Retkes Attila
„Nagyon megkeményedett az élet”
Interjú Hamari Júliával
(részlet Retkes Attila: Zenélő ezredkezdet c. most
megjelent interjúkötetéből)
Hamari Júlia a kilencvenes évek közepén elbúcsúzott az
operaszínpadtól, s azóta tanít, mesterkurzusokat tart. Nemcsak művészi
minőséget, hanem fegyelmezettséget is követel növendékeitől, de úgy
véli, ennél is fontosabb a szeretet, a szabadság és a belső erő.
– Aktív énekesi pályájának három évtizedét, a legfontosabb szerepeket
végigtekintve feltűnik rendhagyó repertoárja. Az operairodalom
„örökzöldjei” helyett többet foglalkozott barokk zenével,
oratóriumokkal, dalokkal. A körülmények hozták így, vagy saját
elhatározásából indult el a kevésbé kitaposott ösvényen?
– Gyermekkoromban Bach zenéjén nevelkedtem, zongoratanulmányaim során
is az ő műveit szerettem legjobban, a barokk iránti vonzalmam tehát
mélyen gyökerezik. Aztán a Zeneakadémián azt mondták, hogy mivel nincs
nagy hangom, sokkal inkább alkalmas vagyok oratóriumokra, dalok
előadására, mint operaszerepekre. Huszonhat évesen lehetőségem nyílt
arra, hogy Carment énekeljek Carlos Kleiber vezényletével. Ekkor úgy
éreztem, megvan bennem a drámai erő egy ilyen szerep megformálásához
is, de a produkció előkészítésének időszakában, a próbák során annyi
intrika és sérelem ért, hogy sikerült teljesen szétzúzni az
önbizalmamat. El is ment a kedvem a színpadtól, s ezután öt évig csak
koncerteken énekeltem. Később Rossini-specialistának könyveltek el,
lírai, érzékeny szerepeket kaptam, de továbbra is koncerténekesként,
illetve a barokk repertoárban, Bach, Händel, Purcell műveiben éreztem
igazán otthon magam. Most már pontosan tudom, hogy mikor hoztam jó és
mikor rossz döntéseket, de nem hibáztatom magam, mert egyedül voltam,
nem segített senki, hogy helyesen döntsek.
– 1966-ban, fiatalon ment el Magyarországról, s indult el
nyugat-európai, tengerentúli karrierje. Milyen volt a kapcsolata a
hazai zeneélettel a szocializmus évtizedeiben, amikor nem nézték jó
szemmel a nyugati sikereket?
– Én nem voltam „disszidens”, mert ugyan külföldi konzulátusok
kezdeményezésére, de mégis legálisan, útlevéllel mentem el
Magyarországról. 1990 előtt is rendszeresen, évente többször jöttem
haza, és mindig nagyon jól éreztem magam itthon, felszabadultan tudtam
énekelni. Ebben különböztem másoktól, akik féltek hazajönni, s ilyenkor
mindig görcsösen bizonyítani akartak. Szívem szerint akár végleg
visszajöttem volna, mert itthon éltek a szüleim, s akkor még túlságosan
naiv, idealista voltam. Sokáig azt hittem, akkor is lehet teljes értékű
a pályám, ha Budapesten élek.
– A kilencvenes évek közepén – amikor elbúcsúzott a színpadtól, hogy a
tanításnak szentelje magát – feltűnést keltett egy nyilatkozata. Azt
mondta, ha a hivatalos magyar zenei élet nem hajlandó tudomást venni
önről, a növendékei úgyis visszahozzák Magyarországra. A jóslat
beigazolódott, pedig néhányan úgy gondolták, egyszerűen csak
megsértődött…
– Valóban volt bennem egyfajta sértettség és keserűség, amikor ezt
nyilatkoztam. Sohasem tartoztam azok közé, akik könyökölnek,
ráerőszakolják magukat másokra, de akkor úgy éreztem, méltatlanul,
indokolatlanul mellőznek, tudomást sem vesznek rólam. Ezért is alakult
úgy, hogy nem tudtam elbúcsúzni a magyar közönségtől. Aztán jöttek az
újabb és újabb növendékek, köztük Turjányi Miklós, aki egy
zeneiskolában megszervezte nekem az első magyarországi kurzust. Az
elmúlt két-három évben tartottam mesterkurzust az Óbudai Társaskörben,
a Zempléni Művészeti Napokon, a Zeneakadémián, az Operaházban, de
Győrött és Szegeden is. Mostanra olyan intenzív lett az itthoni –
illetve a bécsi és olaszországi – jelenlétem, hogy alig tudom bepótolni
az óráimat a stuttgarti zeneművészeti főiskolán, amelynek professzora
vagyok. A növendékeim tehát valóban visszahoztak Magyarországra, s az ő
kedvükért mindig szívesen jövök.
– A nemzetközi hírű énekesek közül kevesen alkalmasak, hogy tudásukat,
tapasztalatukat átadják az újabb nemzedékeknek. Valami tudat alatti
féltékenység is lehet abban, hogy nem szívesen tanítanak. Ön hogyan
fedezte fel, hogy van érzéke és kedve a pedagógiai munkához?
– Az éneklés nagyon individuális műfaj, minden az egyénről szól, kevés
benne a csapatmunka. Talán ezzel magyarázható, hogy a nagy énekesek –
különösen a primadonnák – sokszor eltávolodnak a valóságtól, a
hétköznapoktól. Megközelíthetetlenné válnak, s így nem is képesek
átadni a tudásukat. Az én esetemben már zeneakadémistaként
megmutatkozott, hogy tudok segíteni a kollégáimnak, akik ezt tőlem el
is fogadják. Talán az éneklésemben is volt valami olyan belső erő és
tisztaság, amiért bizalommal fordultak hozzám, én pedig sohasem
féltékenykedtem, sohasem spóroltam azzal, hogy adjak. Ahogyan a
színpadon a közönség felé ki tudtam nyílni, ezt éreztem a tanításban
is. Arra viszont nekem is rá kellett jönnöm, hogy a tanítás önfeladás:
ha százhúsz gyerek hangja, gesztusai élnek bennem, nem én vagyok a
fontos, hanem ők.
– Az elmúlt években sok-sok tehetséges, fiatal énekes pályakezdését,
küzdelmeit kísérte figyelemmel. Milyennek látja az új generáció
esélyeit az operaszínpadokon?
– Hiszek benne, hogy a tehetség, a szép hang, a kulturáltság, a
mesterségbeli tudás még ma is fontos érték, de sajnos mindez önmagában
már nem elég. A felgyorsult, modern világ jele, hogy az utóbbi időben
egyre fiatalabb énekesekkel találkozhatunk a különböző versenyeken, sőt
színpadon is. Emlékszem, amikor én huszonkét-huszonhárom évesen elértem
bizonyos eredményeket, szinte „csodagyerekként” kezeltek, ma viszont
sajnos az a természetes, hogy tizennyolc évesen már egy énekesnek is el
kell kezdenie a karrierjét. Ez azért szomorú, mert az énekesi pályán
húsz-huszonöt éves korban még szinte semmi nem dől el, sokaknak csak
harmincöt-negyven évesen érik meg, teljesedik ki a hangjuk, de ezt a
mai szisztémában az operaházak vezetői egyszerűen nem tudják kivárni,
hiába szeretnének ők is érett hangokat hallani a főszerepekben. A
másik, viszonylag új jelenség, hogy hatalmas túlkínálat van az opera
„piacán”: egy-egy próbaéneklésen hatvan-hetven fiatal jelenik meg, akik
sokszor embertelen körülmények között igyekeznek jó teljesítményt
nyújtani, és elnyerni a szerepet. Szállásra általában nincs pénzük,
gyakran a vonatról vagy a repülőgépről esnek be a színházba, ahol nem
tudnak átöltözni, rendesen beénekelni, s aztán egy öt-tíz perces
próbaéneklés alapján döntenek a sorsukról. Nem csoda, hogy sokan
közülük már huszonévesen különböző civilizációs ártalmaktól –
allergiától, gyomorsav-túltengéstől – szenvednek. Fel sem tudjuk mérni,
hány kivételes tehetség kallódik el ilyen körülmények között. Ez is azt
mutatja, hogy az elmúlt tíz-tizenöt évben az énekeseket egyre kevésbé
kezelik művészként, s csak az üzleti siker eszközét látják bennük.
– Ennek a folyamatnak a része az is, hogy a nyugati operaszínpadokon
egyre inkább a látvány a domináns elem, s a rendezők átveszik a
hatalmat?
– Az operaházakban mindig voltak diktátorok: korábban inkább a
karmesterek zsarnokoskodtak, mostanában a rendezők vették át ezt a
dicstelen szerepet. A különbség az, hogy míg a korábbi, diktatórikus
dirigensek keze alatt csodálatos énekesek nőttek fel, a rendezők nem
tudnak énekest nevelni, legfeljebb felhasználják őket céljaik
elérésére. Nem tartom magam konzervatívnak, sőt egyetértek azzal, hogy
a modern világ, a tömegmédia hatása valamilyen formában az
operaszínpadon is megjelenjen. Nem jó, ha a zenés színház statikus, ha
nincs benne élet, mozdulat, gesztus, szín. Mégsem lehet a színpadképet,
a vizuális megjelenítést a zene elé helyezni. Ha pedig elfogadjuk ezt a
sorrendet, akkor azt is tudomásul kell venni, hogy miközben a technika
fejlődött, a hangszerek is rengeteget változtak, az énekeseknek ma is
ugyanaz a két hangszalagjuk van, mint több száz évvel ezelőtt, vagyis a
tradíció hihetetlenül erős. A rendezés megmutathatja a mai világot, de
nem naturalista eszközökkel. Ehhez kell emelkedettség, idealizmus, ami
sok rendezőből hiányzik. Egy elhibázott koncepció a szereplőket, a
karmestert, a zenekart is demoralizálja, hiszen kinek van kedve olyan
előadásban szerepelni, amit úgyis kifütyül a közönség?
– Mi lehet a jó tanács, amit ebben a helyzetben egy mester a
tanítványának adhat? Az, hogy alkalmazkodjon a megváltozott
körülményekhez, legyen célratörő, próbálja meg legyőzni a többieket,
vagy ellenkezőleg: ragaszkodjon a saját belső értékeihez, s vegye
tudomásul, ha emiatt esetleg nem lesz sikeres?
– Ez a két végpont, s a kettő között van az igazság. Nagyon
megkeményedett az élet, s ezért én is szigorú vagyok a tanítványaimhoz.
Nemcsak művészi minőséget, hanem fegyelmezettséget is követelek. Ennél
is fontosabb azonban a szeretet, a szabadság, a belső erő. Ezek azok az
értékek, amelyek az én pályámat is végigkísérték. Rengeteget voltam
egyedül, a fél életemet szállodai szobákban töltöttem, magányosan
sétáltam, mégsem törtem meg, mert hiába mondták rám, hogy „a Hamari
nehéz eset”, soha nem gyűlöltem senkit, nem irigykedtem, és éreztem
magamban az erőt, a szabadságot. Ugyanezt tapasztaltam egyik
legkedvesebb tanítványomnál, Miklósa Erikánál, aki ellenszélben csinált
világkarriert, akiről ugyancsak elmondták, milyen nehéz eset, s aki
mégis a saját életét éli, nem hajlandó letérni arról az útról, amin
elindult. A másik fontos dolog, hogy az éneklést nem lehet félvállról
venni: aki ezt a pályát választja, annak ez a döntés az egész életét
meghatározza, és sokszor nagyon komoly áldozatokkal jár. Vannak
kivételek, akik isznak, cigarettáznak, nem kímélik a hangjukat, és
mégis fantasztikusak a színpadon, de ez nagyon ritka. A többieknek nagy
szükségük van arra a bizonyos belső erőre, amiről beszéltem.
(2002)
Retkes Attila zenetörténész 1994 óta a Magyar Hírlap zenei szakírója,
1996-tól a Gramofon — Klasszikus és Jazz című szaklap főszerkesztője. A
kötetben 58 beszélgetés olvasható, amelyek eredetileg a Magyar
Hírlapban jelentek meg. Az Átutazók című fejezetben Budapestre
látogató, világhírű külföldi muzsikusok; a Véleményformálók fejezetben
a magyar zenei élet meghatározó személyiségei; míg a Határátlépők
fejezetben olyan művészek szólalnak meg, akiknek tevékenysége jelentős
mértékben hozzájárult a műfaji határok lebontásához.
Átutazók: Lazar Berman, Pierre Boulez, Dave Brubeck, Montserrat
Caballé, José Cura, Cesaria Evora, Paolo Fazioli, Valerij Gergiev,
Nikolaus Harnoncourt, Gidon Kremer, Norman Lebrecht, Lorin Maazel,
Boban Marković, Sir Neville Marriner, Joe Muranyi, Riccardo Muti, Sir
Roger Norrington, Jevgenyij Nyesztyerenko, Igor Ojsztrah, Krzysztof
Penderecki, Chris Rea, Steve Reich, Helmuth Rilling, Msztyiszlav
Rosztropovics, Renata Scotto, Anja Silja, Markus Stockhausen, Jurij
Szimonov
Véleményformálók: Fellegi Ádám, Fischer Ádám, Fischer Iván, Gregor
József, Hamari Júlia, Jandó Jenő, Keller András, Kocsis Zoltán, Ligeti
György, Lukács Gyöngyi, Marton Éve, Pauk György, Polgár László, Rost
Andrea, Schiff András, Starker János, Szabadi Vilmos, Szenthelyi Miklós
Határátlépők: Cserháti Zsuzsa, Hobo (Földes László), Jávori Ferenc,
Katona Klári, Koncz Zsuzsa, Pege Aladár, Presser Gábor, Snétberger
Ferenc, Szakcsi Lakatos Béla, Sztevanovity Zorán, Tabányi Mihály,
Tolcsvay László
Nap Kiadó, 2004.
|