Sulyok Gizella
GONDOLATOK A
SZOLFÉZSOKTATÁSRÓL
Hogyan
határozhatjuk meg a szolfézst és feladatait?
Zenei írás-olvasás, pontos
ritmus, tiszta intonáció, belső hallásképzés, ugyanakkor
személyiségfejlesztés audio-vizuális művészi eszközökkel.
A leghatékonyabb énekoktatási
forma, mert csoportos foglalkozás keretében egyéni fejlesztésre képes az
alapfoktól az egyetemi fokig.
Önálló tárgy, saját
tantervvel és órabeosztással, - de a tanár nem tévesztheti szem elől, hogy
valamennyi növendéke hangszeres főtárgyra jár, csoportonként más-más
összeállításban van jelen.
A csoportok életkora
heterogén és hangszeres évfolyamuk is különböző, ráadásul más-más
általános iskola növendékei.
A szolfézstanár csak akkor
végezheti eredményesen sokrétű feladatát,
ha órái megtervezésekor
mindezeket az adottságokat figyelembe veszi.
Az órák menete napról-napra
tartalmazzon ritmust, tiszta intonációt, hallás, - memória, - belső-
hallásfejlesztést szolgáló gyakorlatokat.
Mind csoportos, mind egyéni
foglalkozás közben: lapról éneklést, diktálás utáni írást, memorizálást,
memorizálás utáni írást, hangköz felismerést, többszólamú hallást,
hangszínhallást, és a többszólamú előadásra való készség fejlesztését
szolgáló feladatok gyakorlásával.
Segíti a szolfézstanári munka
hatékonyságát, ha megismerkedik a hangszeres gyerekek hangszeres kottáival és
hangszeres osztályának követelményeivel. Ha lehetősége van rá, vegyen
részt szolfézsnövendékei nyilvános hangszeres szereplésein, hogy megismerje a
növendékei zenei fejlettségi szintjét és muzikalitását. Fontos, hogy a
szolfézstanár rendszeres szakmai kapcsolatban legyen és folyamatosan
konzultáljon növendékeiről azok hangszeres tanáraival.
Ne feledjük, a
szolfézsnövendékek a mindennapi közegükből kiemelten, egymást és egymás
iskoláit alig ismerve ülnek csoportot alkotva az órán!
A szolfézs audio - vizuális
eszközei magukban foglalják a vokális és instrumentális zene teljes tárházát,
kiváló eredménnyel alkalmazhatjuk akár zenehallgatás, akár egyéni kreativitás
ösztönzésére.
A szolfézs mindezek mellett
ritmikus mozgásra, táncra és képekben való kifejezésre is inspirál, ezáltal
maradandó élményt nyújt a növendékeknek.
Éljünk a szolfézs
személyiségformáló eszközeivel a zenei élmények által!
Tanítványaink szeretni fogják
a tárgyat, és örömmel járnak szolfézs órára.
A SZOLFÉZSÓRÁK MENETE
Bevezető ének a jól
ismert dalokból, lehetőleg állva, ritmuskísérettel.
Az előző órán
tanultak felidézése.
Felismerés, memória, tiszta
éneklés, ezekből ritmus és dallam fragmentek kiemelése, gyakorlása.
A fentiek felismerése, írása
fejből, vagy diktálás után.
Új dal tanulás hallás után
Olvasógyakorlatok
példatárakból, tábláról csoportosan és egyénileg
Nem múlhat el óra anélkül,
hogy akár egyetlen gyerek legyen, aki egyszer sem szerepelt egyénileg!
Ugyanakkor a közös munkában
is kötelező mindenkinek részt venni!
A szolfézsórák másfél órás
lankadatlan figyelmet és teljesítést követelnek tanártól és növendéktől egyaránt.
Ez kemény feladat!
A tanárnak éreznie kell,
mikor lankad a figyelmük / nyugtalankodás, szórakozottság, stb. / kezd
megjelenni. Ilyenkor fegyelmezés helyett munkafázist kell váltanunk és lehetőleg
rövid szellőztetést is iktassunk be. Megmozgatni a csoportot, ha kevés a
hely, legalább helyben járással, tapssal, ritmushangszerek alkalmazásával.
Lazítás közben mindvégig
kézben kell tartani a csoport fegyelmét és időben áttérni a zenei írásra,
olvasásra, mert különben könnyen kívánság - hangversenyt rendeznek, és a tanár
kezéből átveszik az irányítást! Ilyenkor vetül fény a tanár és növendékei
közötti kapcsolatra
Ha felfrissültek, jobb
eredménnyel fogják az elmélyültséget kívánó csendes, nyugodt munkát folytatni,
fegyelmezés nélkül.
Az óra utolsó szakaszában
kerülhet sor az „örömzenélésre”, a kreatív együtt muzsikálásra, -
lehetőleg a gyerekek saját hangszerjátékának bevonásával, - a
többszólamúság gyakorlására, különféle hangszínek megfigyeltetésére, esetenként
nyugodt zenehallgatásra és magasabb évfolyamokban zenei formák elemzésére.