Sulyok Gizella

 

GONDOLATOK A  SZOLFÉZSOKTATÁSRÓL

 

Hogyan határozhatjuk meg a szolfézst és feladatait?

 

Zenei írás-olvasás, pontos ritmus, tiszta intonáció, belső hallásképzés, ugyanakkor személyiségfejlesztés audio-vizuális művészi eszközökkel.

A leghatékonyabb énekoktatási forma, mert csoportos foglalkozás keretében egyéni fejlesztésre képes az alapfoktól az egyetemi fokig.

Önálló tárgy, saját tantervvel és órabeosztással, - de a tanár nem tévesztheti szem elől, hogy valamennyi növendéke hangszeres főtárgyra jár, csoportonként más-más összeállításban van jelen.

A csoportok életkora heterogén és hangszeres évfolyamuk is különböző, ráadásul más-más általános iskola növendékei.

A szolfézstanár csak akkor végezheti eredményesen sokrétű feladatát,

ha órái megtervezésekor mindezeket az adottságokat figyelembe veszi.

 

 

Az órák menete napról-napra tartalmazzon ritmust, tiszta intonációt, hallás, - memória, - belső- hallásfejlesztést szolgáló gyakorlatokat.

Mind csoportos, mind egyéni foglalkozás közben: lapról éneklést, diktálás utáni írást, memorizálást, memorizálás utáni írást, hangköz felismerést, többszólamú hallást, hangszínhallást, és a többszólamú előadásra való készség fejlesztését szolgáló feladatok gyakorlásával.

 

Segíti a szolfézstanári munka hatékonyságát, ha megismerkedik a hangszeres gyerekek hangszeres kottáival és hangszeres osztályának követelményeivel. Ha lehetősége van rá, vegyen részt szolfézsnövendékei nyilvános hangszeres szereplésein, hogy megismerje a növendékei zenei fejlettségi szintjét és muzikalitását. Fontos, hogy a szolfézstanár rendszeres szakmai kapcsolatban legyen és folyamatosan konzultáljon növendékeiről azok hangszeres tanáraival.

 

Ne feledjük, a szolfézsnövendékek a mindennapi közegükből kiemelten, egymást és egymás iskoláit alig ismerve ülnek csoportot alkotva az órán!

 

A szolfézs audio - vizuális eszközei magukban foglalják a vokális és instrumentális zene teljes tárházát, kiváló eredménnyel alkalmazhatjuk akár zenehallgatás, akár egyéni kreativitás ösztönzésére.

 

A szolfézs mindezek mellett ritmikus mozgásra, táncra és képekben való kifejezésre is inspirál, ezáltal maradandó élményt nyújt a növendékeknek.

Éljünk a szolfézs személyiségformáló eszközeivel a zenei élmények által!

Tanítványaink szeretni fogják a tárgyat, és örömmel járnak szolfézs órára.

 

 

 

 

                               A SZOLFÉZSÓRÁK MENETE

 

Bevezető ének a jól ismert dalokból, lehetőleg állva, ritmuskísérettel.

Az előző órán tanultak felidézése.

Felismerés, memória, tiszta éneklés, ezekből ritmus és dallam fragmentek kiemelése, gyakorlása.

A fentiek felismerése, írása fejből, vagy diktálás után.

Új dal tanulás hallás után

Olvasógyakorlatok példatárakból, tábláról csoportosan és egyénileg

Nem múlhat el óra anélkül, hogy akár egyetlen gyerek legyen, aki egyszer sem szerepelt egyénileg!

Ugyanakkor a közös munkában is kötelező mindenkinek részt venni!

A szolfézsórák másfél órás lankadatlan figyelmet és teljesítést követelnek tanártól és növendéktől egyaránt. Ez kemény feladat!

A tanárnak éreznie kell, mikor lankad a figyelmük / nyugtalankodás, szórakozottság, stb. / kezd megjelenni. Ilyenkor fegyelmezés helyett munkafázist kell váltanunk és lehetőleg rövid szellőztetést is iktassunk be. Megmozgatni a csoportot, ha kevés a hely, legalább helyben járással, tapssal, ritmushangszerek alkalmazásával.

Lazítás közben mindvégig kézben kell tartani a csoport fegyelmét és időben áttérni a zenei írásra, olvasásra, mert különben könnyen kívánság - hangversenyt rendeznek, és a tanár kezéből átveszik az irányítást! Ilyenkor vetül fény a tanár és növendékei közötti kapcsolatra

Ha felfrissültek, jobb eredménnyel fogják az elmélyültséget kívánó csendes, nyugodt munkát folytatni, fegyelmezés nélkül.

Az óra utolsó szakaszában kerülhet sor az „örömzenélésre”, a kreatív együtt muzsikálásra, - lehetőleg a gyerekek saját hangszerjátékának bevonásával, - a többszólamúság gyakorlására, különféle hangszínek megfigyeltetésére, esetenként nyugodt zenehallgatásra és magasabb évfolyamokban zenei formák elemzésére.