Mindig egyensúlyban
Perényi
Eszterrel beszélget művészi és pedagógiai pályafutásáról és az Európai
Hubay Hegedűversenyről Kálmán Gyöngyi
A Zeneakadémia alapításának 125.évfordulója tiszteletére kiadott Nagy
tanárok, híres tanítványok című, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
gondozásában 2000-ben megjelent reprezentatív kötetben hiába kerestem a
pályáját méltató oldalt: ilyen ugyanis nem készült. Mindez nem őt
minősíti, hiszen Perényi Eszter az elmúlt évtizedek egyik
legkiemelkedőbb előadóművésze, s honi művészeti oktatásunk talán
legsikeresebb hegedűtanár egyénisége, zenei versenyek
„szervező-motorja”. Zeneakadémiai óráján látogattam meg, amely után
pedagógiai eredményességének titkáról is kérdeztem őt.
– Hogyan fogadta, hogy biográfiája kimaradt a
jubileumi kiadványból?
– Számomra ennek nincs jelentősége, bizonyára semmi
szándékosság nem volt benne. Kiváló kollégáim némelyike például a Ki
kicsodában nem szerepel. Milyen lexikon az olyan, amelyikbe egy
művésznek magának kell jelentkeznie?
– Szerencsére a leghitelesebb egy művész-tanár
számára mégis a visszajelzés, amelyet a növendékektől kap. Márpedig
sokat kap, mert minden évben tolonganak a felvételizők az ajtaja előtt.
A fiatalok nevelése terén otthoni az indíttatása?
– Édesapám, Perényi (korábban Preisinger) László
évtizedeken át tanított gimnáziumban és a Zeneakadémián karvezetést és
módszertant. A Preisingerek egy nagy burgenlandi család. Édesanyám
szintén énektanár volt egy középiskolában és a tanítóképzőn. Amikor
öcsém, Miklós tizenkét éves kora körül kezdett utazni-koncertezni, fel
kellett hagynia a munkájával. Előfordult, hogy vagy ő, vagy édesapám
hónapokat töltött a testvéremmel külföldön, amikor ösztöndíjat kapott.
Apai nagyapám tanítóskodott, kicsit hegedült és csellózott is. Amúgy
zenészekről a családban nem tudok.
– Ezzel szemben a három Perényi-testvér igen korán
kezdte a zenei tanulmányokat.
– Apánk elgondolása az volt, hogy legyen belőlünk
egy zongorás trió, így Erzsébet nővérem zongorát, én hegedűt, Miklós
pedig a csellót „kapta”. Sokat házi muzsikáltunk, szüleink nagy
boldogságára.
– Milyen érdekes, hogy ami az egyik gyereknek az
első pillanattól öröm, a másiknak gyötrelem. Mitől függ egy hangszer
iránti vonzódás?
– Meghatározó, hogy milyen tanárhoz kerül az ember.
Emlékszem, az egykori Hubay-tanítvány, felvinczí Takáts Alice, aki az
Operazenekarban játszott, nagy szigorral és alapossággal oktatta a
növendékeit, köztük engem is. Nagyon sok múlik azon, hogy a tanár meg
tudja szerettetni a hangszert, a kicsik esetében ez különösen fontos. A
gyerekek egy részének biztosan a tanár hibájából megy el a kedve a
zenetanulástól.
– Milyen összefüggést lát a
közismereti tárgyak és a hangszeres stúdiumok között? Hallottam
olyan növendékekről, akik nagy nehézségek árán tudnak megfelelni a
közismereti tantárgyi követelményeknek, közben esetleg jók
hangszerből.
– Meggyőződésem, hogy aki a zenében tud
koncentrálni, az minden másban is tud. Több előkészítős növendék jár
hozzám, akik a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola gimnáziumi
osztályában tanulnak – és remekül helyt állnak. Minket a nővéremmel
általános gimnáziumba irattak a szüleink: latint tanultunk és oroszt,
és még hozzá külön órákon angolt és németet. Matematikából és minden
másból is kitűnő volt az előmenetelünk. Ma is hálával tölt el, hogy
ilyen gondossággal választották meg a tanulmányainkat, ilyen előrelátón
terelgettek. A nyelvtudás ma még inkább elengedhetetlen.
– Az orosznak például milyen hasznát veszi?
– Tele van orosz művészekkel, tanárokkal a
nagyvilág, s a kurzusokon is sok az orosz ajkú. Az orosz nyelv ugyan
úgy kedvencem ma is, mint a latin. Szerencsémre jó tanárok tanítottak
minden tárgyat; olyanok, akik nem csak egy hónapban egyszer, tesztlapon
kérték számon ismereteinket. Villámfelelésekkel tartottak minket
állandó készenléti állapotban. A saját óráimon veszem észre, hogy ez a
fajta adok-kapok mára szinte kiveszett. Mondok valamit, de azonnal nem
kapom vissza, ez legalább a növendékek hetven százalékánál így megy.
Nem arról van szó, hogy nem jó fejűek a mai gyerekek, hanem arról, hogy
azért nem reagálnak rögtön, mert így szoktatták őket. Ehhez jött a
számítógép, az, hogy mindent készen kapnak és szép lassan leszoknak a
gondolkodásról, az erőfeszítésről. Amikor majdnem három évtizeddel
ezelőtt tanítani kezdtem, ilyen problémával nem találkoztam. A
kollégáim ugyanerre panaszkodnak.
– Mik az általános elvárások a Zeneakadémiára
jelentkezőkkel szemben?
– Egy jó műveltség-alap és a nyelvtudás, amit már
érintettünk. Az ember persze hozott anyagból dolgozik, nem szabhatom
meg pontról pontra, mi mindent kell tudniuk. A mi felvételi vizsgánkon
annak idején még át kellett esni egy intelligencia-teszten. Emlékszem,
tőlem megkérdezték, miket olvastam. Éppen akkor fejeztem be a Háború és
békét, mert a film után kedvet kaptam a könyvhöz is. Olyanokról
kérdeztek, hogy melyik figura állt hozzám közel és miért. A tanítás
során a tájékozottságuk komoly gondot jelent: hiába is hoznék fel egy
irodalmi példát, hivatkoznék Shakespeare-re mondjuk, színházra,
filmekre – a gyerekek nem kis hányadánál nincs ilyen élményanyag.
Ilyenkor megpróbálom megmagyarázni, körülírni, amiről szó van –
csakhogy az nem ugyanaz, mint amikor a saját tapasztalata alapján
asszociál. Mindenesetre empátiával állok a dologhoz: be kell látni,
hogy ma más a kor, mások a normák, az igények.
– A tanár-növendék viszony egy hangszer tanulása
esetében az átlagosnál bensőségesebb kapcsolatot feltételez, szinte
szülői gondoskodást?
– Óhatatlanul. Egyszer elküldtem egyik tanítványomat
Mihalkov Csalóka napfény című filmjére, hogy fogalma legyen a
korszakról, amelyikről éppen beszélgettünk. Meg is nézte, nagyon
tetszett neki és kérte, hogy ajánljak még ilyen jó filmeket. Fontosnak
tartom, hogy a többi művészeti ág iránt is érdeklődjenek. Tovább
megyek: az volna ideális, ha hobbijuk is lenne. Én ennyi idős koromban
rajongtam az úszásért, kívülről fújtam a sporteredményeket, lejártam az
uszodába. A mi hivatásunkban a szakmai felkészültség nem elég; színes,
érdeklődő személyiség is kell hozzá. És ami manapság szintén kevesebb
növendéknél érzékelhető: a kifejezési vágy. A versenyek ebből a
szempontból talán még rontanak is, mert a technikai perfekcióra
irányítják a figyelmet. Mégsem vagyok verseny-ellenes, mert igazából az
kerülhet ki győztesen, akinek valami mondanivalója is van.
– Ön bizonyosan nem ellenzi a versengést, hiszen sok
éve nagy országos és nemzetközi hegedűversenyek szervezését, zsűrizését
látja el, nem beszélve növendékei felkészítéséről, akiket évről-évre
indít különféle megméretéseken. Tanári sikerei kapcsán elég az utóbbi
időkre utalni, amikor Kokas Katalin megnyerte a budapesti Nemzetközi
Szigeti-versenyt, s ezzel egy időben Kelemen Barnabás (korábbi díjai
mellé) a legnagyobb nemzetközi versenyek egyikét, az Indianapolisit,
ahonnan a kiváló ifjú abszolút győzelme mellett szinte minden
különdíjat is hazahozott. Mindketten Önnél diplomáztak, és az Ön
növendéke jelenleg az elmúlt években egyre többet magáról hallató Banda
Ádám is. Miért állítja ilyen feladatok elé a tanítványait?
– Ezeken a kisebb-nagyobb próbatételeken
megtanulják, hogy felkészülten és jól kidolgozottan adják elő a
darabokat. Az sem megalázó, ha éppen nem közülük kerülnek ki a
nyertesek. Némelyik verseny egyben seregszemle is; ilyen volt legutóbb
a Zathureczky Ede születésének századik évfordulója alkalmából
megrendezett találkozó, amelyre négy korcsoportban százhuszonöten
neveztek be. Hosszú távú befektetés minden jó verseny: a fiatal
megtanul szerepelni és bővül a repertoárja is. Azok a darabok, melyeket
magam megtanultam egy-egy ilyen alkalomra, ma is a legjobban állnak a
kezemben. Mindebből azért messzemenő következtetéseket nem lehet
levonni, hiszen ismerünk olyat, aki nem bírja a versenyek stresszes
atmoszféráját, mégis nagy művész válik belőle.
– Kezdenek kirajzolódni pedagógiai munkásságának
sarkalatos pontjai. Önt kik és milyen módszerrel készítették fel a
művészi pályára?
– Tíz évig felvinczi Takáts Alice-hoz jártam, ő
Hubaynál tanult és a Hubay-növendékekre nagyon jellemző volt a jobb kéz
komoly kidolgozottsága, a vonókezelés prioritása. Emlékszem, amikor
öcsém Mainardinál és Casalsnál tanult, sokat gyakorolta vibrato nélkül
a darabokat, csak a jobb kézzel – ez mintegy igazolása volt annak, hogy
valóban a jobb kézzel kell a hangot képezni. A kézmozgások
elsajátításához nagyon sok vonógyakorlatot kellett vinnem az órákra, a
meglehetősen monoton Sefcsik-gyakorlatokat, amelyek vonatkoztak a
fekvés-váltásokra, billentésre, a vonásokra, a jobb kéz különböző
mozgásaira. Hálás vagyok a tanárnőmnek, aki nagy hangsúlyt fektetett az
alapokra. A Zeneakadémián Országh Tivadar hagyta, hogy kinyíljanak a
növendékei, őneki ezért a szellemiségért vagyok hálás; halála után
Halász Ferenchez kerültem, aki akkor éppen Kovács Dénes tanársegéde
volt. Halász mindig azt tartotta szem előtt, hogy az eszközök és amit
ki akarok fejezni, egyensúlyban legyenek. Óriási temperamentummal
játszottam, szinte széthegedültem a falakat, nálam ez volt akkoriban a
baj. Ma az egyik szemem sír, a másik nevet: időnként szívesen hallanék
valami ilyesmit a növendékektől, amit én majd helyre teszek, mint
Halász tanár úr annak idején engemet. Ma – kényelemből vagy a
korszellemből eredően - nem ritkán „sterilen” jönnek be a növendékek:
elkezdenek játszani és várják, hogy úgymond „tanítsam őket”. Csakhogy a
semmiből nem lehet „valamit” kihozni. Szeretem előbb látni, hogy a
növendék mit akar. A szarvashiba is jobb a semminél, arról lehet
beszélgetni, vagy ha szétveri a falakat - abból meg lehet nyesegetni.
Zathureczky egykori növendéke, Kovács Dénes igényességre nevelt, s ami
egyben az ars poeticám, a szerzői instrukciók betartására oly módon,
hogy természetesen a darabot az ember mintegy átszűri, „átmossa” az
egyéniségén. Igazán szerencsésnek mondhatom magamat a tanáraim miatt:
Kroó György, dr. Ujfalussy József, Szöllősy András és Soproni József
óráira járhattam. Mihály András kamarazenei foglalkozásait szintén a
meghatározó élmények között tartom számon.
– A diplomahangverseny műsorára emlékszik?
– Lehet azt elfelejteni? Bartók Hegedűversenyt
játszottam, egy Mozart-szonátát, Bach g-moll Adagio és fúgát és három
Paganini-etűdöt. Partnereim Varga Csilla és Szenthelyi Judit voltak – a
Bartók-koncertet ugyanis nem zenekarral adtam elő. Rögtön ezután az
Országos Filharmónia szólistája lettem, majd 1968-ban Szófiában második
lettem egy nemzetközi versenyen. Egy évre rá megnyertem a Rádió
hegedűversenyét, beindult a koncertező életem. Hosszú éveken át, a
világ négy sarkában mindenütt felléptem kitűnő karmesterekkel,
kamarapartnerekkel, neves orkeszterekkel. Jövőre lesz harminc éve, hogy
tanítani kezdtem a Zeneakadémián.
– A nagy magyar hegedűsiskola hagyományai az Ön
pedagógiájában éppen úgy tovább élnek, mint művészi pályafutásában,
melynek során a nagy elődök szellemiségét folytatva kiemelten kezeli a
kortárs szerzők műveinek bemutatását. És viszont, Ön kortárs
zeneszerzőink ihlető alanya.
– Ha mód van rá, a növendékeket is bátorítom a mai
darabokra. Ezen a téren igyekszem jó példával elöl járni; büszkeséggel
tölt el, hogy több kiváló kortársam kifejezetten nekem komponálta
egy-egy művét. Egy lemeznyi, nekem dedikált darabot fel is vettünk a
Hungarotonnál, mely album pár éve jelent meg. A kompozíciók megítélése
nem az én tisztem, viszont játszani őket az én felelősségem. Minden
korban játszottak kortárs darabot, úgyhogy ezt nem tartom külön
érdemnek. Ami e téren igen kecsegtető, s amiért a tanítványaim is
szívesen játsszák a maiakat: nem hatnak bénítóan az elődök
interpretációi, miáltal merészebben elmondhatják, amit a művekről
gondolnak. A Zathureczky- és a mosonmagyaróvári Flesch-versenyen mindig
kell kortárs darabot játszani; nem ritkán maguk a versenyek ősbemutatók
is egyben, hiszen a szerzők külön ezekre az alkalmakra, felkérésre
írják az elhangzó kötelező műveket.
– Igazán van módjuk a mieinknek fejlődni,
próbálkozni, tekintettel arra, hogy az említetteken kívül is van
lehetőség a megméretésre.
– A szombathelyi, igen rangos Koncz-versenyt
háromévente rendezik, ott is szoktam zsűrizni. A Flesch-versenyt
pillanatnyilag magyarországi és szomszéd országbeli fiataloknak
hirdetik meg; úgy néz ki, hogy nemzetközi verseny lesz most, hogy a
londoni megszűnt, persze, csak, ha kerül hozzá pénz is. Ebben az
esetben azonban négy évente fogják kiírni. Az előkészítő tárgyalások
most folynak. Ami hallatlan nagy öröm mindannyiunk számára: az Európai
Uniós csatlakozásunk évében, idén novemberben kontinentális versenyként
rendezi meg a Hubay Jenő-versenyt a Magyar Hubay Társaság és a Liszt
Ferenc Zeneművészeti Egyetem. Jól hangzik, ugye: Európai Hubay
Hegedűverseny. Most érkeznek a jelentkezések, melyeket április 1-jéig
várunk a lebonyolításért felelős Hungarofest Kht.címére. Az a különös
helyzet állt elő, hogy a november 3-i ünnepélyes megnyitón két
többszörös versenygyőztes, diplomás, egykori növendékem, Kelemen
Barnabás és Kokas Katalin ad hangversenyt, magán a versenyen pedig két
jelenlegi tanítványom indul: Banda Ádám és Kállai Ernő. Jómagam részt
veszek a zsűri munkájában; éppen ezért a saját növendékeim pontozásából
kimaradok. Tanári gyakorlatomban a versenyzést már az egészen fiatalok
megkezdik. Most márciusban Telemann-versenyen indítom két
előkészítősömet a lengyelországi Poznanban. Versenyek előtt minden
tapasztalatszerzési lehetőséget ki szoktunk használni: növendék
hangversenyeket, egyéb nyilvános szerepléseket, hogy a koncentráció, az
idegi megterhelés számukra megfelelő legyen, s mindezt a fokozatosság
elve szerint, tulajdonképpen a tantervbe beépítve, valósítjuk meg.
Mindazonáltal a verseny – pillanatfelvétel; a legjobbak is hibázhatnak.
Az eredménynél fontosabb az út, amely odáig elvezet.
– Minden évben nagy Önhöz a túljelentkezés. Az
előkészítősök (12-18 év közöttiek) idei vizsgája már lezajlott. Mi
alapján dől el, hogy valaki megfelel vagy sem?
– Mindenképpen szeretem meghallani a jelölttől az
egyéniséget, vagyis, hogy legyen valamilyen hangja. Ha személytelen, ha
csak fel van készítve – nem annyira tetszik. Ettől függetlenül még
bekerülhet, és az is előfordul, hogy később átütőbb lesz. Olyan is van,
aki komoly képességeket mutat, majd miután felvettük, nem dolgozik úgy,
vagy csak „ennyi volt”, ami benne volt. Kicsit zsákbamacska, másrészt
maratoni pálya a miénk, mert csak a munka során derül ki, hogy
valakinek valóban itt a helye. A tehetségnek mindenképpen látszania
kell, de hogy mivé fejlődik – az a zsákbamacska. Különösen igaz ez az
előkészítősökre. Mindezek mellett a fizikai adottságok sem mellékesek:
előfordul, hogy valaki nem hegedűs alkat, nincs az ujjainak kellő
tartása.
– Ha számba vesszük mindazokat, akik Önnél tanultak,
s ma vezető zenekarainknál, kiváló kamaraegyüttesekben vagy
szólistaként öregbítik a magyar hegedűművészet hírnevét, kiderül, hogy
bár egyazon iskolában, „a Perényiében” nevelkedtek, mind más-más
egyéniséggel bírnak…
– Minden muzsikusnak magának kell megtalálni a saját
hangját s meg kell azt őriznie; a kibontakozást csak segíti mindaz,
amit a darabokról vagy a technikáról megtanulhat. Ez is a Hubay-iskola
egyik lényeges tanítása, ehhez hozzátenni nem lehet és nem is kell. Ha
az eszközök és a kifejezés egyensúlya és a darab is rendben van, nagy
baj már nem lehet. A gyakorlásnál sem szárazon, anyagtalanul a
technikára, vagy csak az elképzelésre kell koncentrálni, hanem komplex
módon kell közelíteni a zenéhez.
– Hogyan derül ki, hogy kiből lesz szólista?
– Tátrai Vilmos gyakran mondta: Majd az élet
eldönti. Ez így is van. Mindenki úgy kerül ide, hogy meg szeretné
tanulni a komoly darabokat. A versenyeken ott a lehetőség, hogy
kiugorjanak. De mégsem ilyen egyszerű a dolog, mert lehet, hogy
versenyeket nyer valaki, a pódiumon viszont nem mutatkozik érdekesnek.
– Fejlődik ma is a hegedűjáték?
– Annyiban igen, hogy már fiatalabb korban magasabb
szinten vannak, mint évtizedekkel korábban. A követelmények
magasabbak.
– Figyeltem, hogy az óráin mennyire szépítés nélkül
megmondja a véleményét.
– Semmiféle pongyolaságot, lustaságot nem engedhetek
meg. Ha egy órán csak annyira futja, hogy két hangot tudunk
helyretenni-tisztázni, akkor annyit. A foglalkozás mindenkivel
személyre szabott. Kell az empátia; mert ha például egy darab
formálását a növendék máshogyan képzeli el, mint én, mégis meggyőző,
akkor elfogadom. Az ő elképzelését kidolgozni mindenesetre sokkal
nagyobb feladat, mint a sajátomat – ilyenkor én is tanulok. A
szigorúságomat hamar megszokják. Végtére is, a bizalmukat belém
helyezték, én pedig azért tanítom őket, hogy mind jobbak legyenek. Az
instrukcióim azért túlzóak, a szélsőségek irányába mutatnak, hogy
legyen honnan elindulni. Veszélyes a számtani középbe belehelyezkedni.
A színészeknél ez ugyan így van: először „soknak” kell lenni, hogy a
végén a kész produkció a megfelelő hangon, jó hangsúlyokkal szóljon. A
kisebbeknél még sokat kell magyarázni. A tanítás is olyan, mint a
gyereknevelés, fokozatosan engedem el a növendékek kezét.
|