Most jelent meg:
Richter Magyarországon
Most jelent meg az Akkord kiadónál, Papp Márta összeállításában,
a Szvjatoszlav Richter Magyarországon című könyv. Richter az egyetlen volt
a 20. század legnagyobb külföldi előadóművészei közül, aki négy évtizeden
keresztül, 1954 és 1993 között rendszeresen, kétévenként, néha évenként
fellépett Magyarországon. Hatása jószerivel felmérhetetlen: hosszú időre
befolyásolta zenei hallásunkat és érzékenységünket, meghatározta a zenéhez
való viszonyunkat, a zenéről való gondolkodásunkat, nemcsak esztétikai,
hanem emberi-morális értelemben is. A kötet Szvjatoszlav Richter magyarországi
szerepléseinek krónikája, s egyúttal az elmúlt ötven év magyar zenekritikájának
és zeneírásának sajátos kivágata is. A beszámolókat és a Magyarországon
készült interjúkat a budapesti és vidéki hangversenyek képei és Richter
koncertfelvételeiből összeállított CD-melléklet egészíti ki. A függelék
tartalmazza a művész részletes életrajzát és a Magyarországon játszott
zeneművek listáját.
Ízelítőül néhány részletet közlünk a könyvből: 1954-es és 1958-as
Budapesten készült interjúkat a Bach-játék kérdéseiről és Richter mestere,
Henrik Neuhaus tanítási módszeréről, továbbá a Zeneakadémia tanára, Bächer
Mihály zongoraművész gondolatait Richter 1958. február 11-i hangversenyéről,
amelyen Schubert, Schumann és Muszorgszkij művei hangzottak el.
... Hallgatóságának egyik nagy élménye Richter Bach-játéka volt.
Bach műveinek interpretálása az előadóművészet legtöbbet vitatott s máig
sem eldöntött problémái közé tartozik elsősorban azért, mert a nagy mester
erre vonatkozó utasításai igen hiányosak. Erről beszélgettünk a nagy művésszel
a szigeti Nagyszállóban. Elmondotta, hogy számára a zenei szöveg belső
tartalma irányadó.
– Egyszerűen, természetesen, mesterkéltség nélkül, inkább a zenei
élményen át, mint a tudományos vizsgálódás eszközeivel akarom Bachot megközelíteni
és megszólaltatni. Nem vagyok híve a romantikus Bach felfogásnak.
– Pályámat az operazenével mint korrepetítor kezdtem, s ennek
legnagyobb hasznát a zenei önfegyelmezés terén láttam. Abban az időben
szoktam meg, hogy az énekesektől a szöveg helyes és pontos előadását kívánjam,
és ezt a szigort önmagammal szemben is alkalmazom.
Richter játékában a virtuóz technika nem öncél.
– A technikai problémákat sohasem választom külön, hanem zenei
elgondolásaim segítségével oldom meg – mondja erről. – Csak teljes intenzitással
szeretek gyakorolni, emiatt változik napi gyakorlásom ideje s mennyisége
is, mert csak akkor ülök a zongorához, ha az eredményes munka előfeltételeit
biztosítva érzem. ... ~
Fábián Imre (Színház és Mozi, 1954. március 19.)
} Napsütéses tavaszi reggelen kerestük fel Richtert. Richter vidám,
derűs hangulatban van, sokat nevet, szakmai kérdéseknél tűzbe jön, élénken
gesztikulálva magyaráz, néha feláll s a szobájában álló zongorán mutat
nekünk valamit.
Legelőször volt tanárának, Neuhaus professzornak a tanítási módszere
felől érdeklődünk.
“Neuhaus professzor a művészet lényegét szem előtt tartva, alkotó
módon foglalkozik a növendékeivel. Mindig egészében mutatja be a művet,
és arra törekszik hogy növendékei is a mű egészének felépítésére figyeljenek.
Tanításának fő célja az, hogy a zongorista teljesen felszabadultan tudjon
játszani, mind szellemi, mind fizikai viszonylatban. Fizikailag ez annyit
jelent, el kell érni azt, hogy a játékos egész testének bekapcsolásával,
szabadon tudjon játszani, és adott esetben testének egész apparátusa szolgáltassa
a szükséges erőt. Neuhaus tanítása a legteljesebb mértékben tiszteletben
tartja a növendék egyéniségét, s annak teljes kibontakoztatására törekszik.
Ezt bizonyítja az is, hogy igen sok ma ismert művész került ki a keze alól,
de mindegyikük játékában egyéni vonásokat találunk. ... Én magam azt tartom
– fűzi tovább gondolatait Richter –, hogy az ideális zongoraművész nem
önmagát akarja adni, nem saját felfogását igyekszik előtérbe hozni, hanem
csak a művet, a szerző elgondolását közvetíti a hallgatóknak, s a játéka
annyira alkalmazkodik a különböző korok különböző stílusához, hogy egyénisége
nem ütközik ki az egyes műveken.”
Beszélgetésünk ezzel a gondolatmenettel az előadóművészet központi
problémájához, a stílushűség, a korhűség kérdéséhez érkezett el. Kérdéseinket
ebben a irányban folytatjuk tovább, és legfőképpen a Bach-játék stíluskérdéseit
illető felfogása iránt érdeklődünk.
“Ha nagyon mélyen behatolunk a mű lényegébe, akkor ez azzal jár,
hogy a kor levegőjét, a korabeli hangzást is igyekszünk felidézni – válaszolja
Richter. Itt egyáltalán nem a régi hangszerek, például a csembaló hangjának
szolgai utánzására gondolok, hanem a művet körülvevő atmoszféra megteremtésére.
Ettől függetlenül az a véleményem, hogy a Bach-művek egy részét csembalón
kellene előadni, és magam is szívesen vállalkoznék erre, ha megfelelő hangszerhez
jutnék.” ...
Milyen magyar művek szerepelnek műsorán? – kérdezzük Richtertől.
“Számos Liszt-művet játszom. Mindkét zongoraverseny, a h-moll
szonáta, nyolc etűd a Transzcendentálisok közül, a Mephisto keringő második
változata, a Funčrailles, a Vallée d’Obermann és még sok más Liszt-mű szerepel
repertoáromban. Bartók-művet eddig még nem játszottam, ezt tekintem legközelebbi
feladataim egyikének. A III. zongoraverseny partitúráját most tanulmányozom.
Igyekezni fogok, hogy mikor legközelebb Magyarországra jövök, újabb magyar
művek is szerepeljenek műsoromon” – mondja befejezésül Richter.~
Sz. I. (Új Zenei Szemle, 1954. április)
} A Margitszigeti Nagyszálló egyik lakosztályában kerestük fel Szvjatoszlav
Richtert. Nyina Dorliac, a felesége nyitott ajtót s kínált hellyel bennünket.
Richter éppen zongorázott. Naponta tíz órát gyakorol a legteljesebb
visszavonultságban.
A zongora tetején kis barna mackó üldögélt, fehér szőrmemellénykéjével,
a kottahalmaz és a virágcsokrok társaságában. Ez Richter kabalája. Sokan
irigyelhetik ezt a mackócskát, hiszen ő tanúja lehet a nagy művész alkotómunkájának.
Richter befejezte a futamot, s pillantásával barátságosan üdvözölt
mindkettőnket.
Nos, következhetnek a kérdések...
– Hogyan tetszik a magyar főváros?
Richter nyomban válaszolt:
– Már 1954-ben, amikor itt jártam, megcsodáltam ezt a kedves
várost. A feleségem azonban először van itt, s ő inkább tud beszélni az
első impressziókról.
– Igen – mondta Nyina –, most vagyok először Budapesten, s mégis
olyan ismerős nekem ez a város. A férjem sok rajzot készített 1954-ben
Budapestről. A zongorán kívül rabja az ecsetnek is. De nem térek ki a válasz
elől: csodálom az önök gyönyörű fővárosát. S bár önök pestiek – tette hozzá
bocsánatkérően mosolyogva –, Buda mégiscsak szebb!
Dorliacot nem kellett sokáig biztatnunk, hogy szótlan, szerény
férjéről meséljen nekünk. Richter megadóan hátradőlt a karosszékben...
– Van még egy harmadik nagy szenvedélye is férjemnek. Imádja
a természetet! Naponta 20-30 kilométert is gyalogol. S ha ilyenkor megkérdezem
tőle, “hol voltál?”, azt feleli: “kicsit sétáltam”! Úgy ismeri Moszkva
környékét, mint a tenyerét.
Ekkor Richterhez fordulunk:
– Hogyan jutott el az első zongoraleckétől a világhírig?
– Apám Odesszában volt zenetanár és orgonista – felelte a nagy
művész. – Tőle kaptam az első leckéket. Viszonylag későn, 22 éves koromban
iratkoztam be a moszkvai Konzervatóriumba, ahol Neuhaus professzor lett
a tanárom. S mivel zongorám sem volt, a mester magához vett. Nála laktam,
de nem akartam állandóan zavarni őt, s ezért éjszakánként bejártam a konzervatóriumba
gyakorolni. Ő azóta is eljön minden koncertemre.
– Mindig könny ül a szemében, ha játszani hallja – szólt közbe
Nyina Dorliac.
– S most hol laknak?
– Moszkvában, a Brjuszov utcában. A házat nemrég építették a
konzervatórium tanárai számára. Szomszédaim között van Kogan hegedűművész,
Jakov Zak, Flier és Ginsburg zongoraművész. Feljárnak hozzánk konzultálni
a fiatal tehetségek: Baskirov, Berman. Bár Szvesnyikov állandóan kér, hogy
tanítsak a konzervatóriumban, sajnos, nem futja az időmből.
Csengett a telefon. Nyina Dorliac vette fel a kagylót. Ebédhez
hívták Richteréket. Nem is zavarjuk őket tovább, ám egy kérdést mégsem
hagyhattunk el:
– Hogyan ízlik a magyar konyha?
S egyszerre válaszolnak mindketten:
– Nagyon!
– De a legfinomabb a leves... – mondta Dorliac. – Hogy is hívják?...
Egy színészről nevezték el... Segítsenek.
Richter összeráncolta homlokát, aztán bizonytalanul megszólalt:
– Ujházi...
Mi pedig hozzátettük:
– ...tyúkleves!
Aztán elbúcsúztunk a kedves művészházaspártól. Még egy pillantás
a kis barna mackóra. Ő marad továbbra is. Hát nem irigylésre méltó?~
Somos Ágnes–Komornik Ferenc (Magyar Ifjúság, 1958. február 15.)
} Richter hangversenye után
Azt mesélik róla, hogy a hangversenye után visszamegy egy kicsit a terembe
zongorázni. Másnap eljátszik egy egészen új műsort, azután elutazik más
városba: egy kis kamarazene vagy kísérés, esetleg három zongoraverseny
egy este. Moszkvában egy fél év alatt nyolc esten keresztül csak Schubert-
és Liszt-zongoraműveket játszott, köztük olyan Liszt-műveket, amelyeknek
még a címét sem ismertem. De ez csak töredéke volt hangversenyeinek.
Úgy képzelem, hogy a zene, a zenében való élés körülbelül azt
a funkciót tölti be nála, mint egy átlagember életében a lélegzetvétel.
Nem tud nélküle meglenni, sőt olyan természetes számára, hogy nem is veszi
észre. Érzésem szerint ez a zenei atomokból álló közeg az emberi beszédet
is pótolja nála. Jobban mondva egy második anyanyelvvel rendelkezik, melynek
az a tulajdonsága, hogy csak ő beszéli, de mindenki érti. Ezt a speciális,
a maga nemében egyedülálló nyelvet használja emberfeletti gondolatvilágának
közlésére, olyan módon, hogy a hallgatóság teljesen emberinek s egyszerűnek
érzi és mélységesen hálás, hogy megtanították valamire, amiről eddig nem
tudta, hogy létezik.
Végül pedig ezeket a csodákat egy háromlábú, fekete és fehér
lapokkal ellátott, a mindennapi használatban zongorának nevezett eszköz
segítségével közli velünk — az emberi agynak e torzszüleménye segítségével,
melyet a magamfajta átlagember naponta háromszázszor küld a pokolra, mert
nem győzi a vele való birkózást...
Soha ilyen eszményi kapcsolatot mű, előadó és hangszer között
nem tapasztaltam. A pódiumon van egy ember, aki a saját példamutatásán
keresztül bemutatja a hallgatóságnak, hogy milyen nagyhatalom a zene. Ilyen
egyszerű az egész. Csak éppen olyan képesség kell hozzá, mint amilyen Richternek
van. Keresztülengedi magán, végigéli, újjáteremti. Nem általában, hanem
minden egyes hangot külön-külön. Pontosan érzem, hogy az előzőhöz mi a
viszonya, de ez soha nem akusztikai viszony, hanem hihetetlenül sokfajta,
differenciált: a sok és kevés, a feszült és elengedett, a kicsi és a nagy
közötti, szinte határokkal nem rendelkező belső viszony, egy állandó érzelmi,
indulati mozgás, hihetetlen intenzitású, amely elejétől a végéig nem enged
el.
Ezt a nagyszerű élményt nyilvánvalóan mindenekfölött a zeneszerző
zsenialitása teszi lehetővé. Nincs keservesebb annál, mikor egy középszerű
előadás alkalmával ezt az élményt csak várjuk, de az nem jön létre bennünk.
Nem segít hozzá az előadó. Richter azonban nem egyszerűen nagy művész,
hanem zseniális ember. Birtokában van az ajtó kulcsa, amely a szerzőhöz
vezet. Kinyitja, a földi halandó gyorsan odasiet, bemegy az ajtón, hogy
részese lehessen másfél óráig ennek az élménynek.
Mi köze van mindezeknek a hangszerhez? Nem tudom, de nem is érdekel.
Ha valaki jól zongorázik, akkor tűnik fel, ha az a lényeg. A szakbarbár
erőszakos tudálékosságával öt percre kirángattam magam a hatása alól, hogy
meg tudjam nézni, hogyan zongorázik, különben nem vettem volna észre. Hát
úgy, ahogy senki a világon. De megtanultam tőle, hogy ez nem tartozik a
közönségre. Magánügy. Ha hangversenyre megyek, könyvet olvasok, képet nézek,
szép városban járok, azt kell keresnem: miről van szó. Azt pedig: hogyan,
ez a szakember dolga. Meg kell tanulni a zongorázás tudományát, de a cél:
közölni a hallgatóval a zene művészetét.
Ebben a rendben helyezkedik el eszményien Richter. Képességei
nehezen mérhetők emberi mértékkel, kifogásolnivalót keresni a kritika elemi
szabályai értelmében ízléstelenségnek tűnik, mikor az ember ott ül és embertársaival
együtt másfél órán keresztül elemi csodában részesül.}
Bächer Mihály (Népszabadság, 1958. február 11.)
|