Szakszervezeti tisztségviselők
továbbképzése
AMagyar
Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezete Zenepedagógus Tagozata idén
2003 november14-16-án rendezett a művészeti iskolák szakszervezeti
tisztségviselői számára továbbképzést. Erre a rendezvényre
Zamárdi-felsőn, a szép környezetű, felújított Művész Üdülőben került
sor, melyen mintegy 60 tisztségviselő vett részt egyes iskolák, megyei
szervezetek és a fővárosi kerületek szakszervezeti tagságának
képviseletében.
A régebben évente megrendezett továbbképzésre
hosszabb szünet után a múlt évben került sor ismét, majd ezt követe az
idei találkozó. A háromnapos értekezlet iránt ismét nagy volt az
érdeklődés. Ez igazolja a továbbképzés rendezésének szükségességét. Jó,
ha évente egyszer pár napra összegyűlünk közös problémáink
megvitatására.
E továbbképzések kettős célt szolgálnak:
• egyrészt szakszervezetünk vezetőitől első kézből
kapunk tájékoztatást az időszakos kérdésekről, illetve tájékoztatókat
hallhatunk vendég előadóktól a tanárokat érintő, munkaviszonnyal és
munkavégzéssel kapcsolatos szakmai kérdésekről,
• valamint bő teret adnak a tapasztalatcserének a
szakszervezeti munka terén. Az ország különböző pontjairól összejövő
titkárok megismerhetik a más régiókban működő iskolák azonos és
különböző gondjait. Ötleteket kaphatnak ezek megoldására. Lényeges,
hogy nyugodt körülmények között van mód az előadókkal való
konzultációra, az egyéni- és a közösséget érdeklő kérdések
megvitatására, tanácsadásra.
A péntek déli megérkezés és ebéd után Dr. Gyimesi
László, szakszervezetünk főtitkára (és a Művészeti Szakszervezetek
Szövetségének elnöke) nyitó előadásában tájékoztatást adott
szervezetünk elmúlt évi tevékenységéről, elért eredményeiről és a
közeljövő feladatairól. A leglényegesebb eredmények, melyek az adó-
illetve pénzügyi törvényben megjelentek,
– a minimálbér emelkedése
– az étkezési hozzájárulás
adómentes határának 3.500,- Ft-ra emelkedése - sajnos ez csak
lehetőség, érvényesítése a munkahelyi kollektívák feladata (!),
– a munkahelyi lakásépítési
támogatás összegének emelkedése (vajon volt-e zeneiskola, ahol ilyet
adtak?), valamint a nehéz harcok árán elért eredmény:
– a művészeti iskolák normatív
támogatása összegének eddigi szinten maradása! (Ez – sajnos – eredmény,
mert a pénzügyi tervekben a támogatás összegének csökkentése szerepelt!
További harcot folytatnak az infláció mértéke szerinti emelésre. Mire e
sorok megjelennek, ismert lesz az eredmény.)
Mint Muity Mária, szakszervezetünk Zenepedagógus
Tagozatának elnöke (a továbbképzés fő szervezője) ismertette, a
közeljövő leglényegesebb feladata a 2004. évi béremelés összegének
kiharcolása. Az 5-6, esetleg 7 % látszik elérhetőnek. Állandóan
napirenden tartják a zeneiskolai kották, iskolák tankönyvvé
nyilvánításának ügyét is.
Eredményes volt a szakszervezet és az MZMSZ
tevékenysége az oktatási törvény módosításával kapcsolatban. A
művészeti iskolákkal kapcsolatos lényeges javaslataink mind bekerültek
a törvénybe. Talán a leglényegesebb, hogy szövegében egyértelművé
tette, a hangszertanításban nincs csoportos oktatás – egy hangszeres
órán egy tanuló van jelen az első osztálytól kezdve. (Azonban, ahol
eddig csoportosan oktattak, problémát jelenthet, hogy e törvényi
szabályozástól az óraszám nő, de ha nincs túlóra lehetőség, hogy fogják
ellátni ezeket a többletórákat?)
A szakszervezeti tisztségviselőnek, mint a tagság
képviselőjének és az iskolavezetés partnerének fontos, hogy kellőképpen
tájékozódva legyen az intézményrendszer felsőszintű irányítását végzők
feladatairól, eredményeiről és gondjairól. Ezért nagy várakozás előzte
meg Dr. Szűcsné Hobaj Tünde tanácsos, az OM képviselőjének előadását,
aki a művészetoktatás országos szalmai ellenőrzésének tapasztalatairól
adott tájékoztatót. (Ezért nagyon hasznos volt az előadás
programra tűzése!)
Az Országos Közoktatási Értékelési és Vizsgaközpont
(OKÉV) által irányított vizsgálat összefoglaló jelentését minden iskola
megkapta – azok is, melyek nem kerültek a vizsgált intézmények közé –
így ennek konkrét eredményeit az intézményvezetők ismerik.
A reprezentatív vizsgálatba 69 iskola, az
intézmények 10 %-a került be. A kiválasztás szempontja volt, hogy
mindenfajta iskolából (kis és nagy iskolák, különböző fenntartású
iskolák, önálló művészeti- illetve többcélú iskolák, mindenfajta
művészeti ág, kevés-, illetve sok telephellyel rendelkező iskolák,
régiók szerinti megoszlás) kerüljön a mintába. A vizsgálat tárgya az
iskolák tanügy-igazgatási tevékenysége, és a működés szakmai
feltételrendszere volt. A vizsgálatot az Országos szakértői
névjegyzékben szereplő szakértők végezték.
A felmérés számos hiányosságra, szabálytalan
működésre hívja fel a figyelmet, melyből sok tanulság is levonható.
Mint az előadó főtanácsos asszony kifejtette, az iskolatípus
megmaradásához alapvető feltétel, hogy
• Az intézmények iskolaszerűen
működjenek!
• Az összes, az iskolára vonatkozó
előírást meg kell ismerni és betartani. (Lényeges, hogy az iskolák
tantestületei is ismerjék, illetve megismerjék ezeket – ebben a
szakszervezetnek is lehet szerepe! [P.Z.])
• Az iskolai adminisztráció –
éppen az iskolaszerű működés érdekében, és miatt, – bonyolultabb lett,
ezt nem tanultuk, nincs rég kialakult gyakorlata, mint a közismereti
iskolákban. Ezt meg kell tanulnunk!
• Néhol további törvényi
szabályozás szükséges a visszásságok megszüntetéséhez.
Sajnos van, ahol az iskolatípust gazdasági oldalról szemlélik, és a
haszonelvűség alapján igyekeznek szervezni és irányítani.
A működés javítására szabályzatmintákat szándékozik
a minisztérium kiadni, melyek a művészeti iskolák tevékenységét
segíteni fogják (pedagógiai és nevelési program, helyi tanterv, SzMSz,
MIP, szabályzatok, stb. Jelezte, 2004-ben várható az eszközfejlesztési
normatíva az iskolák kötelező eszközjegyzékben megjelölt tárgyi
feltételeinek javítására.
A következő előadó Dr. Gál Andrea jogásznő volt, aki
a Munka Törvénykönyve és a Kjt. változásairól, illetve az EU
csatlakozás jogharmonizációs feladatairól tartott tájékoztatót. E
mellett élénk érdeklődést váltottak ki az előzetesen beküldött és a
helyszínen feltett munkajogi kérdésekre adott válaszok.
Ismét előadó volt a továbbképzésen Ember Csaba
igazgató, a Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetségének
elnöke. Előadásában az MZMSZ kapcsolatrendszerét ismertette. Kiemelte,
mennyire fontosnak tartja a szakszervezet tevékenységét. Az élet
bizonyítja – sokszor keresik meg a Szövetséget iskolák és
magánszemélyek egyaránt, érdekvédelmi ügyekben.
Felvázolta: a művészetoktatás „társintézményeinek”
egymást kiegészítő, fontos szerepét: míg az MZMSZ az intézményi
érdekvédelmet, az MZTSZ az egyéni, a ZETA pedig a szakmai érdekvédelem
feladatát látja el.
Ismertette a 2003. februárjában az európai
zeneiskolák Madridban megtartott konferenciájának állásfoglalását,
melyet plakátok segítségével (is) kívánnak közreadni: a művészetoktatás
nem lehet a civil szféra ügye. Európa szerte nagy a törekvés, hogy az
állami feladat legyen.
Előadása élénk eszmecserével zárult a szövetség és a
művészetoktatás előtt álló napi feladatokról, a fejlődés lehetőségeiről
(pl. kistérségi művészetoktatási iskolai társulási formákról, a
művészetoktatási intézmények számának még mindig tapasztalható
növekedésének hátrányairól, stb.)
Laczó Zoltán a LFZE docense, a ZETA elnöke
nagyvonalú, sziporkázó előadásában a tehetség, a tehetséggondozás
kérdéseit feszegette. VIDEO bejátszásokkal tarkított előadásában több,
továbbgondolkodásra serkentő gondolatot is felvetett:
Zenepedagógiánk esetleg túlszabályozott?
Tantervi szabályozottságnak sok korlátja is van.
Az „A” tagozaton is az eredményközpontúság
uralkodik. Tudjuk- e az „A” tagozat célját teljesíteni? - itt inkább
zeneklub jellegű foglalkozásokat kellene tartani.
A zárónapon a szakszervezetek előtt álló országos és
ágazati feladatokról hallhattak a résztvevők előadást.
A hangulatos, eszmecserékben bővelkedő három nap,
úgy vélem, kellő múniciót adott a résztvevőknek a további, mindennapi
munkához. Köszönet érte a szervezőknek, a szakszervezet munkatársainak,
az üdülő dolgozóinak, akik munkájukkal hozzájárultak a továbbképzés
sikeréhez, és mindenek előtt köszönet az előadóknak, akik gondolataikat
megosztották a hallgatósággal.
A mindennapokban is, de különösen egy ilyen
továbbképzés kapcsán felvetődik az emberben a gondolat: manapság is
szükség van a szakszervezetre, az érdekvédelemre. Hallva például az
érdekvédelmi törekvéseket, sokszor harcokat, mind az országos
fórumokon, mind a munkahelyi „frontokon”, felvetődik a kérdés: mi
történik azokban az iskolákban, ahol nem működik szakszervezet, nincs
kollektív szerződés vagy egyéb érdekvédelmi forma? Úgy vélem, érdemes
ezen elgondolkodni, még akkor is, ha nem mindig sikerül az
érdekérvényesítés ott sem, ahol működik szakszervezet.
Pechan Zoltán
|