hogyha egyszer bizonyos zenekari karmester-iskolák kialakultak, akkor a
kórusokkal kapcsolatban is kialakultak, annál is inkább, mert egy csomó
helyen ez a dolog sokkal erősebben van kombinálva, mint amennyire
Magyarországon valaha volt, vagy azt hiszem, hogy valaha lesz.
Az elmúlt évtizedek folyamán a karmester-iskolák
tekintetében tartalmi egységesedés történt. Még tételesen kimutatható,
hogy a század első harmadában elsősorban a francia iskola másfajta
rajzokkal dolgozott. Én magam még diákkoromban láttam olyan francia
karmestert – még név szerint is emlékszem rá – : Desormičre, aki elég
sok koncertet adott Pesten; ő még a francia iskolának azt a
kézzelfogható példatárát használta, ahol alapvetően az általunk
használt ütemrajzoknak pontosan a tükörképe volt, vagyis például 4/4
nem így, hanem így... És Toscanini dirigálásában is inkább az az
alapelv működött, hogy a lendület uraljon mindent, és nem pedig az,
hogy bizonyos rajzok, ilyen vagy olyan csoportokba, esetleg osztott
ütemeknél iránycsoportokba kerüljenek. Kialakult ennek egy egységes
volta, és merem mondani azt, hogy ez ma már nagyonis egységes; és ez
nemcsak költői mondat részemről, mert tudom azt, hogy Dél-Amerikában is
– mondjuk konkrétan Argentinában, miután több nagyon kitűnő argentin
karmestert láttam – tulajdonképpen ugyanaz a fajta iskola van. És ne
induljunk ki abból, hogy hátha ezek is amerikai egyetemeken tanultak!
Mert a gyökerét mindenképpen valahol otthon tanulták, vagy a tanáraik
tanulták amerikai egyetemen – ez már nem bizonyítható –, mert ez
végeredményben valamilyen formában behálózza az egész világot, és ilyen
karmesterek léteznek Nigériában is.
Miután ez a dolog egységesedett, nyilvánvaló, hogy a
különféle iskolák egyrészt próbáltak olyanféle megoldást keresni és
találni, ahol ez az úgynevezett zenei nemzetközi nyelv ezen a téren
alapelveiben azonos.
Talán kimondhatjuk, hogy ma nagy általánosságban az
uralkodik, hogy az irányítás mint vezénylő mozdulat alapjában véve a
vokális zenénél és hangszeres zenénél azonos. A differencia csak abból
adódik, hogy mivel az együttes más, a megszólalás más, a különféle
hangszercsoportok hangindítási technikája más, így azon múlik, hogy
milyenfajta partitúrát kell megszólaltatnunk. Ezen a téren most
szeretnék egy másik fajta megközelítést tenni, éspedig ha egyszer az
általános formáknak az egységesedéséről szólhattunk, akkor – azt hiszem
– kétféle alapelvvel állunk szemben különböző országokban (ilyen-olyan
jelek mutatnak arra, hogy ez mindenütt megvan). Az egyik az, ahol a
tanítás olyan értelmű, hogy más karnagy, más együttes is értse meg azt
a jelrendszert, amivel dolgozunk. A másik esetben inkább pszichikai
jellegű a kiinduló pont, és talán úgy lehetne megfogalmazni, hogy ott
nem ez a fajta egységesedés van, hanem a zenei szabadságból kiindulva a
zenének mint szuggesztív anyagnak az illető karnagyra való hatása
mérhető le gesztusokban, és ezáltal ez tulajdonképpen erősen közelít a
koreográfia felé, anélkül azonban, hogy ezt szó szerint kellene érteni
mint balettkoreográfiát. De itt már nem döntő szempont az, hogy ez
egységesen mindenki számára érthető legyen, hanem az a döntő szempont,
hogy a zenei kifejezésnek valami maximuma jelenjen meg, amit az illető
együttes az előzményeket ismerve ért, de ami nem biztos, hogy másfajta
együttesnél hasonló hatékonysággal ugyanúgy használható.
A mi praxisunkban óhatatlanul számolni kell azzal –
és a tanítási céljainkat is meghatározza –, hogy mi különböző tehetségű
növendékeket kapunk, akiknél – hogy úgy mondjam – egy minimalista és
egy maximalista célt próbálunk kitűzni. Nem akarok abban a dologban
részletekbe menni, hiszen mindannyian foglalkozunk továbbképzéssel is,
ahol a továbbképzés olykor azt jelenti, hogy nem továbbképzés folyik,
hanem a képzés elkezdése. Itt aztán jön a másik része, hogy különböző
korosztályokkal is találkozunk, bár ezek a végletek ma már – szemben a
húsz év előtti helyzettel – nagyon erősen csökkentek. Sokkal hamarabb
fordul elő az, hogy diplomát aránylag frissen nyertek kívánnak
valamilyenfajta továbbképzésen részt venni. A különböző tehetségi
fokozatú növendékeknél tulajdonképpen egy jó darabig semmiféle olyan
szempont nem merül fel a tanításban, ami a tanárokat különbségtételre
biztatná. Annál is inkább, mert egy tanár szempontjából nézve is,
amikor valamit megpróbál egy kisebb csoportnak ugyanolyanfajta
megközelítéssel megtanítani, akkor annak a visszakapott eredménye
biztos, hogy különböző lesz. A visszakapott eredmény lesz az az
élesztő, amiből kiindulva meg lehet állapítani, improvizálni lehet azt,
hogy egyiknek mit adjak még útravalónak, és mi az, amit abszolúte ne
adjak neki útravalónak, mert esetleg többet ártok, mint használok vele.
Az ártás alatt azt értem, hogy ő mint lelkiismeretes ember esetleg
sokat kínlódik vele, de én érzem, hogy azzal pillanatnyilag nem fog
előrejutni. Hogy fél év múlva vagy egy év múlva fog-e, ahhoz pedig még
nem szólhatok hozzá.
A tanítható és nem tanítható dolgok szempontjából
azt kell mondanom, hogy ami az időbeliségnek a törvényszerűségeit,
szabályosságát illeti, ha valaki megfelelő – nem tudok most másfajta
szót használni – előképzettséggel kerül ilyenfajta stúdiumba, akkor az
alapok elsajátítására mindenképpen alkalmas. Hogy aztán a további
lépésekkel mi a helyzet, az már nagyon erősen különbözhet. Nyilvánvaló,
hogy ezen a téren – miután a probléma abból adódik, hogy amikor ezek a
– mondjuk – érettségi után ezt a szakmát elkezdő fiatalok elkezdik
tanulni a karvezetést, akkor addig bizonyos kisebb mennyiségű
kísérlettől eltekintve zenéléssel foglalkoztak és nem zenéltetéssel. És
ez a csináltatás, ez az a komplikált áttétel, aminél tulajdonképpen nem
igazán lehet látni előre, hogy milyenfajta hidakat tudunk kiépíteni
vagy milyenfajta akadályokba fogunk ütközni. Mert az a fajta szellemi
folyamat, ami az elképzelésből indul ki és amihez mi egy
gesztusrendszert próbálunk használni, s aztán még arra reagálni
kell az együttesnek, és utána visszafele hatóan még kontrollálni is
kell azt, hogy az előzőleg elképzelt anyaghoz viszonyítva milyen
fázisban kaptuk ezt vissza, ez rendkívül összetett.
Tapasztalataim alapján szeretnék egy pár olyan
területet felsorolni – úgy gondolom és úgy figyeltem meg –, ahol a
legjobb indulatú és a legszívósabb tanítás sem tud komoly eredményt
elérni. Az első dolog – s ez nyilván zenei tanulmány
előzményeiből is ered –: tempótartást nem tudunk tanítani. Azt tudjuk
mondani, hogy „fiam, vedd elő a metronómot!” De abban a pillanatban,
amint netán előveszi a metronómot, tempókat össze tud hasonlítani, de
amikor már arra is kell gondolnia, hogy négy ütem múlva nekem tempót
kell váltanom ilyen-olyan körülmények között, akkor már az a fajta
izgalmi állapot létrehozhat egy olyanfajta eltérést pozitív és negatív
irányban, amit ő maga esetleg nem is vesz észre. Tehát a tempótartás
ügyében arról a reflexről van szó, hogy ha valakiben egy ilyen folyamat
él, hogy működik-e vajon az a reflexe, amelyik automatikusan bekapcsol
akkor, ha az együttes elkezd fékezni, és ő helyette elkezd siettetni; s
hogy működik-e az a reflexe, ha az együttes elkezd sietni, és neki a
féket kell bekapcsolni... Ilyen szempontból – bár nem a mi
területünkhöz tartozik, csak éppen a reakció-időnek a hihetetlen rövid
volta miatt – felejthetetlen számomra egy karmester, egy zenekari
karmester, akinél elképesztő dolgot láttam ilyen szempontból. Ez Sir
John Barbirolli volt, valamikor a New York-i — nem tudom, akkor a
Filharmónia vagy az NBC karnagya (mert ez egy jogi különbség, de ezt
sose tudtam igazán pontosan, hogy mikor NBC és mikor New York-i
Filharmónia). Egy pesti koncertjén az felejthetetlen számomra, hogy egy
századmásodperccel azután, hogy – mondjuk – a harmadik pult
cselló-pizzicato késett, és a következőre kellett gondolni, ő a
harmadik pultnak dirigálta azt, hogy a következő tökéletes legyen.
Ferencsik Jánosról mesélik azt, akiről mindannyian tudjuk (közelebbi
példa), hogy milyen kiváló karmester volt, hogy nem azok a koncertjei
voltak a legnagyszerűbbek, amiket akár a Rádiózenekarral, akár az
ÁHZ-zal, akár az Operával dirigált, hanem valamikor csinált egy IX.
szimfóniát egy olyan félamatőr zenekarral (már nem emlékszem ezekre a
nevekre, az együttesek nevére), a lényeg az, hogy abban nem az volt a
nagyszerű, hogy a produkció óriási volt, hanem hogyha a kürt rossz
helyen lépett be, akkor kiintette és utána újra beléptette; és több
hasonló problémával is meg kellett küzdenie. Tehát nemcsak arról volt
szó, hogy a zenei folyamat be van-e biztosítva, hanem az, hogy az a
hangszerelés, ami le van írva, minden részletében aprópénzre váltható
legyen és egy olyanfajta kontroll alatt legyen, ami azt mutatja, hogy
nemcsak az egésznek a gőze – ezt most, a gőzt, pozitív és negatív
értelemben egyaránt használom – van meg, hanem az olyanfajta
kontroll is, amitől a pozitív gőz egyáltalán létrejöhet.
A másik, amit szerintem nem lehet tanítani, pedig
elképesztően fontos, az, hogy mikor kell, hogy mikor lehet a dirigálás
feszültségén lazítani. Azt kell mondjam, hogy bármilyen sok növendékem
volt évtizedek alatt, ilyen vonalon nem hinném, hogy az egy kezem sok
lenne azoknak az összeszámlálásához, akiknél ez a téma érdemben
fölmerülhetett. Ez nagyon ritka, nagyon nehéz dolog, hogy meddig lehet
így lesipuskásnak maradni, hogy szinte nem dirigálok, de még ritmusban
vagyok és már készülök a következő ugrásra.
Van még egy tényező, ami az emberi habitussal
függ össze, és egy csomó esetben tulajdonképpen a karvezetésnél mi nem
a karvezetést próbáljuk tanítani, hanem az embereket úgy alakítani,
hogy olyanformán kiélezett és pillanatról pillanatra változtatható
érzelemviláguk legyen, amibe belefér egy subito piano és egy subito
fortissimo is. Mert hogy egy éles példát mondjak, annál meglepőbb C-dúr
akkord – nem a cappella lesz, de mindenki ismeri, azért merek rá
hivatkozni – mint amilyen a Haydn: Teremtés első tételében a fény
megjelenésével való C-dúr akkordnál van, az ritkaság. És azt mindenki
érzi és mindenki – hogy úgy mondjam – lelkileg felugrik, de az, hogy
gesztusban tudjon olyasmit adni, amitől az az akár száz embert is
ugrasztja, akiket dirigál, az már egy másik kategória. A legnehezebb
dolgunk akkor van, amikor kicsik a zenei különbségek, és itt jön elő az
a probléma, hogy nem zenélni kell tanítani, hanem zenéltetni. Ha az
illető nem tud zenélni, akkor zenéltetni se tud. Hogy milyen vonalon
tud zenélni: énekelve, zongorázva, hegedülve, harmonikázva vagy
kisdobolva, az egy kicsit mindegy. (Hozzátéve azonban, hogy kisdobon
nehéz a kantilénákat megtanulni.) De amíg az az elképzelésében nem
alakult ki, addig a következő lépést egyszerűen nem lehet megtenni.
Ezen kívül van még egy megfigyelésem, hogy a dirigálásnál való
technikai problémák egyszerűen nem választhatók el a mindennapi élet
mozgásától, vagy hogy a zenei területen maradjunk, rengetegszer tudtam
zongoratanárokkal bizonyos mechanikai problémákat egyeztetni, amelyek –
mondjuk – az illetőnek a zongora – akár lassú, nem gyors – oktávjáték,
felsőkar-váll használatával stb. kapcsolatosak. Szinte nem volt olyan
eset, hogy ezek a gyökerek ne legyenek közösek, és ilyen szempontból ne
legyen közös célkitűzés az, hogy milyen irányban kell megpróbálni
ezeket helyrehozni. Ha ezek a zenei differenciák csekélyek, akkor
szinte az a természetes reakciója egy hallgatónak, hogy ő érezte, hogy
ez itt van, nem látszott semmi? Nem! Ez ugyanaz a kategória, mint a
zongoratanároknál az, hogy egy piano a discant-regiszterben a
hangszeren vajon éneklő-e vagy éppen csak van. Szóval az a fajta
támasz, ami akár a hegedűsnél a vibratót és a vonóvezetésnek a
bizonyosfajta súlyát jelenti, vagy a billentyűbe való támaszkodást,
avagy a rekeszmunkát az éneklésnél, ez a fajta támasz és ellenállás
mindenképpen kell, hogy legyen. Mert akkor, ha mi csináltatunk valamit,
akkor magunknak is valamiféle feszültségben kell lennünk; csak
feszültség és görcs között óriási differencia van.
Ha sikerült azt elérni, hogy egy műben – direkt egy
reneszánsz műre hivatkozom –, ahol az égvilágon semmi sincs előírva (de
tegyük föl, hogy az egy humoros darab, ami előadói végletek
szempontjából nyilván többet enged meg), a megérzett, de egyelőre még
alig jelzett differenciákat érzelmi szempontból ki lehet élezni, akkor
várható csak az el, hogy olyanfajta energia-befektetés történhet a
vezénylők részéről, ami már a többiek szemében, tehát leolvasva,
gesztusként leolvasva jelent valamit. Sokszor van az, hogy magam
szívesebben használom a gesztus szót, mint a vezénylő mozgást; mert a
vezénylő mozgás az mechanizmust jelent és okvetlenül ritmust, és a
gesztus pedig nem föltétlenül egy hangra, hanem a hangok kisebb vagy
nagyobb csoportjára vonatkozhat, tehát ilyen értelemben karakterbeli
értelmezhetősége szélesebb területre terjed.
Az az érzésem, hogy éppen manapság, hogy ennyifajta
társadalmi, szellemi, kulturális gonddal küszködünk, egyre inkább
előtérbe kell, hogy kerüljön az, hogy azokat az embereket kell
megpróbálnunk kiválasztani, akiknél mindenek előtt az a lelki habitus
van meg, hogy egy ilyenfajta dologba hajlandók nagy szorgalommal sok
munkát fektetni. Valamint elég széles érzelmi skálájuk van, és
vállalják ezt a gyűrődést, amit bármely tanárnál való ilyenfajta
stúdium jelent, sőt előre gondolnak még arra is, hogy az ő hasonló
működésük kapcsán talán majd további emberek is belekapcsolhatók abba a
– mondhatnám – örömláncba, ami ebből az egészből fakadhat, és ami a mi
végső célunk kell, hogy legyen.
|