A Budapest, XVI. kerületi
Rácz Aladár
Zeneiskola 35 éves jubileumi
rendezvényei
35 éve, 1968-ban jött létre a XVI. kerület
– Mátyásföld, Cinkota, Árpádföld, Sashalom, Rákosszentmihály – önálló
zeneiskolája, amely később a cimbalom legendás hírű művésze, Rácz
Aladár nevét vette fel. Ezt az indokolta, hogy az iskola az elsők
között volt, ahol megindult a cimbalomoktatás, majd a cimbalomversenyek
szervezőjeként a hangszer oktatásának és művelésének jelentős
centrumává vált, ahol nem csak magyar, de külföldi művészek, tanárok és
tanulók is rendszeresen kicserélhették tapasztalataikat.
A nemzetközi tapasztalatcsere az utóbbi években
Varga György igazgató páratlan szervezőkészsége révén a többi tanszakra
és az iskola egészére is jellemzővé vált. Ezt elősegítette, hogy az
iskolában egyre-másra alakultak a különböző hangszerek együttesei és
kisebb-nagyobb zenekarok, amelyek az iskola sokoldalúságát, egyben az
egyes hangszerek oktatásának magas színvonalát is bizonyítják. A 35
éves jubileumi hangversenyen az iskola alábbi együttesei és zenekarai
szerepeltek: Tücsökzenekar, Blockflöte-együttes, Zeneóvodás csoport,
Tremolo gitár-együttes, Cselló-együttes, Fuvola-együttes, Stringendi
Ifjúsági Vonószenekar, Szimfónikus zenekar, Népzene-együttes,
Elektronikus zenei csoport, Ütő-gyüttes, Orff-együttes,
Szaxofon-együttes, Fúvószenekar, Jazzmania Big Band. 16 együttes és
zenekar, ami egyelőre példa nélküli, ugyanakkor példamutató is a
zeneiskolák körében. Általános tapasztalat, hogy az együttesekben,
zenekarokban játszó tanulók tovább folytatják zeneiskolai
tanulmányaikat, mint a többiek, és többségük felnőtt korban is
folytatja az együttes muzsikálást.
Hogy az együttesekben értelemszerűen nem szereplő
zongora tanszak sem szorult háttérbe a vonós- és fúvós hangszerek
mögött, annak bizonyítéka – sok versenygyőzelem mellett –, hogy a 35
éves jubileum alkalmából önálló hangversenyt szenteltek a zeneiskola
nemrégiben felavatott új épületének új hangversenytermében a most
beszerzett új Steinway-zongora bemutatására. Az „avató-hangverseny”
szólistája Bogányi Gergely ifjú zongoraművész volt, aki Bartók
Improvizációit, Chopin néhány Nocturne-jét és Liszt: Spanyol
rapszódiáját játszotta, majd a nagy sikerre való tekintettel ráadásként
Chopin három prelűdjét. A hangverseny bevezetőjeként Hana Kasman, a
Steinway cég hamburgi részlegének kereskedelmi igazgatója ismertette a
150 éves cég történetét. Elmondta, hogy 1853-ban New York Astoria
kerületében jött létre a később világhírűvé vált Steinway zongoragyár,
amely mára a hangversenytermek 90 %-a számára biztosítja a
hangversenyzongorákat. A zeneoktatási intézmények részére az utóbbi
években különleges hangszert hoztak létre, amelyek minősége nem marad
el a hangversenyzongorákétól. Ennek egyik példánya került most a
fennállásának 35. évfordulóját ünneplő Rácz Aladár Zeneiskolába, amit a
Steinway cég nagy örömmel nyújtott át az iskolának, abban a reményben,
hogy az további sikerekhez fogja segíteni az iskolát, amelynek eddigi
eredményei immár nemzetközileg is ismertek és elismertek.
A jubileumi rendezvénysorozat kiemelkedő eseménye
volt az a konferencia, amit az iskola „A művészetoktatás helyzete
Európában” címmel rendezett a zeneiskolák és művészeti iskolák
igazgatói részére október 29-én. Ezen 120-130 igazgató vett részt, és
megjelent Dr Szűcsné Hobaj Tünde, az Oktatási Minisztérium főtanácsosa,
Ember Csaba, a Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetségének
elnöke, valamint Ásztai Csabáné, a Szövetség elnökhelyettese, Magyar
Margit, a Fővárosi Pedagógiai Intézet vezető szaktanácsadója és Muity
Mária, a Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezete
Zenepedagógus Tagozatának elnöke. A konferencia meghirdetett célja a
tájékoztatás volt az európai művészetoktatás és benne kiemelten a
zeneoktatás helyzetéről a közelgő magyar EU-csatlakozás tükrében, a
szembesítés azzal, hogy milyen változások várhatók a csatlakozást
követően, illetve, hogy mennyiben más az európai művészeti és
zeneiskolák helyzete, mint a magyar iskoláké.
A konferencián három különböző országból, három
különböző szinten dolgozó szakember válaszolt a nekik előre megküldött
kérdésekre: Luc Ponet zenei főfelügyelő Tengerenből, Belgiumból; Alain
Ohl zeneiskola igazgató Singenből, Németországból, valamint Krakovszky
László zenetanár Örebröből, Svédországból. A számukra megküldött 50
kérdést a Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetsége Elnöksége
és a budapesti zeneiskolai igazgatók munkaközössége állította össze.
Ezek az alábbi fő témákra vonatkoztak:
I. A zeneoktatás szerkezeti felépítése, statisztikai
adatok (10 kérdés).
II. Finanszírozás, működtetés (10 kérdés).
III. Tanügyi és szakmai kérdések (30 kérdés).
A meghívott szakemberek minden feltett kérdésre
külön-külön válaszoltak, ismertetve saját országuk gyakorlatát az adott
tárgykörben. (A három ország kiválasztásában alapvető szempont volt,
hogy mindhárom országban magas színvonalú a zeneoktatás, mindhárom
régóta EU-tag és valamennyi jóléti ország.)
Az alábbiakban az egyes kérdésekre adott válaszokat
ismertetjük koncentrált formában, tehát ahol a három válasz azonos
volt, ott az csak egyszer szerepel. Az áttekinthetőség kedvéért egyes
egymást fedő válaszokat összevontunk. Minden esetben kiemeltük a
hazánkétól eltérő szervezeti, gazdasági, stb. megoldásokat, az
itthonihoz hasonló vagy azonos formákra rövidebben utaltunk. A
kérdéseket külön nem tüntettük fel, a válaszok értelemszerűen tükrözik
a kérdéseket.
I. A zeneoktatás szerkezeti felépítése, a képzés formái,
szervezetei, statisztikai adatok
Az intézmények felett a szakmai és törvényességi
felügyeletet általában az illetékes minisztérium gyakorolja. Ez
Németországban a 16 tartomány minisztériumát jelenti, ami az alább
sorra kerülő kérdésekben is jelentős különbségeket jelent.
Az iskolák, intézmények fő fenntartói a városi
önkormányzatok. A művészeti iskolák alaptípusa mindhárom országban a
zeneiskola.
Az intézmények száma változó, nem készül évente
országos statisztika. Általában minden városban található zeneiskola.
Sem a tanulókról, sem a tanárokról nincs összesítő statisztika.
Városonként és tartományonként jelentős különbség
van a zenét tanulók számában és arányában, aminek oka egyrészt az
eltérő hagyományok, másrészt az eltérő lehetőségek.
A zeneoktatás a magyarhoz hasonlóan alap- közép- és
felsőfokú szinteken folyik, azzal a különbséggel, hogy a különböző
fokozatok gyakrabban koncentrálódnak egy intézményben.
A tanárképzés általában az egyetemekkel egyenrangú
zeneakadémiákon folyik. Az itt szerzett diplomák zeneiskolai tanításra
képesítenek, azzal a magyartól lényegesen eltérő különbséggel, hogy a
tanár nemcsak a saját hangszerét taníthatja, hanem más hangszereket is,
pl a fuvolás harsonát is, stb. (Ez különösen a németországi és a svéd
gyakorlatra jellemző.) A képzés időtartama általában megegyezik a
magyar képzési idővel. A művészképzés a főiskola 2.-3. éve után
kezdődik, és arra újabb felvételi vizsgát kell tenni. Külön
zenekariművész-képzés nincs, de a zenekari gyakorlat nagyobb teret kap,
mint a magyar képzésben, különösen Belgiumban.
II. Finanszírozás, működtetés
A finanszírozás módja a három államban alapvetően
különbözik. Németországban általánosnak mondható, hogy a fenntartási
költségek 1/3-át fedezi az állam, 1/3-át a helyi önkormányzat, 1/3-át
pedig a szülők tandíj formájában. Belgiumban az állami támogatás 90
%-os, amit még a helyi, városi támogatás is kiegészít, tehát itt hárul
a legkisebb teher a szülőkre. Svédországban viszont semmiféle állami
támogatás nincs (!), a fenntartási költségeket a helyi önkormányzatok
és a szülők (tandíj) fedezik, viszont az önkormányzatok az adók rájuk
eső hányadát megkapják az államtól, így könnyebben tudják támogatni a
művészetoktatást.
A tanítható növendékek létszámát nem határozzák meg,
csak az iskola össz-órakeretét. Az igazgató kötelessége és feladata
ezen belül a tanárok és tanulók konkrét óraszámának megállapítása.
Tehát az igazgató vezetői-irányító önállósága, de
felelőssége is lényegesen nagyobb, mint a magyar oktatási rendszerben.
Ez más területen is érvényesül, l. még a következőkben.
Az esetleg más városból vagy kerületből átjáró
tanulók a helyiekkel azonos elbánásban részesülnek, tanításuk
finanszírozása nem okoz problémát. Németországban valamivel magasabb
térítési díjat kell fizetniük.
Az iskolák finanszírozási rendszere városonként,
Németországban tartományonként jelentős különbségeket mutat. A szülők
tandíjakban jelentkező hozzájárulása az összes költségekhez
Németországban és Svédországban 30-50 % között mozog. (Németországban,
mint már utaltunk rá, a tartományok között jelentős eltérések vannak, a
volt NDK területén most még magasabb az állami támogatás, mint a volt
nyugatnémet területen.)
A tanárok továbbképzése nem egységes. Általában 3-4
évenkénti konferenciák, tanfolyamok, kurzusok keretében történik,
amelyeknek költségeit az intézmények csak részben fedezik, a fennmaradó
részt a tanároknak kell vállalniuk.
Tankönyvre, kottára a tanulók nem kapnak rendszeres
támogatást.
Az iskolák hangszerellátását a fenntartók
biztosítják, de a tandíjakból befolyó összegek egy részét is erre
fordíthatják.
A tanulók hangszereit az esetek többségében a
szülőknek kell biztosítaniuk. Az iskolák csak egészen kivételesen,
egy-egy, az iskolai zenekarban szükséges ritka, különleges hangszert
kölcsönöznek, pl. angolkürtöt, basszusklarinétot, stb., más hangszert
nem.
Svédországban a kezdő gyerekek kölcsönzési díj
fejében kaphatnak kisméretű hangszert az iskolától, de a normál méretű
hangszert már a szülőknek kell beszerezni.
A tandíjon és a fenntartási támogatáson kívül az
iskolák más bevétellel nem rendelkeznek, kivéve néhány alapítványi vagy
egyesületi támogatást, de ezeknek sem a száma, sem az öszege nem
jelentős. Konkrét kiemelt feladatra pályázatok útján lehet támogatást
szerezni.
III. Tanügyi és szakmai kérdések
Az iskolák tanügyi nyilvántartása jóval kevesebb
adatot tartalmaz, mint a magyar. E mellett már szinte a teljes
nyilvántartás számítógépen van; ez különösen jellemző Svédországban.
Sőt, a tanárokkal való, sokoldalú belső kapcsolattartás is E-mailen
zajlik, mivel minden tanárnak van saját E-mail címe.
Az országos nyilvántartás is komputerizált, de nem
olyan széles körű és általános, mint a magyar.
Az értekezletek száma rendkívül eltérő, ezeket
általában az igazgató tartja, Az E-mail elérhetőség révén csökkent az
értekezletek száma.
A zenetanárok általában közalkalmazottak. A
munkaszerződések megkötésének és megszüntetésének módja a magyarhoz
hasonló.
A tanári továbbképzésre kevesebb az intézményes
lehetőség, mint Magyarországon. Ezek nem kötelezőek, azokra jelentkezni
kell, és a költségek jelentős részét is a tanárok viselik.
Szaktanácsadói rendszer nincs, de felkért
szaktanácsadó meghívására van lehetőség, ennek költségeit az iskola
fedezi.
A tanárok munkáját az igazgató értékeli, ez azonban
nem általános és nem kötelező.
A tanárok nemcsak a diplomájuknak megfelelő, hanem
más hangszert is taníthatnak az igazgató döntése alapján, tehát ez is
mutatja, hogy az igazgatók jogköre és felelőssége az iskola működésében
lényegesen nagyobb, mint a magyar gyakorlatban.
A tanulók foglalkozási ideje igen eltérő. Belgiumban
és Németországban rendszerint heti kétszer 30 perc, de Svédországban
például csak heti egyszer 18 és 1/2 perc. Ez a kezdőknél csoportos
tanítást jelent, a tanár egy órában egyszerre három növendékkel
foglalkozik! Ezt zenekari óra egészíti ki. A tehetséges gyerekek az
igazgató döntése alapján kaphatnak hosszabb órát vagy több
foglalkozást, a magyar rendszerű A-B tagozat azonban nem létezik.
A tanári kötelező óraszám Németország
Baden-Württemberg tartományában, amelynek Singen nevű városából
érkezett az előadó, heti 33 óra! Ezzel szemben Belgiumban heti 22 óra,
Svédországban pedig 20 óra. A tanár kötelező óraszámába csak a tanítási
idő számít bele, a felkészülési idő vagy szervezési feladatokra
fordított idő nem.
A tanári óraszámon belül a növendéklétszám igen
változó lehet. A magyartól legjobban a svéd gyakorlat tér el: itt a
heti 20 órában a tanár óránként sokszor 3 növendéket tanít. /Egyszer 18
és fél perc!/ Így a hangszeres főtárgyi növendékeinek száma akár 40-60
közt is mozoghat! A német és a belga gyakorlat a heti kétszer 30 perces
foglalkozással a magyarhoz hasonló, de ezekben az országokban is több
növendékkel foglalkozik a tanár hetente, mint itthon.
Az egyes szinteken az évfolyamok száma nagyjából a
magyarhoz hasonló. Néhány esetben azonban az alapfok és a középfok
évfolyam-megoszlása eltérő mind a magyartól, mind az ottani általános
gyakorlattól.
Nincs kötelező év végi vizsga, viszont igen jelentős
a növendékhangversenyek szerepe. A tanulók elsősorban itt
bizonyíthatják tudásukat és fejlődésüket.
Nincs kötelező szolfézs- és zeneelmélet-oktatás sem
Németországban, sem Svédországban, a tudnivalókat a hangszeres tanárnak
kell megtanítania, viszont van kötelező szolfézs Belgiumban.
Zenekari gyakorlat és csoportos kamarazene viszont
minden iskolában van.
A tanár helyettesítését magának a tanárnak kell
megszerveznie, az igazgató jóváhagyásával. Tehát neki kell gondoskodnia
megfelelő helyettesről betegség vagy egyéb akadályoztatás esetén.
Huzamosabb távollét idejére természetesen az igazgató szerez
helyettesítőt.
A tehetséges gyerekek igazgatói döntés alapján
kaphatnak hosszabb tanítási órát, de külön tagozat e célra nincs.
Csoportos hangszeres oktatás van, különösen az
alsóbb osztályokban, és jellemzően főleg Svédországban.
Új pedagógiai módszert, esetleg új hangszertípust
csak igazgatói engedéllyel vezethet be a tanár.
Az oktatás tartalmi szabályozása csak Belgiumban
központosított és egységes; ez hasonlít leginkább a magyar rendszerre.
Németországban ez is tartományonként meghatározott, és lényeges
különbségek vannak köztük. Svédországban nincs központi tartalmi
szabályozás, csak irányelvek, amelyek aonban nem részletekbe menőek.
Az iskoláknak nincs egységes tantervük, sem
nevelési-pedagógiai programjuk. A szakmai feladatokat a felhasznált
kották kiválasztása határozza meg. A tanároknak nem kell írásos
tanmenetet készíteniük. Osztályokra bontott tantervi követelmény nincs.
Iskolai szakmai program sincs írásban lefektetve.
A szakmai munka intézményes segítését szolgáló
szervezet – pl. szaktanácsadói rendszer, stb. – nincs. A tanárok
egyénileg jelentkezhetnek a különböző szakmai továbbképző
tanfolyamokra, kurzusokra, amelynek költségeihez legfeljebb részleges
támogatást kaphatnak.
Sem félévi, sem évvégi kötelező vizsga nincs. A
tanulók értékelése írásbeli vagy szóbeli véleményezéssel történik, nem
osztályzattal. A tanulók fejlődésükről elsősorban a
növendékhangversenyeken történő szereplés során adnak számot.
Ellenőrzőjük csak Belgiumban van a tanulóknak,
Németországban és Svédországban nincs.
Tanulmányi versenyek és fesztiválok jelentős számban
vannak, az iskolák, a tanárok és a tanulók ezeken bizonyíthatják
eredményes munkájukat.. A versenyek és a fesztiválok egyben az iskolák
közötti kapcsolattartás jelentős fórumai is, ahol tapasztalatcserére is
nyílik lehetőség.
A szakmai tapasztalatcsere és tájékozódás fontos
forrásai a magas színvonalú szakmai folyóiratok, amelyek részletesen
beszámolnak pl. a versenyekről és a fesztiválokról, és jelentős számú
zenepedagógiai szakmai cikket közölnek.
Újabban nagyon népszerűek az iskolák internetes
Web-oldalai, amelyek az egyes iskolák eredményeiről adnak hírt,
tartalmazzák az iskolában tanított tanszakok, hangszerek felsorolását,
valamint a tanév különböző fontos eseményeiről is tudósítanak. Ezek a
Web-oldalak egyben az iskolák közötti kapcsolattartás és a kölcsönös
tájékozódás fontos elemeivé is váltak.
***
A XVI. kerületi Rácz Aladár Zeneiskola jublieumi rendezvényei sorába
beiktatott konferencia az európai művészetoktatás és a zeneiskolák
helyzetéről rendkívül fontos és hasznos tájékoztatást nyújtott a magyar
zeneiskolák és művészeti iskolák igazatói és tanárai részére. A
tanulságok levonása és a csatlakozással kapcsolatos további feladatok
meghatározása még további elemzést igényel, és az elhangzottak nem
jelentenek követendő gyakorlatot. A konferencia szervezőjétől és
házigazdájától, Varga György igazgató úrtól mégis azt kértük,
fogalmazza meg, mit tart az elhangzottak alapján a magyar zeneiskolák
legfontosabb és legsürgősebb feladatának az EU csatlakozással
kapcsolatban. Véleménye szerint az egyik legfontosabb teendő, hogy a
magyar zeneiskolák is zárkózzanak fel a modern informatikai
társadalomban már elengedhetetlen elektronikus eszközökkel történő
felszereltség terén az európai színvonalhoz, tehát legyen Web-oldaluk,
E-mail címük és kapcsolattartási lehetőségük, stb. A másik fontos
teendőnek tartja az európai pályázati rendszer megismerését és annak
kezdetektől való felhasználását, ami a pályázati formulák és feltételek
szakszerű ismeretét jelenti, mert csak így képzelhető el az európai
lehetőségek és források felhasználása. Az ezek révén tovább bővülő
nemzetközi kapcsolatok pedig minden bizonnyal tovább fogják fokozni a
magyar zeneoktatás eredményeit és nemzetközi elismertségét.
Péter
Miklós
|