Réfi
ZsuzsaNNA
„TALÁN A LEGNEHEZEBB IDŐSZAKON
MÁR TÚL JUTOTTUNK”
Dr. Gyimesi László úgy véli, a szakmai ellenőrzés fontosságával
mindenki tisztában van
A művészeti iskolákban folyó
minősítésről, a normatíva körüli harcokról, a bértárgyalásokról és a
szakszervezetek országos összefogásáról is szó esett a 2007. novemberében
rendezett tanácskozáson, amelyre Zamárdiban gyűltek össze az ország minden
pontjáról a zenepedagógusok szakszervezeti képviselői. Dr. Gyimesi László, a Művészeti Szakszervezetek Szövetségének
elnöke, a Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezetének
főtitkára a lassan már hagyománnyá váló találkozás mellett arról az
állásfoglalásról is beszélt, amelyet az Oktatási és Kulturális Minisztériummal
közösen adtak ki, és a szakirányú végzettség nélkül tanító pedagógusok
munkajogi helyzetét tárgyalja, valamint az új normatíváról és a
minősítéssel foglalkozó, parlamenti ellenőrző bizottság
felvetéseiről is beszámolt.
– Miért döntöttek úgy, hogy évről-évre
összehívják a szakszervezeti tisztségviselőket Zamárdiban?
– A tanácskozásokon olyan ismereteket
oszthatunk meg velük, amelyeknek nagy hasznát látják mindennapi munkájukban.
Ráadásul így lehetőség van a személyes kapcsolatteremtésre és a
kötetlenebb eszmecserére. Ma már nemcsak a rendezvény, hanem a programja is
hagyományos, hiszen mindig szó esik általános és speciális kérdésekről, s
természetesen azok az ügyek állnak a középpontban, amelyek a legnagyobb
érdeklődésre tartanak számot.
– A tavalyi esztendőben talán a legtöbb vitát a
minősítés váltotta ki…
– Az
ellenőrzésre elsősorban azért volt szükség, mert az elmúlt években
egyre többet lehetett hallani sajnos a művészeti iskolák kapcsán
különböző visszaélésekről. A közvélemény előtt is ez került
előtérbe, és a szakmán belül is szinte mindenki tudott példákat sorolni… S
bár a folyamatellenőrzés hozná meg a legjobb eredményt, azért úgy vélem, a
minősítéssel is lehet javítani a helyzeten, bemutatva azt, hogy az iskolák
döntő többsége szabályszerűen és jó vagy kiváló minőségben
teljesíti feladatát.
– A
tanácskozás résztvevői milyen tájékoztatást kaptak ezekről a
vizsgálatokról?
– Meghívtuk az
Oktatási Hivatal, a korábbi OKÉV igazgatóját és osztályvezetőjét. Ők
ugyan nem vesznek részt a minősítésben, de feladatuk az iskolák
törvényességi működésének ellenőrzése. Ráadásul azok az intézmények,
amelyek elégedetlenek a minősítés eredményével ehhez a hatósághoz
fordulhatnak felülvizsgálati kérelemmel. Az OH azért is tölt be fontos
szerepet, hiszen az alapminősítési eljárás nem hatósági eljárás, hanem
értékelés, s ezt a szokásos jogi úton meg lehet kérdőjelezni. Az
előminősítés során tulajdonképpen azokat a papírokat
ellenőrizték, amelyeket az Oktatási Hivatal is vizsgál, s ezután
kerülhetett sor az intézmények szakmai munkájának értékelésére. Az OH
vezetői izgalmas előadást tartottak, amelyen eddigi tapasztalataikról
számoltak be. Nagyon örülök részvételüknek, s annak, hogy az OH és a
szakszervezet között jó a viszony, hiszen így többször tudunk konzultálni, egymás
munkáját is segíthetjük, és megelőzhetjük a nagyobb bajokat.
– A minősítés második szakaszának 2007. december
31-ig kellett lezárulnia. Szó esett az ellenőrzés folyamatáról is?
– Igen, hiszen
Kovács Kálmánné, a minősítő testület alelnöke, s a zeneművészeti
ág irányítója is előadást tartott. Az ellenőrzés menetéről,
munkamódszeréről, a testületen belüli kérdésekről adott részletes és
nagyon érdekes tájékoztatást.
– A minősítés kapcsán felmerül a
szakirányú végzettség kérdése is…
– Különbséget kell azért aszerint is tenni,
hogy az adott területen valóban szakemberhiányról van-e szó… Sok esetben el
lehet mondani, hogy valahogyan meg kellett oldani az oktatást, és a legkevésbé
a tanárok tehetnek arról, hogy szakirányú végzettség nélkül kellett
helytállniuk. Persze, ugyanakkor nem kell feltétlenül oktatást indítani, ha
nincsenek meg a feltételek, még akkor sem, ha lenne rá igény… S így eljutunk
egy sokkal bonyolultabb kérdésig, a tanárképzés, a tanulói érdeklődés és a
tanulói létszám adataiig, amelyek nincsenek egymással összhangban… Meg kellene
egyszer már vizsgálni, hogy az egyes hangszerek pedagógusképzésére mekkora
szükség van valójában. Rengeteg ugyanis ezen a területen az ellentmondás… Térjünk vissza azonban a
jelenlegi kérdéshez. Ebben az ügyben az Oktatási Minisztériummal közösen
állásfoglalást adtunk ki. A kérdésnek ugyanis szakmai és munkajogi része van.
Munkajogi szempontból ugyanis ha a munkáltató nem kötelezte a tanárt, hogy
szerezzen megfelelő végzettséget, akkor nem a pedagógus azonnal nem marasztalható
el. Ezért erre hivatkozva nem lehet tömegesen megszabadulni a munkatársaktól. A
munkáltatónak más megoldást kell keresnie, a jövő tekintetében nyilván
biztosítania kell a jogszerű feladatellátás és foglalkoztatás feltételeit,
de a jelen munkajogi problémáját ugyancsak jogszerűen kell megoldania.
Lehet ezért kiegészítő képzéseket szervezni, amely azoknak, akiknek már
van diplomájuk, megoldást jelent. Akinek azonban nincs felsőfokú
végzettsége, annak meg kell szereznie, hiszen diploma nélkül már nem lehet ezen
a területen dolgozni. Megint más kérdés, s ez nem elsősorban jogi, hanem
szakmai probléma, hogy milyen végzettség minek felel meg. Mennyit ér a
zeneművészeti és mennyit a tanárképző főiskolán szerzett
diploma… Érdemes elgondolkozni mindezen, s talán az egész kérdéskört kicsit
rugalmasabban kezelni. Hiszen nem egy példa van arra is, hogy olyan pedagógusok
is eredményesen tudnak oktatni, akik nem szakirányú felsőfokú
végzettséggel rendelkeznek.
– A zamárdi összejövetelen Ember
Csaba, a Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetségének az elnöke
is előadást tartott, aki ugyancsak rendszeres résztvevője a fórumnak,
s szintén határozott elképzelésekkel rendelkezik a minősítés, valamint a
szakirányú végzettség kérdésében.
– Igen, s ő is a minősítéssel és ennek következményeivel
foglalkozott. A szakszervezet és a szövetség véleménye a legtöbb ügyben
megegyezik, vagy nagyon közel áll egymáshoz.
Ember Csaba előadása, amelyben a minősítéssel kapcsolatban
konkrétumokat is felsorolt, szintén megerősítette ezt. Rajta kívül még a
Szakszervezetek Együttműködési Fórumának, a SZEF-nek az új elnöke, Varga
László is a meghívottak elé lépett, az országos szintű
érdekegyeztetésről, érdekképviseltről beszélt. Szó esett a
bértárgyalások kilátásairól, az egészségbiztosítás elleni sztrájkról és a SZEF
álláspontjáról. Egyébként a tanácskozáson is megállapítottuk, hogy most nem
uralkodik különösebben sztrájk-hangulat. Úgy tűnik, hogy a tagságunk nem
azt várja el a szakszervezettől, hogy az egészségbiztosítás ügyében tegyen
lépéseket, hanem a művészetoktatást képviselje megfelelően.
– Azóta a bértárgyalások már
lezárultak. Milyen eredményt hoztak az egyeztetések?
– Átlagosan 5 százalékkal növekszik a bértábla. Az országos bérmegállapodás
ajánlott mértéke 5-7 százalék között van. Ez 2007-hez viszonyítva elfogadható
eredménynek számít, hiszen ha az infláció a várakozások szerint alakult, akkor
nem lesz reálbér csökkenés. Így elképzelhető, hogy a 2008-as esztendő
már jobb lesz, s akár minimális növekedéssel is lehet számolni. Talán a
legnehezebb időszakon már túl jutottunk. A konferencia fontos része volt a
jogi tanácsadás; klasszikus munkajogi kérdésekről dr. Gál Andrea adott
tájékoztatást, s praktikus kérdésekkel is hozzá lehetett fordulni. Beszéltünk a
készülő színházi, pontosabban előadóművészeti törvényről
is, hiszen ez azokat a zenepedagógusokat is érinti, akik a tanítás mellett
valamely együttesben is játszanak.
– S mit lehet tudni arról az
ősszel felröppent hírről, hogy a művészeti oktatás 20
milliárdját 9 milliárdra kívánják csökkenteni?
– A művészeti oktatást eddig is, és a jövőben is minden bizonnyal
a közoktatás általános finanszírozási elvei szerint finanszírozza az állami
költségvetés. Ez azt jelenti, hogy a normatív támogatásra jogosult minden
fenntartó, amely teljesíti a vonatkozó feltételeket. A minősítés eredménye
miatt esetlegesen ki nem fizetett „megmaradó” normatíva összegét 2007-ben
pályázati úton osztotta fel a minisztérium, ilyen forrás 2008-ban is
rendelkezésre áll. A normatívák ugyan lényegében nem csökkentek 2007-hez
viszonyítva, sajnos ez reálértékben további csökkenést, de azt nem feltétlenül
jelenti, hogy kevesebb pénzt fordít a költségvetés az alapfokú
művészetoktatásra, hiszen ezt a normatív finanszírozás okán a tanulói
létszám dönti el. Így ha megszűnnek, vagy bezárnak iskolák, s a tanulók
ezért kiesnek a rendszerből, a rájuk fordítandó pénz nem kerül
felhasználásra, illetve csak a már említett pályázat formájában. Ezért az az
állítás, hogy a költségvetés nem von ki a rendszerből pénzt, az egyfelől
igaz, hiszen valóban nem vesz el támogatási összeget, viszont a másik oldalon a
tanulói létszám csökkenésével kevesebb támogatást hívnak le, így az összkiadás
ténylegesen kisebb lesz. Magától a minősítéstől is várható volt, hogy
csökkenti az állami terheket, hiszen így kiesnek a rendszerből iskolák,
vagy kevesebb támogatáshoz jutnak, ugyanakkor az az ígéret, hogy a
minőségi munkát jobban elismeri a finanszírozás csak szűk mértékben
és forrással teljesül.
– S mi a helyzet a normatíva nagyságával?
– A támogatás
mértékéről beszélnék inkább, mert most nem olyan tiszta a helyzet, mint
korábban. 2007 -2008 –as tanévben a zeneoktatásnál 105 ezer, többi
művészeti ág esetében 40 ezer forint a normatíva, 2008. szeptembertől
azonban ismét új támogatási modellel ismerkedhetünk meg. Az alapfokú
művészetoktatásra jutó összeget is teljesítménymutatón alapuló
alapnormatívával számítják ki. Ez a teljesítménymutató képlet elég bonyolult, s
ennek néhány szorzószáma dönti el, hogy mi lesz a végeredmény. A zeneoktatás esetén
az alapnormatíva kb.70 ezer forintra jött ki, az egyéb művészeti ágaknál
pedig kb.25 ezerre.
– Ez az összeg azonban csupán kétharmada a korábbi
támogatásnak…
– Innen indultak a
tárgyalások. S a törvénytervezet tartalmazott pályázati úton elosztható
összeget is a már minősített iskoláknak, amely az év utolsó 4 hónapjára 1,
4 milliárd forint lett volna. Mi azonban azt mondtuk, hogy így a nem
minősített iskolák nagyobb összeghez jutnak, mint amennyi januártól járna
nekik, hiszen a tervek szerint 2008-tól ezek az intézmények csak a normatíva
felét, azaz 52.500, illetve 20.000 forintot kapnák. Ezért más megoldást kell
találni. Óriási viták után végül sajátos megoldás született. Most két
normatívája van a művészetoktatásnak. Akad egyszer egy teljesítménymutatós
normatíva, amely a zeneoktatás esetében kb. ötvenháromezer forint, s ezt
megkapja mindenki. Ez az alap. Emellett megjelent a kiegészítő normatíva, amit csak a
minősített iskolák kapnak, s ennek az összege 51 ezer forint. Emellett a
rendszerben maradt 360 millió, amelyre 2008 szeptemberétől pályázni lehet
a minősített iskoláknak. Van még némi többlet is, a 2008. januárjától
augusztus 31-ig terjedő időszakra 500 millióra lehet pályázni, s ez a
keret mindenki számára nyitott.
– A költségvetési vitákkal egy
időben azonban széleskörű vizsgálat is folyt az alapfokú
művészetoktatás minősítésről, amelyet a parlament oktatási és
tudományos bizottsága által létrehozott ellenőrző bizottság végzett.
– Sok szempontból nagyon tanulságos volt ez az ellenőrzés. Végeredménye,
következtetései egyébként a bizottság honlapján olvashatók. Olyan problémák
jelentek meg, mint a minősítési eljárás alkotmányossági kérdése, s
kiderült az is, hogy vannak, akik kétségesnek látják megalapozottságát.
Másrészt adatvédelmi aggályok is felmerültek, amelyet az adatvédelmi biztos is
megerősített. A vizsgálat
tapasztalatai alapján az ellenőrzést kezdeményező ellenzéki
képviselők a költségvetés utolsó utáni körébe be is nyújtottak egy
módosító indítványt, erről azonban nem szavazott a parlament.
– Mindez azonban nem változtat a
minősítési rendszeren.
– Nem, egyenlőre minden halad tovább a maga útján. 2008. januárjától
meg is mutatkoznak a minősítés következményei. Az előző évi
költségvetési törvény alapján ugyanis azok az iskolák, amelyek nem feleltek
meg, ötven százalékkal kevesebb támogatáshoz jutnak. S persze lehet a
minősítési eredmény ellen jogorvoslatot keresni, de ismereteim szerint
elég kevés intézmény fordult az OH-hoz, alig egy-két tucat. 60-80 iskola pedig
nem is jelentkezett a minősítésre. Ha viszont kiderül, hogy az ellenzéki
képviselők álláspontja helytálló, és az eljárás nem alkotmányos, az furcsa
helyzetet teremthet. Az azonban minden ettől függetlenül biztos, hogy az
alapfokú művészeti oktatás területén is szükség van a szakmai munka
értékelésére. A Zamárdiban tartott tanácskozás résztvevőinek is ez volt az
egyik fontos konklúziója.