IV. Országos Zeneiskolai Továbbképzős Verseny
Szentendre, 2002. március 8-10.
Szentendre adott helyet az immár negyedik alkalommal megrendezett
Országos Zeneiskolai Továbbképzős Versenynek. Tehát olyan zeneiskolai tanulók
versenyeztek itt egymással, akik már legalább 7. osztályosok a zeneiskolában.
Igen örvendetes, hogy milyen sok zeneiskolából és milyen sokan jelentkeztek
erre az országos megmérettetésre: 52 iskolából 115 műsorszám nevezését
fogadta el a rendezést mintaszerűen bonyolító Szentendrei Vujicsics Tihamér
Zeneiskola. A szereplők száma egyébként meghaladta a 150-et is, mivel igen
sok nagyobb létszámú együttes is jelentkezett. Ez annál is inkább örvendetes,
mert évek óta egyik fő gond a zeneiskolákban, hogy igen kevesen maradnak
meg a magasabb osztályokra. Mint itt a versenyen is kiderült, az egyik
fő megtartó erő az együttesekben való muzsikálás, a kamarazenei és a zenekari
játék lehetosége. A másik a tanárok és a tantestületek körében annak a
nézetnek, véleménynek a kialakítása és megerősítése, hogy azoknak a tehetséges
növendékeknek a magas színvonalú képzése is igen fontos, akik ugyan nem
a hivatásos zenei pályára való felkészülést választották, de szeretik a
zenét és akarják, kívánják továbbra is folytatni zenei tanulmányaikat.
Nekik a normál középiskolai tanulmányok mellett a gyakorlásra nyilván jóval
kevesebb idejük marad, mint a hivatásos pályára készülő zeneművészeti szakközépiskolásoknak.
A zeneiskolai tanári munka egyik igen fontos elemévé válik e ponton a megfelelő
darabválasztás, a technikai továbbképzés kevés művel is megoldható hatékony
kialakítása, és a növendékek hangversenyeken való sikerélményhez juttatása.
Az ilyen tanári munka eredményének, a legjobb zeneiskolai továbbképzős
ifjú amatőr muzsikusok felkészültségének a nyilvánosság előtti benmutatása
a fő célja az Országos Zeneiskolai Továbbképzős Versenynek. Jelentőségét
mutatja, hogy fővédnöke dr. Áder János, az Országggyűlés elnöke volt, védnökei
pedig T. Mészáros András, Pest Megye Közgyűlésének elnöke, Miakich Gábor,
Szentendre Város polgármestere, Nemes László, a Magyar Zeneiskolák és Művészeti
Iskolák Szövetségének elnöke, valamint Tánczos Mihály ezredes, a Magyar
Honvédség Központi Tiszthelyettes Szakképző Iskolájának igazgatója.
Az eddigi hasonló versenyeket Mohács város és zeneiskolája rendezte,
így a mostani verseny megnyitóján Kovács Győző, a mohácsi zeneiskola volt
igazgatója, a Zenetanárok Társasága (ZETA) főtitkára, a Magyar Zeneiskolák
és Művészeti Iskolák Elnökségének tagja köszöntötte a résztvevőket. Mint
mondta, „nagyon örülök, hogy ilyen művészettel átitatott városban folytatódik
a Zeneiskolai Továbbképzős Versenyek sorozata. És örülök, hogy ez a szép
város tele van lelkes ifjú muzsikusokkal, veletek, a verseny résztvevőivel.
Ti vagytok a modern, a korszerű fiatalok, a jövő emberei, nem a szakbarbárok.
Gyorsan változó világunkban a teljes ember fog boldogulni, akinek teljes
képe van a világról, fogalma van önmagáról, helyéről, hivatásáról. Aki
tudja, hogy a boldogságot nem lehet sem forintban, sem dollárban, sem euróban
mérni, csak emberi kapcsolatokban, szépségben, jóságban, szeretetben. Ezt
plántálják belétek tanáraitok, ezt az üzenetet hirdessétek szép muzsikálásotokkal
itt és a világban, jogos önérzettel és belső derűvel, valamennyiünk örömére
és gazdagodására.”
Az ünnepélyes megnyitó után megkezdődött a verseny, melynek során
másfél nap alatt nyolc bemutató hangversenyen több mint 150 ifjú muzsikus,
zeneiskolai továbbképzős szerepelt az ország minden tájáról. A verseny
hivatalos rendezője volt az Oktatási Minisztérium, a „Kiss Árpád” Országos
Közoktatási Szolgáltató Intézet, a Vujicsics Tihamér Zeneiskola, és a Magyar
Honvédség Központi Tiszthelyettes Szakképző Iskola, melynek korszerű modern
színháztermében zajlottak a bemutató hangversenyek. A versenyt ténylegesen
rendező Szentendrei Vujicsics Tihamér Zeneiskola kiváló szervezéssel biztosította
a nagyszabású rendezvény zökkenőmentes lebonyolítását.
A műsorfüzet a fellépés sorrendjében közölte a szereplők és felkészító,
valamint kísérő tanáraik nevét, műsoruk feltüntetésével. A füzet elején
szerepelt a védnökök és a hivatalos rendezők felsorolása, az eligazodáshoz
szükséges helyi címek térképpel együtt, továbbá a támogatók névsora (lásd
a beszámoló végén), és nem utolsó sorban a város polgármesterének köszöntője
a résztvevőkhöz, majd Bokor György köszöntője és tájékoztatója a legfontosabb
tudnivalókról. Ezek közt szerepelt pl. az is, hogy kottakiállítás és vásár
, továbbá hangszerkiállítás is kapcsolódik a versenyhez. (A Rózsavölgyi
Kft. Kodály Zoltán Zeneműboltja a Könemann Music Budapest teljes anyagával,
illetve a Corpus Hangszerkereskedés és Javítóműhely.) A résztvevők mindannyian
a verseny emblémáját ábrázoló kitűző jelvényt is kaptak.
A bíráló bizottság. tagjai voltak:
Eckhardt Gábor Liszt-díjas zongoraművész, a Liszt Ferenc Zeneművészeti
Egyetem és a budapesti Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola tanára,
a zsűri elnöke,
Papp Károlyné, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola gyakorlatvezető
szolfézs-
tanára, a „Kiss Árpád” OKSZI szakértője, a zsűri titkára,
Borbély Mihály klarinét- és szaxofonművész, a Liszt Ferenc Zeneművészeti
Főiskola jazz tanszékének docense, a Vujicsics Együttes alapító tagja,
Déri György Artisjus-díjas gordonkaművész, a Liszt Ferenc Zeneművészeti
Főiskola adjunktusa, a Budapesti Csellóegyüttes művészeti vezetője,
Kovács Imre Doppler-díjas fuvolaművész, a Liszt Ferenc Zeneművészeti
Főiskola ny. tanára.
Eckhardt Gábor, a zsűri elnöke a versenyt követően – közvetlenül
a
112 (!) műsorszám meghallgatása után azzal kezdte a szakmai beszélgetést
és értékelést, hogy amit hallottak, az egyértelműen a felkészítő tanárok
munkáját dicséri: kiváló produkciók egész sora hangzott el, úgy, hogy a
zsűri az utolsó percig nem csak kötelességszerűen hallgatta, de élvezte
is a versenyzők előadását. Meghatottan hallgatták az ifjú amatőr muzsikusokat,
akik nem a zenei pályát választották, de olyan örömmel, a zene iránti szeretettel
és alázatos elkötelezettséggel szólaltatták meg a műveket, hogy az a hivatásos
muzsikusok számára is példamutató lehet. Ezek a fiatalok már bizonyosan
életük végéig magukkal viszik a zene örömteli élményét. Előadásukból sugárzott
az őszinte lelkesedés. Jónéhány olyan magas szintű produkció hangzott el,
amit örömmel fogadnának el a hivatásos muzsikusokat képző zeneművészeti
szakközépiskolákban is.
Nagyon örvendetes, hogy az ország minden tájáról érkeztek versenyzők,
így nyugodtan mondhatjuk, hogy ma már az ország minden szegletében van
lehetőség a zene magas színvonalú tanulására és művelésére. Erre lehet
igazán büszke ez az ország. És büszke lehet ezekre a tanárokra minden zeneiskola
és önkormányzat: nem csak az a jó tanár, akinek növendékei a hivatásos
muzsikusokat képző közép- és felsőfokú iskolákban tanulnak tovább, hanem
feltétlenül az is, aki ilyen magas színvonalú muzsikálásra tudja felkészíteni
a nem hivatásos pályára készülő, tehát amatőr muzsikus tanítványait. Erre
igen nagy szüksége van az országnak, mert megfelelő háttér, hátország nélkül
a hivatásos művészek sem érhetnek el igazán kiemelkedő nemzetközi sikereket.
Déri György, a zsűri tagja azzal egészítette ki Eckhardt Gábor
szavait, hogy ezek a fiatalok és felkészítő tanáraik tartják meg azt a
reményt, hogy érdemes ezt a fajta zenélést művelni mind itthon, ebben az
országban, mind szerte a világban. Az a fontos, hogy örömmel gondoljanak
a zenére, a zene művelésére. Magáról tudja, hogy pl. azt, aki gordonkával
a kezében megy végig az utcán, sokszor furcsa pillantások kísérik, esetleg
meg is mosolyogják, de ezzel a gordonkásnak nem szabad törődnie. Sokkal
inkább azzal, hogy naponta gyakoroljon, mert a vonós hangszerek talán a
legkegyetlenebbek a tekintetben, hogy aki nem gyakorol naponta, azt szinte
„ledobják” magukról. Mindazok, akik itt részt vettek ezen az országos versenyen,
a zenei kultúra őrzői és követei, s ők a biztosítékai az ország zenei kultúrájának.
Kovács Imre, a zsűri tagja azzal kezdte értékelését: boldog volt,
mikor meghívást kapott e verseny zsűrijébe, mert ez olyan fórum, ahol a
zene emberre való hatását jól lehet érzékelni. Az amatőrök azok, akik hisznek
abban, hogy a zenével való foglalkozás boldoggá teszi az embert. Jónéhány
olyan fiatal szerepelt itt, aki talán még nem is tudta igazán eldönteni,
hogy hivatásos vagy amatőr muzsikus akar-e lenni. Nagyon sokan játszottak
jól, s az ember szinte nem akarja elhinni, hogy az ilyen magas színvonalon
játszó fiatalokat nem foglalkoztatja-e a hivatásos pályára kerülés lehetősége.
Ugyanakkor a termésetesen előforduló néhány kudarccal kapcsolatban arra
hívja fel a tanárok figyelmét, hogy a kudarcélmény feldolgozása is igen
fontos tanári feldata. A tanár is magába kell nézzen, nem volt-e az ő munkájában
is olyan momentum, ami a kudarchoz vezetett – nem volt-e túl nehéz a darab,
nem becsülte-e túl a tanítvány képességeit avgy nem mérte-e föl rosszul
a felkészülésre rendelkezésre álló időt, stb. – és a növendék munkáját
is reálisan kell értékelni. Kicsit költőien fogalmazva:
a nem napsugaras napokat is tudni kell együtt elviselni, az okokat,
problémákat közösen megbeszélni, kibogozni.
Borbély Mihály zsűritag szerint ezt a nagyszerű amatőr muzsikus
sereget a tömegsporthoz lehet hasonlítani. Ha ez elveszne, a zenekultúra
is úgy járna, mint a profi futball – e nélkül a háttér nélkül, e nélkül
a tömegmozgalom nélkül a hivatásos élgárda is ellehetelenülne és lehanyatlana.
– Örvendetesnek tartja, hogy személyében olyan valakit hívtak meg a zsűribe,
aki másik területről:
a jazz- és a népzene területéről érkezett. Végre kezd oldódni az a
szemlélet, amikor a „komoly” zenét művelők lenézték a „könnyű” zene művelőit,
akik viszont „szomorú”-zenésznek titulálták a másik oldalon működőket.
A fiatalok közt értelemszerűen igen sok a könnyű zenét kedvelő, de igen
fontos, hogy megfelelő pedagógiai irányítást kapjanak és tudják megkülönböztetni
e téren is az értékes és jó zenét az értéktelentől, a rossztól. Az itt
elhangzott néhány könnyűzenei szám bíztató kezdetnek tekinthető e téren
is.
A fenti általános értékelést követően a zsűri tagjai tanszakok
szerint is értékelték és elemezték az elhangzott produkciókat, szinte az
éjszakába nyúló beszélgetés során.
A verseny ünnepélyes zárására, a díjak átadására és a zsűri döntése
alapján legjobbnak talált versenyzők gálahangversenyére a két versenynapot
követően március 10-én, vasárnap délelőtt került sor. Ezen részt vett és
díjakat adott át Muity Mária, a Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezetének
titkára, Lovász Márta Pest megyei vezető főtanácsos, Miakich Gábor, Szentendre
Város polgármestere, Szalay Zoltán alezredes, a Magyar Honvédség Központi
Tiszthelyettes Szakképző Iskolájának helyettes parancsnoka, továbbá Eckhardt
Gábor, a zsűri elnöke.
Bokor György, a Szentendrei Vujicsics Tihamér Zeneiskola nevében
üdvözölte a megjelenteket, a versenyen résztvevő tanárokat és tanulókat,
majd felkérte Papp Károlynét, a zsűri titkárát. vezesse a díjak átadását.
Papp Károlyné elmondta, hogy a zsűri nagyon nehéz helyzetben
volt egyrészt a sok igen színvonalas produkció, másrészt az örvendetesen
sok kiadható díj miatt. Azonban itt is igaz az, hogy maga a részvétel fontosabb
a díjnál: mindenki elismerést érdemel, aki itt szerepelt.
Ezt követte a dicséretek, nívódíjak és kiemelt nívódíjak átadása,
melyeket a Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezete, a Pest Megyei
Közgyűlés elnöke és helyettese, Szentendre Város polgármestere, a Magyar
Honvédség Központi Tiszthelyettes Szakképző Iskolájának igazgatója és más
támogatók biztosítottak. (Valamennyi díjazott felsorolására sajnos nincs
mód.)
A verseny nagydíját a zsűri a budapesti XIII. kerületi zeneiskolának
ítélte, a kiváló rendezésért és szervezésért pedig a Szentendrei Vujicsics
Tihamér
Zeneiskola kapott elismerést. Az előbbit Szegedi Enikő igazgató, az
utóbbit Bokor György igazgató vette át. A sok díjazott versenyző mellett
a felkészítő tanárok közül Fekete Ildikó (Bp.XIII.ker.), Kanyó András (Balassagyarmat),
Kovács Kálmán (Bp.XI.ker.), László Éva (Bp.XIII.ker.), Róth Ede (Bp.II.ker.),
továbbá B. Egri Márta, Richter Annamária és Domoszlai Orsolya (Szentendre)
kapott külön elismerést, a zongorakísérő tanárok közül pedig Szkordiliszné
Czitrovszky Ilona (Gödöllő) és Szmolka Klára (Bp.I.ker.)
A díjak átadását a zsűri elnökének zárszava követte (lásd alább),
majd a gálahangverseny zárta a versenyt. Ezen a zsűri döntése alapján az
alábbi, kiemelt nívódíjban részesült versenyzők szerepeltek: Salgó Ella,
zongora 9.o.Bp.XIII.ker., tanára Fekete Ildikó (Bartók: Román népi táncok),
Botos
József, gitár 8.o.,Bp.II.ker. Járdányi Pál Zeneiskola, tanára Róth
Ede (A. José: Szonáta I.), Jánosi Gábor, trombita 8.o. Weiner Leó Zeneiskola,Bp.XI.ker.,
tanára: Kovács Kálmán, (Hidas Frigyes:Trombitafantázia), Barabás Frigyes,
zongora 10. o., Bp. XIII.ker., tanára László Éva (Schubert:Moments musicaux
C-dúr,f-moll), Ebecz Viktória, fuvola 8.o.,Rózsavölgyi Márk Művészeti Iskola,
Balassagyarmat, tanára Kanyó András (W.Popp:Fantázia egy német népdalra).
Eckhardt Gábor, a zsűri elnöke a gálahangverseny előtt az alábbi
szavakkal zárta a nagyszabású országos versenyt:
Kedves ifjú muzsikusok, kedves kollégák!
Az elmúlt két nap során több hónapos felkészülés: tanítás-tanulás
és gyakorlás után hangzott el száznál több szebbnél szebb zenemű. A zsűri
együtt szurkolt minden lámpalázas vagy anélkül fellépő ifjú muzsikussal,
és úgy tűnik, eredményesen és sikerrel, mert mindannyiunk számára hihetetlen
örömöt és boldogságot jelentett a zenélésetekben megjelenített azonosulás
az előadott művekkel, azok zeneszerzőivel. Mindannyian úgy találtuk, hogy
a zeneszerzők is örültek volna, ha hallják e többségében igen magas színvonalú
előadását műveiknek, a műveikben kifejezésre jutó érzésekkel és gondolatokkal
való azonosulni tudást. Örömmel tapasztaltuk, hogy ugyanakkor a darabokkal
saját magatokat, a saját érzéseiteket is ki tudtátok fejezni. A profik,
a hivatásos muzsikusok sokszor belevesznek a részletek kimunkálásába —
a Ti előadásotokból viszont a zenélés öröme sugárzott, hiszen nektek nem
megélhetési forrás, hanem saját magatok, saját érzéseitek kifejezésre juttatása
egy-egy kedvenc zenedarab megszólaltatása. Visszaadtátok és megerősítettétek
bennünk azt a hitet, hogy mennyi tehetséget rejt még ez az ország, amelyiknek
zenekultúrája éppen attól lesz egyre gazdagabb. hogy ilyen sok lelkes amatőr
műveli ilyen magas fokon a zenét. Ahogyan az ókori Egyiptom piramisai közvetítik
a mai ember számára a régi egyiptomiak szellemi koncentrációját és erejét,
valamint kapcsolatát a transzcendenssel, úgy Ti is, akik itt felléptetek,
közvetítitek a társadalom számára azt a szellemi koncentrációt és a transzcendenssel
való kapcsolatot, ami a zenében kifejezésre jut. Köszönet érte mindannyiotoknak
és köszönet minden tanárnak, aki hosszú hónapok áldozatos és odaadó munkájával
segített benneteket abban, hogy erre a magas színvonalra eljussatok.
És egyben köszönjük Szentendrének, ennek a csodálatos hangulatú
városnak és zeneiskolájának, valamint a hangversenyeknek helyet adó Honvéd
Központi Tiszthelyettes Szakképző Iskolának és művelődési házának, személy
szerint Rédey Istvánné művelődési menedzsernek, valamint a zeneiskola igazgatójának:
Bokor Györgynek és két helyettesének: Richter Annamáriának és B. Egri Mártának
és velük a zeneiskola egész tantestületének azt az odaadó gondoskodást,
amellyel a versenyt létrehozták, segítették és lebonyolították. Az, hogy
ez a nagyszabású rendezvény ilyen olajozottan, mintaszerűen szervezve bonyolódott
le, elsosorban az ő érdemük, ami minden elismerést megérdemel.
Abban a reményben búcsúzunk, hogy három év múlva ismét itt találkozunk
Szentendrén a következő Zeneiskolai Továbbképzős Versenyen.
A verseny fő támogatói voltak: Corpus Hangszerkereskedés, Javítóműhely
és Aukciós Ház; Pest Megyei Közoktatás-fejlesztési Közalapítvány; ISM-GYIA-Mobilitás;
Roland Intermusica Kft.
Péter Miklós
|