Réfi
ZsuzsaNNA
EGYETLEN
ÖNÁLLÓ ZENEISKOLA
HULLOTT CSAK
KI A ROSTÁN
Az
intézményekben lezajlott szakmai ellenőrzés
számos
problémára hívta fel a figyelmet
A
tavalyi esztendő talán legnagyobb viharokat kiváltott eseménye a
művészetoktatás területén a minősítés volt, amelynek eredménye idén
már komoly anyagi következményekkel jár. Az iskoláknak be kellett mutatniuk
különböző dokumentációikat, majd szakmai bizottság ellenőrizte az
intézményben folyó munkát. A minősítés tanulságairól, a vizsgálat során
felmerülő problémákról, s arról, hogy hogyan lehetne a következő
ilyen szakmai ellenőrzést gördülékenyebbé tenni, Kovács Kálmánné, a minősítő
testület elnökségi tagja, a zeneművészeti szekció vezetője, valamint
Muity Mária zenepedagógus, az MZTSZ Országos Zenepedagógus Tagozatának elnöke
beszélt.
– Mostanra már
befejeződött a szakmai ellenőrzés második szakasza is. Hány iskola
esett ki a rostán?
Kovács Kálmánné: Az első
ellenőrzési szakaszra, a különböző papírok ellenőrzésére a 862
iskolából 817 intézmény adta be a dokumentációját, s ebből 689 iskola
előminősítését elfogadták. A hiánypótlási kérésre 32 intézmény nem
reagált, s 2 iskola vonta vissza a kérelmét. 94 olyan intézmény akadt, amelynek
az előminősítése el lett utasítva. Ezt követően, 2007. december
31-ig zajlott le az előminősített intézmények szakmai
ellenőrzése. Összesen 14 iskola akadt, amely nem felelt meg, s ebből
egyetlenegy a zeneiskola. A megfelelt intézmények 80 százaléka lett kiválóan
megfelelt. Az összkép tehát egészen kedvező. A vizsgálat során a
legnagyobb problémát a végzettség kérdése jelentette. Fontos minősítési
szempont volt, hogy az oktatóknak van-e szakirányú végzettségük, s ezért több
olyan pedagógustól is megvált az igazgatója, aki nem rendelkezett a szükséges
diplomával. A minősítés eredménye bennünket is megdöbbentett, ezért is
döntöttünk úgy, hogy a vizsgálat adataiból részletes statisztikát állítunk
össze. Még nincs teljesen készen, de az iskolák felének már látjuk az adatait,
s ezeknél elmondható, körülbelül a gitártanárok felének megfelelő csak a
végzettsége, s ha nem is ebben az arányban, de hasonló a gond a zongora, a
furulya és a szolfézs oktatással foglalkozó pedagógusoknál is.
Muity Mária: Sokan azok közül, akiknek nem volt
megfelelő a végzettségük, kétségbeesve hívták a szakszervezetet, s a
diplomájukat, valamint különböző versenygyőzelmeket igazoló papírokat
küldtek nekünk. S tényleg vérzik értük a szívünk, hiszen jelentős részük
hatalmas sikereket ért el a növendékeivel. Azonban azt is mindenkinek tudomásul
kell vennie, hogy már jóval korábban, több mint tíz évvel ezelőtt
született egy jogszabály, amely türelmi időt biztosított, s a tavalyi
tanévig adott határidőt arra, hogy a zeneiskolákban tanító pedagógusok
megszerezzék a megfelelő képesítést. Volt tehát erre mindenkinek ideje. Mi
jelenleg nem tehettünk mást, minthogy türelemre kérjük a kollégákat, hiszen a
szakszervezet a különböző szakmai szervezetekkel együtt mindent elkövet
azért, hogy erre a helyzetre megoldást találjon. Sajnos azonban az is tény,
hogy ezen a területen követelmény az oktatandó tanszaknak megfelelő,
tanári diploma, a gyerekeknek ugyanis a legjobb oktatást kell kapniuk. De
számunkra az is érthetetlen, hogy egy olyan brácsatanár végzettségét, aki
hegedűből is záróvizsgát tett, tanult módszertant és részt vett a
gyakorlati tanításon, miért nem fogadják el a hegedű szakon ezt
megfelelő képesítésnek.
K. K.: Mi ezt a végzettséget a
szakmai minősítés során elfogadtuk. Az Oktatási Hivatalnak volt más a
véleménye.
– S arról se
feledkezzünk el, hogy még annak sem volt könnyű felsőfokú
végzettséget szerezni, aki ezt maga is fontosnak tartotta, elég, ha csak a
gitároktatás történetére, pedagógusképzésére gondolunk...
K. K.: Számos instrumentumnál jelentett ez komoly
problémát, hiszen előfordult, hogy levelező szak is csupán kis
létszámban indult, amelyre néhány embert vettek csak fel. Idén például már
jeleztük, óriási a hiány gitártanárból, s aztán a budapesti főiskolára
csak egyetlen embert vettek fel. Eközben a szépen felfejlődött intézményekben
egyre több pedagógusra van szükség, és egyre több olyan tanár oktat, aki csak
egy-egy szakos képzettséggel rendelkezik. Az egyszakos képzés is pedagógusképzésünk
hibája, akárcsak az, hogy nagyon elkülönül az alap-, a közép- és a felsőfok.
A Pedagógiai Intézetben már 1985-ben írtam erről egy dolgozatot, a helyzet
azonban azóta sem változott. S gondot jelent az is, hogy nincs egységes
szabályozás. Ha valaki például a pécsi főiskolán valamilyen rézfúvós
szakos hallgató, egyúttal tanulja a társhangszerek metodikáját, akkor ezzel a
diplomájával oktathat, ha azonban más helyen, akkor már nem megfelelő a
végzettsége. Ez azonban a diploma nevéből nem derül ki. Ember Csaba,
a Magyar
Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetségének elnöke, hatalmas
erőfeszítéseket tesz azért, hogy a pedagógusoknak lehetőségük legyen
az átképzésre.
M. M.: Jártunk már ezügyben Dr.
Szüdi Jánosnál, az OKM közoktatási szakállamtitkáránál, s
próbáljuk együtt megtalálni a megfelelő megoldásokat. Terveik
szerint pl. a húros hangszeres zenepedagógusi diplomával rendelkező tanár
120 órás átképzéssel más, -húros hangszer oktatására is alkalmas képesítést is
kapna. De még ehhez további tárgyalások szükségesek. Szerencsére néhány
főiskola, a debreceni, a szegedi, a győri, sőt még a Liszt
Ferenc Zeneakadémia is jelezte, szívesen indítana ilyen képzést, hiszen ők
is látják mindez mekkora gondot jelent.
– A
vizsgálatuk szerint milyen hangszereknél hiányoznak a felsőfokú
végzettséggel rendelkező pedagógusok?
K. K.: Gitár, furulya, zongora, szolfézs. Mind komoly
gondot jelent, főleg a zongoraoktatás, amelyre a legtöbb gyerek jár. Régen
húsz ember tanult egy évfolyamon, a főiskolán, ma öten-hatan vannak. A
napjainkra kialakult helyzetről nem a tanárok tehetnek, de ők ennek
az egésznek a szenvedő alanyai. A közoktatási törvényben benne van, hogyha
egy tanár leckekönyvében szerepel az adott hangszer módszertana, akkor
oktathatja. S mégse mindig történik ez. Egyetlen módon kerülhetne minden a
helyére, ha kiadnánk egy képzési jegyzéket, amit a minisztérium és a képző
intézmények, a főiskolák is felvállalnának. S ez pontosan tartalmazná,
hogy milyen diplomával mit lehet tanítani. Jelenleg az Oktatási Hivatal
dél-magyarországi szervezete másképpen értékelnek, mint például a
kelet-magyarországi. Egyik helyen a rézfúvós végzettségű pedagógus nem
taníthat furulyát, máshol igen. Mi azt mondtuk, hogy az összes rézfúvós
taníthat furulyát, mert nincs elég furulyavégzettségű tanár, aki foglalkozzon
a gyerekekkel. Egyébként ott volt mindig a baj, ahol az igazgató megijedt
attól, hogy pontokat vontunk le a nem megfelelően képzett tanárok miatt.
De ez a dolgunk, hiszen a szakmai munka alapja azért mégiscsak a képesítés, s
ezt a törvény is kimondja. Volt olyan vezető, aki ennek ellenére
megtartotta a kiválóan oktató munkatársat, és nem foglalkozott azzal a néhány
ponttal. De sokan megijedtek attól, hogy írtunk erről a hiánypótlást
kérő levelünkben, és inkább elküldték az ilyen kollégát. Pedig ehelyett az
igazgatónak ki kellett volna állnia a munkatársáért, s egy intézkedési tervben
leírni, mennyire eredményesen tanít, és ragaszkodik a munkájához.
M. M.: Mindez arra vezethető
vissza, hogy megszűntek a szakfelügyeletek. Amíg ez a szervezet
rendszeresen látogatta az iskolákat, addig állandó volt a szakmai kontroll.
Milyen megoldásokat látnak a jelenlegi
helyzetre?
K. K.: Ha az átképzésben valóban
mindegyik tanárképző főiskola partner lenne, és ősztől
elindítanák ezeket a levelező tagozatokat, akkor akár egyetlen év alatt
száz pedagógus szerezhetné meg a megfelelő végzettséget.
M. M. : Sajnos azonban ez is
pénzkérdés. Bár minden iskolában akad továbbképzésre fordítható összeg, de ez
nem túl sok pénz, s egy másoddiplomáért ennek a sokszorosát kell fizetni. Ezt
sok pedagógus saját zsebből nem tudja finanszírozni.
K. K. : Az iskolák vezetői
hiába tudták, hogy nem vehetnének fel nem megfelelő végzettséggel
rendelkező pedagógusokat, a tanulni vágyó gyerekek ott toporogtak az ajtó
előtt, ezért aztán inkább elindították így is az adott szakot. Az is
növelte az érdeklődők számát, hogy sok családban kevésnek tartják a
heti egy énekórát, ezért inkább zeneiskolába járatják a gyereket. Eltűntek
a szakkörök is, és rengetegen vannak, akik ezeket a foglalkozásokat úgy
próbálják pótolni, hogy művészeti iskolába viszik a kicsiket.
S mi volt a tapasztalat, milyen problémákkal
fordultak a szakszervezethez a minősítést követően a pedagógusok?
M. M. : Mindez számomra azért is
érdekes, mert művészetoktatási szakértő is vagyok egyben, s állandó
kapcsolatot tartunk fenn a szakmai szervezetekkel, s az Oktatási Hivatallal.
Mi, mint szakszervezet, azért nem vettünk részt a minősítésben, mert úgy
ítéltük meg, ez összeférhetetlen lenne a tevékenységünkkel, hiszen nekünk az
érdekvédelem a feladatunk. S bár tudtuk, hogy problémákat fog generálni,
támogattuk a szakmai minősítés végrehajtását, mert mi is tisztában voltunk
azzal, hogy egy ilyen ellenőrzésre szükség van, és a gyerekek valóban a
legjobbat érdemlik. S ahogy vártuk is, a felbukkanó gondok nagyon
sokrétűek voltak. A legnagyobb problémát valóban a végzettség kérdése
jelentette. De erre mi is csak azt tudjuk mondani, hogy alapvető követelmény
a megfelelő szakmai képesítés.
K. K. : Az alapvető gondok
közé tartozik az is, hogy nem egyértelmű a minősítő testület
jogköre. Sokszor hangzott el velünk szemben, hogy hatósági jogkörökkel akarunk
visszaélni. Ebben sajnos a rendelet is hibás. A roppant szoros határidők
miatt ugyanis azt is nagyon gyorsan hozták létre. S az egész minősítési
folyamatra nem volt egy egész esztendőnk, hiszen márciustól december 31-ig
kellett elvégeznünk. Talán azt, hogy mindez milyen nehézségek elé állította a
testületünket, jelzi az is, hogy az Oktatási Hivatal egy évvel ezelőtt 270
iskolát tudott csak megvizsgálni.
Korábban a Parlament Oktatási és Kulturális
Bizottsága is meghallgatásra hívta be a testületet, s felmerült az is, hogy ez
a minősítés jogköröket sért, s alkotmányossági aggályokra ad okot.
K. K.: Ezen a tanácskozáson
adatvédelemtől kezdve, sok mindenről szó esett, de azt a bizottság is
elismerte, hogy a minősítő testület óriási munkát végzett el.
M. M.: Viszont az azért kiderült,
szerencsésebb lett volna, ha először az Oktatási Hivatal végzi el a
hatósági ellenőrzést, s utána jött volna csak a szakmai testület vizsgálata.
Így mindenkinek egyszerűbbé vált volna a helyzete, s a testületet sem
lehetett volna azzal vádolni, hogy hatósági jogkörökkel él vissza. Azt viszont
zenepedagógusként nagyon sérelmesnek tartom, hogy a húsz tagú szakmai
minősítő testületben minden művészeti ágat öt-öt tag képviselt,
hiszen a művészeti oktatás legnagyobb százalékát a zeneoktatás teszi ki.
Sokkal jobb lett volna, ha a gyereklétszám arányában állítják össze a
grémiumot. 110388 gyerek tanul zenét, 86088 táncot, 47078 a képzőművész,
13711 pedig a színész, ráadásul a tanári létszám is a zenénél a legmagasabb,
hiszen egyéni oktatásról van szó.
K. K.: S itt persze még a
szakmai szervezetek nagyságrendjének kérdése szintén felvetődik. Ebbe a
bizottságba is öt szervezet delegálhatott tagokat. A Rektori Szék, a
MŰSZA, azaz a Művészeti Szakközépiskolák Szövetsége, az AME, az Alapítványi
és Magániskolák Egyesülete, a MAMOSZ, a Magyar Művészetoktatásért
Szervezete, valamint a Magyar Zeneiskolák és Művészei Iskolák Szövetsége.
Az intézményeknek több mint a felét az MZMSZ fedi le, a MAMOSZ például csak
néhány embert képviselő szervezet. Ebből is adódtak tehát
aránytalanságok. A minősítés lefolytatására nagyon szűkös idő
állt rendelkezésre, s emiatt a szakmai szervezetek között is érezhető volt
a feszültség. Az idő rövidsége miatt mindenki belement olyan
eljárásrendbe, szempontsorba, ami nem biztos, hogy a lehető legjobb.
Tanácskozni kellett volna még az arányokról, pontszámokról. Ráadásul korábban
még egyetlen rendelet sem mondta ki, hogy egy minősítés eredménye 50 %-os
normatíva elvonással is járhat. Eddig még sohasem volt ilyen, egész
intézménytípust érintő vizsgálat. Rajtunk most megtanulják, hogy hogyan
kell egy iskolát megmérni, szakmailag megvizsgálni.
– A
minősítés eredménye öt esztendőre szól. Bár idén még mindegy, hogy
kiváló vagy megfelelt minősítést kapott egy iskola, a későbbiek során
már ez is befolyásolja a kapott támogatás nagyságát. Mit tud tenni az az
iskola, amely szeretné elérni a kiváló címet?
K. K: A minősítő
testület döntése ellen nem lehet fellebbezni, hiszen eleve úgy lehetett csak a
vizsgálatra jelentkezni, hogy az iskolák aláírták, elfogadják a testület döntését.
Aki elégedetlen, az fordulhat a minisztériumhoz. Akit elutasítottak, egy év
elteltével ismét jelentkezhet a szakmai minősítésre. Most egyébként az is
gondot jelentett, hogy ha egy iskolát valamelyik művészeti ág miatt
elutasítottak, akkor az egész intézmény a nem megfeleltek közé került. Ezen a
jövőben mindenképpen változtatni kell, s érdemesebb művészeti
áganként minősíteni, hiszen előfordulhat, hogy egy intézményben kiváló
a zeneoktatás, csak a táncképzés nem megfelelő, de emiatt az egész iskola
normatíváját a felére csökkentik. Arról azonban nem tartalmaz irányelveket a
rendelet, hogy mit tehet akkor az iskola, ha szeretné elérni a kiváló
minősítést, hiszen később ennek tényleg anyagi vonzatai is lehetnek.
Például most az általunk adott papíron az szerepel, hogy az adott intézmény
ilyen és ilyen szakokra, ilyen és ilyen telephelyekre kapta meg a
minősítést. Egy elutasított intézmény jelentkezhet, ill. integrálódhat egy
már minősített iskolánál, fenntartónál, s ez újabb gondokat vet fel.
Hiszen így állandóan mindent minősíteni kell. De el kell mondjam azt is,
hogy a szabálytalanságok nem a zenénél, hanem főleg a többi művészeti
ágnál voltak jellemzők. Hiszen ezek tulajdonképpen szakkörökből
alakultak elsősorban, s beláthatatlan következményekkel járhat sok
esetben, hogy bekerültek az iskolarendszerbe. A tanárképzésben is akadnak gondok.
A legjobb a helyzet a táncművészetnél, de például a színművészet
egyáltalán nem vállalta fel a pedagógiai részt, ráadásul szinte sehol sem az
alapfokú művészeti oktatásra készítik fel a hallgatókat. Ez is nagy
probléma. Akárcsak az, hogy az iskolák a közigazgatási határon kívül is
terjeszkedhetnek, s ez alkalmat ad a visszaélésekre.
– A következő
minősítés is úgy zajlik majd le, mint a mostani?
K. K. : A tapasztalataink alapján
változtatni kellene a metóduson. Most leírtuk javaslatként, hogy ne
iskolánként, hanem művészeti áganként történjen a minősítést, s a
szakmai ellenőrzést előzze meg a hatósági vizsgálat. S nem szabadna
ennyire széthúzni a folyamatot, mert most az is sok gondot okozott, hogy az
iskolák még az előző tanévben adták be a papírokat, s a
következő esztendőre már számos változás következett be az intézmény
működésében. Mások tanítottak, új telephelyre kerültek, stb. Valószínűleg
az ellenőrzést végző bizottságokon is változtatni kell, hiszen tavaly
pályázatot írtunk ki, de legközelebb talán más módon kell összeválogatni a
közreműködőket. A helyi vizsgálatokban ugyanis olyanok is részt
vettek, akik maguk még soha nem végeztek semmiféle ellenőrzési munkát,
soha nem látogattak még tanórát. Sőt náluk, az ő óráikon sem járt
senki, soha. Tapasztalatról tehát nemigen lehet beszélni. Biztos akad ebben az
ellenőrzésben hiba, minden igyekezetünk ellenére, de ebből tanulnunk
kell, hogy a következő alkalommal még jobban haladjon a munka, és a
vizsgálat még hitelesebb képet nyújtson az iskolákról.
– S korábban arról szóltak a
hírek, hogy a megfelelt iskolák külön forrásokra is pályázhatnak.
M. M. : Most, a rendelet hatálybalépése
után, ötszázmillió forintra pályázhatnak az intézmény fenntartói,
szeptembertől pedig a minősített iskolák, még másik, 360 millió
forint a keretösszeg. Most bármelyik művészeti iskola fenntartója
pályázhat, de azoknak az intézményeknek, amelyek nem feleltek meg a
minősítésen, az így nyert összeget a minősítés megszerzésére kell
fordítani. Ősszel azonban a minősített és a kiválóan minősített
iskolák pályázhatnak, nyilván eltérő összegre.
Milyennek találják a minősítés
eredményét?
K. K. : Mindenképpen pozitívnak
érzem azt, hogy az iskolákban megindult egy folyamat, amely jelzi, tenni
kívánnak az iskolaszerű működésért, igyekeznek rendbe tenni dolgaikat.