A művészeti nevelés értékközvetítő szerepe
A
művészi alkotás az ember legősibb kifejezési formája. Már az ősközösségben
megjelent és az idők változásával mindig fontos szerepet játszott az adott társadalom értékeinek a
közvetítésében.
Az ősi társadalmakban a törzsi
hagyományok átörökítője volt a zene. A legkülönbözőbb szertartásokon
mindig felcsendült a dal közvetítve az ősi erkölcsi felfogásokat,
tradíciókat. Az ének szerepe volt az is, hogy a szellemekkel kapcsolatot tartson.
Az ókori Kínában az államrendet kívánták
a pontosan meghatározott hangrenddel megőrizni. Ezt a hangrendet egy tudós
zenemester, Ling-lun rögzítette az álmában megjelenő főnixmadár pár
énekéből. „ Az a zene,…amely ilyen hangon és a ráépülő, szigorúan
szabályozott hangrendszeren alapul, lecsillapítja a káros szenvedélyeket,
biztosítja az állam polgárainak (és még
inkább vezetőinek) lelki nyugalmát, egyszóval a fennálló viszonyokat
konzerválva az államrendet szolgálja.” / 1. /
Egy másik kínai idézet is a zene hatásáról
szól: „ Ha a zene kiegyensúlyozott és nyugodt, akkor a nép békés lesz és nem
züllik szét: ha a zene tisztelettudó és méltóságteljes, akkor a nép szeretni
fogja a rendet és nem támaszt felfordulást…
Ha
pedig így van, akkor népeink nyugodtan élhetnek otthonukban… elégedettek
lesznek feletteseikkel…. Ez tehát a királyi hatalom kezdete.” / 2. /
Az antik Görögországban a nevelési anyag
fontos része volt Homérosz eposza, a Iliász. A fiatalok ezáltal ismerkedtek meg
a bátor, önfeláldozó hős, Achilleus alakjával. „Testi erejük, ügyességük,
harcedzettségük fejlesztésén túl nevelésük fontos összetevője volt ez a
fajta példaadás, szemléletformálás…. Mindez… az irodalmi alkotások meghallgatásával,
átélésével, a hősökkel való érzelmi azonosulással ment végbe. Értelmi,
érzelmi, erkölcsi nevelés egysége valósult meg így az esztétikum segítségével.”
/ 3. /
Platon is meghatározta, mely hangszerek
és hangnemek megfelelőek az állam érdekében végzett neveléshez. Véleménye
szerint a dór dallamfaj alkalmas a bátor férfi nevelésére, aki a hadban
helytáll, a fríg pedig a bölcsen mértéktartó számára. Véleménye szerint is a
zenei nevelés döntő jelentőségű az állam szempontjából. „ … Nem
a zenében rejlik-e a leghatásosabb nevelés? Hiszen
semmi
sem hatol be olyan mélyen a lélekbe, mint a ritmus és a dallam: megragadja,
felékesíti és megnemesíti a lelket, ha az ember helyesen nevelkedett, - ha
pedig nem, épp ellenkezőleg hat rá… Valóban: a zene mélyén ott rejlik a
nevelés…..Óvakodnunk kell attól, hogy a régi zenefajt megváltoztassuk, mert ez
az egészet veszélyezteti: a zene formái sehol sem változhatnak meg anélkül,
hogy az állam legfontosabb törvényei is meg ne változnának.” /4. /
A periklészi kor híres zenemestere volt
Damon, aki nem tartotta szabad emberhez méltatlan mesterségnek a
művészetek gyakorlását. „ Damon felismerte, hogy a muzsikában erény
rejlik, mégpedig autonóm személyiséget feltételező állampolgári erény. Az
állam szempontjából nem közömbös, hogy a zene milyen erkölcsi tartalmakat
alakít ki a hallgatóságban: olyan művészeti nevelésre van tehát szükség,
amely jól megválasztott zeneművek segítségével hozzájárul az igazi
állampolgárrá formálódáshoz, ahhoz, hogy az egyén tartalmas módon azonosuljon a
közösség etikai tartalmával.” / 5./
A görögök hittek a kalokagathia
eszméjében, mely szerint a szép és a jó harmonikus egységben létezik. Test és
lélek harmonikus fejlesztését tartották eszményinek. Ennek érdekében a múzsai
nevelés igen fontos szerepet kapott .
Arisztotelesz fogalmazta meg a katarzis
elméletét, mely szerint „az esztétikum átélt elsajátításának hatására az ember
képes felülemelkedni saját személyes világán, és megtisztulva, magasabb szintre
emelkedve már egy nagyobb közösség, a polisz tagjaként szemléli önmagát.” / 6.
/
A középkorban meghatározó volt az egyház
szellemi hatása, a transzcendens értékek kerültek előtérbe. Az egyház
szigorúan meghatározta, hogy ennek érdekében milyen műfajokat, technikákat
lehet alkalmazni. A gregorián ének került a középpontba, sokáig még a
hangszereket is betiltották, mert ezek túlságosan emlékeztettek a feslett Róma
életére. A világi műfajok teljesen háttérbe kerültek, a művészetek is
a „teologia szolgálólányaivá” váltak.
Proklos szavai szerint: „A
zsoltáréneklés üdvösséget hoz, dallama lecsillapítja a kedély háborgását…,
jámborságra serkenti a lelket…, szűzies életmódra, szelídségre és
szeretetre oktat…, ég felé emel… és megtanít hinni a Szentháromságban.” / 7. /
Valamelyest áttörést jelentett a
reneszánsz, de csak szűk körökben. Újra felfedezték a klasszikus
műveltséget és a reneszánsz humanistái is hittek az esztétikai élmény
jellemformáló hatásában.
A neohumanisták felfogása szerint is
fontos nevelési eszköz a klasszikus kultúra megismertetése. Véleményük szerint
az esztétikai élmény segítheti elő az ember erkölcsi fejlődését,
belső humanizálását.
Schiller az ember ideális fejlődése
feltételének az esztétikai nevelést tartja. Szerinte az ember harmóniája akkor
alakul ki, ha az „érzéki” és „eszes” része összhangba kerül. Ez az ember
„esztétikai állapota”, az embert egyedül ez teszi szabaddá és ezáltal juthat el
a „morális állapotba”. Az esztétikai
nevelés legfőbb eszközének a képzőművészetet tekinti. „ A
műalkotás élvezete felemeli az embert abba az esztétikai hangulatba,
amelyben minden ellentmondás és feszültség megszűnik. … A lélek esztétikai
hangulatának és a benne megnyilatkozó harmonikus emberi totalitásnak a
kialakítása szempontjából különleges jelentőséget tulajdonít a klasszikus
görögséggel való
megismerkedésnek,
mert a görögök megőrizték az emberi teljességet.” /8. /
A XX. század elején nagy változások
történtek a pedagógiai szemléletmódban. Az addig túlnyomórészt reduktív
emberkép helyett megjelentek olyan pedagógiai iskolák, melyek a gyermek komplex
személyiségének fejlesztését tartották fontosnak. Ez a tendencia nem az
objektív, illetve transzcendens értékek közvetítését helyezi előtérbe,
hanem a gyermek szubjektumát, önkifejezését. A különböző reformpedagógiai
irányzatokban tükröződik ez a szemlélet és természetesen a
művészetoktatásukra is kihatott. A művészetek csak intellektuális
befogadása, az „esztétikai verbalizmus” helyett előtérbe kerültek az
érzéki benyomások, szubjektív élmények is és teret kapott a gyermeki alkotás
is.
A Waldorf iskolában is fontos szerepet
kapott a művészeti oktatás. Mindennaposak a fantázia után készült
szabadkézi rajzok, melyek csodálatos világot ábrázolnak. A drámajáték is fontos
szerepet kapott A katarzis élményéről így ír az egyik pedagógus: „ Az
antik drámaelmélet katarzisról beszél, mint a drámai élmény végső
fázisáról. Ezeket a folyamatokat sok évszázadon át különféleképp értelmezték.
Egy 12. osztályban folytatott színpadi munkában élményszerűen meg lehet sejteni
ezeknek a szavaknak a valóságát. … Új, valóságosabb viszonyban állnak saját
személyiségükkel éppúgy, mint osztálytársaikéval.” / 9. / A zenei
nevelésben fontos szerepet játszik „ a hangnemek sajátosságainak tisztán
fenomenologikus tanulmányozása „. / 10./
A Freinet pedagógiába is szervesen
beépült a művészetoktatás. „ Fontos, hogy a komolyzenei tanulmányok
előtt a gyerekek ráérezzenek a hangok és ritmusok jelentőségére, hogy
általuk kommunikálhatnak, hogy alkalmas az önkifejezésre.” / 11. /
A zene reformpedagógusa, Dalcrose is
újfajta utakat keresett. Növendékei zenére spontán mozgásokat végeztek és
szerepelt programjában a zenei élmények ábrázolása is és a
képzőművészeti alkotások zenei élménnyel való összekapcsolása. „ A
mechanikusan, mesterségesen kitalált
zenetanulási technikák helyébe a személyes tapasztalatot, a zenei átélést
helyezte. Fontosnak tartotta a szabad zenei önkifejezést.” / 12. /
Ebben az időszakban alakult ki a
művészetpedagógiai irányzat is. Ez az iskola is az addigi intellektuális
megközelítés helyett a gyermeki cselekvést, önkibontakoztatást tartotta
céljának. Véleményük szerint az ember absztrakt gondolkodásából született a
tudomány, a szemléletes, konkrét gondolkodásból pedig a művészet.
Mindkettő fontos az ember számára. „Ezért a művészet, mint a valóság
megismerésének sajátos formája fontos nevelőeszköz is. Elősegíti az
élet értékeinek, szépségeinek felfedezését, kellemessé teszi az ember
környezetét, gondolatokat, érzéseket örökít meg kőben, szóban, hangban,
színekben. A hétköznapok fölé emeli az embert, feleletet keres az élet nagy
kérdéseire, s teszi ezt konkrét módon, érzéki benyomások, élmények alapján.”
/13. /
Érdekes Weszely véleménye a
művészetpedagógiai irányzatról. Elismeri, hogy a „művészi nevelés ellenhatás
a technika gépiessé válásával, a gyári termeléssel szemben”, de túlzásnak érzi
a művészeti nevelés elveit. „ A művészet kétségtelenül becses része a
kultúrának, de nem az egész kultúra, mint némelyek hirdetik, nem maga a
megváltás. A művészet ellensúlyozhatja a túlságba menő
intellektualizmust, fölemelheti a lelket a technika sivársága fölé, de nem
pótolhatja a kultúra többi elemét, nem helyettesítheti az erkölcsi nevelést, s
nem lehet vallássá.” /14. /
Az egzisztencialista filozófia hívei is
az individualizmusra nevelést tartották a legfontosabbnak, mert szerintük erre
van a modern embernek a legnagyobb szüksége. Elítélték a közösségi nevelést,
mert állításuk szerint a közösség csordalénnyé változtatja az embert. /15./
A reformpedagógiai irányzatokkal
szembehelyezkedik a kultúrfilozófián alapuló pedagógia. E szerint az „objektív
szellemnek” kell meghatároznia a nevelést és nem a gyermek szubjektumának. „Ezért
a gyermek mindenhatóságával szemben a műveltségi javak fontosságát,
szubjektív szabadsággal szemben az objektív kötöttséget hangsúlyozza. Ezen
felfogás szerint a nevelés nem korlátlan önkibontakozás, hanem az ember
felkészítése a kulturális életben rá váró tevékeny, alkotó munkára, bevezetése az
egyén felett álló és ható értékek világába, kifejlesztve szellemi erőit és
a kultúra eszményét.” / 16./
Az európai kultúrában a középkortól
kezdve, de még a XX. században is a reformpedagógiai irányzatok ellenére a
művészetek közül az irodalom oktatása kapta a legnagyobb szerepet.
Mitrovics Gyula az 1930-as években változásokat sürget e téren. „ A költészet a
legegyetemesebb művészet ugyan, de mégsem legjellemzőbb
képviselője a művészeti tevékenységnek és élvezetnek, mert a nyelv
kiválóan intellektuális kifejezőeszköz lévén, sajátos művészete, a
költészet is elsősorban intellektuális művészet, a művészet
pedig általában inkább az érzelmek szülötte és kifejezője, mint az intellektusé.
Azért a költészet egymagában nem lehet
sem helyettesítője sem kifejezője a többi művészeteknek: még
kevésbé, mint bármely más művészet. Ezért a gyakorlati követelmények
kielégítése mellett kívánatos volna az esztétikai nevelésnek kiterjesztése a
művészetek többi ágára is.” /17. /
1945 után hazánkban „adminisztratív úton”
biztosították a szocialista eszmék uralmát. A közösségi értékek előtérbe
kerültek, a művészeket – már akit tudtak – a rendszer dicsőítésére
kényszerítették. Az iskolai nevelésben is uralkodó helyet foglaltak el a
szocialista kultúra termékei. Vitathatatlan azonban, hogy éppen a kultúra
szempontjából sok előnye is volt ennek a korszaknak. Fontosnak tartották
mindenki számára a művelődést, igen olcsók voltak a könyvek, színház-
és koncertjegyek. Ezenkívül virágzott a Kodály-módszer, ami mára sajnos háttérbe szorult.
A rendszerváltás után az értékmonizmust
pluralizmus váltotta fel. Ez természetesen a nevelésre is kihatott. Számos
nehézséget okoz, de vitathatatlanok előnyei. Mihály Ottó cikkében kiemeli,
hogy „az alkotmányos pluralizmus – leegyszerűsítve – azt jelenti, hogy
egyetlen közösség sem rendelkezhet avval a joggal, hogy a maga értékrendszerét
és az erre való felkészítést a nevelés általános, mindenki számára kötelező
követelményévé tegye.…A pluralizmus tehát a nevelés esetében sem az ember
„társas, közösségi” mivoltát kérdőjelezi meg, hanem azt kívánja kizárni,
hogy bármely közösség értékrendszeréből levezethető nevelés önmagát
általános érvényűnek tételezhesse. … Némi túlzással és
leegyszerűsítéssel: a pluralizmus az egyén védelme a közösséggel szemben….
Elvi szinten a pluralizmus azt jelenti, hogy a közösségek, célok és értékek
közötti harmónia a szónak az eredeti értelmében e világon lehetetlen, és ezért
a társadalomnak nincs más lehetősége, mint biztosítani a sokszor egymást kizáró célok, értékek
egyenértékű legitimitását. Ebből azonban szükségszerűen
következik, hogy a nevelés céljainak megfogalmazásakor is választásra,
választásokra kényszerülünk.” / 18./
Hatással vannak pedagógiánkra a globális
tendenciák is. Világszerte, úgy
tűnik, értékválságról lehet beszélni és
ez átterjed hozzánk is. Bábosik Zoltán
szerint nem csak erről van szó, hanem a
társadalom szereplői „szándékosan és
tudatosan az elfogadott értékekkel szemben
cselekszenek, gyakorlatilag „frontális támadást” intéznek az érvényesnek
számító erkölcsi értékrend ellen…. Egy jellegzetes kortünet azonban, hogy
jelenleg a társadalmi értékrend csúcsán az anyagi javak és ezen belül is a pénz
áll. Mindez szélsőséges egoizmussal és az erkölcsi elvek hiányával
párosul.” / 19./
Bábosik idézi Hankiss Elemér és
munkatársai véleményét, miszerint „ az értékszocializációs gyakorlatban ki
kellene tűzni célul a hagyományos értékek védelmét a további pusztulással
szemben és fel kellene erősíteni a mindennapi emberi együttélést biztosító
értékeket, illetve normákat. Ezenkívül fékezni kellene a társadalom további
atomizálódását és ezzel a további, elvadult
·
individualizmus
erősödését. Szükséges lenne erősíteni a hatékony és
felelősségteljes cselekvés, az emberi öntudat és autonómia értékeit,
ugyanakkor semlegesíteni a kelet-európai modernizációs folyamat alattvalói
tudatra szocializáló, személyiségromboló és közönyössé torzító hatását.
Erősíteni kellene továbbá az emberi személyiség, a közösségek és az igazi
társadalmi szolidaritás kibontakozását elősegítő értékeket. Ezen
értékszocializációban olyan készségek szükségesek, mint az önismeret, az
emberismeret, a belső és külső konfliktusok oldásának képessége, a
demokratikus viselkedés készsége és így tovább.” /20../ Úgy gondolom ezen
készségek kialakulásához nagyban hozzájárulhat a művészeti nevelés.
Trencsényi László könyvében / 21. / összefoglalását
adja a ma létező értékeknek:
·
nemzeti - kozmopolita
/globalizált, amerikanizált/
·
klasszika- párti - modernitás-párti
·
nemzeti - européer
·
folklórizmus-elvű -
városi /polgári/
·
„
magaskultúra”-párti –
„tömegkultúra”-párti
·
„kispolgári” –
„értelmiségi”
·
olvasásközpontú kultúra
– vizualitás központú kultúra
·
könyves
/irodalomközpontú/ kultúra – médiakultúra
·
könyves /irodalomközpontú/
kultúra – színház, tánc / „élő”-művészet-központú / kultúra
·
„felnőtt” kultúra –
ifjúsági szubkultúra
·
„felnőtt”
kultúra - „csinált” gyermekkultúra
/gyermekszoba-kultúra/
·
gyermekszoba-kultúra –
kortárs gyermekcsoport „spontán” kultúrája
·
regionális / helyi / kultúra –
integrált-integratív nemzeti kultúra
·
pedagógiailag / pl. nemzeti tantervben / definiált /
kanonizált / kultúra - „privát” kultúrák
·
„kiszolgáló” –befogadás-központú
kultúra - „csinált”, öntevékeny kultúra
·
etnikumok, nemzetiségek
kultúrája
·
„feminista” kultúra –
„masculin” kultúra
·
stb.
A posztmodern szellemi áramlat is
némileg hatással van a magyar pedagógiai életre. Poszler György így ír az
esztétikai nevelés helyzetéről: „Lehet-e művelődéspolitikai
és nevelési elképzelést építeni a posztmodern esztétikára, mely lemond a
művészet felvilágosító szerepéről, közéleti ihletéről, az
autonóm műalkotásról, az önálló esztétikai szféráról, a mindennapok esztétizálásának
reményéről?... A művészet körülhatárolható, viszonylagos egységét
pedig a művészet körülhatárolhatatlan, teljes sokféleségével helyettesíti.”
Véleménye szerint az esztétikai nevelés szükséges és lehetséges, meg kell
valósítani az esztétikai tanulás-művelődés emberi-esztétikai.
világnézeti súlyának helyreállítását. „Legszívesebben azt mondanám: pereljük
vissza a művészeti tartalom jogát.” /22./
Hasonló gondolatot fogalmaz meg Laczó
Zoltán is: „A XXI. század technikailag fejlett korszakában, amikor az emberi
értékek elhomályosulnak, a zenének és művészeteknek van esélye, hogy
miközben ürügyül szolgál a művészeti nevelésre, gondolatot, hitet és
moralitást adjon a reánk bízott felnövekvő generációnak.” / 23. /
Ma vitathatatlanul elismert tény a
művészeti nevelés fontos szerepe. „ A neveléselméletek tekintélyes része a
személyiség továbbfejlődéséhez nélkülözhetetlennek tartja az esztétikummal
való rendszeres találkozást és a befogadói aktivitáson túl a cselekvő,
alkotó esztétikai értékű aktivitások kibontakoztatását. Ez (az érintetlen és
megformált) természeti esztétikum, az emberben rejlő és különösen a
művészetekbe sűrített esztétikum pozitív hatásainak kiaknázása,
valamint az esztétikum álformáihoz, a bennük, legalábbis nagy részükben
kifejtett dehumanizáló tartalmakhoz való kritikai viszony kiépülését jelenti.
Mivel az esztétikum koncentráltan a művészetekben van jelen, az esztétikai
nevelés centrumában a műalkotások értő befogadására, adekvát
átélésére való nevelés áll, valamint – az általános nevelés egyik dimenziójaként
– a művészeti tevékenységek bizonyos ágaiban való kreatív részvétel. /24./
Poszler György írásában kifejti, hogy Arisztotelész a
katarzis fogalmát először a tragédiára vonatkoztatta és ebben az ágazatban
a legpregnánsabb. Már
ő is kiterjesztette ezt a fogalmat a
zenére, Lukács György pedig az esztétika általános kategóriájává emeli. „ A
következtetés majdnem evidens: ha a katarzis a művészi hatás általános
kategóriája, és az esztétikai nevelést az élményre és ezen belül a katarzisra mint csúcspontra alapozzuk,
akkor a nevelés hatókörét ki kell terjeszteni mindazokra a területekre,
ágazatokra, amelyekre a kategória érvénye kiterjed. Vagyis elméletileg
tarthatatlanná válik az irodalom monopolhelyzete a nevelés folyamatában.
Sőt hegemóniája is erősen megkérdőjeleződik. Felmerül tehát
a művészeti ágazatok tekintetében a komplex esztétikai nevelés
követelménye.” / 25. /
Székácsné Vida Mária egy komplex
esztétikai nevelési programról számol be tudományos munkájában. Kísérletében a
mozgás jelentős helyet foglal el. Szerepet kapott ebben a kísérletben a
zene és mozgás összekapcsolása, a leíró mozgás: konkrét tárgyak, természeti
jelenségek, cselekvések jelzése gesztusokkal, melyet rajzolás követett.
Dramatizálási játékok is helyet kaptak ebben a kísérletben. A szerző
kiemeli, hogy az esztétikai fejlesztés mellett a mozgás a gondolkodás
fejlődésében is jelentős szerepet játszik. „ Az esztétikai megközelítés
szerint az utánzás, a felidézés, a mimézis a művészet forrása. Ha a
gyerekeknél a mozgásfantázia és hallás-látás-érzékelés összefüggéseinek, egymás
közti transzferhatásának, kölcsönös fejleszthetőségének kérdését
vizsgáljuk, akkor az alkotó gondolkodás témakör egy csomópontjához juthatunk.
Feltételezhetően éppen itt – a mozgásfantáziánál sűrűsödnek azok
a jelenségek, amelyek a gyerekek pszichikus fejlődésében „a művészeti
és tudományos gondolkodást” egyaránt elindítják.” / 26. /
Knausz Imre érdekesen közelíti meg az
irodalomtanítás feladatát./27. / Véleménye szerint ma a humán műveltség
eróziója zajlik. Kifejti (Bruner nyomán), hogy a humán műveltségbe nemcsak
a műalkotások és könyvek tartoznak, hanem a szokások, intézmények és a
„történelem tematizált egységei” is. Bruner a gondolkozás két fajtáját
különbözteti meg. Pragmatikus gondolkodásmódnak nevezi, amely elvont
fogalmakkal dolgozik. A másik mód, a narratív gondolkodás, melynek tartalmát a
konkrét történetek alkotják, amelyek szereplői emberek, „akik
mindenekelőtt intencionális állapotokkal jellemezhetők….Ennek a
hagyománynak a dialogikus elsajátítása – azaz a „művekkel” való
találkozások sora – alapozza meg azt, amit ebben a tanulmányban humán
műveltségnek nevezek.” / 28. /
Meghatározó jelentőségű, hogy milyenek ezek a „művek”.
Korunk problémáját abban látja, hogy a médiáknak döntő szerepük van és ezek
tömörítve leegyszerűsítik a problémákat és előtérbe helyezik a
meghökkentő, sokkoló elemeket és középpontba helyezik a fogyasztást és az
örömelvet. „ A korábbiak értelmében a veszély abban áll, hogy a körülöttünk
zajló események és azokkal összefüggésben saját élettörténetünk eseményei olyan
értelmező narratívák hálójába szövődnek bele, melyek tőlünk
idegenek, szándékaik tőlünk
rejtettek, ás amelyekkel szembeni kritikai képességünket könnyen elveszíthetjük.
Azt állítom, hogy ezzel a fenyegetéssel szemben az emberi autonómia egyetlen esélye
az, ha alternatív narratívák – értelmezési sémák – gazdag repertoárjával
rendelkezünk, illetve kialakult bennünk az az igény, hogy ugyanazt a történetet
többféle perspektívát megvizsgálva értelmezzük.” / 29. /
Problémát jelent az is, hogy az iskola
csak a műveltség „csontvázát” adhatja, hiányzik azonban túlnyomórészt az a
családi, kortársi közeg, amelyben a társalgások által a műveltség a
személyiségbe szervesen épülhet bele. Az lenne tehát az irodalomoktatás feladata,
hogy a művelt társalgást az irodalomórán megszervezze / csoportmunka,
dráma, projekt /. Szükséges ezen kívül, hogy ne csak adatokat, hanem
összefüggő narratívákat közvetítsen az irodalomoktatás. Fontos lenne
továbbá, hogy új tudásterületek kerüljenek bele a humánoktatásba, pl.
önismeret, populáris kultúra, jelenismeret.
Kodály Zoltán így nyilatkozott 1966-ban:
„…Amerika a világ iparilag legfejlettebb országa, mely ezért nagyobb mértékben
függ a technológiától, mint más országok. Ez káros lélektani-érzelmi
jelenségekben mutatkozik az amerikaiaknál: a dehumanizáció, az erőteljes
neurózis jeleiben. Ez tükröződik az énekórára jövő gyerekek közönyös,
érdektelen, unatkozó, gyakran ellenséges magatartásán is. Hiányzik belőlük
a tanulási kedv: hiányoznak azok az érzelmi élmények, melyek képessé tennék
őket a zene befogadására.” / 30. /
Bár ma Magyarországon igen változatos
lehetőségek vannak a művészetekkel való megismerkedésre, úgy vélem,
hogy a globalizáció által minket is fenyeget ez a Kodály által vázolt
tendencia. Igen fontos lenne véleményem szerint, hogy legalább a
művészetoktatás jelenlegi szintjét megőrizzük és ne hagyjuk
begyűrűzni a Nyugat-Európában
is észlelhető „igénytelenedési tendenciákat”. Sajnos vannak bizonyos jelek,
melyek nem erre utalnak (pl. a heti egy énekóra az iskolákban). Továbbá
érthetetlen számomra, hogy a fő művelődési forrást jelentő
állami televízióban miért csak este 11 óra után láthatunk értékes kultúrát
közvetítő műsort.
Masopust
Katalin
Irodalomjegyzék
1., Zoltai Dénes: Az esztétika rövid története. / Kossuth K. ,1972. / 10.o.
2., Kedves Tamás / szerk. /: Szöveggyűjtemény a zeneesztétikai tanul-
mányokhoz. / Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp., 1997. / 51.o.
3., Pukánszky B. – Németh A.: Neveléstörténet. / Nemzeti Tankönyvkiadó,
Bp., 1997. / 36.o.
4., Platon : Az állam, IV. könyv 3.fej.
5., Zoltai D.: i.m.: 19.o.
6., Pukánszky B. – Németh A. i.m.: 50.o.
7., Kedves T.: i.m. 73.o.
8., Pedagógiai Lexikon / Keraban, Bp., 1997. / 290.o.
9., Frans Carlgen / 1999. /: Szabadságra nevelés. 288.o.
10., Frans Carlgen /1999./: i.m. 288.o.
11., Eperjesy Barnáné-Zsámboky Károlyné /é.n./: Freinet itt és most 62.o
12., Eperjesy B- Zsámboky K.: i.m. 62.o.
13., Pukánszky B.- Németh A. i.m. 506.o.
14., Weszely Ödön: Bevezetés a neveléstudományba. /OPKM, 1994/ 398.o.
15., Bábosik Zoltán: Értékközvetítés napjainkban. / UPSZ , 2001. dec./
16., Pukánszky B.- Németh A.: i.m. 565.o.
17., Pedagógiai Lexikon /1933/ 334.o.
18., Mihály Ottó: Értékpluralizmus és nevelés. / UPSZ, 2000. okt./
19., Bábosik Z.: i.m. 9.o.
20., Bábosik Z.: i.m.10.o.
21., Trencsényi László: Művészetpedagógia. / Okker, 2000./ 29.o.
22., Zrinszky László: Az esztétikai nevelésről. /UPSZ, 2001. dec./ 18.o.
23., Laczó Zoltán: A morális nevelés lehetőségei az iskolai zenehallgatásban.
/ Parlando, 2000., 6.sz. 13.o./
24., Zrinszky L.: i.m. 11.o.
25., Poszler György / szerk./: Az esztétikai nevelésről. / Kossuth K., 1980./
127.o.
26., Székácsné Vida Mária : A művészeti nevelés hatásrendszere. /Akadémia
Kiadó, Bp. 1980./ 58-59.o.
27., Knausz Imre: Műveltség és autonómia. / UPSZ 2002. okt./
28., Knausz I.: i.m. 4.o.
29., Knausz I.: i.m. 5.o.
30., Kodály Zoltán: Zenei nevelés, embernevelés. - Nyilatkozat / Parlando,
1997. 6.sz./