PRUNYI ILONA
HUNGAROTON FELVÉTELEI
1.) Robert Volkmann: Zongoraművek (1997)
2.) Dohnányi Ernő: Zongoraművek (2000)
Prunyi Ilonáról legelőször Földes Imre professzor úrtól hallottam a
1970-ben. Főiskolai óráinak egyikén azt monda a művésznőről, hogy nagyszerű
zongorista. És szívesen dolgozik vele együtt. Prunyi Ilona nevét akkor
jól megjegyeztem és a lehetőségeim szerint figyeltem is pályafutásának
alakulását. Nem volt könnyű dolga, mert éppen a 70-es években “zongorista
nagyhatalommá” lettünk és aki talpon tudott ilyen nehéz körülmények között
maradni, arról nyugodtan elmondható, hogy “legény a talpán”.
Prunyi Ilona diplomájának megszerzése óta a Liszt Ferenc Zeneművészeti
Főiskola tanára, docens. Repertoárja igen széles, a bécsi klasszikusoktól
a magyíar kortárs zenéig minden korszakot felölel. 1988 óta a Naxos, a
Marco Polo és a Hungaroton lemezcégek megbízásából 35 CD-t készített, melyek
közül több világpremiernek számított (pl. Volkmann, Bennett, Godowsky,
Korngold, Dohnányi szólólemezek). Prunyi Ilonának ajánlotta a közelmúltban
Petrovics Emil I. zongoraversenyét, melyet már több ízben megszólaltatott
kirobbanó sikerrel.
Prunyi Ilona szólólemezei közül e hasábokon azt a két korongot
ajánlom, melyen a művésznő Volkmann (1815-1883) és Dohnányi (1877-1960)
egykori budapesti zeneakadémiai professzorok műveit zongorázza nagyon szépen,
ihletetten, virtuózítással. Prunyi Ilona tudatában van annak a nagy felelősségnek,
hogy Volkmann és Dohnányi ritkán játszott, CD korongon többnyire első ízben
rögzített műveit a zenebarátok népes tábora az Ő felvételei alapján ismeri
meg. Mindkét korong zenei ugyanis megérdemli szeretetteljes gondoskodást
és odafigyelést. Volkmann művei azért, mert hidat képeznek Mendelssohn
és Liszt művei között, Dohnányi alkotások pedig azért, mert csodálatra
méltó módon újrateremti a Liszt által olyannyira kedvelt és tökéletességre
emelt koncertetűdök és zongoraátiratok műfaját.
Jó hallgatni Volkmann zongoraműveit. Különösképpen tetszett a Gemütlishes
Wandern sorozatból a Der Kirchof szépséges lírája, az Intermezzo könnyedsége,
a Nocturn költőisége. Nagy örömmel azonosítottam az Intermezzo Op. 25/b.
darabot: ezt szoktuk hallani ugyanis a „Szóló” c. Kossuth Rádióbeli műsor
után 22 óra előtt néhány perccel, hogyha még van még egy kis idő a 22 órai
pontos időjelzésig. Mi lesz ezeknek a zongoraműveknek a további sorsa?
Hasonló kérdések foglalkoztattak Dohnányi zongoraműveinek
meghallgatása közben is annak ellenére, hogy a Mester életművének méltó
újrafelfedezéséért igen sokat tett már eddig is a Hungaroton Records és
számos kiváló magyar zeneművész. Nagy kérdés, hogy Prunyi Ilonán kívül
ki lesz az pianista, aki ennyi időt és energiát szán erre a repertoárra.
A Három koncertetűd, Op. 28, továbbá Dohnányi Delibes (Keringő a Coppelia
és a Natila c. balettből) Strauss (Keringők a Denevérből- „Du und Du” és
Schatz) átiratai nagyon is megérdemelnék a nagyobb figyelmet, mert a zongorairodalom
XX. századi gyöngyszemei közül valók.
Külön figyelmet érdemel a Variációk és fúga G.E.
témájára Op. 4. A CD ismertetőjéből tudtam meg, hogy G.E. nem más, mint
Gruber Henrikné Sándor Emma, Kodály Zoltán első felesége, akinek szalonjában
Dohnányi már zeneakadémiai évei alatt is gyakran megfordult, s nemcsak
műveltségét, hanem zenei tudását is nagyra becsülte. Dohnányi az 1897.
októberi berlini bemutató után szívesen játszotta szólóestjein ezt a variációsorozatot,
amelyet a korabeli bécsi lapok a Brahms utáni legjelentősebb zongoraműveként
dicsértek.
Jól sikerültek a CD-k ismertetői: A Chopin korongot
Kaisinger Rita, a Liszt-Lajtha CD-t Solymosi Tari Emőke írta, a Volkmann
lemez ismertetője Richter Pál munkája, Dohnányi zongoraműveiről pedig Szitha
Tünde írt.
Zelinka Tamás
|