S. Szabó Márta
A KODÁLYI ESZMÉK 21. SZÁZADI ÁLLAPOTÁRÓL*
* A
Magyar Kodály Társaság Nemzetközi Konferenciáján (Budapest, 2007. március
19-21.) elhangzott előadás szerkesztett változata.
S |
zőnyi Erzsébet
tanárnő megtisztelő felkérése úgy szólt, hogy a kodályi eszmék 21.
századi állapotáról szóló általános kép felvázolásában vegyek részt, mely
egyben pálya-tükör is, eddigi munkásságom tükre. Ez utóbbit röviden azzal
szeretném teljesíteni, hogy bevezetésként felidézem saját életem 10 évenkénti
márciusait.
1967. március 6-án ötödikes
diákként éppen orosz órán ültem a kecskeméti Ének-zenei Általános Iskolában,
amikor érkezett a hír: meghalt Kodály Zoltán. Gyerekként nem éltem még meg
hasonló gyászt: valóban egy nemzet gyászolt akkor. Mi, ott Kecskeméten
különösen is: a személyes emlékeken túl – hiszen alig egy évvel korábban járt
Kodály a mi osztályunk ének óráján –, tanáraink és mindenekelőtt szeretve
tisztelt igazgatónőnk, Nemesszeghy Márta tanárnő elbeszéléséből
tudtuk és még inkább éreztük, ki is volt Kodály Zoltán.
Tíz évvel később, 1977.
márciusában már zeneművészeti főiskolásként komoly és őszinte
elkötelezettséggel készültem arra, hogy egyszer tanár lehessek. Diákköri
vezetőként büszkén vittem el iskolalátogatásra hallgatótársaimat
Kecskemétre, hogy mintát és példát kaphassanak a zenével nevelés iskolai
hétköznapjaiból.
1987 tavaszán már tanár voltam a
kecskeméti Kodály Iskolában, hatalmas lelkesedéssel és csekélyke, pár éves
tapasztalattal tanítottam egykori iskolámban. Sok segítséget, biztonságot és
szakmai erőt adott pályakezdésemhez az a szilárd értékrend és hagyomány,
mely Kodály Zoltán alapvetéseiből, Nemesszeghy Lajosné kitartó,
rendíthetetlen hitéből és sok tehetséges tanár napi munkájából épült fel
Kecskeméten. A 80-as évek elején bővült az iskola a zeneművészeti
szakközépiskolai képzéssel, mely a kezdetektől rendkívül eredményesen
működik. A Kodály-iskolai tanítás mellett nyaranta tanítottam a Kodály
Intézet magyar, majd külföldi hallgatóit is, így előbb kerültem kapcsolatba
a tanár-továbbképzéssel, mint a tanárképzéssel.
1997-ben a Debreceni
Konzervatórium tanáraként vettem részt ezen a konferencián. A tanárképzés
ügyének fontossága vitt el Kecskemétről Debrecenbe, ma is ez a fő
feladatom: énektanárokat, szolfézs- és zeneelmélet-tanárokat, valamint
karvezetőket képzünk az általam vezetett tanszéken. Debrecenben is
tanítottam – és jelenleg is tanítok – középiskolás korú növendékeket, a
szakközépiskolai képzéssel szoros kapcsolatban maradtam.
Eddig
a személyes pályatükör, a többi már – nyilván nem függetlenül attól a
ténytől, hogy Kecskeméten nőttem fel, hogy ott válhattam tanárrá – a
konferencia anyagához kapcsolódó gondolataim.
1997-es beszámolóm
elsősorban a zeneművészeti szakközépiskolai képzés helyzetéről
szólt. Gondolataim kiindulópontja az volt, hogy bár Kodály zenepedagógiai
koncepciójának tere elsősorban az általános iskolai képzés, elveinek nagyszerűsége,
pedagógiájának egyetemessége abban is megnyilvánul, hogy töretlenül folytatható
a zeneművészeti szakképzésben. S arra a kérdésre, hogy érvényesek-e ezek
az eszmék a harmadik évezred kezdetén, akkor is és most is azt felelhet(t)em:
érvényesek és jó lenne, ha azok is maradhatnának.
Most is így gondolom: az
alapelvek változatlanul, vagy még erőteljesebben érvényesek,
megvalósításuk azonban egyre több nehézségbe ütközik.
Ahogy Kodály Zoltán egy 1937-es, nyíregyházi
előadásának végén megfogalmazta, három dolog hiányában látta akkor az
iskolai zenetanítás sikertelenségének okát. Idézem: „Nem volt elég alkalmas tanerő, tananyag, idő.” [1] E három dolog ma is minden tanítás
kulcseleme, vegyük vizsgálat alá ezeket a mai zenei szakképzésben.
A tananyaggal nincs semmi baj.
Az új zeneművészeti
szakközépiskolai tanterv, tantárgyi program, mely 1997-ben váltotta fel a
régit, feladat- és követelményrendszerében, a tananyagra vonatkozó
iránymutatásaiban messzemenően lehetővé teszi a kodályi alapelvek
szellemében történő szakzenész képzést. Ezt a munkát segítik azok az új
kiadványok, szakkönyvek, tankönyvek és kották, melyek gazdag és értékes anyagot
kínálnak tanárnak és diáknak egyaránt. A tanterv ajánlott zenei anyagából a
tanárok szabadon választhatnak. A választást persze meghatározza a tanár
tájékozottsága, képzettsége, tanítási útja – azaz itt kapcsolódik hozzá a tanerő kérdése.
Alapvetően ezzel sincs gond,
de kérdés, hogy meddig – erre kicsit később, a tanárképzés helyzetének
felvázolásakor szeretnék visszatérni.
Tény, hogy az elmúlt tíz évben a
szakközépiskolai tanárok körében jelentős generációváltás ment végbe, sok
olyan fiatal került a pályára, aki kifejezetten erre a szakterületre készült.
Ezt erősítette a szaktanárképzés is, hiszen az egyetemi szintű
zeneelmélet-tanárképzés Budapesten és Debrecenben tovább erősödött az
elmúlt évtizedben, és megkezdődött a szakközépiskolai szolfézstanárképzés
is a Zeneakadémián. A fiatalok zöme hasonló utat jár be ma is, mint mi
korábban: volt iskolájukba visszatérve, egykori tanáraik mellé felsorakozva lelkes
és értékes tanári tevékenységet folytatnak. Így a budapesti kiváló
szakközépiskolák mellett tovább erősödött pl. a pécsi, a kecskeméti, a
debreceni és a miskolci képzés – hogy csak azokat említsem, melyekkel közvetlen
szakmai kapcsolatban állok.
Annak ellenére tehát, hogy sem a
tanterv, sem a tananyag, sem pedig a tanári feltételek nem romlottak az elmúlt
évtizedben, a szakközépiskolai elméleti képzés mégis gyengülni látszik. Ez
szoros kapcsolatban áll a Kodály Zoltán által említett harmadik
tényezővel, az idővel.
A gyengülésnek bizonyára számos
oka van, most néhány tényezőt szeretnék csupán kiemelni ezek közül.
Az első mindenképpen az,
hogy – országos méretekben – kevesebb gyerek, de mindenképpen kevesebb jól
felkészült, elhivatott növendék jelentkezik a zeneművészeti
szakközépiskolákba, mint 10 évvel ezelőtt.
Ez egyben azt is jelenti, hogy kevesebben
választják ma a zenei, zenetanári pályát, mint 10 éve, hiszen a
zeneművészeti felsőoktatásba egyenes szakmai út leginkább a
szakközépiskolákból vezet. Ennek oka nyilván azokban a társadalmi folyamatokban
is keresendő, amelyek általában a
tanári pálya presztízsveszteségét mutatják. De a zenetanulás a maga hosszú,
időigényes volta miatt gyakran alulmarad a gyorsabb sikert adó,
népszerűbb tantárgyakkal és délutáni diák-elfoglaltságokkal szemben.
Tapasztalataim szerint az egyébként sokféle pedagógiai és szakmai haszonnal
járó 6 és 8 osztályos gimnáziumok sem kedveznek a zenei pálya választásának, a
hagyományos 8 osztályos képzésre épülő 4 évfolyamos zenei
szakközépiskolákba való átlépésnek. Azok a – többnyire sokoldalúan – tehetséges
gyerekek ugyanis, akik az alsóbb osztályokban remekül össze tudják egyeztetni
az általános iskolai követelményeknek való megfelelést és a zenetanulást, kis
gimnazistaként az olykor aránytalanul megnövekedett iskolai feladatok miatt
abbahagyják zeneiskolai tanulmányaikat, vagy legalábbis csökkentik a
zenetanulásra szánt időt. A
másik iskolatípus, mely a középfokú képzés utánpótlását adja, az ének-zenei
tagozatos iskolák gondja szűkebb szakterületünk évtizedes fájdalma.
(Eősze László: „Kodály zenepedagógiai koncepciója napjainkban éppen
felszámolás alatt áll.” 2007. márc. 5. Nyíregyháza)
A
képzési idő, a heti óraszám
csökkenése, az ének-zenei iskolák
illetve osztályok számának és erejének fogyatkozása további oka a
középfokú zenei képzés létszámproblémáinak. S ez kihat a tanárképzésre is,
hiszen az énektanár-karvezető hivatás ideális
megalapozása ebben az iskolatípusban kezdődik. Azoknak a fiataloknak
ugyanis, akik – mint mi is – ének-zenei iskolában nőttek fel, Kodály
koncepciója a magától értetődően természetes
zenetanulási és -tanítási út.
S
végül a most felvázolt két kedvezőtlen folyamat össze is kapcsolódik: a
szülők gyakran praktikus okokból kezdeményezik a 8 osztályos ének-zenei
iskolákból a 4. vagy a 6. osztály után az iskolaváltást, gondolván, hogy
gyermekük továbbtanulása – természetesen nem zenei területen – így
biztosítottabb. Márpedig ha a folyamatos és intenzív zenetanulás megtörik,
később legalábbis csökken az esélye annak, hogy mielőtt a gyerek a
valódi pályaválasztásról dönthetne, a zenei pálya már kikerül a választhatók
köréből. Közbevetőleg szeretném megjegyezni, hogy bár mostani
gondolatmenetem elsősorban a szakzenész utánpótlás gondjait vizsgálja,
legalább ilyen megrázó az a veszteség, amely – Kodály Zoltán nevelési koncepciójának
alapelveit sértve – szűkíti a gyerekek zenével nevelésének terét és
lehetőségét. Meggyőződésem szerint sokkal előrevivőbb
és személyiség-gazdagítóbb az az iskola, amely a szaktudományok
ismeretanyagának idejekorán történő megtanítása helyett a gyerekek érzelmi
intelligenciájának fejlesztését, a művészetek és ezen belül is a zene
iránti fogékonyságának elmélyítését kiemelten fontos feladatának tekinti. Ez a
tendencia az, amely a magyar iskolákban az elmúlt évtized nagy veszteségét
hozta (ld. óraszámcsökkenés, de nemcsak az ének-zene terén, hanem egyéb humán
területeken is, így pl. az anyanyelvi nevelés terén), és ez egyaránt kihat a
zenei nevelés általános ill. pályára készítő tevékenységére is.
A
fentiekből következik, hogy a szakközépiskolai felvételiken a
jelentkezők elméleti felkészültsége sem olyan kiegyenlített, mint korábban
volt. Egyre gyakoribb az éles különbség a növendékek hangszeres és elméleti
tudása között, melynek áthidalása már a szakközépiskolai szolfézs –
zeneelmélet-tanár feladata. Így az ott tanító kollégák komoly felzárkóztató
munkájának lehet csak eredménye a tanterv és egyben a szakma követelményeinek
megfelelő elméleti készség- és tudásszint elérése.
Az
új tanterv bevezetésével együtt megváltozott az érettségi rendje is a zeneművészeti
szakközépiskolákban. Véleményem szerint ez a változás nem hozott annyi
nyereséget a növendékek általános műveltségének emelése terén, mint
amennyi veszteséget jelent a nyugodt, egyenletesen felfelé ívelő szakmai
felkészülésükben. 5 év óta ugyanis a szakközépiskolások a negyedik év végén 5
közismereti tárgyból tesznek érettségi vizsgát (a korábbi magyar nyelv és
irodalom, történelem és egy idegen nyelv mellett matematikából és egy
választott közismereti tárgyból), s a zenei tárgyakból csak az ötödik, ún.
szakmai év befejezése után vizsgázhatnak. Ha ez a rend azt eredményezné, hogy a
képzés valóságosan is öt évessé válik, és egy intenzív, a közismereti tárgyakat
s így a diákok általános műveltségét erősítő negyedik év után az
ötödik a szakmai munkáé lehetne, akkor ez nagyon hasznos lenne. De a mai
gyakorlat nem ezt mutatja: a negyedik év után érettségi bizonyítványuk
birtokában a legtöbb növendék felvételi vizsgát tesz valamely zenei
felsőoktatási intézménybe. Ötödik évre – néhány kivételtől eltekintve
– inkább csak azok a növendékek maradnak, akiknek első felvételi
próbálkozása nem volt sikeres. Így viszont a zenei képzés, ezen belül is
elsősorban a szolfézs és zeneelmélet tárgyak, melyek gyakorlatilag
kikerültek az érettségi tárgyak köréből, kevesebb időt és energiát kapnak a korábbiaknál és egyben a
szükségesnél. Főiskolán zeneelméletet tanítva nem érzem a változást a
fiatalok gondolkodásának csiszoltságán, amit például a matematikával való
intenzívebb foglalkozás eredményezhetne, vagy a tanítási gyakorlat során
megmutatkozó általános műveltségük gazdagodásán. Azt viszont
egyértelműen észleljük, hogy a zenei elméleti tárgyakból és szolfézsból
alacsonyabb tudás- és készségszinttel érkeznek a zenei felsőoktatásba,
hogy a meghatározó középiskolás évek alatt nem járnak eleget koncertre,
kevesebb idejük marad a kamaramuzsikálásra, kóruséneklésre, zenehallgatásra.
Szomorú
tény, hogy a zeneművészeti felsőoktatás is igazodni kényszerül a most
felvázolt helyzethez. A hangszeres szakokon az elméleti tárgyakból látványos és
jól érzékelhető a felvételi követelmények csökkentése, a változó felvételi
pontrendszerekben a hangszeres főtárgy mellett egyre kisebb a súlya a
szolfézsnak és a zeneelméletnek. Ez természetesen kedvezőtlenül hat vissza az elméleti tárgyak szakközépiskolai
oktatására, hiszen rangját és szakmai értékét veszíti az a tárgy, melyből
csak egy minimális küszöbszintet kell teljesíteni a felvételi vizsgán. Márpedig
a magyar szakzenész- és szaktanárképzés rangját és értékeit csak úgy tudjuk megőrizni,
ha az egyes képzési szakaszok változatlanul betöltik eredeti feladatukat: az
alsófok a mély, biztos és élményt adó alapozást,
a középfok az intenzív és hatékony fejlesztést.
Erre épülhet egy szintézist teremtő
befejező, felsőfokú szakasz, mely egyben a tanárrá válás
időszaka is.
Ami pedig a mi szűkebb
szakterületünket illeti, az énektanár- szolfézstanár- karvezető
főiskolai szakok bázisát az elmúlt évtizedekben jórészt a szakközépiskolai
szolfézs-zeneelmélet szakok adták. A 90-es évek elejére szinte valamennyi
szakközépiskolában kiépült és folyamatosan működött ez a képzés, néhol
speciális képzéssel társítva – Kecskeméten például angol zenei szaknyelvvel. Ma
jóval kevesebb szolfézs szakos növendék van a szakközépiskolákban, több helyen
megszakadt a folyamatosság, vannak hiányzó évfolyamok, máshol esetleg szünetel
is a képzés. Ez törvényszerűen eredményezi, hogy évek óta egyre kevesebben
jelentkeznek az énektanár-karvezető pályára, s csupán az adott
felsőfokú intézmény szakmai küszöb-érzékén, igényességén (és önbecsülésén)
múlik, hogy e tényre a felvehetők létszámának csökkentésével, vagy pedig a
pályára zöld utat nyerő tanárjelöltek alacsonyabb szintű
felkészültségének tudomásulvételével válaszol-e…
S
itt a kör bezárul: ha a
zeneoktatás széles alapjai sérülnek, akkor az az elsődleges veszteségen, a
zenei nevelés emberformáló erejének fogyatkozásán túl a szakzenész képzésre és a tanárképzésre
is hat. S ha kevesebb a hivatására a magyar
mérce szerint, azaz szakmai és pedagógiai szempontból egyaránt magas szintűen
felkészült tanár, mi lesz az amúgy is több sebből vérző általános
iskolai és zeneiskolai oktatással?
A kérdés immár az, bízhatunk-e
Kodály Zoltán zenei nevelési eszméinek továbbélésében, ha az általa említett 3
fontos elemből kettő, a tanerő
és az idő tényezője is
csorbulni látszik?
A válaszunk Kodály Zoltán
példáját követve csak az lehet: bíznunk és főként tennünk kell, hogy
megállítsuk ezt a romboló körforgást! Kodály ha bírált, kifogásolt valamit, a
ténymegállapítás után azonnal a bajok enyhítésének, megoldásának lépéseit is
megnevezte. Meggyőződésem szerint minden szakembernek a maga
szűkebb szakterületén kell megkeresnie, mit tud tenni a rossz folyamatok
megállításáért.
Én is ezt teszem. A tanárképzés
feladata, hogy a felvázolt folyamatok ellenére is neveljen elegendő számú és
megfelelő felkészültségű tanárt a következő generációk
tanítására. A zenei felsőoktatás jelenleg folyó átalakulása után a 3 éves
alapképzésben pótolnunk kell a hallgatók szakmai-zenei felkészültségében
tapasztalható hiányosságokat, hiszen ez a jó
tanárrá válás alapfeltétele. A tanárképzés folyamatában pedig – a pedagógiai és
módszertani felkészítésen túlmenően – fel kell vérteznünk a pályára
készülő fiatalokat elég hittel a zenei nevelés fontosságában és saját
közvetítő erejükben.
S
hogy legyen elég tanár, ahhoz
szükségünk van az oktatás minden szintjén olyan
figyelemre, amely megtartja a gyerekeket a zenetanulásban és ösztönzi a
tehetséges, rátermett fiatalokat a tanári hivatás választására. Közös
felelősségünk, hogy a kedvezőtlen folyamatok megállításával, a
zenével történő nevelés értékeinek felismertetésével és a szakember képzés
elért eredményeinek megtartásával méltók maradhassunk a kodályi örökségre!
Kották, zenei könyvek, hanglemezek, CD-k és
zenei relikviák vétele és eladása
a Kodály
Zoltán Zenei Antikváriumban
1053 Budapest, V., Múzeum körút 21. Tel.: 317-3347
Nyitvatartási idő: 10–18 óráig, szombaton 9-13
óráig
Külföldi kottákat – vevőink kívánságára – külön
is,
rövid határidőn belül importálunk.
A Zenei
Antikvárium a zenei ritkaságok boltja!