Pethő Attila a Bajai Zeneiskola igazgatója volt, amikor a
pécsi JPTTK-n szerzett főiskolai énektanár-népművelő diplomáját egyetemi
szintű diplomával kívánta kiegészíteni. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola
iskolai énektanár és karvezető tanszakán 1998-ban szerezte meg egyetemi
diplomáját. Tanulmányai befejezése előtt írta meg zeneszociológiai tárgyú
szakdolgozatát, melynek számos pedagógiai vonatkozása teszi érdekfeszítő
olvasmánnyá írását. Nemcsak tényleírást ad a zenetanulók preferenciáiról,
de a “miért”-ekre is válaszokat keres. Szakirodalom ismerete útmutató lehet
mindazoknak, akik a téma iránt érdeklődnek.
Pethő Attila:KÉT SZOMSZÉDVÁR?
A címben feltett kérdésekre keresve a választ két területen is kalandozhatnak a gondolataink. Egyrészt számba vehetnénk, hogy a popzene és a komolyzene milyen közös gyökerekkel bír, kereshetnénk a közös elemeket, vonásokat, akár formai, akár harmóniai értelemben, a dallamfordulatok jellegzetességeit, stb., bizonyságát keresve mindezzel annak, hogy – bár funkciójuk, bizonyos megközelítésben minőségük természetesen egészen más – a hangzó világ azonos elemeit felhasználó műfajokról van szó, joggal tekinthetjük tehát “szomszédváraknak” ezeket. Másrészt foglalkozhatunk azzal, hogy az iskolai énektanítás keretei
között van-e mód a “békülésre”, vagyis: teret kaphat-e az énekórákon a
popzene.
A zene történetében a szórakoztató funkciót sokáig “feltűnés nélkül”
tudhattuk e művészet egyik elfogadott tulajdonságának. Köztudott, hogy
pl. a bécsi klasszikus kor szórakoztató muzsikája azonos hangzású (hangszerelésű),
formájú, mint a legmagasabb művészi színvonalú alkotások, dallami, harmóniai
fordulataik is egy tőről fakadnak. Valamikor a múlt században azonban bekövetkezett
a szakadás, amikortól is önálló területként kezeljük a szórakoztató muzsikát.
Ekkorra tehető az operett, a népies műdal feltűnése, népszerűvé válása.
A hangrögzítés megjelenése, majd századunkban a tömegkommunikációs eszközök
rohamos elterjedése révén egyre nagyobb tömegek juthattak zenei “konzervekhez”.
A tömeg ízlése pedig nem elit ízlés. (“…a felnőtt lakosság mintegy négyötöde
elutasítja a komolyzenei műfajokat.”1 ) Ráadásul a lemezeket gyártó és
forgalmazó cégek, a rádióállomások elemi érdeke, hogy produktumaikat minél
nagyobb számban vásárolják meg. Ők nyilván csak kielégítik a felmerülő
igényeket, és nem feladatuk, hogy azokat minősítsék, esetleg korrigálják.
Mindezek következtében ördögi kör keletkezett: a gyártók kiszolgálják a
tömeget a haszon reményében, a tömeg viszont – más minták hiányában, a
nagy mennyiségben kapottakat szinte egyedülinek elfogadva – egyre nagyobb
mértékben igényli az újabb és újabb szórakoztató zenei kiadványokat.
Természetesen a tömegkommunikáció vitathatatlan előrelépést is jelentett a zenei művelődés területén, hiszen soha ennyien nem juthattak hozzá a legnagyobb alkotások (mind technikai, mind előadói értelemben) kitűnő minőségű felvételeihez, soha ennyien nem kerülhettek közelebbi ismeretségbe a komolyzenével. (Hiba lenne a pozitívumokat nem elismerni, de a jelenségek túlbecsülése sem helyes. Pernye András néhány évtizede még a rádió komolyzenei ismeretterjesztő tevékenysége, a komolyzenei programok hallgatása kapcsán hívta fel arra a figyelmet, hogy nagy valószínűséggel csak háttérrádiózásról van szó, ami pedig semmiképpen sem segíti a teljes élmény, és ezáltal a meghatározó kapcsolat és igény kialakulását.2) Azokban az országokban – így hazánkban is – ahol a zenei műveltség eleve
alacsonyabb szinten állt, a tömegkommunikáció negatív hatásai erősebben
érvényesülhettek, hiszen megfelelően pallérozott ízlés hiányában a nagy
tömegek nem képesek biztos értékválasztásra.
Az üzlet diktálta feltételek között tehát óriási méretekben hódított a szórakoztató zene. Ma már állandó hangkulisszaként van jelen életünk majd minden pillanatában, mégpedig úgy, hogy gyakorlatilag kéretlenül részesülünk belőle, válogatásra, kikapcsolására sokszor nincs is módunk. Termékei között professzionista alkotás, az idő próbáját is álló, zeneileg igényes darab éppúgy megtalálható, mint a leghitványabb tákolmány, vagy éppen az erőszakos, durva szövegű, szándékosan provokáló dalok. Hangzása, dinamizmusa, hangereje pedig a laikus számára is jól érzékelhetően eltér a klasszikus muzsikáétól. Nézzük ezek után, mi a helyzet a mai iskolásokkal, jelenlegi tanítványainkkal? Hogyan viszonyulnak ők ehhez a műfajhoz? A fiatalok zenei érdeklődésének, illetve az iskolai énektanítással szembeni viszonyuk felmérése céljából kérdőívet állítottam össze, amelyet bajai iskolákban töltöttek ki a tanulók, összesen 278-an. (A kérdőív megtalálható a függelékben.) Korábbi tapasztalataim, benyomásaim alapján már eddig is volt véleményem
a fiatalok zenei beállítódásáról. Most, a kérdőív számszerűsíthető adatai
alapján konkrétabbá, bizonyos területeken árnyaltabbá vált a kép, de a
felmérés alapvetően nem változtatta meg, sőt, inkább megerősítette eddigi
véleményemet.
A MINTA Ismerkedjünk meg a válaszadó 278 tanulóval:
Életkoruk szerint:
Kíváncsi voltam arra, hogy hányan járnak zeneiskolába. (A válaszokból
kiderült, hogy nem csak zeneiskolai keretek között tanulnak hangszert,
ezért az itt következőknél valamivel többen tudnak hangszeren játszani.)
ZENEHALLGATÁS – HÍRADÁSTECHNIKAI ESZKÖZÖK Milyen zenét hallgatnak tehát szívesen az általános iskola felsőbb évfolyamaiba,
illetve a gimnáziumba járó gyerekek? És milyen híradástechnikai eszközökön
hallgatják a zenét? Ezekre a kérdésekre adnak választ az alábbi adatok.
91 fő családjában mindhárom berendezés megtalálható.
HANGHORDOZÓK SZÁMA, KOMOLY ÉS POPZENEI FELVÉTELEK ARÁNYA Természetesen a fenti arányok tükröződnek a hanghordozók számában is. A válaszadók birtokában mindösszesen kb. 4200 CD, 12000 kazetta és 6500 hanglemez van. 4 (Lásd: 2. ábra a függelékben.) Ugyancsak becsült adatok állnak rendelkezésünkre annak bemutatásához,
hogy a gyerekek milyen arányban birtokolnak popzenei illetve komolyzenei
felvételeket.
Általános iskola 22%
(Lásd: 3. ábra a függelékben.) Bárhogyan is van, nagy biztonsággal megállapítható, hogy a 13-18 éves
korosztály nagy számban rendelkezik hangfelvételekkel, amely felvételek
jelentős többsége popzene. Az ének-zenei általános iskolások és a zeneiskolások
körében viszont feltűnő és örvendetes az átlagtól való pozitív irányú eltérés.
A ZENEHALLGATÁS ÁTLAGOS NAPI IDŐTARTAMA Érdemes figyelmet fordítanunk arra is, hogy naponta mennyi időt töltenek tanulóink zenehallgatással. Nem hallgat zenét 3 fő 1%
(Lásd: 4. ábra a függelékben.) Látható, hogy a többség naponta több órán át hallgat zenét.
A zenehallgatási szokásokat, a szívesen hallgatott műfajt tehát már ismerjük. A kérdőív kitöltésekor arra is kértem a tanulókat, osztályozzák az iskolában megszokott érdemjegyekkel a lapon felsorolt műfajokat, vagyis kapjanak ötöst a leginkább kedveltek, egyest az elutasítottak, és jelezzék a köztes fokozatokat is. A tanulóknak is elmondtam, és itt is fontosnak tartom jelezni, hogy a megadott műfaji meghatározások rendkívül elnagyoltak, bizonyos szempontból talán szerencsésebb lett volna finomabb, árnyaltabb felosztással élni. Úgy vélem azonban, hogy témánk kifejtéséhez a választott meghatározások is megfelelőek voltak. Az alábbi táblázatban összefoglalom az egyes műfajokra vonatkozó átlag osztályzatokat. általános
Az adatok alapján nem is kellene külön kiemelni: a popzene elsöprő fölényben
van bármely más műfajjal szemben. Az iskolatípusonkénti vizsgálódás is
csak árnyalatnyi eltéréseket mutat. A popzene kedvelése láthatóan az ének-zeneisek
és a zeneiskolába járók körében is általános, átlagosztályzatuk alig marad
a teljes minta összátlagától.
Külön elemzés tárgya lehetne, hogy a szülői minta, a gyerekkortól megnyilvánuló otthoni hatások milyen mértékben befolyásolják a tanulók választását. Itt csak a teljes mintából vett szülői átlagpontszámokat mutatom be, melyeknek forrása a válaszadó gyerekek becslése volt: Popzene 3,7
A magam részéről a szülők zenekedveléséről szóló becslést meglehetősen elnagyoltnak, ezáltal nem túl megbízhatónak tartom. Annyi azért így is feltételezhető, hogy a szülők is a popzenét kedvelik leginkább, vagyis az otthonról hozott minták is ebbe az irányba terelik a gyerekek zenei ízlését, érdeklődését.
Próbáljuk meg összefoglalni a fenti véleményeket. A válaszok többsége
alapján kimondhatjuk, hogy a popzene erősen hangsúlyozott ritmusa és szórakoztató
funkciója (kikapcsolódás, tánc, jókedv) a legfontosabb a fiatalok számára.
Nem elhanyagolható az a tény sem, hogy a popzenei szövegek a fiatalok életérzéseit
fogalmazzák meg, hozzájuk szólnak, méghozzá nem valami nehezen értelmezhető
nyelven, hanem számukra könnyen feldolgozhatóan.
Az összesítésen túl azt hiszem érdemes néhány egyéni véleménnyel is megismerkednünk. (A válogatás szubjektív, de remélem rávilágít néhány fontos területre.) “Jó a ritmusa, jó hangos, és mindenki ezt hallgatja.” (F/7, 14 éves általános iskolás.) “Mert ebben nőttem fel…” (F/17, 15 éves általános iskolás.) “Mert mindenki azt szereti.” F/30, 14 éves általános iskolás.) “Szerintem minden ember legszívesebben azt a zenét hallgatja, amin felnőtt…” (G/33, gimnazista.) “Szeretem a popzenét is és a komolyzenét is, de a komolyzene hallgatásához egy bizonyos hangulat kell, viszont a popzenét bármikor tudom élvezni.” (G/79, 18 éves gimnazista.) “…Ma úgy érzem, csak ezekben a zenei ágakban van jó pénz, és ha leérettségiztem, szeretnék DJ lenni…” (G/112, 17 éves gimnazista.) “Egyszerűen ezek tetszenek, a többi zene nem érdekel…” (G/115, 17 éves gimnazista.) “Hangulatomtól függ, hogy mit hallgatok. Van, amikor nagyon szívesen hallgatok komolyzenét, amit sajnos csak akkor tehetek, ha egyedül vagyok.” (G/128, 17 éves gimnazista.) “Mert egyfajta élvezet. És ha van kedvem, ha nincs, ezt hallgatom, mert hülyének néznek, hogy nem azt szeretem, ami a divat. Különben tetszik és kész.” (A/1, 14 éves általános iskolás.) “…a jelenről, a modern korról szól. A felhőtlen élvezetet, a szabadságvágyat fejezi ki…” (A/6, 15 éves általános iskolás.) “A popzenében kikapcsolódást nyújt a basszus és a térhangzás, ami a komolyzenékből 90%-ban hiányzik.” (A/12, 14 éves általános iskolás.) “Mert van benne élet, nem úgy, mint a komolyzenében.” (A/16, 14 éves általános iskolás.) “Tetszik a szövege és a ritmusa. Szól valamiről.” (A/33, 15 éves általános iskolás.)
A teljes mintából 110 fő (39%) volt már popkoncerten, 106 fő (38%) pedig
komolyzenei koncerten. Közülük 60 fő (21%) mindkét műfajbeli koncertet
hallott már.
(Lásd: 5. ábra a függelékben.) Ez utóbbi adat különösen érdekes számomra. Természetes, hogy az ének-zeneis
tanulók kórustalálkozók résztvevőiként, a filharmóniai ifjúsági hangversenyek
látogatóiként valamennyien jártak komolyzenei koncerten. Ugyanakkor feltűnő,
hogy milyen magas a popkoncerten való részvételük aránya (40%). A magyarázat
feltételezésem szerint kereshető az iskolatípus “okozta” fokozottabb zenei
aktivitásban is, ám elgondolkodtató, hogy az emelt óraszámban történő ének-zene
oktatás mellett is ilyen magas arányban igénylik a popzenét. (Emlékezzünk
rá, hogy a popzene magas átlagosztályzatot kapott az ézisektől.)
Csírájában tehát már ennél a korosztálynál is megfigyelhető az
a tendencia, amelyet Malecz Attila is említ tanulmányában:
195-en énekelnek otthon, a teljes minta 70%-a. Legtöbben a zeneiskolások közül (60 fő, 89%), és az ének-zeneiből (28 fő, 87%), de igen magas a gimnazisták aránya is (107 fő, 77%). Messze elmarad az átlagtól azonban a normál általános iskolába járók éneklési kedve (60 fő, 55%). Megítélésem szerint fontos teendőre hívja fel a figyelmet ez utóbbi adat. (Lásd: 6. ábra a függelékben.) Tanulságos sorba vennünk, hogy a gyerekek mit énekelnek szívesen.
Ami számunkra a fentiekből figyelemreméltó: a gyerekek legnagyobb hányada
amikor otthon dalra fakad, akkor popzenét énekel. Az iskolában tanult anyag,
illetve a kórusmű említése jellemzően az ének-zeneisek válaszaiban fordul
elő. A népdalt mindössze 12 fő (4,3%) említi. Újabb adalék ez ahhoz a már
fentebb is jelzett tényhez, hogy népdalkincsünk a mindennapi életből gyakorlatilag
kiveszett.
A részletek:
A komolyzenét jelölők jelentős része feltételezésem szerint mint kötelező
leckét játssza ezeket a darabokat. A jazz műfaji megjelölést nem ellenőriztem,
elképzelhető, hogy ők hárman valóban jazz-t játszanak, de az is lehet,
hogy nem pontosan erre a műfajra gondoltak. A ritmusos zenét említők minden
bizonnyal popzenét játszanak.
DISZKÓ
A teljes mintából 129 fő (46%) volt már diszkóban. Már az általános
iskolás válaszadók 31%-a (34 fő) is megfordult ott. Az ének-zeneiseknél
a legalacsonyabb az arány: 19% (6 fő) – ez az adat ismét az iskolatípus
érdemeként értékelhető.
(Lásd: 7. ábra a függelékben.) A diszkó zenei értelemben vett kárát abban látom, hogy az ott hallható
zenék teljesen igénytelenek, fő funkciójuk a tánchoz szükséges ritmus biztosítása,
illetve a monotóniájuk révén az extázis kiváltása. (Újfalussy József tanár
úr találó meglátása szerint az ősi mágikus eszközök továbbéléséről van
szó – füst, félhomály, villódzó fények, monoton, ritmikus zene…) Veszélyes
az a tendencia, hogy a fiatalok ezt az “alkalmazott” zenét máskor is hallgatják.
ÉNEKÓRÁK Milyen énekórát szeretnének maguk a diákok? A kérdőíven erre vonatkozó kérdést is találtak a tanulók. Válaszaik nagy vonalakban így összegezhetők: Legyen az énekórákon a komolyzene mellett popzene,
Számomra a legszimpatikusabb annak a 103 tanulónak a véleménye, aki
nem egyik vagy másik műfaj kizárását kezdeményezi, hanem a különböző irányzatok,
stílusok egymás mellett élését, szélesebb körű bemutatásukat igényli. Azt
hiszem, valóban ez a követendő út: megmutatni a teljes zenei palettát,
megismertetni a tanulókkal a zene világát, lehetőség szerint kulcsot adva
a kezükbe a választáshoz.
Ragadjunk ki egy-két konkrét idézetet is a válaszok közül: “Talán az lenne egy ésszerű megoldás, hogy a legtöbb zenei stílusirányzatot megvizsgálni. Miért népszerű, vagy miért nem? Miért szeretik az emberek? Milyen a hatása? Miért más-más a hatása a különböző korosztályokra, stb.” (G/43, 17 éves gimnazista) “Minden stílusból legyen ízelítő.” (G/51, 17 éves gimnazista) “Jó lenne, ha beszélgetés-jellegű lenne az egész óra és mindenféle zenei irányzatot megfigyelnénk, kiértékelnénk, mert minden zenének van jó és rossz oldala is. Viták is lehetnének egy-egy művel kapcsolatban.” (G/53, 17 éves gimnazista) “Több könnyűzenét, amikben lendület, élet van.” (G/57, 17 éves gimnazista) “Akár ’kezdetleges’ hangszerekkel is megtanulhatnánk ’zenélni’.” (G/85, 15 éves gimnazista) “…jó lenne, ha lehetne zenét csinálni mondjuk számítógéppel…” (G/96, 16 éves gimnazista) “Olyan dalokat szeretnék énekelni, amik közelebb állnak a mai fiatalokhoz. Persze tanítsák meg a népdalokat, de nem kell túlzásba vinni. A könnyűzenei stílusban is vannak olyan klasszikus dalok, amiket meg lehetne tanítani.” (G/102, 15 éves gimnazista) “…Hogyan készül egy zeneszám, zenei számítógépprogramokkal ismerkednék meg.” (G/112, 17 éves gimnazista) “Éppen megfelelőek az énekórák. Semmit sem kell megváltoztatni rajtuk, csak magunkat és a hozzáállásunkat.” (G/114, 17 éves gimnazista) “Véleményem szerint a fiatalsággal a saját korának zenéjét és annak eredetét is meg kellene ismertetni.” (G/133, 16 éves gimnazista) “…Jó lenne tudni, hogyan csinálják a könnyűzenét.” (A/5, 14 éves általános iskolás) “…Ne osztályozzák a kottázást!” (A/36, 14 éves általános iskolás)
Mielőtt számba vennénk a konkrét teendőket, próbáljuk meg röviden összefoglalni
a kérdőíves felmérés legfontosabb tanulságait.
Az eddigiek alapján tehát egyértelműen kijelenthetjük, hogy a tanulók
zenéje a popzene.
“Sokszor figyelhettük meg, hogy azok a gyerekek, akik az általános iskolában még szeretik és éneklik a népdalt, érdeklődnek a ’komolyzene’ iránt, a serdülő korba lépve szinte máról holnapra elfordulnak az addig kedvelt zenei formáktól, és a sláger, vagy újabban a beat kizárólagos rajongóivá válnak. S ez sok szempontból érthető is, hiszen a sláger és a beat olyanfajta szórakozást, társasági, táncolási, udvarlási lehetőséget nyújt, ami jobban kielégíti a serdülőkor érzelmi szükségleteit, mint más műfajok. Ha viszont így van, akkor felmerülhet az a kérdés is, hogy vajon az iskolai ének- és zeneoktatás programja kellőképpen tekintetbe veszi-e ezeket a serdülőkorban várható fejleményeket, s úgy készíti-e fel tanulóit, hogy zenei ízlésük meg tudjon birkózni az új hatásokkal?” “Korunk olyan dallam-, ritmus és harmóniavilággal bombázza a társadalmat, amelyről zenetanításunkban is tudomást kell vennünk! Az a mágikus vonzódás, mely fiatalságunkat a beatzene felé viszi, bizonyítja, hogy olyan valamit kap ott meg, amit mi nem tudunk megadni!” “Nem kérdés az, bevigyük-e az iskolába vagy beengedjük-e az iskolába ezeket a nem eléggé szalonképesnek tűnő irányzatokat, mert azok bent vannak az iskolában…”(Gönczy László) “Megfontolás tárgyát kellene, hogy képezze, hogyan kezeljük a gyerekek könnyű műfajok iránti vonzalmát. Emellett a szociológiai és pedagógiai realitás, mi több, kihívás mellett nem lehet behúnyt szemmel és válasz nélkül elmenni.” (Laczó Zoltán) Optimális esetben az énektanítás folyamata úgy kezdődik, hogy a kisgyermek
az óvodai énekes foglalkozásokon játékos formában megtanult jó néhány dalt,
képes azokat tisztán elénekelni. Az iskolába kerülve első osztálytól kezdve
jól képzett énektanár irányításával folyik a munka, további dalokat tanul,
apránként ismerkedik a zene elemeivel, a kottaolvasás és írás rejtelmeivel.
Mindezek mellett sok zenét hall az iskolában, megfigyeli a hangszerek hangját,
segítséget kap a zene világában való tájékozódáshoz, sok zenei élményt
szerez. Felső tagozatban újabb és újabb stílusokat ismer meg, középiskolában
zenetörténeti adalékokat is megtanul, és bár valószínűleg közben erősen
hatnak rá a populáris műfajok, mégis sajátjának fogja érezni a népzene,
a komolyzene és más zenék hangzását is. Más szóval: ha a kezdetektől igényesen,
jó szemlélettel, jól felkészült tanár irányításával folyik a munka az énekórákon,
akkor az iskola igenis képes az ízlésformálásra, amint ezt sok ének-zenei
és normál általános iskola bizonyítja kórusainak, tanulóinak eredményeivel.
(Hivatkozom itt Kodály Zoltán ezzel kapcsolatos gondolataira, melyek a
Visszatekintés I. kötetében megjelent írásokban olvashatók.)
A tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy általában – sajnos – messze
vagyunk ettől az optimális állapottól. A gyerekek az óvodában felületes,
igénytelen énekes foglalkozásokon vesznek részt, ahol nem fejlesztik megfelelően
a képességeiket. Az iskola alsó tagozatán tanítók zeneileg nem felkészültek,
ennek következtében nem is tudnak zenei élményt nyújtani tanítványaiknak,
nem tudják formálni zenei ízlésüket. (Újabb, sokat hangoztatott feladat,
a tanítóképzésben kiemelten kezelni az ének tanításra való felkészítést.)
Ebben a helyzetben a gyerekek számára marad az otthonról hozott – általában
nem túl igényes – minta, majd a tömegkommunikációs eszközök által közvetített,
és a társak által támogatott popzene. A felső tagozatban már nehéz behozni
az alsóban elmulasztottakat, a gimnáziumban pedig gyakorlatilag lehetetlen
a pótlás, hiszen nem pusztán valamilyen “tananyag” megtanulásáról, hanem
ízlésformálásról van szó. (Tovább nehezíti a helyzetet, hogy az ének tantárgy
presztízse messze elmarad a felvételi tárgyakétól, a tanulók jelentős hányada
- sok kollégával egyetemben - szinte megkérdőjelezi a szükségességét.)
Számomra egyértelmű, hogy a popzenének helyet kell adnunk az énekórákon. Nem jelenti ez természetesen azt, hogy le kellene mondani a komolyzene, a népzene, esetleg más zenei műfajok tanításáról, megismertetéséről. Nem jelentheti azt sem, hogy kizárólag a tanulók igényeit kellene alapul vennünk a tanítás anyagának kiválasztásakor. Ez – mint bármilyen más aránytévesztés - teljesen nyilvánvalóan súlyos hiba lenne. Azon viszont feltétlenül el kell gondolkodni, hogy milyen módon, milyen utakon vezessük el a tanulókat az általuk kedvelt popzenétől a többi műfajhoz. Malecz Attila már többször idézett könyvében úgy véli, hogy egyebek mellett a popzene egyes irányzatai is betölthetnek közvetítő funkciót, akár a komolyzene irányába is. Így ír erről: “A XX.században nemcsak a komolyzene került válságba. A könnyűzene szinte
a válságok sorozatát éli át. Ahogyan a jazz felváltotta az érzelgős slágereket,
ahogyan képes volt megújulni a II.világháború után, ahogy a popzene kettészakadt,
létrehozva a már nemcsak szórakoztatni, hanem felkavarni és egy nemzedék
életérzéseit kifejezni akaró progresszív rockzenét – mindezek talán a könnyűzene
kibontakozásának jelei. Yehudi Menuhin könyvében a jazz távlataira utal:
’a megújulás végtelen, sokféle lehetőségére, amelyre a zene mindig is képes
volt’. Pernye András a jazzt a barokk muzsikával vetette össze, kimutatva,
hogy az – ösztönszerűen – ’abba az európai zenei múltba megy vissza, ahol
utoljára jött létre és uralkodott egységes zenei világnyelv’.
“Igényesség és igénytelenség, művészi érték és kommersz szórakoztatás között a híd szerepét tölthetik be a népdal és a jazz. Köztes műfajok, így érthetően ki vannak téve az értékes-értéktelen keveredésének, félreértelmezéseknek, az értékkonfrontáció közepette elkerülhetetlen elsekélyesedési tendenciáknak is.” “A zene kettéosztása komoly és könnyűzenére indokolatlan. A zeneileg igénytelenek magyar nótája, operettje, tánczenéje és az igényesek komolyzenéje között fontos szerepük van a köztes műfajoknak. … A zene nélkül élő, közömbös vagy intoleráns tömegek ’felrázása’, elindítása a zene felé az eredeti népzene, az igényes könnyűzene és a jazz megismertetése, megszerettetése révén képzelhető el.” Szabolcsi Bence már 1964-ben hasonló állásponton volt a könnyűzene közvetítő szerepéről: “…a probléma központja … egyetlen kérdés: van-e rá lehetőség és remény, hogy a mindennapi könnyű szórakozás – észrevétlenül vagy észrevehetően – valami jó ügy kalauzává váljék … Ha erre van remény, vagyis ha a könnyű múzsa … nem árulója és megcsúfolója, hanem leleményes szövetségese lesz a komolyabb emberi magatartásnak: nincsen veszve semmi sem, sőt ellenkezőleg. És még egy érv, még egy részletmozzanat: a jazz és a nemesebb szórakoztató zene, akár elismerjük, akár nem, máris kialakította a zenei szórakozás bizonyos világnyelvét, egy ’köznyelvet’, amely talán előhírnöke, talán útegyengetője lehet a zene valamilyen eljövendő általános világnyelvének…” Az elodázhatatlannak tűnő változtatásokhoz először természetesen a tanároknak
kell megváltozniuk. A tanárnak minden eddigi rutinját félretéve, ismereteit
megújítva, kibővítve kell újragondolnia egész tevékenységét.
Taktikai kérdés lehet, hogy engedjük meg a gyerekeknek, hogy kedvenc zenéiket elhozhassák az énekórára. Így egyfajta viszonosság alapján várható el, hogy a tanár által mutatott zenéket ők is fogadják el. Természetesen a tanárnak teljes vértezetben kell állnia ahhoz, hogy korrekt ítéletet tudjon mondani az elhangzó felvételekről, sőt, a hallottak alapján hasonló stílusú, de jobb zenét tudjon ajánlani. Gönczy László a fentiekről a következőképpen vélekedik:
Az idézetben Gönczy László is hangúlyozza a tanár popzenei jártasságának, felkészültségének fontosságát. Gonda János egy másik cikkben ennek megerősítése mellett arra hívja
fel a figyelmet, hogy szükségszerű bizonyos fokozatosság betartása az eredményesség
érdekében:
Gonda János nem csak szavakban tesz azért, hogy az énektanárok jártasabbak legyenek a popzene területén, hanem konkrét segítséget is nyújt ehhez. Három kazettányi hangzó anyagot válogatott össze, s írt hozzájuk kötetnyi magyarázó jegyzetet, felölelve a popzene történetét az afrikai dzsungelek dobzenéjétől a jazz kifejlődésén át a mai könnyűzenei irányzatokig. A kiadványt a kollégák figyelmébe ajánló írásában a szerző is kiemeli, hogy a popzene kirekesztése az iskolából azzal a veszéllyel jár, hogy a pedagógus lemond az ízlésformálás lehetőségéről, másrészt szembeállítja az ifjúságot az iskolával. A popzenei értékekre pedig éppen a tanárnak kell felhívnia a figyelmet. Nem tartható tehát a popzene elutasításának, és a hivatalos tananyag
sulykolásának gyakorlata. Mindenképpen teret kell adni az iskolai munkában
a popzenének is. Vázolni kell a történetét, kialakulásának körülményeit,
a fontosabb irányzatokat.
A változó körülmények felismerése több szakembert vezetett arra, hogy a NAT bevezetése kapcsán új elemekkel gazdagítsák az eddigi tanterveket. Így kerülhet be a helyi tantervekbe a populáris zene tanítása is (pl. Laczó Zoltán zenehallgatásra épülő tantervében). Nyilván többekben felmerül a kérdés, hogy a popzene jelenléte az énekórákon nem jelent-e bizonyos értelmű “felhígulást”. A válasz személyes tapasztalataim alapján egyértelműen nem. A popzene “hivatalos” bevitele az iskolába inkább jótékony hatású. Megmutatkozik ez a hatás például az énekkari munkában is. Sokkal szívesebben vesz részt a diák a kóruséneklésben, ha az érdeklődéséhez, zenei világához közelebb álló darabok is helyet kapnak a repertoárban (amelyek megoldása lehet, hogy technikailag sokkal nagyobb feladat, mint egy bicíniumé!). Az ily módon “becsalogatott” tanuló először csak a kötelező voltuk miatt fogja elénekelni a repertoár komolyabb műveit, hamarosan azonban már valóban kedvét leli ezekben is. Talán a fenti gondolatmenet is jelzi, hogy a popzene iskolai jelenléte nem jelenti az értékek feladását. (Dolinszky Miklós írja: “Álljunk ki továbbra is a historikus magaskultúra értékei mellett, de előbb szembesüljünk maradéktalanul a mai helyzettel.) Lehetőséget ad viszont arra, hogy szélesebb zenei palettát ismerjen meg a diák, a műfajokon belül biztosabban tudjon értékítéletet alkotni, egyáltalán hajlandó legyen a saját zenei világán kívül eső muzsikákat elfogadni. A feladathoz első lépésként a tanárnak kell mind szemléletében, mind felkészültségében felnőnie. Így várható csak el, hogy napjaink tömegesen megmutatkozó zenei igénytelensége valamelyest a kedvező irányba változzon. Jegyzetek: 1 Malecz Attila: Zenei ízlés Magyarországon – Tömegkommunikációs Kutatóközpont,
Budapest, 1987. - 25. oldal
|