Rózsavölgyi urtext
Zenei könyvkiadásunk a rendszerváltást követően nehéz éveket élt
át. Ez főleg a szakkönyvekre vonatkozik. Az Editio Musica (Zeneműkiadó)
a 80-as évek végéig uralta a terepet, viszont ezt követően megszüntette
a könyvkiadói tevékenységét.
A 90-es évek elején az újonnan alakuló és már tradicionális könyvkiadók
egymás után rendezik sajtó alá a lassan hiánycikké váló zenei bibliográfiákat,
életrajzi regényeket és pedagógiai szakkönyveket. Sajnos a tárgyi tévedésektől
és szakmai hibáktól sem mentes újabb publikációk – amelynek elsődleges
oka a zenei lektűrök hiánya volt – egy időre a minőségi színvonalat erősen
befolyásolják. A kritikák ezt szinte kivétel nélkül szóvá teszik. Szerencsére
a kiadók levonják a tanulságot, változtatnak, és ezt követően szakmailag
jól előkészített kiadványok kerülnek ki a kiadói műhelyekből.
És mi a helyzet a zeneműkiadással? Főleg a zenepedagógiai kották
területén?!
Köztudott tény, hogy a zenei oktatásban használatos kottákat
évtizedekig az EMB (Zeneműkiadó) jelentette meg. A monopóliumnak megvolt
a maga előnye, de az alternatíva nélküli „előírt” oktatáspolitika egysíkúvá
tette a zenepedagógiánkat. Való igaz, hogy a 90-es évektől kezdődően egyre-másra
jelentek meg az újonnan alakult kisebb kiadói vállalkozásoknál a választékot
szélesítő különböző hangszeres iskola kották. Ez egyúttal biztosította
a különböző pedagógiai elvek érvényesülését.
A korszerű zenepedagógia kiemelten fontosnak tartja az urtext
kiadványokat. Ezek a legautentikusabbnak tekintett közreadások közvetítik
leghűebben a szerző elképzeléseit az előadó felé. Ezért nem véletlen,
hogy a Rózsavölgyi és Társa Kiadó a 2002/3. tanév kezdetére jelentette
meg „urtext” sorozatának első két tagjaként a J.S.Bach: Két- és Háromszólamú
invencióit.
Gát József a XX. század – nemzetközileg is elsimert – magyar
zenepedagógusa írta: „... ezek a kis remekművek pompás formájukkal, költőiségükkel
és kifejezőerejükkel olyan mély zenei élményt jelentenek, hogy a kétszólamú
és háromszólamú invenciók játékát joggal nevezhetjük a művészi zongorázás
egyik alappillérének.”
J.S.Bach az invenciókat tanítványai számára komponálta 1720 és
1723 között. Az volt a célja, hogy növendékei technikai készségét segítse
és az egyenrangú többszólamúság tisztaságának fontosságát kihangsúlyozza.
Műveit Bach nem látta el ujjrenddel. Fonó Erzsébet, a Rózsavölgyi
Urtext sorozat első két kötetének szerkesztője – gyakorló zongoratanár
– a tanulók számára jól használható ujjrenddel látta el a kottákat. Erről
a kötet előszavában a következőket írja: „az általam javasolt ujjrend célja
nem kizárólag a könnyű és kényelmes játszhatóság, hanem a belső artikuláció
és a frazeálás minél pontosabb, minél természetesebb megvalósítása.”
Természetesen az urtext kiadásban a zenei anyag – hűen az eredeti
Bach kézirathoz – érintetlenül kerül közlésre.
A Rózsavölgyi és Társa Kiadó a 153 éves cég hagyományaihoz méltóan
igyekszik a hazai és külföldi zeneirodalom maradandó értékeit közkinccsé
tenni.
Hutira Albin
|