„Van, akinek az a reform, ha kevesebbe kerül az oktatás”
Gyimesi László bízik abban,
hogy nem csökken jelentősen a pedagógus munkahelyek száma
Nehéz esztendőnek néznek elébe a zeneoktatással foglalkozó tanárok,
de összességében véve mindenki, aki a közalkalmazotti szférában dolgozik,
hiszen a kormányzat be akarja fagyasztani a közszféra béreit. A közoktatási
reformnak pedig továbbra is lényeges pontja, hogy 2007. szeptember 1-jétől
a pedagógusok kötelező óraszáma két órával emelkedik. A tavalyi esztendő
végén ezek ellen az intézkedések ellen, valamint a közoktatási intézmények
támogatásának jövő évi csökkenése miatt a pedagógusok egy része már sztrájkkal
tiltakozott. Az érdekvédelmi szervezetek is nagyon komoly harcot vívtak
a 2007-es év költségvetési viták során, hiszen igyekeztek megvédeni a normatívákat
a drasztikus csökkentéstől, harcoltak a béremelésért, valamint az óraszámok
emelése ellen. A küzdelem részben eredményesen zárult, hiszen a zenei oktatásban
nem lett kevesebb, és az egyéb művészeti oktatásban sem az eredeti javaslat
szerint alakult normatíva, ráadásul 350 millió forintos kerettel létrehoztak
egy alapot, amely a minőségi művészeti oktatás támogatására szolgál. A
kialakult helyzetről dr. Gyimesi László,
a Művészeti Szakszervezetek Szövetségének elnöke,
a Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezetének a főtitkára
beszélt.
– Az idei, nehéz esztendőben a művészeti oktatással foglalkozó
pedagógusok több oldalról is veszélyeztetettek…
– Sajnos ez így igaz, hiszen érinti őket az általános, a közszférát
érintő leépítési szándék, valamint az az egyáltalán nem elfogadható
tendencia, amely az ötvenes évek rosszabb korszakát idézve, termelői és
nem termelői ágazatokra osztja a gazdaságot. Nagyon szomorú, de már a politika
és az érdekegyeztetés szintjén is megjelent az a mérhetetlenül demagóg
gondolkodás, mely szerint az országnak csak az hoz hasznot, aki valamilyen
terméket alkot, és nem szellemi munkát végez. A közszférában dolgozók morális
leértékelését pedig a politika nem ellensúlyozza kellő módon. Így az érdekeltek
védelme még nehezebb, hiszen ha valakinek leértékelik a munkáját, akkor
ő lesz a legutolsó személy, aki ennek a tevékenységnek a fontosságáról
bárkit is meggyőzhet. Nem volna szabad, hogy ebbe az irányba menjenek a
dolgok, hiszen egy kultúrállam, különösen egy demokratikus állam működésének
ez a leértékelés minden szempontból árt. Egy európai országban furcsa azt
is bizonygatni, hogy igenis szükség van az állami szervezetekre, a köztisztviselőkre,
a közalkalmazottakra, hiszen ők azok, akik végrehajtják a kormány programját,
vagy éppen elvégzik az olyan alapellátási feladatokat, mint egészség- vagy
oktatásügy. A mostanra kialakult helyzetben persze könnyű olyan populista
állításokat tenni, hogy azért kerül olyan sokba ez az állam, mert eltartjuk
a pedagógusokat és a művészeket. Pedig ez éppen fordítva van. Attól válik
egy állam kultúrállammá, hogy a lakosságának ilyen szolgáltatásokat biztosít.
Az időben nagyon vissza kellene mennünk ahhoz, hogy olyan korszakokat találjunk,
amikor mindez még nem létezett…
– A kormányzat azonban reformról beszél, arról, hogy erre a hatalmas
rendszerre igazán ráférne már a változtatás…
– Ez így, általánosságban igaz, hiszen egyik terület sem tökéletes,
szükség volna mindegyiknél igazi átalakításra. Ha azonban a változtatás
pénzeszközök kivonásával jár, akkor nem biztos, hogy az eredményt tekintve
ugyanarra gondolunk. Van, akinek már az elég reform, ha kevesebbe kerül
az oktatás, pedig ha valami olcsóbb, az még nem jelenti azt, hogy jobb
minőségű is. De persze nem volt még olyan átalakítási kísérlet, amely nem
azt tűzte volna ki a zászlójára, hogy ő jobbat akar, mint amilyen az előző
volt… A pedagógusok esetében még nehezebbé teszi a helyzetet az, hogy a
munkaidejükre két szabály is vonatkozik. Egyrészt az ő munkaidejük is heti
40 órás, s emellett megvan a heti kötelező óraszámuk. A demagóg érvek mentén
a kormány is belesétált abba a csapdába – nem túl helyesen –, hogy úgy
vélte, meg kellene nézni, mit csinálnak heti 40 órában a pedagógusok, valóban
kitöltik-e a munkaidejüket. Így mérhetetlen ostoba számolgatás kezdődött,
hogy mennyi ideig tart a felkészülés órákra, mennyi az iskolán belüli elfoglaltság,
s hogy a pedagógusok mennyi időt töltenek a szülőkkel és a tanulókkal.
Addig jutott mindez, hogy akár a pedagógusoknak ezeknek az elfoglaltságoknak
az adminisztrációját is el kellene végezniük... ahelyett, hogy egy közoktatással
foglalkozó, felelős politikus azt mondta volna: a pedagógusok teszik a
dolgukat, akkor kell rajtuk számon kérni, hogy hogyan töltik el az idejüket,
ha az oktatásban hiányok, problémák mutatkoznak.
– Ráadásul a pedagógusok közalkalmazottakként arra sem számíthatnak,
hogy a fizetésük ebben az esztendőben emelkedik. Több a munka, a fizetés
pedig ugyanannyi marad…
– A közalkalmazotti béremelésről még folynak az egyeztetések.
A helyzetünket azonban az is nehezíti, hogy a korábban említett, demagóg
nyilatkozatoknak „köszönhetően” sokan úgy gondolkodnak, a pedagógusok egyébként
sem dolgoznak meg a pénzükért, ráadásul nem is olyan régen, 2002-ben 50
%-kal emelték a fizetésüket.
– Az infláció azonban ennek az emelésnek reálértékben legalább
már a felét elvitte.
– Nagyjából így van, bár azért az utóbbi években is voltak kisebb,
korrekciós lépések. S igaz, hogy ez az 50%-os emelés valóban nagyon jelentősnek
számított négy esztendővel ezelőtt, de a fizetések terén az elmaradás is
hatalmas volt. Ma egy középes szolgálati idővel rendelkező, felsőfokú végzettségű
pedagógus illetménye körülbelül bruttó 150-180 ezer forint, s úgy vélem,
azért ez nem olyan óriási összeg. A nem közalkalmazottak körében egy jól
működő szervezetben ennyi pénz a legalacsonyabb beosztású alkalmazottaknak
jár. A közalkalmazotti béremelésért nagyon keményen küzdünk a következő
hetekben, bár már az is látható, hogy a tárgyalások olyan komoly
eredményt nem hozhatnak, de a szakszervezetek legalább a pozíciók megőrzéséért
harcolnak. A 2007-es évben ugyanis a kormány 3-4%-os reálbér csökkenést
tervezett. Ha 6,5 % -os inflációval számolunk, akkor is legalább 6%-os
béremelésre volna szükség. Arról nem is beszélve, hogyha a 6,5%-hoz hozzáadjuk
a további terheket, hiszen nő az egészségügyi hozzájárulás mértéke, nőnek
az egyéb terhek, az inflációs hatással együtt akár a csökkenés több, mint
10%-os is lehet. Ezért legalább az infláció mértékének megfelelő
illetmény növekedésre volna szükség ahhoz, s akkor mondhatnánk azt, hogy
elfogadtuk a kormány által tervezett 3-4%-os reálbércsökkenést. Az országos
szakszervezeti konföderációk szintjén megalakult már az Egységes Közszolgálati
Sztrájkbizottság. Ebben az összes közalkalmazottakat képviselő szakszervezet
az országos szövetség útján, amely a mi esetünkben a SZEF, vesz részt,
így mi is benne vagyunk. Ha pedig az Egységes Közszolgálati Sztrájkbizottság
tárgyalásai sem vezetnek eredményre, akkor várhatóan a közszféra dolgozói
februárban egységesen lépnek sztrájkba.
– A pedagógusok már tartottak decemberben munkabeszüntetést.
– Igen, ezt a megmozdulást a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete
(PDSZ) szervezte, de ebben a sztrájkban nem vett részt mindenki, hiszen
a pedagógusoknál is több szakszervezet létezik. A PDSZ a közoktatási törvénnyel
összefüggésben nem fogadott el néhány felvetést, ahogy mi sem. Csak a különbség
az, hogy mi tárgyalásokat folytattunk másokkal erről, ők azonban úgy határoztak,
külön is terveznek sztrájkot. Ami az országos bérköveteléseket illeti,
az, hogy kormányzat a bérek befagyasztását tervezi, ez nem csak kevesebb
pénzt, hanem ennek a területnek a teljes leértékelését is jelenti. Természetesen
a szakszervezeti vezetők is megértik az ország mára kialakult, nehéz helyzetét,
de nem tartják elfogadhatónak azt, hogy a terhek nagyobbik részét a munkavállalókkal
fizettetik meg. Arról nem is beszélve, hogyha közalkalmazotti területen
hat százalékos béremelést emlegetünk, ez mindig bruttó összeg, s ennek
a fele garantáltan már megy is vissza az államkasszába.
– A béremelés hiánya mellett a másik komoly problémát az óraszámemelés
jelenti. Ez ugyanis 10 %-kal több gyereket feltételez.
– A művészetoktatásban 350-360 ezer gyerek vesz részt. Közülük
körülbelül 130 ezren tanulnak zenét. S az egyéni zeneoktatásnál ez az óraszámemelés
azért is gond, mert ez azt jelenti, 13 ezer gyerekkel többre volna szükség.
A csoportos művészeti oktatásnál viszont a problémát azzal is meg lehet
oldani, hogy a lehető legalacsonyabb csoport létszámokkal dolgoznak, s
17 helyett akár csak 15-en vesznek részt az órákon. Így még mindig a jogszabályi
határon belül maradnak. A zeneoktatásba viszont az egyik évről a másikra
nem lehet 13 ezer gyerekkel többet behozni... Az jelenthet még némi könnyebbséget,
hogy van elméleti és gyakorlati képzés, s így itt is lehet csoportokat
alkotni. A különböző hangszereknél akkor okoz ez még nehézséget, ha egyébként
is kevés a gyerek. Így tényleg megszűnhet néhány állás. A pedagógusok közül
ezért annak jobbak az esélyei, aki többszakos.
– Így azonban majd fölöslegessé válik jó néhány pedagógus...
– Elvileg ez igaz, de mindenféle megoldás elképzelhető. Minden
helyben, az adott iskolákban dől el minden, hiszen lehet, hogy a fenntartó
több pénzt tud adni, így hiába jön az államtól kisebb összeg, mégsem kell
megszüntetni állásokat. S persze azért mindenféle tartalék is akad. Sokan
a nyugdíjuk mellett tanítanak, s bár igaz, hogy óriási tapasztalatuk kincset
ér, ilyen helyzetekben mindig inkább az aktív korúakat kell foglalkoztatni.
De ez sajátos műfaj, mert persze előfordulhat az is, hogy a nyugdíjas kolléga
miatt jelentkezik olyan sok gyerek, s ha ő nem lesz, akkor már nem lesz
annyi jelentkező… Nekem azért az érzésem, hogy ezek az intézkedések nem
fognak olyan drámai helyzetet előidézni, és nem szűnnek meg tömegével pedagógusállások.
S persze, érzékeny dolog ez, de az iskolák jelentős része már most tudja,
hogy mit fog tudni tenni, akár félállásokban is foglalkoztathatja a pedagógusokat.
Azért ez egy róka fogta csuka szituáció, hiszen a normatíva nagysága a
gyereklétszámtól függ, s ha kevesebb a pedagógus, akkor kevesebb a gyerek,
és így a normatívából is kevesebb jut. Emellett nem szűnhet meg az összes
hangszeres foglalkozás, hiszen az iskolának is kötelessége, hogy többféle
oktatást biztosítson.
– S mi a helyzet a normatívákkal?
– Jó hír, hogy a zenei normatíva nem változott, és hosszas küzdelem
után elértük azt is, hogy a csoportos oktatási normatíva se a tervezett
40 ezer forintra csökkenjen, hanem a 2007-es esztendő első felében legyen
50 ezer. Az itt tervezett csökkentés persze logikusan kapcsolódik a béremelés
hiányához, hiszen az állam a normatíván keresztül tudja kifejezni, hogy
mennyire tartja fontosnak az adott területet… Az is jó hír, hogy a művészetoktatás
terén a javaslataink többsége támogatásra talált. Ilyen például az, hogy
a tervezettel ellentétben mégsem emelték négyről ötre a heti kötelező foglalkoztatások
számát. Emellett nagyon lényegesnek tartom azt is, hogy a szakmai minőségi
értékelés beágyazódik az alapfokú művészeti oktatás rendszerébe. Létrehoztak
ugyanis 350 millió forintos kerettel egy alapot, amellyel a minőségi művészeti
oktatást támogatják. S ha egy-egy iskola nem vesz részt az önként választható
minősítésen, akkor 50%-kal kevesebb normatív támogatást kap. Nem kötelező
tehát ebben részt venni, viszont aki kimarad belőle, vagy nem felel meg
a minőségi feltételeknek, akkor komoly anyagi hátrányokkal számolhat…
R. Zs.
|